SEAT TOLEDO yuionosT bv OM Tien jaar Nissan bedrijfsauto's gevierd met nieuwe modellen p N U5; □a AUTO Ml ■EK r LrlTTTlIlll 4 x 4 - SPECIALIST Europese autofabrikanten akkoord over Japanse invoerrestricties Overname Skoda door VW definitief Jaguar XJR-14 ITIE* I WH »- r? 11991 - pagina 6 DE AUTOMAAT-Donderdag 18 april 1991 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER .ASSE 68.000 km 989 989 35.000 km 986 131.000 km 87.000 km 986 989 121.000 km 1985 119.000 km 102.000 km Burg. Jansenstraat 52-56 l Tilburg-013-683911 Vervolg van p. 1. Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken Hoevenseweg 92d, Tilburg, 013-321405 >r Seat i Automobielbedrijf Tilburg Wie anders? Uw Seat-dealer voor Tilburg zeer direct bij de .atrokken, valt op ‘e bemerken. De >ella Sport e Marbella al voor oordeel op ïr extra jvoorbeeld. ons langs l-drs. i km n pingelen, en om nog kket Ier, bij ons >RT Fl. 14.195,- ITE. n de pro- )00 auto's. gg NISSAN] K GARAGE ^^DENISSFN BV SIS .395,- 95,- 200,- Leharstraat 19-21, Tilburg Tel. 013/553678 DOQ itie. verwarming Sunny arden Nissan Patrol 2.8 D Van v.a. 37.991excl. BTW P NuookinTrial-uitvoering 987 Het is in 1991 precies tien jaar geleden dat Nissan Mo tor Nederland voor het eerst met een bedrijfsauto op de markt kwam. Een mooie gelegenheid om op verschil lende punten in het leveringsprogramma wijzigingen aan te brengen en het aanbod uit te breiden met nieu we modellen. Zo zal aan het einde van de zomer van de nieuwe Nissan Sunny een handige bestelversie worden geleverd, terwijl de Nissan Trade al per direkt wordt toegevoegd. ovii semi- i en Mc Ph. Een prime mi goed Het interieur is keurig afgewerkt en oogt veel minder plastic dan enkele jaren geleden bij Seat nog gebruikelijk was. De stoelen zijn goed vormgegeven, bieden vol doende steun en zijn in de duur dere types ook in hoogte instel baar. De gordels zijn voor- en achterin in hoogte te variëren. deuren voorzien van en een wisser. De Nissan St Q-bic zal onder andere woi geleverd met een 1.7 liter diesel motor. Over de exacte prijs is nog niets bekend. Begin deze maand heeft Volkswa gen officieel met de Tsjechische regering het contract getekend dat voorziet in de volledige over name van Skoda binnen 5 jaar. Op dit moment bezit VW een be lang van 31 procent, maar dit aandeel zal in 1995 tot 70 procent worden uitgebreid. Volkswagen betaalt voor dit meerderheidsbe lang een bedrag van 1,4 miljard DM. De komende 10 jaar gaat VW ongeveer 9 miljard DM investeren in de modernisering van de be staande produktiefaciliteiten van Skoda en uitbreiding van duktiecapaciteit tot 500.001 Dit jaar moeten er al zo'n 200.000 exemplaren van de Skoda Favorit van de band lopen. Een aantal dat in 1997 geleidelijk tot 400.000 stuks per jaar moet zijn toegeno men. Verwacht dat Skoda dit jaar een nettowinst van 168 miljoen DM zal behalen bij een omzet van 1,7 miljard DM. Vanette Nissan kent sinds vorig jaar twee verschillende Vanette's. Door een brand in de Japanse fabriek zag de importeur zich genoodzaakt de afwijkende Spaanse Vanette te gaan importeren. Nu de Japanse auto al weer enige tijd gewoon le verbaar is, blijkt de belangstelling voor de Europese versie overwel digend. De Spaanse Vanette heeft de toevoeging Sailor. Veertien Europese autofabri kanten hebben vorige week hun instemming betuigd met een EG-plan inzake de export van Japanse auto's naar Europa. E.G. Commissaris de heer H. Bangemann heeft voorgesteld om vanaf 1992 