FORD SCORPIO 24V
SUZUKI RHINO RALLY
NISSAN PRIMERA
China
1
Vingeroefening
van
Zandvoort
trekauto van het jaar
ƒ8
YaSSSLi.
1
995r
o.a.
1
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Europese
belangen
behartiging
automobilisten
Deze week
in de
Automaat
ONDFNV
LVERING
91
na’’
Oplage94.265 ex.
•V.nr. 9095 J.L.
Tony Vos
rij Suzuki-dealer
50
151531
14 65 58 20
fabriek.
i
7.00 U.
Demonstratiedag
Honda motorfietsen
pag. 3
Nieuwe Seat Ibiza
bij de dealers
pag. 5
autotest:
Nissan 100 NX
pag. 3
tf)x200,
piege'
rbij grenspost
Nassau links
itriezone).
Jaargang 3
Nummer 18
inname op:
dag 15 mei van
ifd.-kantoor.
130H te Tilburg,
vanaf 3 juni 1991.
p9en 10 mei a.s.
,m. «Open Dag».
n
estaurant
s, Indische en
lerechten.
g s
30 uur
idag van
Ghia
De Scorpio 24V wordt in Neder
land in een zeer complete Ghia-
:markt
juwnijverheid,
VIB, Centrale
zekeringen,
mame bij Boerke
n 2 te Tilburg,
rai's
seei
?ns
len.
uitvoering geleverd. De meeste
uitrustingsdetails komen met de
2.9i Ghia overeen. Zo heeft de
auto elektrisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels, mistlam
pen voor, kunststof panelen met
<686023
410-5000 AK Tilburg
inlegbies als beschermstrip en ge
tint glas. De Scorpio 24V is overi
gens uiterlijk alleen te herkennen
aan de specifieke velgen en de
"24V" vermelding achterop.
Lees verder pagina 3.
2 mei 1991 - pagina 18
Donderdag 2 mei 1991
Eigenaren van
to's
ten.
laurant met een
i uit de originele
onese keuken.
Als je zo regelmirtig op de te
levisie kijkt naar autoraces,
krijg je zin om zelfs ook eens
stevig over het asfalt te zeilen.
\\v
van 275 Nm bij 4500 tr/min volle
dig ter beschikking staat.
Bosch en Duin - Dat de in 1985 geïntroduceerde Ford
Scorpio nog volledig in de belangstelling staat, blijkt
wel uit het feit dat het merk een nieuwe top- versie
heeft geïntroduceerd. De motorspecialisten van Cos-
worth hebben de bestaande 2.9 liter V6-injectiemotor
danig onder handen genomen. De Scorpio 24V, zoals de
nieuwe variant wordt aangeduid, is een auto met zeer
comfortabele rij-eigenschappen, waarbij een enorme
power onder de kap zorgt voor extra rij-plezier.
nokkenassen bediend. De cylin-
derkoppen worden volgens een
uniek gietproces door Cosworth
vervaardigd. Het multipoint injec-
tiesysteem wordt samen met de
verdelerloze ontsteking door een
Ford EEC-IV microprocessor be
stuurd. Ten opzichte van de 2.9
motor in de Ghia steeg het vermo
gen van 34 procent tot 195 pk. Dit
maximale vermogen wordt bereikt
bij 5750 tr/min, terwijl het koppel
Het ANWB-blad "Kampeer Ca
ravan Kampioen" heeft de Nissan
Primera uitgeroepen tot "Trekauto
van het jaar". Tijdens verschillen
de tests en onder alle omstandig
heden bleek de Nissan Primera
2.0 LX de meest uitgebalanceerde
caravantrekker. De Primera werd
zodoende winnaar in zijn klasse
(van 30.000 tot 40.000 gulden) en
werd ook de algemene winnaar.
Het vertrek is op vrijdag 7 juni bij
B.V. Nimag in Heinenoord met de
nachtboot en het retour is gepland
op maandag 10 juni, ook weer met
de nachtboot. Het maximum aan
tal deelnemers voor deze reis is
vastgesteld op 100 Suzuki's 4x4.
Informatie en inschrijfformulieren
zijn te verkrijgen bij SuzuL. 2I_.
Gijsbers.
De ingenieurs van Ford en Cos
worth kregen niet simpelweg de
opdracht de bestaande V6 wat op
te peppen en deze voorin de auto
te wringen. De Scorpio 24V is
geen Ghia met een snellere motor.
Op verschillende punten werden
onderstel en remmen aangepast.
