i
Stars
and
Stripes
an
Meer Japanse auto's uit Europa
zoa
tfAULT
’ESI
5SAN
GM
Bromfiets
certificaat
s
|J”“U|
DE AUTOMAAT - Donderdag 30 mei 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
j 30 mei 1991 - pagina 2
HONDA
3, stuurbekr.
ACCORD
ionie
AERODECK
iet
per
De
Life-style
ito
Technische gegevens:
Rollen
Compleet
Concurrentie
1984
1986
)l, combi,
roen-met.
18.995,-
20.895,-
NDA
ien
1987
1989
GL
it gas
d
aat, schuifd.,
1986
1983
1982
1987-1988
1985
1985
1985
1983
6- 1987
3-1989
7- 1987
1- 1987
2- 1986
9-1988
3- 1986
.2x1989
1988
1988
1987
1988
1-1988
3-1988
6-1988
10-1987
10- 1988
11- 1986
1986
jan, diesel
3LX
neer komt op bijna
de gezamenlijke Europe
duktie. Dit betekent dat
tijd nog slechts 47 pi
Japanse af zet in Euroj
pan wordt verscheept
zijn voor
Lie tegen
luring en
De Aero-
vooral vanwege
double wishbone ophanging,
echter behoorlijk stug is afges
Overhellen in bochten is er na
Spanje wordt vanaf 1992 van
40.000 tot 50.000 verhoogd.
- Suzuki begint volgend jaar met
de bouw van een eigen fabriek in
Hongarije waar op middellange
termijn 50.000 auto's van de band
istratie1991
1986
1985
s
1988
1989
■drs
ig, 3-drs.
■drs
n 1.81
11.8S
’frdrs.
Bromfietsers zullen in de toekomst
voordat zij aan het verker mogen
deelnemen, een certificaat moeten
halen. Dit hebben minister Maij-
Weggen van Verkeer en Water
staat en Hirsch Ballin van Justitie
voorgesteld in het ontwerp voor
een nieuwe Wegenverkeerswet
dat zij bij de Tweede Kamer heb
ben ingediend.
rdrs.,rood1989
i-drs1988
kdrs., wit1986
3-drs
’84-’85-'86-1987
edan.wit1988
..wit1985
wit1986
Ivermet1988
1987
- Dit jaar wordt de produktie van
de Nissan Primera in het Britse
Sunderland verhoogd tot 110.000
exemplaren. Vanaf 1992 wordt
met de bouw van de opvolger van
de Nissan Micra begonnen
(250.000 eenheden per jaar). De
produktie van de Nissan Patrol in
Alhoewel Honda zich steeds verder ontwikkeld tot een
internationaal opererend bedrijf, is de nieuwe Accord
Aerodeck pas de tweede auto van het merk die uitslui
tend buiten Japan wordt gemaakt. Honda Motor of
America is volledig voor deze stationcar-achtige ver
antwoordelijk, zowel voor wat betreft ontwerp als fabri
cage. Overigens rolt er in Amerika ook een Accord
Coupé van de band, die echter niet voor export naar
Europa in aanmerking komt. We reden met de Ameri
kaanse Aerodeck volgens Europese specificaties.
jon, geel kent1986
>upé, grijs199C
nteken, wit1988
iel, 4-drs, wit1987
ition1990
1985
t van nieuw, rood 1975
wit1989
welijks bij, zodat de Aerodeck be
hoorlijk sportief kan worden be
handeld. Oncomfortabel mogen
we hem geenszins noemen. Op
meerdere punten blijkt dat de
Aerodeck veel meer bedoeld is
als fraaie en prettig rijdende auto
dan als multi-functionele station
car. Zoals gezegd zijn er ook en
kele Europese auto's volgens dit
concept. We moeten echter mee
geven dat Honda wat betreft toe
gankelijkheid van de bagage
ruimte duidelijk beter scoort.
in een prachtige groen/blauwe
metaallok. Er werd ons echter bij
het in ontvangst nemen op het hart
gedrukt, dat deze kleur alleen te
gen speciale bestelling (half jaar
levertijd) in ons land is te leveren.
