GRIJZE
MAZDA 323
RENAULT 19
CABRIOLET
HONDA LEGEND SEDAN EN COUPE
Dikke Honda
TAK
TTfrfr
!S.
haalt de
zomer niet
I
o.a.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Deze week
in de
Automaat
ORANJE
OCCASIONS 5-DAAGSE
--
Autoverkopen
eerste kwartaal
RIJ-IMPRESSIE
april 1991 - pagina 26
□e^lutclaat
Oplage94.205 ex.
Donderdag 25 april 1991
3 tot 30 maanden BOVAG-garantie I
(lees verder blz. 3)
-Ê122
ubeuge waar
het lakwerk
Tony Vos
m
NISSAN
30 APRIL GEOPEND
Caravan
instructiedag
pag. 3
Forse uitbreiding
Fiat programma
pag. 9
Jaargang 3
Nummer 17
Voor het eerst sinds in
1968 de Caravelle uit pro
ductie ging, komt Renault
nu met een echte vol-ca-
briolet. De nieuwe 19 ca
briolet zal in het najaar
pas op de markt worden
gebracht, zodat liefheb
bers pas volgend jaar zo
mer echt van hun open Re
nault kunnen genieten.
en van
entie
1 in de
ïnsdag
Autotest:
Hyundai
Lantra GLS 16 V
pag. 3
i de 19,
eerste
GARAGE
DENISSEN BV.
De top 10 ziet er nu als volgt
uit (tussen haakjes de cijfers
van vorig jaar:
1. GM: 25.030 (27.244)
2. PSA: 20.226 (23.303)
3. Ford: 19.582 (17.014)
4. VW/Audi: 15.905(19.768)
5. Renault: 10.793(10.534)
6. Mazda: 9.745 (8.899)
7. Nissan: 9.627 (9.583)
8. Fiat: 8.043 (8.733)
9. Volvo: 7.041 (8.923)
10. Toyota: 6.288 (4.737)
Karmann
Voor de ontwikkeling van deze 19
cabrio heeft Renault een samen
werkingsovereenkomst gesloten
met de Duitse firma Karmann, di<
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg -013-683911
Joer
Alles
i ligt
>dat je
met zijn met de Duitse firma Karmann, die
oor 137 al vele jaren de VW Golf en Ford
Escort cabrio bouwt. In mei 1988,
net voor de introductie van
presenteerde Karmann de
.,jit in geheel
11, Loon op
erkel Enschot,
jstel en
Standaard is een handgeschakel-
de vijfbak, terwijl de TXE ook met
de moderne, electronisch gestuur
de viertrapsautomaat kan worden
besteld.
De dubbelgelaagde kap is ge
makkelijk te bedienen en laat zich
binnen 30 seconden achter een
metalen afdekplaat verbergen of
te voorschijn halen. Verder wor
den alle zijruiten elektrisch be
diend.
Marseille - In krap vier jaar tijd wist Honda in Neder
land zo'n 500 Legends aan de man te brengen. Een hele
prestatie als we bedenken dat de leveringen aanvanke
lijk slecht op gang kwamen en dat we te maken hebben
met één van de eerste Japanse auto's in een segment
boven de zeventigduizend gulden. In de Verenigde Sta
ten werd het een waar succesnummer met maar liefst
270.000 eenheden in dezelfde periode. De dealers krij
gen nu echter een nieuwe Legend te verkopen. Een
auto met minder chroom, maar meer uitstraling en
prestige. We reden met de "Dikke Honda", zoals de im
porteur hem zelf het liefst aanduidt.
wijkende carrosserie en meet 4,88
meter. Deze variant is zo niet nog
eigenzinniger. Vooral de achter
kant met de vreemd 'opgeplakte'
spoiler oogt duidelijk minder dan
bij de sedan waar een spoiler
geïntegreerd is in het plaatwerk.
