Mazda 626 Xeno
0
FIAT TIPO
2.0 16V
John Bosch
winnaar Tulpenrally
Oplage94.205 ex.
I J
Frequentieborden
o.a.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Snelheids
begrenzers
Deze week
in de
Automaat
Brochure
brandstof-
verbruik-
cijfers 1991
verschenen
Rij-
impressie
k 1
j
dl
3
4’
ril 1991 - pagina 24
Donderdag 11 april 1991
I
Profiel
Sedici
Scheurneuzen
pag.7
pag.3
pag.3
de cabrio's
mogen weer
van stal
Autotest:
Honda Concerto
1.6 i
ha Miet
COS5
win 1
van
Tear
PSA wil
brandstofverbruik
verlagen
po 16V grotere remcylinders toe
gepast. Helaas is ABS alleen te
gen meerprijs leverbaar.
een pittige
motor. De
Jaargang 3
Nummer 15
De Tipo heeft een opvallende, ge
heel eigen vormgeving. Belangrij
ke eigenschappen, ook van de
16V zijn het bijzonder ruime inte
rieur en de makkelijke toeganke
lijkheid vanwege de vier portie
ren. De Tipo 16V is bij uitstek een
auto voor de sportieve automobi
list die toch de nodige flexibiliteit
wat betreft gebruiksmogelijkhe-
1
1, als van een regionale zender
die gegevens verstrekt over
mist, gladheid en files zullen
worden vermeld. De minister is
tot dit besluit gekomen na het
zware ongeval bij Breda vorig
jaar. Met de invoering zijn in
totaal 1 miljoen gulden aan
kosten gemoeid.
Minister Maij-Weggen heeft
besloten langs het hele hoofd
wegennet in 1992 om de 10 ki
lometer blauw/witte borden te
plaatsen waarop twee radiof
requenties staan van zenders
die actuele verkeersinformatie
uitzenden. Zowel de frequentie
van de landelijke zender Radio
Afgelopen weekend werd in de
omgeving van Bameveld de Tul
penrally verreden. Het Neder
landse Marlboro-BMW team met
John Bosch als coureur zegevierde
voor de vierde keer in dit evene
ment. Zes jaar geleden debuteer
de de 27-jarige Bosch in de rally-
sport met een overwinning in de
Tulpenrally. Als tweede kwam Ju-
vierdeurs s
>rdt gelever
ige Red of Bi
tafiic. De
wijl voor
op tafel n
Het interieur wijkt op een belang
rijk aantal punten af. De 16V heeft
een analoog dashboard met naast
de gebruikelijke snelheidsmeter
en toerenteller een olietempera-
tuurmeter, oliedrukmeter en mo-
tortemperatuurmeter. Ook het
j uitgave van
jse Koerier i.s.m.
jrechijnt in geheel
Loon op
erkel Enschot,
>stel en
De klant kan kiezen uit een ruime
vijfdeurs hatchback of de klassie
ke vierdeurs sedan. De Mazda 626
wordt geleverd in de kleuren Vin
tage Red of Brave Blue Mica Me-
s sedan kcst f.36.995,= ter-
de hatchback f.38.295,=
moet komen.
De in 1988 geïntroduceerde Tipo
is voor Fiat een belangrijk model.
Eind vorig jaar liep immers al het
miljoenste exemplaar van de
band. De nieuwe 16-klepper valt
in de markt van snelle midden
klassers, waarvan er in Europa
jaarlijks zo'n 155.000 over de toon
bank gaan. Naast de genoemde
Europese tegenstrevers zal de Fiat
ook auto's als de Honda Civic 1.6i
en de Mazda 323 GTi tegen het lijf
lopen.
De nieuwe brochure Brand-
stofverbruikcijfers personen
auto's is zojuist verschenen.
