CADILLAC ALLA I 1 met Europese charme Engelsen 1 LIMITED EDITION VAN MAZDA MX-5 BMW 5-SERIE TOURING Oplage94.265 ex. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Subaru bouwt Nissan Sunny mei 1991 - pagina 22 GD [Ml cirö Donderdag 30 mei 1991 s groot in voor rschij Parelmoer ij de Tony Vós pag. 7 pag. 9 pag. 3 o.a. ■R L n Deze week in de Automaat Autotest: Honda Accord Aerodeck Chevrolet Corvette Convertible Jaargang 3 Nummer 22 snei- ge- int- r voorlo- laal t in de plan- i vooral naar de mooie, lertegel voor kamers! Een andere optie betreft de dak- railing, die keurig in het dak is Eurotunnel zorgt voor Westeuropese éénwording an 27 jaar. van Erp ook ie prijzen De Cadillac Allanté r combinatie van een Europees ont werp en Amerikaanse techniek. Het prijskaartje vermeldt echter een alles behalve vriendelijk be drag. Liefhebbers zullen voor een nieuwe Allanté maar 1iefst f.226.200,= over moeten hebben. rmanent tal dingen in de gen! ;en: onze ver wen u graag iformatie die Op de autosalon van Parijs in september 1986 werd de nieuwe Allanté voor het eerst in Europa getoond. Een strak gelijnde twee- deurs cabriolet, die niet de ge- bruikelijk pompeuse details van veel van zijn stalgenoten bezat. Met een flitsende, typisch Ameri kaanse promotiefilm werd de Europese bezoekers van de beurs warm gemaakt voor deze niets verhullende verschijning. szeker m krijgt u bij in Erp □ndeerde eit op tegels litair. 1 badkamer- jn op wat tdekt u bij wat u hebben ten reserveren De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur met 48). Zo is de MX-5 Limited Edi tion niet alleen wat betreft kleu rencombinatie, maar zeker wat betreft productie-aantal exclusief. De groene MX-5 heeft een in de zelfde kleur gespoten hardtop en standaard stuurbekrachtiging en aluminium dorpelbeschermings- platen. Voorin ligt de bekende 1.6 liter 16- kleppen injectiemotor met een ver mogen van 115 pk. Hiermee haalt de MX-5 een top van 195 km/u. In totaal worden er in de wereld 5.000 stuks van deze Limited Edi tion verkocht. De auto is hier te koop voor f.59.900,=. Dat betekent een meerprijs van slechts f.6.962, voor de lederen bekleding, spe ciale kleur, stuurbekrachtiging en hardtop. Cadillac-fabriek verder worden afgebouwd. Wat afwerking betreft is de Allan té behoorlijk on-Amerikaans. Chroom is alleen te vinden op de indt u een mma wand alle vormen els van top- en bekendste d! Bovendien altijd snel en eigen voor- im honderd- 3 meter aan grille en op strips die de bumper- randen accentueren. De achter lichten zijn opvallend vormgege ven. De randen zijn rood, terwijl het middendeel in wit is uitge voerd en tevens de typeplaatjes bevat. Het derde remlicht is stijlvol boven het slot van de kofferklep weggewerkt. In het geval van on ze parelmoer-kleurige auto wor den bumpers en flanken met een rode inlegstrip opgefleurd. De vormgeving van het interieur is net zo strak als van de buitenkant. De bestuurder kijkt op een ana loog dashboard met een zestal metertjes. Op de console zitten een drietal digitale schermpjes en een veelheid aan knopjes voor de Van alle merken die het Amerikaanse continent heeft voortgebracht, mag Cadillac tot de méést exclusieve gerekend worden. Als top-of-the-line van General Mo tors produceert het merk enorme aantallen grote en zeer luxueus uitgeruste slagschepen. Namen als Sevil le, De Ville, Fleetwood, Brougham en Eldorado staan al vele jaren voor 'the American way of driving'. Cadillac heeft vastgehouden aan enkele modellen die tot de full- size sedans kunnen worden gerekend. Voor de absolute top werd echter Europese hulp ingeschakeld. We reden met de Cadillac Allanté. Fuji Heavy Industries (Suba ru) gaat deze maand begin nen met de produktie van de Nissan Sunny. Dit maakt deel uit van een uitgebreide sa menwerkingsovereenkomst tussen de beide autoprodu centen. De auto's zijn uitslui tend bestemd voor de Japan se markt. De vorig jaar geslo ten overeenkomst voorziet voorts onder meer in geza menlijke produktontwikke- ling, gezamenlijke distributie in Japan, gezamenlijke inko pen en samenwerking tussen de toeleveringsbedrijven van de twee betrokken partijen. De plannen voorzien in de produktie van 5.000 Sunny's per maand. Nissan gebruikt de vrijkomende capaciteit om de produktie van duurdere modellen uit te breiden. bediening van de verwarming/ airco, de audio-installatie, ver schillende lampen en achterruit- verwarming. Hoe meer je in contact komt met Engelsen, hoe meer je van ze gaat houden. Er zijn mensen die vinden dat het huidige Verenigd Koninkrijk als zodanig in stand moet worden gehouden, zodat het voor heel Europa als een soort van open- lucht museum kan functioneren. Het is inder daad zo dat in bepaalde plaat sen en in bepaalde sectoren de tijd lang heeft stilgestaan. Geen wonder dat bezoekers aan fa brieken van bijvoorbeeld Mor gan of Aston Martin zullen glim lachen bij het zien van de manier waarop daar met de hand auto's worden gebouwd. bumper open, zodat dit model Touring veel