De Renault 19 Cabriolet is lever
baar in twee uitvoeringen. De TXE
heeft een 1.7 liter injectiemotor
van 95 pk, terwijl de 16V r
1.8 liter inhoud goed is voor
pk. Uiteraard voldoen beide ver
sies met hun geregelde drieweg
katalysator aan de US-83-norm.
Met een totale lengte van 4,95 me
ter is de nieuwe Legend zeker en
profiel een uiterst elegante ver
schijning.
Gordelspanners
De Coupé heeft een volledig af-
maquette. Na de op- en aanmer
kingen van Renault kwam in sep
tember van dat jaar al het eerste
prototype tot stand. Eind 1988
werd definitief het contract gete
kend. Vanuit de Renault-fabriek in
Douai worden driedeurs carrosse-
riën geleverd aan Karmann. Deze
zet er de zaag in. Als het cabrio-
koetswerk klaar is, gaat deze
naar Renault in Maubeuge w<
wordt gezorgd voor he.
en het afbouwen. Als zowel Kar
mann als Renault in Maubeuge
op volle toeren kunnen draaien,
worden er dag 75 Renault's 19
Cabrio vervaardigd. Over prijzen
en exacte levertermijnen is nog
niets bekend. Gezien de prijzen
van de directe concurrenten moet
toch op een start-bedrag van
vooraan in de vijftigduizend gul
den worden gerekend.
Als logisch vervolg op de populai
re Mazda 323-reeks brengt impor
teur Auto Palace de Binckhorst nu
de 323 Van op de markt. De uit
voering op grijskenteken is geba
seerd op de driedeurs hatchback.
Uiteraard is de achterbank ver
wijderd. De zijpanelen zijn uitge
voerd in een blauwe rasterfolie,
wat goed contrasteert met de di
verse carrosseriekleuren. De
laadruimte heeft een diepte van
1,40 meter en een hoogte van 88
centimeter. De tildrempel is 72 cm
hoog, terwijl de opening van de
achterklep 120 bij 82 cm meet. De
laadvloer is met een slijtvast tapijt
bekleed, zodat de lading niet
makkelijk kan gaan schuiven. De
basis LX-versie heeft standaard
twee van binnenuit verstelbare
buitenspiegels, een dagteller, ge
tint glas, wisser en sproeier op de
achterruit, van binnenuit te ope
nen achterklep, halogeen koplam
pen en radiovoorbereiding met
twee speakers en een antenne.
Ook kan voor de completere GLX
worden gekozen. De Mazda 323
Van is er met drie verschillende
motoren. De 1.3 liter 16-klepper,
de 1.6 liter injectie en de 1.7 liter
diesel. Beide benzine-varianten
kunnen tegen meerprijs met een
automatische transmissie worder
geleverd, terwijl de 1.6 ook met
stuurbekrachtiging kan worden
uitgerust. De prijzen starten bij
f.16.785,= exclusief BTW voor de
1.3 LX met 5-bak. De 1.6i LX kost
f. 18.360,= terwijl de dieselreeks
begint bij f.18.555,=.
De nieuwe Legend is een auto
waar niet iedereen direct van on
der de indruk zal zijn. In het ont
werp zijn details te vinden waar je
best even aan moet wennen. Kijk
maar eens naar de forse lichtunits
en de erg klein uitgevallen grille.
De Franse zuidkust wordt re
gelmatig opgeschud door de
"Mistral", een stevige wind,
die niet alleen de zee hoog te
gen de rotsen doet opspatten,
maar het bovendien voor alle
verkeer erg onprettig maakt.
Zo werden we onlangs bij de
introductie van de nieuwe
Honda Legend zowat met het
vliegtuig op de landingsbaan
gesmeten, stond de bus te
dansen op zijn wielen en kon
je buiten ook nauwelijks lo
pen zonder je jas, bril en ba
gage stevig vast te houden.
Maar de Mistral duurt vol
gens deskundigen drie, of zes
of negen dagen. Gelukkig
hadden wij met de korte ver
sie te maken en konden we
de volgende dag weer met
een rustiger briesje terug
naar huis.
