/euro\ Eurotunnel zorgt Lotus Omega s voor een euro Westeuropese"eènwording Hochleistungsversion EL ova I A R. I 10 mei 1991 - pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 30 mei 1991 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER msei elijk Amsterdam-Londen Diesellocs Boormachine Mijnwerkers 15 Op de foto's: 1035 R I J M P. R E S I E Zesversnellingsbak Huidje (4 stuks) 55 I >s, voor een en een rbranding. ijs waar fan af- het de Uiteraard worden de- 24 kleppen bediend door twee bo venliggende nokkenassen. lerin gen avonds in Amsterdam vertrekt en de volgende ochtend om 7 uur/ hall 8 in Londen arriveerd. De vier onafhankelijk opgehan gen wielen zitten wat stugger aan de auto vast, dan we van de Ome ga gewend zijn. De auto is zo doende hard geveerd, maar biedt toch een behoorlijke dosis comfort. Uiteraard laat het geheel zich als een skelter door een bocht ma- nouvreren. In het interieur wordt vier inzitten den op en top verwend. De stoelen zijn met leer bekleed. Ook de deurpanelen zijn van een sierlijk Uiteraard werd uitgegaan van Opel's uitstekende 3 liter 6 cylin der lijnmotor met 24-kleppen. Een krachtbron die opzich cd goed is voor een vermogen van ruim 200 pk. Lotus nam van deze motor de versie met een grotere cylindt houd. Door de slag te verlenger heeft de Omega nu een inhoud van 3615 cc. enkele resterende kilometers af te maken. Velen zijn nieuwsgierig naar de prijs van een overtocht door de tunnel. Twee jaar voor opening is daar weinig over te zeggen. Euro tunnel zal moeten concurreren met de bootdiensten, zodat de prijzen vergelijkbaar zullen zijn. Half 1993 weten we het precies. gewerkt. Alleen op de dag van de patroonheilige van de mijnwer kers hebben de vele duizenden medewerkers vrij. Er zijn een aan tal deelprojekten die kunnen wor den afgesloten. De speciaal ge bouwde fabriek die de tunnel- wandbekleding produceerde, is inmiddels buiten werking gesteld. De voorraad is voldoende om de fortabel door de lichte en aircon ditioned wagons. Verder is het de snelste verbinding tussen Enge land en Frankrijk. Eurotunnel streeft een snelle frequentie na, wat betekent dat ook 's nachts 1 tot 2 treinen per uur vertrekken. Verder kenmerkt de Lotus zich door vier schitterende vijfspaaks lichtmetalen wielen waarop voor 235/45 ZR 17 en achter 265/40 ZR 17 banden zijn gemonteerd. gedrappeerd huidje voorzien. Het dashboard is vrijwel ongewijzigd uit bestaande Omega-varianten overgenomen. Het interieur had er alles bij elkaar wat spectaculair der uit mogen zien. Jammer, jammer, voor liefhebbers 2. De ingang van de Eurotunnel aan Franse zijde is ver gereed. Alleen de definitieve rails moeten nog worden gelegd. Rechtsboven be gint de service- tunnel. Half 1993 moet het enorme kanaaltunnel-projekt klaar zijn. Vanaf 15 mei dat jaar zullen de eerste doorgaande treinen uit de richting Parijs non-stop naar Londen rijden. Een maand later gaat de shuttle- dienst van start, een pendeldienst om in een record tijd van Frankrijk naar Engeland te geraken en vice versa. Twee jaar voor de defintieve start brachten we een bezoek aan Eurotunnel. Er is al heel veel klaar, maar er moet ook nog enorm veel gebeuren. Assen - Exact twintig minuten stond de donkere Lotus Omega tot onze beschikking. Een tijd waarin een korte rij-indruk kon worden opgedaan en nog gauw wat kiek jes moesten worden geschoten. Toen we na die minu ten op het uitstekende circuit van Assen terugkwamen en met tegenzin de sleutels weer afstonden aan een medewerker van de importeur, waren we stil en diep onder de indruk. De Lotus Omega laat zich absoluut niet vergelijken met een standaard Omega 2.0, zelfs de snelle 3000 24V houdt hem niet bij. Wat heeft het Engel se Lotus met de relatief brave Omega uitgevoerd. flinke skirts, een gewijzigde voor- en achterbumper en buitenspie gels die allemaal in de donker groene carrosseriekleur zijn mee gespoten. De spoiler op het koffer- deksel is behoorlijk van afmetin gen, maar haalt het gelukkig niet bij de taartschep die Opel op z'n eigen Evolution 500 heeft gezet. Zoals gezegd moet er nog veel ge beuren. De tunnels zijn bijna klaar, maar dat betekent niet het einde van het projekt. Hoe de per rons eruit gaan zien, is al goed voor te stellen. De vier toevoer- bruggen zijn al gereed, terwijl