s
HONDA LEGEND
SEDAN EN COUPE
HYUNDAI LANTRA GLS 16V
Caravan-instructiedag
ARING
s 1
3
J
28 april:
autospeedway
Koningshoeven
r:=::: IS
25 april 1991 - pagina 2
de tilburgse koerier
DE AUTOMAAT - Donderdag 25 april 1991 - pagina 3
helemaal zijn. We reden met de Lantra 1.6 16-klepper.
sh-
>0,-
i
jrtieren
Vervolg van pagina 1
aijgt
;rmir
■MBB
L ---Z
en de nieuwe Europees getinte Lantra mag Hyundai er
helemaal zijn. We reden met de Lantra 1.6 16-klepper.
I
ichtige
k was op
1990
1989
1987
maat 1987
1986
1985
g e.o.
53956
Wielophanging
Standaard is de Lantra GLS 16V
voorzien van stuurbekrachtiging
>rdt op het
=t Laar de
jctie- en
jden. Van
0,-
0,-
0,-
1987
1987
1987
1987
1987
31-12-1987
1987
1987
1987-1986
1986
1986
1985
1985
1984
1984
i tot
:ht
ie ver
opese en Jc
prijsklasse i
asting.
Flitsend
De krachtbron is uitgerust met in-
laatkanalen van een variabele
lengte. Met behulp van verschil-
pres
toeren
als comi
een prima
Euro}
ze pri
uitrus
ctio-
t. Het
intra 1.6
Volgens
p een beschaaf-
nanier gebruik gemaakt van
t. Lederen bekleding is op de
x de portier-
prden in dit geval met
volle-
jrwijl
aan bestuurders-
geheugenstanden
ere zaken die we
Legend vinden
\NS Oisterwijk
vtrouwd adres
jlkte auto
t
1986
1984
1987
1985
1986
1983
1987
1986
1983
1986
1985
1986
1985
1985
1982
OVAG-garantle
I. 04242-82984
Honda hoopt per jaar zo'n 100 Le
gends te kunnen verkopen, waar
van 30 coupés. De klanten zullen
voornamelijk van Mercedes en
BMW moeten komen. Wat prijs
betreft plaatst de Legend zich pre
cies tussen auto's als de Nissan
Maxima/Mitsubishi Sigma en de
1l__2jeschakel-
de sedan met stoffen bekleding
kost f. 103.000, Een automatische
versnellingsbak kost vijfduizend
gulden extra. Inclusief het c
pakket met lederen bekledi
arming er.
>or f.112.000,=
gehouden. Maar liefst 87% van de
carrosserie is tweezijdig verzinkt
voor een lange levensduur. Daar
naast krijgt de koest een prima
bescherming van vier afzonderlijk
gemoffelde hoogglanslak-lagen.
Hierin worden ook de buitenspie
gels, grille, bumpers en portier-
grepen uitgevoerd. Doordat de
wielbasis ten op
rige model is gest
ter (sedan) en 2,81
is de overhang
Ook namen de spoc
voor en achter toe.
Ruim tien jaar geleden kwam Hyundai op de Neder
landse markt. Met de aantrekkelijk geprijsde Pony wer
den de eerste stappen richting bekendheid gezet.
Gaandeweg was het merk in staat haar kwaliteit
enorm te verbeteren. We mogen dan ook rustig stellen
dat de Hyundai van vandaag nauwelijks onderdoet
voor zijn Japanse concurrenten. Alleen wat betreft mo-
dellenpolitiek speelde het merk nog wat in de achter
hoede. Sinds de komst van de vrolijk gelijnde Scoupe
U SPECIALE LEASE
IEVENDEDRA I.Si.e.
f 1.195,-
mnd./35.000 km p.|.)
Honda voert veiligheid hoog in het
vaandel. Uiteraard is het eigen
ALB- remsysteem standaard, ter
wijl een airbag in combinatie met
gordelspanners op alle coupés te
vinden is. Op de sedan kan dit te
gen meerprijs worden besteld.
