EINDE VOOR DE OER-QUATTRO en Zn. SEAT, Sponsor Barcelona 1992 Ibv Vectra's Deelname Mitsubishi Skoda's schildpad in Volvo Car en koekblik Miljoen Historische auto's bij Zandvoort Trophy 1 991 ssa S&sr ÏN INSNM 32 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Woensdag 8 mei 1991 - pagina 7 ei 1991 - pagina 6 Torque-sensing litis 4255/3944 IKS en Zn. 1WN s N jol 045. ringbaan noord 95 tilburg tel. 013-351035 Ik vind Toyota gewoon beter. NU NÖG MEER VOOR UW EIGEN AUTO EN EEN SPECIALE MEER- UITRUSTING VOOR VEEL MINDER dit jaar 10 I wij het Ford- j overnamen I de gouden usiasme voor Ford-dealer 2S occasions, ze voor onze 2 x 1988 1986 1988 1986 1985 1988 1990 Toyota, nummer 1 in multikleppentechniek. its ien 1989 1990 1987 1987 ix met. 1986 1988 ’-1987 5-1989 5-1985 Uw voordeel fl. 950,-. 9.950,- 10.750,- 10.950, - 16.900, - 14.950, - 13.950, - 14.950, - 23.950, - 19.950, - 26.900, - 17.950, - 16.900, - 9.950,- 15.900, - 13.950, - 9.950,- GOIRLE M automateriaal) ede gebruikte met -garantie 10.000 km présen- eertien uel Por- >u- :hij- Op het autosalon van Genève van maart 1980 werd de Audi Quattro ont huld. Van deze permanent vierwielaangedreven rally- auto zouden slechts 400 exemplaren worden ge bouwd. Deze maand valt echter voor deze trendset tende auto definitief het doek, het werden er in tien jaar tijd ruim 11.500 stuks. Audi introduceerde vier- wielaandrijving, tot dan toe behouden aan terreinau- to's, op snelle personenau to's. Korvelseweg 176, Tilburg 013-420262 aats via Calandhof) uringsstation tech- De Uw eigen auto is bij ons meer waard dan u zelf denkt. Want we geven daar tijdelijk honderden gïl^ens extra voor. En bij aanschaf van één van onze 5 speciale modellen geven we op de uitgekien de meeruitrusting ook nog eens een fors voordeel. Bij de Corolla Hatchback ’Sport’ scheelt dat bijna duizend gulden. Dat is mooi meegenomen! garagebedrijf STR IJ BOSCH 1.6 CL sedan, LPG 1988 1.6 Laser, 5-drs1985 t 1.4 Bravo, LPG1989 1.6 diesel1988 1987 1989 1986 1988 1986 1982 1980 1980 1987 1982 1986 1984 bandenmaat 1-75/70 SR 13 volledige wielplaten toerenteller 3-spaaksstuurwiel bestuurders stoel in hoogte verstelbaar speciale sportieve bekleding accentbies in bumpers enïlankbescher- ming bumpers in de kleur van de carrosserie ’Sport’ embleem. jCÖÏÏÖLLA1; CCASION 9 79.000 km st metallic, 12 larantie w&o VA^ geval een jeven. Immers de m hebben op dit mo rn programma vierwielaandrij- Corolla u Hatchback F 1.3’Sport’ F 26.020,- rijklaar Inruilen 3 financiering mogelijk ggyj||* Zondag 12 mei is overigens niet de enige keer dat de verschillen de oude Alfa's op Zandvoort de bewonderen zijn. Op zaterdag 29 juni is er op het circuit een specia le Italië-dag, terwijl op zondag 1 september de Alfa's de strijd met andere klassiekers zullen aanbin den tijdens een ontmoeting van de HARC. met veel sneeuw en ijs wist de Iltis het meer dan uitstekend te doen. Op dezemanier kwamen Audi- in- was geboren. De eerste bouwja- ren zorgde het systeem voor een constante toerentalverdeling op voor- en achteras. Het ABS-sys- teem functioneerde niet, wanneer de sper van het tussendifferentieel werd ingeschakeld. Oostenrijk, de Rally van Zweden, Rally van San Remo en de Britse RAC Rally. In 1982 wist Audi het Rally Wereldkampioenschap voor merken te behalen. Trend In 1986 werd het systeem daarom verfijnd. Om onder alle situaties het ABS te laten werken en om een toerentalverdeling te krijgen die afhankelijk is van de tractie, werd het Torsen-tussendifferen- tieel ingevoerd vanaf de Audi 80 Quattro. Torsen is kort voor "tor que-sensing" wat betekent "kop pel aanvoelend". Traploos kan hiermee het koppel voor 75 pro cent naar voor- of achteras wor den gestuurd. Iedereen kent vast de nieuwste commercial van Skoda. In het filmpje hobbelteen schildpad over de weg en rijdt een koekblik de garage in. Typische vooroor delen over Oosteuropese auto's, die niet gekozen zijn omdat ze grappig overkomen, maar omdat ze ook werkelijk uit consumenten onderzoek naar boven zijn geko men. De Skoda-fabrieken zitten nu echter middenin een tijd van grote veranderingen. De democratise ring