HOND
CONCERTO
1.61
cials
PSA wil brandstofverbruik
verlagen
GM en Fiat
Gesprekken
FSO met
win
ine
Het half-broertje
f( ZJ-52-XJ
Üo
21 april:
Camel
4WD
AUTO
NOOR
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 11 april 1991 - pagina 3
1 april 1991 - pagina 2
..04-1985
iruren
Gelijkenis
Prijzen
ove s
ia! st
Soepel
Schijfremmen
blijft
ift bij.
ens in
aco
Voorwaarden
Leharstraat 19-21, Tilburg
Tel. 013-553678
BIEDINGEN
ON 013-355655
13 46 55
Tilburg
Wordt deze brandnieuwe
Marbella van U
ii
Nederland heeft haar grenzen volledig open staan voor
Japanse auto's. Vandaar dat we op onze markt een
enorm aanbod kennen. In een aantal andere Europese
landen is dat absoluut niet het geval. In bijvoorbeeld
Frankrijk, Italië, Spanje en Portugal zijn de aantallen
geimporteerde Japanse auto's sterk aan banden ge
legd. Nu zijn Japanners niet voor één gat te vangen.
Verschillende merken openden in Europa eigen fabrie
ken, zodat de auto's die hier worden gemaakt een
"Europees" stempel krijgen. Zo ook de Honda Concerto
die in nauwe samenwerking met Rover werd ontwik
keld en zodoende in Engeland van de band rolt.
08-1985
05-1985
passende
or u
nia. ne-
"g los te
rekken het
kooj
wc
:ie
J0-18.00 uur
lur
van het rendement
en van de over-
achte winst: 10%
rinemotoren en 5% bij die-
iir en een
elen is met
Het ziet er
zou
ting ver
telen
is voor-
5 het
Honda levert var
twee uitgaves dit
aant
GL,<
Seat Marbella "Sport” 14.195,-
Nu lijdelijk 13.495,-
De heer Jacques Cal vet,
president van PSA, heeft
zich ten doel gesteld om
voor de auto's die in het
jaar 2000 op de Europese
markt worden gebracht
het brandstofverbruik te
verlagen tot minder van 6
liter/100 km (1 op 16,6), zo
heeft hij de Franse rege
ring onlangs laten weten.
V"
Marbella
Sport
dakspoiler, 5-bak,
lichtmetalen
velgen, brede i
banden, wis-was
installatie achter.
sportieve
bekleding.
sportlogas
De 1.5i is zodoende alles behalve
een kale auto. Toch bewijst de 1.6i
dat het allemaal nog rijker kan.
Stuurbekrachtiging wordt stan
daard geleverd, een fijne installa
tie die vooral het rijden en parke-
ïzenlijken, zal
- en ontwikke-
^ozetten waar-
-jard francs
800 miljoen gul-
’jkste activiteiten
Bovendien hebben ook de EG in
stanties zich uitgesproken voor
een stabilisering van de uitstoot
van CO2 tussen nu en het jaar
2000.
PSA, de Groep waarvan Peugeot we s
en Citroën deel uitmaken, is overi- Om
gens nu reeds de zuinigheidskam-
pioen, dankzij een gemiddeld ver
bruik dat 11% onder het Europese
gemiddelde ligt; niettemin is het
concern vastbesloten om nog be
tere resultaten te bereiken.
FSO voert momenteel besprekingen met General Motors
en Fiat over de produktie van een nieuwe personenauto
in Polen. General Motors zou bereid zijn een meerder
heidsbelang in een samenwerkingsverband met FSO te
nemen voor de assemblage van de Opel Kadett en de
Vectra in Polen. Fiat wil de productielicentie voor de Uno
aan FSO verkopen. Gedacht is aan een jaarlijkse pro
ductie van 20.000 tot 35.000 Uno's vanaf 1992, voorname
lijk bestemd voor de Poolse markt. (Bron: Rai)
- verbetering
van de motoren e
brenging (verwac
bij benzinemeter;
selmotoren),
-vermindering van het gewicht
van de complete auto's met onge
veer 100 kg, zonder dat dit ten
koste gaat van de prestaties,
dankzij het optimaliseren van de
constructie en het toepassen van
nieuwe materialen en nieuwe as
semblageprocedures.