De vier kleppen per cylinder in de
lichtmetalen cylinderkoppen, wor
den met dubbele bovenliggende
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/6°
Postbus 41
Advertenties:
Advertentie-aideling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
prijs en vermogen over vijf klas
sen. Elke testauto moest met een
voor dat model geschikte Kip-ca-
ravan en 250 kg ballast een ver
scheidenheid aan tests afwerken,
waardoor een goed beeld kon
worden verkregen van het comfort
en bedieningsgemak, de stabili
teit, prestaties en rem-eigenschap-
pen.
De vakjury bestond uit Henk
Kroon (Kampeer Caravan Kam
pioen), Seppe Keus (ANWB-test-
team). Joop Stam (Brabant Pers),
Jaap Homan (Nieuwsblad van het
Noorden), Hans Deen (KNAC) en
Jan Adolfs (Turbantia/GPD).
Voor je echter het circuit op
gaat, moet je er wel van be
wust zijn dat schade aan de
eigen auto of andermans
auto's in de meeste gevallen
niet is verzekerd (vraag voor
de zekerheid even bij uw ver
zekeringsagent na) en dat
schade aangericht aan bij
voorbeeld de vangrails door
de veroorzaker moet worden
betaald en vangrail is duur
per strekkende metër...
De Nissan Sunny kreeg de lauwe
renkrans in de klasse tot
f.30.000,= omgehangen. In totaal
waren er negentien deelnemende
auto's, verdeeld naar aanschaf-
Viscokoppeling
Ook achter vinden we stuggere
veren en een 18 mm dikke stabili-
satorstang. De auto staat rondom
op nieuwe lichtmetalen velgen
met 205/50 ZR 16 ultralagesectie
banden.
Natuurlijk vinden we op het top
model uit de Scorpio-reeks een
ABS-remsysteem. De Ford Scorpio
was niet voor niets de eerste auto
waarvan iedere uitvoering stan
daard met ABS op de markt
kwam. Bij de 24V zijn het systeem
en de materialen uit de Sierra
Cosworth overgenomen. Dit con
cept is uitgebreid op de weg en
op circuits beproefd. Zowel voor
als achter worden geventileerde
remschijven gemonteerd. Het ach-
terdifferentieel is door middel van
een viscokoppeling zelfblokke-
rend. Op een natte of gladde weg
wordt geruisloos het doorslippen
van de wielen verhinderd. Bij
droog wegdek heeft dit systeem
geen enkele invloed op het boch
tengedrag.
De Ford Scorpio 24V is verkrijg
baar als vijfdeurs hatchback en
als vierdeurs sedan. Beide uitvoe
ringen halen een topsnelheid van
225 km/u en trekken in 8,8 secon
den vanuit stilstand naar de 100
km/u. De auto's wegen respectie
velijk 1460 en 1490 kg. De sedan
heeft een forse kofferruimte van
490 liter inhoud, terwijl de hatch
back het met 50 Eter minder moet
doen.
Het rijden op Zandvoort is
heel veilig. Je krijgt niet te
maken met tegenliggers en
de veiligheidsvoorzieningen
als grindbakken en vangrails
zijn aanwezig. Er wordt met
maximaal vijftien auto's tege
lijk gereden. Er kunnen bij het
Circuit Park Zandvoort ook
waardebonnen worden be
steld, een leuk kado voor een
echte autoliefhebber. (Deze
zijn schriftelijk te bestellen bij
Circuit Park Zandvoort, Post
bus 132, 2040 AC Zandvoort.
Gelieve een giro- of euroche-
que bij te sluiten.)
In het Automuseum van Brus
sel kwamen op 20 april jl. ver
tegenwoordigers van drie ac
tieve organisaties op het ge
bied van belangenbeharti
ging van automobilisten bij
een. De Vereniging voor het
Recht op Verkeersvrijheid uit
België, Auto Defense uit
Frankrijk en Pro Auto uit Ne
derland waren het er una
niem over eens dat in Euro
pees verband moet worden
opgetreden tegen de buro-
cratische anti-autopolitiek. In
deze politiek wordt al jaren
lang gewerkt aan het opwek
ken van schuldgevoelens bij
automobilisten ten aanzien
van het veroorzaken van mi
lieuschade en verkeersonvei
ligheid. Het doel van de poli
tiek is echter het rechtvaardi
gen van lastenverzwaringen
op het bezit en gebruik van
de auto. Tevens beoogt de
overheid de achterstand in de
infrastructuur, parkeerproble-
matiek en de bestrijding van
de fileproblematiek met dit
"beleid" te rechtvaardigen.
