i Stars and Stripes an Meer Japanse auto's uit Europa zoa tfAULT ’ESI 5SAN GM Bromfiets certificaat s |J”“U| DE AUTOMAAT - Donderdag 30 mei 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER j 30 mei 1991 - pagina 2 HONDA 3, stuurbekr. ACCORD ionie AERODECK iet per De Life-style ito Technische gegevens: Rollen Compleet Concurrentie 1984 1986 )l, combi, roen-met. 18.995,- 20.895,- NDA ien 1987 1989 GL it gas d aat, schuifd., 1986 1983 1982 1987-1988 1985 1985 1985 1983 6- 1987 3-1989 7- 1987 1- 1987 2- 1986 9-1988 3- 1986 .2x1989 1988 1988 1987 1988 1-1988 3-1988 6-1988 10-1987 10- 1988 11- 1986 1986 jan, diesel 3LX neer komt op bijna de gezamenlijke Europe duktie. Dit betekent dat tijd nog slechts 47 pi Japanse af zet in Euroj pan wordt verscheept zijn voor Lie tegen luring en De Aero- vooral vanwege double wishbone ophanging, echter behoorlijk stug is afges Overhellen in bochten is er na Spanje wordt vanaf 1992 van 40.000 tot 50.000 verhoogd. - Suzuki begint volgend jaar met de bouw van een eigen fabriek in Hongarije waar op middellange termijn 50.000 auto's van de band istratie1991 1986 1985 s 1988 1989 ■drs ig, 3-drs. ■drs n 1.81 11.8S ’frdrs. Bromfietsers zullen in de toekomst voordat zij aan het verker mogen deelnemen, een certificaat moeten halen. Dit hebben minister Maij- Weggen van Verkeer en Water staat en Hirsch Ballin van Justitie voorgesteld in het ontwerp voor een nieuwe Wegenverkeerswet dat zij bij de Tweede Kamer heb ben ingediend. rdrs.,rood1989 i-drs1988 kdrs., wit1986 3-drs ’84-’85-'86-1987 edan.wit1988 ..wit1985 wit1986 Ivermet1988 1987 - Dit jaar wordt de produktie van de Nissan Primera in het Britse Sunderland verhoogd tot 110.000 exemplaren. Vanaf 1992 wordt met de bouw van de opvolger van de Nissan Micra begonnen (250.000 eenheden per jaar). De produktie van de Nissan Patrol in Alhoewel Honda zich steeds verder ontwikkeld tot een internationaal opererend bedrijf, is de nieuwe Accord Aerodeck pas de tweede auto van het merk die uitslui tend buiten Japan wordt gemaakt. Honda Motor of America is volledig voor deze stationcar-achtige ver antwoordelijk, zowel voor wat betreft ontwerp als fabri cage. Overigens rolt er in Amerika ook een Accord Coupé van de band, die echter niet voor export naar Europa in aanmerking komt. We reden met de Ameri kaanse Aerodeck volgens Europese specificaties. jon, geel kent1986 >upé, grijs199C nteken, wit1988 iel, 4-drs, wit1987 ition1990 1985 t van nieuw, rood 1975 wit1989 welijks bij, zodat de Aerodeck be hoorlijk sportief kan worden be handeld. Oncomfortabel mogen we hem geenszins noemen. Op meerdere punten blijkt dat de Aerodeck veel meer bedoeld is als fraaie en prettig rijdende auto dan als multi-functionele station car. Zoals gezegd zijn er ook en kele Europese auto's volgens dit concept. We moeten echter mee geven dat Honda wat betreft toe gankelijkheid van de bagage ruimte duidelijk beter scoort. in een prachtige groen/blauwe metaallok. Er werd ons echter bij het in ontvangst nemen op het hart gedrukt, dat deze kleur alleen te gen speciale bestelling (half jaar levertijd) in ons land is te leveren. Jammer, want hij is werkelijk schitterend. Grote sportieve 16-kleps motoren lusten over het algemeen behoor lijk wat liters kostbaar vocht. De Aerodeck wist zich echter behoor lijk in te houden en sloot zijn test periode met exact 1 op 10 af. Honda Accord Aerodeck is een echte life-style auto. Bezitters van dit model willen met hun aut iets uitstralen. De auto is opval lend gedistingeerd gelijnd, maar dat mag ook wel voor het bedrag wat moet worden afgedragen. Met handgeschakelde vijfbak Portugal worden opgeheven en voor een deel met de sterkere pe netratie van de Japanse autofabri kanten in de hogere marktseg menten. Anderzijds wordt een steeds groter deel van de Japanse auto's in Europa zelf vervaardigd. Vorig jaar ging het om 155.000 auto's, ofwel 1,1 procent van de to tale Europese produktie, maar de onderzoekers verwachten dat dit aantal in het jaar 2000 is opgelo pen tot 1,4 miljoen wagens, wat 1 9 procent van >ese pro- t tegen die irocent van de >pa vanuit Ja pan wordt verscheept en maar liefst 48 procent afkomstig is van de Japanse 'transplants' in Euro pa en Noord Amerika. Projecten die momenteel worden voorbereid zijn: - De produktie