Merk en type: Honda Concerto
1.6i
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1590 cc
Boring x slag: 75 x 90 mm
5gen: 111 pk bij 6300 tr/min
Koppel: 137 Nm bij 5200 tr/min
Afmetingen: lengte 4,26 meter,
breedte 1,69 meter
Gewicht: 1070 kg
Prestaties: topsnelheid 185 km/u
acceleratie 0-100 in 9,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u
7,1 liter/100 km
bij 120 km/u 9,1 liter/100 km
stad 9,8 liter/100 km
Prijs: f.34.940,=
reet achter het stuur de snelheids
meter, toerenteller, temperatuur-
en brandstofmeter. Op de console
wordt de verwarming en ventilatie
geregeld met drie draai- en twee
schuifknoppen. De 1.6i wordt af
fabriek geleverd met een keurige
Philips radio/cassettespeler. De
1.6i heeft uiteraard alles wat we al
de 1.5i vinden: waarschu-
igssignaal bij vergeten verlich-
voetverwarming achter, ver-
xxv.i. uxxshboardkastje, een digi-
tar stuur, por-
3 ont-
ïnzi-
sls en
in de Concerto
lie niet worden
igeduid met toevoegingen als
,GLS, GTX of iets dergelijks.
De Concerto is verkrijgbaar met
twee motoren, de 1.5i en 1.6i en
daar blijft het wat typebenaming
betreft bij. Het gaat in beide ge
vallen om een 4 cylinder 16-klep-
per gekoppeld aan een handge-
Deze doelstelling, die ook door
andere Europese autofabrikanten
nagestreefd zou moeten worden,
veronderstelt de combinatie van
een aantal technische voorwaar
den.
- geen verhoogd brandstofver
bruik ten gevolgde van de ver
dere ontwikkeling van reglemen
teringen.
Op het Eurocircuit van Valkens-
waard wordt op zondag 21 april
voor de zesde maal Nederlands
grootste jaarlijkse terreinwagen
evenement gehouden: het Camel
4WD Festival. Het is voor het pu
bliek de ideale gelegenheid om
kennis te maken met allerlei vor
men van "onverharde" autosport.
Zo zijn er verschillende internatio
nale rally-races, kan het publiek
meerijden op een demonstratie-
parcours, terwijl ook vrijwel alle
Nederlandse importeurs van ter-
reinauto's op Valkenswaard zijn
vertegenwoordigd. Verder zijn er
verschillende stands van banden
importeurs en accessoirespecia-
listen. Iedere eigenaar van een
4WD krijgt van de organisatie een
uitnodiging om naar Valkens
waard te komen en dat zijn er al
gauw enkele tienduizenden. Val
kenswaard wordt op 21 april één
groot terreinwagenfeest, zowel
binnen als buiten de hekken.
De Honda Concerto weet behoor
lijk gunstig met zijn brandstof om
te springen. Een gemiddelde van
1 op 12,5 mag gezien zijn goede
prestaties als zeer netjes be
schouwd worden.
Zoals reeds gezegd, kent het Hon-
da-leveringsprogramma twee uit
voeringen van de Concerto, de
1.5i en de 1.6i. Beide modellen zijn Cylinderinhoi
tegen meerprijs als automaat te Boring
leveren, terwijl de 1.5i ook nog met Vermot
stuurbekrachtiging en de stan
daard radio te bestellen is. De ba
sis 1.5i kost f.28.340, terwijl de
1.6i voor f.34.940,= op de prijslijst
staat. De importeur kondigt echter
op zeer korte termijn een prijsver
hoging voor de Concerto aan van
ongeveer 4%. De Concerto zal
hiermee dan ongeveer uitkomen
op het prijsniveau van de verge
lijkbare Rover-uitvoeringen.
In vergelijking met zijn broertje,
de Rover 200, wijkt de Concerto af
wat betreft zijn smoelwerk, achter-
lichtunits en de wielen. Ondanks
deze geringe verschillen hebben
de Honda en Rover een totaal ver
schillend voorkomen, met voor
ieder een eigen doelgroep.
Ook in het interieur vinden we
veel gelijkenis. De Rover/Honda
blijkt ook hier in goede samen
werking te zijn ontstaan. Zo zien °P
we schakelaars van Honda en de wing -
typische beweegbare Rover-con- ^9.voet
tactsleutel. Het meubilair en een dasL_ a-
deel van de portierpanelen is met taa^ klokje, verstelbac
een grove stof bekleed. Het ziet er herbakken, van binnenuit te
allemaal stevig uit, maar je zou grendelen achterklep en ber
toch eerder veloursbekleding ver- neklepje, twee buitenspiegel
wachten. De in ongelijke delen getint glas,
neerklapbare achterbank i
zien van hoofdsteunen, die het
zicht naar achteren slechts weinig
beperken. De stoelen zijn niet erg
groot, maar bieden onder de
meeste gebruiksomstandigheden
een goede steun aan lenden en
bovenbenen. Het dashboard is
overzichtelijk opgebouwd met di-
Daarmee heeft Calvet twee doe
len voor ogen:
1vermindering van de afhanke
lijkheid ten aanzien van oliepro-
dukten, door fossiele energiebron
nen zo veel mogelijkte ontzien;
2. beperlcing van het broeikasef
fect dat door kooldioxyde uit de
uitlaatgassen van auto's (CO2)
ontstaat en dat evenredig is met
het brandstofverbruik.
