VOLKSWAGEN POLO G40 CITROEN ZX 1 IK IS SAAB ROYAL VIKINGS Z' Volkswagen Polo G40 Adr. van de Ven Tilburg BV. V-A-G Volvo Business Dagen bij Van Roosmalen Wie het kleine niet eert... IS BV A f SSL ZUIDOOSTbv DE TILBURGSE KOERIER II 1991 - pagina 2 I meeste merl ben van drie lar- RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - Tel. 013/321411 Vervolg van p. 1. s welkom! is echt de grijze 4 113-423030 ner twee ïflex, het cont I >n 013-321405 1991* lat toe ousiasme /oor e dat s vindt, is ize lijk ‘albare sbben i vol- >rtabel. 1.950, — 0.950,- 6.500,— 2.950, — 15.950, - 18.950, — 16.950, — 16.950 13.950, - 19.950, — 28.950, — 14.950, — 16.950, — 17.950, — 18.950,- f 17.950,— f 23.950,— 16.950,- 22.950,— 8.950,— DE AUTOMAAT - Donderdag 18 april 1991 - pagina 3 Over de prijzen is nog weinig meer bekend dan bij de statische presentatie enkele maanden gele-_ den. Prijzen zullen op het niveau liggen van de concurrentie, zodat de serie zal starten rond de f.25.000,=. bij 120 km/u 7,5 liter/100 km stad 8,9 liter/100 km Prijs: f.36.495,= :n occasion van '87, volgens de 4. I wikkeling van afstand aan en komt nu sinds de intro ductie van de gefacelifte Polo met een snelle versie, de G40. We mogen dit kleine, snelle karretje met recht een GTi noemen van duidelijke Volkswagen signatuur. Midden jaren zeventig creeerde Volkswagen min of meer het middenklasse GTi- segment met de Golf. Veel vergelijkbare auto's kwamen vervolgens van de con currentie. Peugeot gokte met de 205 GTi op een treedje I lager en bleek ook daar succesvol. VW zag deze ont- den of deze auto een alternatief is voor de Golf GTi. Zijn prijs is uiter aard aantrekkelijker en wat spor tiviteit doet de Polo zeker niet voor zijn grotere broer onder. Het blijft ceri een kwestie van smaak, terwijl de fluit Golf een echte vierzitter is. Technische gegevens: 'Polo G40 ders: 4 in lijn >ud: 1272 cc 75 x 72 mm pk bij 6000 tr/min a bij I Royal Vikings Uw Saab dealer nodigt u uit om van 18 t/m 23 april kennis te komen maken met enkele «koninklijke» Saab-modellen. Alleen voor het echt snelle boch tenwerk is de zijdelingse steun on voldoende. Zeer prettig is de enor me stilte binnenin. De motor doet rustig zijn werk, terwijl ook wind-, banden- en carrosseriegeluiden zijn uitgebannen. Nummer twee die klaar stond was de Reflex, het eerste model, die Beperkte oplage Van het vorige model Polo werd al een versie met G-lader in be perkte oplage in Duitsland gele verd. Nu is deze techniek ook voor de exportlanden beschikbaar. Als basis nam VW de bekende en be trouwbare 1272 cc krachtbron. Huisvader De Reflex krijgt bij ons een 75 pk 1.4 liter injectiemotor die goed is voor prestaties die net onder het niveau van de 1.6i liggen. We re den echter met de Franse ver' met carburateur en een hanc ke. De 1.4 is geen toonbeeld van stilte, maar presteert inderdaad zeer goed. Een bochtige weg van zo'n 40 km werd in een zeer korte tijd afgelegd. Vooral de stoelen in de Reflex schieten bij dit soort ca priolen te kort. De auto heeft een behoorlijk glasoppervlak, waar door het uitzicht uitstekend is. De besturing is ook zonder bekrachti ging uitermate licht en direct. Tussen de Aura en de Reflex vin den 1 1.6i motor zal worden aangebo- Hetzelfde blok huist ook in andere versies van de Polo waar vermo gens van 55 en 75 pk worden ge realiseerd. Voor de sportieve top per van een programma natuur lijk niet voldoend^. De motor van de G40 heeft een vol electronisch ontstekings- en injectiesysteem wat we onder de naam Digifant ook bij andere Volkswagens te genkomen. De G-lader, simpel ge zegd het broertje van de Turbo, werd tot nog toe in serie toegepast op de Golf en Corrado die de toe voeging G60 hebben. Bij de Polo ‘vinden we een dergelijk blaasap paraat met een kleinere