makkelijker te bela den is dan de 3-serie Touring. Een aardige vinding is het als extra le verbare dubbele schuif/kantel- dak. Het uit twee delen bestaande schuifdaksysteem kan voor ver schillende manieren van frisse- lucht-toevoer worden geopend. Tijdens de Internationale Autobiel Ausstellung later dit jaar in Frank furt, zal BMW de nieuwe 5-serie Touring aan het publiek voorstel len. Er werd al langer gespecu leerd over een stationcar-achtig model op basis van de 5-reeks. De extra toevoeging van bruikbare ruimte is goed in het ontwerp op genomen. De achterruit is voor zien van een wisser en een klein spoilertje. De klept gaat tot aan de Geen wonder dat Cadillac met deze auto juist het oordeel van de Europese automobilist wilde pei len. Zowel carrosserie als inte rieur werden ontworpen in Italië door Pininfarina. Sterker nog, nog steeds worden de kale bodies in dit Zuideuropese land in elkaar gelast. Via een speciale luchtbrug verdwijnen de Allantés in wording over de grote plas, waar ze in de De Engelse pers is niet tevreden met die achterstand. Onlangs verscheen in een krant een car toon over de kanaaltunnel. Uit de tunnelbuis steekt de neus van een moderne Franse TGV. De passagiers stappen uit en krij gen via luidsprekers te horen: "reizigers uit de richting Frank rijk worden vriendelijk verzocht over te stappen op lijn 11 naar Londen". Lijn 11 is niets meer dan een heel oud dubbeldeks trammetje. Tijdens ons bezoek aan de tun nel werd door de Engelsen ver teld, dat een reis van Brussel naar Londen zo'n 2 uur en 40 mi nuten moet gaan duren. In het begin echter is het langer, omdat de Belgen nog geen hogesnel heidstreinen hebben. "U weet al len hoe dat in België eraan toe gaat. Ze hebben er wel eens van gehoord, maar het duurt dan ja ren voordat zoiets is aangelegd", aldus de Engelsman. Ach, wij kennen inderdaad dit soort prak tijken van onze zuiderburen, der ons eigen landje op dit ge bied uit te vlakken. Een kwartier later echter werd het traject van Parijs naar Londen toegelicht. "Van Parijs naar de tunnel rijdt een hogesnelheidstrein met zo'n 300 km/u. In de tunnel mag de trein 160 km/u rijden. Eenmaal op Engelse bodem is het hele maal afhankelijk van het plaat selijke treinverkeer.Op onze vraag of er dan geen hoge heidslijn naar Londen is ge pland, werd vreemd geant woord. "Nee, die komt er vr pig niet. Er zit nog helema^ geen hogesnelheidstraject 1 planning. Eerst moeten dep nen gemaakt worden en dan moet het door de ambtelijke mo len. Dat kan nog wel jaren du ren. Had u overigens nog op merkingen over het trage Bel gië...? geïntegreerd. Het vormt de basis voor verschillende dakdraagsys- temen die op de Touring mogelijk capi zijn. Zo kunnen zonder problemen zjjn fietsen, skiboxen en surfplanken worden meegenomen. Voorlopig zal de Touring alleen worden aangeboden als 520i en 525i. De 520i heeft een 2 liter 6 cy linder 24-kleppenmotor van 150 pk, terwijl de 2,5 liter variant goed is voor 192 pk. Alhoewel over prij zen nog niets bekend is, moet er toch worden gerekend op een vanaf-bedrag van om en nabij f.83.500,=. Stijlvol De stoelen zijn keurig met leer be kleed, terwijl ook de stuurrand hiermee is bedekt. De Cadillac Al lanté heeft uiteraard een elek trisch bediende cabriokap die zich gemakkelijk laat sluiten. Ver gelijkbaar aan de Mercedes SL heeft de Allanté een stijlvolle hardtop die hem direct het uiter lijk van een coupé geeft. De Allan té is zodoende twee auto's in één. Sinds 1989 vinden we boven de aangedreven voorwielen een 4,5 liter V8 met een vermogen van 204 pk bij 4400 tr/min. Ook vinden we zoals gebruikelijk een hoog kop pel van 366 Nm bij 3200 tr/min. Voor Amerikaanse begrippen gaat de Allanté hard: een top van 210 km/u en het bekende sprintje in net iets meer dan 8 seconden. Toch is deze dure Cadillac bij uit stek geschikt om langzaam rij dend over een boulevard te zoeven. Het comfortniveau is echt op dit gebruik afgestemd, zonder dat we met een zeilboot te maken hebben. Geen aggressief scheur ijzer, maar een stijlvol open ver voermiddel. Overigens is de Al lanté volledig op alle sportieve jriolen voorbereid. De remmen 1 van het Bosch III ABS-systeem voorzien, terwijl sinds vorig jaar een antislip-regeling wordt ge monteerd. Op de Autosalon van Genève werd een extra fraaie variant van de Mazda MX-5 getoond. De auto was gespoten in zogenaamd Neo Green, wat veel lijkt op het tradi tionele British Racing Green. Het interieur is zandkleurig uitge voerd, terwijl de stoelen met beige leer zijn gekleed. Een schitterende combinatie die de klassiek ge- is een prima vormde roadster nog meer uitstra- Europees ont- ling geeft. Voor de liefhebbers is m Amerikaanse techniek. deze Limited Edition nu ook tijde lijk in ons land verkrijgbaar. Er worden er 48 in Nederland geïm porteerd. Bij iedere auto hoort een certificaat met naast het kenteken en de naam van de eigenaar ook een registratienummer (1 tot en Prijs alle jl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23