MERCEDES 400 SE SAVAGE EN BANDIT KROYMANS NIEUWE ASTON MARTIN IMPORTEUR ■l mi n Perfectionisme I BW 101 Het kwartje o.a. Bijlage van: De TilburgseKoerier Deze week in de Automaat Oplage94.265 ex. MH Mi «M Mi jM Mb M RIJ-lMPRESSIEg Minder auto's in Europa verkocht JiU 8 mei 1991 - pagina 24 Woensdag 8 mei 1991 r. not een dergelijke auto aan zijn inzittenden kan bieden. 'u. 2pa Autotest: Chrysler Voyager AWD pag. 3 12 mei: Rallycross in Valkenswaard pag. 3 Einde van de Oer-Quatro pag. 7 Jaargang 3 Nummer 19 jes verza- i Haag bruikelijk de keuze uit een 'korte' enx schil in lenyic ÏUtl meivuoia cu uc carrosserie bedraagt exact 10 centimeter. Voorts kan de klant kiezen uit vier verschillende moto ren. De enige 6 cylinder heeft een inhoud van 3,2 liter en levert met vier kleppen per cylinder een maximum vermogen van 231 pk. De 300 SE en SEL bieden als eni- t ge de mogelijkheid van een hand- en 6,7 seconden, geschakelde vijfbak, automati sche vierbak en een automaat met vijf overbrengingen. Alle andere modellen worden uitsluitend met de 4-traps automaat aangeboden. Prestige In het midden zitten twee varian ten met een V8. De 400 heeft een inhoud van 4,2 liter, terwijl de 500 met 5 liter nog wat meer ademvo- De S-klasse staat bij Mercedes al vele generaties voor de absolute top. Het gaat er bij het merk niet om een zo groot mogelijke en duur mogelijke auto te maken, nee, de S is een ware technologie-drager. Alle nieuwe tech nieken die het merk in huis heeft, zijn in deze vaandel drager te vinden. De nieuwste uitgave is zojuist bij de Nederlandse dealers gearriveerd. We reden met de 8 cylinder 400 SE en stonden versteld van welk extra ge- De grotere Swift is er nu als 1.0 GL Bandit. Ook hier weer een leuke combinatie van Satum Black Me tallic met een moderne en opval lende striping. Het accessoirepak- ket wat aan deze auto is toege voegd bestaat uit een toerenteller klokje, wieldoppenset, mattenset met logo, een lichtzoemer, een luxe console, een meegespoten GTi-spoiler en een deurdrempel- beschermset. De Swift GL Bandit kost f.18.995,= en wordt voor f.350, extra in een andere kleur uitgevoerd. Suzuki brengt twee gelimiteerde, maar bijzonder aantrekkelijke auto's op de markt. De kleine en nog steeds zeer populaire Alto kan tijdelijk als GL Savage wor den aangeschaft. De auto wordt uitsluitend geleverd in de kleur Red Mica Metallic. Verder krijgt deze uitgave getint glas, een hoe- deplank, rechter buitenspiegel, speciale striping, een zeer fanta- sievolle interieurbekleding, luxe middenconsole, een zoemer voor vergeten verlichting, een be- schermset voor de deurdrempels, een luxe mattenset met logo en natuurlijk een Savage-logo bui tenop. Eventueel is voor f.298, in clusief BTW een andere carrosse- riekleur te bestellen. Inclusief dit pakket, wat een waarde heeft van f.900,wordt de Suzuki Alto GL Savage aangeboden voor f.!3.895,=. Begin volgend jaar zal Kroymans een nieuw pand openen aan de A2 tussen Utrecht en Amsterdam. a j- Hier zullen zowel Lotus als Aston Ma^eenp^^en Doprti. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Het totale programma van de lume heeft. In de praktijk betekent nieuwe S-klasse bestaat uit acht dit een verschil van 40 pk. De 400 modellen. Allereerst is er zoals ge- beschikt over 286 pk terwijl de ‘-"-uikelijk de keuze uit een 'korte' grootste V8 er 326 paarden uit verlengde carrosserie. Het ver- weet te slepen. Belangrijker is bil in lengte van wielbasis en de wellicht het verschil in koppel. De ïrie bedraagt exact 10 4,2 levert 410 Nm bij 3900 tr/min en de 5 liter is goed voor 480 Nm bij hetzelfde toerental. Het verschil in prestaties is zeer gering. De 400 SE trekt in 7,6 seconden van 0 tot 100 en heeft een top van 245 km/i Bij de 500 SE bedragen deze waarden respectievelijk 250 km/u Helemaal aan de top staat de nieuwe Mercedes 600 met een 12 cylinder krachtbron van 408 pk. Ook hier zijn de pres- tatieverschiilen met een trapje la ger gering. De VI2 zal dan ook voornamelijk vanwege zijn presti ge klanten trekken. Wat uiterlijk betreft is