FORD SCORPIO 24V SUZUKI RHINO RALLY NISSAN PRIMERA China 1 Vingeroefening van Zandvoort trekauto van het jaar ƒ8 YaSSSLi. 1 995r o.a. 1 Bijlage van: DeTilburgse Koerier Europese belangen behartiging automobilisten Deze week in de Automaat ONDFNV LVERING 91 na’’ Oplage94.265 ex. •V.nr. 9095 J.L. Tony Vos rij Suzuki-dealer 50 151531 14 65 58 20 fabriek. i 7.00 U. Demonstratiedag Honda motorfietsen pag. 3 Nieuwe Seat Ibiza bij de dealers pag. 5 autotest: Nissan 100 NX pag. 3 tf)x200, piege' rbij grenspost Nassau links itriezone). Jaargang 3 Nummer 18 inname op: dag 15 mei van ifd.-kantoor. 130H te Tilburg, vanaf 3 juni 1991. p9en 10 mei a.s. ,m. «Open Dag». n estaurant s, Indische en lerechten. g s 30 uur idag van Ghia De Scorpio 24V wordt in Neder land in een zeer complete Ghia- :markt juwnijverheid, VIB, Centrale zekeringen, mame bij Boerke n 2 te Tilburg, rai's seei ?ns len. uitvoering geleverd. De meeste uitrustingsdetails komen met de 2.9i Ghia overeen. Zo heeft de auto elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels, mistlam pen voor, kunststof panelen met <686023 410-5000 AK Tilburg inlegbies als beschermstrip en ge tint glas. De Scorpio 24V is overi gens uiterlijk alleen te herkennen aan de specifieke velgen en de "24V" vermelding achterop. Lees verder pagina 3. 2 mei 1991 - pagina 18 Donderdag 2 mei 1991 Eigenaren van to's ten. laurant met een i uit de originele onese keuken. Als je zo regelmirtig op de te levisie kijkt naar autoraces, krijg je zin om zelfs ook eens stevig over het asfalt te zeilen. \\v van 275 Nm bij 4500 tr/min volle dig ter beschikking staat. Bosch en Duin - Dat de in 1985 geïntroduceerde Ford Scorpio nog volledig in de belangstelling staat, blijkt wel uit het feit dat het merk een nieuwe top- versie heeft geïntroduceerd. De motorspecialisten van Cos- worth hebben de bestaande 2.9 liter V6-injectiemotor danig onder handen genomen. De Scorpio 24V, zoals de nieuwe variant wordt aangeduid, is een auto met zeer comfortabele rij-eigenschappen, waarbij een enorme power onder de kap zorgt voor extra rij-plezier. nokkenassen bediend. De cylin- derkoppen worden volgens een uniek gietproces door Cosworth vervaardigd. Het multipoint injec- tiesysteem wordt samen met de verdelerloze ontsteking door een Ford EEC-IV microprocessor be stuurd. Ten opzichte van de 2.9 motor in de Ghia steeg het vermo gen van 34 procent tot 195 pk. Dit maximale vermogen wordt bereikt bij 5750 tr/min, terwijl het koppel Het ANWB-blad "Kampeer Ca ravan Kampioen" heeft de Nissan Primera uitgeroepen tot "Trekauto van het jaar". Tijdens verschillen de tests en onder alle omstandig heden bleek de Nissan Primera 2.0 LX de meest uitgebalanceerde caravantrekker. De Primera werd zodoende winnaar in zijn klasse (van 30.000 tot 40.000 gulden) en werd ook de algemene winnaar. Het vertrek is op vrijdag 7 juni bij B.V. Nimag in Heinenoord met de nachtboot en het retour is gepland op maandag 10 juni, ook weer met de nachtboot. Het maximum aan tal deelnemers voor deze reis is vastgesteld op 100 Suzuki's 4x4. Informatie en inschrijfformulieren zijn te verkrijgen bij SuzuL. 