De nieuwe S-klasse is gearriveerd in onze showroom. 24V FORD SCORPIO s ons Aparte auto's 5,- I I Demonstratiedaq Honda motorfietsen Dr.Car A E Autoparc B.V 2-56 1911 00 km^» ei 1991 - pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 2 mei 1991 - pagina 3 NISSAN 100 NX epe ide imale tima Dakpanelen Plus-pakket Kleur ;e B lensei rkt >4243-2110 Vervolg van pagina 1. Mercedes-Benz le bedienir Met gepaste trots presente ren wij de nieuwe S-klasse van Mercedes-Benz. Deze auto is het resultaat van jarenlang ont wikkelen, waarbij de nieuwste technologieën zijn toegepast. Niet voor niets noemen de vakjournalisten deze S-klasse de nieuwe standaard op auto- mobielgebied. Voorbeelden van de inno vaties in deze auto zijn de zij ruiten met dubbel glas, de standaard aanwezige airbag, de Wij nodigen u uit om ken nis te maken met de nieuwe S-klasse. Graag tot ziens in onze showroom. De Hoogt 13 5175 AX Loon op Zand Telefoon: 04166 - 15 53 yleerd en van de 54.000 km 12.000 km 51.000 km 38.000 km 82.000 km 76.000 km 97.000 km het i neet n gerust com- Japanse con- jzen van ven die liter en Muifrf h» op/ Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg foyota :aler. rerschil- laal dat Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in 10,8 sec. Afmetingen: lengte 4,14 meter, breedte 1,68 meter Gewicht: 1050 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,4 liter/100 km bij 120 km/u 7,2 liter/100 km stad 8,6 liter/100 km Prijs: f.32.795,= unieke verstelmogelijkheden van de bestuurdersstoel, waarbij zelfs de lengte van de zitting langer of korter te maken is voor optimaal zit comfort. En een exclusief back up systeem voor het motor management. Dit systeem is afkomstig uit de vliegtuig industrie en zorgt ervoor dat, indien nodig, functies auto matisch worden overgenomen. Daardoor blijft u ’’ongestoord” rijden. I-St. 00 km 00 km 100 km 00 km 00 km 00 km 00 km 00 km 00 km 00 km OOkm OOkm 100 km 00 km Bij introducties van nieuwe auto's wordt steeds meer de levei term niche-marketing gebruikt. Simpel vertaald bete kent dit het opvullen van kleine gaten in de markt. Maz da deed dit met de MX-5, Hyundai met de Scoupe en Renault destijds met de Espace. In dit rijtje mag de nieuwe Nissan 100 NX niet ontbreken. In het segment van net boven de dertigduizend gulden is over het alge meen weinig sportiefs meer te koop. Kleine GTi's zijn ver naar de veertigduizend gulden opgeschoven om van coupés maar niet te spreken. De verrassend ogen de 100 NX is daarom een veilige zet van Nissan. Wie volgt? Heel aardig is de platte, maar erg spiegel, die zo gemaakt is dat precies de hele achterruit te De carrosserie is vanaf de bestuurderszitplaats niet erg over zichtelijk. De ronde neus is haast Technische gegevens: Merk en type: Nissan 100 NX Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1597 cc Boring x slag: 76 x 88 mm Vermogen: 90 pk bij 6000 tr/min Koppel: 133 Nm bij 4000 tr/min In het interieur vinden we ondermeer een verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare Het interieur ziet er goed uit met velours bekleding op de stoelen en de deurpanelen. De achter bank is slechts geschikt voor twee kinderen, de 100 NX is zodoende een echte 2+2. Toch heeft Nissan ook daar werk van gemaakt. Ach terin zitten keurig twee gordels. Natuurlijk kan de bank worden neergeklapt om de bagageruimte van standaard 330 liter uit te brei den. Op de vloer hiervan zitten riemen waaronder de verwijderde dakpanelen kunnen worden vast gelegd. Jrt in andere landen van de wereld ook een 1.6 16V injectie van 110 pk, die zoveel beter zou voldoen. De 100 NX kent buiten metaallok nog slechts twee opties: een auto matische versnellingsbak en een zogenaamd plus-pakket. Dit pak ket bestaat uit stuurbekrachtiging, elektrisch bediende portierruiten en centrale vergrendeling. De auto heeft een redelijk diepe instap. De stoelen geven goede steun. In vergelijking met de Sun ny mist