MAZDA MX-3
NISSAN SUNNY
GTI-R
HONDA BEAT Sportauto in notendop
De V6 heeft de voorkeur
Oplage94.400 ex.
Domheid
W
Bijlage van: De TilburgseKoerier
Nederlandse
Mazda-importeur
ook in
Tjechoslowakije
actief
HG-06251
juni 1991-pagina 24
aG
Donderdag 6 juni 1991
ien
pag. 7
o.a.
Deze week
in de
Automaat
Autotest:
Renault Espace 2.2i RT
pag. 3
Duurtest:
Hyundai Exel SX
injection
voor het eerst getoond. We kregen in het Zwarte Woud
de gelegenheid kort met de auto proef te rijden.
Jaargang 3
Nummer 23
Qnissan^M
GARAGE
DENISSEN BV^
Peugeot J5
Electrique
pag. 11
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg, tel. 683911
uitgave van
»r i.s.m.
,-t in geheel
tiel, Loon op
Berkel Enschot,
nog een klein smal stuk-
it de ruimte aan de on-
"i de spe
llet prijs-
lagt
Iden. De
Het rijden van mini-auto's wordt
door de Japanse overheid door
verschillende maatregelen aan
trekkelijk gemaakt. Vandaar dat
vrijwel alle Japanse fabrikanten
in dit segment oppereren. Honda
doet al jaren mee met bijvoor
beeld de City en Today. Met de
nieuwe Honda Beat blijkt een mi-
ni-auto ineens vernieuwend te
kunnen zijn.
Luchthapper
De wielophanging is verder vrij
wel gelijk aan die van de andere
vierwielaangedreven Sunny's die
onder andere in de Alpenlanden
worden geleverd. Uiteraard is de
geometrie en de veer- en dempe-
rafstelling aangepas) op het hoge
re vermogen. Vier schijfremmen
moeten voor een korte remweg
zorgen. De luxe GTI-R kan tegen
meerprijs worden uitgerust met
een tweekanaals anti- blokkeer
remsysteem met vier sensoren.
Nissans nieuwste wapen in de strijd om het Wereld
kampioenschap rally zal in het najaar ook als produk-
tieversie aan het leveringsprogramma worden toege
voegd: de Nissan Sunny GTI-R. Het gaat hier om een
behoorlijk opgefokte driedeurs hatchback met 2 liter
zestienkleppen turbomotor en vierwielaandrijving. De
auto kan worden besteld als luxe GTI-R en als Spar
taanse GTI-R Basic.
Mazda is in een beperkte tijd wat modellenpolitiek be
treft volledig omgeslagen. Van de wat behoudende se
dans en hatchbacks ging het merk zowel met de 323 F,
de MX-5 als de 121 helemaal om. Zeer modem, mis
schien zelfs een beetje futuristische auto's die slechts
een deel van het koperpubliek zullen aanspreken. Die
koper krijgt voor een redelijk bedrag een vervoermiddel
die je niet op iedere straathoek tegenkomt. De nieuwste
Mazda in dit rijtje is de MX- 3. De auto werd in Genève zijn.
VAnr bat narei \A7xa ïr» 7Tirrrr4a \A7rviiz4 C
hebben ac
en bieden een goede zit
sns Japanse woordvoerdei
De Automaat is een v:*
De Tilburgse Koerier i.
D.A.T.O. en verschijnt i
Tilburg, Goirle, Rit
Zand, Udenhout, Berkel Er
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
voer geregeld via een elektro
nisch geregelde multi-point injec
tie. Hierdoor kan een behoorlijk
hoog vermogen van 64 pk bij 8100
tr/min worden behaald. Een groot
voordeel van de kleine motor is
het lage brandstofverbruik wat
gemiddeld op 1 op 17 moet liggen.
Veiligheid is ook bij een kleine
auto heel belangrijk. De Beat
w” ABS
De Mazda MX-3 die vanaf sep
tember bij ons in de showrooms
komt, zal voornamelijk jonge, ac
tieve mensen als koper krijgen.
