EINDE VOOR DE OER-QUATTRO
en Zn.
SEAT,
Sponsor
Barcelona 1992
Ibv
Vectra's
Deelname Mitsubishi
Skoda's schildpad
in Volvo Car
en koekblik
Miljoen
Historische auto's bij
Zandvoort Trophy
1
991
ssa
S&sr
ÏN
INSNM 32
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Woensdag 8 mei 1991 - pagina 7
ei 1991 - pagina 6
Torque-sensing
litis
4255/3944
IKS en Zn.
1WN
s
N
jol
045.
ringbaan noord 95 tilburg tel. 013-351035
Ik vind Toyota gewoon beter.
NU NÖG MEER
VOOR UW EIGEN AUTO
EN EEN SPECIALE MEER-
UITRUSTING VOOR VEEL MINDER
dit jaar 10
I wij het Ford-
j overnamen
I de gouden
usiasme voor
Ford-dealer
2S occasions,
ze voor onze
2 x 1988
1986
1988
1986
1985
1988
1990
Toyota, nummer 1 in
multikleppentechniek.
its
ien
1989
1990
1987
1987
ix met. 1986
1988
’-1987
5-1989
5-1985
Uw voordeel
fl. 950,-.
9.950,-
10.750,-
10.950, -
16.900, -
14.950, -
13.950, -
14.950, -
23.950, -
19.950, -
26.900, -
17.950, -
16.900, -
9.950,-
15.900, -
13.950, -
9.950,-
GOIRLE
M automateriaal)
ede gebruikte
met
-garantie
10.000 km
présen-
eertien
uel Por-
>u-
:hij-
Op het autosalon van
Genève van maart 1980
werd de Audi Quattro ont
huld. Van deze permanent
vierwielaangedreven rally-
auto zouden slechts 400
exemplaren worden ge
bouwd. Deze maand valt
echter voor deze trendset
tende auto definitief het
doek, het werden er in tien
jaar tijd ruim 11.500 stuks.
Audi introduceerde vier-
wielaandrijving, tot dan toe
behouden aan terreinau-
to's, op snelle personenau
to's.
Korvelseweg 176, Tilburg
013-420262
aats via Calandhof)
uringsstation
tech-
De
Uw eigen auto is bij ons meer waard dan u
zelf denkt. Want we geven daar tijdelijk honderden
gïl^ens extra voor. En bij aanschaf van één van
onze 5 speciale modellen geven we op de uitgekien
de meeruitrusting ook nog eens een fors voordeel.
Bij de Corolla Hatchback ’Sport’
scheelt dat bijna duizend
gulden. Dat is mooi
meegenomen!
garagebedrijf
STR IJ BOSCH
1.6 CL sedan, LPG 1988
1.6 Laser, 5-drs1985
t 1.4 Bravo, LPG1989
1.6 diesel1988
1987
1989
1986
1988
1986
1982
1980
1980
1987
1982
1986
1984
bandenmaat 1-75/70 SR 13 volledige wielplaten
toerenteller 3-spaaksstuurwiel bestuurders
stoel in hoogte verstelbaar speciale sportieve
bekleding accentbies in bumpers enïlankbescher-
ming bumpers in de kleur van de carrosserie
’Sport’ embleem.
jCÖÏÏÖLLA1;
CCASION
9 79.000 km
st metallic, 12
larantie
w&o VA^
geval een
jeven. Immers de
m hebben op dit mo
rn programma
vierwielaandrij-
Corolla
u Hatchback
F 1.3’Sport’
F 26.020,-
rijklaar
Inruilen
3 financiering
mogelijk ggyj||*
Zondag 12 mei is overigens niet
de enige keer dat de verschillen
de oude Alfa's op Zandvoort de
bewonderen zijn. Op zaterdag 29
juni is er op het circuit een specia
le Italië-dag, terwijl op zondag 1
september de Alfa's de strijd met
andere klassiekers zullen aanbin
den tijdens een ontmoeting van de
HARC.
met veel sneeuw en ijs wist de Iltis
het meer dan uitstekend te doen.