Het is echter onvoorstelber
hoe sterk wind kan zijn. A
wat maar enigszins los 1’
wordt meegenomen, zoda
de meest vreemdsoortige
voorwerpen over het wegdek
ziet vliegen. Ook de bomen
en struiken moeten het hier
ontgelden. Op veel plaatsen
versperren afgerukte takken
de weg. Rijdend op de auto
snelweg ging de hele ver
keersstroom op de rem. Op
de middelste baan lag name
lijk een forse, afgerukte tak
die de doorstroming beperk
te. Een vriendelijk Fransoos
was echter met zijn autootje
gestopt en zou de oorzaak
van deze verkeershinder wel
eens even wegnemen. Het
autootje werd langs de tak tot
stilstand gebracht. De bijrij
der opende zijn portier en
pakte de tak vast. De bestuur
der zette zijn wagentje weer
in beweging en reed - terwijl
de tak nog steeds door de bij
rijder werd vastgehouden - in
de richting van de berm. In
een vlotte beweging werd de
tak daar geloosd, waarna zo
wel dit behulpzame duo als al
het andere verkeer weer rus
tig voort kon maken. Heerlijk,
deze typisch Franse vorm van
vindingrijkheid...
Als we naar de autoverkopen
over de eerste drie maanden
van 1991 kijken en ze vergelij
ken met de overeenkomstige
periode in 1990, dan lijkt het
alsof de spanning rond de
Golf-oorlog duidelijk van in
vloed is geweest op de ver
kochte aantallen. Tussen 1 ja
nuari en 31 maart werden er
dit jaar 167.987nieuwe auto's
op kenteken gezet tegen
178.008 vorig jaar. Toch mag
deze daling niet alleen aan
de politiek worden toege
schreven. De Rai, die iedere
drie maanden deze cijfers be
kend maakt, heeft tot nog toe
ook de auto's meegeteld die
vlak na het verkrijgen van
een Nederlands kenteken
weer werden geexporteerd.
We hébben dus vanaf nu met
geschoonde cijfers te maken.
Ondanks de daling zijn er elf
merken die winst wisten te
boeken. Alfa Romeo deed het
erg goed, voornamelijk van
wege pet in grotere mate be
schikbaar zijn van de nieuwe
33. Ook Daihatsu zag haar re
sultaat licht stijgen, terwijl bij
Ford het succes van de Escort
duidelijk in de cijfers te zien
is. Maar ook Hyundai, Lan
cia, Mazda en Nissan wisten
hun vorig jaar behaalde re
sultaat nog verder te verbete
ren. Ook een kleine winst
voor Renault, terwijl Rover nu
eindelijk op de goede weg is,
wat ook geldt voor Saab. Tot
slot heeft ook Toyota een forse
verbetering weten te bewerk
stelligen. Dit is echter volledig
te danken aan de enorme
stormschade die vorig jaar in
de vergelijkbare periode
werd opgedaan en toen voor
een forse faling van afgele
verde auto's zorgde. De mer
ken die het minder goed de
den zijn vanwege de gewij
zigde manier van registreren
moeilijk te noemen. Toch
moesten vooral Opel, Honda,
Mitsubishi, Peugeot/Citroen,
Seat, Suzuki, VW/Audi en
Volvo een behoorlijke steek
laten vallen. Verder is het bij
zonder triest gesteld met mer
ken uit het Oostblok. FSO ver
kocht 41 nieuwe auto's tegen
247 van januari tot maart vo
rig jaar, Lada zag het nog al
tijd redelijke aantal van 2.055
wegzakken tot 887, Skoda
wist de schade beperkte te
houden, terwijl Yugo weer
eens van 46 naar 28 auto 's
zakte.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geh«
Tilburg, Goirle, Riel, -
Zand, Udenhout, Berl
Oisterwijk, Moerges>.
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
»I.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur