CADILLAC ALLA
I
1
met Europese charme
Engelsen
1
LIMITED EDITION
VAN MAZDA MX-5
BMW 5-SERIE TOURING
Oplage94.265 ex.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Subaru bouwt
Nissan Sunny
mei 1991 - pagina 22
GD [Ml cirö
Donderdag 30 mei 1991
s groot in
voor
rschij
Parelmoer
ij de
Tony Vós
pag. 7
pag. 9
pag. 3
o.a.
■R
L
n
Deze week
in de
Automaat
Autotest:
Honda Accord
Aerodeck
Chevrolet Corvette
Convertible
Jaargang 3
Nummer 22
snei-
ge-
int-
r voorlo-
laal
t in de
plan-
i vooral naar
de mooie,
lertegel voor
kamers!
Een andere optie betreft de dak-
railing, die keurig in het dak is
Eurotunnel zorgt voor
Westeuropese
éénwording
an 27 jaar.
van Erp ook
ie prijzen
De Cadillac Allanté r
combinatie van een Europees ont
werp en Amerikaanse techniek.
Het prijskaartje vermeldt echter
een alles behalve vriendelijk be
drag. Liefhebbers zullen voor een
nieuwe Allanté maar 1iefst
f.226.200,= over moeten hebben.
rmanent tal
dingen in de
gen!
;en: onze ver
wen u graag
iformatie die
Op de autosalon van Parijs in
september 1986 werd de nieuwe
Allanté voor het eerst in Europa
getoond. Een strak gelijnde twee-
deurs cabriolet, die niet de ge-
bruikelijk pompeuse details van
veel van zijn stalgenoten bezat.
Met een flitsende, typisch Ameri
kaanse promotiefilm werd de
Europese bezoekers van de beurs
warm gemaakt voor deze niets
verhullende verschijning.
szeker
m krijgt u bij
in Erp
□ndeerde
eit op tegels
litair.
1 badkamer-
jn op wat
tdekt u bij
wat u hebben
ten reserveren
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
met 48). Zo is de MX-5 Limited Edi
tion niet alleen wat betreft kleu
rencombinatie, maar zeker wat
betreft productie-aantal exclusief.
De groene MX-5 heeft een in de
zelfde kleur gespoten hardtop en
standaard stuurbekrachtiging en
aluminium dorpelbeschermings-
platen.
Voorin ligt de bekende 1.6 liter 16-
kleppen injectiemotor met een ver
mogen van 115 pk. Hiermee haalt
de MX-5 een top van 195 km/u. In
totaal worden er in de wereld
5.000 stuks van deze Limited Edi
tion verkocht. De auto is hier te
koop voor f.59.900,=. Dat betekent
een meerprijs van slechts f.6.962,
voor de lederen bekleding, spe
ciale kleur, stuurbekrachtiging en
hardtop.
Cadillac-fabriek verder worden
afgebouwd.
Wat afwerking betreft is de Allan
té behoorlijk on-Amerikaans.
Chroom is alleen te vinden op de
indt u een
mma wand
alle vormen
els van top-
en bekendste
d! Bovendien
altijd snel
en eigen voor-
im honderd-
3 meter aan
grille en op strips die de bumper-
randen accentueren. De achter
lichten zijn opvallend vormgege
ven. De randen zijn rood, terwijl
het middendeel in wit is uitge
voerd en tevens de typeplaatjes
bevat. Het derde remlicht is stijlvol
boven het slot van de kofferklep
weggewerkt. In het geval van on
ze parelmoer-kleurige auto wor
den bumpers en flanken met een
rode inlegstrip opgefleurd.
De vormgeving van het interieur is
net zo strak als van de buitenkant.
