s HONDA LEGEND SEDAN EN COUPE HYUNDAI LANTRA GLS 16V Caravan-instructiedag ARING s 1 3 J 28 april: autospeedway Koningshoeven r:=::: IS 25 april 1991 - pagina 2 de tilburgse koerier DE AUTOMAAT - Donderdag 25 april 1991 - pagina 3 helemaal zijn. We reden met de Lantra 1.6 16-klepper. sh- >0,- i jrtieren Vervolg van pagina 1 aijgt ;rmir ■MBB L ---Z en de nieuwe Europees getinte Lantra mag Hyundai er helemaal zijn. We reden met de Lantra 1.6 16-klepper. I ichtige k was op 1990 1989 1987 maat 1987 1986 1985 g e.o. 53956 Wielophanging Standaard is de Lantra GLS 16V voorzien van stuurbekrachtiging >rdt op het =t Laar de jctie- en jden. Van 0,- 0,- 0,- 1987 1987 1987 1987 1987 31-12-1987 1987 1987 1987-1986 1986 1986 1985 1985 1984 1984 i tot :ht ie ver opese en Jc prijsklasse i asting. Flitsend De krachtbron is uitgerust met in- laatkanalen van een variabele lengte. Met behulp van verschil- pres toeren als comi een prima Euro} ze pri uitrus ctio- t. Het intra 1.6 Volgens p een beschaaf- nanier gebruik gemaakt van t. Lederen bekleding is op de x de portier- prden in dit geval met volle- jrwijl aan bestuurders- geheugenstanden ere zaken die we Legend vinden \NS Oisterwijk vtrouwd adres jlkte auto t 1986 1984 1987 1985 1986 1983 1987 1986 1983 1986 1985 1986 1985 1985 1982 OVAG-garantle I. 04242-82984 Honda hoopt per jaar zo'n 100 Le gends te kunnen verkopen, waar van 30 coupés. De klanten zullen voornamelijk van Mercedes en BMW moeten komen. Wat prijs betreft plaatst de Legend zich pre cies tussen auto's als de Nissan Maxima/Mitsubishi Sigma en de 1l__2jeschakel- de sedan met stoffen bekleding kost f. 103.000, Een automatische versnellingsbak kost vijfduizend gulden extra. Inclusief het c pakket met lederen bekledi arming er. >or f.112.000,= gehouden. Maar liefst 87% van de carrosserie is tweezijdig verzinkt voor een lange levensduur. Daar naast krijgt de koest een prima bescherming van vier afzonderlijk gemoffelde hoogglanslak-lagen. Hierin worden ook de buitenspie gels, grille, bumpers en portier- grepen uitgevoerd. Doordat de wielbasis ten op rige model is gest ter (sedan) en 2,81 is de overhang Ook namen de spoc voor en achter toe. Ruim tien jaar geleden kwam Hyundai op de Neder landse markt. Met de aantrekkelijk geprijsde Pony wer den de eerste stappen richting bekendheid gezet. Gaandeweg was het merk in staat haar kwaliteit enorm te verbeteren. We mogen dan ook rustig stellen dat de Hyundai van vandaag nauwelijks onderdoet voor zijn Japanse concurrenten. Alleen wat betreft mo- dellenpolitiek speelde het merk nog wat in de achter hoede. Sinds de komst van de vrolijk gelijnde Scoupe U SPECIALE LEASE IEVENDEDRA I.Si.e. f 1.195,- mnd./35.000 km p.|.) Honda voert veiligheid hoog in het vaandel. Uiteraard is het eigen ALB- remsysteem standaard, ter wijl een airbag in combinatie met gordelspanners op alle coupés te vinden is. Op de sedan kan dit te gen meerprijs worden besteld. Beide Legends hebben voorin een nieuwe motor die nog steeds de voorwielen aandrijft. Het gaat om een 3,2 liter V6 met 4 kleppen per cylinder. Er wordt een maximaal vermogen geleverd van 204 pk bij 5500 tr/min, terwijl het maximum koppel van 293 Nm al bij 4400 tr/ min volledig ter beschikking staat. 0.250,- 5.500, - 4.500, - i Alhoewel er prijstechnisch tussen de Excel en de Sonata nauwelijks een gat te bespeuren viel, vond Hyundai het nodig een extra mo del uit te brengen in de klasse waar de basisuitvoeringen van de Ford Sierra, Peugeot 405, Fiat Tempra en Renault 21 zich bege ven. In de praktijk komt het er op neer dat de Lantra volledig de in- jectie-reeks van de Excel overlapt. ren. Verder is er een speciale test- straat waarin de combinatie auto- caravan snel en volledig gratis wordt gekeurd. Wie over een auto met trekhaak beschikt en wel eens wil voelen hoe het is om 'een com binatie' te sturen, kan acher zijn auto een caravan van de juiste gewichtsklasse koppelen. Maar ook mensen die geen auto met trekhaak hebben, kunnen er met een span proefrijden. Verder tonen diverse importeurs een scala aan