MAZDA MX-3 NISSAN SUNNY GTI-R HONDA BEAT Sportauto in notendop De V6 heeft de voorkeur Oplage94.400 ex. Domheid W Bijlage van: De TilburgseKoerier Nederlandse Mazda-importeur ook in Tjechoslowakije actief HG-06251 juni 1991-pagina 24 aG Donderdag 6 juni 1991 ien pag. 7 o.a. Deze week in de Automaat Autotest: Renault Espace 2.2i RT pag. 3 Duurtest: Hyundai Exel SX injection voor het eerst getoond. We kregen in het Zwarte Woud de gelegenheid kort met de auto proef te rijden. Jaargang 3 Nummer 23 Qnissan^M GARAGE DENISSEN BV^ Peugeot J5 Electrique pag. 11 Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg, tel. 683911 uitgave van »r i.s.m. ,-t in geheel tiel, Loon op Berkel Enschot, nog een klein smal stuk- it de ruimte aan de on- "i de spe llet prijs- lagt Iden. De Het rijden van mini-auto's wordt door de Japanse overheid door verschillende maatregelen aan trekkelijk gemaakt. Vandaar dat vrijwel alle Japanse fabrikanten in dit segment oppereren. Honda doet al jaren mee met bijvoor beeld de City en Today. Met de nieuwe Honda Beat blijkt een mi- ni-auto ineens vernieuwend te kunnen zijn. Luchthapper De wielophanging is verder vrij wel gelijk aan die van de andere vierwielaangedreven Sunny's die onder andere in de Alpenlanden worden geleverd. Uiteraard is de geometrie en de veer- en dempe- rafstelling aangepas) op het hoge re vermogen. Vier schijfremmen moeten voor een korte remweg zorgen. De luxe GTI-R kan tegen meerprijs worden uitgerust met een tweekanaals anti- blokkeer remsysteem met vier sensoren. Nissans nieuwste wapen in de strijd om het Wereld kampioenschap rally zal in het najaar ook als produk- tieversie aan het leveringsprogramma worden toege voegd: de Nissan Sunny GTI-R. Het gaat hier om een behoorlijk opgefokte driedeurs hatchback met 2 liter zestienkleppen turbomotor en vierwielaandrijving. De auto kan worden besteld als luxe GTI-R en als Spar taanse GTI-R Basic. Mazda is in een beperkte tijd wat modellenpolitiek be treft volledig omgeslagen. Van de wat behoudende se dans en hatchbacks ging het merk zowel met de 323 F, de MX-5 als de 121 helemaal om. Zeer modem, mis schien zelfs een beetje futuristische auto's die slechts een deel van het koperpubliek zullen aanspreken. Die koper krijgt voor een redelijk bedrag een vervoermiddel die je niet op iedere straathoek tegenkomt. De nieuwste Mazda in dit rijtje is de MX- 3. De auto werd in Genève zijn. VAnr bat narei \A7xa ïr» 7Tirrrr4a \A7rviiz4 C hebben ac en bieden een goede zit sns Japanse woordvoerdei De Automaat is een v:* De Tilburgse Koerier i. D.A.T.O. en verschijnt i Tilburg, Goirle, Rit Zand, Udenhout, Berkel Er Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier U.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur voer geregeld via een elektro nisch geregelde multi-point injec tie. Hierdoor kan een behoorlijk hoog vermogen van 64 pk bij 8100 tr/min worden behaald. Een groot voordeel van de kleine motor is het lage brandstofverbruik wat gemiddeld op 1 op 17 moet liggen. Veiligheid is ook bij een kleine auto heel belangrijk. De Beat w” ABS De Mazda MX-3 die vanaf sep tember bij ons in de showrooms komt, zal voornamelijk jonge, ac tieve mensen als koper krijgen. Mensen met een hogere opleiding en relatief hoog inkomen. Zij kun nen dan kiezen voor de 1.6 die standaard is voorzien van lichtme talen velgen, meegespoten bum pers en buitenspiegels, toerentel- ler, mistlampen in de voorbumper, stuurbekrachtiging, een elektri sche antenne en elektrisch verstel bare buitenspiegels. De niet echt snelle, maar zeer compleet uitge voerde 1.6 gaat f.42.460,= kosten. Tegen meerprijs zijn zaken lever baar als elektrische zijruiten in combinatie met centrale vergren deling en airconditioning. De vlottere 1.8 V6 24-klepper heeft een iets completere uitgave. Uitèr- lijk is de auto te herkennen aan extra spoilers en zijskirts. De elek trische portierruiten en centrale vergrendeling zijn standaard, ter wijl ook een door Mazda ontwik keld ABS-remsysteem aan cificaties is toegevoegd. He ty- verschil met de 1.6 bedrac' er te slechts zevenduizend guk« MX-3 V6kost f.49.460 In het interieur vinden we uitste kende sportstoelen en een uitge breid instrumentarium. De luxe versie beschikt verder over elek trische spiegels, centrale vergren deling en elektrisch bediende por tierruiten. De