MERCEDES 400 SE
CHRYSLER
VOYAGER AWD
Finishing
touch
Prijsuitreiking Europaspel bij Lepelaers Texaco
12 mei: rallycross in
Valkenswaard
B.V.
IRE
□J
en
5T
X::::
IX
::;s:
'S:
si te
8 mei 1991 - pagina 2
DE AUTOMAAT-Woensdag 8 mei 1991 - pagina3
DE TILBURGSE KOERIER
r
■drs.
Inruilauto'»
Zevenpersoons
Aandrijving
Technische gegevens:
res voor
beurten
dhei
Airconditioning
(vervolg van biz. 1)
maanden.
be-
Tel. 04255-4500
01-1987
>ruren
BIEDINGEN
dan
/erbaar.
ON 013-355655
s.
✓enue
AKEN
INTAGE
oassende
or u
Het dashboard is compleet nieuw
van de ontwerpafdeling gekomen.
De Voyager loopt haast over van
jruimtes. Het dash
boardkastje is krap, maar er is
voldoende ruimte in de portier-
sr heeft een
ak. De lichtme-
.S
>upé
derland
Tilburg
Goodyear,
vjb. 75,-
v.a. 75,-
va 89,-
3NTAGE
casions,
I986
1986
1984
i van de
Voyager stonden al als bijzonder
comfortabel te boek. Toch heeft de
Dat de auto dan 1.79.275,= moet
kosten lijkt zeer gerechtvaardigd.
Overigens zijn alle Chrysler
Voyagers voortaan ook op grijs
kenteken te leveren.
06-19881
I990 31.950,-
I984 ...nu 10.950,-
nieuw
ima
nm die
1 wor-
....1987
....1982
.1987
.1986
....1983
....1981
.okt. 1988
....1985
1987
1989
Dit
kan van pas komen in smalle
straatjes of bij het binnenrijden
van een niet al te brede garage.
Overigens worden in de reeds ge
noemde geheugens ook de stan
den van stuur en spiegels opgeno
men.
De S-klasse heeft een actief kool-
1987
1987
1986
1986
1986
1986
1986
1985
1985
1985
1985
1985
1984
1984
1984
1983
1983
1983
Merk en type: Chrysler Voyager
AWD
Aantal cylinders: 6 in V-vorm
Cylinderinhoud: 3301 cc
Boring x slag: 93 x 81 mm
Vermogen: 150 pk bij 4850 tr/min
Koppel: 241 Nm bij 3750 tr/min
Prestaties: topsnelheid 171 km/u
acceleratie 0-100 in 13,5 sec.
Afmetingen: lengte 4,47 meter,
breedte 1,77 meter
Gewicht: 1775 kg
Verbruik: bij 90 km/u
10,4 liter/100 km
bij 120 km/u 13,2 liter/100 km
stad 15,4 liter/100 km
Prijs: f.79.275,=
De Chrysler Voyager was vorig jaar het best verkochte
model onder de APV’s in Nederland. De uiterst betaal
bare Amerikaan liet wat aantallen betreft de Renault
Espace achter zich. De Voyager zal zijn succes voorlo
pig nog even doorzetten, want de recente facelift mo
gen we zondermeer geslaagd noemen. Het programma
werd verder uitgebreid met de verlengde Grand Voya
ger en een nieuwe versie met permanente vierwielaan-
drijving. We beproefden deze zogenaamde AWD op on
ze vlakke wegen.
punten voor het kampioenschap
bij te schrijven. De grootste klasse
belooft het meeste: nadat tijdens
de eerste wedstrijden al een paar
MG Metro's aan de start stonden,
worden er nu zelfs een paar meer
verwacht. De wedstrijden starten
om 12.00 uur en dat is een half uur
eerder dan gebruikelijk.
Wrijving
In tegenstelling tot de voorwie-
laangedreven Voyagers, die zijn
I voorzien van een 2,5 liter 4 cylin-
r der of 3 liter V6, heeft de AWD een
ft 3,3 liter krachtbron waarbij de 6
cylinders in V-vorm zijn opgesteld.