een periode van zes jaar in te stellen waarin de Japanse autofabrikanten geleidelijk hun marktaandeel mogen uit breiden. Alleen PSA (Peu geot/Citroën) neemt geen deel aan het overleg. Peu- geot-topman Jacques Calvet wil niet dat de export van Ja panse auto's naar de E.G. toeneemt. Hij heeft er tijdens de autosalon van Genève op aangedrongen een topconfe rentie te beleggen van Euro pese regeringsleiders over de toekomstige grootte van de Japanse autoexport naar de E.G. (Bron:Rai) zich makkelijk berijden en de van af de 1.8i standaard stuurbe krachtiging werkt prettig mee. De handgeschakelde VW 5-bak werkt probleemloos en direct. La ter zal op de 2 liter ook een mo derne, elektronisch gestuurde 4- traps automaat leverbaar worden. Als in het interieur het Seat-em- bleem op het stuur zou worden weggelaten, zou je zweren dat je in een Volkswagen hebt plaatsge nomen. De vormgeving komt ver- trouwd over, terwijl luchtroosters, buitenspiegels en schakelaars, de knoppen van ver- komt er alleen als warming en ventilatie en de be- dieningshendels aan het stuur van de groote Duitse hoop komen. Dan tot slot nog iets over de leve ring en prijzen. De eerste Toledo's zullen medio augustus bij de dea lers arriveren. De diesels worden later in het jaar verwacht. Uiter aard zijn de prijzen nog niet be kend. De basis 1.6 CL zal onder de dertig mille worden aangebo den, waarbij f.27.995,= een uitste kend startbedrag zou zijn. Voor de 16V mogen we rustig op minimaal f.45.000, rekenen. Seat zal dit jaar nog ongeveer 1500 Toledo's op de weg zetten in ons land, ter wijl voor 1991 er een aantal van 3000 tot 4000 wordt verwacht. Motoren Over de motoren heeft Seat zich niet druk hoeven maken. Het aan bod van Volkswagen is zo divers dat de keuze groot was. Uiteraard werden de vier benzine kracht bronnen en de twee diesels volle dig op de Toledo aangepast. In de nieuwe uitgave is de Vanet te Sailor 30 centimeter gegroeid, terwijl ook het front iets werd ge wijzigd. De auto's worden stan daard geleverd met stoffen bekle ding, zonwerend glas, een wisser op de verwarmde achterruit en twee grote zij-laaddeuren. De 4,31 meter lange Vanette heeft bij een enkele cabine een laadruimte die 2,48 meter lang is. Uiteraard is er ook de mogelijkheid van een dub bele cabine. De Vanette Sailor heeft een nuttig laadvermogen van 900 kg en kent garanties ver gelijkbaar aan de personenauto's van Nissan: 3 jaar of 100.000 km algemene garantie, 3 jaar lakga- rantie en 6 jaar op de carrosserie. De auto waarmee het Silk Cut Ja guar-team het Wereldkampioen schap Sport Prototypes gaat be vechten, wordt op dit moment aan de zwaarste tests onderworpen. In het ontwerp van deze Jaguar XJR- 14 zijn ervaringen uit de Formule 1 racerij verwerkt. Op 14 april reed de auto al op het circuit van Suzu- ka in Japan. De Jaguar ziet er uit als een sportscar maar vertoont onderhuids veel overeenkomsten met een Formule 1-auto. De auto biedt echter plaats aan twee per sonen. Achterin ligt een door Cosworth ontworpen V8. De transmissie is voor de achteras gebouwd, terwijl de versnellingshendel naar het midden van het interieur wordt gevoerd. Volgens teamleider Tom Walkinshaw zijn slechts de wiel- moeren onveranderd gebleven, in vergelijking met de auto uit het vo rige seizoen. Achter het stuur van de twee Slik Cut auto's vinden we drie coureurs: Derek Warwick uit Engeland, Teo Fabi uit Italië en de Deen John Nielsen. tenspiegels, met stof beklede deurpanelen en een