MERCEDES 400 SE
SAVAGE
EN BANDIT
KROYMANS NIEUWE
ASTON MARTIN
IMPORTEUR
■l mi n
Perfectionisme
I
BW 101
Het kwartje
o.a.
Bijlage van: De TilburgseKoerier
Deze week
in de
Automaat
Oplage94.265 ex.
MH Mi «M Mi jM Mb M
RIJ-lMPRESSIEg
Minder auto's
in Europa
verkocht
JiU
8 mei 1991 - pagina 24
Woensdag 8 mei 1991
r.
not een dergelijke auto aan zijn inzittenden kan bieden.
'u.
2pa
Autotest:
Chrysler
Voyager AWD
pag. 3
12 mei:
Rallycross
in Valkenswaard
pag. 3
Einde van de
Oer-Quatro
pag. 7
Jaargang 3
Nummer 19
jes verza-
i Haag
bruikelijk de keuze uit een 'korte'
enx
schil in lenyic ÏUtl meivuoia cu uc
carrosserie bedraagt exact 10
centimeter. Voorts kan de klant
kiezen uit vier verschillende moto
ren. De enige 6 cylinder heeft een
inhoud van 3,2 liter en levert met
vier kleppen per cylinder een
maximum vermogen van 231 pk.
De 300 SE en SEL bieden als eni- t
ge de mogelijkheid van een hand- en 6,7 seconden,
geschakelde vijfbak, automati
sche vierbak en een automaat met
vijf overbrengingen. Alle andere
modellen worden uitsluitend met
de 4-traps automaat aangeboden.
Prestige
In het midden zitten twee varian
ten met een V8. De 400 heeft een
inhoud van 4,2 liter, terwijl de 500
met 5 liter nog wat meer ademvo-
De S-klasse staat bij Mercedes al vele generaties voor
de absolute top. Het gaat er bij het merk niet om een zo
groot mogelijke en duur mogelijke auto te maken, nee,
de S is een ware technologie-drager. Alle nieuwe tech
nieken die het merk in huis heeft, zijn in deze vaandel
drager te vinden. De nieuwste uitgave is zojuist bij de
Nederlandse dealers gearriveerd. We reden met de 8
cylinder 400 SE en stonden versteld van welk extra ge-
De grotere Swift is er nu als 1.0 GL
Bandit. Ook hier weer een leuke
combinatie van Satum Black Me
tallic met een moderne en opval
lende striping. Het accessoirepak-
ket wat aan deze auto is toege
voegd bestaat uit een toerenteller
klokje, wieldoppenset, mattenset
met logo, een lichtzoemer, een
luxe console, een meegespoten
GTi-spoiler en een deurdrempel-
beschermset. De Swift GL Bandit
kost f.18.995,= en wordt voor
f.350, extra in een andere kleur
uitgevoerd.
Suzuki brengt twee gelimiteerde,
maar bijzonder aantrekkelijke
auto's op de markt. De kleine en
nog steeds zeer populaire Alto
kan tijdelijk als GL Savage wor
den aangeschaft. De auto wordt
uitsluitend geleverd in de kleur
Red Mica Metallic. Verder krijgt
deze uitgave getint glas, een hoe-
deplank, rechter buitenspiegel,
speciale striping, een zeer fanta-
sievolle interieurbekleding, luxe
middenconsole, een zoemer voor
vergeten verlichting, een be-
schermset voor de deurdrempels,
een luxe mattenset met logo en
natuurlijk een Savage-logo bui
tenop. Eventueel is voor f.298, in
clusief BTW een andere carrosse-
riekleur te bestellen. Inclusief dit
pakket, wat een waarde heeft van
f.900,wordt de Suzuki Alto GL
Savage aangeboden voor
f.!3.895,=.
Begin volgend jaar zal Kroymans
een nieuw pand openen aan de
A2 tussen Utrecht en Amsterdam.
a j- Hier zullen zowel Lotus als Aston
Ma^eenp^^en Doprti.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Het totale programma van de lume heeft. In de praktijk betekent
nieuwe S-klasse bestaat uit acht dit een verschil van 40 pk. De 400
modellen. Allereerst is er zoals ge- beschikt over 286 pk terwijl de
‘-"-uikelijk de keuze uit een 'korte' grootste V8 er 326 paarden uit
verlengde carrosserie. Het ver- weet te slepen. Belangrijker is
bil in lengte van wielbasis en de wellicht het verschil in koppel. De
ïrie bedraagt exact 10 4,2 levert 410 Nm bij 3900 tr/min
en de 5 liter is goed voor 480 Nm
bij hetzelfde toerental. Het verschil
in prestaties is zeer gering. De 400
SE trekt in 7,6 seconden van 0 tot
100 en heeft een top van 245 km/i
Bij de 500 SE bedragen deze
waarden respectievelijk 250 km/u
Helemaal aan de
top staat de nieuwe Mercedes 600
met een 12 cylinder krachtbron
van 408 pk. Ook hier zijn de pres-
tatieverschiilen met een trapje la
ger gering. De VI2 zal dan ook
voornamelijk vanwege zijn presti
ge klanten trekken.