in Tsjechoslowakije en de sa menwerking met Volkswagen zor gen voor een snelle vooruitgang. Dit heeft ondermeer zijn positieve uitwerking op de kwaliteit en nische aspecten van de auto. De Sport Quattro, met een 47 cen timeter kortere wielbasis, deed in 1983 zijn intrede in de rallysport. Van de 400 pk sterke rally-versie werden er 224 stuks gebouwd. Maar ook nu schitteren Audi Quattro's op circuits. Denk maar eens aan de Audi V8 Quattro die bestuurd door Hans-Joachin Stuck op 14 oktober 1990 het Duitse Toerwagen-kampioenschap wist te veroveren. Audi heeft in ieder trend aangeg« meeste merker ment auto's in hun met permanente Vr ving. De ontwikkeling van de Quattro startte in 1977, toen verschillende slcirkel op hun winter-deugdelijkheid wer den getest. Als begeleidingsvoer- tuig werd een VW Iltis meegeno men (ook door Audi ontwikkeld), een terreinauto met inschakelbare vierwielaandrijving, een korte wielbasis en hoog zwaarte punt. Onder de zware omstandigheden De Audi Oer-Quattro was eigen lijk een rally-auto die ook in bur- ger-versie te verkrijgen was. De eerste echte 'normale' Audi met deze aandrijving was de 80 met een 2,1 liter vijfcylinder motor van 136 pk. Deze auto kwam in 1982 op de markt en werd een jaar la ter gevolgd door een tweede Audi 80 Quattro met 2 liter 5-pitter van 115 pk. Ook in 1983 werd de Audi Sport Quattro geïntroduceerd, een korte versie van de oer-Quattro met 2,1 liter 20 kleppen turbomotor met een vermogen van 300 pk. Althans dat was de kracht die door de weg-versie werd geleverd. Niet lang daarna volgden de vierwie laangedreven varianten van de Audi's 90, 100 en 200. De eerste sportieve overwiningen werden door de oer-Quattro in 1981 op naam gezet. Zo won een dergelijke auto de Janner Rally in Het Spaanse automerk Seat is één van de belangrijkste sponsors van de Olympische Spelen in Barcelo na in de zomer van 1992. C ni 1988 werd hiervoor al tieverklaring ondertekend. Sec* zal ruim 2.000 auto's ter besch.» king stellen om de athleten, orga nisatie en gasten naar hun plaat van bestemming te brengen. Et tweede belangrijke activiteit van Seat is de financiële ondersteu ning van de trainingen die door 100.000 geregistreerde vrijwilli gers zullen worden gevolgd. Tot slot wordt ook de Spaanse Olym pische fietsploeg door Seat bijge staan. De eerste tientallen auto's zijn in middels ingezet, de trainingen voor vrijwilligers zijn van start ge- gdtin en ook de wielerploeg be reidt zich al helemaal voor. Op 17 oktober 1986 werd door de voorzitter van het Internationaal Olympisch Commitee bekend i maakt dat de spelen van 1992 Barcelona gehouden zouden wor den. De stad stond al eerder kan didaat voor de jaren 1924, 1936 en 1972. Barcelona is ook de hoofd stad van alle Seat-activitieten, zo dat de verbintenis tussen de Olympische organisatie en de autofabrikant niet vreemd is. Barcelona maakt zich op voor het 31% van de Vectra's is uitgerust met ABS, terwijl 21% van de Vec- tra kopers kiest voor de luxueuze CD versie. In 60% van de Vectra's is een zonnedak/open dak ge monteerd, terwijl 80.000 Vectra's werden uitgerust met een automa tische versnellingsbak. Sinds de introductie van de auto eind 1988, heeft de Vectra 20 internationale onderscheidingen ontvangen. een bedrag van circa 3,7 mil jard gulden gemoeid, waar van Mitsubishi een belangrijk deel voor zijn rekening wil ne men. De Japanse autofabriek is al geruime tijd op zoek naar een Europese vesti gingsplaats. Met de Neder landse overheid is afgespro ken dat Mitsubishi jaarlijks 100.000 auto's bij Volvo Car in Born zal bouwen. Daarmee wordt de produktie van de autofabriek nagenoeg ver dubbeld. Volgens plan zal over tien jaar de staat zich volledig hebben teruggetrokken en de aandelen gelijk zijn verdeeld over Volvo Zweden en Mitsu bishi. De Nederlandse Alfa-rijders, ver enigd in de ARHRT, zullen voor het zevende achtereenvolgende jaar deel nemen aan de Alfa Ro meo Historische Race Trophée, uitgeschrèven door de importeur. Favorit wordt sinds kort geleverd met een electronisch geregelde carburateur en een geregelde driewegkatalysator. De auto vol doet daarom volledig