De Honda Concerto vult het gat
tussen de Civic en Accord netjes
op. Het is een wat onopvallende,
maar uiterst plezierige auto met
goede prestaües, fijne rij-eigen-
schappen en een gunstig brand
stofverbruik. Het is alleen jammer
dat we zo lang op dit model heb
ben moeten wachten.
- ondersteuning van de ontwikke
ling in Europa van de diesel-
brandstof,
- gebruik van brandstoffen van
hogere kwaliteit of van een nieu-
samenstelling.
1 het doel te verwez
PSA een onderzoeks-
lingsprogramma opzetti
mee over 7 jaar 2,5 milje
is gemoeid (ruim
den). De belangrijks^
van dit projekt zijn:
ren in de stad er erg gemakkelijk
op maakt. Alle portieren worden
centraal met de sleutel vergren
deld. Terwijl de buitenspiegels en
de vier portierruiten elektrisch
kunnen worden bediend. Onze
auto was bovendien voorzien van
een elektrisch schuif/kanteldak.
Heerlijk om van de eerste zonne
stralen te kunnen genieten. Het
glazen dak kan met een afdek-
plaat worden afgeschermd. He
laas bleek deze plaat erg los te
zitten, zodat bij flink optrekken het
ding in één klap naar achter
schoof. Ook klapperde deze dek
plaat in bijna volledig geopende
positie.
Wat wielophanging betreft koos
Honda voor Mc Pherson veerpo-
ten en een torsiestabilisator voor
en de bekende Double Wishbone
ophanging achter. Voor Honda
betekende dit een stapje terug. De
Double Wishbone voorwielophan
ging was niet te combineren met
de 1.4 liter Rover-motor. Beide
Concerto's staan op 175/65 14
banden. Achter vinden we bij de
1.6i schijfremmen, in tegenstelling
tot de 1.5i die het met trommels
moet doen.
De Concerto is een prettig geveer
de, comfortabele en makkelijk te
bedienen auto. Je voelt je er snel
in thuis. Honda biedt de koper de
keus uit vijf kleuren: rood en wit
en drie metaallokken staal-grijs,
zeegroen en atlantisch blauw. De
laatste heeft een blauwe binnen-
bekleding, terwijl alle anderen
met een grijze stof worden aange
boden.
schakelde vijfbak. Beiden zijn
overigens ook als automaat te
oop. De 1590 cc krachtbron
rordt gevoed via een multi-point
injectiesysteem, wat via het motor
management systeem is gekop
peld aan de geregelde drieweg
katalysator. De krachtbron levert
een behoorlijk vermogen van 111
pk wat volledig beschikbaar is bij
6300 tr/min. Ondanks dit hoge
toerental is de krachtbron ook on
derin behoorlijk soepel, waardoor
veelvuldig schakelen overbodig
is. Echter wie het onderste uit de
kan wil, zal wel wat bovengemid
deld de pook moeten gebruiken.
De 1.6i haalt een top van 185 km/
u. De acceleratie van 0 tot 100
wordt volbracht in zo'n 9,5 secon
den. Over het geheel genomen is
de Concerto 1.6i een soepele,
snelle auto met een normaal ge
luidsniveau.
Het exterieur ziet er keurig afge
werkt, maar weinig opwindend
uit. De bumpers zijn in de carros-
seriekleur gespoten, terwijl de
rubber strip over de flanken is
doorgetrokken. Achter op de klep
zien we een wis/wasinstallatie en
een beschaafd spoilertje. Lichtme
talen velgen konden er bij de 1.6i
helaas niet af, alhoewel hij met
zijn doppen geen onaardig figuur
slaat.
De Concerto valt met zijn 4,26 me
ter lange vijfdeurs carrosserie
precies tussen de Civic en de gro
tere Accord. Een gat in het pro
gramma wat bestond sinds het
wegvallen van de Integra. De re
den waarom we in Nederland zo
lang op de Concerto moesten
wachten is volledig toe te schrij
ven aan het feit dat de reeds ge
noemde landen met protectionisti
sche maatregelen wat levering
betreft voorgingen.
MP