De bestuurder kijkt op een ana
loog dashboard met een zestal
metertjes. Op de console zitten
een drietal digitale schermpjes en
een veelheid aan knopjes voor de
Van alle merken die het Amerikaanse continent heeft
voortgebracht, mag Cadillac tot de méést exclusieve
gerekend worden. Als top-of-the-line van General Mo
tors produceert het merk enorme aantallen grote en
zeer luxueus uitgeruste slagschepen. Namen als Sevil
le, De Ville, Fleetwood, Brougham en Eldorado staan al
vele jaren voor 'the American way of driving'. Cadillac
heeft vastgehouden aan enkele modellen die tot de full-
size sedans kunnen worden gerekend. Voor de absolute
top werd echter Europese hulp ingeschakeld. We reden
met de Cadillac Allanté.
Fuji Heavy Industries (Suba
ru) gaat deze maand begin
nen met de produktie van de
Nissan Sunny. Dit maakt deel
uit van een uitgebreide sa
menwerkingsovereenkomst
tussen de beide autoprodu
centen. De auto's zijn uitslui
tend bestemd voor de Japan
se markt. De vorig jaar geslo
ten overeenkomst voorziet
voorts onder meer in geza
menlijke produktontwikke-
ling, gezamenlijke distributie
in Japan, gezamenlijke inko
pen en samenwerking tussen
de toeleveringsbedrijven van
de twee betrokken partijen.
De plannen voorzien in de
produktie van 5.000 Sunny's
per maand. Nissan gebruikt
de vrijkomende capaciteit om
de produktie van duurdere
modellen uit te breiden.
bediening van de verwarming/
airco, de audio-installatie, ver
schillende lampen en achterruit-
verwarming.
Hoe meer je in contact komt met
Engelsen, hoe meer je van ze
gaat houden. Er zijn mensen die
vinden dat het huidige Verenigd
Koninkrijk als zodanig in stand
moet worden gehouden, zodat
het voor heel Europa als een
soort van open- lucht museum
kan functioneren. Het is inder
daad zo dat in bepaalde plaat
sen en in bepaalde sectoren de
tijd lang heeft stilgestaan. Geen
wonder dat bezoekers aan fa
brieken van bijvoorbeeld Mor
gan of Aston Martin zullen glim
lachen bij het zien van de manier
waarop daar met de hand auto's
worden gebouwd.
bumper open, zodat dit model
Touring veel makkelijker te bela
den is dan de 3-serie Touring. Een
aardige vinding is het als extra le
verbare dubbele schuif/kantel-
dak. Het uit twee delen bestaande
schuifdaksysteem kan voor ver
schillende manieren van frisse-
lucht-toevoer worden geopend.
Tijdens de Internationale Autobiel
Ausstellung later dit jaar in Frank
furt, zal BMW de nieuwe 5-serie
Touring aan het publiek voorstel
len. Er werd al langer gespecu
leerd over een stationcar-achtig
model op basis van de 5-reeks. De
extra toevoeging van bruikbare
ruimte is goed in het ontwerp op
genomen. De achterruit is voor
zien van een wisser en een klein
spoilertje. De klept gaat tot aan de
Geen wonder dat Cadillac met
deze auto juist het oordeel van de
Europese automobilist wilde pei
len. Zowel carrosserie als inte
rieur werden ontworpen in Italië
door Pininfarina. Sterker nog, nog
steeds worden de kale bodies in
dit Zuideuropese land in elkaar
gelast. Via een speciale luchtbrug
verdwijnen de Allantés in wording
over de grote plas, waar ze in de
De Engelse pers is niet tevreden
met die achterstand. Onlangs
verscheen in een krant een car
toon over de kanaaltunnel. Uit de
tunnelbuis steekt de neus van
een moderne Franse TGV. De
passagiers stappen uit en krij
gen via luidsprekers te horen:
"reizigers uit de richting Frank
rijk worden vriendelijk verzocht
over te stappen op lijn 11 naar
Londen". Lijn 11 is niets meer
dan een heel oud dubbeldeks
trammetje.
