SEAT TOLEDO
yuionosT bv
OM
Tien jaar Nissan bedrijfsauto's
gevierd met nieuwe modellen
p
N
U5;
□a
AUTO Ml
■EK
r
LrlTTTlIlll
4 x 4 - SPECIALIST
Europese
autofabrikanten
akkoord over
Japanse
invoerrestricties
Overname
Skoda
door VW
definitief
Jaguar
XJR-14
ITIE*
I
WH
»- r?
11991 - pagina 6
DE AUTOMAAT-Donderdag 18 april 1991 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
.ASSE
68.000 km
989
989
35.000 km
986
131.000 km
87.000 km
986
989
121.000 km
1985
119.000 km
102.000 km
Burg. Jansenstraat 52-56
l Tilburg-013-683911
Vervolg van p. 1.
Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken
Hoevenseweg 92d, Tilburg, 013-321405
>r Seat
i
Automobielbedrijf Tilburg
Wie anders? Uw Seat-dealer voor Tilburg
zeer direct bij de
.atrokken, valt op
‘e bemerken. De
>ella Sport
e Marbella
al voor
oordeel op
ïr extra
jvoorbeeld.
ons langs
l-drs.
i km
n pingelen,
en om nog
kket
Ier, bij ons
>RT
Fl. 14.195,-
ITE.
n de pro-
)00 auto's.
gg NISSAN]
K GARAGE
^^DENISSFN BV
SIS
.395,-
95,-
200,-
Leharstraat 19-21, Tilburg
Tel. 013/553678
DOQ
itie.
verwarming
Sunny
arden
Nissan Patrol 2.8 D Van
v.a. 37.991excl. BTW
P NuookinTrial-uitvoering
987
Het is in 1991 precies tien jaar geleden dat Nissan Mo
tor Nederland voor het eerst met een bedrijfsauto op de
markt kwam. Een mooie gelegenheid om op verschil
lende punten in het leveringsprogramma wijzigingen
aan te brengen en het aanbod uit te breiden met nieu
we modellen. Zo zal aan het einde van de zomer van de
nieuwe Nissan Sunny een handige bestelversie worden
geleverd, terwijl de Nissan Trade al per direkt wordt
toegevoegd.
ovii semi-
i en Mc Ph.
Een prime
mi goed
Het interieur is keurig afgewerkt
en oogt veel minder plastic dan
enkele jaren geleden bij Seat nog
gebruikelijk was. De stoelen zijn
goed vormgegeven, bieden vol
doende steun en zijn in de duur
dere types ook in hoogte instel
baar. De gordels zijn voor- en
achterin in hoogte te variëren.
deuren voorzien van
en een wisser. De Nissan St
Q-bic zal onder andere woi
geleverd met een 1.7 liter diesel
motor. Over de exacte prijs is nog
niets bekend.
Begin deze maand heeft Volkswa
gen officieel met de Tsjechische
regering het contract getekend
dat voorziet in de volledige over
name van Skoda binnen 5 jaar.
Op dit moment bezit VW een be
lang van 31 procent, maar dit
aandeel zal in 1995 tot 70 procent
worden uitgebreid. Volkswagen
betaalt voor dit meerderheidsbe
lang een bedrag van 1,4 miljard
DM. De komende 10 jaar gaat VW
ongeveer 9 miljard DM investeren
in de modernisering van de be
staande produktiefaciliteiten van
Skoda en uitbreiding van
duktiecapaciteit tot 500.001
Dit jaar moeten er al zo'n 200.000
exemplaren van de Skoda Favorit
van de band lopen. Een aantal
dat in 1997 geleidelijk tot 400.000
stuks per jaar moet zijn toegeno
men. Verwacht dat Skoda dit jaar
een nettowinst van 168 miljoen DM
zal behalen bij een omzet van 1,7
miljard DM.
Vanette
Nissan kent sinds vorig jaar twee
verschillende Vanette's. Door een
brand in de Japanse fabriek zag
de importeur zich genoodzaakt de
afwijkende Spaanse Vanette te
gaan importeren. Nu de Japanse
auto al weer enige tijd gewoon le
verbaar is, blijkt de belangstelling
voor de Europese versie overwel
digend. De Spaanse Vanette heeft
de toevoeging Sailor.
