FORD CONTOUR REKORD-VERKOOP OPEL/ VAUXHALL SUZUKI VITARA WAGON Niet zomaar een paar centimeters meer Vakan tie- file 5AKTIE Oplage94.265 ex. A FFEN - Bijlage van: DeTilburgseKoerier Nieuwe testbaan Mercedes in Papenburg 195,- exkl.BTW I ET 3 mei 1991 - pagina 24 ©a^luteKfflaat Donderdag 23 mei 1991 Tilburg RSAKTIE 3. Borretstraat 7 41 CS Tilburg ^RSAKTIE :hot atsvinden rag i be- Lees verder pagina 3 s Tony Vos OON o.a. Saab-Show op landgoed De Rosep pag. 3 Motorrijtuigen- belasting ook voor de caravan pag. 7 Jaargang 3 Nummer 21 logste prijs Nederland s en trekken de nee. rijk voor s merk )23 5000 AK Tilburg ommunicdtie - rohill - canon - oki Besterd DENS aan n Autotest: Toyota Land Cruiser Customwagon VX aut pag. 3 jave van “gel- ireaft de an advertenties: 22.00 uur fkel-Enschot Tilburg eerste I werdei kit it.w.v. fik raat 242 Tilburg Iburg tel Enschot i als Oostenrijl jest verkochte i in Noorwegen het eerst het be wen Het etag°< aflezir strume werkii jazons is oeaexi. jrijkste onderdelen stbaan zijn een -lit met een lengte 3, een recht meet- 2.998,- in Engeland Cavalier heet, wist 126.600 kopers te vinden. Ook de Calibra scoort uitstekend met 15.500 eenheden. Deze sportief ge lijnde Opel behoudt hiermee zijn leiderspositie in het coupé-seg- ment. Vierhouten - Het is al weer bijna drie jaar geleden dat we voor het eerst in de Schotse hooglanden kennis mochten maken met de Suzuki Vitara. De 3,62 meter lange terreinauto, (waarbij bij de ontwikkeling nadruk kelijk werd gekeken naar het werkelijke gebruik: meer dan 95 procent op de verharde weg) was en is daarom nog steeds een unieke auto. Toch is de uitbreiding van het programma met de vijfdeurs Wagon een slimme zet. We reden de nieuweling op de weg en van het ver harde pad af op het militair oefenterrein in de buurt van Nunspeet. Deze week in de Automaat -I ik uw leverancier van tenen, isolatie, cement, kantel- en lis, bestratingsmaterialen. etc... Bdagt.e.m. vrijdag 10.00-18.00 r, donderöag koopavond tot 21.00 vrijdag 7.30-1800 uw. zatertas Ook de Wagon wordt alleen als JLX geleverd. Dat betekent dat za ken als centrale vergrendeling, elektrisch bediende zijruiten, een in hoogte verstelbaar stuur, wis/ was op de achterruit en elektrisch bediende buitenspiegels stan daard worden geboden. Uiter aard zorgt stuurbekrachtiging voor een probleemloos op koers houden op iedere ondergrond. Ondanks de compacte afmetin gen van de Vitara Wagon, biedt de auto een enorme binnenruimte. kelde vijfbak. Nieuw is echter de tegen meerprijs te leveren vier- traps automaat met een lock- up in de derde en vierde versnelling. Via een schakelaar kan voor een normale stand (voor zuinig rijden) en voor een power-stand worden gekozen (voor snelle inhaalma- nouvres). De beide te leveren ver snellingsbakken zijn direct gekop peld aan de tussenbak voor zo min mogelijk geruis en een hoger rendement. In ieder geval mogen we de automaat een aanwinst noemen. Wie denkt dat een auto matische versnellingsbak in een vierwielaangedreven terreinauto niet thuis hoort, zal na het rijden met de Vitara Wagon hier hele maal van terug komen. --de Vitara Het comfortabele weggedrag van igon ook een noviteit. In de de Vitara wordt met name he ids bestaande varianten zorgde werkstelligd door de MacPherson liter injectiemo- voorwielophanging en de starre ogen van 80 pk. achteras die met schroefveren is sre opgehangen. Op het punt van rij- ocht comfort sloeg de bestaande Vita ra al geen slecht figuur, maar de Wagon doet er nog een beetje bo venop. Zodoende is het ook op de ilweg prima vertoeven in de igon. Compact Bij de introductie van de eerste Vi tara werd in ons land direct geko zen voor de complete JLX-uitgave. Na zorgvuldige besturdering van verschillende locaties, heelt de Raad van Bestuur van Mercedes-Benz AG be sloten de nieuwe testbaan in de plaats Papenburg aan te gaan leggen. Het testterrein zal zowel voor