MERCEDES 400 SE CHRYSLER VOYAGER AWD Finishing touch Prijsuitreiking Europaspel bij Lepelaers Texaco 12 mei: rallycross in Valkenswaard B.V. IRE □J en 5T X:::: IX ::;s: 'S: si te 8 mei 1991 - pagina 2 DE AUTOMAAT-Woensdag 8 mei 1991 - pagina3 DE TILBURGSE KOERIER r ■drs. Inruilauto'» Zevenpersoons Aandrijving Technische gegevens: res voor beurten dhei Airconditioning (vervolg van biz. 1) maanden. be- Tel. 04255-4500 01-1987 >ruren BIEDINGEN dan /erbaar. ON 013-355655 s. ✓enue AKEN INTAGE oassende or u Het dashboard is compleet nieuw van de ontwerpafdeling gekomen. De Voyager loopt haast over van jruimtes. Het dash boardkastje is krap, maar er is voldoende ruimte in de portier- sr heeft een ak. De lichtme- .S >upé derland Tilburg Goodyear, vjb. 75,- v.a. 75,- va 89,- 3NTAGE casions, I986 1986 1984 i van de Voyager stonden al als bijzonder comfortabel te boek. Toch heeft de Dat de auto dan 1.79.275,= moet kosten lijkt zeer gerechtvaardigd. Overigens zijn alle Chrysler Voyagers voortaan ook op grijs kenteken te leveren. 06-19881 I990 31.950,- I984 ...nu 10.950,- nieuw ima nm die 1 wor- ....1987 ....1982 .1987 .1986 ....1983 ....1981 .okt. 1988 ....1985 1987 1989 Dit kan van pas komen in smalle straatjes of bij het binnenrijden van een niet al te brede garage. Overigens worden in de reeds ge noemde geheugens ook de stan den van stuur en spiegels opgeno men. De S-klasse heeft een actief kool- 1987 1987 1986 1986 1986 1986 1986 1985 1985 1985 1985 1985 1984 1984 1984 1983 1983 1983 Merk en type: Chrysler Voyager AWD Aantal cylinders: 6 in V-vorm Cylinderinhoud: 3301 cc Boring x slag: 93 x 81 mm Vermogen: 150 pk bij 4850 tr/min Koppel: 241 Nm bij 3750 tr/min Prestaties: topsnelheid 171 km/u acceleratie 0-100 in 13,5 sec. Afmetingen: lengte 4,47 meter, breedte 1,77 meter Gewicht: 1775 kg Verbruik: bij 90 km/u 10,4 liter/100 km bij 120 km/u 13,2 liter/100 km stad 15,4 liter/100 km Prijs: f.79.275,= De Chrysler Voyager was vorig jaar het best verkochte model onder de APV’s in Nederland. De uiterst betaal bare Amerikaan liet wat aantallen betreft de Renault Espace achter zich. De Voyager zal zijn succes voorlo pig nog even doorzetten, want de recente facelift mo gen we zondermeer geslaagd noemen. Het programma werd verder uitgebreid met de verlengde Grand Voya ger en een nieuwe versie met permanente vierwielaan- drijving. We beproefden deze zogenaamde AWD op on ze vlakke wegen. punten voor het kampioenschap bij te schrijven. De grootste klasse belooft het meeste: nadat tijdens de eerste wedstrijden al een paar MG Metro's aan de start stonden, worden er nu zelfs een paar meer verwacht. De wedstrijden starten om 12.00 uur en dat is een half uur eerder dan gebruikelijk. Wrijving In tegenstelling tot de voorwie- laangedreven Voyagers, die zijn I voorzien van een 2,5 liter 4 cylin- r der of 3 liter V6, heeft de AWD een ft 3,3 liter krachtbron waarbij de 6 cylinders in V-vorm zijn opgesteld. I De bekende 3 liter V6 is afkomstig van Mitsubishi, terwijl de grotere De tweede wedstrijd voor het open internationaal Nederlands rallycross- kampioenschap op het Valkenswaardse Eurocircuit looft wederom een uiterst span nende te worden. Komende zon dag 12 mei treden er weer tiental len rijders in vier vreschillende klassen aan in een tweede poging 300 SE voor f.167.700,=. Het prijs verschil tussen de twee versies met de 32-kleppen V8-motor is re latief gering, zodat de 500 SE in de prijslijst staat voor f.238.050,= De absolute top daarentegen staat op een hoger plan met f.335.150,= voor de 600 SE en f.342.500,= voor de SEL. De 600 wordt echter in een aanmerkelijk completere uitgave geleverd. «vuuiing een uit ruim kunnen i. Een pril jnarmsteur in verschillende standen kan v den vergrendeld. Heerlijk ont spannend zit je zo achter het stuur. Het verwarmingssyteem kent een knopje waarop de letters "REST" staan vermeld. Hiermee kan stil staand zonder draaiende motor gebruik worden gemaakt van de rest-warmte die nog in het motor blok aanwezig is. Wat verkopen betreft ligt bij de Voyager de nadruk op de basis 4 cylinder en de korte versie met 3 liter V6. De nieuwe vierwielaan- drijver moet voornamelijk gaan scoren in landen als Zwitserland en Oostenrijk. Chrysler heeft voor de ontwikkeling van deze versie contact gezocht met Steyr-Daim- ler-Puch in het Oostenrijkse