Jammer, want hij is werkelijk
schitterend.
Grote sportieve 16-kleps motoren
lusten over het algemeen behoor
lijk wat liters kostbaar vocht. De
Aerodeck wist zich echter behoor
lijk in te houden en sloot zijn test
periode met exact 1 op 10 af.
Honda Accord Aerodeck is
een echte life-style auto. Bezitters
van dit model willen met hun aut
iets uitstralen. De auto is opval
lend gedistingeerd gelijnd, maar
dat mag ook wel voor het bedrag
wat moet worden afgedragen.
Met handgeschakelde vijfbak
Portugal worden opgeheven en
voor een deel met de sterkere pe
netratie van de Japanse autofabri
kanten in de hogere marktseg
menten. Anderzijds wordt een
steeds groter deel van de Japanse
auto's in Europa zelf vervaardigd.
Vorig jaar ging het om 155.000
auto's, ofwel 1,1 procent van de to
tale Europese produktie, maar de
onderzoekers verwachten dat dit
aantal in het jaar 2000 is opgelo
pen tot 1,4 miljoen wagens, wat
1 9 procent van
>ese pro-
t tegen die
irocent van de
>pa vanuit Ja
pan wordt verscheept en maar
liefst 48 procent afkomstig is van
de Japanse 'transplants' in Euro
pa en Noord Amerika.
Projecten die momenteel worden
voorbereid zijn:
- De produktie van de Daihatsu
Charade in Europa in 1992; pro-
Merk en type: Honda Accord
Aerodeck
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 2155 cc
Boring x slag: 85 x 95 mm
Vermogen: 150 pk bij 5900 tr/min
Koppel: 198 Nm bij 5000 tr/min
Prestaties: topsnelheid: 205 km/u
acceleratie 0-100 in 8,9
sec.
Afmetingen: lengte 4,70 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1405 kg
Verbruik: bij 90 km/u 6,8 liter/100
bij 120 km/u 8,5 liter/
100 km
stad 11,7 liter/100 km
Prijs: f.62.990,=
Het certificaat zal niet gelden voor
bromfietsen (snorfietsen en derge
lijke) die niet harder dan 25 kilo
meter per uur kunnen. Met de
nieuwe wet wordt vooral beoogd
jonge bromfietsers tot het certifi
caat te verplichten. Hoe dat in de
praktijk zal gebeuren, moet nog
worden uitgewerkt. Verwacht
wordt dat de nieuwe wet niet voor
1994 in werking zal treden. De hui
dige wet dateert uit 1951.
(Bron: Rai)
staat hij voor f.62.990, in de prijs
lijst. Dat is precies drieduizend
gulden meer dan de 2.2i sedan.
De automatische transmissie is de
enige optie en wordt gemonteerd
voor een meerprijs van f.3.500,
Uiteraard zet Honda zijn Accord-
serie lager in. De 2.0 in basisuit
voering is er al vanaf f.38.490,=
De Honda Accord Aerodeck is
een fraaie verschijning. De auto
oogt als een stationcar, biedt een
goed toegankelijke bagageruim
te, maar schiet bijvoorbeeld wat
plaats op de achterbank betreft te
kort. De rij-eigenschappen zijn
vanwege de stugge vering spor
tief te noemen. De 2.2 liter injectie-
motor zorgt voor meer dan goede
prestaties.
moeten gaan lopen.
- In de te bouwen Toyota fabriek
in Groot-Brittannië wordt in 1992
de produktie van de Carina voor
zien met een e
200.000 stuks per jaar.
Dat afwerking en kwaliteit op een
hoog peil staan, zijn we van Hon
da zo langzamerhand gewend.
Ons testexemplaar was gespoten
De verkoop van de Europese
autofabrikanten zal de komende
10 jaar stagneren. Daarentegen
neemt het aandeel van de Japan
se merken In Europa toe tot ruim
18 procent. Op dit moment be
draagt dit aandeel ongeveer 11
procent en tien jaar geleden nog
geen 10 procent. Dit blijkt uit een
zojuist verschenen studie van het
Duitse onderzoeksbureau Marke
ting Systems uit Essen.
