HOND CONCERTO 1.61 cials PSA wil brandstofverbruik verlagen GM en Fiat Gesprekken FSO met win ine Het half-broertje f( ZJ-52-XJ Üo 21 april: Camel 4WD AUTO NOOR DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 11 april 1991 - pagina 3 1 april 1991 - pagina 2 ..04-1985 iruren Gelijkenis Prijzen ove s ia! st Soepel Schijfremmen blijft ift bij. ens in aco Voorwaarden Leharstraat 19-21, Tilburg Tel. 013-553678 BIEDINGEN ON 013-355655 13 46 55 Tilburg Wordt deze brandnieuwe Marbella van U ii Nederland heeft haar grenzen volledig open staan voor Japanse auto's. Vandaar dat we op onze markt een enorm aanbod kennen. In een aantal andere Europese landen is dat absoluut niet het geval. In bijvoorbeeld Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal zijn de aantallen geimporteerde Japanse auto's sterk aan banden ge legd. Nu zijn Japanners niet voor één gat te vangen. Verschillende merken openden in Europa eigen fabrie ken, zodat de auto's die hier worden gemaakt een "Europees" stempel krijgen. Zo ook de Honda Concerto die in nauwe samenwerking met Rover werd ontwik keld en zodoende in Engeland van de band rolt. 08-1985 05-1985 passende or u nia. ne- "g los te rekken het kooj wc :ie J0-18.00 uur lur van het rendement en van de over- achte winst: 10% rinemotoren en 5% bij die- iir en een elen is met Het ziet er zou ting ver telen is voor- 5 het Honda levert var twee uitgaves dit aant GL,< Seat Marbella "Sport” 14.195,- Nu lijdelijk 13.495,- De heer Jacques Cal vet, president van PSA, heeft zich ten doel gesteld om voor de auto's die in het jaar 2000 op de Europese markt worden gebracht het brandstofverbruik te verlagen tot minder van 6 liter/100 km (1 op 16,6), zo heeft hij de Franse rege ring onlangs laten weten. V" Marbella Sport dakspoiler, 5-bak, lichtmetalen velgen, brede i banden, wis-was installatie achter. sportieve bekleding. sportlogas De 1.5i is zodoende alles behalve een kale auto. Toch bewijst de 1.6i dat het allemaal nog rijker kan. Stuurbekrachtiging wordt stan daard geleverd, een fijne installa tie die vooral het rijden en parke- ïzenlijken, zal - en ontwikke- ^ozetten waar- -jard francs 800 miljoen gul- ’jkste activiteiten Bovendien hebben ook de EG in stanties zich uitgesproken voor een stabilisering van de uitstoot van CO2 tussen nu en het jaar 2000. PSA, de Groep waarvan Peugeot we s en Citroën deel uitmaken, is overi- Om gens nu reeds de zuinigheidskam- pioen, dankzij een gemiddeld ver bruik dat 11% onder het Europese gemiddelde ligt; niettemin is het concern vastbesloten om nog be tere resultaten te bereiken. FSO voert momenteel besprekingen met General Motors en Fiat over de produktie van een nieuwe personenauto in Polen. General Motors zou bereid zijn een meerder heidsbelang in een samenwerkingsverband met FSO te nemen voor de assemblage van de Opel Kadett en de Vectra in Polen. Fiat wil de productielicentie voor de Uno aan FSO verkopen. Gedacht is aan een jaarlijkse pro ductie van 20.000 tot 35.000 Uno's vanaf 1992, voorname lijk bestemd voor de Poolse markt. (Bron: Rai) - verbetering van de motoren e brenging (verwac bij benzinemeter; selmotoren), -vermindering van het gewicht van de complete auto's met onge veer 100 kg, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties, dankzij het optimaliseren van de constructie en het toepassen van nieuwe materialen en nieuwe as semblageprocedures. Merk en type: Honda Concerto 1.6i Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1590 cc Boring x slag: 75 x 90 mm 5gen: 111 pk bij 6300 tr/min Koppel: 137 Nm bij 5200 tr/min Afmetingen: lengte 4,26 meter, breedte 1,69 meter Gewicht: 1070 kg Prestaties: topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 in 9,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,1 liter/100 km bij 120 