waarschu- wingssignaal bij vergeten verlich ting. De 1.8 heeft bovendien stuur bekrachtiging. Als opties worden aangeboden ABS, schuifdak, lichtmetalen velgen en een in hoogte verstelbare bestuurders stoel. De GLX is het luxe topmodel en is volgehangen met mistlam pen voor, meegespoten bumpers, vier elektrische portierruiten, elek trisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en ABS. De GLX ci vxuêön als 2 liter. Tot slot is er dan nog de 1.8 16- klepper als sportieve GT. De uitvoering komt behoorlijk met die van de GLX overeen, echter uitgebreid met lichtmetalen velgen, sportstuur, boordcomputer, een spoiler op de achterklep en sportstoelen. De GT zal voornamelijk vanwege zijn uit rusting klanten moeten trekken. De zware achterspoiler wordt wis selend beoordeeld. Patrol Sinds de introductie van de brede Nissan Patrol GR, heeft fabrikant en importeur de bestaande (smal lere) R niet vergeten. Om deze auto echter wat meer aandacht te geven, is er nu tijdelijk de Nissan Patrol Trial. De auto heeft een op tiepakket bestaande uit een side- bar-set, een zogenaamde koeie- vanger voor de grille, Trail-bad ges op de flanken en lichtmetalen velgen in de maat 7Jxl5. De Patrol staat op Michelin X- CH4 banden in de maat 10,5 x 15. Het Trail- pakket is op alle varianten van de Patrol R te verkrijgen: kort of lang, met geel of grijs kenteken. Er kan wat motoren betreft worden geko zen uit een 2.8 liter diesel van 92 pk en de snelle turbodiesel met dezelfde inhoud en 115 pk. De Nis san Patrol R mag maximaal 3500 kg trekken. Het totale Trail-pakket vertegenwoordigd een waarde van f.6.500,Hiervan vindt de ko per slechts f.1.185,= terug in de aanschafprijs. Sunny Het kleinste, maar misschien wel meest belangrijke Nissan-bestel nieuws is de nieuwe Sunny. Ter vervanging van de wat saaie oude Sunny bestel biedt het merk mw|. prijs 989 15.950,- 987 11.950,- 987 12.950,- 988 16.950,- 989 20.950,- 989 21.950,- 986 16.950,- 987 18.950,- 989 23.950,- 988 20.950,- 987 17.950,- 988 29.950,- 987 22.950,- 989 33.950,- 985 10.950,- 989 19.950,- 990 33.950,- 988 14.950,- 988 17.950,- 989 25.950,- 985 10.950,- 988 14.950,- 987 11.950,- 988 13.950,- 989 17.950,- vanaf augusTus de Sunny Q-bic. Het is een auto in de klasse van bijvoorbeeld de Kadett Combo. Dit betekent een verhoogd dak en twee deuren aan de achterkant. Heel slim zijn beide ruiten in deze Alle benzinemotoren zijn natuur lijk voorzien van brandstofinspui- ting en een geregelde driewegka talysator. Aan de basis staat een 1.6 liter met monopoint injectie en een vermogen van 72 pk. Hiermee is de Toledo goed voor een top van 170 km/u en een acceleratie van 0-100 in 13,3 seconden. De 1.8i is met 90 pk wat vlotter: 182 km/u en 0-100 in 12,4 seconden. Zonder de twee snelste benzineversies te vergeten, kijken we eerst naar de diesels. De Toledo kan namelijk worden voorzien van de nog rela tief nieuwe 1.9 liter ruwoliestoker. Deze krachtbron levert 68 pk en haalt een top van 165 km/u. Inte ressanter wellicht is dezelfde mo tor met een kleine turbocompres sor en oxydatiekatalysator (171 km/u en 0-100 in 14,9 sec.). Aan de top staan een 2 liter met Digifant injectie en de uit de VW Golf GTI bekende 1.8 liter 16-klep- per. We reden met beide auto's. De 2 liter is een fantastische mo tor: stil ,en met zeer goede presta ties. Zo trekt de auto in 10,5 secon den naar de 100 km/u en er wordt een top opgegeven van 196 km/u. De 2.0i levert een bruikbaar ver mogen van 115 