de nieuwe S-klasse overduidelijk een Merce des. Typische kenmerken als de licht hellende grille, geribbelde pans. Overigens wist hij te melden dat Aston Martin het enige merk ter wereld is dat in zijn 75-jarig bestaan nog nooit winst heeft ge maakt. Kroymans zal de nieuwe Virage direct gaan leveren. De Volante (cabriolet) wordt volgend jaar verwacht, terwijl de snelle Vantage vanaf 1993 besteld kan worden. zen van de Aston Martin Virage starten net onder de f.700.000,= Het eerste exemplaar is inmiddels besteld en zal in juli worden afge leverd. De import beperkt zich niet alleen tot Nederland. In de hele Benelux hoopt Frits Kroymans over enkele jaren 4% van de jaar productie van Aston Martin te kunnen verkopen, wat neerkomt op zo'n 30 tot 40 auto's. Victor Gauntlett, die enkele jaren geleden zijn oliemaatschappij verkocht en uit pure autoliefde zijn geld in Aston Martin stak, heeft in middels een meerderheidsbelang verkocht aan Ford. Gauntlett: "Ford heeft ons stabiliteit bezorgd. Zonder bedrijven als Ford en GM zou de kleine, exclusieve Britse auto-industrie snel dood zijn of volledig in Japanse handen over gegaan". Zonder het duidelijk uit te spreken, geeft hij hiermee aan dat hij liever dood zou zijn dan Ja- De autoverkoop in Europa is in het eerste kwartaal van dit jaar met bijna 3 procent tot 3,6 miljoen personenauto's af genomen. In 15 van de 17 Europese lan den kwam de af zet in de eer ste drie maanden lager uit. Alleen in Duitsland en Griekenland werden groeicij fers genoteerd. Als gevolg van de Duitse een wording nam de verkoop bij onze Oosterburen met maar liefst 44 procent tot 1,08 mil joen eenheden toe. Zonder de 70.000 Oostduitse auto's die in dit cijfer zijn vervat, zou de markt nog steeds 26 procent hoger zijn uitgekomen dan in 1990. De vraag op de Britse markt nam met ruim 21 procent al tot 457.000 stuks. In Spanje bedroeg de daling bijna 23 procent (207.000 auto's), in Frankrijk -21 procent (515.000 wagens) en in Italië -3,1 pro cent (691.000 eenheden). De verkoopranglijst in Europa werd aangevoerd door het Volkswagen-concem met 595.000 auto's (+8,9 procent), waarmee een marktaandeel van 16,3 procent werd be reikt. Op de tweede plaats eindigde de Fiat-groep met 496.000 wagens (-13,3pro cent) en een marktaandeel van ruim 13 procent. Daarna volgden General Motors met 455.000 eenheden +5,9pro cent) met een marktaandeel van 12,6 procent. Ford met 449.000 voertuigen (+5,6 pro cent) en een marktaandeel van 12,4 procent en tenslotte het PSA-concem dat in Euro pa ruim 422.000 auto's kon af zetten (-14,1 procent) en daar mee goed was voor een marktaandeel van 11.7pro cent. Het aandeel van de Japanse merken bedroeg in het eerste kwartaal 11,1 procent tegen over 10,5 procent in de verge lijkbare periode van 1990. (Bron: Rai) QX Het duurt altijd even, maar Nederland lijkt in grote getale weer net op tijd in actie te ko men. Verschillende organisa ties waaronder de ANWB, de BOVAG en Rai, het KNOV en de NCOV hebben ervoor ge zorgd dat er bij de meeste benzine- stations in ons land een stapel protestkaartjes is neergelegd tegen de verho ging van de benzine-accijns met 25 cent. De actie duurt precies een week. De organi satoren gaan er vanuit dat de gemiddelde automobilist mi nimaal één keer per week bij zijn of haar tankstation komt. Op het kaartje met de tekst "Zonder meer een kwartje ac cijns op de benzine erbij? Daar ben ik op tegen" hoeft alleen de datum te worden in gevuld en een handtekening te worden gezet. Het kaartje kan gewoon bij dezelfde pomp worden ingeleverd. Na afloop van de actie worden alle ingevulde kaartje meld en richting Den gebracht. Eindelijk een initiatief om als automobilisten eens een sig naal naar de politiek te ge ven. We laten alle lastenver zwaringen maar over ons heen komen, omdat we als grote groep er weinig aan kunnen veranderen. En of het gevreesde kwartje er nu wel of niet bij komt, het is een pri ma manier om je stem eens te laten horen. Vergeet daarom deze week niet bij het tank station dit kaartje in te vullen. We willen