Tijdens ons bezoek aan de tun
nel werd door de Engelsen ver
teld, dat een reis van Brussel
naar Londen zo'n 2 uur en 40 mi
nuten moet gaan duren. In het
begin echter is het langer, omdat
de Belgen nog geen hogesnel
heidstreinen hebben. "U weet al
len hoe dat in België eraan toe
gaat. Ze hebben er wel eens van
gehoord, maar het duurt dan ja
ren voordat zoiets is aangelegd",
aldus de Engelsman. Ach, wij
kennen inderdaad dit soort prak
tijken van onze zuiderburen,
der ons eigen landje op dit ge
bied uit te vlakken. Een kwartier
later echter werd het traject van
Parijs naar Londen toegelicht.
"Van Parijs naar de tunnel rijdt
een hogesnelheidstrein met zo'n
300 km/u. In de tunnel mag de
trein 160 km/u rijden. Eenmaal
op Engelse bodem is het hele
maal afhankelijk van het plaat
selijke treinverkeer.Op onze
vraag of er dan geen hoge
heidslijn naar Londen is ge
pland, werd vreemd geant
woord. "Nee, die komt er vr
pig niet. Er zit nog helema^
geen hogesnelheidstraject 1
planning. Eerst moeten dep
nen gemaakt worden en dan
moet het door de ambtelijke mo
len. Dat kan nog wel jaren du
ren. Had u overigens nog op
merkingen over het trage Bel
gië...?
geïntegreerd. Het vormt de basis
voor verschillende dakdraagsys-
temen die op de Touring mogelijk capi
zijn. Zo kunnen zonder problemen zjjn
fietsen, skiboxen en surfplanken
worden meegenomen.
Voorlopig zal de Touring alleen
worden aangeboden als 520i en
525i. De 520i heeft een 2 liter 6 cy
linder 24-kleppenmotor van 150
pk, terwijl de 2,5 liter variant goed
is voor 192 pk. Alhoewel over prij
zen nog niets bekend is, moet er
toch worden gerekend op een
vanaf-bedrag van om en nabij
f.83.500,=.
Stijlvol
De stoelen zijn keurig met leer be
kleed, terwijl ook de stuurrand
hiermee is bedekt. De Cadillac Al
lanté heeft uiteraard een elek
trisch bediende cabriokap die
zich gemakkelijk laat sluiten. Ver
gelijkbaar aan de Mercedes SL
heeft de Allanté een stijlvolle
hardtop die hem direct het uiter
lijk van een coupé geeft. De Allan
té is zodoende twee auto's in één.
Sinds 1989 vinden we boven de
aangedreven voorwielen een 4,5
liter V8 met een vermogen van 204
pk bij 4400 tr/min. Ook vinden we
zoals gebruikelijk een hoog kop
pel van 366 Nm bij 3200 tr/min.
Voor Amerikaanse begrippen
gaat de Allanté hard: een top van
210 km/u en het bekende sprintje
in net iets meer dan 8 seconden.
Toch is deze dure Cadillac bij uit
stek geschikt om langzaam rij
dend over een boulevard te
zoeven. Het comfortniveau is echt
op dit gebruik afgestemd, zonder
dat we met een zeilboot te maken
hebben. Geen aggressief scheur
ijzer, maar een stijlvol open ver
voermiddel. Overigens is de Al
lanté volledig op alle sportieve
jriolen voorbereid. De remmen
1 van het Bosch III ABS-systeem
voorzien, terwijl sinds vorig jaar
een antislip-regeling wordt ge
monteerd.
Op de Autosalon van Genève
werd een extra fraaie variant van
de Mazda MX-5 getoond. De auto
was gespoten in zogenaamd Neo
Green, wat veel lijkt op het tradi
tionele British Racing Green. Het
interieur is zandkleurig uitge
voerd, terwijl de stoelen met beige
leer zijn gekleed. Een schitterende
combinatie die de klassiek ge-
is een prima vormde roadster nog meer uitstra-
Europees ont- ling geeft. Voor de liefhebbers is
m Amerikaanse techniek. deze Limited Edition nu ook tijde
lijk in ons land verkrijgbaar. Er
worden er 48 in Nederland geïm
porteerd. Bij iedere auto hoort een
certificaat met naast het kenteken
en de naam van de eigenaar ook
een registratienummer (1 tot en
Prijs
alle
jl