Mensen met een hogere opleiding
en relatief hoog inkomen. Zij kun
nen dan kiezen voor de 1.6 die
standaard is voorzien van lichtme
talen velgen, meegespoten bum
pers en buitenspiegels, toerentel-
ler, mistlampen in de voorbumper,
stuurbekrachtiging, een elektri
sche antenne en elektrisch verstel
bare buitenspiegels. De niet echt
snelle, maar zeer compleet uitge
voerde 1.6 gaat f.42.460,= kosten.
Tegen meerprijs zijn zaken lever
baar als elektrische zijruiten in
combinatie met centrale vergren
deling en airconditioning.
De vlottere 1.8 V6 24-klepper heeft
een iets completere uitgave. Uitèr-
lijk is de auto te herkennen aan
extra spoilers en zijskirts. De elek
trische portierruiten en centrale
vergrendeling zijn standaard, ter
wijl ook een door Mazda ontwik
keld ABS-remsysteem aan
cificaties is toegevoegd. He
ty- verschil met de 1.6 bedrac'
er te slechts zevenduizend guk«
MX-3 V6kost f.49.460
In het interieur vinden we uitste
kende sportstoelen en een uitge
breid instrumentarium. De luxe
versie beschikt verder over elek
trische spiegels, centrale vergren
deling en elektrisch bediende por
tierruiten. De Nissan Sunny GTI-R
kost hiermee f.74.000,=. Met het
genoemde ABS-systeem komt de
auto op f.77.500,=. De van minder
snufjes voorzien GTI-R basic staat
voor f.71.500,= in de prijslijst.
De 2 liter motor uit de Sunny GTI
en Primera GT werd als basis ge
bruikt. Hij levert, voorzien van een
Garrett T3-turbocompressor en in-
terkoeler, een vermogen van
maar Helst 220 pk bij 6400 tr/min
en een indrukwekkend maximum
koppel van 267 Nm bij 4800 tr/
min. Andere wijzigingen betreffen
een oliekoeler, aangepaste zui
gers, gesmede drijfstangen en ex
tra sterke cilinderbouten.
Om de enorme krachten goed op
het wegdek over te brengen heeft
de GTI-R permanente vierwiel
aandrijving. Hetzelfde systeem
wordt in grote lijnen ook toege
past op de Prairie 4x4 (niet bij ons
leverbaar) en beschikt over een
viscokoppeling in het centrale dif
ferentieel. Het achterdifferentieel
heeft een visco-sper. Onder nor
male omstandigheden is de
krachtverdeling 50/50. De Sunny
GTI-R haalt een top van 223 km/u
en trekt binnen 5,2 seconden van
uit stilstand naar de 100 km/u.
Maij wat maak je ons nou.
We wisten dat onze bewinds
vrouwe in staat was domme
dingen te roepen, maar nu
slaat ze werkelijk alles. De
actie tegen de 25 cent accijns
verhoging op benzine leverde
maarliefst 1,1 miljoen
kaartjes met handtekeningen
op en dat na slechts n actie
week. In totaal zijn er ruim vijf
miljoen auto's in ons kleine
landje, zodat zo'n twintig pro
cent van de autobezitters
heeft gereageerd. Bravo!
Als we marktonderzoekers
hier een oordeel over laten
vellen, dan kunnen we tevre
den zijn. Automobilisten werd
niets opgedrongen. De
kaartjes lagen op de toon
bank:en van benzinestations
en iedereen was vrij in het al
dan niet invullen ervan. Een
'respons' van twintig procent
is zodoende erg hoog. Immers
niet alle Nederlandse auto
mobilisten tankt minimaal n
keer per week en de kaartjes
waren niet bij ieder tanksta
tion te vinden. Wel hoorde ik
van meerdere tankstationhou
ders dat sommige zakelijke
rijders bewust geen kaartje
invulden. "Hoe duurder de
benzine, hoe minder auto's op
de weg. De baas betaalt toch
onze benzine, dus wordt het
er voor ons alleen maar beter
op", beredeneert deze groep
egoïstisch. Wacht maar tot
dat ze van baan wisselen en
de liters weer zelf moeten be
talen, dan schreeuwen ze
weer moord en brand.