goedgekeurde on derdelen op het gebied van gas, electra, stabilisatoren, koppelin gen, assen, spiegels en reflecto ren: uitsluitend zaken die recht streks betrekking hebben op de verkeersveiligheid en de brand preventie. De kinderen vermaken zich tijdens de leerzame lessen op het grote springkussen met een zakje pop corn. ïrwonnen. De achter- d op een voorspelbare net fors gas erop trekt var^eli door- jn forse afmetin- 1 als een com- onze auto een extra. De Lantra- reeks start bij de 1.5 GLi voor f.25.500, en ook dat is beslist een aanbieding. De door ons gereden 16V kan ook met een automati sche vierbak worden uitgerust. Daarnaast zijn er nog twee zoge naamde CD-pakketten die be staan uit of een elektrisch bediend schuifdak, lichtmetalen wielen en een electrische antenne of aircon ditioning. De auto met onder an dere het schuifdak kost f.32.600, terwijl de Lantra 16V met airco voor f.33.450,= op de prijslijst voorkomt. voor het kofferdeksel overblijft. Over de klep loopt een reflector balk, terwijl het nummerbord wordt geflankeerd door de mist lampen. Heel typisch is de bolle achterruit. De kofferklep kan van binnenuit worden geopend. Het vloeroppervlak is groot, terwijl de hoogte achterin wat beperkt is. De rugleuning van de achterbank is in twee ongelijke delen neerklap- baar. De vier portieren worden centraal vergrendeld. Ook wat betreft inte rieurontwerp hebben de Korea- nen de laatste jaren veel geleerd. Ook hier is duidelijk aan de Euro pese smaak gedacht. Het dash board is geen toppunt van fanta sie, maar is zeker keurig afge werkt. Er is zo weinig mogelijk ge bruik gemaakt van goedkoop ogend plastic. delde van net boven de 1 op 11 niet ontevreden zijn. Doorbraak Het is altijd aardig om mensen met een volledig nieuwe auto te confronteren en te vragen wat het bewuste model zou mogen kosten. Bij de Lantra worden dan al gauw prijzen genoemd van tegen de veertigduizend gulden. De verras sing is daarom erg groot als blijkt dat deze zeer complete GLS 16V in de prijslijst staat voor f.29.950,=. Alleen de prac groen/blauw metalliclak "erstelbare r afbreuk aan interieur. Vooral uitvoering zou j rad verwachter Zowel de voor- als achterpoi zijn uitgerust met elektrisch bediende ruiten. Aan bestuurders- zijde kan de ruit zelfs met één druk op de knop volledig worden geopend. De buitenspiegels zijn slechts handmatig van binnenuit verstelbaar. Een klein kritiek- puntje betreft de portierbakken, die vrijwel helemaal zijn verzon ken, maar daardoor juist een zeer geringe capaciteit hebben. De stoelen en deurpanelen zijn met een nette velours stof bekleed. Het meubilair geeft weinig reden tot klagen. Bij de bestuurdersstoel is zelfs de hoogte aan de voorkant van de zitting instelbaar. Over hoofd- en beenruimte ook weinig negatiefs. Ondanks de iets aflo pende daklijn achter, biedt de bank ruim plaats aan twee vol wassenen. De zitting ligt redelijk diep, wat voor mensen met erg lange benen weer beperkend is. Organisatoren zijn Harrie Melis van de gelijknamige caravanshop en Peter Dulos van verkeersinsti- tuut Dulos. Dat het evenement se rieus genomen wordt, spreekt wel uit het feit dat Veilig Verkeer Ne derland, de Bovag en de Tilburg se Brandweer acte de presence geven. De brandweer laat aan de hand van praktijk gevallen zien wat er allemaal fout kan gaan bij ondeskundig gemanipuleer met gas en electriciteit. Caravan bezitters kunnen zich be kwamen in het achteruitmoeuvre- jpzichte van het vo- jestegen tot 2,91 me- _,33 meter (coupé), j voor zeer gering. >orbreedtes Op zondag 28 april wore Evenemententerrein het "Eerste Caravan instruct veiligheidsdag" gehouden, van 11.00 tot 17.00 uur staan de techni sche veiligheid van de mobiele vakantiewoning en de 'vakbe kwaamheid' van degene die het kostbare span bestuurt centraal. Technische gegevens: Merk en type: Hyundai Lantra GLS 16V Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1596 cc Boring x slag: 82,3 x 75 mm Vermogen: 114 pk bij 6200 tr/min Koppel: 133 Nm bij 4500 tr/min Afmetingen: lengte 4,36 meter, breedte 1,68 meter