Mazda 626 Xeno 0 FIAT TIPO 2.0 16V John Bosch winnaar Tulpenrally Oplage94.205 ex. I J Frequentieborden o.a. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Snelheids begrenzers Deze week in de Automaat Brochure brandstof- verbruik- cijfers 1991 verschenen Rij- impressie k 1 j dl 3 4’ ril 1991 - pagina 24 Donderdag 11 april 1991 I Profiel Sedici Scheurneuzen pag.7 pag.3 pag.3 de cabrio's mogen weer van stal Autotest: Honda Concerto 1.6 i ha Miet COS5 win 1 van Tear PSA wil brandstofverbruik verlagen po 16V grotere remcylinders toe gepast. Helaas is ABS alleen te gen meerprijs leverbaar. een pittige motor. De Jaargang 3 Nummer 15 De Tipo heeft een opvallende, ge heel eigen vormgeving. Belangrij ke eigenschappen, ook van de 16V zijn het bijzonder ruime inte rieur en de makkelijke toeganke lijkheid vanwege de vier portie ren. De Tipo 16V is bij uitstek een auto voor de sportieve automobi list die toch de nodige flexibiliteit wat betreft gebruiksmogelijkhe- 1 1, als van een regionale zender die gegevens verstrekt over mist, gladheid en files zullen worden vermeld. De minister is tot dit besluit gekomen na het zware ongeval bij Breda vorig jaar. Met de invoering zijn in totaal 1 miljoen gulden aan kosten gemoeid. Minister Maij-Weggen heeft besloten langs het hele hoofd wegennet in 1992 om de 10 ki lometer blauw/witte borden te plaatsen waarop twee radiof requenties staan van zenders die actuele verkeersinformatie uitzenden. Zowel de frequentie van de landelijke zender Radio Afgelopen weekend werd in de omgeving van Bameveld de Tul penrally verreden. Het Neder landse Marlboro-BMW team met John Bosch als coureur zegevierde voor de vierde keer in dit evene ment. Zes jaar geleden debuteer de de 27-jarige Bosch in de rally- sport met een overwinning in de Tulpenrally. Als tweede kwam Ju- vierdeurs s >rdt gelever ige Red of Bi tafiic. De wijl voor op tafel n Het interieur wijkt op een belang rijk aantal punten af. De 16V heeft een analoog dashboard met naast de gebruikelijke snelheidsmeter en toerenteller een olietempera- tuurmeter, oliedrukmeter en mo- tortemperatuurmeter. Ook het j uitgave van jse Koerier i.s.m. jrechijnt in geheel Loon op erkel Enschot, >stel en De klant kan kiezen uit een ruime vijfdeurs hatchback of de klassie ke vierdeurs sedan. De Mazda 626 wordt geleverd in de kleuren Vin tage Red of Brave Blue Mica Me- s sedan kcst f.36.995,= ter- de hatchback f.38.295,= moet komen. De in 1988 geïntroduceerde Tipo is voor Fiat een belangrijk model. Eind vorig jaar liep immers al het miljoenste exemplaar van de band. De nieuwe 16-klepper valt in de markt van snelle midden klassers, waarvan er in Europa jaarlijks zo'n 155.000 over de toon bank gaan. Naast de genoemde Europese tegenstrevers zal de Fiat ook auto's als de Honda Civic 1.6i en de Mazda 323 GTi tegen het lijf lopen. De nieuwe brochure Brand- stofverbruikcijfers personen auto's is zojuist verschenen. Het boekje dat wordt uitgege ven door de ministeries van Economische Zaken en Ver keer en Waterstaat, de NO- VEM en de Rai, geeft een overzicht van het brandstof verbruik van de verschillende merken en modellen. De mee tresultaten zijn vastgesteld volgens de ECE-methode. De brochure wordt verspreid bij BOVAG-leden, benzinesta- tins, openbare bibliotheken, postkantoren en via schrifte lijke aanvraag bij de NOVEM te Apeldoorn. de meegespoten, electrisch ver stelbare buitenspiegels, in de car- rosseriekleur uitgevoerde bum pers en de