/euro\ Eurotunnel zorgt
Lotus Omega
s
voor een euro
Westeuropese"eènwording
Hochleistungsversion
EL
ova
I
A R.
I
10 mei 1991 - pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 mei 1991 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
msei
elijk
Amsterdam-Londen
Diesellocs
Boormachine
Mijnwerkers
15
Op de foto's:
1035
R I
J
M
P.
R
E
S
I
E
Zesversnellingsbak
Huidje
(4 stuks)
55
I
>s, voor een
en een
rbranding.
ijs waar
fan af-
het
de
Uiteraard worden de-
24 kleppen bediend door twee bo
venliggende nokkenassen.
lerin
gen
avonds in Amsterdam vertrekt en
de volgende ochtend om 7 uur/
hall 8 in Londen arriveerd.
De vier onafhankelijk opgehan
gen wielen zitten wat stugger aan
de auto vast, dan we van de Ome
ga gewend zijn. De auto is zo
doende hard geveerd, maar biedt
toch een behoorlijke dosis comfort.
Uiteraard laat het geheel zich als
een skelter door een bocht ma-
nouvreren.
In het interieur wordt vier inzitten
den op en top verwend. De stoelen
zijn met leer bekleed. Ook de
deurpanelen zijn van een sierlijk
Uiteraard werd uitgegaan van
Opel's uitstekende 3 liter 6 cylin
der lijnmotor met 24-kleppen. Een
krachtbron die opzich cd goed is
voor een vermogen van ruim 200
pk. Lotus nam van deze motor de
versie met een grotere cylindt
houd. Door de slag te verlenger
heeft de Omega nu een inhoud
van 3615 cc.
enkele resterende kilometers af te
maken.
Velen zijn nieuwsgierig naar de
prijs van een overtocht door de
tunnel. Twee jaar voor opening is
daar weinig over te zeggen. Euro
tunnel zal moeten concurreren met
de bootdiensten, zodat de prijzen
vergelijkbaar zullen zijn. Half 1993
weten we het precies.
gewerkt. Alleen op de dag van de
patroonheilige van de mijnwer
kers hebben de vele duizenden
medewerkers vrij. Er zijn een aan
tal deelprojekten die kunnen wor
den afgesloten. De speciaal ge
bouwde fabriek die de tunnel-
wandbekleding produceerde, is
inmiddels buiten werking gesteld.
De voorraad is voldoende om de
fortabel door de lichte en aircon
ditioned wagons. Verder is het de
snelste verbinding tussen Enge
land en Frankrijk. Eurotunnel
streeft een snelle frequentie na,
wat betekent dat ook 's nachts 1
tot 2 treinen per uur vertrekken.
Verder kenmerkt de Lotus zich
door vier schitterende vijfspaaks
lichtmetalen wielen waarop voor
235/45 ZR 17 en achter 265/40 ZR
17 banden zijn gemonteerd.
gedrappeerd huidje voorzien. Het
dashboard is vrijwel ongewijzigd
uit bestaande Omega-varianten
overgenomen. Het interieur had er
alles bij elkaar wat spectaculair
der uit mogen zien.
Jammer, jammer, voor liefhebbers
2.
De ingang van de Eurotunnel aan
Franse zijde is ver gereed. Alleen
de definitieve rails moeten nog
worden gelegd. Rechtsboven be
gint de service- tunnel.
Half 1993 moet het enorme kanaaltunnel-projekt
klaar zijn. Vanaf 15 mei dat jaar zullen de eerste
doorgaande treinen uit de richting Parijs non-stop
naar Londen rijden. Een maand later gaat de shuttle-
dienst van start, een pendeldienst om in een record
tijd van Frankrijk naar Engeland te geraken en vice
versa. Twee jaar voor de defintieve start brachten we
een bezoek aan Eurotunnel. Er is al heel veel klaar,
maar er moet ook nog enorm veel gebeuren.
Assen - Exact twintig minuten stond de donkere Lotus
Omega tot onze beschikking. Een tijd waarin een korte
rij-indruk kon worden opgedaan en nog gauw wat kiek
jes moesten worden geschoten. Toen we na die minu
ten op het uitstekende circuit van Assen terugkwamen
en met tegenzin de sleutels weer afstonden aan een
medewerker van de importeur, waren we stil en diep
onder de indruk. De Lotus Omega laat zich absoluut
niet vergelijken met een standaard Omega 2.0, zelfs de
snelle 3000 24V houdt hem niet bij. Wat heeft het Engel
se Lotus met de relatief brave Omega uitgevoerd.
flinke skirts, een gewijzigde voor-
en achterbumper en buitenspie
gels die allemaal in de donker
groene carrosseriekleur zijn mee
gespoten. De spoiler op het koffer-
deksel is behoorlijk van afmetin
gen, maar haalt het gelukkig niet
bij de taartschep die Opel op z'n
eigen Evolution 500 heeft gezet.