Kortom, we mogen over de
enorme hoeveelheid niet kla
gen. Een persoonlijk gerichte
enquete is bij een respons
van 5 tot 10 procent al ge
slaagd. Om de mening van
200.000 mensen te bepalen,
wordt een steekproef geno
men van zo'n 1000personen,
ook wanneer ministeries een
onderzoek laten uitvoeren.
Maij- Weggen lapt dit alle
maal aan haar laars. Volgens
haar heeft 80 procent van de
automobilisten geen handte
kening gezet en zijn ze dus
voor de verhoging met 25
cent. Maar dan vraag ik me
even krom geredeneerd af,
waarom bij de laatste verkie
zingen voor de Provinciale
Staten minder dan de helft
van het Nederlandse volk
naar de stembus kwam en
toch alle zetels gevuld zijn...
Tony Vos
6 cylinders
De MX-3 kent aan iedere zijkant
eigenlijk maar één raam in de
grote portieren. De grote ruit in de
achterklep is 'om het hoekje' ge
bogen. De klep loopt enorm vlak
naar achteren. Vanaf de boven
kant van het dak tot aan de ach
terspoiler is de hellingshoek zeer
gering. Precies boven de achter
lichten lijkt een beschaafde spoi
ler te zitten, maar deze is volledig
in de lijn van de ruit opgenomen.
heeft als eerste mini-auto rondom
schijfremmen met vacuum be
krachtiging. De bekleding is van
onbrandbaar materiaal, terwijl te
gen meerprijs zelfs een airbag
kan worden besteld.
Er is slechts één nadeel aan de
leuke Honda Beat, de auto blijft
uitsluitend bestemd voor de Ja
panse markt.
Auto Palace Holding N. V. in
Den Haag, waartoe de Ne
derlandse Mazda-importeur
Auto Palace de Binckhorst
behoort, heeft kort geleden of
ficieel van de fabriek in Ja
pan de toestemming gekre
gen Mazda's in Tsjechoslo-
wakije te gaan importeren en
distribueren. Sinds begin
april is een start gemaakt met
de voorbereidende werk
zaamheden.
Directeur}. Nevrla, afkomstig
van de staatshandelsorgani-
satie Motokov, zoekt met zijn
staf van zes personen naar
definitieve huisvesting voor
Auto Palace Praha k.s., die
zoals de naam het al zegt in
Praag is gevestigd. Dit jaar
wordt verder gestreefd naar
een dealer-net van vijftien be
drijven. De verkoopactivitei-
ten zullen in het tweede deel
van dit jaar starten. Men
hoopt dit jaar 100 tot 150 nieu
we Mazda's te kunnen af zet
ten. Dit zullen voornamelijk
auto's zijn van het type 323 en
626.
Uiteraard zal Auto Palaca
Praha acte de presence ge
ven op de eerste internationa
le Autotentoonsteling van
Praag die wordt gehouden
van 18 tot 28 oktober dit jaar.
Er is zelfs r*
je glas wat
derkant opvult.
De Mazda MX-3 komt in twee ver
sies naar Nederland. Aan de ba
sis staat een 1.6 liter 16-kleppen-
motor. Een nieuwe krachtbron vol
gens Mazda-ingenieurs. In ieder
geval werd bij de ontwikkeling
uitgegaan van het 1.6 liter blok
van de 323. De motor levert een
vermogen van 100 pk bij 5300 tr/
min. Met deze krachtbron is de
MX-3 een aardige verschijning
zonder echter de sportieve preten
ties die worden uitgestraald in
praktijk te kunnen brengen. Vol
gens cijfers heeft de auto een top
van 178 km/u en trekt hij in 10,5
seconden naar de 100 km/u. Snel
inhalen op een tweebaansweg
kun je met de 1.6 wel vergeten.