de auto echter hoogte ver stelling van het zitvlak en van de gordels. Het dashboard is volle dig uit de Sunny overgenomen. Het geheel ziet er zeer degelijk en goed verzorgd uit. Natuurlijk heeft de auto een toerenteller. Het pret tige kleine stuurwiel is in hoogte verstelbaar. Alhoewel Nissan er geen geheim van maakt dat de 100 NX onder huids 'gewoon' een Sunny 1.6 is, wordt de kleinste sportcoupé van merk afzonderlijk gepositio- srd. Nissan heeft een mooie lijn sportauto's met de 100 NX aan de basis, de 200 SX in het midden en de spectaculaire 300 ZX aan de top. Heel bewust is bij de vormge ving van de kleinste gekeken de grootste. De 100 NX heeft stan daard een T-bar Roof. Twee gla zen dakpanelen zijn in één simpe le beweging te verwijderen. Een middenstijl verbindt de ruitomlij- sting met de roll-bar. Op veel details is de uitstekende kwaliteit van Nissan te zien en ho ren. Met gesloten dak is er ner gens overdreven geruis of gefluit waarneembaar. Het geheel sluit zeer goed af. Maar ook als we bij voorbeeld naar de gebruikte rub bers kijken, mogen we gerust stel len dat de auto helemaal af is. Nissan heeft niet voor niks al zo vele jaren ervaring met dit soort daken. Als je na de eerste kilometers ge wend bent geraakt aan de lage zit en het slechte overzicht, rijdt de zinder prettig. Het plus- inwege de geringe an te bevelen. De rhtiging is ondanks t van 1050 kg zeer de bediening van pe- Tsnellingspook gaan structeurs hebben het wederom voor elkaar gekregen een sportie ve coupé te bouwen, die boven dien bruikbaar is. De 100 NX ligt dan ook niet erg laag bij de grond, waardoor zonder proble men verkeersdrempels en stoe pranden kunnen worden geno men. De 1.6 liter motor springt normaal met zijn brandstof om. Gemiddeld kan er rustig 1 op 12,5 worden ge reden. Wie voor het eerst de prijz... de 100 NX ziet, zal niet gelovei dat Nissan zoveel auto voor bedragen kan leveren. De 2 met ABS is met f.52.000, niet erg interessant. Maar de basis 100 NX 1.6 is er al voor f.32.795,= een sympathieke prijs. De automati sche versnellingsbak kost f.2.200,= meer en ook dat is een weggevertje. Het plus-pakket kan zelfs al voor f.1.600,= worden aan geschaft, zodat onze testauto f.34.395,= kost. Metaal- en parel- moerlakken kosten f.435, extra. Er is maar één nadeel aan een leuke auto tegen een gunstige prijs. De dealers hebben inmid dels te maken met levertijden en daar is geen enkele organisatie gelukkig mee. De Nissan 100 NX is een bijzonder autootje. Nissan voorziet in een behoefte van een sportieve ogen de coupé met leuke prestaties, te gen een aanvaardbare prijs. De auto heeft een complete uitvoering en is standaard voorzien van het leuke T-bar dak. De 100 NX scoort minder op punten als overzichte lijkheid van de carrosserie en sou plesse van de motor. smaken blijven gelukkig vei len, en het feit is nou eenma- rood het beste scoort. De 100 NX wordt aangeboden met 2 motoren. Aan de top staat een 2 liter injectie gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Deze 100 NX GTi is verder voorzien van lichtmetalen wielen en standaard ABS. Prijstechnisch gezien is deze naar variant weinig interessant. Wie een auto gaat kopen, vindt het heel normaal dat de dealer een demonstratiemodel voor de deur heeft staan, waarmee een proefrit kan worden gemaakt. Bij motorfietsen is dat helemaal an ders. Een motorrijder koopt zijn nieuwe model na het zien in de showroom of van een plaatje. Honda Nederland stelt echter geïnteresseerden in staat om wel proef te rijden. Een complete ran ge Honda motorfietsen is zaterdag 4 mei te vinden bij de officiële Honda Motorfietsdealer Flipsen aan de Paleisring 7 in Tilburg. Zo kan er worden gereden met de Goldwing, de topoftheline met een 1500 cc 6 cylinder motor. Voor de snelle jongens heeft Honda de CBR 1000, VFR 750 F en de CBR 600. Deze laatste is onlangs op de markt gekomen met een kracht bron van 100 pk. Mensen die het