Beide Legends hebben voorin een
nieuwe motor die nog steeds de
voorwielen aandrijft. Het gaat om
een 3,2 liter V6 met 4 kleppen per
cylinder. Er wordt een maximaal
vermogen geleverd van 204 pk bij
5500 tr/min, terwijl het maximum
koppel van 293 Nm al bij 4400 tr/
min volledig ter beschikking staat.
0.250,-
5.500, -
4.500, - i
Alhoewel er prijstechnisch tussen
de Excel en de Sonata nauwelijks
een gat te bespeuren viel, vond
Hyundai het nodig een extra mo
del uit te brengen in de klasse
waar de basisuitvoeringen van de
Ford Sierra, Peugeot 405, Fiat
Tempra en Renault 21 zich bege
ven. In de praktijk komt het er op
neer dat de Lantra volledig de in-
jectie-reeks van de Excel overlapt.
ren. Verder is er een speciale test-
straat waarin de combinatie auto-
caravan snel en volledig gratis
wordt gekeurd. Wie over een auto
met trekhaak beschikt en wel eens
wil voelen hoe het is om 'een com
binatie' te sturen, kan acher zijn
auto een caravan van de juiste
gewichtsklasse koppelen. Maar
ook mensen die geen auto met
trekhaak hebben, kunnen er met
een span proefrijden.
Verder tonen diverse importeurs
een scala aan goedgekeurde on
derdelen op het gebied van gas,
electra, stabilisatoren, koppelin
gen, assen, spiegels en reflecto
ren: uitsluitend zaken die recht
streks betrekking hebben op de
verkeersveiligheid en de brand
preventie.
De kinderen vermaken zich tijdens
de leerzame lessen op het grote
springkussen met een zakje pop
corn.
ïrwonnen. De achter-
d op een voorspelbare
net fors gas erop trekt
var^eli door-
jn forse afmetin-
1 als een com-
onze auto een extra. De Lantra-
reeks start bij de 1.5 GLi voor
f.25.500, en ook dat is beslist een
aanbieding. De door ons gereden
16V kan ook met een automati
sche vierbak worden uitgerust.
Daarnaast zijn er nog twee zoge
naamde CD-pakketten die be
staan uit of een elektrisch bediend
schuifdak, lichtmetalen wielen en
een electrische antenne of aircon
ditioning. De auto met onder an
dere het schuifdak kost f.32.600,
terwijl de Lantra 16V met airco
voor f.33.450,= op de prijslijst
voorkomt.
voor het kofferdeksel overblijft.
Over de klep loopt een reflector
balk, terwijl het nummerbord
wordt geflankeerd door de mist
lampen. Heel typisch is de bolle
achterruit. De kofferklep kan van
binnenuit worden geopend. Het
vloeroppervlak is groot, terwijl de
hoogte achterin wat beperkt is. De
rugleuning van de achterbank is
in twee ongelijke delen neerklap-
baar.
De vier portieren worden centraal
vergrendeld. Ook wat betreft inte
rieurontwerp hebben de Korea-
nen de laatste jaren veel geleerd.
Ook hier is duidelijk aan de Euro
pese smaak gedacht. Het dash
board is geen toppunt van fanta
sie, maar is zeker keurig afge
werkt. Er is zo weinig mogelijk ge
bruik gemaakt van goedkoop
ogend plastic.
delde van net boven de 1 op 11
niet ontevreden zijn.
Doorbraak
Het is altijd aardig om mensen
met een volledig nieuwe auto te
confronteren en te vragen wat het
bewuste model zou mogen kosten.
Bij de Lantra worden dan al gauw
prijzen genoemd van tegen de
veertigduizend gulden. De verras
sing is daarom erg groot als blijkt
dat deze zeer complete GLS 16V
in de prijslijst staat voor
f.29.950,=. Alleen de prac
groen/blauw metalliclak
"erstelbare r
afbreuk aan
interieur. Vooral
uitvoering zou j
rad verwachter
Zowel de voor- als achterpoi
zijn uitgerust met elektrisch
bediende ruiten. Aan bestuurders-
zijde kan de ruit zelfs met één
druk op de knop volledig worden
geopend. De buitenspiegels zijn
slechts handmatig van binnenuit
verstelbaar. Een klein kritiek-
puntje betreft de portierbakken,
die vrijwel helemaal zijn verzon
ken, maar daardoor juist een zeer
geringe capaciteit hebben.
De stoelen en deurpanelen zijn
met een nette velours stof bekleed.
Het meubilair geeft weinig reden
tot klagen. Bij de bestuurdersstoel
is zelfs de hoogte aan de voorkant
van de zitting instelbaar. Over
hoofd- en beenruimte ook weinig
negatiefs. Ondanks de iets aflo
pende daklijn achter, biedt de
bank ruim plaats aan twee vol
wassenen. De zitting ligt redelijk
diep, wat voor mensen met erg
lange benen weer beperkend is.
Organisatoren zijn Harrie Melis
van de gelijknamige caravanshop
en Peter Dulos van verkeersinsti-
tuut Dulos. Dat het evenement se
rieus genomen wordt, spreekt wel
uit het feit dat Veilig Verkeer Ne
derland, de Bovag en de Tilburg
se Brandweer acte de presence
geven. De brandweer laat aan de
hand van praktijk gevallen zien
wat er allemaal fout kan gaan bij
ondeskundig gemanipuleer met
gas en electriciteit.
Caravan bezitters kunnen zich be
kwamen in het achteruitmoeuvre-
jpzichte van het vo-
jestegen tot 2,91 me-
_,33 meter (coupé),
j voor zeer gering.
>orbreedtes
Op zondag 28 april wore
Evenemententerrein het
"Eerste Caravan instruct
veiligheidsdag" gehouden, van
11.00 tot 17.00 uur staan de techni
sche veiligheid van de mobiele
vakantiewoning en de 'vakbe
kwaamheid' van degene die het
kostbare span bestuurt centraal.
Technische gegevens:
Merk en type: Hyundai Lantra
GLS 16V
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1596 cc
Boring x slag: 82,3 x 75 mm
Vermogen: 114 pk bij 6200 tr/min
Koppel: 133 Nm bij 4500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,36 meter,
breedte 1,68 meter
Gewicht: 1050 kg
Prestaties: topsnelheid 180 km/u
acceleratie 0-100 in 11 sec.
Brandstofverbruik: 1 liter op 11 km
Prijs: £.29.950,=
worden overw
kant zet zich o;
manier en met
de auto zich er als vanzei
heen. Ondanks zijn f
gen rijdt de Legend
pacte sportauto.
Klimaatbeheersing
Het interieur is bedoeld om zelfs
de meest verwende automobilist te
bevredigen. Het dashboard is on
miskenbaar van Honda-signatuur.
Het instrumentarium bestaat uit
een snelheidsmeter, toerenteller,
brandstof- en temperatuurmeter
De auto heeft weinig minpunten.
Hij ziet er goed uit, levert goede
prestaties, heeft een meer dan
complete uitrusting, rijdt lekker en
is gunstig geprijsd. De Lantra
moet dan ook de definitieve door
braak voor Hyundai in ons land
bewerkstelligen.
De nieuwe Hyundai Lantra is een
bijzonder prettige auto. De vorm
geving van zowel in- als exterieur
is fantasievoller dan van bijvoor
beeld de Excel en Sonata. De mo
derne 1.6 liter 16-kleppen motor
jsteert heel behoorlijk als hij op
wordt gehouden. Vooral
mplete GLS 16V is de Lantra
alternatief voor vele
Japanse auto's in de-
t met een veel kalere
Middenconsole
Het instrumentarium bestaat uit
een snelheidsmeter, toerenteller,
brandstof- en temperatuurmeter.
Uitstroomopeningen van de ver
warming en ventilatie bevinden
zich aan weerszijde van het das!
board en in het midden. Dat
Hyundai zorg heeft besteed aan
haar nieuwste telg blijkt bijvoor
beeld aan een klein details als de
schakelaars op de middenconso
le. Ze zien er net een beetje ver
zorgder uit dan de exemplaren
die je bij sommige auto's nog zeer
verdwaald op het dashboard te
genkomt. Het saaie, tweespakige,
verstelbare stuurwiel doet echter
afbreuk aan het netjes verzorgde
ral in deze duurste
je toch een leuker
»n.
van de familie. Toch oogt de Lan
tra veel eleganter en moderner
dan de inmiddels wat oubollige
Excel. De Lantra is duidelijk een
auto die veel meer bij de Euro
peanen in de smaak ?al vallen.
Zeker als GLS is de Lantra een
complete auto. Bumpers, stoot-
strips, buitenspiegels en deurgre
pen worden in de carrosseriekleur
meegespoten. De smalle grille
heeft keurig een chromen lijstje.
De chromen lijsten van de bum
pers worden in de stootstrips
doorgezet. De wieldoppen passen
goed bij het keurige, ingetogen
karakter van de auto. De achter
zijde is fantasievol van vormge
ving. De lichtunits zijn niet al te
breed, waardoor een grote ruimte
Elegant
De Lantra is een stijlvolle vier-
deurs sedan met moderne, bolle
lijnen. De neus is onmiskenbaar
Hyundai, terwijl ook de hoge ach
tersteven en de typisch gevormde
deuren doen denken aan de rest
Wat opvalt is dat vrijwel alle
plaatwerkdelen enorm vlak op el
kaar aansluiten. De naden tussen
spatborden, portieren, motorkap
en bumpers zijn zo klein mogelijk
en dat maakt het rijden er alleen
maar prettiger op. Voorin ligt een
1.6 liter 16-kleppen krachtbron
met een vermogen van 114 pk. Dit
relatief hoge vermogen kan alleen
in de hogere toerenregionen tot le
ven worden gewekt. Voor echt
snel rijden moet er zodoende ver
in de versnellingen worden door
getrokken. De 4-pitter laat zich
dan beslist horen, maar over het
geheel genomen is de Lantra ze
ker geen rumoerige auto. De
handgeschakelde vijfbak funcf
neert bijzonder prettig en licht.
prestatieniveau van de Lai
is meer dan bevredigend.1
opgave moet de auto 180 km/u
kunnen halen. De naald blijkt dan
net boven de 190 km/u te staan.
Als voorwielaandrijver heeft de
Lantra een zeer voorspelbaar
weggedrag. Ook wat dat betreft
kan de auto zich met de meeste
concurrenten meten.
Het is van Hyundai een goede be
slissing geweest dat de achter-
wielophanging op de modellen
bestemd voor Europa wat is ver
stevigd. Op de Lantra is dan ook
niets meer van het ouderwetse
deinen terug te vinden. De auto
ligt behoorlijk stevig op de weg.
De 1.6 liter motor levert een hoog
vermogen en als dat wordt ge
bruikt, is dat volledig in het
brandstofverbruik terug te vinden.
Toch mogen we over een gemid-
lende kleppen in het inlaatspruit-
stuk wordt de lucht rechtstreeks of
via een omweg de cylinders inge
stuurd. Grote voordelen van dit
systeem moeten worden gezocht
in het trillingsvrij lopen bij alle
toerentallen. Verder is de motor
voorzien van direct ignition (1 bo-
bine per cylinder) en Honda's
PGM-FI injectiesysteem. De
krachtbron bezit een enorme flexi
biliteit. Tussen de 2000 en 5700 tr/
min is minimaal 250 Nm beschik
baar. De auto laat verschillende
rijstijlen toe. De automaat is een
comfortabele vierbak, terwijl ech
ter de handgeschakelde vijfbak
zoveel meer van het karakter van
de Legend blootlegt. De Legend
blijkt tot flitsende prestaties in
staat. Zo is een top van minimaal
223 km/u mogelijk en trekt de auto
met handbak in 8,1 seconden van
uit stilstand naar de 100 km/u. De
automaat doet daar 0,7 seconden
langer over. Geluid bepaalt voor
een niet onbelangrijk deel het
comfort voor de inzittenden. De
Legend is bijzonder stil. Motor,
banden en aandrijving laten nau
welijks van zich horen. Zo ver
stoort eigenlijk alleen nog wat
windgeruis langs de voorste ruit-
stijlen de absolute stilte.