Gewicht: 1050 kg Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in 11 sec. Brandstofverbruik: 1 liter op 11 km Prijs: £.29.950,= worden overw kant zet zich o; manier en met de auto zich er als vanzei heen. Ondanks zijn f gen rijdt de Legend pacte sportauto. Klimaatbeheersing Het interieur is bedoeld om zelfs de meest verwende automobilist te bevredigen. Het dashboard is on miskenbaar van Honda-signatuur. Het instrumentarium bestaat uit een snelheidsmeter, toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter De auto heeft weinig minpunten. Hij ziet er goed uit, levert goede prestaties, heeft een meer dan complete uitrusting, rijdt lekker en is gunstig geprijsd. De Lantra moet dan ook de definitieve door braak voor Hyundai in ons land bewerkstelligen. De nieuwe Hyundai Lantra is een bijzonder prettige auto. De vorm geving van zowel in- als exterieur is fantasievoller dan van bijvoor beeld de Excel en Sonata. De mo derne 1.6 liter 16-kleppen motor jsteert heel behoorlijk als hij op wordt gehouden. Vooral mplete GLS 16V is de Lantra alternatief voor vele Japanse auto's in de- t met een veel kalere Middenconsole Het instrumentarium bestaat uit een snelheidsmeter, toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter. Uitstroomopeningen van de ver warming en ventilatie bevinden zich aan weerszijde van het das! board en in het midden. Dat Hyundai zorg heeft besteed aan haar nieuwste telg blijkt bijvoor beeld aan een klein details als de schakelaars op de middenconso le. Ze zien er net een beetje ver zorgder uit dan de exemplaren die je bij sommige auto's nog zeer verdwaald op het dashboard te genkomt. Het saaie, tweespakige, verstelbare stuurwiel doet echter afbreuk aan het netjes verzorgde ral in deze duurste je toch een leuker »n. van de familie. Toch oogt de Lan tra veel eleganter en moderner dan de inmiddels wat oubollige Excel. De Lantra is duidelijk een auto die veel meer bij de Euro peanen in de smaak ?al vallen. Zeker als GLS is de Lantra een complete auto. Bumpers, stoot- strips, buitenspiegels en deurgre pen worden in de carrosseriekleur meegespoten. De smalle grille heeft keurig een chromen lijstje. De chromen lijsten van de bum pers worden in de stootstrips doorgezet. De wieldoppen passen goed bij het keurige, ingetogen karakter van de auto. De achter zijde is fantasievol van vormge ving. De lichtunits zijn niet al te breed, waardoor een grote ruimte Elegant De Lantra is een stijlvolle vier- deurs sedan met moderne, bolle lijnen. De neus is onmiskenbaar Hyundai, terwijl ook de hoge ach tersteven en de typisch gevormde deuren doen denken aan de rest Wat opvalt is dat vrijwel alle plaatwerkdelen enorm vlak op el kaar aansluiten. De naden tussen spatborden, portieren, motorkap en bumpers zijn zo klein mogelijk en dat maakt het rijden er alleen maar prettiger op. Voorin ligt een 1.6 liter 16-kleppen krachtbron met een vermogen van 114 pk. Dit relatief hoge vermogen kan alleen in de hogere toerenregionen tot le ven worden gewekt. Voor echt snel rijden moet er zodoende ver in de versnellingen worden door getrokken. De 4-pitter laat zich dan beslist horen, maar over het geheel genomen is de Lantra ze ker geen rumoerige auto. De handgeschakelde vijfbak funcf neert bijzonder prettig en licht. prestatieniveau van de Lai is meer dan bevredigend.1 opgave moet de auto 180 km/u kunnen halen. De naald blijkt dan net boven de 190 km/u te staan. Als voorwielaandrijver heeft de Lantra een zeer voorspelbaar weggedrag. Ook wat dat betreft kan de auto zich met de meeste concurrenten meten. Het is van Hyundai een goede be slissing geweest dat de achter- wielophanging op de modellen bestemd voor Europa wat is ver stevigd. Op de Lantra is dan ook niets meer van het ouderwetse deinen terug te vinden. De auto ligt behoorlijk stevig op de weg. De 1.6 liter motor levert een hoog vermogen en als dat wordt ge bruikt, is dat volledig in het brandstofverbruik terug te vinden. Toch mogen we over een gemid- lende kleppen in het inlaatspruit- stuk wordt de lucht rechtstreeks of via