pk bij 5400 tr/min. De belangrijker is echter het pri ma koppel van 166 Nm dat al bij 3200 tr/min volledig van zich laat profiteren. De 2 liter vraagt weinig schakelen en trekt uit vrijwel ieder toerental vlot op. Rumoerig Met de 16-klepper is het heel an ders gesteld. De 1.8 liter staat met 128 pk boven de 2 liter en heeft ook prestaties die een fractie be ter zijn. Maar dan houden de voordelen ook op. De 16-klepper is veel rumoeriger en vraagt voor snel rijden veelvuldig schakelen. Kijken we naar het koppel dan wordt veel verklaard. De 16V le vert 6 Nm minder dan de 2.0i en bovendien bij een veel hoger toe rental van 4500. Zodoende komt de 2 liter duidelijk als prettiger uit de bus en is de 16V puur voor een kleine groep sportieve rijders be doeld. De Toledo heeft als voorwielaan- drijver een voorspelbaar en com fortabel weggedrag. De auto laat Mensen die regelmatig in Spanje komen zullen de Trade niet als nieuw ervaren. Dit model, wat bo ven de bestaande Cabstar is ge plaatst, wordt namelijk in de voor malige Ebro-fabrieken gemaakt. Zodoende vinden we in de Trade een mengeling van Spaanse en Japanse invloeden. De Trade mag nog net met een personenautorij- bewijs worden gereden. Stadswerk Het is een chassis-cabine die met een al in vele versies en uitvoerin gen wordt aangeboden. Zo is in samenwerking met de Amersfoort- se carrosseriespecialist Tijmen- Ploeg een uitgebreid gamma aan open en gesloten laadbakken voor de nieuwe Nissan ontwik keld. De klant kan kiezen uit twee wielbases van 2,85 en 3,40 meter. Het bruto laadvermogen voor de korte versie bedraagt 1920 kilo gram, terwijl het G.V.W. voor alle varianten op 3.500 kg is vastge steld. Zowel de voor- als achteras is aan semi-eliptische bladveren opgehangen. Ónder de cabine ligt de 2,8 liter 4 cylinder diesel motor van 84 pk, gekoppeld aan een vijfversnellingsbak. Stan daard is iedere Trade van stuur bekrachtiging voorzien, erg han dig bij het vele stadswerk wat met dit type bestelauto doorgaans wordt verricht. De prijzen van de Nissan Trade starten voor de korte variant bij f.30.200,= exclusief BTW en voor de langere versie bij f.30.800,-. Na het openen van de forse ach terklep wordt een makkelijk te be laden ruimte zichtbaar van maar liefst 550 liter en dat is zelfs in de ze klasse bijzonder. De kofferbak is helemaal bekleed en door het neerklappen van de achterbank (afhankelijk van de uitvoering in ongelijke delen) kan een bagage- volume van 1350 liter worden ge- creeërd. Dat Volkswagen ontwikkeling is betrokken, valt op veel onderdelen te bemerken. De wielbasis van de Toledo is met 2,47 meter vrijwel gelijk aan die Ji van de huidige Golf. Als we on- Jfcs derstel en wielophanging goed bekijken, dan zien we vooral op dit punt veel overeenkomsten. Dat betekent een semi-onafhankelijke achteras en Mc Pherson veerpo- ten voor. Een prima oplossing die al vele jaren goed voldoet. Voor een Zuideuropese auto is de Tole do zodoende relatief strak ge veerd. Uitrustingsniveaus De Seat Toledo komt er in vier uit- rustingsniveau's. De CL-versie is ondermeer voorzien van dubbele koplampen, interval op de ruite- wissers, deurhakken en een in één deel neerklapbare achter bank. De CL wordt als 1.6 gele verd. Dezelfde motor en de 1.8 zijn er ook als GL, een completere uit gave die bovendien met behulp van een aantal opties gepersona- liseerd kan worden. Standaard zijn getint glas, meegespoten bui-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 35