Veertien Europese autofabri
kanten hebben vorige week
hun instemming betuigd met
een EG-plan inzake de export
van Japanse auto's naar
Europa. E.G. Commissaris de
heer H. Bangemann heeft
voorgesteld om vanaf 1992
een periode van zes jaar in te
stellen waarin de Japanse
autofabrikanten geleidelijk
hun marktaandeel mogen uit
breiden. Alleen PSA (Peu
geot/Citroën) neemt geen
deel aan het overleg. Peu-
geot-topman Jacques Calvet
wil niet dat de export van Ja
panse auto's naar de E.G.
toeneemt. Hij heeft er tijdens
de autosalon van Genève op
aangedrongen een topconfe
rentie te beleggen van Euro
pese regeringsleiders over de
toekomstige grootte van de
Japanse autoexport naar de
E.G. (Bron:Rai)
zich makkelijk berijden en de van
af de 1.8i standaard stuurbe
krachtiging werkt prettig mee. De
handgeschakelde VW 5-bak
werkt probleemloos en direct. La
ter zal op de 2 liter ook een mo
derne, elektronisch gestuurde 4-
traps automaat leverbaar worden.
Als in het interieur het Seat-em-
bleem op het stuur zou worden
weggelaten, zou je zweren dat je
in een Volkswagen hebt plaatsge
nomen. De vormgeving komt ver-
trouwd over, terwijl luchtroosters, buitenspiegels en
schakelaars, de knoppen van ver- komt er alleen als
warming en ventilatie en de be-
dieningshendels aan het stuur van
de groote Duitse hoop komen.
Dan tot slot nog iets over de leve
ring en prijzen. De eerste Toledo's
zullen medio augustus bij de dea
lers arriveren. De diesels worden
later in het jaar verwacht. Uiter
aard zijn de prijzen nog niet be
kend. De basis 1.6 CL zal onder
de dertig mille worden aangebo
den, waarbij f.27.995,= een uitste
kend startbedrag zou zijn. Voor de
16V mogen we rustig op minimaal
f.45.000, rekenen. Seat zal dit
jaar nog ongeveer 1500 Toledo's
op de weg zetten in ons land, ter
wijl voor 1991 er een aantal van
3000 tot 4000 wordt verwacht.
Motoren
Over de motoren heeft Seat zich
niet druk hoeven maken. Het aan
bod van Volkswagen is zo divers
dat de keuze groot was. Uiteraard
werden de vier benzine kracht
bronnen en de twee diesels volle
dig op de Toledo aangepast.
In de nieuwe uitgave is de Vanet
te Sailor 30 centimeter gegroeid,
terwijl ook het front iets werd ge
wijzigd. De auto's worden stan
daard geleverd met stoffen bekle
ding, zonwerend glas, een wisser
op de verwarmde achterruit en
twee grote zij-laaddeuren. De 4,31
meter lange Vanette heeft bij een
enkele cabine een laadruimte die
2,48 meter lang is. Uiteraard is er
ook de mogelijkheid van een dub
bele cabine. De Vanette Sailor
heeft een nuttig laadvermogen
van 900 kg en kent garanties ver
gelijkbaar aan de personenauto's
van Nissan: 3 jaar of 100.000 km
algemene garantie, 3 jaar lakga-
rantie en 6 jaar op de carrosserie.
De auto waarmee het Silk Cut Ja
guar-team het Wereldkampioen
schap Sport Prototypes gaat be
vechten, wordt op dit moment aan
de zwaarste tests onderworpen. In
het ontwerp van deze Jaguar XJR-
14 zijn ervaringen uit de Formule 1
racerij verwerkt. Op 14 april reed
de auto al op het circuit van Suzu-
ka in Japan. De Jaguar ziet er uit
als een sportscar maar vertoont
onderhuids veel overeenkomsten
met een Formule 1-auto. De auto
biedt echter plaats aan twee per
sonen.