diameter, vandaar G40. In doorsnee ziet de G-lader eruit als een soort van slakkehuis. Het binnenste deel MffRDAN 100 xasioNs MN BIJNA "MERKEN Autobedrijf ^^^^Aufomobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d Tilburg Telefoor Ook de Saab 9000 CDi 2.3 kan als adelijke viking worden besteld. De klant heeft bij dit model de keuze uit vijf metaalkleuren. Stan daard vinden we ook weer ABS, naast airconditioning en cruise- itrol. De auto staat op lichtme talen 'cross-spoke' wielen. In het interieur vinden we ook hier een houten dashboard en lederen be kleding. De Saab 9000 CDi Royal Viking kost f.89.950,= Beide auto's zijn tot en met 23 april aanstaande op de landelijke Saab-Expo dagen te zien bij de officiële Saab-dealer voor Tilburg en omstreken: Automobielbedrijf Zuid-Oost aan de Hoevenseweg 92D in Tilburg. gordels voor en een verstel stuurkolom. De stoelen heb een korte zitting, maar zijn i gens Franse traditie comfoi Wat betreft brandstofverbruik mo gen we de snelste Polo prijzen. Gemiddeld noteerden we 1 liter Eurosuper op ruim 12 kilometer en ik kan verzekeren dat we er stevig aan getrokken hebben. Sportieve Volkswagens zijn duur, waardoor we van de prijs van de Polo G40 ons niet schrikken: f .36.495, Vergeleken met andere sportieve telgjes is de G40 niet be paald een aanbieding, maar als de auto dezelfde weg inslaat als de Golf dan zal kwaliteit en uit straling van het merk ook hier ze gevieren. rieur en levert bijzonder goede prestaties tot zo'n 150 km/u. He laas is de uitrusting was sobertjes zonder een electrische ruiten en *antrale vergrendeling. Een aan- iting is het ontbreken van een aansteker en mistachterlicht. deurs al ver klaar schijnt te zijn. Deze variant zal in ons land zo'n 65% van de verkopen gaan uitma ken. Citroen verwacht dit jaar zo'n 232.000 eenheden van de ZX te produceren. In Nederland zullen er op jaarbasis volgens de impor teur 9000 verkocht worden. Merk en type: Volkswagen I u Aantal cylindei Cylinderinhou Boring x slag: Vermogen: 113 p Koppel: 150 Nm 3600-4400 tr/min Prestaties: topsnelheid 196 km/u acceleratie 0-100 in 8,6 sec. Afmetingen: lengte 3,72 meter, breedte 1,59 meter Gewicht: 830 kg Verbruik: bij 90 km/u De Polo G40 is een grappige uit- 5,6 liter/100 km breiding van het sportieve VW- 1 on 1 n c programma. Hij heeft een aardig voorkomen, leuk ingericht inte rnet nadruk niet als basisuitvoe ring mag worden aangemerkt. Bij de ontwikkeling van de ZX- reeks heeft de marketing-afdeling voor ieder type een geheel eigen doel groep voor ogen gehad. De Reflex is er speciaal voor de vrouwelijke automobilist en jonge gezinnen. De bumpers zijn in de koetskleur gespoten, terwijl deze versie zijn specifieke wieldoppen heeft. Het meubilair is voorzien van een kleurrijke stof. De auto komt inder daad compleet over. 175/60R13H). Aan de buitenkant mist de Polo één belangrijk onder deel, een mistachterlicht. Dit ge mis hebben we ook op de goedk pere uitvoeringen gesignaleerd, en vinden het ontbreken ervan ook hier weer schandalig. Het interieur is op dezelfde be schaafde wijze als de buitenkant van sportieve details voorzien. De zwarte, vrij harde stoelen hebben in het midden een vrolijke band in de kleuren blauw, groen en rood. De extra zijdelingse steun die de zetels aan benen en lenden biedt, is ook bij snel rijden goed. Gelukkig kent de achterkant van de stoel nog een hoogte-instelling. Vooral het instrumentarium is jrappig vormgegeven met links -3 snelheidsmeter en rechts de toerenteller, brandstof- en tempe ratuurmeter die in elkaar over vloeien. De onderste rand wordt opgevuld met een digitaal klokje en een forse reeks controle- lampjes. Een lampje voor een laag brandstofniveau kon er he laas niet af. De G40 heeft een driespakig stuurwiel, wat we