van de Daihatsu Charade in Europa in 1992; pro- Merk en type: Honda Accord Aerodeck Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 2155 cc Boring x slag: 85 x 95 mm Vermogen: 150 pk bij 5900 tr/min Koppel: 198 Nm bij 5000 tr/min Prestaties: topsnelheid: 205 km/u acceleratie 0-100 in 8,9 sec. Afmetingen: lengte 4,70 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1405 kg Verbruik: bij 90 km/u 6,8 liter/100 bij 120 km/u 8,5 liter/ 100 km stad 11,7 liter/100 km Prijs: f.62.990,= Het certificaat zal niet gelden voor bromfietsen (snorfietsen en derge lijke) die niet harder dan 25 kilo meter per uur kunnen. Met de nieuwe wet wordt vooral beoogd jonge bromfietsers tot het certifi caat te verplichten. Hoe dat in de praktijk zal gebeuren, moet nog worden uitgewerkt. Verwacht wordt dat de nieuwe wet niet voor 1994 in werking zal treden. De hui dige wet dateert uit 1951. (Bron: Rai) staat hij voor f.62.990, in de prijs lijst. Dat is precies drieduizend gulden meer dan de 2.2i sedan. De automatische transmissie is de enige optie en wordt gemonteerd voor een meerprijs van f.3.500, Uiteraard zet Honda zijn Accord- serie lager in. De 2.0 in basisuit voering is er al vanaf f.38.490,= De Honda Accord Aerodeck is een fraaie verschijning. De auto oogt als een stationcar, biedt een goed toegankelijke bagageruim te, maar schiet bijvoorbeeld wat plaats op de achterbank betreft te kort. De rij-eigenschappen zijn vanwege de stugge vering spor tief te noemen. De 2.2 liter injectie- motor zorgt voor meer dan goede prestaties. moeten gaan lopen. - In de te bouwen Toyota fabriek in Groot-Brittannië wordt in 1992 de produktie van de Carina voor zien met een e 200.000 stuks per jaar. Dat afwerking en kwaliteit op een hoog peil staan, zijn we van Hon da zo langzamerhand gewend. Ons testexemplaar was gespoten De verkoop van de Europese autofabrikanten zal de komende 10 jaar stagneren. Daarentegen neemt het aandeel van de Japan se merken In Europa toe tot ruim 18 procent. Op dit moment be draagt dit aandeel ongeveer 11 procent en tien jaar geleden nog geen 10 procent. Dit blijkt uit een zojuist verschenen studie van het Duitse onderzoeksbureau Marke ting Systems uit Essen. Volgens het onderzoeksbureau groeit de vraag naar personenau to's in Europa het komende de cennium van 13,2 miljoen tot 14,3 miljoen eenheden en het produk- tieaantal van 13,6 miljoen tot 15,8 miljoen stuks in het jaar 2000. Het leeuwedeel van de groei komt voor rekening van de Japanse merken. Enerzijds heeft dit natuur lijk te maken met het wegvallen van de Europese binnengrenzen, waardoor de invoerrestricties in tot nu toe beschermde landen zo als Frankrijk, Italië, Spanje en Het dashboard is volledig uit de bestaande sedanversie overgeno- ihen. De Aerodeck is compleet een toerenteller, verwarmings: teem met drukknoppen, een vi< tal uitstroomopeningen, portiei bakken en aan bestuurderska: een paneel voor de vier elektri sche ruiten en beide buitenspi, gels. Verder beschikt de Hond over een uitstekende stuurbe krachtiging, digitaal klokje, vc binnenuit te openen benzinekl getint glas en een in hoogte ve stelbaar stuurwiel. De Philips audio-installatie wordt tevens clusief speakers en elektrische tenne standaard aangeboden Aan de buitenkant is de Aeroc compleet uitgevoe bumpers als de bu zijn in de koetsklei De stalen wielen z' fraaie doppen, die zijn beveiligd. Bij de ontwikkeling vani stel van de Aerodeck me met een scheel ook naai concurrentie zijn gekeke Honda maakt slechts één versie van de Aerodeck en dat is meteen de meest complete en dure uitga ve van de Accord sedan. Dat be tekent dat we voorin een 4 cylin der 16-kleppen motor vinden met 2,2 liter inhoud. Samen met het PGM-FI multi-point injectiesys- teem is deze rappe krachtbron goed voor een vermogen van van duktie circa 50.000 eenheden per jaar. - De bouw van jaarlijks 100.000 Honda Accords in het Britse Swin don op middellange termijn. -•De produktie van 30 tot 40.000 Isuzu terreinauto's in het Verenigd Koninkrijk. In standaardopstelling is de Aero- j» deck wat betreft bagagevolume volwassen passagit net iets kleiner dan de sedan. Met hoofd-, maar ook de de achterbank in normale positie en het afdekzeil uitgetrokken kan er voor 419 liter aan volume wor den verplaatst. Dit in