I De bekende 3 liter V6 is afkomstig
van Mitsubishi, terwijl de grotere
De tweede wedstrijd voor het
open internationaal Nederlands
rallycross- kampioenschap op het
Valkenswaardse Eurocircuit
looft wederom een uiterst span
nende te worden. Komende zon
dag 12 mei treden er weer tiental
len rijders in vier vreschillende
klassen aan in een tweede poging
300 SE voor f.167.700,=. Het prijs
verschil tussen de twee versies
met de 32-kleppen V8-motor is re
latief gering, zodat de 500 SE in
de prijslijst staat voor f.238.050,=
De absolute top daarentegen
staat op een hoger plan met
f.335.150,= voor de 600 SE en
f.342.500,= voor de SEL. De 600
wordt echter in een aanmerkelijk
completere uitgave geleverd.
«vuuiing
een uit
ruim kunnen
i. Een pril
jnarmsteur
in verschillende standen kan v
den vergrendeld. Heerlijk ont
spannend zit je zo achter het stuur.
Het verwarmingssyteem kent een
knopje waarop de letters "REST"
staan vermeld. Hiermee kan stil
staand zonder draaiende motor
gebruik worden gemaakt van de
rest-warmte die nog in het motor
blok aanwezig is.
Wat verkopen betreft ligt bij de
Voyager de nadruk op de basis 4
cylinder en de korte versie met 3
liter V6. De nieuwe vierwielaan-
drijver moet voornamelijk gaan
scoren in landen als Zwitserland
en Oostenrijk. Chrysler heeft voor
de ontwikkeling van deze versie
contact gezocht met Steyr-Daim-
ler-Puch in het Oostenrijkse Graz.
Deze firma zorgde niet alleen voor
de technische realisering, maar
zal ook vanaf volgend jaar de
Voyager in beperkte oplage voor
de Europese markt gaan produce
ren.
hij namelijk stil, terwijl bij fors ac
celereren de leeuw onder de mo
torkap wordt wakker gemaakt. De
auto heeft een top van 170 km/u
en trekt in 13,5 seconden van 0 tot
100 km/u.
Het uiterlijk van alle Voyagers is
aanmerkelijk opgefrisd. Zo zien
we onder andere een veel elegan
tere neus, gewijzigde achterlich
ten en een groter glasoppervlak
voor een verbeterd uitzicht. De
Voyager heeft zijn eigen gezicht
behouden.
Het interieur kennen we voor een
belangrijk deel niet meer terug.
De AWD wordt standaard als ze-
venpersoonsauto geleverd: drie
achterin, twee in het midden en de
bestuurder met
instap in redelijk
ruimte is voorin en in L
goed, maar znn nnhUri
kunnen. Alle p1
zien van veiligheidsgordels. He
laas zijn de gordels voorin niet in
hoogte verstelbaar. Bij de LE (de
AWD wordt altijd als zodanig ge
leverd) is gebruik gemaakt van
een aardige grijze bekledingsstof
met rode en zwarte lijnen. De
voorstoelen hebben een comforta
bele armleuning. De bestuurder
kan elektrisch zijn zitting in alle
richtingen verstellen, terwijl de
rugleuning in trapjes handbe
diend kan worden aangepast. De
tweede stoel heeft een vaste op
stelling, maar kent wel een ver
stelbare rugleuning.
Stilte
We mogen ook zeker niet de dub
bele beglazing vergeten. Deze
constructie heeft voordelen op het
gebied van warmte- en geluidsi
solatie en voorkomt dat ruiten kun
nen aanslaan. Doordat de buiten
ste laag niet in het portierrubber
verdwijnt wordt bovendien een
bijzonder vlakke plaatsing in de
carrosserie verkregen, wat weer
gunstig is voor de stroomlijn.
Het rijden met de 400 SE is om
meerdere redenen majestueus,
vooral als zo'n evenement op Ko
ninginnedag plaatsvindt. Natuur
lijk presteert de auto bovengemid
deld, maar het grootste genot is
de enorm stilte in het interieur.