ook in andere versies tegenkomen. Verder vinden we op het dash board verschillende uitstroomope- ningen van verwaming en ventila tie, een plaats voor de radio, een enkele schaarse schakelaar en de draaiknoppen voor de luchtvoor ziening. Alles straalt een enorme degelijkheid uit. Groot gemis Ook hier weer een groot gemis. Boven de asbak zit wel een uit sparing voor de sigarette-aanste- ker, maar daar blijft het bij. Te genwoordig zijn er verschillende apparaten die hierop kunnen worden aangesloten, zodat we be ter kunnen spreken van een stop contact. Maar goed, de Polo heeft het niet. De Polo G40 is behoorlijk strak ge veerd, waardoor veel wegoneffen- heden fors worden doorgegeven. Over het algemeen wordt dit spor tief genoemd. De wegligging is dik in orde. De auto heeft een sta- bilsatorstang op de achteras. Tot ruim boven de 120 km/u gedraagt de Polo zich zoals je verwacht. Het sprintje van uit stilstand tot 100 km/u wordt in slechts 8,6 secon den volbracht, terwijl een top van 196 km/u mogelijk moet zijn. Tot zo'n 150 km/u gaat de Polo er als hiervan is draaibaar en stuur pul serend samengeperste lucht het inlaatspruitstuk in. Door al deze voorzieningen is de 1.3 liter goed voor 113 pk bij 6000 tr/min. Het koppel nam in vergelijking met de tammere versies maar liefst met de helft toe tot 150 Nm over een traject van 3600 tot 4400 tr/min. Net als vrijwel alle Volkswagens heeft ook deze Polo een geregelde driewegkatalysator. Aan de carrosserie is slechts door enkele geraffineerde details te zien, dat we met een G40 te ma ken hebben. De zwarte voor- en achterbumper hebben een rode inlegbies. De wielkast zijn met zwarte kunststof randen verbreed, terwijl de lichtmetalen BBS velgen grc het geheel een extra sportief tintje de geeft. Grappig De auto heeft verder een klein spoilertje boven de achterruit, een wis/was- installatie, twee hand matig van binnenuit verstelbare buitenspiegels, dikke stootstrips op de flanken en de G40-vermel- ding voor- en achterop. De auto staat op redelijk brede banden De Polo neemt in zijn segment een geheel eigen plaats in. Waar de -3rken een aanbod heb- wcn .uu uriedeurs hatchbacks met een aflopende derde deur, heeft Volkswagen de stationcar achtige Polo. Toch mogen we rus tig stellen dat de auto er als coupé veel leuker uitziet. Deze sportiever ogende variant werd ook gekozen voor de snelle G40. den. De Avantage is echt de gi_, muis van het stel. Citroën mikt hiermee op de brave huisvader met een beperkte kinderschaar. De auto is te herkennen aan de grijze bumpers en dito bescherm- strips op de flanken. Het is echter wel voorzien van een toerenteller, digitaal klokje, elektrisch bedien de rechter buitenspiegel, verlich ting in de bagageruimte en de verschuifbare achterbank. Naar verwachting zal dit model het meest worden verkocht. De Avan tage en Reflex moeten zo'n 75% van de totaalverkopen gaan uit maken. Aan de top staat de Volcane met zijn 122 pk sterke 1.9 liter multi point injectiemotor. De auto haalt een top van zo'n 200 km/u en trekt binnen 10,2 seconden van 0 tot 100 km/u. Het uiterlijk is herkenbaar aan de meegespoten bumpers en spiegels, de lichtmetalen velgen, extra spioler boven de achterruit en de mistlampen in de voorbum per. Stabilisator Ook het interieur is aan de spor tieve rij-eigenschappen van deze auto aangepast. De stoelen geven wat meer steun, zonder hier van kuipen te spreken. Over het dash board loopt een rode lijn, terwijl J ook het driespakige stuur speci fiek voor de Volcane is. Aan de ophanging is weinig gewijzigd. Alleen de stabilatorstang voor is op een andere manier bevestigd, waardoor de auto iets stugger overkomt. Citroën maakt bij deze auto gelukkig gebruik van een ersie conventionele 8-kleppenmotor, idcho- waardoor voor redelijk