Op dezemanier kwamen Audi- in- was geboren. De eerste bouwja-
ren zorgde het systeem voor een
constante toerentalverdeling op
voor- en achteras. Het ABS-sys-
teem functioneerde niet, wanneer
de sper van het tussendifferentieel
werd ingeschakeld.
Oostenrijk, de Rally van Zweden,
Rally van San Remo en de Britse
RAC Rally. In 1982 wist Audi het
Rally Wereldkampioenschap voor
merken te behalen.
Trend
In 1986 werd het systeem daarom
verfijnd. Om onder alle situaties
het ABS te laten werken en om
een toerentalverdeling te krijgen
die afhankelijk is van de tractie,
werd het Torsen-tussendifferen-
tieel ingevoerd vanaf de Audi 80
Quattro. Torsen is kort voor "tor
que-sensing" wat betekent "kop
pel aanvoelend". Traploos kan
hiermee het koppel voor 75 pro
cent naar voor- of achteras wor
den gestuurd.
Iedereen kent vast de nieuwste
commercial van Skoda. In het
filmpje hobbelteen schildpad
over de weg en rijdt een koekblik
de garage in. Typische vooroor
delen over Oosteuropese auto's,
die niet gekozen zijn omdat ze
grappig overkomen, maar omdat
ze ook werkelijk uit consumenten
onderzoek naar boven zijn geko
men. De Skoda-fabrieken zitten nu
echter middenin een tijd van grote
veranderingen. De democratise
ring in Tsjechoslowakije en de sa
menwerking met Volkswagen zor
gen voor een snelle vooruitgang.
Dit heeft ondermeer zijn positieve
uitwerking op de kwaliteit en
nische aspecten van de auto.
De Sport Quattro, met een 47 cen
timeter kortere wielbasis, deed in
1983 zijn intrede in de rallysport.
Van de 400 pk sterke rally-versie
werden er 224 stuks gebouwd.
Maar ook nu schitteren Audi
Quattro's op circuits. Denk maar
eens aan de Audi V8 Quattro die
bestuurd door Hans-Joachin Stuck
op 14 oktober 1990 het Duitse
Toerwagen-kampioenschap wist
te veroveren.
Audi heeft in ieder
trend aangeg«
meeste merker
ment auto's in hun
met permanente Vr
ving.
De ontwikkeling van de Quattro
startte in 1977, toen verschillende
slcirkel op
hun winter-deugdelijkheid wer
den getest. Als begeleidingsvoer-
tuig werd een VW Iltis meegeno
men (ook door Audi ontwikkeld),
een terreinauto met inschakelbare
vierwielaandrijving, een korte
wielbasis en hoog zwaarte punt.
Onder de zware omstandigheden
De Audi Oer-Quattro was eigen
lijk een rally-auto die ook in bur-
ger-versie te verkrijgen was. De
eerste echte 'normale' Audi met
deze aandrijving was de 80 met
een 2,1 liter vijfcylinder motor van
136 pk. Deze auto kwam in 1982
op de markt en werd een jaar la
ter gevolgd door een tweede Audi
80 Quattro met 2 liter 5-pitter van
115 pk.
Ook in 1983 werd de Audi Sport
Quattro geïntroduceerd, een korte
versie van de oer-Quattro met 2,1
liter 20 kleppen turbomotor met
een vermogen van 300 pk. Althans
dat was de kracht die door de
weg-versie werd geleverd. Niet
lang daarna volgden de vierwie
laangedreven varianten van de
Audi's 90, 100 en 200.