Een fundamenteel en indivi
dueel recht van de mens
wordt daarmee beknot, na
melijk de vrijheid van mobili
teit.
In Brussel werd besloten een
gezamenlijk manifest op te
stellen, waarin duidelijk de
doelstellingen en eisen van
de drie organisaties zullen
worden uiteengezet, als mede
de te voeren koers. Daaron
der vallen onder andere on
derwerpen als infrastructuur,
verkeersveiligheid, onnodige
belemmeringen voor vrijheid
van mobiliteit en fiscale za
ken.
De doelstelling is een einde te
maken aan de simplistische
aanvallen door overheden op
de vrijheid van mobiliteit in
de vorm van onnodige ver
plichtingen, verboden en
drukmiddelen. Deze overhe
den hebben inmiddels over
duidelijk bewezen niet ver
antwoord te willen handelen.
Op zondag 9 juni wordt weer de
jaarlijkse Suzuki Rhino Rally ge
houden. Dit jaar is de plaats van
handelen midden Engeland, in de
Trentham Gardens bij Stoke on
Trent. Naast terreinrijden, kunnen
deelnemers meedoen aan behen-
digheidswedstrijden en een con
cours. Verder zijn er vele stands
met onderdelen en spelletjes voor
de kinderen.
Suzuki terreinau-
zijn niet zomaar automobilis-
Ze hebben zeer bewust voor
dit type auto gekozen en willen er
zoveel mogelijk plezier mee bele
ven. Vandaar dat evenementen
die speciaal voor LJ's, SJ's, Samu-
"s en Vitara's worden georgani-
srd, zeer druk worden bezocht.
Vorig jaar gingen 63 Nederlandse
Suzuki's naar Engeland onder be
geleiding van 3 motorfietsen. Ook
dit jaar wordt door importeur Ni
mag weer een gezamenlijke reis
georganiseerd. Met P O Euro
pean Ferries wordt de overtocht
gemaakt. Voor één auto en twee
personen kost een retourtje f.350,
zonder hut- accommodatie.
Vanaf 7 mei wordt een oude
traditie op het circuit van
Zandvoort in ere herstelt. Op
iedere dinsdagavond mag er
op het circuit door particulie
ren worden gereden. Voor
f.30, mag je met je eigen
auto vijftien minuten lang
rondjes draaien, snelheids
overtredingen kunnen er niet
gemaakt worden. De auto's
mogen geen rally- of race
auto zijn, moeten een geldige
APK-keuring hebben en voor
zien zijn van het standaard
uitlaatsysteem. Het dragen
van een valhelm is verplicht.
Automaat
Cosworth heeft vooral bekendheid
gekregen in de Formule 1 en de
rally-wereld. De Sierra Cosworth
met permanente vierwielaandrij-
ving en 2 liter 16-kleppen turbo
motor is een uitstekend voorbeeld
vart Cosworth know-how. Met de
Scorpio 24V bewijst het bedrijf ook
motoren te kunnen bouwen met
een hoog vermogen, geschikt voor
statige limousines. De autokoper
in dit segment vraagt nou een
maal niet om een ultra-korte acce-
leratietijd en zeer hoge top. Het
gaat meer om een grote trek
kracht, vlotte tussenacceleratie
voor het passeren en rustige, com
fortabele loopeigenschappen.
Hierin is Ford bijzonder goed ge
slaagd. De motor doet zeer rustig
zijn werk, ook als het gaspedaal
helemaal onderin wordt getrapt.
De motor is gekoppeld aan een
viertraps automatische transmis
sie. Onder normale omstandighe
den verricht deze bak vrijwel on
voelbaar zijn functies. Als er ech
ter gebruik gemaakt wordt van de
kick-down gaat het terugschake
len met een forse schok gepaard.
Daar de naam Cosworth staat
voor sportiviteit, is het wellicht
vreemd dat deze auto is voorzien
van een automaat. Zelfs de tech
neuten van Cosworth zijn het er
over eens dat een auto als de
Scorpio een automaat verdient in
deze uitvoering. Daar hebben zij
immers de hele motorkarakteris-
tiek op aangepast.
De aanpassingen van de voor-
wielophanging betreffen de stug
ger uitgevoerde voorveren en de
montage van een dikkere stabili-
satorstang (28 in plaats van 27
mm). De dempingskarakteristiek
van de gasdrukschokdempers is
met ongeveer 15 procent ver
hoogd.