ook de grondwerkzaamheden voor de aansluiting op de Autoroute vrij wel voltooid zijn. Alle bijbehoren de gebouwen moeten nog van de grond komen, terwijl er nog ner gens defintieve rails te vinden is. Er wordt 24 uur per dag, 364 da gen per jaar aan de Eurotunnel in Nederland. De Lotus Omega wordt niet bij ons verkocht. Er wordt slechts een beperkte serie gemaakt, waarvan een groot deel aftrek in Duitsland zal vinden. Voor ons zal het zodoende wel al tijd tot 20 minuten beperkt blijven. De forse wielen bieden de moge lijkheid van montage van forse remschijven: voor van 33 cm door snee en achter 30 cm. Natuurlijk is een Bosch ABS-systeem stan daard. s twee buitenste jen 30 meter uit elkaar, met precies in het midden de servicetunnel. Iedere 375 meter worden de drie met elkaar ver bonden voor een makkelijke toe gang van service-personeel en voor een vlotte evacuatie bij pro blemen. De grote buizen hebben een diameter van 7,60 meter. De terminal aan de Franse kant heeft een oppervlakte van 500 hectare. De Engelse terminal is veel kleiner, daar het geheel tus sen een heuvelrug en de krijt rotsen moest worden ingepland. Daarom zullen we straks aan Franse zijde veel meer faciliteiten vinden. 1. De afstand tussen de beide EG- landen is slechts 33 km. Aan de overkant zijn de witte Engelse krijtrotsen duidelijk zichtbaar. Op de voorgrond de overkapping van de bouwput. De totale lengte van de Eurotunnel bedraagt 50 km: 8 km onder En gelse bodem, 22 km onder het En gelse deel van de zee, 16 km on der de Franse zee en 3 km onder het Franse land. Het gehele project ging eind 1986 van start. Aan beide kanten wer den enorme boormachines in wer king gezet. In de Franse bouwput startte het werk in januari 1988. Helaas voor de machines, zij kwa men elkaar nooit tegen. Direct achter de grote boor wordt de be kleding van de tunnelwand aan gelegd, zodat er geen mogelijk heid is om terug te gaan. Langs de andere kant naar boven kan niet, omdat daar een tweede ma chine nadert. De prachtige machi nes, ondermeer gebouwd door Kawasaki en Mitsubishi, vinden hun graf in de zeebodem, waar zij zichzelf in weg boren. De gemid- delse snelheid van een boorma chine ligt tussen de 200 en 240 me ter per week. Het boorafval wordt in treinen af gevoerd, die per rit 280 ton lading meetorsen. Het vloeibare mate riaal wordt naar een lagune ver voerd, waar het water wordt afge scheiden. De harten van de tunnelbuizen liggt ölV'z-rrTT' maf nraaic Als er in een wagon brand uit breekt, zijn er drie detectiesyste men en drie blussystemen. Passa giers kunnen via klapdeuren de wagon verlaten. Ieder comparti ment staat op zichzelf, zodat brand zich niet zal verspreiden. Zowel van binnen naar buiten als andersom is iedere wagon voor 30 minuten fire- proof. De stroomvoorziening wordt van uit beide landen verzorgd. Mocht aan één van de kanten de stroom uitvallen, dan blijft alles toch in werking. Iedere trein heeft twee locomotieven, die samen het ge vaarte voortbewegen. Mocht er een storing komen in één van de twee, dan rijdt het geheel met een lagere snelheid toch door. Mocht een trein vanwege technische sto ring in de tunnel blijven steken, wat haast nauwelijks voor te stel len is, dan staan er aan beide kanten snelle diesellocs gereed om te hulp te schieten. Overigens zijn de rijrichtingen van de treinen volledig gescheiden. Onder water zijn er verder twee kruispunten met wissels, zodat bij onderhouds werkzaamheden en eventuele on gelukken de tunnel slechts voor een klein deel is afgesloten. De marketing mensen van Euro tunnel zien grote voordelen voor de reiziger. Eurotunnel is betrouw baar daar ze in tegenstelling tot de Ferry niet beïnvloed wordt door het weer. De shuttle is com- nen lopen. Per vijf auto's is er te vens een blok met een toilet en wastafel beschikbaar. Veiligheid is natuurlijk erg be langrijk bij een dergelijk projekt waarbij zoveel mensen betrokken zijn. Het is onmogelijk alle voor zorgsmaatregelen te noemen, daarom beperken we ons tot een paar. Autoroute Motorway De Autoroute zal helemaal tot aan het complex worden doorgetrok ken. Een reiziger die naar Enge land wil, pakt zijn auto en rijdt richting Eurotunnel. Als de juiste afslag wordt genomen kan het bij na niet meer fout. Bij een soort van tol-hokjes wordt een