Volgens het onderzoeksbureau
groeit de vraag naar personenau
to's in Europa het komende de
cennium van 13,2 miljoen tot 14,3
miljoen eenheden en het produk-
tieaantal van 13,6 miljoen tot 15,8
miljoen stuks in het jaar 2000.
Het leeuwedeel van de groei komt
voor rekening van de Japanse
merken. Enerzijds heeft dit natuur
lijk te maken met het wegvallen
van de Europese binnengrenzen,
waardoor de invoerrestricties in
tot nu toe beschermde landen zo
als Frankrijk, Italië, Spanje en
Het dashboard is volledig uit de
bestaande sedanversie overgeno-
ihen. De Aerodeck is compleet
een toerenteller, verwarmings:
teem met drukknoppen, een vi<
tal uitstroomopeningen, portiei
bakken en aan bestuurderska:
een paneel voor de vier elektri
sche ruiten en beide buitenspi,
gels. Verder beschikt de Hond
over een uitstekende stuurbe
krachtiging, digitaal klokje, vc
binnenuit te openen benzinekl
getint glas en een in hoogte ve
stelbaar stuurwiel. De Philips
audio-installatie wordt tevens
clusief speakers en elektrische
tenne standaard aangeboden
Aan de buitenkant is de Aeroc
compleet uitgevoe
bumpers als de bu
zijn in de koetsklei
De stalen wielen z'
fraaie doppen, die
zijn beveiligd.
Bij de ontwikkeling vani
stel van de Aerodeck me
met een scheel ook naai
concurrentie zijn gekeke
Honda maakt slechts één versie
van de Aerodeck en dat is meteen
de meest complete en dure uitga
ve van de Accord sedan. Dat be
tekent dat we voorin een 4 cylin
der 16-kleppen motor vinden met
2,2 liter inhoud. Samen met het
PGM-FI multi-point injectiesys-
teem is deze rappe krachtbron
goed voor een vermogen van van
duktie circa 50.000 eenheden per
jaar.
- De bouw van jaarlijks 100.000
Honda Accords in het Britse Swin
don op middellange termijn.
-•De produktie van 30 tot 40.000
Isuzu terreinauto's in het Verenigd
Koninkrijk.
In standaardopstelling is de Aero- j»
deck wat betreft bagagevolume volwassen passagit
net iets kleiner dan de sedan. Met hoofd-, maar ook de
de achterbank in normale positie
en het afdekzeil uitgetrokken kan
er voor 419 liter aan volume wor
den verplaatst. Dit in tegenstelling
tot de sedan die onzichtbaar 444
liter mee kan nemen. Na het
neerklappen van de rugleuning
wil Toyota samen met het Japanse
Handelshuis Mitsui en de Turkse
Sabanci groep 100.000 exempla-
ren van de modellen Corolla, Co-
eindcapaciteit van rona en Cressida gaan bouwen.
per jaar. In Turkije (Bron: Rai)
vergioot de Aerodeck zich echter
tot 730 liter. Dit is gemeten tot aan
de ramen. Wordt de auto tot aan
het dak volgeladen, dan zijn de
mogelijkheden veel groter. Uiter
aard is de achterbank in twee on
gelijke delen neerklapbaar. De
bagageruimte is goed toeganke
lijk vanwege de forse achterklep
die zelfs tot een uitsparing in de
bumper open gaat. Een handig
aardigheid is het uit te rollen netje
om bijvoorbeeld de hond achterin
te houden.
Voorin biedt de Accord veel
bruikbare ruimte aan zijn inzitten
den. De stoelen zijn relatief diep
geplaatst, zodat ondanks het
schuifdak de hoofdruimte nog be
hoorlijk is. Helaas ontbreekt die
elektrische stoelhoogte-verstel-
ling, die we uit de sedan wel ken
nen. De voorstoelen zijn wat vlak
jeving, hebben een re-
5 zitting en voelen in eer-
instantie hard aan. Lange rit-
i leveren echter geen proble
men op.
De achterbank is
loursstof bekleed.