Zoals gezegd moet er nog veel ge
beuren. De tunnels zijn bijna
klaar, maar dat betekent niet het
einde van het projekt. Hoe de per
rons eruit gaan zien, is al goed
voor te stellen. De vier toevoer-
bruggen zijn al gereed, terwijl ook
de grondwerkzaamheden voor de
aansluiting op de Autoroute vrij
wel voltooid zijn. Alle bijbehoren
de gebouwen moeten nog van de
grond komen, terwijl er nog ner
gens defintieve rails te vinden is.
Er wordt 24 uur per dag, 364 da
gen per jaar aan de Eurotunnel
in Nederland. De Lotus Omega
wordt niet bij ons verkocht. Er
wordt slechts een beperkte serie
gemaakt, waarvan een groot deel
aftrek in Duitsland zal vinden.
Voor ons zal het zodoende wel al
tijd tot 20 minuten beperkt blijven.
De forse wielen bieden de moge
lijkheid van montage van forse
remschijven: voor van 33 cm door
snee en achter 30 cm. Natuurlijk is
een Bosch ABS-systeem stan
daard.
s twee buitenste
jen 30 meter uit
elkaar, met precies in het midden
de servicetunnel. Iedere 375 meter
worden de drie met elkaar ver
bonden voor een makkelijke toe
gang van service-personeel en
voor een vlotte evacuatie bij pro
blemen. De grote buizen hebben
een diameter van 7,60 meter.
De terminal aan de Franse kant
heeft een oppervlakte van 500
hectare. De Engelse terminal is
veel kleiner, daar het geheel tus
sen een heuvelrug en de krijt
rotsen moest worden ingepland.
Daarom zullen we straks aan
Franse zijde veel meer faciliteiten
vinden.
1.
De afstand tussen de beide EG-
landen is slechts 33 km. Aan de
overkant zijn de witte Engelse
krijtrotsen duidelijk zichtbaar. Op
de voorgrond de overkapping van
de bouwput.
De totale lengte van de Eurotunnel
bedraagt 50 km: 8 km onder En
gelse bodem, 22 km onder het En
gelse deel van de zee, 16 km on
der de Franse zee en 3 km onder
het Franse land.
Het gehele project ging eind 1986
van start. Aan beide kanten wer
den enorme boormachines in wer
king gezet. In de Franse bouwput
startte het werk in januari 1988.
Helaas voor de machines, zij kwa
men elkaar nooit tegen. Direct
achter de grote boor wordt de be
kleding van de tunnelwand aan
gelegd, zodat er geen mogelijk
heid is om terug te gaan. Langs
de andere kant naar boven kan
niet, omdat daar een tweede ma
chine nadert. De prachtige machi
nes, ondermeer gebouwd door
Kawasaki en Mitsubishi, vinden
hun graf in de zeebodem, waar zij
zichzelf in weg boren. De gemid-
delse snelheid van een boorma
chine ligt tussen de 200 en 240 me
ter per week.
Het boorafval wordt in treinen af
gevoerd, die per rit 280 ton lading
meetorsen. Het vloeibare mate
riaal wordt naar een lagune ver
voerd, waar het water wordt afge
scheiden.
De harten van de
tunnelbuizen liggt
ölV'z-rrTT' maf nraaic
Als er in een wagon brand uit
breekt, zijn er drie detectiesyste
men en drie blussystemen. Passa
giers kunnen via klapdeuren de
wagon verlaten. Ieder comparti
ment staat op zichzelf, zodat
brand zich niet zal verspreiden.
Zowel van binnen naar buiten als
andersom is iedere wagon voor 30
minuten fire- proof.
De stroomvoorziening wordt van
uit beide landen verzorgd. Mocht
aan één van de kanten de stroom
uitvallen, dan blijft alles toch in
werking. Iedere trein heeft twee
locomotieven, die samen het ge
vaarte voortbewegen. Mocht er
een storing komen in één van de
twee, dan rijdt het geheel met een
lagere snelheid toch door. Mocht
een trein vanwege technische sto
ring in de tunnel blijven steken,
wat haast nauwelijks voor te stel
len is, dan staan er aan beide
kanten snelle diesellocs gereed
om te hulp te schieten. Overigens
zijn de rijrichtingen van de treinen
volledig gescheiden. Onder water
zijn er verder twee kruispunten
met wissels, zodat bij onderhouds
werkzaamheden en eventuele on
gelukken de tunnel slechts voor
een klein deel is afgesloten.
De marketing mensen van Euro
tunnel zien grote voordelen voor
de reiziger. Eurotunnel is betrouw
baar daar ze in tegenstelling tot
de Ferry niet beïnvloed wordt
door het weer. De shuttle is com-
nen lopen. Per vijf auto's is er te
vens een blok met een toilet en
wastafel beschikbaar.
Veiligheid is natuurlijk erg be
langrijk bij een dergelijk projekt
waarbij zoveel mensen betrokken
zijn. Het is onmogelijk alle voor
zorgsmaatregelen te noemen,
daarom beperken we ons tot een
paar.