Veel interessanter is dan ook de
volledig nieuwe 1.8 liter V6, de
kleinste in zijn soort ter wereld.
Onder een hoek van zestig gra
den zijn de zes zuigers opgesteld.
Met 24 kleppen en uiteraard elec-
tronisch geregelde brandstofin-
jectie is de V6 goed voor 136 pk bij
6800 tr/min. De motor is voorzien
van Mazda's VRIS, wat staat voor
Variable Resonance Induction
System. Door de inlaatlucht via
kleppen te sturen kan bij ieder
toerental de juiste trilling wordt
verkregen. Dit heeft tot resultaat
dat de koppelkromme veel vlak
ker loopt.
Vierzitter
Ook de V6 is geen topsporter,
maar de auto is er aanmerkelijk
kwieker door. De auto haalt een
top van 202 km/u en weet het
sprintje van 0 tot 100 in slechts 8,5
seconden te volbrengen. De V6
heeft een leuk sportief geluid,
waarbij slechts in de verte het ty
pische zoeven van een zespitter
bemerken is.
Het gaat hier om een tweezits
roadster met een totale lengte van
nog geen 3,30 meter. De grappige
open auto heeft een wigvormige
carrosserie en wordt geaccen-
‘tueerd door de matzwarte raam-
stijlen en de zwarte cabriokap. De
motor zit achterin en wordt via de
gleuven achter de portieren van
de nodige koellucht voorzien. De
dwarsgeplaatste unit drijft de
achterwielen aan. De vier wielen
zijn onafhankelijk opgehangen en
voorzien van brede banden voor
een uitstekende wegligging. De
krachtbron heeft drie cylinders
met een totale inhoud van 656 cc.
Natuurlijk heeft iedere zuiger vier
kleppen en wordt de brandstoftoe-
Het uiterlijk van deze 4,22 meter
lange sportcoupé is het makke
lijkst te omschrijven met 'even
wennen'. Natuurlijk zijn alle plaat-
werkdelen bol van vorm. De voor-
en achterlichten zijn heel markant
van vormgeving. Als een soort van
spleetogen geven ze de auto aan
beide zijden een gezicht. Heel
grappig zijn verder de kleine, ron
de mistlampen onderin de meege
spoten voorbumper.
Aan de buitenkant oogt de GTI-R
zeer aggressief. De auto heeft een
zware voorbumper, zijskirts en
een nadrukkelijk aanwezige
luchthapper waarachter de inter-
koeler is geplaatst. Aan de achter
kant zien we een grote uitlaatpijp
en een gigantische vleugel op het
dak.
De wegligging van beide uitvoe
ringen is dik in orde. De beide
kanten van de voorwielophanging
zijn in de motorruimte met een ex
tra stabilisator verbonden. De MX-
3 gaat redelijk skelter-achtig door
de bochten. Ook als de bestuur
der denkt dat het net niet meer
goed gaat, blijkt de auto toch
heelhuids weer het rechte stuk te
bereiken.
Het interieur van de MX-3 ziet er
verzorgd uit, zonder uitbundig te
Het dashboard is uiteraard
behoorlijk compleet. De stoelen
hebben aangebouwde hoofdsteu
nen en bieden een goede zit. Vol
gens Japanse woordvoerders is
de MX-3 geschikt als een vierzit
ter. Wat beenruimte betreft gaat
het achterin nog wel, maar met je
hoofd zit je volledig klem. Maar ja,
Japanners zijn nog steeds kleiner
dan Europeanen.
Erg veel kleur mochten we niet in
het interieur ontdekken. Vrijwel
alles is in zwart uitgevoerd. Alleen
het middendeel van de stoelen
kent beschaafde, vooral donkere
tinten. Alle bedieningen gaan zo
als verwacht licht. Vreemd ge
noeg is ondanks de behoorlijk
vlakke achteruit het zicht door de
achteruitkijkspiegel uitstekend en
niét vertekend.
L