nieuwe perso nen- als bedrijfswagens wor den gebruikt. In Papenburg is een groot terrein, dat alle voorwaarden biedt voor opti male testmogelijkheden. Ver der kan daar aan alle milieu- eisen worden voldaan. Een bijkomend voordeel is dat voor de aankoop van de grond slechts met één deel staat en de stad onderhan deld dient te worden. De in de afgelopen anderhalf jaar ingewonnen adviezen voor wat betreft geologie, wa terhuishouding, vegetatie, fauna alsmede de opbouw van het Papenburgse veen gebied, hebben de beslissing voor de locatie Papenburg uitermate grondig voorbe reid. Hierdoor is het mogelijk de met dit project gepaard gaande ingrepen in de na tuur en in het landschaps beeld te compenseren. De in aanmerking komende area len worden te zijner tijd in dustrieel afgegraven. Voor zover de grond niet voor de bouw van testwegen wordt gebruikt, kan deze daardoor wederom een natuurlijke be stemming krijgen. Hierbij wordt zowel aan restauratie van het veengebied rondom Papenburg alsook aan groenzones binnen en buiten het terrein gedacht. Daarbij komt nog een veiligheidsbuf- fer van circa 30 ha, die voor een deel verhard en voor een deel met gazons is bedekt. De belangi.j' van de testb ovaal circuit van 12,8 km, een iwm meei- tracé met keerlussen aan bei de zijden, een 2-tal tracés voor remtests en een groot parcours, de zogenaamde Fahrdynamikplatte. De testbaan zal 300 arbeids plaatsen scheppen. De bouw activiteiten zullen ruim 3 jaar in beslag nemen. **öt eerst het ™erd. xwt best verkochte model blijft de Kadett/Astra, waarvan er in het i kwartaal 174.000 eenheden m verkocht. De Vectra, die RSAKTIE oor: >urg Tilburg iat 79, Tilburg Tilburg Tilburg Dat het vakantie-verkeer op gang gekomen is, is duidelijk op de weg te merken. Het aandeel caravans is de laat ste weken enorm toegeno men. Ook buitenlanders ko men in drommen over de grens met hun aanhangwa- gentjes, traveller-sleepers en campers. Als het de komende maanden redelijk weer wil zijn, kan onze toeristen-indus- trie weer volop draaien. Toch wordt je, al rijdend over de snelweg, aanhoudend ge confronteerd met gevaarlijke situaties. Vakantiegangers rijden slechts enkele dagen per jaar met hun caravan, en hoe lang ze deze manier van vakantie-vieren ook al doen, echt routine krijgen ze er nooit in. Deze week was het weer flink raak op de A27 vlak voor de brug bij Gorinchem. Komend uit de andere richting raakte ik in een file van zo'n 2 kilo meter. Een typisch voorbeeld van een kijker-file. Aan mijn kant was namelijk niets aan de hand. Op de rijstroken de andere kant in, had zich eni ge tijd daarvoor een ernstig ongeluk voltrokken. Een vrachtauto stond volledig ge schaard en zwaar gehavend midden op de weg. Eén auto had de dissel in de koffer ruimte gedrukt gekregen, maar alles zag er nog repa rabel uit. De tweede auto was eigenlijk helemaal niet te zien. De volledige carrosserie zat verstopt onder brokstuk ken van de caravan, huis raad en kussens. We kunnen uit dit soort voor vallen eigenlijk maar één ding leren. Vakantie is be doeld als ontspanning. Met een caravan achter de auto geldt niet voor niets een maxi mum snelheid van 80 km/u. Bij dit vaartje kan in de mees te gevallen op tijd op onver wachte situaties worden inge speeld. Vrachtwagenchauf feurs doen hun werk en willen zo snel mogelijk weer thuis zijn. U bent op vakantie en voor u maakt het niet uit of de plaats van bestemming een half uurtje later wordt be reikt... st met inbouwkit S glasantenne t kiezen 99 nummers jfherhaling geheugen ree een meesterwerkje ikt voor de gebruiker B) 'faxen "copiers "computers printers "autotelefoons >20-50648 Fax 04920-51633 De dimensies van de Wagon (de ze benaming prefereert de import- organisatie boven 5-deurs) zijn op alle fronten veranderd. De carros serie nam met 41 centimeter in lengte toe, zodat er meer ruimte is voor de achterpassagiers en de bagage. Verder is de Wagon een halve centimeter breder en 3,5 cm hoger dan de bekende driedeurs. Erg belangrijk is de toename van de wielbasis, waardoor het com- fort-niveau op een hoger plan is gebracht. Het spreekt overigens voor zich dat de Wagon alleen met een vast metalen dak te leve ren is. De softtop blijft behouden aan de driedeurs. 