FORD CONTOUR
REKORD-VERKOOP
OPEL/ VAUXHALL
SUZUKI VITARA WAGON
Niet zomaar een paar centimeters meer
Vakan tie-
file
5AKTIE
Oplage94.265 ex.
A
FFEN
-
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Nieuwe
testbaan
Mercedes
in Papenburg
195,- exkl.BTW I
ET
3 mei 1991 - pagina 24
©a^luteKfflaat
Donderdag 23 mei 1991
Tilburg
RSAKTIE
3. Borretstraat 7
41 CS Tilburg
^RSAKTIE
:hot
atsvinden
rag i
be-
Lees verder pagina 3
s
Tony Vos
OON
o.a.
Saab-Show
op landgoed De Rosep
pag. 3
Motorrijtuigen-
belasting ook voor
de caravan
pag. 7
Jaargang 3
Nummer 21
logste prijs
Nederland
s en trekken de
nee.
rijk voor
s merk
)23
5000 AK Tilburg
ommunicdtie
- rohill - canon - oki
Besterd
DENS aan
n
Autotest:
Toyota Land Cruiser
Customwagon VX aut
pag. 3
jave van
“gel-
ireaft
de
an advertenties:
22.00 uur
fkel-Enschot
Tilburg
eerste I
werdei
kit
it.w.v. fik
raat 242 Tilburg
Iburg
tel Enschot
i als Oostenrijl
jest verkochte i
in Noorwegen
het eerst het be
wen
Het
etag°<
aflezir
strume
werkii
jazons is oeaexi.
jrijkste onderdelen
stbaan zijn een
-lit met een lengte
3, een recht meet-
2.998,-
in Engeland Cavalier heet, wist
126.600 kopers te vinden. Ook de
Calibra scoort uitstekend met
15.500 eenheden. Deze sportief ge
lijnde Opel behoudt hiermee zijn
leiderspositie in het coupé-seg-
ment.
Vierhouten - Het is al weer bijna drie jaar geleden dat
we voor het eerst in de Schotse hooglanden kennis
mochten maken met de Suzuki Vitara. De 3,62 meter
lange terreinauto, (waarbij bij de ontwikkeling nadruk
kelijk werd gekeken naar het werkelijke gebruik: meer
dan 95 procent op de verharde weg) was en is daarom
nog steeds een unieke auto. Toch is de uitbreiding van
het programma met de vijfdeurs Wagon een slimme
zet. We reden de nieuweling op de weg en van het ver
harde pad af op het militair oefenterrein in de buurt van
Nunspeet.
Deze week
in de
Automaat
-I
ik uw leverancier van
tenen, isolatie, cement, kantel- en
lis, bestratingsmaterialen. etc...
Bdagt.e.m. vrijdag 10.00-18.00
r, donderöag koopavond tot 21.00
vrijdag 7.30-1800 uw. zatertas
Ook de Wagon wordt alleen als
JLX geleverd. Dat betekent dat za
ken als centrale vergrendeling,
elektrisch bediende zijruiten, een
in hoogte verstelbaar stuur, wis/
was op de achterruit en elektrisch
bediende buitenspiegels stan
daard worden geboden. Uiter
aard zorgt stuurbekrachtiging
voor een probleemloos op koers
houden op iedere ondergrond.
Ondanks de compacte afmetin
gen van de Vitara Wagon, biedt
de auto een enorme binnenruimte.
kelde vijfbak. Nieuw is echter de
tegen meerprijs te leveren vier-
traps automaat met een lock- up
in de derde en vierde versnelling.
Via een schakelaar kan voor een
normale stand (voor zuinig rijden)
en voor een power-stand worden
gekozen (voor snelle inhaalma-
nouvres). De beide te leveren ver
snellingsbakken zijn direct gekop
peld aan de tussenbak voor zo
min mogelijk geruis en een hoger
rendement. In ieder geval mogen
we de automaat een aanwinst
noemen. Wie denkt dat een auto
matische versnellingsbak in een
vierwielaangedreven terreinauto
niet thuis hoort, zal na het rijden
met de Vitara Wagon hier hele
maal van terug komen.
--de Vitara Het comfortabele weggedrag van
igon ook een noviteit. In de de Vitara wordt met name he
ids bestaande varianten zorgde werkstelligd door de MacPherson
liter injectiemo- voorwielophanging en de starre
ogen van 80 pk. achteras die met schroefveren is
sre opgehangen. Op het punt van rij-
ocht comfort sloeg de bestaande Vita
ra al geen slecht figuur, maar de
Wagon doet er nog een beetje bo
venop. Zodoende is het ook op de
ilweg prima vertoeven in de
igon.
Compact
Bij de introductie van de eerste Vi
tara werd in ons land direct geko
zen voor de complete JLX-uitgave.