Het boekje dat wordt uitgege
ven door de ministeries van
Economische Zaken en Ver
keer en Waterstaat, de NO-
VEM en de Rai, geeft een
overzicht van het brandstof
verbruik van de verschillende
merken en modellen. De mee
tresultaten zijn vastgesteld
volgens de ECE-methode. De
brochure wordt verspreid bij
BOVAG-leden, benzinesta-
tins, openbare bibliotheken,
postkantoren en via schrifte
lijke aanvraag bij de NOVEM
te Apeldoorn.
de meegespoten, electrisch ver
stelbare buitenspiegels, in de car-
rosseriekleur uitgevoerde bum
pers en de veloursbekleding op
stoelen en portieren. De auto heeft
verder centrale vergrendeling,
getint glas, electrische ramen, in
delen neerklapbare achterbank,
toerenteller, verstelbaar stuur,
twee luidsprekers en een antenne.
top van 207 km/u en een accele
ratie van 0 tot 100 in 8,4 seconden.
De krachtbron is zoals we inmid
dels gewend zijn voorzien van
twee balansassen voor een tril-
lingsarme loop. Het geluidsniveau
blijft dan ook zeer binnen de per
ken, zelfs bij hoge toerentallen.
Voorlopig kennen we de Tipo al
leen als vijfdeurs, terwijl een drie-
deurs-reeks in voorbereiding lijkt
te zijn. De 16V is uiterlijk herken
baar aan de gewijzigde grille, de
lichtmetalen velgen, meegespoten
buitenspiegels en van kleur gewij
zigde achterlichten. De bumpers
zijn zwart en voorzien van een ro
de bies, die ook over de zij skirts is
doorgetrokken. We kunnen het
geheel als 'beschaafd sportief'
bestempelen. Het enige wat ook
bij deze Tipo ontbreekt zijn de
stootstrips op de flanken.
naam Xeno. De auto is gebaseerd
op de complete GLX-uitgave en
heeft bovendien stuurbekrachti
ging en lichtmetalen velgen. An
dere standaardvoorzieningen zijn
ro-stoelen, die bij de meest spor
tieve capriolen een uitstekende
steun bieden.
den van zijn vervoermiddel eist.
De Fiat Tipo 2.0 Sedici Valvole zal
vanaf eind mei, begin juni defini
tief in ons land te koop zijn. De
exacte prijs is nog niet bekend,
maar zal tussen de f.44.000,= en
f.45.000,= komen te liggen. De
auto is behoorlijk compleet, maar
mist duidelijk ABS in de stan-
daarduitrusting, waardoor hij wat
prijs betreft net onder de Duitse
concurrentie zit, maar zich met na
me bij de Franse en Japanse te
genstrevers uit de markt prijst.
De Automaat is een i
De Tilburg
D.A.T.O. en ven-
Tilburg, Goirle, Riel,
Zand, Udenhout, Berl
Oisterwijk, Moerges»
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
klokje is analoog uitgevoerd. Spe
cifiek voor deze uitvoering is het
met leer beklede Momo-stuurwiel,
wat uiteraard in hoogte verstel
baar is. Stuurbekrachtiging is op
deze versie standaard en doet ge
lukkig bij hogere snelheden nau
welijks merkbaar mee. De auto is
zodoende zeer direct een bocht
om te zetten. De uitrusting van de
16V is verder compleet met getint
glas, centrale vergrendeling met
afstandsbediening, elektrische
voorportierruiten, elektrisch ver
stelbare spiegels met verwarming
en een in hoogte verstelbare be
stuurdersstoel.
Het meubilair kenmerkt zich door
een specifieke stoffen bekleding
van grijs met rode lijnen. De stoe
len geven echter meer steun dan
de uit andere versies bekende ze
tels. Onder vrijwel alle normale
gebruiksomstandigheden biedt de
Tipo meer dan voldoende comfort.
Voor de echte scheurneuzen on
der ons echter kan de Tipo 16V
worden uitgerust met twee Reca
Vorige week viel er een keu
rig briefje van mijn grote
vrienden van de "Stichting
natuur en milieu" in de bas.