16-klepper Op motorisch vlak biedt de Vitara Wag -t-j. reeds bestaande v< een 4 cylinder 1.6 li tor voor een vermogei De grotere en vooral zwaarder- carrosserie van de Wagon moe... echter niet te veel de prestaties beïnvloeden. Vandaar dat werd gekozen voor een 1.6 liter 16-klep per, uiteraard met injectie en een snel vermogen van 96 pk. De topsnel- Wac heid nam zodoende toe van 140 naar 150 km/u. De Wagon weegt 160 kg meer. De nieuwe motor in de Vitara is gekoppeld aan een handgescha- d Het eerste kwartaal van dit jaar is voor General Motors in Europa zeer goed verlopen. Het bedrijf wist met de merken Opel en Vaux- hall een groei van 6,5% te bewerk stelligen bij een met 12,1% dalen de markt. In drie maanden tijd verkocht GM 443.600 eenheden,, tegen 416.400 in de vergelijkbare periode van 1990. Dit betekent een marktaandeel van 12,1% en dat is weer één procent meer dan vorig jaar. De maand maart brak overi gens alle records. Nog nooit ver kocht GM zoveel auto's in Europa in één maand: het waren er 162.900 stuks. Duitsland neemt het grootste deel voor haar rekening. Dankzij de enorm groeiende markt verkocht Opel 198.800 auto's in drie maan den, wat neerkomt op een aan deel van 18,4%. Opel/Vauxhall behoort in 12 Westeuropese lan den tot de top 3 en in niet minder dan 10 landen werd het markt aandeel verhoogd. In Nederland en Zwitersland werd de leiderspo sitie behouden, terwijl Opel zowel ren van de laatste generatie halo geenlampen. Deze units zijn opge nomen in de beweegbare spoilers op de achterzijde. Bij de voorwielophanging vinden we een dwars gemonteerde, en kelvoudige, kunststof bladveer. Dit 1li geresulteerd in een vermin dering van het aantal onderdelen en bracht een aanzienlijke ge- wichts- en ruimtebesparing met zich mee. Ook de achteras kent een vergelijkbare constructie. In het interieur zijn ook enkele nieuwe snufjes te vinden. Zo zijn de pedalen, het instrumentenpa neel, de bedieningsorganen en de stuurkolom in één geheel ver plaatsbaar ten opzichte van de vast gemonteerde voorbank. Het dashboard bestaat uit meerdere tages, waardoor een visuele :heiding van de verschillende ingen wordt bereikt. Het in- lentarium heeft een diepte- ing. Over enkele jaren zullen we we ten welk van deze nieuwe technie ken in serie- auto's terugkomen. De Automaat is een uitgc De Tilburgse Koerier i.s.i D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/68602 Postbus 410 -1 Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier ’I.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie ei dinsdag 22 Iedere autofabriek levert rege matig prototypes af. Ford heef zich bij het ontwerpen van Contour tot doel gesteld een we reldwijd bruikbare, revolutionaire luxe-sedan te ontwikkelen. De auto moest groot zijn van binnen kelvoi en compact van buiten, terwijl het heeft voertuiggewicht moest worden I verkleind en ook het brandstofver- I bruik verminderd. Dit uiteraard in I vergelijking met de gangbare I (vooral Amerikaanse) huidige mo- I dellen. De ingenieurs gebruikten I voor een compact ingebouwde motor de zogenaamde T-opstel- ling. De motor ligt dwars voorin, I terwijl de versnellingsbak in de I lengterichting is gemonteerd. I Hierdoor kan de auto makkelijk I geschikt worden gemaakt voor I voor-, achter- of vierwielaandrij- E ving. De basis van de auto bestaat I uit een frame van aluminiumpro- I helen: licht van gewicht en met I een grote sterkte. I Nieuw is het gebruik van gasont- I landingslampen aan de voorzijde, J terwijl de achterlichtunits profite-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25