Zelfs in de hogere toerenregionen
laat de V8 nauwelijks van zich ho
ren. Maar ook wat betreft banden
en aandrijvingsgeluiden is de
Mercedes een uitzondering in po
sitieve zin. Een S-klasse-rijder zal
met zijn auto vrijwel nooit heel
hard een bocht doorschuiven.
Wordt dat echter wel gedaan c
is aan het hele gedrag van de
auto duidelijk het forse gewicht
merkbaar. Echter het overhellen
in bochten, wat we bij het vorige
model nog konden bemerken, is
bij de nieuwe S verleden tijd. Het
stoffilter die kleine stofdeeltjes en
pollen uit de lucht zeeft voordat
deze de auto binnenkomt. Een
ideale vinding voor mensen met
allergiën. Het filter kan op het
dashboard worden geactiveerd.
Het spreekt voor zich dat in de
nieuwe S zaken als vier elektri
sche portierruiten, zonwerend
gagevolume iedere keer enorm
toeneemt. Beide banken kunnen
makkelijk worden verwijderd.
De permanente vierwielaandrij-
ving is bij het rijden op de norma
le weg niet te merken. Je zou ech
ter wel verwachten dat het zijn
weerslag heeft op het benzinever
bruik. Dat bleek echter met 1 op
7.5 nog steeds zeer aanvaard
baar. We hebben immers met een
auto van 1775 kg te maken.
Prijstechnisch is de Voyager on
danks een verhoging nog steeds
bijzonder adAitrekkelijk. De basis
2.5 liter SE kost f.47.995,Dezelf
de auto met een zescylinder motor
staat voor f.56.495,= in de prijs
lijst. Wie zich echter wil laten om
ringen door de luxe van de LE
moet f.72.795,= op tafel leggen.
De door ons gereden AWD is wat
specificaties betreft gelijk, maar
heeft een iets grotere motor en na
tuurlijk de gewijzigde aandrijving.
scheepte exemplaren op dit punt
verbeterd. De van oudsher deine-
rige achteras is nu ineens veel
strakker opgehangen. De auto
blijft duidelijk een Amerikaan,
maar is toch meer naar onze
smaak afgeveerd. Overhellen in
bochten is er nog wel bij, maar
merkbaar minder.
De achterruitwisser
enorm wisoppervlal
talen wielen van de luxueuze LE-
uitvoering bleven ongewijzigd.
Ook heeft de Voyager nog altijd
één schuifdeur aan de rechter zij
kant. Aardige details zijn de mist
lampen in de bumper, de be
schaafde "AWD" vermelding op
de portieren, het bagagerek en de
rode inlegbies in bumpers en be-
schermstrips. Het altijd zo trots
rechtopstaande Chrysler-em-
bleem is nu op de motorkap tot
rust gekomen.
In het paasweekeinde, om precies
te zijn van Witte Donderdag tot en
met tweede Paasdag, werden bij
het ultra-moderne Texaco-tank-
station van Lepelaers Opel deel-
name-kaarten uitgereikt om mee
te doen aan het Europaspel.
Iedereen die het tankstation be
zocht, kreeg de mogelijkheid een
slagzin zo origineel mogelijk af te
maken. Als eerste prijs werd een
lang weekend Parijs voor 2 perso
nen in het vooruitzicht gesteld.
Dhr. R. van Mierlo uit Tilburg
scoorde met de zin "1992: Europa
zonder grenzen, is overal Texaco
tanken voor alle forenzen". Hij
mag met een persoon naar keuze
een paar dagen genieten in de
Franse hoofdstad. De tweede
glas, centrale vergrendeling, een
airbag, gescheiden verwarming
en airco, leeslampjes en
gebreid instrumentaril'—
worden aangeboden,
vinding is de middenarm
Waar het oude werd gekenmerkt
door wat saaie, rechthoekige vor
men, valt het nieuw op door zijn
speelse bouw. Het stuurwiel is van
de Saratoga overgenomen. Het in
strumentarium is compleet. Ver
schillende knopjes werken net iets
anders dan we in onze Europese
auto's gewend zijn, maar alles
went snel. Als de contactsleutel is
verwijderd en daarna pas de ver
lichting wordt uitgedaan, dan blij
ven de koplampen nog enige tijd
branden. De eigenaar kan zo
makkelijk naar zijn of haar voor
deur lopen en hoeft niet in het
donker naar een sleutelgat te zoe
ken. In de console is plaats voor
een radio die wordt gekoppeld
aan een uitstekend stel, standaard
gemonteerde boxen.