Nissan Sunny GTI-R kost hiermee f.74.000,=. Met het genoemde ABS-systeem komt de auto op f.77.500,=. De van minder snufjes voorzien GTI-R basic staat voor f.71.500,= in de prijslijst. De 2 liter motor uit de Sunny GTI en Primera GT werd als basis ge bruikt. Hij levert, voorzien van een Garrett T3-turbocompressor en in- terkoeler, een vermogen van maar Helst 220 pk bij 6400 tr/min en een indrukwekkend maximum koppel van 267 Nm bij 4800 tr/ min. Andere wijzigingen betreffen een oliekoeler, aangepaste zui gers, gesmede drijfstangen en ex tra sterke cilinderbouten. Om de enorme krachten goed op het wegdek over te brengen heeft de GTI-R permanente vierwiel aandrijving. Hetzelfde systeem wordt in grote lijnen ook toege past op de Prairie 4x4 (niet bij ons leverbaar) en beschikt over een viscokoppeling in het centrale dif ferentieel. Het achterdifferentieel heeft een visco-sper. Onder nor male omstandigheden is de krachtverdeling 50/50. De Sunny GTI-R haalt een top van 223 km/u en trekt binnen 5,2 seconden van uit stilstand naar de 100 km/u. Maij wat maak je ons nou. We wisten dat onze bewinds vrouwe in staat was domme dingen te roepen, maar nu slaat ze werkelijk alles. De actie tegen de 25 cent accijns verhoging op benzine leverde maarliefst 1,1 miljoen kaartjes met handtekeningen op en dat na slechts n actie week. In totaal zijn er ruim vijf miljoen auto's in ons kleine landje, zodat zo'n twintig pro cent van de autobezitters heeft gereageerd. Bravo! Als we marktonderzoekers hier een oordeel over laten vellen, dan kunnen we tevre den zijn. Automobilisten werd niets opgedrongen. De kaartjes lagen op de toon bank:en van benzinestations en iedereen was vrij in het al dan niet invullen ervan. Een 'respons' van twintig procent is zodoende erg hoog. Immers niet alle Nederlandse auto mobilisten tankt minimaal n keer per week en de kaartjes waren niet bij ieder tanksta tion te vinden. Wel hoorde ik van meerdere tankstationhou ders dat sommige zakelijke rijders bewust geen kaartje invulden. "Hoe duurder de benzine, hoe minder auto's op de weg. De baas betaalt toch onze benzine, dus wordt het er voor ons alleen maar beter op", beredeneert deze groep egoïstisch. Wacht maar tot dat ze van baan wisselen en de liters weer zelf moeten be talen, dan schreeuwen ze weer moord en brand. Kortom, we mogen over de enorme hoeveelheid niet kla gen. Een persoonlijk gerichte enquete is bij een respons van 5 tot 10 procent al ge slaagd. Om de mening van 200.000 mensen te bepalen, wordt een steekproef geno men van zo'n 1000personen, ook wanneer ministeries een onderzoek laten uitvoeren. Maij- Weggen lapt dit alle maal aan haar laars. Volgens haar heeft 80 procent van de automobilisten geen handte kening gezet en zijn ze dus voor de verhoging met 25 cent. Maar dan vraag ik me even krom geredeneerd af, waarom bij de laatste verkie zingen voor de Provinciale Staten minder dan de helft van het Nederlandse volk naar de stembus kwam en toch alle zetels gevuld zijn... Tony Vos 6 cylinders De MX-3 kent aan iedere zijkant eigenlijk maar één raam in de grote portieren. De grote ruit in de achterklep is 'om het hoekje' ge bogen. De klep loopt enorm vlak naar achteren. Vanaf de boven kant van het dak tot aan de ach terspoiler is de hellingshoek zeer gering. Precies boven de achter lichten lijkt een beschaafde spoi ler te zitten, maar deze is volledig in de lijn van de ruit opgenomen. heeft als eerste mini-auto rondom schijfremmen met vacuum be krachtiging. De bekleding is van onbrandbaar materiaal, terwijl te gen meerprijs zelfs een airbag kan worden besteld. Er is slechts één nadeel aan de leuke Honda Beat, de auto blijft uitsluitend bestemd voor de Ja panse markt. Auto Palace Holding N. V. in Den Haag, waartoe de Ne derlandse Mazda-importeur Auto Palace de Binckhorst behoort, heeft kort geleden of ficieel van de fabriek in Ja pan de toestemming gekre gen Mazda's in Tsjechoslo- wakije te gaan importeren en distribueren. Sinds begin april is een start gemaakt met de voorbereidende werk zaamheden. Directeur}. Nevrla, afkomstig van de staatshandelsorgani- satie Motokov, zoekt met zijn staf van zes personen naar definitieve huisvesting voor Auto Palace Praha k.s., die zoals de naam het al zegt in Praag is gevestigd. Dit jaar wordt verder gestreefd naar een dealer-net van vijftien be