tegenstelling tot de sedan die onzichtbaar 444 liter mee kan nemen. Na het neerklappen van de rugleuning wil Toyota samen met het Japanse Handelshuis Mitsui en de Turkse Sabanci groep 100.000 exempla- ren van de modellen Corolla, Co- eindcapaciteit van rona en Cressida gaan bouwen. per jaar. In Turkije (Bron: Rai) vergioot de Aerodeck zich echter tot 730 liter. Dit is gemeten tot aan de ramen. Wordt de auto tot aan het dak volgeladen, dan zijn de mogelijkheden veel groter. Uiter aard is de achterbank in twee on gelijke delen neerklapbaar. De bagageruimte is goed toeganke lijk vanwege de forse achterklep die zelfs tot een uitsparing in de bumper open gaat. Een handig aardigheid is het uit te rollen netje om bijvoorbeeld de hond achterin te houden. Voorin biedt de Accord veel bruikbare ruimte aan zijn inzitten den. De stoelen zijn relatief diep geplaatst, zodat ondanks het schuifdak de hoofdruimte nog be hoorlijk is. Helaas ontbreekt die elektrische stoelhoogte-verstel- ling, die we uit de sedan wel ken nen. De voorstoelen zijn wat vlak jeving, hebben een re- 5 zitting en voelen in eer- instantie hard aan. Lange rit- i leveren echter geen proble men op. De achterbank is loursstof bekleed. 100 km/u. De verschillen met de sedan zijn zodoende miniem: top van vormge van 212 km/u en acceleratie in 8,4 latief korte seconden. stei ten 150 pk bij 5900 tr/min. Ook kan over een behoorlijk koppel van 198 Nm worden beschikt. De motor loopt bijzonder rustig en produ ceert ook op toeren niet overvloe dig veel geluid. De Aerodeck wordt standaard voorzien van een handgeschakelde vijfbak die vol gens Japanse traditie zich zeer licht laat bedienen. Tegen meer prijs is er ook een viertrapsauto- maat. De motor produceert van 147 pk bij 5500 tr/min, terwijl het koppel ongewijzigd blijft. Uiteraard is de Aerodeck wat gro ter en zwaarder uitgevallen dan de sedan. In totaal is de auto slechts 15 mm langer en 10 mm hoger. De vijfde deur zorgt samen met het verder doorgetrokken dak en de extra zijruiten voor een for ser gewicht. De Aerodeck weegt 1405 kg, tegen 1251 kg van de se dan. Zoals te verwachten heeft vooral dit hogere gewicht ook zijn weerslag op de prestaties. De Ac cord Aerodeck haalt een flitsende top van 205 km/u en sprint in 8,9 seconden vanuit stilstand naar de 1987 3-drs., LPG1987 diesel, 5-drs1986 er Automatic1986 ser, 3-drs1986 ier, 5-drs1986 >er, 3-drs1985 s met dezelfde ve- loursstof bekleed, maar biedt aan merkelijk minder leefruimte. Voor jiers is vooral de hoofd-, maar ook de beenruimte onvoldoende. De geringe hoogte is te verklaren door het schuifdak. Dit dak is van glas en heeft aan de binnenkant een afdekplaat. Helaas is het niet kantelbaar. Denissen heeft dit voorjaar veel zonnig nieuws in huis: Micra 1.2 L Auto's met v"lexSaXfu bijna niets meer betaalt :“s“p ruitenwisser Quartzklok Luxe bekleding 2 delen neerklapbare achterbank Dakspoiler in carrosseriekleur Bumpers in carrosseriekleur 4 spatlappen Reflecterend achterpaneel Beschermstrips op zijflanken Trend-pakkett.w.v. 3.000,- --Totaal Micra "Trend" 21.995,- 19.395,-NU 19.995,- |Uw voordeel 1.500,- GARAGE DENISSEN BV Uw voordeel 2.000, k BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911* |»UIL-L-»JI MICRA CLAIR - MICRA TREND MdUiüJx UW VOORDEEL 1500,- TOT 2000,- Micra 1.2 L 13.995,- Speciale wielcovers Achterruitwisser Intervalstand op ruitenwisser Ouartzklokje Exclusief sunroofdak Sportieve Clair-badge Clair-pakket t.w.v. Totaal Micra 1.2'Clair NU Eigenlijk is nauwelijks aan de Aerodeck te zien dat zijn wieg niet in Japan heeft gestaan. Uiteraard hebben de technici en ontwerpers gebruik gemaakt van een belang rijk deel van de bestaande Ac cord. Het resultaat is een vloeiend gelijnde vijfdeurs stationcar. De Aerodeck moet wat betreft prijs en gebruiksmogelijkheden vooral worden gezien als concept- broertje van de BMW 3 Toui de Alfa 33 Sport Wagon. deck-koper zal vooral vcl de vormgeving voor deze auto vallen. - De vervaardiging van de Mazda 626 in Oost Berlijn in samenwer king met Ford Europa. De produk- tiecapaciteit moet uiteindelijk 120.000 eenheden bedragen. - De samenwerking tussen Volvo Car en Mitsubishi moet leiden tot een produktie van 100.000 'Japan se' auto's in Bom. eek 1.900,-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25