VOLKSWAGEN POLO G40
CITROEN ZX
1
IK
IS
SAAB ROYAL VIKINGS
Z'
Volkswagen Polo G40
Adr. van de Ven Tilburg BV. V-A-G
Volvo Business Dagen
bij Van Roosmalen
Wie het kleine niet eert...
IS BV A
f
SSL
ZUIDOOSTbv
DE TILBURGSE KOERIER
II 1991 - pagina 2
I
meeste merl
ben van drie
lar-
RINGBAAN NOORD 65 - TILBURG - Tel. 013/321411
Vervolg van p. 1.
s welkom!
is echt de grijze
4
113-423030
ner twee
ïflex, het
cont
I
>n 013-321405
1991*
lat toe
ousiasme
/oor
e dat
s vindt, is
ize
lijk
‘albare
sbben
i vol-
>rtabel.
1.950, —
0.950,-
6.500,—
2.950, —
15.950, -
18.950, —
16.950, —
16.950
13.950, -
19.950, —
28.950, —
14.950, —
16.950, —
17.950, —
18.950,-
f 17.950,—
f 23.950,—
16.950,-
22.950,—
8.950,—
DE AUTOMAAT - Donderdag 18 april 1991 - pagina 3
Over de prijzen is nog weinig
meer bekend dan bij de statische
presentatie enkele maanden gele-_
den. Prijzen zullen op het niveau
liggen van de concurrentie, zodat
de serie zal starten rond de
f.25.000,=.
bij 120 km/u 7,5 liter/100 km
stad 8,9 liter/100 km
Prijs: f.36.495,=
:n occasion van
'87, volgens de
4.
I wikkeling van afstand aan en komt nu sinds de intro
ductie van de gefacelifte Polo met een snelle versie, de
G40. We mogen dit kleine, snelle karretje met recht een
GTi noemen van duidelijke Volkswagen signatuur.
Midden jaren zeventig creeerde Volkswagen min of
meer het middenklasse GTi- segment met de Golf. Veel
vergelijkbare auto's kwamen vervolgens van de con
currentie. Peugeot gokte met de 205 GTi op een treedje
I lager en bleek ook daar succesvol. VW zag deze ont-
den of deze auto een alternatief is
voor de Golf GTi. Zijn prijs is uiter
aard aantrekkelijker en wat spor
tiviteit doet de Polo zeker niet voor
zijn grotere broer onder. Het blijft ceri
een kwestie van smaak, terwijl de fluit
Golf een echte vierzitter is.
Technische gegevens:
'Polo G40
ders: 4 in lijn
>ud: 1272 cc
75 x 72 mm
pk bij 6000 tr/min
a bij
I
Royal Vikings
Uw Saab dealer nodigt u uit om
van 18 t/m 23 april kennis te
komen maken met enkele
«koninklijke» Saab-modellen.
Alleen voor het echt snelle boch
tenwerk is de zijdelingse steun on
voldoende. Zeer prettig is de enor
me stilte binnenin. De motor doet
rustig zijn werk, terwijl ook wind-,
banden- en carrosseriegeluiden
zijn uitgebannen.
Nummer twee die klaar stond was
de Reflex, het eerste model, die
Beperkte oplage
Van het vorige model Polo werd
al een versie met G-lader in be
perkte oplage in Duitsland gele
verd. Nu is deze techniek ook voor
de exportlanden beschikbaar. Als
basis nam VW de bekende en be
trouwbare 1272 cc krachtbron.
Huisvader
De Reflex krijgt bij ons een 75 pk
1.4 liter injectiemotor die goed is
voor prestaties die net onder het
niveau van de 1.6i liggen. We re
den echter met de Franse ver'
met carburateur en een hanc
ke. De 1.4 is geen toonbeeld van
stilte, maar presteert inderdaad
zeer goed. Een bochtige weg van
zo'n 40 km werd in een zeer korte
tijd afgelegd. Vooral de stoelen in
de Reflex schieten bij dit soort ca
priolen te kort. De auto heeft een
behoorlijk glasoppervlak, waar
door het uitzicht uitstekend is. De
besturing is ook zonder bekrachti
ging uitermate licht en direct.