Achterin ligt een door Cosworth
ontworpen V8. De transmissie is
voor de achteras gebouwd, terwijl
de versnellingshendel naar het
midden van het interieur wordt
gevoerd. Volgens teamleider Tom
Walkinshaw zijn slechts de wiel-
moeren onveranderd gebleven, in
vergelijking met de auto uit het vo
rige seizoen. Achter het stuur van
de twee Slik Cut auto's vinden we
drie coureurs: Derek Warwick uit
Engeland, Teo Fabi uit Italië en
de Deen John Nielsen.
tenspiegels, met stof beklede
deurpanelen en een waarschu-
wingssignaal bij vergeten verlich
ting. De 1.8 heeft bovendien stuur
bekrachtiging. Als opties worden
aangeboden ABS, schuifdak,
lichtmetalen velgen en een in
hoogte verstelbare bestuurders
stoel. De GLX is het luxe topmodel
en is volgehangen met mistlam
pen voor, meegespoten bumpers,
vier elektrische portierruiten, elek
trisch verstelbare en verwarmde
buitenspiegels en ABS. De GLX
ci vxuêön als 2 liter. Tot slot is
er dan nog de 1.8 16- klepper als
sportieve GT. De uitvoering komt
behoorlijk met die van de GLX
overeen, echter uitgebreid met
lichtmetalen velgen, sportstuur,
boordcomputer, een spoiler op de
achterklep en sportstoelen. De GT
zal voornamelijk vanwege zijn uit
rusting klanten moeten trekken.
De zware achterspoiler wordt wis
selend beoordeeld.
Patrol
Sinds de introductie van de brede
Nissan Patrol GR, heeft fabrikant
en importeur de bestaande (smal
lere) R niet vergeten. Om deze
auto echter wat meer aandacht te
geven, is er nu tijdelijk de Nissan
Patrol Trial. De auto heeft een op
tiepakket bestaande uit een side-
bar-set, een zogenaamde koeie-
vanger voor de grille, Trail-bad
ges op de flanken en lichtmetalen
velgen in de maat 7Jxl5. De Patrol
staat op Michelin X- CH4 banden
in de maat 10,5 x 15. Het Trail-
pakket is op alle varianten van de
Patrol R te verkrijgen: kort of lang,
met geel of grijs kenteken. Er kan
wat motoren betreft worden geko
zen uit een 2.8 liter diesel van 92
pk en de snelle turbodiesel met
dezelfde inhoud en 115 pk. De Nis
san Patrol R mag maximaal 3500
kg trekken. Het totale Trail-pakket
vertegenwoordigd een waarde
van f.6.500,Hiervan vindt de ko
per slechts f.1.185,= terug in de
aanschafprijs.
Sunny
Het kleinste, maar misschien wel
meest belangrijke Nissan-bestel
nieuws is de nieuwe Sunny. Ter
vervanging van de wat saaie
oude Sunny bestel biedt het merk
mw|. prijs
989 15.950,-
987 11.950,-
987 12.950,-
988 16.950,-
989 20.950,-
989 21.950,-
986 16.950,-
987 18.950,-
989 23.950,-
988 20.950,-
987 17.950,-
988 29.950,-
987 22.950,-
989 33.950,-
985 10.950,-
989 19.950,-
990 33.950,-
988 14.950,-
988 17.950,-
989 25.950,-
985 10.950,-
988 14.950,-
987 11.950,-
988 13.950,-
989 17.950,-
vanaf augusTus de Sunny Q-bic.
Het is een auto in de klasse van
bijvoorbeeld de Kadett Combo.
Dit betekent een verhoogd dak en
twee deuren aan de achterkant.
Heel slim zijn beide ruiten in deze
Alle benzinemotoren zijn natuur
lijk voorzien van brandstofinspui-
ting en een geregelde driewegka
talysator. Aan de basis staat een
1.6 liter met monopoint injectie en
een vermogen van 72 pk. Hiermee
is de Toledo goed voor een top
van 170 km/u en een acceleratie
van 0-100 in 13,3 seconden. De 1.8i
is met 90 pk wat vlotter: 182 km/u
en 0-100 in 12,4 seconden. Zonder
de twee snelste benzineversies te
vergeten, kijken we eerst naar de
diesels. De Toledo kan namelijk
worden voorzien van de nog rela
tief nieuwe 1.9 liter ruwoliestoker.
Deze krachtbron levert 68 pk en
haalt een top van 165 km/u. Inte
ressanter wellicht is dezelfde mo
tor met een kleine turbocompres
sor en oxydatiekatalysator (171
km/u en 0-100 in 14,9 sec.).
Aan de top staan een 2 liter met
Digifant injectie en de uit de VW
Golf GTI bekende 1.8 liter 16-klep-
per. We reden met beide auto's.
De 2 liter is een fantastische mo
tor: stil ,en met zeer goede presta
ties. Zo trekt de auto in 10,5 secon
den naar de 100 km/u en er wordt
een top opgegeven van 196 km/u.