immers allemaal blijven rijden in onze geliefde vierwieler. De consumenten bond heeft overigens bere kend dat autorijden de ko mende jaren interessanter wordt dan het openbaar ver voer. Het openbaar vervoer wordt ruim 30 procent duur der terwijl de automobilist 11 procent meer gaat betalen. Er is echter één groot verschil. Wij als automobilisten bren gen ieder jaar veel geld in het laadje van de overheid en dat doet het openbaar ver voer helemaal niet. Zet daar om die handtekening, het kan eventuele andere gedachten kronkels voorkomen... Tony Vos Op Schiphol werd op woensdag 1 mei jl. tijdens een persconferentie een contract getekend waardoor Kroymans Automobiel Divisie offi cieel importeur is geworden van het exclusieve Engelse merk Aston Martin. Het merk zal in goed ge- zelschap van Ferrari, Lotus en Ja guar in de Kroymans-organisatie worden opgenomen. Victor Gauntlett, Chairman van Aston Martin, lichtte toe dat doelbewust een importeur was aangesteld waarvan de meeste medewerkers tot de echte autoliefhebbers beho ren. Immers een Aston Martin wordt vol liefde met de hand in el kaar gezet en moet met dezelfde passie worden verkocht. achterlichten en kunststof be- schermranden onderaan de deu ren kennen we vooral van de 200/ 300- reeks. Echter vanwege zijn andere proporties zullen de twee series niet met elkaar worden ver ward. Aan de buitenkant vinden we al een aantal aardige nieuwtjes. Bij het achteruitrijden komen vlak boven de achterlicht- units chromen staafje omhoog. De achterkant wordt vanaf de be- stuurderszitplaats zeer overzichte lijk en ondanks zijn forse lengte is de auto goed in te parkeren. De grote kofferklep lijkt aan een randje geopend te moeten wor den. Bij het indrukken van de ont- grendeling wordt echter automa tisch een handvat uitgeschoven. Heel handig, daar dit onder rij- omstandigheden opgeborgen kleine onderdeel niet vies zal wor den. Hydraulisch De kofferruimte zelf lijkt in eerste aanblik niet al te groot, maar is vooral hoog zodat vrijwel iedere kotterset van de verwende S-klas- se-rijder er makkelijk in kan. Het openen van de motorkap is bij veel auto's ook een smerig werkje. Iedere keer weer moet de vet ge worden ontgrendeling op de tast worden gezocht. Bij de S komt na het overhalen van de hendel in het interieur een lipje naar boven. Er simpelweg aan trekken is vol doende om de zware kap uitzich- zelf te laten openen. Bij de Mercedes 190 en 200/300- reeks vinden we een enkele ruite- wisser die een enorm oppervlak weet te bestrijken. De voorruit van de S is echter zo groot, dat één wisser het hier niet meer afkan. De portiersloten zijn hydraulisch uitgevoerd. Dit betekent dat als een deur zachtjes wordt 1 sluit. Helaas ontbreekt een derge lijke voorziening op de kofferklep, die zodoende nog met een ouder wets harde klap moet worden dichtgegooid. In het interieur vinden we ook een reeks van keurig gerangschikte en op de meest logische plaatsen aangebrachte technische snufjes. De achterpassagiers, die over de beenruimte van de oude SEL kun nen beschikken, hebben in het plafond twee uitklapbare en ver lichte spiegeltjes. De hoofdsteu nen zijn wegklapbaar. De stan daard stoffen bekleding heeft voortaan een lagere pool, waar door het interieur er langer als nieuw zal blijven uitzien. Het ont werp van het dashboard komt vertrouwd over. Op de portieren en console is gebruik gemaakt van hout. Koolstoffilter De voorstoelen zijn elektrisch ver stelbaar en hebben drie geheu- genstanden. Een extra verstelmo- gelijkheid betreft de lengte van de zitting, zodat iedereen kort of lang, dik of dun en met korte of lange bovenbenen een uitstekende zit achter het stuur kan vinden. Het er' stuurwielzelf kan elektrisch in st hoogte en diepte worden aange past. Elektrisch verstelbare bui tenspiegels zijn een algemeen goed geworden. Bij de nieuwe S- klasse is ook de binnenspiegel elektrisch te bewegen, terwijl de buitenspiegels op afstand tegen de auto aan te klappen zijn. Lees verder pagina 3 -ZK-66-XG j

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25