De Chysler Voyager LE is zeer
compleet met standaard cruise
control, verstelbaar stuur, stuurbe
krachtiging, elektrisch bediende
portierruiten, elektrisch verstelba
re buitenspiegels en een van bin
nenuit te openen benzine- en kof
ferklep. Ook het dakpaneel zit vol
aardige zaken. Zo is er een boord- ue naasi oyer yan
computer, een speciaal vakje de bery imt;s. Het dash-
waarin een bnl kan worden opge- boardkastje is maar er is
bi°r£en ‘wee^loP)es.wa"lrmee voldoende ruimte in de portier-
elektnsch de achterste zijruiten bakken en in de consoleP Boven.
kunnen worden geopend voor een dien er verschiUende
betere ventilatie. Natuurlijk maakt laatsen bekerhouders a
Airconditioning de auto compleet. bracbf
ït bijrijder voorin. De De rij-eigenschappen van de De bagageruimte van de Voyager
lijk ruim. De hoofd- Voyager stonden al als bijzonder is zeer variabel. Er kan worden
is voorin en in het midden comfortabel te boek. Toch heeft de gekozen voor zeven, vier/vijf of
zou achterin beter
e plaatsen zijn voor-
’igheidsgordels
jordels voc
slbaar. Bij
3,3 uit eigen huis werd gehaald.
De krachtbron levert een vermo
gen van 150 pk en een koppel van
241 Nm bij 3750 tr/min. Via een
elektronische gestuurde vierver-
snellingsautomaat worden de vier
wielen aangedreven. Dit gaat via
een centraal geplaatst differen
tieel en een viscokoppeling. Hier
door kunnen de aandrijfkrachten
traploos worden verdeeld over
voor- en achterwielen afhankelijk
van de omstandigheden. Als een
verschil in omtreksnelheden van
de wielen wordt bemerkt, onstaat
er wrijving in de viscokoppeling.
Door deze wrijving wordt de vloei
stof in deze koppeling warm en
zorgt zo voor een vrijwel starre
verbinding, zodat ook de achter
wielen gaan mee doen.
Het komt er op neer dat onder
droge omstandigheden in ons
vlakke Nederland weinig van de
vierwielaandrijving te merken is.
De V6 is een lekkere motor die het
liefst weinig toeren draait. Dan is
prijs, gratis tanken voor f.500,
ging naar Ingrid Zeriouh, die
haar slagzin als volgt afmaakte:
"1992: Europa zonder grenzen, in
Madrid of Den Haag, bij Texaco
tank je graag". De derde prijs,
gratis tanken voor f.250,werd in
de wacht gesleept door de familie
Tieleman met "1992: Europa zon
der grenzen, bij Texaco komen de
mensen met tankwensen".
Bovendien waren er nog een aan
tal gratis wasbeurten in de moder
ne wasserette van Lepelaers te
verdienen. De tegoedbonnen hier
voor zijn inmiddels aan de win
naars gestuurd.
Op de foto feliciteert Ton Kuys, di
recteur van Lepelaers Opel, de
eersteprij swinnaar
meubilair biedt een uitstekende
ondersteuning van het lichaam,
maar bij de genoemde sportieve
capriolen zou een forse lenden-
steun gewenst zijn.
De.genoemde uitrustingsdetails
kunnen afhankelijk van de uitvoe
ring wel of niet in het standaard
pakket zijn opgenomen. Dtf Mer
cedes 400 SE kost zonder opties
1.223.700,=. De serie start bij de
IWM
1 >4