Op zondag 28 april komt het
autospeedway-circus voor de
tweede keer dit seizoen naar
De Koningshoeven in Tilburg.
Er zal weer driftig worden ge
streden om punten voor het
nationale en internationale
klassement. Na de succesvol
le start op 31 maart verwach
ten de organisatoren weer
veel coureurs aan de start en
veel publiek rond het circuit.
Alle belangrijke klassen zijn
present zoals de ministox,
stockrods, hotrods 1600 en
2000, midgets, superstox en
de stockcars. De wedstrijden
starten om 13.00 uur precies.
Haast als vanzelf heeft Honda bij
de Legend gebruik gemaakt van
de Double Wishbone wielophan
ging. Dóórontwikkeling hiervan
heeft geleid tot minder trillingen,
een lager gewicht van de con
structie en een nauwkeuriger
wielgeleiding. De Legend ligt
werkelijk als een huis. Met zeer
hoge snelheden kunnen bochten
elektrisch verstelbare en ver
warmde buitenspiegels, getint
glas, een elektrisch bediend gla
zen schuifdak met wegschuifbare
zonwering, cruise-control en een
in diepte verstelbaar stuur. Je zit
in de Legend als een vorst, al is
helaas de hoofdruimte in verband
met het schuifdak niet te royaal.
De stuurbekrachtiging werk snel
heidsafhankelijk, maar zou bij ho
ge snelheden wat minder nadruk
kelijk aanwezig mogen zijn. Maar
de gemiddelde Legend-rijder zal
niet vaak het uiterste uit zijn auto
halen.
en de nodige controlelampjes. Op
de console vinden we van bene- Airbag
den naar boven een asbakje met
aansteker, een uitstekende audio-
installatie met RDS en de bedie-
ningselementen van het klimaat-
beheersingsysteem. Dit laatste is
meer dan alleen airconditioning.
Door voelers in het interieur wordt
de ingestelde temperatuur nauw- Maxima/Mitsubishi Sigi
lettend in de gaten gehouden. Het Lexus LS400. De handgt
systeem regelt bij afwijkingen di- J J-1
reet bij. De bediening gaat uiterst
eenvoudig met één draaiknop en
een aantal druktoetsen. Alle func- gulden extra. Inclusief het optie-
ties worden op een display uitge- pakket met lederen bekleding,
lezen. stoelverwarming en airbag staat
In de Legend is op een beschaaf- de auto voor f.112.000,= in de
de manier gebruik gemaakt van prijslijst. De Coupé wordt in
hout. Lederen bekleding is op de slechts één uitgave geleverd met
sedan een optie. Ook de portier- standaard het genoemde optie-
panelen worden in dit geval met pakket. Handgeschakeld kost de
leer bekleed. De stoelen zijn volle- auto dan 1.119.000,= terwijl de
dig elektrisch verstelbaar, terwijl automaat de reeds genoemde ex-
het exemplaar aan bestuurders- tra uitgave van vijfduizend gulden
kant van twee geheugenstanden vergt.
is voorzien. Andere zaken die we De Legend sedan is per direct le-
standaard in de Legend vinden verbaar, terwijl de Coupé vanaf
zijn vier elektrische portierruiten, half mei worden uitgeleverd.
Dedra vanaf f 37.750,-
TW, axel, cfl.k.
ijzigingen voorbehouden.
>ri|zen v.o. f 995,-
ITW. (48 mnd 20.000 km p.|.
Importeur:
B.V., Marconiweg 2 Vianen,
3473-73954
LANCIA;