liever wat rustiger aan doen zul len voorkeur hebben voor de ST 1100 Pan European en de NTV 650 Revere. Honda zou zijn naam geen eer aan doen als het pro gramma niet compleet zou zijn met choppers en offtheroad fiet sen. De XL 600 V Transalp biedt een uitstekende combinatie van offtheroad en toereigenschap- pen.Het enige wat de liefhebber moet doen, is telefonisch een af spraak maken, zodat bij aankomst niet lang gewacht hoeft te worden. Het telefoonnummer van Flipsen is 013/426633. W.UU, Jerszitplaats niet De andere modellen beschikken zichtelijk. De ronde neus i over een 1.6 liter 16-kleppen motor niet te zien, terwijl ook naar de voorzien van een elektronisch ge- achterkant toe gegokt moet wor- regelde carburateur. De kracht- den. Gelukkig blijkt een auto altijd bron levert 90 pk en is daarmee kleiner dan je denkt, zodat het in goed voor een top van 180 km/u. de meeste gevallen goed gaat. Ook de acceleratie var n 1 nn km/u wordt in een rapi 10,8 seconden volbracL betreft is er met de 4,14 met ge 100NXC I echter dat Nissan ook bij deze snel ogende auto vasthoudt aan een carburateur. De die deze carburatei ren werkt heel snel, zo snei aai apparaat het zelf niet kan bijbe- i. Wordt het gas daarom plot seling ingetrapt, dan gaat dat ge paard met een schok. Ook onder jhedenwilde >uden. Nissan bestuurdersstoel, neerklapbare achterbankrugleuning, elektrisch bediende portierruiten, met houttnotief afgewerkt instrumentenpaneel, centrale vergrendeling, elektrisch schuif-/ kanteldak, een alarm, cruise-control, koplampsproeiers en een voorruit snelontdooier. Ook treffen we in de middenconsole een uitstekende stereo- installatie met RDS gekoppeld aan 4 2-weg speakers. Daarnaast zijn er nog enige opties zoals een volledig lederen bekleding gecombineerd met stoelverwarming en elektrische stoelbediening, airconditioning en duurdere audio-installaties bijvoorbeeld met een CD- speler. De nieuwe Ford Scorpio 24 V kost ongeacht de carrosserie- variant f.85.700,=. Voor de lederen bekleding wordt f.6.965,= in tekening gebracht, terwijl airconditioning een extra uitgave van f.4.220,= vergt. De aantallen die Ford Nederland van de Scorpio 24V denkt te gaan verkopen, blijven bij maximaal enkele tientallen steken. De 2.9i Ghia, ook een zeer comfortabele auto met rijke uitrusting en goede prestaties, is er immers al vanaf f.69.610,=. Dat maakt de 24V absoluut een liefhebbersauto. De extreem ronde voorkant met de koplampen als een soort van spleetogen erin, geven de 100 NX een bijzónder markante aanblik. De achterlichten zijn bol van vorm en worden mooi in de lijnvoering van de achterklep opgenomen. Deze klep opent overigens niet tot aan de bumper. Als we het profiel van de 100 NX bekijken zijn de overeenkomsten met de 300 ZX nen snel duidelijk. De vlakverdelingen seJir komen erg overeen. Heel aardig a is dat de bumpers in de carrosse- and^eTm^dïghe nekleur zijn Wevoerd maar dat motor wel eens inhoi de grijze rand over de flanken he lemaal rond loopt. De auto heeft verder twee zwarte buitenspie gels, een wisser achterop, uit- schuifbare antenne en aardige wieldoppen, die in dit geval ve< minder fraai zijn dan de lichtmi talen velgen. De keuze van de kleur is bij de 100 NX heel belai rijk. Donkere tinten als grijs en zwart maken de auto onnodig somber. Rood kan in principe o sportieve auto's niet fout, maar zeer voorspelbaar. In het wit oc de auto wat goedkoop, terwijl d lichte metaalkleuren er ook niel wat vrolijkheid betreft uitspring Nee, eigenlijk is slechts één kle’ bij uitstek geschikt voor dit mod geel. Het is een prachtige parel moer lak, zoals we die ook op d 300 ZX tegenkomen. Maar goec brede sj uat pre zien is. burat >0 pk en is daarmee i top van 180 km/u. iratie van 0 tot 100 ippe tijd van icht. Wat dat ster lan- niets mis. Jammer is oij de: isthoudt j electronica sur moet bestu- 1, zo snel dat het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21