kaartje ge kocht. Er hoeft nooit van te voren gereserveerd te worden. Daarna volgt de douane-afhandeling (Frans en Engels) en wordt men met wegwijzers naar het juiste perron gedirigeerd. Iedere trein is 800 meter lang en kan ongeveer 160 auto's vervoeren. Over de im mense perrons zijn vier bruggen met afritten aangelegd, zodat de treinen ook op vier punten kunnen worden geladen. Op de drukke uren van de dag gaat er iedere 1 tot 20 minuten een trein. Aan de Engelse kant kan direct de trein worden verlaten en richting Mo torway worden gereden. Eurotun nel probeert de reis van Autoroute tot Motorway niet langer te laten duren dan 1 uur tot 1 uur en 10 mi nuten. De treinreis duurt slechts 35 minuten. De personenauto's staan in dub beldeks wagons. Ieder voertuig heeft een breedte van 3,80 meter ter beschikking. Beide portieren kunnen zodoende makkelijk wor den geopend, zodat alle inzitten den tijdens de korte reis rond kun- 3. De bouw van de perrons is in volle gang. De toegangsbruggen zijn klaar en geven een duidelijk beeld hoe het er straks uit gaat zien. Het Delco motormanagement^ys- teem zorgt voor inspuiting en ont steking. De grootste winst aan pk's wordt echter verkregen door aan de motor twee Garrett T25 turbo compressoren toe te voegen en deze dan ook nog eens te koppe len aan twee lucht/water intercoo lers. Het resultaat, een enorme kracht van 382 pk bij 5500 tr/min en een ongelooflijk koppel van 568 Nm bij 4200 tr/min. De aandrijving geschiedt via een zesversneïlingsbak naar de ach terwielen. De 1690 kg wegende Omega komt met al deze prachti ge techniek tot een top van 282 km/u en trekt in 5,4 seconden van 0 tot 100. Volstrekt overbodig alle maal, maar absoluut fantastisch. Het gevoel voor snelheden ver dwijnt helemaal als je stevig in je lederen sportstoelen zit ingesloten. Pas bij 200 km/u zet je de versnel lingspook in de vijfde overbren ging en dan heb je er nog een over. De trekkracht is enorm, vrij wel onafhankelijk in welke ver snelling je je voortbeweegt. Ver der is er absoluut geen sprake van een brullend geluid. Als een zoevende zespitter doet hij z'n werk. De Lotus Omega trekt uiteraard met een forse reeks zichtbare de tails de aandacht. Aan de buiten kant zien we spatbordverbreders, In eerste instantie lijkt de tunnel vooral voor Engeland veel voor delen op te leveren. Engeland wordt door deze snelle verbinding interessant voor korte vakanties (3 tot 4 dagen). Transporten van goe deren bijvoorbeeld uit Italië en Spanje per trein worden nu moge lijk. Naast de shuttles voor personen- auto's/touringcars en voor vracht auto's, zijn er nog andere moge lijkheden door de tunnel. We noemden al even de doorgaande transporttreinen. Maar er zijn ook doorgaande passagierstreinen. De helft van de capaciteit van de Eurotunnel wordt ter beschikking gesteld van de Franse en Engelse spoorwegen. Vanaf mei 1993 is het mogelijk in Parijs een kaartje naar Londen te kopen. De reis zal per hoge snelheidstrein worden ondernomen en duurt drie uur. Het traject in Frankrijk wordt met 300 km/u afgelegd, terwijl in de tunnel 160 km/u mogelijk is. Het Engelse spoorwegnet is voorlopig nog niet op dit type treinen inge steld. Voor deze diensten worden nieuwe treinen ontwikkeld die zo wel kunnen rijden in Frankrijk met bovenleidingen als in Engeland met een derde rails voor de stroomtoevoer. Als België op het hoge snelheidstraject is aangeslo ten kan Londen vanaf Brussel in 2 uur en 40 minuten worden bereikt. Waarschijnlijk komt er ook een doorgaande treindienst Amster- dam-Londen. Ook gaat er een vrachttrein rijden die om half 11 's Eind vorig jaar mochten we grote nieuws vernemen dat c eerste tunnelbuis was doorboord. De Franse en Engelse arbeiders konden elkaar de hand schudden. Het Verenigd Koninkrijk was van af dat moment geen volledig eiland meer. Op 22 mei jl. was de eerste transporttunnel een feit. De derde en laatste tunnel zal vol gens planning in de maand juli worden voltooid. Vanaf dat mo ment lopen er drie tunnelbuizen van de Franse terminal in Coquel- les (nabij Calais) naar de veel kleiner uitgevallen terminal in het Engelse Cheriton (bij Folkestone). 950,- >00,- 950,- 950.- 950,- 950.- 950,- 950,- 950,- 950,- >50,- •50,- •50,- >50,-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31