2I_. Gijsbers. De ingenieurs van Ford en Cos worth kregen niet simpelweg de opdracht de bestaande V6 wat op te peppen en deze voorin de auto te wringen. De Scorpio 24V is geen Ghia met een snellere motor. Op verschillende punten werden onderstel en remmen aangepast. De vier kleppen per cylinder in de lichtmetalen cylinderkoppen, wor den met dubbele bovenliggende De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/6° Postbus 41 Advertenties: Advertentie-aideling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur prijs en vermogen over vijf klas sen. Elke testauto moest met een voor dat model geschikte Kip-ca- ravan en 250 kg ballast een ver scheidenheid aan tests afwerken, waardoor een goed beeld kon worden verkregen van het comfort en bedieningsgemak, de stabili teit, prestaties en rem-eigenschap- pen. De vakjury bestond uit Henk Kroon (Kampeer Caravan Kam pioen), Seppe Keus (ANWB-test- team). Joop Stam (Brabant Pers), Jaap Homan (Nieuwsblad van het Noorden), Hans Deen (KNAC) en Jan Adolfs (Turbantia/GPD). Voor je echter het circuit op gaat, moet je er wel van be wust zijn dat schade aan de eigen auto of andermans auto's in de meeste gevallen niet is verzekerd (vraag voor de zekerheid even bij uw ver zekeringsagent na) en dat schade aangericht aan bij voorbeeld de vangrails door de veroorzaker moet worden betaald en vangrail is duur per strekkende metër... De Nissan Sunny kreeg de lauwe renkrans in de klasse tot f.30.000,= omgehangen. In totaal waren er negentien deelnemende auto's, verdeeld naar aanschaf- Viscokoppeling Ook achter vinden we stuggere veren en een 18 mm dikke stabili- satorstang. De auto staat rondom op nieuwe lichtmetalen velgen met 205/50 ZR 16 ultralagesectie banden. Natuurlijk vinden we op het top model uit de Scorpio-reeks een ABS-remsysteem. De Ford Scorpio was niet voor niets de eerste auto waarvan iedere uitvoering stan daard met ABS op de markt kwam. Bij de 24V zijn het systeem en de materialen uit de Sierra Cosworth overgenomen. Dit con cept is uitgebreid op de weg en op circuits beproefd. Zowel voor als achter worden geventileerde remschijven gemonteerd. Het ach- terdifferentieel is door middel van een viscokoppeling zelfblokke- rend. Op een natte of gladde weg wordt geruisloos het doorslippen van de wielen verhinderd. Bij droog wegdek heeft dit systeem geen enkele invloed op het boch tengedrag. De Ford Scorpio 24V is verkrijg baar als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan. Beide uitvoe ringen halen een topsnelheid van 225 km/u en trekken in 8,8 secon den vanuit stilstand naar de 100 km/u. De auto's wegen respectie velijk 1460 en 1490 kg. De sedan heeft een forse kofferruimte van 490 liter inhoud, terwijl de hatch back het met 50 Eter minder moet doen. Het rijden op Zandvoort is heel veilig. Je krijgt niet te maken met tegenliggers en de veiligheidsvoorzieningen als grindbakken en vangrails zijn aanwezig. Er wordt met maximaal vijftien auto's tege lijk gereden. Er kunnen bij het Circuit Park Zandvoort ook waardebonnen worden be steld, een leuk kado voor een echte autoliefhebber. (Deze zijn schriftelijk te bestellen bij Circuit Park Zandvoort, Post bus 132, 2040 AC Zandvoort. Gelieve een giro- of euroche- que bij te sluiten.) In het Automuseum van Brus sel kwamen op 20 april jl. ver tegenwoordigers van drie ac tieve organisaties op het ge bied van belangenbeharti ging van automobilisten bij een. De Vereniging voor het Recht op Verkeersvrijheid uit België, Auto Defense uit Frankrijk en Pro Auto uit Ne derland waren het er una niem over eens dat in Euro pees verband moet worden opgetreden tegen de buro- cratische anti-autopolitiek. In deze politiek wordt al jaren lang gewerkt aan het opwek ken van schuldgevoelens bij automobilisten ten aanzien van het veroorzaken van mi lieuschade en verkeersonvei ligheid. Het doel van de poli tiek is echter het rechtvaardi gen van lastenverzwaringen op het bezit en gebruik van de auto. Tevens beoogt de overheid de achterstand in de infrastructuur, parkeerproble- matiek en de bestrijding van de fileproblematiek met dit "beleid" te rechtvaardigen. Een fundamenteel en indivi dueel recht van de mens wordt daarmee beknot, na