De nieuwe S-klasse
is gearriveerd
in onze showroom.
24V
FORD
SCORPIO
s
ons
Aparte auto's
5,-
I
I
Demonstratiedaq
Honda motorfietsen
Dr.Car
A
E
Autoparc B.V
2-56
1911
00 km^»
ei 1991 - pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 2 mei 1991 - pagina 3
NISSAN 100 NX
epe
ide
imale
tima
Dakpanelen
Plus-pakket
Kleur
;e
B
lensei
rkt
>4243-2110
Vervolg van pagina 1.
Mercedes-Benz
le bedienir
Met gepaste trots presente
ren wij de nieuwe S-klasse van
Mercedes-Benz. Deze auto is
het resultaat van jarenlang ont
wikkelen, waarbij de nieuwste
technologieën zijn toegepast.
Niet voor niets noemen de
vakjournalisten deze S-klasse
de nieuwe standaard op auto-
mobielgebied.
Voorbeelden van de inno
vaties in deze auto zijn de zij
ruiten met dubbel glas, de
standaard aanwezige airbag, de
Wij nodigen u uit om ken
nis te maken met de nieuwe
S-klasse. Graag tot ziens in onze
showroom.
De Hoogt 13
5175 AX Loon op Zand
Telefoon: 04166 - 15 53
yleerd
en
van de
54.000 km
12.000 km
51.000 km
38.000 km
82.000 km
76.000 km
97.000 km
het i
neet
n gerust com-
Japanse con-
jzen van
ven
die
liter
en Muifrf h» op/
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
foyota
:aler.
rerschil-
laal dat
Prestaties: topsnelheid 180 km/u
acceleratie 0-100 in 10,8 sec.
Afmetingen: lengte 4,14 meter,
breedte 1,68 meter
Gewicht: 1050 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,4 liter/100
km
bij 120 km/u 7,2 liter/100 km
stad 8,6 liter/100 km
Prijs: f.32.795,=
unieke verstelmogelijkheden
van de bestuurdersstoel,
waarbij zelfs de lengte van de
zitting langer of korter te
maken is voor optimaal zit
comfort. En een exclusief back
up systeem voor het motor
management. Dit systeem is
afkomstig uit de vliegtuig
industrie en zorgt ervoor dat,
indien nodig, functies auto
matisch worden overgenomen.
Daardoor blijft u ’’ongestoord”
rijden.
I-St.
00 km
00 km
100 km
00 km
00 km
00 km
00 km
00 km
00 km
00 km
OOkm
OOkm
100 km
00 km
Bij introducties van nieuwe auto's wordt steeds meer de levei
term niche-marketing gebruikt. Simpel vertaald bete
kent dit het opvullen van kleine gaten in de markt. Maz
da deed dit met de MX-5, Hyundai met de Scoupe en
Renault destijds met de Espace. In dit rijtje mag de
nieuwe Nissan 100 NX niet ontbreken. In het segment
van net boven de dertigduizend gulden is over het alge
meen weinig sportiefs meer te koop. Kleine GTi's zijn
ver naar de veertigduizend gulden opgeschoven om
van coupés maar niet te spreken. De verrassend ogen
de 100 NX is daarom een veilige zet van Nissan. Wie
volgt?
Heel aardig is de platte, maar erg
spiegel, die zo gemaakt is
dat precies de hele achterruit te
De carrosserie is vanaf de
bestuurderszitplaats niet erg over
zichtelijk. De ronde neus is haast
Technische gegevens:
Merk en type: Nissan 100 NX
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1597 cc
Boring x slag: 76 x 88 mm
Vermogen: 90 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 133 Nm bij 4000 tr/min
In het interieur vinden we
ondermeer een verstelbaar
stuur, in hoogte verstelbare
Het interieur ziet er goed uit met
velours bekleding op de stoelen
en de deurpanelen. De achter
bank is slechts geschikt voor twee
kinderen, de 100 NX is zodoende
een echte 2+2. Toch heeft Nissan
ook daar werk van gemaakt. Ach
terin zitten keurig twee gordels.
Natuurlijk kan de bank worden
neergeklapt om de bagageruimte
van standaard 330 liter uit te brei
den. Op de vloer hiervan zitten
riemen waaronder de verwijderde
dakpanelen kunnen worden vast
gelegd.
Jrt in andere landen van de
wereld ook een 1.6 16V injectie
van 110 pk, die zoveel beter zou
voldoen.
De 100 NX kent buiten metaallok
nog slechts twee opties: een auto
matische versnellingsbak en een
zogenaamd plus-pakket. Dit pak
ket bestaat uit stuurbekrachtiging,
elektrisch bediende portierruiten
en centrale vergrendeling.