drijven. De verkoopactivitei- ten zullen in het tweede deel van dit jaar starten. Men hoopt dit jaar 100 tot 150 nieu we Mazda's te kunnen af zet ten. Dit zullen voornamelijk auto's zijn van het type 323 en 626. Uiteraard zal Auto Palaca Praha acte de presence ge ven op de eerste internationa le Autotentoonsteling van Praag die wordt gehouden van 18 tot 28 oktober dit jaar. Er is zelfs r* je glas wat derkant opvult. De Mazda MX-3 komt in twee ver sies naar Nederland. Aan de ba sis staat een 1.6 liter 16-kleppen- motor. Een nieuwe krachtbron vol gens Mazda-ingenieurs. In ieder geval werd bij de ontwikkeling uitgegaan van het 1.6 liter blok van de 323. De motor levert een vermogen van 100 pk bij 5300 tr/ min. Met deze krachtbron is de MX-3 een aardige verschijning zonder echter de sportieve preten ties die worden uitgestraald in praktijk te kunnen brengen. Vol gens cijfers heeft de auto een top van 178 km/u en trekt hij in 10,5 seconden naar de 100 km/u. Snel inhalen op een tweebaansweg kun je met de 1.6 wel vergeten. Veel interessanter is dan ook de volledig nieuwe 1.8 liter V6, de kleinste in zijn soort ter wereld. Onder een hoek van zestig gra den zijn de zes zuigers opgesteld. Met 24 kleppen en uiteraard elec- tronisch geregelde brandstofin- jectie is de V6 goed voor 136 pk bij 6800 tr/min. De motor is voorzien van Mazda's VRIS, wat staat voor Variable Resonance Induction System. Door de inlaatlucht via kleppen te sturen kan bij ieder toerental de juiste trilling wordt verkregen. Dit heeft tot resultaat dat de koppelkromme veel vlak ker loopt. Vierzitter Ook de V6 is geen topsporter, maar de auto is er aanmerkelijk kwieker door. De auto haalt een top van 202 km/u en weet het sprintje van 0 tot 100 in slechts 8,5 seconden te volbrengen. De V6 heeft een leuk sportief geluid, waarbij slechts in de verte het ty pische zoeven van een zespitter bemerken is. Het gaat hier om een tweezits roadster met een totale lengte van nog geen 3,30 meter. De grappige open auto heeft een wigvormige carrosserie en wordt geaccen- ‘tueerd door de matzwarte raam- stijlen en de zwarte cabriokap. De motor zit achterin en wordt via de gleuven achter de portieren van de nodige koellucht voorzien. De dwarsgeplaatste unit drijft de achterwielen aan. De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen en voorzien van brede banden voor een uitstekende wegligging. De krachtbron heeft drie cylinders met een totale inhoud van 656 cc. Natuurlijk heeft iedere zuiger vier kleppen en wordt de brandstoftoe- Het uiterlijk van deze 4,22 meter lange sportcoupé is het makke lijkst te omschrijven met 'even wennen'. Natuurlijk zijn alle plaat- werkdelen bol van vorm. De voor- en achterlichten zijn heel markant van vormgeving. Als een soort van spleetogen geven ze de auto aan beide zijden een gezicht. Heel grappig zijn verder de kleine, ron de mistlampen onderin de meege spoten voorbumper. Aan de buitenkant oogt de GTI-R zeer aggressief. De auto heeft een zware voorbumper, zijskirts en een nadrukkelijk aanwezige luchthapper waarachter de inter- koeler is geplaatst. Aan de achter kant zien we een grote uitlaatpijp en een gigantische vleugel op het dak. De wegligging van beide uitvoe ringen is dik in orde. De beide kanten van de voorwielophanging zijn in de motorruimte met een ex tra stabilisator verbonden. De MX- 3 gaat redelijk skelter-achtig door de bochten. Ook als de bestuur der denkt dat het net niet meer goed gaat, blijkt de auto toch heelhuids weer het rechte stuk te bereiken. Het interieur van de MX-3 ziet er verzorgd uit, zonder uitbundig te Het dashboard is uiteraard behoorlijk compleet. De stoelen hebben aangebouwde hoofdsteu nen en bieden een goede zit. Vol gens Japanse woordvoerders is de MX-3 geschikt als een vierzit ter. Wat beenruimte betreft gaat het achterin nog wel, maar met je hoofd zit je volledig klem. Maar ja, Japanners zijn nog steeds kleiner dan Europeanen. Erg veel kleur mochten we niet in het interieur ontdekken. Vrijwel alles is in zwart uitgevoerd. Alleen het middendeel van de stoelen kent beschaafde, vooral donkere tinten. Alle bedieningen gaan zo als verwacht licht. Vreemd ge noeg is ondanks de behoorlijk vlakke achteruit het zicht door de achteruitkijkspiegel uitstekend en niét vertekend. L

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25