Graz. Deze firma zorgde niet alleen voor de technische realisering, maar zal ook vanaf volgend jaar de Voyager in beperkte oplage voor de Europese markt gaan produce ren. hij namelijk stil, terwijl bij fors ac celereren de leeuw onder de mo torkap wordt wakker gemaakt. De auto heeft een top van 170 km/u en trekt in 13,5 seconden van 0 tot 100 km/u. Het uiterlijk van alle Voyagers is aanmerkelijk opgefrisd. Zo zien we onder andere een veel elegan tere neus, gewijzigde achterlich ten en een groter glasoppervlak voor een verbeterd uitzicht. De Voyager heeft zijn eigen gezicht behouden. Het interieur kennen we voor een belangrijk deel niet meer terug. De AWD wordt standaard als ze- venpersoonsauto geleverd: drie achterin, twee in het midden en de bestuurder met instap in redelijk ruimte is voorin en in L goed, maar znn nnhUri kunnen. Alle p1 zien van veiligheidsgordels. He laas zijn de gordels voorin niet in hoogte verstelbaar. Bij de LE (de AWD wordt altijd als zodanig ge leverd) is gebruik gemaakt van een aardige grijze bekledingsstof met rode en zwarte lijnen. De voorstoelen hebben een comforta bele armleuning. De bestuurder kan elektrisch zijn zitting in alle richtingen verstellen, terwijl de rugleuning in trapjes handbe diend kan worden aangepast. De tweede stoel heeft een vaste op stelling, maar kent wel een ver stelbare rugleuning. Stilte We mogen ook zeker niet de dub bele beglazing vergeten. Deze constructie heeft voordelen op het gebied van warmte- en geluidsi solatie en voorkomt dat ruiten kun nen aanslaan. Doordat de buiten ste laag niet in het portierrubber verdwijnt wordt bovendien een bijzonder vlakke plaatsing in de carrosserie verkregen, wat weer gunstig is voor de stroomlijn. Het rijden met de 400 SE is om meerdere redenen majestueus, vooral als zo'n evenement op Ko ninginnedag plaatsvindt. Natuur lijk presteert de auto bovengemid deld, maar het grootste genot is de enorm stilte in het interieur. Zelfs in de hogere toerenregionen laat de V8 nauwelijks van zich ho ren. Maar ook wat betreft banden en aandrijvingsgeluiden is de Mercedes een uitzondering in po sitieve zin. Een S-klasse-rijder zal met zijn auto vrijwel nooit heel hard een bocht doorschuiven. Wordt dat echter wel gedaan c is aan het hele gedrag van de auto duidelijk het forse gewicht merkbaar. Echter het overhellen in bochten, wat we bij het vorige model nog konden bemerken, is bij de nieuwe S verleden tijd. Het stoffilter die kleine stofdeeltjes en pollen uit de lucht zeeft voordat deze de auto binnenkomt. Een ideale vinding voor mensen met allergiën. Het filter kan op het dashboard worden geactiveerd. Het spreekt voor zich dat in de nieuwe S zaken als vier elektri sche portierruiten, zonwerend gagevolume iedere keer enorm toeneemt. Beide banken kunnen makkelijk worden verwijderd. De permanente vierwielaandrij- ving is bij het rijden op de norma le weg niet te merken. Je zou ech ter wel verwachten dat het zijn weerslag heeft op het benzinever bruik. Dat bleek echter met 1 op 7.5 nog steeds zeer aanvaard baar. We hebben immers met een auto van 1775 kg te maken. Prijstechnisch is de Voyager on danks een verhoging nog steeds bijzonder adAitrekkelijk. De basis 2.5 liter SE kost f.47.995,Dezelf de auto met een zescylinder motor staat voor f.56.495,= in de prijs lijst. Wie zich echter wil laten om ringen door de luxe van de LE moet f.72.795,= op tafel leggen. De door ons gereden AWD is wat specificaties betreft gelijk, maar heeft een iets grotere motor en na tuurlijk de gewijzigde aandrijving. scheepte exemplaren op dit punt verbeterd. De van oudsher deine- rige achteras is nu ineens veel strakker opgehangen. De auto blijft duidelijk een Amerikaan, maar is toch meer naar onze smaak afgeveerd. Overhellen in bochten is er nog wel bij, maar merkbaar minder. De achterruitwisser enorm wisoppervlal talen wielen van de luxueuze LE- uitvoering bleven ongewijzigd. Ook heeft de Voyager nog altijd één schuifdeur aan de rechter zij kant. Aardige details zijn de mist lampen in de bumper, de be schaafde "AWD" vermelding op de portieren, het bagagerek en de rode inlegbies in bumpers en be- schermstrips. Het altijd zo trots rechtopstaande Chrysler-em- bleem is nu op de motorkap tot rust gekomen. In het paasweekeinde, om precies te zijn van Witte Donderdag tot en met tweede Paasdag, werden