De auto heeft een redelijk diepe
instap. De stoelen geven goede
steun. In vergelijking met de Sun
ny mist de auto echter hoogte ver
stelling van het zitvlak en van de
gordels. Het dashboard is volle
dig uit de Sunny overgenomen.
Het geheel ziet er zeer degelijk en
goed verzorgd uit. Natuurlijk heeft
de auto een toerenteller. Het pret
tige kleine stuurwiel is in hoogte
verstelbaar.
Alhoewel Nissan er geen geheim
van maakt dat de 100 NX onder
huids 'gewoon' een Sunny 1.6 is,
wordt de kleinste sportcoupé van
merk afzonderlijk gepositio-
srd. Nissan heeft een mooie lijn
sportauto's met de 100 NX aan de
basis, de 200 SX in het midden en
de spectaculaire 300 ZX aan de
top. Heel bewust is bij de vormge
ving van de kleinste gekeken
de grootste. De 100 NX heeft stan
daard een T-bar Roof. Twee gla
zen dakpanelen zijn in één simpe
le beweging te verwijderen. Een
middenstijl verbindt de ruitomlij-
sting met de roll-bar.
Op veel details is de uitstekende
kwaliteit van Nissan te zien en ho
ren. Met gesloten dak is er ner
gens overdreven geruis of gefluit
waarneembaar. Het geheel sluit
zeer goed af. Maar ook als we bij
voorbeeld naar de gebruikte rub
bers kijken, mogen we gerust stel
len dat de auto helemaal af is.
Nissan heeft niet voor niks al zo
vele jaren ervaring met dit soort
daken.
Als je na de eerste kilometers ge
wend bent geraakt aan de lage zit
en het slechte overzicht, rijdt de
zinder prettig. Het plus-
inwege de geringe
an te bevelen. De
rhtiging is ondanks
t van 1050 kg zeer
de bediening van pe-
Tsnellingspook gaan
structeurs hebben het wederom
voor elkaar gekregen een sportie
ve coupé te bouwen, die boven
dien bruikbaar is. De 100 NX ligt
dan ook niet erg laag bij de
grond, waardoor zonder proble
men verkeersdrempels en stoe
pranden kunnen worden geno
men.
De 1.6 liter motor springt normaal
met zijn brandstof om. Gemiddeld
kan er rustig 1 op 12,5 worden ge
reden.
Wie voor het eerst de prijz...
de 100 NX ziet, zal niet gelovei
dat Nissan zoveel auto voor
bedragen kan leveren. De 2
met ABS is met f.52.000, niet erg
interessant. Maar de basis 100 NX
1.6 is er al voor f.32.795,= een
sympathieke prijs. De automati
sche versnellingsbak kost
f.2.200,= meer en ook dat is een
weggevertje. Het plus-pakket kan
zelfs al voor f.1.600,= worden aan
geschaft, zodat onze testauto
f.34.395,= kost. Metaal- en parel-
moerlakken kosten f.435, extra.
Er is maar één nadeel aan een
leuke auto tegen een gunstige
prijs. De dealers hebben inmid
dels te maken met levertijden en
daar is geen enkele organisatie
gelukkig mee.
De Nissan 100 NX is een bijzonder
autootje. Nissan voorziet in een
behoefte van een sportieve ogen
de coupé met leuke prestaties, te
gen een aanvaardbare prijs. De
auto heeft een complete uitvoering
en is standaard voorzien van het
leuke T-bar dak. De 100 NX scoort
minder op punten als overzichte
lijkheid van de carrosserie en sou
plesse van de motor.
smaken blijven gelukkig vei
len, en het feit is nou eenma-
rood het beste scoort.
De 100 NX wordt aangeboden met
2 motoren. Aan de top staat een 2
liter injectie gekoppeld aan een
handgeschakelde vijfbak. Deze
100 NX GTi is verder voorzien van
lichtmetalen wielen en standaard
ABS. Prijstechnisch gezien is deze
naar variant weinig interessant.
Wie een auto gaat kopen, vindt
het heel normaal dat de dealer
een demonstratiemodel voor de
deur heeft staan, waarmee een
proefrit kan worden gemaakt. Bij
motorfietsen is dat helemaal an
ders. Een motorrijder koopt zijn
nieuwe model na het zien in de
showroom of van een plaatje.
Honda Nederland stelt echter
geïnteresseerden in staat om wel
proef te rijden. Een complete ran
ge Honda motorfietsen is zaterdag
4 mei te vinden bij de officiële
Honda Motorfietsdealer Flipsen
aan de Paleisring 7 in Tilburg. Zo
kan er worden gereden met de
Goldwing, de topoftheline met een
1500 cc 6 cylinder motor. Voor de
snelle jongens heeft Honda de
CBR 1000, VFR 750 F en de CBR
600. Deze laatste is onlangs op de
markt gekomen met een kracht
bron van 100 pk. Mensen die het
liever wat rustiger aan doen zul
len voorkeur hebben voor de ST
1100 Pan European en de NTV 650
Revere. Honda zou zijn naam
geen eer aan doen als het pro
gramma niet compleet zou zijn
met choppers en offtheroad fiet
sen. De XL 600 V Transalp biedt
een uitstekende combinatie van
offtheroad en toereigenschap-
pen.Het enige wat de liefhebber
moet doen, is telefonisch een af
spraak maken, zodat bij aankomst
niet lang gewacht hoeft te worden.