vlot rijden 1 niet al te veel geschakeld dient te worden. Tot zo'n 180 km/u ge draagt de Volcane zich voorbeel dig. De kilometers daarboven ko men er wat moeizaam uit. De mo tor is in vergelijking met de 1.6 duidelijk rumoeriger, terwijl in de richting van de topsnelheid ons exemplaar motortrillingen via het gaspedaal doorgaf. De Citroën ZX heeft misschien wat - uiterlijk betreft aan karakter verlo- m we de Avantage, een auto die ren, gezeten achter het stuur blijkt Nederland zowel met de 1.4i als het een echte Citroën te zijn. De auto is zeer comfortabel en stil. De 04241-153? een rakket van door, maar dac boven moet zijn berijder toch meer geduld betrachten. De fut is er dan behoorlijk uit. Dit mag echter niet als een groot nadeel ge noemd worden, daar we ons dan inmiddels op het illegale vlak be geven. Voorpassagiers hebben heel be hoorlijk de ruimte, terwijl achter- passagiers vooral niet te lang en breed moeten zijn. Dit zal echter voor de specifieke G40-rijder niet zo'n bezwaar zijn. De besturing gaat bij een wagengewicht van 830 kg heel direct en opmerkelijk licht. De Polo is er een van het be tere gooi-en-smijt soort. Om een veilige beremming te bewerkstel ligen zijn ook achter schijven ge monteerd. De krachtbron maakt zowel binnenin de auto als erbui ten een sympathiek brommend geluid, wat nooit irritant wordt. Uitstraling Na een langere rit met de Polo G40 kun je de vraag beantwoor- Wie goed op de hoogte is van de geschiedenis, zal zich kunnen her inneren dat de Vikings nu niet be paald een vredelievend volkje waren. Erg koninklijk zijn ze in ieder geval niet te noemen. Saab brengt nu echter twee speciale uitgaves op de markt onder de naam "Royal Viking". Het merk bewijst hiermee dat er uit Scandi navië ook koninklijke vikings ko men. De Saab 900i 2.1 cabriolet krijgt als Royal Viking de kleur Scarabee groen, een laktint die niet op andere modellen wordt geleverd. Verder kenmerkt de auto zich door ABS, een houten dashboard en lederen afwerking van het stuur en de knop van de versnellingspook. Het hele pakket heeft een waarde van f.11.300,=. De auto wordt aangeboden voor f.92.500, en dat is slechts drie duizend gulden meer dan de stan daardversie. den. Grote voordelen zijn een brandstofbesparing van 5 tot 10%, bovendien kan gemakkelijk de maximum snelheid worden aan gehouden. Dit laatste kan weer een grote kostenbesparing ople veren met betrekking tot bekeurin gen. De Volvo 240 sedan met gra tis cruise-control kost f.45.650,= terwijl dezelfde auto als stationcar vanaf f.51.350,= te koop is. De 740- serie start bij f.49.550, terwijl Van Roosmalen een aantrekkelij ke 940 heeft vanaf f.55.350,=. Ook de 740 en 940 zijn als stationcar te bestellen. collectie, zoals de serie officieel door Citroën wordt genoemd, biedt leuke mogelijkheden voor verschillende soorten automobilis ten. Op de Franse televisie horen we op een spot iedere keer een deur solide dichtslaan. De bijbe horende slagzin laat zich het mak kelijkste vertalen met "Een auto zoals (je) het hoort". Citroën wil met de ZX vooraal een imago van degelijkheid krijgen. De ZX zal vanaf september bij ons worden geleverd. Rond die tijd verschijnen in Frankrijk ook de dieselversies, terwijl een drie- Tot en met donderdag 2 mei wor den bij de Volvo-dealers de Busi ness Dagen gehouden. Het is zo doende twee weken goed zaken doen bij Van Roosmalen, vooral wat betreft de 240, 740 en nie uwe 940. Iedereen die tijdens de Volvo Business Dagen besluit één van deze types te kopen of te leasen krijgt namelijk gratis een cruise control ter waarde van f.1.200,= gemonteerd. Een cruise-control is een ontspannende voorziening. Het apparaat zorgt ervoor dat de snelheid constant wordt gehou-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31