melijk de vrijheid van mobili teit. In Brussel werd besloten een gezamenlijk manifest op te stellen, waarin duidelijk de doelstellingen en eisen van de drie organisaties zullen worden uiteengezet, als mede de te voeren koers. Daaron der vallen onder andere on derwerpen als infrastructuur, verkeersveiligheid, onnodige belemmeringen voor vrijheid van mobiliteit en fiscale za ken. De doelstelling is een einde te maken aan de simplistische aanvallen door overheden op de vrijheid van mobiliteit in de vorm van onnodige ver plichtingen, verboden en drukmiddelen. Deze overhe den hebben inmiddels over duidelijk bewezen niet ver antwoord te willen handelen. Op zondag 9 juni wordt weer de jaarlijkse Suzuki Rhino Rally ge houden. Dit jaar is de plaats van handelen midden Engeland, in de Trentham Gardens bij Stoke on Trent. Naast terreinrijden, kunnen deelnemers meedoen aan behen- digheidswedstrijden en een con cours. Verder zijn er vele stands met onderdelen en spelletjes voor de kinderen. Suzuki terreinau- zijn niet zomaar automobilis- Ze hebben zeer bewust voor dit type auto gekozen en willen er zoveel mogelijk plezier mee bele ven. Vandaar dat evenementen die speciaal voor LJ's, SJ's, Samu- "s en Vitara's worden georgani- srd, zeer druk worden bezocht. Vorig jaar gingen 63 Nederlandse Suzuki's naar Engeland onder be geleiding van 3 motorfietsen. Ook dit jaar wordt door importeur Ni mag weer een gezamenlijke reis georganiseerd. Met P O Euro pean Ferries wordt de overtocht gemaakt. Voor één auto en twee personen kost een retourtje f.350, zonder hut- accommodatie. Vanaf 7 mei wordt een oude traditie op het circuit van Zandvoort in ere herstelt. Op iedere dinsdagavond mag er op het circuit door particulie ren worden gereden. Voor f.30, mag je met je eigen auto vijftien minuten lang rondjes draaien, snelheids overtredingen kunnen er niet gemaakt worden. De auto's mogen geen rally- of race auto zijn, moeten een geldige APK-keuring hebben en voor zien zijn van het standaard uitlaatsysteem. Het dragen van een valhelm is verplicht. Automaat Cosworth heeft vooral bekendheid gekregen in de Formule 1 en de rally-wereld. De Sierra Cosworth met permanente vierwielaandrij- ving en 2 liter 16-kleppen turbo motor is een uitstekend voorbeeld vart Cosworth know-how. Met de Scorpio 24V bewijst het bedrijf ook motoren te kunnen bouwen met een hoog vermogen, geschikt voor statige limousines. De autokoper in dit segment vraagt nou een maal niet om een ultra-korte acce- leratietijd en zeer hoge top. Het gaat meer om een grote trek kracht, vlotte tussenacceleratie voor het passeren en rustige, com fortabele loopeigenschappen. Hierin is Ford bijzonder goed ge slaagd. De motor doet zeer rustig zijn werk, ook als het gaspedaal helemaal onderin wordt getrapt. De motor is gekoppeld aan een viertraps automatische transmis sie. Onder normale omstandighe den verricht deze bak vrijwel on voelbaar zijn functies. Als er ech ter gebruik gemaakt wordt van de kick-down gaat het terugschake len met een forse schok gepaard. Daar de naam Cosworth staat voor sportiviteit, is het wellicht vreemd dat deze auto is voorzien van een automaat. Zelfs de tech neuten van Cosworth zijn het er over eens dat een auto als de Scorpio een automaat verdient in deze uitvoering. Daar hebben zij immers de hele motorkarakteris- tiek op aangepast. De aanpassingen van de voor- wielophanging betreffen de stug ger uitgevoerde voorveren en de montage van een dikkere stabili- satorstang (28 in plaats van 27 mm). De dempingskarakteristiek van de gasdrukschokdempers is met ongeveer 15 procent ver hoogd.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19