Het telefoonnummer van Flipsen is
013/426633.
W.UU, Jerszitplaats niet
De andere modellen beschikken zichtelijk. De ronde neus i
over een 1.6 liter 16-kleppen motor niet te zien, terwijl ook naar de
voorzien van een elektronisch ge- achterkant toe gegokt moet wor-
regelde carburateur. De kracht- den. Gelukkig blijkt een auto altijd
bron levert 90 pk en is daarmee kleiner dan je denkt, zodat het in
goed voor een top van 180 km/u. de meeste gevallen goed gaat.
Ook de acceleratie var n 1 nn
km/u wordt in een rapi
10,8 seconden volbracL
betreft is er met de 4,14 met
ge 100NXC I
echter dat Nissan ook bij deze
snel ogende auto vasthoudt aan
een carburateur. De
die deze carburatei
ren werkt heel snel, zo snei aai
apparaat het zelf niet kan bijbe-
i. Wordt het gas daarom plot
seling ingetrapt, dan gaat dat ge
paard met een schok. Ook onder
jhedenwilde
>uden. Nissan
bestuurdersstoel, neerklapbare
achterbankrugleuning,
elektrisch bediende
portierruiten, met houttnotief
afgewerkt instrumentenpaneel,
centrale vergrendeling,
elektrisch schuif-/ kanteldak,
een alarm, cruise-control,
koplampsproeiers en een
voorruit snelontdooier. Ook
treffen we in de middenconsole
een uitstekende stereo-
installatie met RDS gekoppeld
aan 4 2-weg speakers.
Daarnaast zijn er nog enige
opties zoals een volledig
lederen bekleding
gecombineerd met
stoelverwarming en elektrische
stoelbediening, airconditioning
en duurdere audio-installaties
bijvoorbeeld met een CD-
speler.
De nieuwe Ford Scorpio 24 V
kost ongeacht de carrosserie-
variant f.85.700,=. Voor de
lederen bekleding wordt
f.6.965,= in tekening gebracht,
terwijl airconditioning een
extra uitgave van f.4.220,=
vergt. De aantallen die Ford
Nederland van de Scorpio 24V
denkt te gaan verkopen, blijven
bij maximaal enkele tientallen
steken. De 2.9i Ghia, ook een
zeer comfortabele auto met
rijke uitrusting en goede
prestaties, is er immers al vanaf
f.69.610,=. Dat maakt de 24V
absoluut een liefhebbersauto.
De extreem ronde voorkant met de
koplampen als een soort van
spleetogen erin, geven de 100 NX
een bijzónder markante aanblik.
De achterlichten zijn bol van vorm
en worden mooi in de lijnvoering
van de achterklep opgenomen.
Deze klep opent overigens niet tot
aan de bumper. Als we het profiel
van de 100 NX bekijken zijn de
overeenkomsten met de 300 ZX nen
snel duidelijk. De vlakverdelingen seJir
komen erg overeen. Heel aardig a
is dat de bumpers in de carrosse- and^eTm^dïghe
nekleur zijn Wevoerd maar dat motor wel eens inhoi
de grijze rand over de flanken he
lemaal rond loopt. De auto heeft
verder twee zwarte buitenspie
gels, een wisser achterop, uit-
schuifbare antenne en aardige
wieldoppen, die in dit geval ve<
minder fraai zijn dan de lichtmi
talen velgen. De keuze van de
kleur is bij de 100 NX heel belai
rijk. Donkere tinten als grijs en
zwart maken de auto onnodig
somber. Rood kan in principe o
sportieve auto's niet fout, maar
zeer voorspelbaar. In het wit oc
de auto wat goedkoop, terwijl d
lichte metaalkleuren er ook niel
wat vrolijkheid betreft uitspring
Nee, eigenlijk is slechts één kle’
bij uitstek geschikt voor dit mod
geel. Het is een prachtige parel
moer lak, zoals we die ook op d
300 ZX tegenkomen. Maar goec
brede sj
uat pre
zien is.
burat
>0 pk en is daarmee
i top van 180 km/u.
iratie van 0 tot 100
ippe tijd van
icht. Wat dat
ster lan-
niets mis. Jammer is
oij de:
isthoudt
j electronica
sur moet bestu-
1, zo snel dat het