GRIJZE MAZDA 323 RENAULT 19 CABRIOLET HONDA LEGEND SEDAN EN COUPE Dikke Honda TAK TTfrfr !S. haalt de zomer niet I o.a. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Deze week in de Automaat ORANJE OCCASIONS 5-DAAGSE -- Autoverkopen eerste kwartaal RIJ-IMPRESSIE april 1991 - pagina 26 □e^lutclaat Oplage94.205 ex. Donderdag 25 april 1991 3 tot 30 maanden BOVAG-garantie I (lees verder blz. 3) -Ê122 ubeuge waar het lakwerk Tony Vos m NISSAN 30 APRIL GEOPEND Caravan instructiedag pag. 3 Forse uitbreiding Fiat programma pag. 9 Jaargang 3 Nummer 17 Voor het eerst sinds in 1968 de Caravelle uit pro ductie ging, komt Renault nu met een echte vol-ca- briolet. De nieuwe 19 ca briolet zal in het najaar pas op de markt worden gebracht, zodat liefheb bers pas volgend jaar zo mer echt van hun open Re nault kunnen genieten. en van entie 1 in de ïnsdag Autotest: Hyundai Lantra GLS 16 V pag. 3 i de 19, eerste GARAGE DENISSEN BV. De top 10 ziet er nu als volgt uit (tussen haakjes de cijfers van vorig jaar: 1. GM: 25.030 (27.244) 2. PSA: 20.226 (23.303) 3. Ford: 19.582 (17.014) 4. VW/Audi: 15.905(19.768) 5. Renault: 10.793(10.534) 6. Mazda: 9.745 (8.899) 7. Nissan: 9.627 (9.583) 8. Fiat: 8.043 (8.733) 9. Volvo: 7.041 (8.923) 10. Toyota: 6.288 (4.737) Karmann Voor de ontwikkeling van deze 19 cabrio heeft Renault een samen werkingsovereenkomst gesloten met de Duitse firma Karmann, di< Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg -013-683911 Joer Alles i ligt >dat je met zijn met de Duitse firma Karmann, die oor 137 al vele jaren de VW Golf en Ford Escort cabrio bouwt. In mei 1988, net voor de introductie van presenteerde Karmann de .,jit in geheel 11, Loon op erkel Enschot, jstel en Standaard is een handgeschakel- de vijfbak, terwijl de TXE ook met de moderne, electronisch gestuur de viertrapsautomaat kan worden besteld. De dubbelgelaagde kap is ge makkelijk te bedienen en laat zich binnen 30 seconden achter een metalen afdekplaat verbergen of te voorschijn halen. Verder wor den alle zijruiten elektrisch be diend. Marseille - In krap vier jaar tijd wist Honda in Neder land zo'n 500 Legends aan de man te brengen. Een hele prestatie als we bedenken dat de leveringen aanvanke lijk slecht op gang kwamen en dat we te maken hebben met één van de eerste Japanse auto's in een segment boven de zeventigduizend gulden. In de Verenigde Sta ten werd het een waar succesnummer met maar liefst 270.000 eenheden in dezelfde periode. De dealers krij gen nu echter een nieuwe Legend te verkopen. Een auto met minder chroom, maar meer uitstraling en prestige. We reden met de "Dikke Honda", zoals de im porteur hem zelf het liefst aanduidt. wijkende carrosserie en meet 4,88 meter. Deze variant is zo niet nog eigenzinniger. Vooral de achter kant met de vreemd 'opgeplakte' spoiler oogt duidelijk minder dan bij de sedan waar een spoiler geïntegreerd is in het plaatwerk. De Renault 19 Cabriolet is lever baar in twee uitvoeringen. De TXE heeft een 1.7 liter injectiemotor van 95 pk, terwijl de 16V r 1.8 liter inhoud goed is voor pk. Uiteraard voldoen beide ver sies met hun geregelde drieweg katalysator aan de US-83-norm. Met een totale lengte van 4,95 me ter is de nieuwe Legend zeker en profiel een uiterst elegante ver schijning. Gordelspanners De Coupé heeft een volledig af- maquette. Na de op- en aanmer kingen van Renault kwam in sep tember van dat jaar al het eerste prototype tot stand. Eind 1988 werd definitief het contract gete kend. Vanuit de Renault-fabriek in Douai worden driedeurs carrosse- riën geleverd aan Karmann. Deze zet er de zaag in. Als het cabrio- koetswerk klaar is, gaat deze naar Renault in Maubeuge w< wordt gezorgd voor he. en het afbouwen. Als zowel Kar mann als Renault in Maubeuge op volle toeren kunnen draaien, worden er dag 75 Renault's 19 Cabrio vervaardigd. Over prijzen en exacte levertermijnen is nog niets bekend. Gezien de prijzen van de directe concurrenten moet toch op een start-bedrag van vooraan in de vijftigduizend gul den worden gerekend. Als logisch vervolg op de populai re Mazda 323-reeks brengt impor teur Auto Palace de Binckhorst nu de 323 Van op de markt. De uit voering op grijskenteken is geba seerd op de driedeurs hatchback. Uiteraard is de achterbank ver wijderd. De zijpanelen zijn uitge voerd in een blauwe rasterfolie, wat goed contrasteert met de di verse carrosseriekleuren. De laadruimte heeft een diepte van 1,40 meter en een hoogte van 88 centimeter. De tildrempel is 72 cm hoog, terwijl de opening van de achterklep 120 bij 82 cm meet. De laadvloer is met een slijtvast tapijt bekleed, zodat de lading niet makkelijk kan gaan schuiven. De basis LX-versie heeft standaard twee van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een dagteller, ge tint glas, wisser