veloursbekleding op stoelen en portieren. De auto heeft verder centrale vergrendeling, getint glas, electrische ramen, in delen neerklapbare achterbank, toerenteller, verstelbaar stuur, twee luidsprekers en een antenne. top van 207 km/u en een accele ratie van 0 tot 100 in 8,4 seconden. De krachtbron is zoals we inmid dels gewend zijn voorzien van twee balansassen voor een tril- lingsarme loop. Het geluidsniveau blijft dan ook zeer binnen de per ken, zelfs bij hoge toerentallen. Voorlopig kennen we de Tipo al leen als vijfdeurs, terwijl een drie- deurs-reeks in voorbereiding lijkt te zijn. De 16V is uiterlijk herken baar aan de gewijzigde grille, de lichtmetalen velgen, meegespoten buitenspiegels en van kleur gewij zigde achterlichten. De bumpers zijn zwart en voorzien van een ro de bies, die ook over de zij skirts is doorgetrokken. We kunnen het geheel als 'beschaafd sportief' bestempelen. Het enige wat ook bij deze Tipo ontbreekt zijn de stootstrips op de flanken. naam Xeno. De auto is gebaseerd op de complete GLX-uitgave en heeft bovendien stuurbekrachti ging en lichtmetalen velgen. An dere standaardvoorzieningen zijn ro-stoelen, die bij de meest spor tieve capriolen een uitstekende steun bieden. den van zijn vervoermiddel eist. De Fiat Tipo 2.0 Sedici Valvole zal vanaf eind mei, begin juni defini tief in ons land te koop zijn. De exacte prijs is nog niet bekend, maar zal tussen de f.44.000,= en f.45.000,= komen te liggen. De auto is behoorlijk compleet, maar mist duidelijk ABS in de stan- daarduitrusting, waardoor hij wat prijs betreft net onder de Duitse concurrentie zit, maar zich met na me bij de Franse en Japanse te genstrevers uit de markt prijst. De Automaat is een i De Tilburg D.A.T.O. en ven- Tilburg, Goirle, Riel, Zand, Udenhout, Berl Oisterwijk, Moerges» Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur klokje is analoog uitgevoerd. Spe cifiek voor deze uitvoering is het met leer beklede Momo-stuurwiel, wat uiteraard in hoogte verstel baar is. Stuurbekrachtiging is op deze versie standaard en doet ge lukkig bij hogere snelheden nau welijks merkbaar mee. De auto is zodoende zeer direct een bocht om te zetten. De uitrusting van de 16V is verder compleet met getint glas, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische voorportierruiten, elektrisch ver stelbare spiegels met verwarming en een in hoogte verstelbare be stuurdersstoel. Het meubilair kenmerkt zich door een specifieke stoffen bekleding van grijs met rode lijnen. De stoe len geven echter meer steun dan de uit andere versies bekende ze tels. Onder vrijwel alle normale gebruiksomstandigheden biedt de Tipo meer dan voldoende comfort. Voor de echte scheurneuzen on der ons echter kan de Tipo 16V worden uitgerust met twee Reca Vorige week viel er een keu rig briefje van mijn grote vrienden van de "Stichting natuur en milieu" in de bas. Mr. C.A. Brouwer, hoofd van de afdeling Voorlichting en Educatie, vraagt hierin vrien delijk een bijgaand persbe richt te plaatsen op onze pa gina's met autonieuws. Het verhaaltje gaat over de snel heidsbegrenzers. Maij-Weg gen is het voorlopig even uit het hoofd gepraat, nu komt Natuur en Milieu er weer eens mee. De stichting heeft er zelfs een rapport aan ge wijd. Ze noemen daarin "enorme voordelen van de snelheidsbegrenzers. "Snel heidsbegrenzers besparen heel wat brandstof, waardoor auto's minder van de schgde- lijke stoffen uitstoten. Verder zal er minder geluidshinder optreden