Autoroute Motorway
De Autoroute zal helemaal tot aan
het complex worden doorgetrok
ken. Een reiziger die naar Enge
land wil, pakt zijn auto en rijdt
richting Eurotunnel. Als de juiste
afslag wordt genomen kan het bij
na niet meer fout. Bij een soort van
tol-hokjes wordt een kaartje ge
kocht. Er hoeft nooit van te voren
gereserveerd te worden. Daarna
volgt de douane-afhandeling
(Frans en Engels) en wordt men
met wegwijzers naar het juiste
perron gedirigeerd. Iedere trein is
800 meter lang en kan ongeveer
160 auto's vervoeren. Over de im
mense perrons zijn vier bruggen
met afritten aangelegd, zodat de
treinen ook op vier punten kunnen
worden geladen. Op de drukke
uren van de dag gaat er iedere 1
tot 20 minuten een trein. Aan de
Engelse kant kan direct de trein
worden verlaten en richting Mo
torway worden gereden. Eurotun
nel probeert de reis van Autoroute
tot Motorway niet langer te laten
duren dan 1 uur tot 1 uur en 10 mi
nuten. De treinreis duurt slechts 35
minuten.
De personenauto's staan in dub
beldeks wagons. Ieder voertuig
heeft een breedte van 3,80 meter
ter beschikking. Beide portieren
kunnen zodoende makkelijk wor
den geopend, zodat alle inzitten
den tijdens de korte reis rond kun-
3.
De bouw van de perrons is in volle
gang. De toegangsbruggen zijn
klaar en geven een duidelijk
beeld hoe het er straks uit gaat
zien.
Het Delco motormanagement^ys-
teem zorgt voor inspuiting en ont
steking. De grootste winst aan pk's
wordt echter verkregen door aan
de motor twee Garrett T25 turbo
compressoren toe te voegen en
deze dan ook nog eens te koppe
len aan twee lucht/water intercoo
lers. Het resultaat, een enorme
kracht van 382 pk bij 5500 tr/min
en een ongelooflijk koppel van
568 Nm bij 4200 tr/min.
De aandrijving geschiedt via een
zesversneïlingsbak naar de ach
terwielen. De 1690 kg wegende
Omega komt met al deze prachti
ge techniek tot een top van 282
km/u en trekt in 5,4 seconden van
0 tot 100. Volstrekt overbodig alle
maal, maar absoluut fantastisch.
Het gevoel voor snelheden ver
dwijnt helemaal als je stevig in je
lederen sportstoelen zit ingesloten.
Pas bij 200 km/u zet je de versnel
lingspook in de vijfde overbren
ging en dan heb je er nog een
over. De trekkracht is enorm, vrij
wel onafhankelijk in welke ver
snelling je je voortbeweegt. Ver
der is er absoluut geen sprake
van een brullend geluid. Als een
zoevende zespitter doet hij z'n
werk.
De Lotus Omega trekt uiteraard
met een forse reeks zichtbare de
tails de aandacht. Aan de buiten
kant zien we spatbordverbreders,
In eerste instantie lijkt de tunnel
vooral voor Engeland veel voor
delen op te leveren. Engeland
wordt door deze snelle verbinding
interessant voor korte vakanties (3
tot 4 dagen). Transporten van goe
deren bijvoorbeeld uit Italië en
Spanje per trein worden nu moge
lijk.
Naast de shuttles voor personen-
auto's/touringcars en voor vracht
auto's, zijn er nog andere moge
lijkheden door de tunnel. We
noemden al even de doorgaande
transporttreinen. Maar er zijn ook
doorgaande passagierstreinen.
De helft van de capaciteit van de
Eurotunnel wordt ter beschikking
gesteld van de Franse en Engelse
spoorwegen. Vanaf mei 1993 is
het mogelijk in Parijs een kaartje
naar Londen te kopen. De reis zal
per hoge snelheidstrein worden
ondernomen en duurt drie uur.
Het traject in Frankrijk wordt met
300 km/u afgelegd, terwijl in de
tunnel 160 km/u mogelijk is. Het
Engelse spoorwegnet is voorlopig
nog niet op dit type treinen inge
steld. Voor deze diensten worden
nieuwe treinen ontwikkeld die zo
wel kunnen rijden in Frankrijk met
bovenleidingen als in Engeland
met een derde rails voor de
stroomtoevoer. Als België op het
hoge snelheidstraject is aangeslo
ten kan Londen vanaf Brussel in 2
uur en 40 minuten worden bereikt.
Waarschijnlijk komt er ook een
doorgaande treindienst Amster-
dam-Londen. Ook gaat er een
vrachttrein rijden die om half 11 's
Eind vorig jaar mochten we
grote nieuws vernemen dat c
eerste tunnelbuis was doorboord.
De Franse en Engelse arbeiders
konden elkaar de hand schudden.
Het Verenigd Koninkrijk was van
af dat moment geen volledig
eiland meer. Op 22 mei jl. was de
eerste transporttunnel een feit. De
derde en laatste tunnel zal vol
gens planning in de maand juli
worden voltooid. Vanaf dat mo
ment lopen er drie tunnelbuizen
van de Franse terminal in Coquel-
les (nabij Calais) naar de veel
kleiner uitgevallen terminal in het
Engelse Cheriton (bij Folkestone).
950,-
>00,-
950,-
950.-
950,-
950.-
950,-
950,-
950,-
950,-
>50,-
•50,-
•50,-
>50,-