Wat uiterlijk betreft is de nieuwe
S-klasse overduidelijk een Merce
des. Typische kenmerken als de
licht hellende grille, geribbelde
pans. Overigens wist hij te melden
dat Aston Martin het enige merk
ter wereld is dat in zijn 75-jarig
bestaan nog nooit winst heeft ge
maakt. Kroymans zal de nieuwe
Virage direct gaan leveren. De
Volante (cabriolet) wordt volgend
jaar verwacht, terwijl de snelle
Vantage vanaf 1993 besteld kan
worden.
zen van de Aston Martin Virage
starten net onder de f.700.000,=
Het eerste exemplaar is inmiddels
besteld en zal in juli worden afge
leverd. De import beperkt zich niet
alleen tot Nederland. In de hele
Benelux hoopt Frits Kroymans
over enkele jaren 4% van de jaar
productie van Aston Martin te
kunnen verkopen, wat neerkomt
op zo'n 30 tot 40 auto's.
Victor Gauntlett, die enkele jaren
geleden zijn oliemaatschappij
verkocht en uit pure autoliefde zijn
geld in Aston Martin stak, heeft in
middels een meerderheidsbelang
verkocht aan Ford. Gauntlett:
"Ford heeft ons stabiliteit bezorgd.
Zonder bedrijven als Ford en GM
zou de kleine, exclusieve Britse
auto-industrie snel dood zijn of
volledig in Japanse handen over
gegaan". Zonder het duidelijk uit
te spreken, geeft hij hiermee aan
dat hij liever dood zou zijn dan Ja-
De autoverkoop in Europa is
in het eerste kwartaal van dit
jaar met bijna 3 procent tot
3,6 miljoen personenauto's af
genomen.
In 15 van de 17 Europese lan
den kwam de af zet in de eer
ste drie maanden lager uit.
Alleen in Duitsland en
Griekenland werden groeicij
fers genoteerd.
Als gevolg van de Duitse een
wording nam de verkoop bij
onze Oosterburen met maar
liefst 44 procent tot 1,08 mil
joen eenheden toe. Zonder de
70.000 Oostduitse auto's die in
dit cijfer zijn vervat, zou de
markt nog steeds 26 procent
hoger zijn uitgekomen dan in
1990.
De vraag op de Britse markt
nam met ruim 21 procent al
tot 457.000 stuks. In Spanje
bedroeg de daling bijna 23
procent (207.000 auto's), in
Frankrijk -21 procent (515.000
wagens) en in Italië -3,1 pro
cent (691.000 eenheden).
De verkoopranglijst in Europa
werd aangevoerd door het
Volkswagen-concem met
595.000 auto's (+8,9 procent),
waarmee een marktaandeel
van 16,3 procent werd be
reikt. Op de tweede plaats
eindigde de Fiat-groep met
496.000 wagens (-13,3pro
cent) en een marktaandeel
van ruim 13 procent. Daarna
volgden General Motors met
455.000 eenheden +5,9pro
cent) met een marktaandeel
van 12,6 procent. Ford met
449.000 voertuigen (+5,6 pro
cent) en een marktaandeel
van 12,4 procent en tenslotte
het PSA-concem dat in Euro
pa ruim 422.000 auto's kon af
zetten (-14,1 procent) en daar
mee goed was voor een
marktaandeel van 11.7pro
cent.
Het aandeel van de Japanse
merken bedroeg in het eerste
kwartaal 11,1 procent tegen
over 10,5 procent in de verge
lijkbare periode van 1990.
(Bron: Rai)
QX
Het duurt altijd even, maar
Nederland lijkt in grote getale
weer net op tijd in actie te ko
men. Verschillende organisa
ties waaronder de ANWB, de
BOVAG en Rai, het KNOV en
de NCOV hebben ervoor ge
zorgd dat er bij de meeste
benzine- stations in ons land
een stapel protestkaartjes is
neergelegd tegen de verho
ging van de benzine-accijns
met 25 cent. De actie duurt
precies een week. De organi
satoren gaan er vanuit dat de
gemiddelde automobilist mi
nimaal één keer per week bij
zijn of haar tankstation komt.
Op het kaartje met de tekst
"Zonder meer een kwartje ac
cijns op de benzine erbij?
Daar ben ik op tegen" hoeft
alleen de datum te worden in
gevuld en een handtekening
te worden gezet. Het kaartje
kan gewoon bij dezelfde
pomp worden ingeleverd. Na
afloop van de actie worden
alle ingevulde kaartje
meld en richting Den
gebracht.