en worden de snel wegen veiliger.Ook meent de stichting dat het rijcomfort van een auto wordt verbe terd, omdat de bestuurder minder hard gaat rijden. Wat een flauwekul. Rijcomfort wordt bepaald door stoelen, vering en wegligging en ab soluut niet door een lagere snelheid. Ook het punt van veilige snelwegen is discuta bel. Mijns inziens is een auto mobilist die oplettend 140 km/ u rijdt een veiliger wegge bruiker dan de saai meesuk kelende grijze muis met 110/ 120 km/u. Bovendien is het brandstofverbruik sterk af hankelijk van het feit of je een constante snelheid kunt rij den. Het persbericht gaat verder: "Een snelheidsbegrenzer kan eigenlijk alleen in nieuwe auto's goed worden inge bouwd, net zoals dat met een katalysator het geval is. Door de lagere brandstofkosten worden de kosten binnen drie jaar terugverdiend''. Dit bete kent dat mensen die zich nu al netjes aan de snelheid hou den, helemaal niets terugver dienen en bovendien ver plicht worden een duur appa raat aan te schaffen. Volgens de Stichting kost een snel heidsbegrenzer circa 1000 gulden. Ze hebben er bij mi nister Maij-Weggen ge vraagd de invoering te bevor deren en een korting van 300 gulden te geven op de BVB. Tony Vos De Mazda-dealers hebben op dit moment een sportief actiemodel van de 626 in de showroom met je 90 pk leverende 2 liter 3 auto luistert naar de Het rijdersprofiel is op z'n minst opvallend. Het gaat in deze klasse voor meer dan 50% om onge trouwde mannen met een gemid delde leeftijd van 35 jaar. Het zijn over het algemeen managers en jonge professionals die staan aan het begin van hun carrière. Ze zijn dynamisch en sociaal actief. Fiat biedt voor deze groep de Tipo 2.0 Sedici Valvole, zoals op de achterklep wordt vermeld. Voorin ligt de uit de Lancia Thema be kende 2 liter 16- kleppenmotor met een vermogen van 148 pk. De krachtbron is bij een wagenge- wicht van 1180 kg goed voor een Turijn - Populaire auto's in de middenklasse kennen vrijwel allemaal een sportieve telg. Denk maar eens aan de VW Golf GTi, de Ford Escort XR3i, Kadett GSi, Renault 19 16V en Peugeot 309 GTi. Dit sportieve seg ment wordt nu uitgebreid met een 2 liter 1'6-kleppenva- riant van de Fiat Tipo. Het is overigens al de tweede Ti po 16-klepper, echter de in oktober 1989 geïntroduceer de 1.8 16V werd nooit in ons land verkocht. Reden: de 1.8 was niet met katalysator beschikbaar. De nieuwe en snellere 2 liter zal overigens op alle markten alleen vol gens US'83-norm worden aangeboden. sttinen met zijn Ford Sierra vijfde in het Europees Rallykam- sworth 4x4 over de streep. Er- pioenschap. i Doctor, dit seizoen geswitched De eerst volgende wedstrijd om i Ford naar het Opel Dealer het Internationaal Nederlands learn, wist zich als uitstekende Rallykampioenschap 1991 wordt derde te kwalificeren. Doctor leidt op 31 mei verreden in Duitsland, bovendien met 145 punten in het de Hessenrally. Internationaal Nederlands Rally kampioenschap 1991. John Bosch stagt op dit moment Aan het onderstel werd weinig veranderd. De enige belangrijke wijziging betreft de zwaardere ve ren, die de auto wat minder doen overhellen. Standaard worden in ons land de lichtmetalen wielen voorzien van laagprofielbanden 195/50R15V. Bij goede prestaties horen uitste kende remmen. Voor vinden we extra dikke en grote geventileerde schijven, terwijl achter voor enkel voudige exemplaren werd geko zen. Bovendien worden op de Ti- A i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25