Tussen de Aura en de Reflex vin
den 1
1.6i motor zal worden aangebo-
Hetzelfde blok huist ook in andere
versies van de Polo waar vermo
gens van 55 en 75 pk worden ge
realiseerd. Voor de sportieve top
per van een programma natuur
lijk niet voldoend^. De motor van
de G40 heeft een vol electronisch
ontstekings- en injectiesysteem
wat we onder de naam Digifant
ook bij andere Volkswagens te
genkomen. De G-lader, simpel ge
zegd het broertje van de Turbo,
werd tot nog toe in serie toegepast
op de Golf en Corrado die de toe
voeging G60 hebben. Bij de Polo
‘vinden we een dergelijk blaasap
paraat met een kleinere diameter,
vandaar G40. In doorsnee ziet de
G-lader eruit als een soort van
slakkehuis. Het binnenste deel
MffRDAN
100
xasioNs
MN BIJNA
"MERKEN
Autobedrijf
^^^^Aufomobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Telefoor
Ook de Saab 9000 CDi 2.3 kan als
adelijke viking worden besteld.
De klant heeft bij dit model de
keuze uit vijf metaalkleuren. Stan
daard vinden we ook weer ABS,
naast airconditioning en cruise-
itrol. De auto staat op lichtme
talen 'cross-spoke' wielen. In het
interieur vinden we ook hier een
houten dashboard en lederen be
kleding. De Saab 9000 CDi Royal
Viking kost f.89.950,=
Beide auto's zijn tot en met 23 april
aanstaande op de landelijke
Saab-Expo dagen te zien bij de
officiële Saab-dealer voor Tilburg
en omstreken: Automobielbedrijf
Zuid-Oost aan de Hoevenseweg
92D in Tilburg.
gordels voor en een verstel
stuurkolom. De stoelen heb
een korte zitting, maar zijn i
gens Franse traditie comfoi
Wat betreft brandstofverbruik mo
gen we de snelste Polo prijzen.
Gemiddeld noteerden we 1 liter
Eurosuper op ruim 12 kilometer en
ik kan verzekeren dat we er stevig
aan getrokken hebben.
Sportieve Volkswagens zijn duur,
waardoor we van de prijs van de
Polo G40 ons niet schrikken:
f .36.495, Vergeleken met andere
sportieve telgjes is de G40 niet be
paald een aanbieding, maar als
de auto dezelfde weg inslaat als
de Golf dan zal kwaliteit en uit
straling van het merk ook hier ze
gevieren.
rieur en levert bijzonder goede
prestaties tot zo'n 150 km/u. He
laas is de uitrusting was sobertjes
zonder een electrische ruiten en
*antrale vergrendeling. Een aan-
iting is het ontbreken van een
aansteker en mistachterlicht.
deurs al ver klaar schijnt te zijn.
Deze variant zal in ons land zo'n
65% van de verkopen gaan uitma
ken. Citroen verwacht dit jaar zo'n
232.000 eenheden van de ZX te
produceren. In Nederland zullen
er op jaarbasis volgens de impor
teur 9000 verkocht worden.
Merk en type:
Volkswagen I u
Aantal cylindei
Cylinderinhou
Boring x slag:
Vermogen: 113 p
Koppel: 150 Nm
3600-4400 tr/min
Prestaties: topsnelheid 196 km/u
acceleratie 0-100 in 8,6 sec.
Afmetingen: lengte 3,72 meter,
breedte 1,59 meter
Gewicht: 830 kg
Verbruik: bij 90 km/u
De Polo G40 is een grappige uit- 5,6 liter/100 km
breiding van het sportieve VW- 1 on 1 n c
programma. Hij heeft een aardig
voorkomen, leuk ingericht inte
rnet nadruk niet als basisuitvoe
ring mag worden aangemerkt. Bij
de ontwikkeling van de ZX- reeks
heeft de marketing-afdeling voor
ieder type een geheel eigen doel
groep voor ogen gehad. De Reflex
is er speciaal voor de vrouwelijke
automobilist en jonge gezinnen.
De bumpers zijn in de koetskleur
gespoten, terwijl deze versie zijn
specifieke wieldoppen heeft. Het
meubilair is voorzien van een
kleurrijke stof. De auto komt inder
daad compleet over.
175/60R13H). Aan de buitenkant
mist de Polo één belangrijk onder
deel, een mistachterlicht. Dit ge
mis hebben we ook op de goedk
pere uitvoeringen gesignaleerd,
en vinden het ontbreken ervan
ook hier weer schandalig.
Het interieur is op dezelfde be
schaafde wijze als de buitenkant
van sportieve details voorzien. De
zwarte, vrij harde stoelen hebben
in het midden een vrolijke band in
de kleuren blauw, groen en rood.
De extra zijdelingse steun die de
zetels aan benen en lenden biedt,
is ook bij snel rijden goed.
Gelukkig kent de achterkant van
de stoel nog een hoogte-instelling.