Mr. C.A. Brouwer, hoofd van
de afdeling Voorlichting en
Educatie, vraagt hierin vrien
delijk een bijgaand persbe
richt te plaatsen op onze pa
gina's met autonieuws. Het
verhaaltje gaat over de snel
heidsbegrenzers. Maij-Weg
gen is het voorlopig even uit
het hoofd gepraat, nu komt
Natuur en Milieu er weer
eens mee. De stichting heeft
er zelfs een rapport aan ge
wijd. Ze noemen daarin
"enorme voordelen van de
snelheidsbegrenzers. "Snel
heidsbegrenzers besparen
heel wat brandstof, waardoor
auto's minder van de schgde-
lijke stoffen uitstoten. Verder
zal er minder geluidshinder
optreden en worden de snel
wegen veiliger.Ook meent
de stichting dat het rijcomfort
van een auto wordt verbe
terd, omdat de bestuurder
minder hard gaat rijden. Wat
een flauwekul. Rijcomfort
wordt bepaald door stoelen,
vering en wegligging en ab
soluut niet door een lagere
snelheid. Ook het punt van
veilige snelwegen is discuta
bel. Mijns inziens is een auto
mobilist die oplettend 140 km/
u rijdt een veiliger wegge
bruiker dan de saai meesuk
kelende grijze muis met 110/
120 km/u. Bovendien is het
brandstofverbruik sterk af
hankelijk van het feit of je een
constante snelheid kunt rij
den.
Het persbericht gaat verder:
"Een snelheidsbegrenzer kan
eigenlijk alleen in nieuwe
auto's goed worden inge
bouwd, net zoals dat met een
katalysator het geval is. Door
de lagere brandstofkosten
worden de kosten binnen drie
jaar terugverdiend''. Dit bete
kent dat mensen die zich nu
al netjes aan de snelheid hou
den, helemaal niets terugver
dienen en bovendien ver
plicht worden een duur appa
raat aan te schaffen. Volgens
de Stichting kost een snel
heidsbegrenzer circa 1000
gulden. Ze hebben er bij mi
nister Maij-Weggen ge
vraagd de invoering te bevor
deren en een korting van 300
gulden te geven op de BVB.
Tony Vos
De Mazda-dealers hebben op dit
moment een sportief actiemodel
van de 626 in de showroom met
je 90 pk leverende 2 liter
3 auto luistert naar de
Het rijdersprofiel is op z'n minst
opvallend. Het gaat in deze klasse
voor meer dan 50% om onge
trouwde mannen met een gemid
delde leeftijd van 35 jaar. Het zijn
over het algemeen managers en
jonge professionals die staan aan
het begin van hun carrière. Ze zijn
dynamisch en sociaal actief.
Fiat biedt voor deze groep de Tipo
2.0 Sedici Valvole, zoals op de
achterklep wordt vermeld. Voorin
ligt de uit de Lancia Thema be
kende 2 liter 16- kleppenmotor met
een vermogen van 148 pk. De
krachtbron is bij een wagenge-
wicht van 1180 kg goed voor een
Turijn - Populaire auto's in de middenklasse kennen
vrijwel allemaal een sportieve telg. Denk maar eens
aan de VW Golf GTi, de Ford Escort XR3i, Kadett GSi,
Renault 19 16V en Peugeot 309 GTi. Dit sportieve seg
ment wordt nu uitgebreid met een 2 liter 1'6-kleppenva-
riant van de Fiat Tipo. Het is overigens al de tweede Ti
po 16-klepper, echter de in oktober 1989 geïntroduceer
de 1.8 16V werd nooit in ons land verkocht. Reden: de
1.8 was niet met katalysator beschikbaar. De nieuwe en
snellere 2 liter zal overigens op alle markten alleen vol
gens US'83-norm worden aangeboden.
sttinen met zijn Ford Sierra vijfde in het Europees Rallykam-
sworth 4x4 over de streep. Er- pioenschap.
i Doctor, dit seizoen geswitched De eerst volgende wedstrijd om
i Ford naar het Opel Dealer het Internationaal Nederlands
learn, wist zich als uitstekende Rallykampioenschap 1991 wordt
derde te kwalificeren. Doctor leidt op 31 mei verreden in Duitsland,
bovendien met 145 punten in het de Hessenrally.
Internationaal Nederlands Rally
kampioenschap 1991.
John Bosch stagt op dit moment
Aan het onderstel werd weinig
veranderd. De enige belangrijke
wijziging betreft de zwaardere ve
ren, die de auto wat minder doen
overhellen. Standaard worden in
ons land de lichtmetalen wielen
voorzien van laagprofielbanden
195/50R15V.
Bij goede prestaties horen uitste
kende remmen. Voor vinden we
extra dikke en grote geventileerde
schijven, terwijl achter voor enkel
voudige exemplaren werd geko
zen. Bovendien worden op de Ti-
A i