bij het ultra-moderne Texaco-tank- station van Lepelaers Opel deel- name-kaarten uitgereikt om mee te doen aan het Europaspel. Iedereen die het tankstation be zocht, kreeg de mogelijkheid een slagzin zo origineel mogelijk af te maken. Als eerste prijs werd een lang weekend Parijs voor 2 perso nen in het vooruitzicht gesteld. Dhr. R. van Mierlo uit Tilburg scoorde met de zin "1992: Europa zonder grenzen, is overal Texaco tanken voor alle forenzen". Hij mag met een persoon naar keuze een paar dagen genieten in de Franse hoofdstad. De tweede glas, centrale vergrendeling, een airbag, gescheiden verwarming en airco, leeslampjes en gebreid instrumentaril'— worden aangeboden, vinding is de middenarm Waar het oude werd gekenmerkt door wat saaie, rechthoekige vor men, valt het nieuw op door zijn speelse bouw. Het stuurwiel is van de Saratoga overgenomen. Het in strumentarium is compleet. Ver schillende knopjes werken net iets anders dan we in onze Europese auto's gewend zijn, maar alles went snel. Als de contactsleutel is verwijderd en daarna pas de ver lichting wordt uitgedaan, dan blij ven de koplampen nog enige tijd branden. De eigenaar kan zo makkelijk naar zijn of haar voor deur lopen en hoeft niet in het donker naar een sleutelgat te zoe ken. In de console is plaats voor een radio die wordt gekoppeld aan een uitstekend stel, standaard gemonteerde boxen. De Chysler Voyager LE is zeer compleet met standaard cruise control, verstelbaar stuur, stuurbe krachtiging, elektrisch bediende portierruiten, elektrisch verstelba re buitenspiegels en een van bin nenuit te openen benzine- en kof ferklep. Ook het dakpaneel zit vol aardige zaken. Zo is er een boord- ue naasi oyer yan computer, een speciaal vakje de bery imt;s. Het dash- waarin een bnl kan worden opge- boardkastje is maar er is bi°r£en ‘wee^loP)es.wa"lrmee voldoende ruimte in de portier- elektnsch de achterste zijruiten bakken en in de consoleP Boven. kunnen worden geopend voor een dien er verschiUende betere ventilatie. Natuurlijk maakt laatsen bekerhouders a Airconditioning de auto compleet. bracbf ït bijrijder voorin. De De rij-eigenschappen van de De bagageruimte van de Voyager lijk ruim. De hoofd- Voyager stonden al als bijzonder is zeer variabel. Er kan worden is voorin en in het midden comfortabel te boek. Toch heeft de gekozen voor zeven, vier/vijf of zou achterin beter e plaatsen zijn voor- ’igheidsgordels jordels voc slbaar. Bij 3,3 uit eigen huis werd gehaald. De krachtbron levert een vermo gen van 150 pk en een koppel van 241 Nm bij 3750 tr/min. Via een elektronische gestuurde vierver- snellingsautomaat worden de vier wielen aangedreven. Dit gaat via een centraal geplaatst differen tieel en een viscokoppeling. Hier door kunnen de aandrijfkrachten traploos worden verdeeld over voor- en achterwielen afhankelijk van de omstandigheden. Als een verschil in omtreksnelheden van de wielen wordt bemerkt, onstaat er wrijving in de viscokoppeling. Door deze wrijving wordt de vloei stof in deze koppeling warm en zorgt zo voor een vrijwel starre verbinding, zodat ook de achter wielen gaan mee doen. Het komt er op neer dat onder droge omstandigheden in ons vlakke Nederland weinig van de vierwielaandrijving te merken is. De V6 is een lekkere motor die het liefst weinig toeren draait. Dan is prijs, gratis tanken voor f.500, ging naar Ingrid Zeriouh, die haar slagzin als volgt afmaakte: "1992: Europa zonder grenzen, in Madrid of Den Haag, bij Texaco tank je graag". De derde prijs, gratis tanken voor f.250,werd in de wacht gesleept door de familie Tieleman met "1992: Europa zon der grenzen, bij Texaco komen de mensen met tankwensen". Bovendien waren er nog een aan tal gratis wasbeurten in de moder ne wasserette van Lepelaers te verdienen. De tegoedbonnen hier voor zijn inmiddels aan de win naars gestuurd. Op de foto feliciteert Ton Kuys, di recteur van Lepelaers Opel, de eersteprij swinnaar meubilair biedt een uitstekende ondersteuning van het lichaam, maar bij de genoemde sportieve capriolen zou een forse lenden- steun gewenst zijn. De.genoemde uitrustingsdetails kunnen afhankelijk van de uitvoe ring wel of niet in het standaard pakket zijn opgenomen. Dtf Mer cedes 400 SE kost zonder opties 1.223.700,=. De serie start bij de IWM 1 >4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27