Vooral het instrumentarium is
jrappig vormgegeven met links
-3 snelheidsmeter en rechts de
toerenteller, brandstof- en tempe
ratuurmeter die in elkaar over
vloeien. De onderste rand wordt
opgevuld met een digitaal klokje
en een forse reeks controle-
lampjes. Een lampje voor een
laag brandstofniveau kon er he
laas niet af. De G40 heeft een
driespakig stuurwiel, wat we ook
in andere versies tegenkomen.
Verder vinden we op het dash
board verschillende uitstroomope-
ningen van verwaming en ventila
tie, een plaats voor de radio, een
enkele schaarse schakelaar en de
draaiknoppen voor de luchtvoor
ziening. Alles straalt een enorme
degelijkheid uit.
Groot gemis
Ook hier weer een groot gemis.
Boven de asbak zit wel een uit
sparing voor de sigarette-aanste-
ker, maar daar blijft het bij. Te
genwoordig zijn er verschillende
apparaten die hierop kunnen
worden aangesloten, zodat we be
ter kunnen spreken van een stop
contact. Maar goed, de Polo heeft
het niet.
De Polo G40 is behoorlijk strak ge
veerd, waardoor veel wegoneffen-
heden fors worden doorgegeven.
Over het algemeen wordt dit spor
tief genoemd. De wegligging is
dik in orde. De auto heeft een sta-
bilsatorstang op de achteras. Tot
ruim boven de 120 km/u gedraagt
de Polo zich zoals je verwacht. Het
sprintje van uit stilstand tot 100
km/u wordt in slechts 8,6 secon
den volbracht, terwijl een top van
196 km/u mogelijk moet zijn. Tot
zo'n 150 km/u gaat de Polo er als
hiervan is draaibaar en stuur pul
serend samengeperste lucht het
inlaatspruitstuk in. Door al deze
voorzieningen is de 1.3 liter goed
voor 113 pk bij 6000 tr/min. Het
koppel nam in vergelijking met de
tammere versies maar liefst met
de helft toe tot 150 Nm over een
traject van 3600 tot 4400 tr/min.
Net als vrijwel alle Volkswagens
heeft ook deze Polo een geregelde
driewegkatalysator.
Aan de carrosserie is slechts door
enkele geraffineerde details te
zien, dat we met een G40 te ma
ken hebben. De zwarte voor- en
achterbumper hebben een rode
inlegbies. De wielkast zijn met
zwarte kunststof randen verbreed,
terwijl de lichtmetalen BBS velgen grc
het geheel een extra sportief tintje de
geeft.
Grappig
De auto heeft verder een klein
spoilertje boven de achterruit, een
wis/was- installatie, twee hand
matig van binnenuit verstelbare
buitenspiegels, dikke stootstrips
op de flanken en de G40-vermel-
ding voor- en achterop. De auto
staat op redelijk brede banden
De Polo neemt in zijn segment een
geheel eigen plaats in. Waar de
-3rken een aanbod heb-
wcn .uu uriedeurs hatchbacks
met een aflopende derde deur,
heeft Volkswagen de stationcar
achtige Polo. Toch mogen we rus
tig stellen dat de auto er als coupé
veel leuker uitziet. Deze sportiever
ogende variant werd ook gekozen
voor de snelle G40.
den. De Avantage is echt de gi_,
muis van het stel. Citroën mikt
hiermee op de brave huisvader
met een beperkte kinderschaar.
De auto is te herkennen aan de
grijze bumpers en dito bescherm-
strips op de flanken. Het is echter
wel voorzien van een toerenteller,
digitaal klokje, elektrisch bedien
de rechter buitenspiegel, verlich
ting in de bagageruimte en de
verschuifbare achterbank. Naar
verwachting zal dit model het
meest worden verkocht. De Avan
tage en Reflex moeten zo'n 75%
van de totaalverkopen gaan uit
maken.
Aan de top staat de Volcane met
zijn 122 pk sterke 1.9 liter multi
point injectiemotor. De auto haalt
een top van zo'n 200 km/u en trekt
binnen 10,2 seconden van 0 tot 100
km/u. Het uiterlijk is herkenbaar
aan de meegespoten bumpers en
spiegels, de lichtmetalen velgen,
extra spioler boven de achterruit
en de mistlampen in de voorbum
per.
Stabilisator
Ook het interieur is aan de spor
tieve rij-eigenschappen van deze
auto aangepast. De stoelen geven
wat meer steun, zonder hier van
kuipen te spreken. Over het dash
board loopt een rode lijn, terwijl
J ook het driespakige stuur speci
fiek voor de Volcane is. Aan de
ophanging is weinig gewijzigd.