aan de hui dige milieu-eisen. De nieuwe car burateur zorgt voor goede presta ties, terwijl de vormgeving zeer bij de tijd is. De Italiaan se ontwerper Bertone tekende het moderne uiterlijk. Bovendien is het pro gramma nu uitgebreid met de Es tate, een ruime stationcar. Wie bij Skoda nog steeds denkt aan schildpadden en koekblikken moet maar eens een proefrit met de Favorit gaan maken. Deze vooroordelen verdwijnen dan als sneeuw voor de zon. grote evenement. De stad zal meer dan 10.000 sportmensen ontvan- i Barcelo- gen. Het in aanbouw zijnde Olym- T™' -Op 27 ju- pische dorp heeft faciliteiten voor hiervoor al een inten- 15.000 mensen. Het oude Olym- Seat pisch stadion wat al in 1924 werd :hik- gebouwd, werd nooit als zodanig gebruikt. Door de oude buitenmu ren te behouden en het geheel uit te diepen, biedt het nu plaats voor startte in 1977, toen verst zo'n 60.000 mensen. Eindelijk zal prototypes nabij de pool dit stadion zijn aanvankelijke ^un winter-deugdelijkhe functie vervullen. Er moet nog veel gebeuren, voor dat Barcelona helemaal klaar is. Seat zal tot dat de spelen voorbij zijn, letterlijk en op sommige ge bieden ook figuurlijk de motor zijn. In de huidige modellenlijn van Audi zijn alle varianten leverbaar met vierwielaandrijving. Sinds 1980 werden al zo'n 220.000 perso nenauto's van dit merk met Quat- tro-aandrijving verkocht. Als alter- rtief voor de oer-quattro heeft Ludi de snelle Coupé S2, met exact dezelfde 2.2 liter 5 cylinder 20 kleppen turbomotor met een vermogen van 220 pk. as-aandrijvirig. De permanente vierwielaandrijving "Quattro" jren. De eerste bouwjr- jde het systeem vooi te toerentalverdeling i achteras. Het ABS-s} ge- Opel is erin geslaagd in 30 maan- in den 1 miljoen Vectra's te produce ren. Dit Opel-type wordt in 5 Euro pese fabrieken gebouwd: Antwer pen, Izmir, Luton, Russelsheim en Eisenach. In Duitsland ligt de ver houding 4-deurs/5-deurs Vectra op 75/25 (in Nederland is dat 80/ 20). De 1.6 en 1.8 motor nemen ieder 35% van de verkopen voor hun rekening; de 2.0i motor 25%. Op zondag 12 mei aanstaande kunnen liefhebbers van klassieke sportwagens weer genieten op het circuit van Zandvoort. Weer vele oudjes zijn van stal gehaald en strijden dan om de laatste meters. Vooral het merk Alfa Romeo zal met vele modellen acte de ce geven. Er komen zelfs veer Italianen van de Scuderia del tella naar Nederland. Deze cou reurs zullen aan de start versch., nen met een zestal Alfa's GTA, een 1990 uit 1953, 1954 en drie stuks uit 1957 en verder drie 2600 coupés uit 1962 en een Giulia TI van het bouwjaar 1964. genieurs op het idee vierwielaan drijving te ontwikkelen voor per sonenauto's. Bij- permanente vierwielaandrij ving op personenauto's moet er een goede balans worden gevon den tussen de omwentelingen aan de voor- en achteras. Is deze ba lans niet goed, dan wordt de auto in bochten moeilijker te besturen en onstaat grotere banden- en materiaalslijtage. De oplossing is het tussendifferentieel. Een Audi- ingenieur kwam op het idee om de aandrijving te voorzien van ee holle as met een flens-verbonden tussendifferentieel. In deze holle as draait nog een as, die via het tussendifferentieel de vooras be weegt. Vanuit het tussendifferen tieel leidt bovendien een flens naar de cardanas voor de achter- Volvo Car heeft met Mitsubi shi en Volvo Zweden in prin cipe overeenstemming be reikt over een nieuwe opzet van de Nederlandse autofa briek. Het is de bedoeling dat de drie partijen (de Neder landse staat, Volvo Zweden en Mitsubishi) elk een belang van 33,3 procent in Volvo Car krijgen. Op dit moment heeft de staat nog 70 procent van het aan delenkapitaal in handen. De definitieve overeenkomst zal naar verwachting kort na de zomer worden getekend. Mitsubishi zou samen met Volvo Car een opvolger van de Volvo 400-serie willen gaan ontwikkelen. Hiermee is 73.000 km 19.000 km 74.000 km ’-1987 102.000 km 3-1985 95.000 km LASSE 3-1989 35.000 km 7-1988 62.000 km 2- 1989 121.000 km 3- 1985 118.000 km Suzuki Swift GTi Micra 12 I -= - Fiat Panda 34 Van Mitsubishi Lancer diesel -= VA*-'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31