een omweg de cylinders inge stuurd. Grote voordelen van dit systeem moeten worden gezocht in het trillingsvrij lopen bij alle toerentallen. Verder is de motor voorzien van direct ignition (1 bo- bine per cylinder) en Honda's PGM-FI injectiesysteem. De krachtbron bezit een enorme flexi biliteit. Tussen de 2000 en 5700 tr/ min is minimaal 250 Nm beschik baar. De auto laat verschillende rijstijlen toe. De automaat is een comfortabele vierbak, terwijl ech ter de handgeschakelde vijfbak zoveel meer van het karakter van de Legend blootlegt. De Legend blijkt tot flitsende prestaties in staat. Zo is een top van minimaal 223 km/u mogelijk en trekt de auto met handbak in 8,1 seconden van uit stilstand naar de 100 km/u. De automaat doet daar 0,7 seconden langer over. Geluid bepaalt voor een niet onbelangrijk deel het comfort voor de inzittenden. De Legend is bijzonder stil. Motor, banden en aandrijving laten nau welijks van zich horen. Zo ver stoort eigenlijk alleen nog wat windgeruis langs de voorste ruit- stijlen de absolute stilte. Op zondag 28 april komt het autospeedway-circus voor de tweede keer dit seizoen naar De Koningshoeven in Tilburg. Er zal weer driftig worden ge streden om punten voor het nationale en internationale klassement. Na de succesvol le start op 31 maart verwach ten de organisatoren weer veel coureurs aan de start en veel publiek rond het circuit. Alle belangrijke klassen zijn present zoals de ministox, stockrods, hotrods 1600 en 2000, midgets, superstox en de stockcars. De wedstrijden starten om 13.00 uur precies. Haast als vanzelf heeft Honda bij de Legend gebruik gemaakt van de Double Wishbone wielophan ging. Dóórontwikkeling hiervan heeft geleid tot minder trillingen, een lager gewicht van de con structie en een nauwkeuriger wielgeleiding. De Legend ligt werkelijk als een huis. Met zeer hoge snelheden kunnen bochten elektrisch verstelbare en ver warmde buitenspiegels, getint glas, een elektrisch bediend gla zen schuifdak met wegschuifbare zonwering, cruise-control en een in diepte verstelbaar stuur. Je zit in de Legend als een vorst, al is helaas de hoofdruimte in verband met het schuifdak niet te royaal. De stuurbekrachtiging werk snel heidsafhankelijk, maar zou bij ho ge snelheden wat minder nadruk kelijk aanwezig mogen zijn. Maar de gemiddelde Legend-rijder zal niet vaak het uiterste uit zijn auto halen. en de nodige controlelampjes. Op de console vinden we van bene- Airbag den naar boven een asbakje met aansteker, een uitstekende audio- installatie met RDS en de bedie- ningselementen van het klimaat- beheersingsysteem. Dit laatste is meer dan alleen airconditioning. Door voelers in het interieur wordt de ingestelde temperatuur nauw- Maxima/Mitsubishi Sigi lettend in de gaten gehouden. Het Lexus LS400. De handgt systeem regelt bij afwijkingen di- J J-1 reet bij. De bediening gaat uiterst eenvoudig met één draaiknop en een aantal druktoetsen. Alle func- gulden extra. Inclusief het optie- ties worden op een display uitge- pakket met lederen bekleding, lezen. stoelverwarming en airbag staat In de Legend is op een beschaaf- de auto voor f.112.000,= in de de manier gebruik gemaakt van prijslijst. De Coupé wordt in hout. Lederen bekleding is op de slechts één uitgave geleverd met sedan een optie. Ook de portier- standaard het genoemde optie- panelen worden in dit geval met pakket. Handgeschakeld kost de leer bekleed. De stoelen zijn volle- auto dan 1.119.000,= terwijl de dig elektrisch verstelbaar, terwijl automaat de reeds genoemde ex- het exemplaar aan bestuurders- tra uitgave van vijfduizend gulden kant van twee geheugenstanden vergt. is voorzien. Andere zaken die we De Legend sedan is per direct le- standaard in de Legend vinden verbaar, terwijl de Coupé vanaf zijn vier elektrische portierruiten, half mei worden uitgeleverd. Dedra vanaf f 37.750,- TW, axel, cfl.k. ijzigingen voorbehouden. >ri|zen v.o. f 995,- ITW. (48 mnd 20.000 km p.|. Importeur: B.V., Marconiweg 2 Vianen, 3473-73954 LANCIA;

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 29