Alleen de stabilatorstang voor is
op een andere manier bevestigd,
waardoor de auto iets stugger
overkomt. Citroën maakt bij deze
auto gelukkig gebruik van een
ersie conventionele 8-kleppenmotor,
idcho- waardoor voor redelijk vlot rijden
1 niet al te veel geschakeld dient te
worden. Tot zo'n 180 km/u ge
draagt de Volcane zich voorbeel
dig. De kilometers daarboven ko
men er wat moeizaam uit. De mo
tor is in vergelijking met de 1.6
duidelijk rumoeriger, terwijl in de
richting van de topsnelheid ons
exemplaar motortrillingen via het
gaspedaal doorgaf.
De Citroën ZX heeft misschien wat
- uiterlijk betreft aan karakter verlo-
m we de Avantage, een auto die ren, gezeten achter het stuur blijkt
Nederland zowel met de 1.4i als het een echte Citroën te zijn. De
auto is zeer comfortabel en stil. De
04241-153?
een rakket van door, maar dac
boven moet zijn berijder toch meer
geduld betrachten. De fut is er
dan behoorlijk uit. Dit mag echter
niet als een groot nadeel ge
noemd worden, daar we ons dan
inmiddels op het illegale vlak be
geven.
Voorpassagiers hebben heel be
hoorlijk de ruimte, terwijl achter-
passagiers vooral niet te lang en
breed moeten zijn. Dit zal echter
voor de specifieke G40-rijder niet
zo'n bezwaar zijn. De besturing
gaat bij een wagengewicht van
830 kg heel direct en opmerkelijk
licht. De Polo is er een van het be
tere gooi-en-smijt soort. Om een
veilige beremming te bewerkstel
ligen zijn ook achter schijven ge
monteerd. De krachtbron maakt
zowel binnenin de auto als erbui
ten een sympathiek brommend
geluid, wat nooit irritant wordt.
Uitstraling
Na een langere rit met de Polo
G40 kun je de vraag beantwoor-
Wie goed op de hoogte is van de
geschiedenis, zal zich kunnen her
inneren dat de Vikings nu niet be
paald een vredelievend volkje
waren. Erg koninklijk zijn ze in
ieder geval niet te noemen. Saab
brengt nu echter twee speciale
uitgaves op de markt onder de
naam "Royal Viking". Het merk
bewijst hiermee dat er uit Scandi
navië ook koninklijke vikings ko
men. De Saab 900i 2.1 cabriolet
krijgt als Royal Viking de kleur
Scarabee groen, een laktint die
niet op andere modellen wordt
geleverd. Verder kenmerkt de
auto zich door ABS, een houten
dashboard en lederen afwerking
van het stuur en de knop van de
versnellingspook. Het hele pakket
heeft een waarde van f.11.300,=.
De auto wordt aangeboden voor
f.92.500, en dat is slechts drie
duizend gulden meer dan de stan
daardversie.
den. Grote voordelen zijn een
brandstofbesparing van 5 tot 10%,
bovendien kan gemakkelijk de
maximum snelheid worden aan
gehouden. Dit laatste kan weer
een grote kostenbesparing ople
veren met betrekking tot bekeurin
gen. De Volvo 240 sedan met gra
tis cruise-control kost f.45.650,=
terwijl dezelfde auto als stationcar
vanaf f.51.350,= te koop is. De 740-
serie start bij f.49.550, terwijl
Van Roosmalen een aantrekkelij
ke 940 heeft vanaf f.55.350,=. Ook
de 740 en 940 zijn als stationcar te
bestellen.
collectie, zoals de serie officieel
door Citroën wordt genoemd,
biedt leuke mogelijkheden voor
verschillende soorten automobilis
ten. Op de Franse televisie horen
we op een spot iedere keer een
deur solide dichtslaan. De bijbe
horende slagzin laat zich het mak
kelijkste vertalen met "Een auto
zoals (je) het hoort". Citroën wil
met de ZX vooraal een imago van
degelijkheid krijgen.
De ZX zal vanaf september bij ons
worden geleverd. Rond die tijd
verschijnen in Frankrijk ook de
dieselversies, terwijl een drie-
Tot en met donderdag 2 mei wor
den bij de Volvo-dealers de Busi
ness Dagen gehouden. Het is zo
doende twee weken goed zaken
doen bij Van Roosmalen, vooral
wat betreft de 240, 740 en nie uwe
940. Iedereen die tijdens de Volvo
Business Dagen besluit één van
deze types te kopen of te leasen
krijgt namelijk gratis een cruise
control ter waarde van f.1.200,=
gemonteerd. Een cruise-control is
een ontspannende voorziening.
Het apparaat zorgt ervoor dat de
snelheid constant wordt gehou-