Na zorgvuldige besturdering
van verschillende locaties,
heelt de Raad van Bestuur
van Mercedes-Benz AG be
sloten de nieuwe testbaan in
de plaats Papenburg aan te
gaan leggen. Het testterrein
zal zowel voor nieuwe perso
nen- als bedrijfswagens wor
den gebruikt. In Papenburg is
een groot terrein, dat alle
voorwaarden biedt voor opti
male testmogelijkheden. Ver
der kan daar aan alle milieu-
eisen worden voldaan. Een
bijkomend voordeel is dat
voor de aankoop van de
grond slechts met één deel
staat en de stad onderhan
deld dient te worden.
De in de afgelopen anderhalf
jaar ingewonnen adviezen
voor wat betreft geologie, wa
terhuishouding, vegetatie,
fauna alsmede de opbouw
van het Papenburgse veen
gebied, hebben de beslissing
voor de locatie Papenburg
uitermate grondig voorbe
reid. Hierdoor is het mogelijk
de met dit project gepaard
gaande ingrepen in de na
tuur en in het landschaps
beeld te compenseren. De in
aanmerking komende area
len worden te zijner tijd in
dustrieel afgegraven. Voor
zover de grond niet voor de
bouw van testwegen wordt
gebruikt, kan deze daardoor
wederom een natuurlijke be
stemming krijgen. Hierbij
wordt zowel aan restauratie
van het veengebied rondom
Papenburg alsook aan
groenzones binnen en buiten
het terrein gedacht. Daarbij
komt nog een veiligheidsbuf-
fer van circa 30 ha, die voor
een deel verhard en voor een
deel met gazons is bedekt.
De belangi.j'
van de testb
ovaal circuit
van 12,8 km, een iwm meei-
tracé met keerlussen aan bei
de zijden, een 2-tal tracés
voor remtests en een groot
parcours, de zogenaamde
Fahrdynamikplatte.
De testbaan zal 300 arbeids
plaatsen scheppen. De bouw
activiteiten zullen ruim 3 jaar
in beslag nemen.
**öt eerst het
™erd.
xwt best verkochte model blijft de
Kadett/Astra, waarvan er in het
i kwartaal 174.000 eenheden
m verkocht. De Vectra, die
RSAKTIE
oor:
>urg
Tilburg
iat 79, Tilburg
Tilburg
Tilburg
Dat het vakantie-verkeer op
gang gekomen is, is duidelijk
op de weg te merken. Het
aandeel caravans is de laat
ste weken enorm toegeno
men. Ook buitenlanders ko
men in drommen over de
grens met hun aanhangwa-
gentjes, traveller-sleepers en
campers. Als het de komende
maanden redelijk weer wil
zijn, kan onze toeristen-indus-
trie weer volop draaien.
Toch wordt je, al rijdend over
de snelweg, aanhoudend ge
confronteerd met gevaarlijke
situaties. Vakantiegangers
rijden slechts enkele dagen
per jaar met hun caravan, en
hoe lang ze deze manier van
vakantie-vieren ook al doen,
echt routine krijgen ze er
nooit in.
Deze week was het weer flink
raak op de A27 vlak voor de
brug bij Gorinchem. Komend
uit de andere richting raakte
ik in een file van zo'n 2 kilo
meter. Een typisch voorbeeld
van een kijker-file. Aan mijn
kant was namelijk niets aan
de hand. Op de rijstroken de
andere kant in, had zich eni
ge tijd daarvoor een ernstig
ongeluk voltrokken. Een
vrachtauto stond volledig ge
schaard en zwaar gehavend
midden op de weg. Eén auto
had de dissel in de koffer
ruimte gedrukt gekregen,
maar alles zag er nog repa
rabel uit. De tweede auto was
eigenlijk helemaal niet te
zien. De volledige carrosserie
zat verstopt onder brokstuk
ken van de caravan, huis
raad en kussens.
We kunnen uit dit soort voor
vallen eigenlijk maar één
ding leren. Vakantie is be
doeld als ontspanning. Met
een caravan achter de auto
geldt niet voor niets een maxi
mum snelheid van 80 km/u.
Bij dit vaartje kan in de mees
te gevallen op tijd op onver
wachte situaties worden inge
speeld. Vrachtwagenchauf
feurs doen hun werk en willen
zo snel mogelijk weer thuis
zijn. U bent op vakantie en
voor u maakt het niet uit of de
plaats van bestemming een
half uurtje later wordt be
reikt...
st met inbouwkit
S glasantenne t
kiezen 99 nummers
jfherhaling
geheugen
ree
een meesterwerkje
ikt voor de gebruiker
B) 'faxen
"copiers
"computers
printers
"autotelefoons
>20-50648 Fax 04920-51633
De dimensies van de Wagon (de
ze benaming prefereert de import-
organisatie boven 5-deurs) zijn op
alle fronten veranderd. De carros
serie nam met 41 centimeter in
lengte toe, zodat er meer ruimte is
voor de achterpassagiers en de
bagage. Verder is de Wagon een
halve centimeter breder en 3,5 cm
hoger dan de bekende driedeurs.