km/u 9,1 liter/100 km stad 9,8 liter/100 km Prijs: f.34.940,= reet achter het stuur de snelheids meter, toerenteller, temperatuur- en brandstofmeter. Op de console wordt de verwarming en ventilatie geregeld met drie draai- en twee schuifknoppen. De 1.6i wordt af fabriek geleverd met een keurige Philips radio/cassettespeler. De 1.6i heeft uiteraard alles wat we al de 1.5i vinden: waarschu- igssignaal bij vergeten verlich- voetverwarming achter, ver- xxv.i. uxxshboardkastje, een digi- tar stuur, por- 3 ont- ïnzi- sls en in de Concerto lie niet worden igeduid met toevoegingen als ,GLS, GTX of iets dergelijks. De Concerto is verkrijgbaar met twee motoren, de 1.5i en 1.6i en daar blijft het wat typebenaming betreft bij. Het gaat in beide ge vallen om een 4 cylinder 16-klep- per gekoppeld aan een handge- Deze doelstelling, die ook door andere Europese autofabrikanten nagestreefd zou moeten worden, veronderstelt de combinatie van een aantal technische voorwaar den. - geen verhoogd brandstofver bruik ten gevolgde van de ver dere ontwikkeling van reglemen teringen. Op het Eurocircuit van Valkens- waard wordt op zondag 21 april voor de zesde maal Nederlands grootste jaarlijkse terreinwagen evenement gehouden: het Camel 4WD Festival. Het is voor het pu bliek de ideale gelegenheid om kennis te maken met allerlei vor men van "onverharde" autosport. Zo zijn er verschillende internatio nale rally-races, kan het publiek meerijden op een demonstratie- parcours, terwijl ook vrijwel alle Nederlandse importeurs van ter- reinauto's op Valkenswaard zijn vertegenwoordigd. Verder zijn er verschillende stands van banden importeurs en accessoirespecia- listen. Iedere eigenaar van een 4WD krijgt van de organisatie een uitnodiging om naar Valkens waard te komen en dat zijn er al gauw enkele tienduizenden. Val kenswaard wordt op 21 april één groot terreinwagenfeest, zowel binnen als buiten de hekken. De Honda Concerto weet behoor lijk gunstig met zijn brandstof om te springen. Een gemiddelde van 1 op 12,5 mag gezien zijn goede prestaties als zeer netjes be schouwd worden. Zoals reeds gezegd, kent het Hon- da-leveringsprogramma twee uit voeringen van de Concerto, de 1.5i en de 1.6i. Beide modellen zijn Cylinderinhoi tegen meerprijs als automaat te Boring leveren, terwijl de 1.5i ook nog met Vermot stuurbekrachtiging en de stan daard radio te bestellen is. De ba sis 1.5i kost f.28.340, terwijl de 1.6i voor f.34.940,= op de prijslijst staat. De importeur kondigt echter op zeer korte termijn een prijsver hoging voor de Concerto aan van ongeveer 4%. De Concerto zal hiermee dan ongeveer uitkomen op het prijsniveau van de verge lijkbare Rover-uitvoeringen. In vergelijking met zijn broertje, de Rover 200, wijkt de Concerto af wat betreft zijn smoelwerk, achter- lichtunits en de wielen. Ondanks deze geringe verschillen hebben de Honda en Rover een totaal ver schillend voorkomen, met voor ieder een eigen doelgroep. Ook in het interieur vinden we veel gelijkenis. De Rover/Honda blijkt ook hier in goede samen werking te zijn ontstaan. Zo zien °P we schakelaars van Honda en de wing - typische beweegbare Rover-con- ^9.voet tactsleutel. Het meubilair en een dasL_ a- deel van de portierpanelen is met taa^ klokje, verstelbac een grove stof bekleed. Het ziet er herbakken, van binnenuit te allemaal stevig uit, maar je zou grendelen achterklep en ber toch eerder veloursbekleding ver- neklepje, twee buitenspiegel wachten. De in ongelijke delen getint glas, neerklapbare achterbank i zien van hoofdsteunen, die het zicht naar achteren slechts weinig beperken. De stoelen zijn niet erg groot, maar bieden onder de meeste gebruiksomstandigheden een goede steun aan lenden en bovenbenen. Het dashboard is overzichtelijk opgebouwd met di- Daarmee heeft Calvet twee doe len