en sproeier op de achterruit, van binnenuit te ope nen achterklep, halogeen koplam pen en radiovoorbereiding met twee speakers en een antenne. Ook kan voor de completere GLX worden gekozen. De Mazda 323 Van is er met drie verschillende motoren. De 1.3 liter 16-klepper, de 1.6 liter injectie en de 1.7 liter diesel. Beide benzine-varianten kunnen tegen meerprijs met een automatische transmissie worder geleverd, terwijl de 1.6 ook met stuurbekrachtiging kan worden uitgerust. De prijzen starten bij f.16.785,= exclusief BTW voor de 1.3 LX met 5-bak. De 1.6i LX kost f. 18.360,= terwijl de dieselreeks begint bij f.18.555,=. De nieuwe Legend is een auto waar niet iedereen direct van on der de indruk zal zijn. In het ont werp zijn details te vinden waar je best even aan moet wennen. Kijk maar eens naar de forse lichtunits en de erg klein uitgevallen grille. De Franse zuidkust wordt re gelmatig opgeschud door de "Mistral", een stevige wind, die niet alleen de zee hoog te gen de rotsen doet opspatten, maar het bovendien voor alle verkeer erg onprettig maakt. Zo werden we onlangs bij de introductie van de nieuwe Honda Legend zowat met het vliegtuig op de landingsbaan gesmeten, stond de bus te dansen op zijn wielen en kon je buiten ook nauwelijks lo pen zonder je jas, bril en ba gage stevig vast te houden. Maar de Mistral duurt vol gens deskundigen drie, of zes of negen dagen. Gelukkig hadden wij met de korte ver sie te maken en konden we de volgende dag weer met een rustiger briesje terug naar huis. Het is echter onvoorstelber hoe sterk wind kan zijn. A wat maar enigszins los 1’ wordt meegenomen, zoda de meest vreemdsoortige voorwerpen over het wegdek ziet vliegen. Ook de bomen en struiken moeten het hier ontgelden. Op veel plaatsen versperren afgerukte takken de weg. Rijdend op de auto snelweg ging de hele ver keersstroom op de rem. Op de middelste baan lag name lijk een forse, afgerukte tak die de doorstroming beperk te. Een vriendelijk Fransoos was echter met zijn autootje gestopt en zou de oorzaak van deze verkeershinder wel eens even wegnemen. Het autootje werd langs de tak tot stilstand gebracht. De bijrij der opende zijn portier en pakte de tak vast. De bestuur der zette zijn wagentje weer in beweging en reed - terwijl de tak nog steeds door de bij rijder werd vastgehouden - in de richting van de berm. In een vlotte beweging werd de tak daar geloosd, waarna zo wel dit behulpzame duo als al het andere verkeer weer rus tig voort kon maken. Heerlijk, deze typisch Franse vorm van vindingrijkheid... Als we naar de autoverkopen over de eerste drie maanden van 1991 kijken en ze vergelij ken met de overeenkomstige periode in 1990, dan lijkt het alsof de spanning rond de Golf-oorlog duidelijk van in vloed is geweest op de ver kochte aantallen. Tussen 1 ja nuari en 31 maart werden er dit jaar 167.987nieuwe auto's op kenteken gezet tegen 178.008 vorig jaar. Toch mag deze daling niet alleen aan de politiek worden toege schreven. De Rai, die iedere drie maanden deze cijfers be kend maakt, heeft tot nog toe ook de auto's meegeteld die vlak na het verkrijgen van een Nederlands kenteken weer werden geexporteerd. We hébben dus vanaf nu met geschoonde cijfers te maken. Ondanks de daling zijn er elf merken die winst wisten te boeken. Alfa Romeo deed het erg goed, voornamelijk van wege pet in grotere mate be schikbaar zijn van de nieuwe 33. Ook Daihatsu zag haar re sultaat licht stijgen, terwijl bij Ford het succes van de Escort duidelijk in de cijfers te zien is. Maar ook Hyundai, Lan cia, Mazda en Nissan wisten hun vorig jaar behaalde re sultaat nog verder te verbete ren. Ook een kleine winst voor Renault, terwijl Rover nu eindelijk op de goede weg is, wat ook geldt voor Saab. Tot slot heeft ook Toyota een forse verbetering weten te bewerk stelligen. Dit is echter volledig te danken aan de enorme stormschade die vorig jaar in de vergelijkbare periode werd opgedaan en toen voor een forse faling van afgele verde auto's zorgde. De mer ken die het minder goed de den zijn vanwege de gewij zigde manier van registreren moeilijk te noemen. Toch moesten vooral Opel, Honda, Mitsubishi, Peugeot/Citroen, Seat, Suzuki, VW/Audi en Volvo een behoorlijke steek laten vallen. Verder is het bij zonder triest gesteld met mer ken uit het Oostblok. FSO ver kocht 41 nieuwe auto's tegen 247 van januari tot maart vo rig jaar, Lada zag het nog al tijd redelijke aantal van 2.055 wegzakken tot 887, Skoda wist de schade beperkte te houden, terwijl Yugo weer eens van 46 naar 28 auto 's zakte. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geh« Tilburg, Goirle, Riel, - Zand, Udenhout, Berl Oisterwijk, Moerges>. Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier »I.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27