Eindelijk een initiatief om als
automobilisten eens een sig
naal naar de politiek te ge
ven. We laten alle lastenver
zwaringen maar over ons
heen komen, omdat we als
grote groep er weinig aan
kunnen veranderen. En of het
gevreesde kwartje er nu wel
of niet bij komt, het is een pri
ma manier om je stem eens te
laten horen. Vergeet daarom
deze week niet bij het tank
station dit kaartje in te vullen.
We willen immers allemaal
blijven rijden in onze geliefde
vierwieler. De consumenten
bond heeft overigens bere
kend dat autorijden de ko
mende jaren interessanter
wordt dan het openbaar ver
voer. Het openbaar vervoer
wordt ruim 30 procent duur
der terwijl de automobilist 11
procent meer gaat betalen. Er
is echter één groot verschil.
Wij als automobilisten bren
gen ieder jaar veel geld in
het laadje van de overheid en
dat doet het openbaar ver
voer helemaal niet. Zet daar
om die handtekening, het kan
eventuele andere gedachten
kronkels voorkomen...
Tony Vos
Op Schiphol werd op woensdag 1
mei jl. tijdens een persconferentie
een contract getekend waardoor
Kroymans Automobiel Divisie offi
cieel importeur is geworden van
het exclusieve Engelse merk Aston
Martin. Het merk zal in goed ge-
zelschap van Ferrari, Lotus en Ja
guar in de Kroymans-organisatie
worden opgenomen. Victor
Gauntlett, Chairman van Aston
Martin, lichtte toe dat doelbewust
een importeur was aangesteld
waarvan de meeste medewerkers
tot de echte autoliefhebbers beho
ren. Immers een Aston Martin
wordt vol liefde met de hand in el
kaar gezet en moet met dezelfde
passie worden verkocht.
achterlichten en kunststof be-
schermranden onderaan de deu
ren kennen we vooral van de 200/
300- reeks. Echter vanwege zijn
andere proporties zullen de twee
series niet met elkaar worden ver
ward. Aan de buitenkant vinden
we al een aantal aardige
nieuwtjes. Bij het achteruitrijden
komen vlak boven de achterlicht-
units chromen staafje omhoog. De
achterkant wordt vanaf de be-
stuurderszitplaats zeer overzichte
lijk en ondanks zijn forse lengte is
de auto goed in te parkeren. De
grote kofferklep lijkt aan een
randje geopend te moeten wor
den. Bij het indrukken van de ont-
grendeling wordt echter automa
tisch een handvat uitgeschoven.
Heel handig, daar dit onder rij-
omstandigheden opgeborgen
kleine onderdeel niet vies zal wor
den.
Hydraulisch
De kofferruimte zelf lijkt in eerste
aanblik niet al te groot, maar is
vooral hoog zodat vrijwel iedere
kotterset van de verwende S-klas-
se-rijder er makkelijk in kan. Het
openen van de motorkap is bij
veel auto's ook een smerig werkje.
Iedere keer weer moet de vet ge
worden ontgrendeling op de tast
worden gezocht. Bij de S komt na
het overhalen van de hendel in
het interieur een lipje naar boven.
Er simpelweg aan trekken is vol
doende om de zware kap uitzich-
zelf te laten openen.
Bij de Mercedes 190 en 200/300-
reeks vinden we een enkele ruite-
wisser die een enorm oppervlak
weet te bestrijken. De voorruit van
de S is echter zo groot, dat één
wisser het hier niet meer afkan.
De portiersloten zijn hydraulisch
uitgevoerd. Dit betekent dat als
een deur zachtjes wordt 1
sluit. Helaas ontbreekt een derge
lijke voorziening op de kofferklep,
die zodoende nog met een ouder
wets harde klap moet worden
dichtgegooid.
In het interieur vinden we ook een
reeks van keurig gerangschikte
en op de meest logische plaatsen
aangebrachte technische snufjes.
De achterpassagiers, die over de
beenruimte van de oude SEL kun
nen beschikken, hebben in het
plafond twee uitklapbare en ver
lichte spiegeltjes. De hoofdsteu
nen zijn wegklapbaar. De stan
daard stoffen bekleding heeft
voortaan een lagere pool, waar
door het interieur er langer als
nieuw zal blijven uitzien. Het ont
werp van het dashboard komt
vertrouwd over. Op de portieren
en console is gebruik gemaakt
van hout.
Koolstoffilter
De voorstoelen zijn elektrisch ver
stelbaar en hebben drie geheu-
genstanden. Een extra verstelmo-
gelijkheid betreft de lengte van de
zitting, zodat iedereen kort of lang,
dik of dun en met korte of lange
bovenbenen een uitstekende zit
achter het stuur kan vinden. Het
er' stuurwielzelf kan elektrisch in
st hoogte en diepte worden aange
past. Elektrisch verstelbare bui
tenspiegels zijn een algemeen
goed geworden. Bij de nieuwe S-
klasse is ook de binnenspiegel
elektrisch te bewegen, terwijl de
buitenspiegels op afstand tegen
de auto aan te klappen zijn.
Lees verder pagina 3
-ZK-66-XG
j