100 km/u. De verschillen met de
sedan zijn zodoende miniem: top van vormge
van 212 km/u en acceleratie in 8,4 latief korte
seconden. stei
ten
150 pk bij 5900 tr/min. Ook kan
over een behoorlijk koppel van
198 Nm worden beschikt. De motor
loopt bijzonder rustig en produ
ceert ook op toeren niet overvloe
dig veel geluid. De Aerodeck
wordt standaard voorzien van een
handgeschakelde vijfbak die vol
gens Japanse traditie zich zeer
licht laat bedienen. Tegen meer
prijs is er ook een viertrapsauto-
maat. De motor produceert van
147 pk bij 5500 tr/min, terwijl het
koppel ongewijzigd blijft.
Uiteraard is de Aerodeck wat gro
ter en zwaarder uitgevallen dan
de sedan. In totaal is de auto
slechts 15 mm langer en 10 mm
hoger. De vijfde deur zorgt samen
met het verder doorgetrokken dak
en de extra zijruiten voor een for
ser gewicht. De Aerodeck weegt
1405 kg, tegen 1251 kg van de se
dan. Zoals te verwachten heeft
vooral dit hogere gewicht ook zijn
weerslag op de prestaties. De Ac
cord Aerodeck haalt een flitsende
top van 205 km/u en sprint in 8,9
seconden vanuit stilstand naar de
1987
3-drs., LPG1987
diesel, 5-drs1986
er Automatic1986
ser, 3-drs1986
ier, 5-drs1986
>er, 3-drs1985
s met dezelfde ve-
loursstof bekleed, maar biedt aan
merkelijk minder leefruimte. Voor
jiers is vooral de
hoofd-, maar ook de beenruimte
onvoldoende. De geringe hoogte
is te verklaren door het schuifdak.
Dit dak is van glas en heeft aan
de binnenkant een afdekplaat.
Helaas is het niet kantelbaar.
Denissen heeft dit voorjaar veel zonnig nieuws in huis: Micra 1.2 L
Auto's met v"lexSaXfu bijna
niets meer betaalt :“s“p ruitenwisser
Quartzklok
Luxe bekleding
2 delen neerklapbare achterbank
Dakspoiler in carrosseriekleur
Bumpers in carrosseriekleur
4 spatlappen
Reflecterend achterpaneel
Beschermstrips op zijflanken
Trend-pakkett.w.v. 3.000,-
--Totaal Micra "Trend" 21.995,-
19.395,-NU 19.995,-
|Uw voordeel 1.500,- GARAGE DENISSEN BV Uw voordeel 2.000,
k BURG. JANSENSTRAAT 52-56 - 5037 NC TILBURG - TELEFOON 013/683911*
|»UIL-L-»JI MICRA CLAIR - MICRA TREND MdUiüJx
UW VOORDEEL 1500,- TOT 2000,-
Micra 1.2 L 13.995,-
Speciale wielcovers
Achterruitwisser
Intervalstand op ruitenwisser
Ouartzklokje
Exclusief sunroofdak
Sportieve Clair-badge
Clair-pakket t.w.v.
Totaal Micra 1.2'Clair
NU
Eigenlijk is nauwelijks aan de
Aerodeck te zien dat zijn wieg niet
in Japan heeft gestaan. Uiteraard
hebben de technici en ontwerpers
gebruik gemaakt van een belang
rijk deel van de bestaande Ac
cord. Het resultaat is een vloeiend
gelijnde vijfdeurs stationcar. De
Aerodeck moet wat betreft prijs en
gebruiksmogelijkheden vooral
worden gezien als concept-
broertje van de BMW 3 Toui
de Alfa 33 Sport Wagon.
deck-koper zal vooral vcl
de vormgeving voor deze auto
vallen.
- De vervaardiging van de Mazda
626 in Oost Berlijn in samenwer
king met Ford Europa. De produk-
tiecapaciteit moet uiteindelijk
120.000 eenheden bedragen.
- De samenwerking tussen Volvo
Car en Mitsubishi moet leiden tot
een produktie van 100.000 'Japan
se' auto's in Bom.
eek
1.900,-