De eerste sportieve overwiningen
werden door de oer-Quattro in
1981 op naam gezet. Zo won een
dergelijke auto de Janner Rally in
Het Spaanse automerk Seat is één
van de belangrijkste sponsors van
de Olympische Spelen in Barcelo
na in de zomer van 1992. C
ni 1988 werd hiervoor al
tieverklaring ondertekend. Sec*
zal ruim 2.000 auto's ter besch.»
king stellen om de athleten, orga
nisatie en gasten naar hun plaat
van bestemming te brengen. Et
tweede belangrijke activiteit van
Seat is de financiële ondersteu
ning van de trainingen die door
100.000 geregistreerde vrijwilli
gers zullen worden gevolgd. Tot
slot wordt ook de Spaanse Olym
pische fietsploeg door Seat bijge
staan.
De eerste tientallen auto's zijn in
middels ingezet, de trainingen
voor vrijwilligers zijn van start ge-
gdtin en ook de wielerploeg be
reidt zich al helemaal voor.
Op 17 oktober 1986 werd door de
voorzitter van het Internationaal
Olympisch Commitee bekend i
maakt dat de spelen van 1992
Barcelona gehouden zouden wor
den. De stad stond al eerder kan
didaat voor de jaren 1924, 1936 en
1972. Barcelona is ook de hoofd
stad van alle Seat-activitieten, zo
dat de verbintenis tussen de
Olympische organisatie en de
autofabrikant niet vreemd is.
Barcelona maakt zich op voor het
31% van de Vectra's is uitgerust
met ABS, terwijl 21% van de Vec-
tra kopers kiest voor de luxueuze
CD versie. In 60% van de Vectra's
is een zonnedak/open dak ge
monteerd, terwijl 80.000 Vectra's
werden uitgerust met een automa
tische versnellingsbak. Sinds de
introductie van de auto eind 1988,
heeft de Vectra 20 internationale
onderscheidingen ontvangen.
een bedrag van circa 3,7 mil
jard gulden gemoeid, waar
van Mitsubishi een belangrijk
deel voor zijn rekening wil ne
men. De Japanse autofabriek
is al geruime tijd op zoek
naar een Europese vesti
gingsplaats. Met de Neder
landse overheid is afgespro
ken dat Mitsubishi jaarlijks
100.000 auto's bij Volvo Car in
Born zal bouwen. Daarmee
wordt de produktie van de
autofabriek nagenoeg ver
dubbeld.
Volgens plan zal over tien
jaar de staat zich volledig
hebben teruggetrokken en de
aandelen gelijk zijn verdeeld
over Volvo Zweden en Mitsu
bishi.
De Nederlandse Alfa-rijders, ver
enigd in de ARHRT, zullen voor
het zevende achtereenvolgende
jaar deel nemen aan de Alfa Ro
meo Historische Race Trophée,
uitgeschrèven door de importeur.
Favorit wordt sinds kort geleverd
met een electronisch geregelde
carburateur en een geregelde
driewegkatalysator. De auto vol
doet daarom volledig aan de hui
dige milieu-eisen. De nieuwe car
burateur zorgt voor goede presta
ties, terwijl de vormgeving zeer bij
de tijd is. De Italiaan se ontwerper
Bertone tekende het moderne
uiterlijk. Bovendien is het pro
gramma nu uitgebreid met de Es
tate, een ruime stationcar.
Wie bij Skoda nog steeds denkt
aan schildpadden en koekblikken
moet maar eens een proefrit met
de Favorit gaan maken. Deze
vooroordelen verdwijnen dan als
sneeuw voor de zon.
grote evenement. De stad zal meer
dan 10.000 sportmensen ontvan-
i Barcelo- gen. Het in aanbouw zijnde Olym- T™'
-Op 27 ju- pische dorp heeft faciliteiten voor
hiervoor al een inten- 15.000 mensen. Het oude Olym-
Seat pisch stadion wat al in 1924 werd
:hik- gebouwd, werd nooit als zodanig
gebruikt. Door de oude buitenmu
ren te behouden en het geheel uit
te diepen, biedt het nu plaats voor startte in 1977, toen verst
zo'n 60.000 mensen. Eindelijk zal prototypes nabij de pool
dit stadion zijn aanvankelijke ^un winter-deugdelijkhe
functie vervullen.