voor ogen: 1vermindering van de afhanke lijkheid ten aanzien van oliepro- dukten, door fossiele energiebron nen zo veel mogelijkte ontzien; 2. beperlcing van het broeikasef fect dat door kooldioxyde uit de uitlaatgassen van auto's (CO2) ontstaat en dat evenredig is met het brandstofverbruik. De Honda Concerto vult het gat tussen de Civic en Accord netjes op. Het is een wat onopvallende, maar uiterst plezierige auto met goede prestaües, fijne rij-eigen- schappen en een gunstig brand stofverbruik. Het is alleen jammer dat we zo lang op dit model heb ben moeten wachten. - ondersteuning van de ontwikke ling in Europa van de diesel- brandstof, - gebruik van brandstoffen van hogere kwaliteit of van een nieu- samenstelling. 1 het doel te verwez PSA een onderzoeks- lingsprogramma opzetti mee over 7 jaar 2,5 milje is gemoeid (ruim den). De belangrijks^ van dit projekt zijn: ren in de stad er erg gemakkelijk op maakt. Alle portieren worden centraal met de sleutel vergren deld. Terwijl de buitenspiegels en de vier portierruiten elektrisch kunnen worden bediend. Onze auto was bovendien voorzien van een elektrisch schuif/kanteldak. Heerlijk om van de eerste zonne stralen te kunnen genieten. Het glazen dak kan met een afdek- plaat worden afgeschermd. He laas bleek deze plaat erg los te zitten, zodat bij flink optrekken het ding in één klap naar achter schoof. Ook klapperde deze dek plaat in bijna volledig geopende positie. Wat wielophanging betreft koos Honda voor Mc Pherson veerpo- ten en een torsiestabilisator voor en de bekende Double Wishbone ophanging achter. Voor Honda betekende dit een stapje terug. De Double Wishbone voorwielophan ging was niet te combineren met de 1.4 liter Rover-motor. Beide Concerto's staan op 175/65 14 banden. Achter vinden we bij de 1.6i schijfremmen, in tegenstelling tot de 1.5i die het met trommels moet doen. De Concerto is een prettig geveer de, comfortabele en makkelijk te bedienen auto. Je voelt je er snel in thuis. Honda biedt de koper de keus uit vijf kleuren: rood en wit en drie metaallokken staal-grijs, zeegroen en atlantisch blauw. De laatste heeft een blauwe binnen- bekleding, terwijl alle anderen met een grijze stof worden aange boden. schakelde vijfbak. Beiden zijn overigens ook als automaat te oop. De 1590 cc krachtbron rordt gevoed via een multi-point injectiesysteem, wat via het motor management systeem is gekop peld aan de geregelde drieweg katalysator. De krachtbron levert een behoorlijk vermogen van 111 pk wat volledig beschikbaar is bij 6300 tr/min. Ondanks dit hoge toerental is de krachtbron ook on derin behoorlijk soepel, waardoor veelvuldig schakelen overbodig is. Echter wie het onderste uit de kan wil, zal wel wat bovengemid deld de pook moeten gebruiken. De 1.6i haalt een top van 185 km/ u. De acceleratie van 0 tot 100 wordt volbracht in zo'n 9,5 secon den. Over het geheel genomen is de Concerto 1.6i een soepele, snelle auto met een normaal ge luidsniveau. Het exterieur ziet er keurig afge werkt, maar weinig opwindend uit. De bumpers zijn in de carros- seriekleur gespoten, terwijl de rubber strip over de flanken is doorgetrokken. Achter op de klep zien we een wis/wasinstallatie en een beschaafd spoilertje. Lichtme talen velgen konden er bij de 1.6i helaas niet af, alhoewel hij met zijn doppen geen onaardig figuur slaat. De Concerto valt met zijn 4,26 me ter lange vijfdeurs carrosserie precies tussen de Civic en de gro tere Accord. Een gat in het pro gramma wat bestond sinds het wegvallen van de Integra. De re den waarom we in Nederland zo lang op de Concerto moesten wachten is volledig toe te schrij ven aan het feit dat de reeds ge noemde landen met protectionisti sche maatregelen wat levering betreft voorgingen. MP

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27