De 2.0i levert een bruikbaar ver
mogen van 115 pk bij 5400 tr/min.
De belangrijker is echter het pri
ma koppel van 166 Nm dat al bij
3200 tr/min volledig van zich laat
profiteren. De 2 liter vraagt weinig
schakelen en trekt uit vrijwel ieder
toerental vlot op.
Rumoerig
Met de 16-klepper is het heel an
ders gesteld. De 1.8 liter staat met
128 pk boven de 2 liter en heeft
ook prestaties die een fractie be
ter zijn. Maar dan houden de
voordelen ook op. De 16-klepper
is veel rumoeriger en vraagt voor
snel rijden veelvuldig schakelen.
Kijken we naar het koppel dan
wordt veel verklaard. De 16V le
vert 6 Nm minder dan de 2.0i en
bovendien bij een veel hoger toe
rental van 4500. Zodoende komt
de 2 liter duidelijk als prettiger uit
de bus en is de 16V puur voor een
kleine groep sportieve rijders be
doeld.
De Toledo heeft als voorwielaan-
drijver een voorspelbaar en com
fortabel weggedrag. De auto laat
Mensen die regelmatig in Spanje
komen zullen de Trade niet als
nieuw ervaren. Dit model, wat bo
ven de bestaande Cabstar is ge
plaatst, wordt namelijk in de voor
malige Ebro-fabrieken gemaakt.
Zodoende vinden we in de Trade
een mengeling van Spaanse en
Japanse invloeden. De Trade mag
nog net met een personenautorij-
bewijs worden gereden.
Stadswerk
Het is een chassis-cabine die met
een al in vele versies en uitvoerin
gen wordt aangeboden. Zo is in
samenwerking met de Amersfoort-
se carrosseriespecialist Tijmen-
Ploeg een uitgebreid gamma aan
open en gesloten laadbakken
voor de nieuwe Nissan ontwik
keld. De klant kan kiezen uit twee
wielbases van 2,85 en 3,40 meter.
Het bruto laadvermogen voor de
korte versie bedraagt 1920 kilo
gram, terwijl het G.V.W. voor alle
varianten op 3.500 kg is vastge
steld. Zowel de voor- als achteras
is aan semi-eliptische bladveren
opgehangen. Ónder de cabine
ligt de 2,8 liter 4 cylinder diesel
motor van 84 pk, gekoppeld aan
een vijfversnellingsbak. Stan
daard is iedere Trade van stuur
bekrachtiging voorzien, erg han
dig bij het vele stadswerk wat met
dit type bestelauto doorgaans
wordt verricht. De prijzen van de
Nissan Trade starten voor de korte
variant bij f.30.200,= exclusief
BTW en voor de langere versie bij
f.30.800,-.
Na het openen van de forse ach
terklep wordt een makkelijk te be
laden ruimte zichtbaar van maar
liefst 550 liter en dat is zelfs in de
ze klasse bijzonder. De kofferbak
is helemaal bekleed en door het
neerklappen van de achterbank
(afhankelijk van de uitvoering in
ongelijke delen) kan een bagage-
volume van 1350 liter worden ge-
creeërd.
Dat Volkswagen
ontwikkeling is betrokken, valt op
veel onderdelen te bemerken. De
wielbasis van de Toledo is met
2,47 meter vrijwel gelijk aan die
Ji van de huidige Golf. Als we on-
Jfcs derstel en wielophanging goed
bekijken, dan zien we vooral op
dit punt veel overeenkomsten. Dat
betekent een semi-onafhankelijke
achteras en Mc Pherson veerpo-
ten voor. Een prima oplossing die
al vele jaren goed voldoet. Voor
een Zuideuropese auto is de Tole
do zodoende relatief strak ge
veerd.
Uitrustingsniveaus
De Seat Toledo komt er in vier uit-
rustingsniveau's. De CL-versie is
ondermeer voorzien van dubbele
koplampen, interval op de ruite-
wissers, deurhakken en een in
één deel neerklapbare achter
bank. De CL wordt als 1.6 gele
verd. Dezelfde motor en de 1.8 zijn
er ook als GL, een completere uit
gave die bovendien met behulp
van een aantal opties gepersona-
liseerd kan worden. Standaard
zijn getint glas, meegespoten bui-