Er moet nog veel gebeuren, voor
dat Barcelona helemaal klaar is.
Seat zal tot dat de spelen voorbij
zijn, letterlijk en op sommige ge
bieden ook figuurlijk de motor
zijn.
In de huidige modellenlijn van
Audi zijn alle varianten leverbaar
met vierwielaandrijving. Sinds
1980 werden al zo'n 220.000 perso
nenauto's van dit merk met Quat-
tro-aandrijving verkocht. Als alter-
rtief voor de oer-quattro heeft
Ludi de snelle Coupé S2, met
exact dezelfde 2.2 liter 5 cylinder
20 kleppen turbomotor met een
vermogen van 220 pk.
as-aandrijvirig. De permanente
vierwielaandrijving "Quattro"
jren. De eerste bouwjr-
jde het systeem vooi
te toerentalverdeling
i achteras. Het ABS-s}
ge- Opel is erin geslaagd in 30 maan-
in den 1 miljoen Vectra's te produce
ren. Dit Opel-type wordt in 5 Euro
pese fabrieken gebouwd: Antwer
pen, Izmir, Luton, Russelsheim en
Eisenach. In Duitsland ligt de ver
houding 4-deurs/5-deurs Vectra
op 75/25 (in Nederland is dat 80/
20). De 1.6 en 1.8 motor nemen
ieder 35% van de verkopen voor
hun rekening; de 2.0i motor 25%.
Op zondag 12 mei aanstaande
kunnen liefhebbers van klassieke
sportwagens weer genieten op het
circuit van Zandvoort. Weer vele
oudjes zijn van stal gehaald en
strijden dan om de laatste meters.
Vooral het merk Alfa Romeo zal
met vele modellen acte de
ce geven. Er komen zelfs veer
Italianen van de Scuderia del
tella naar Nederland. Deze cou
reurs zullen aan de start versch.,
nen met een zestal Alfa's GTA,
een 1990 uit 1953, 1954 en drie
stuks uit 1957 en verder drie 2600
coupés uit 1962 en een Giulia TI
van het bouwjaar 1964.
genieurs op het idee vierwielaan
drijving te ontwikkelen voor per
sonenauto's.
Bij- permanente vierwielaandrij
ving op personenauto's moet er
een goede balans worden gevon
den tussen de omwentelingen aan
de voor- en achteras. Is deze ba
lans niet goed, dan wordt de auto
in bochten moeilijker te besturen
en onstaat grotere banden- en
materiaalslijtage. De oplossing is
het tussendifferentieel. Een Audi-
ingenieur kwam op het idee om
de aandrijving te voorzien van ee
holle as met een flens-verbonden
tussendifferentieel. In deze holle
as draait nog een as, die via het
tussendifferentieel de vooras be
weegt. Vanuit het tussendifferen
tieel leidt bovendien een flens
naar de cardanas voor de achter-
Volvo Car heeft met Mitsubi
shi en Volvo Zweden in prin
cipe overeenstemming be
reikt over een nieuwe opzet
van de Nederlandse autofa
briek. Het is de bedoeling dat
de drie partijen (de Neder
landse staat, Volvo Zweden
en Mitsubishi) elk een belang
van 33,3 procent in Volvo Car
krijgen.
Op dit moment heeft de staat
nog 70 procent van het aan
delenkapitaal in handen. De
definitieve overeenkomst zal
naar verwachting kort na de
zomer worden getekend.
Mitsubishi zou samen met
Volvo Car een opvolger van
de Volvo 400-serie willen
gaan ontwikkelen. Hiermee is
73.000 km
19.000 km
74.000 km
’-1987 102.000 km
3-1985 95.000 km
LASSE
3-1989 35.000 km
7-1988 62.000 km
2- 1989 121.000 km
3- 1985 118.000 km
Suzuki Swift GTi
Micra 12 I
-=
- Fiat Panda 34 Van
Mitsubishi Lancer diesel
-= VA*-'