Erg belangrijk is de toename van
de wielbasis, waardoor het com-
fort-niveau op een hoger plan is
gebracht. Het spreekt overigens
voor zich dat de Wagon alleen
met een vast metalen dak te leve
ren is. De softtop blijft behouden
aan de driedeurs.
16-klepper
Op motorisch vlak biedt de Vitara
Wag -t-j.
reeds bestaande v<
een 4 cylinder 1.6 li
tor voor een vermogei
De grotere en vooral zwaarder-
carrosserie van de Wagon moe...
echter niet te veel de prestaties
beïnvloeden. Vandaar dat werd
gekozen voor een 1.6 liter 16-klep
per, uiteraard met injectie en een snel
vermogen van 96 pk. De topsnel- Wac
heid nam zodoende toe van 140
naar 150 km/u. De Wagon weegt
160 kg meer.
De nieuwe motor in de Vitara is
gekoppeld aan een handgescha-
d
Het eerste kwartaal van dit jaar is
voor General Motors in Europa
zeer goed verlopen. Het bedrijf
wist met de merken Opel en Vaux-
hall een groei van 6,5% te bewerk
stelligen bij een met 12,1% dalen
de markt. In drie maanden tijd
verkocht GM 443.600 eenheden,,
tegen 416.400 in de vergelijkbare
periode van 1990. Dit betekent een
marktaandeel van 12,1% en dat is
weer één procent meer dan vorig
jaar. De maand maart brak overi
gens alle records. Nog nooit ver
kocht GM zoveel auto's in Europa
in één maand: het waren er
162.900 stuks.
Duitsland neemt het grootste deel
voor haar rekening. Dankzij de
enorm groeiende markt verkocht
Opel 198.800 auto's in drie maan
den, wat neerkomt op een aan
deel van 18,4%. Opel/Vauxhall
behoort in 12 Westeuropese lan
den tot de top 3 en in niet minder
dan 10 landen werd het markt
aandeel verhoogd. In Nederland
en Zwitersland werd de leiderspo
sitie behouden, terwijl Opel zowel
ren van de laatste generatie halo
geenlampen. Deze units zijn opge
nomen in de beweegbare spoilers
op de achterzijde.
Bij de voorwielophanging vinden
we een dwars gemonteerde, en
kelvoudige, kunststof bladveer. Dit
1li geresulteerd in een vermin
dering van het aantal onderdelen
en bracht een aanzienlijke ge-
wichts- en ruimtebesparing met
zich mee. Ook de achteras kent
een vergelijkbare constructie.
In het interieur zijn ook enkele
nieuwe snufjes te vinden. Zo zijn
de pedalen, het instrumentenpa
neel, de bedieningsorganen en de
stuurkolom in één geheel ver
plaatsbaar ten opzichte van de
vast gemonteerde voorbank. Het
dashboard bestaat uit meerdere
tages, waardoor een visuele
:heiding van de verschillende
ingen wordt bereikt. Het in-
lentarium heeft een diepte-
ing.
Over enkele jaren zullen we we
ten welk van deze nieuwe technie
ken in serie- auto's terugkomen.
De Automaat is een uitgc
De Tilburgse Koerier i.s.i
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/68602
Postbus 410 -1
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
’I.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie ei
dinsdag 22
Iedere autofabriek levert rege
matig prototypes af. Ford heef
zich bij het ontwerpen van
Contour tot doel gesteld een we
reldwijd bruikbare, revolutionaire
luxe-sedan te ontwikkelen. De
auto moest groot zijn van binnen kelvoi
en compact van buiten, terwijl het heeft
voertuiggewicht moest worden
I verkleind en ook het brandstofver-
I bruik verminderd. Dit uiteraard in
I vergelijking met de gangbare
I (vooral Amerikaanse) huidige mo-
I dellen. De ingenieurs gebruikten
I voor een compact ingebouwde
motor de zogenaamde T-opstel-
ling. De motor ligt dwars voorin,
I terwijl de versnellingsbak in de
I lengterichting is gemonteerd.
I Hierdoor kan de auto makkelijk
I geschikt worden gemaakt voor
I voor-, achter- of vierwielaandrij-
E ving. De basis van de auto bestaat
I uit een frame van aluminiumpro-
I helen: licht van gewicht en met
I een grote sterkte.
I Nieuw is het gebruik van gasont-
I landingslampen aan de voorzijde,
J terwijl de achterlichtunits profite-