g
JAGUAR 240
4u|opait b7
DE MERCEDES-BENZ ONDER DE DEALERS
TVOtl
SCHADE?
ZZQ
■E
te
T
Renova
Klassieker
Krachtig tijdsbeeld
Goede start voor
Escort
en Orion
rO
STbv
”De servicekosten van
Mercedes-Benz zijn lager dan u denkt
Dat garandeer ik u”
Dr.Car
s
Mercedes-Benz
-
De Hoogt 13, Loon op Zand-Tel. 04166-1553
k]
Autobedrijf
e
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 april 1991 - pagina 5
4 april 1991 - pagina 4
j acl
Son
(12mnd. garantie)
beurt
1991
1990
-
1991
1991
ht
'89
'90
ANDERE MERKEN
'83
DE AUTOMAAT
TsJ. 013/321405
TOEAS
VERIGE
-BENZ
?ij dat niemand
:r kent dan een
r. En moet er
ngen worden,
natuurlijk
een origineel
eel.
Oplage
94.205 ex.
Het is Mercedes-Benz alles waard om
klanten ook tijdens het gebruik van hun
auto optimaal van dienst te zijn. Daarom
is het goed te weten dat een topmerk
als Mercedes-Benz er alles aan doet om de
onderhoudskosten laag te houden. En dat
kan dankzij goedgetraind werkplaats-
personeel, speciaal ontwikkeld gereedschap
en controle-apparatuur, èn strikte werk
plaatsinstructies. De officiële Mercedes-Benz
dealer maakt deel uit van een wereldwijde
organisatie, die werkt volgens geautoriseerde
fabrieksnormen. Tijd kost geld en dat weten
de Mercedes-Benz dealers maar al te goed.
Service verlenen is vakwerk en daar is
alles op gericht. Bijvoorbeeld een reparatie-
en onderhoudscontract voor een Mercedes
190 D bij 50.000 km per jaar, gedurende
3 jaar, kost u voor reparatie en onderhoud
gegarandeerd niet meer dan 3,8 cent per km.
Met dezelfde overtuiging geven wij deze
garantie op Ster Garant gebruikte personen
auto’s met de 7 zekerheden.
De officiële Mercedes-Benz dealer is uw
beste service-partner; dat garandeer ik u.
Ook al ziet 'n occasion er uiterlijk vaak
veel belovend uit, u wilt natuurlijk wel
weten wat hij in dienst van zijn vorige
eigenaar gepresteerd heeft.
Renova maakt dat mogelijk met
3 maanden Bovag-garantie
Technorapport
Veiligheidsgarantie
Inzicht auto historie
BMW service beurt
88-86
'87-'86
'85-'84
'87-’89
316
316
316
316
316
316
316
316 i
318 i
320 i
320 i
324 D
324 D
518 i
520 i
1986
1986
1987
1987
1987
1987
1988
1988
1981
1987
1987
1989
1990
1990
1989
1990
1988
1988
1990
1989
1988
1986
1986
1988
1989
1986
.1986
1986
.1987
.1987
.1984
.1984
.1985
.1984
.1983
.1983
.1982
.1985
1988
1987
1988
1989
1991
1987
1989
1986
1981
1987
1985
1984
1984
1988
Voor een goede gebruikte auto naar
Autobedrijf
PLAN WEST
aar
pties
opties
'84
TILBURG
burg-Noord
254
bielbedrijf Tilburg
Kr
II
'86
'86
1987
1988
iSR
1985
1983
1982
1982
opvolger.
1240 uit
inte-
rurde
I
11.6 S, 4-d
>lla Hatchback SXL
bestelbus
t GL
i automaat
irantie, bewijs, APK
ie en 10.000-km-beurt.
DE JUISTE INVESTERING
DE TILBURGSE KOERIER
P. ROKS en Zn.
Kloosterstr. 42, GOIRLE
(zljetr. Tllburgseweg bij Beet» eutomatettu
TIE op niet onder-
jw VOLVO.
blauw metallic, ww
bronzit metallic, ww
metallic, ww
luxer beige, metallic, ww
blauw, 4-deurs, ww, 5-bak
silber metallic, ww
delphin metallic, ww
lachsilber, metallic, ww, lm wielen
beige
delphin metallic, ww
rood, ww
groen metallic, ww
silber, vele opties, ww, SL
granit, metallic, ww
diamant metallic, cv, ww
524 TD bronzit metallic, cv, ww
730 iA silber, vele opties
730 iA groen, vele opties
730 iA braun, vele opties
cv centrale vergrendeling
ww warmtewerend glas
abs anti-blokkeersysteem
SL shadow line
Volvo 440 GL injection
Volvo 360 GLS 2.0
Volvo 360 2.0
Audi 100 cc 2.3 E
Audi 100 CC
Honda Civic 1.5 GL
Toyota Corolla HB 1.3 GL
Spoordijk 72/76
Tilburg
Tel. 013-42.21.33
jllu
plaat aan het o'
2.4 had zodoenc
klassiek uiterlijl
Volks
De 2.4 liter motor was inmiddels
opgewaardeerd tot 133 pk, waar
door een top van 170 km/u kon
worden bereikt. Aan de carrosse
rie werden weinig zaken ingrij
pend veranderd. De laatste mo
dellen uit deze serie zijn voorna
melijk herkenbaar aan de slanke
re bumpers. Vooral de 240 werd
een beetje een volkse Jaguar,
daar het model in een redelijk be
taalbare uitvoering op de markt
werd gebracht met onder andere
skai-bekleding. Uiteraard was
leer nog wel leverbaar. In 1969
viel definitief het doek voor dit ty
pe Jaguar. De XJ6 was inmiddels
de gelederen komen versterken
en goldt eigenlijk als de c
De auto op de foto is een
de late jaren zestig. In het inte
rieur van deze rechtsgestuurde
versie vinden we wel degelijk le
deren bekleding en het klassieke
notehout. Het motorgeluid is
Opel Corsa
Opel Corsa. 3-drs Van
Opel Corsa 3-drs
Opel Corsa 2-drs. TB
Opel Kadett
Opel Kadet Van 1.7 D
Opel Kadett 4-drs beauty
Opel Kadett 3-drs'80-'82-'85-'87
Opel Kadett 4-drs
Opel Kadett 5-drs
Opel Kadett diesel 3-drs...
Opel Kadett Caravan 5-drs
Opel Kadett Caravan 5-drs
diesel
Opel Kadett Cabriolet
Opel Ascona
Opel Ascona 4-drs'86-'85
Opel Ascona diesel, 4-drs'86
Opel Ascona 2-drs'86
Opel Ascona 5-drs.'83
Opel Rekord
Opel Rekord E'84-’85
Opel Rekord diesel'85
Opel Omega
Opel Omega 2.0i
Opel Vectra
Opel Vectra 4-drs
Opel Senator
Opel Senator 2.5 Eaut.
Andere merken
Mitsubishi Tredla
Peugeot 309
Daihatsu Jeep
Ford Taunus Combi
Ford Escort Van
VW Golt diesel
Toyota Starlet
Automobielbedrijf
SCHAPENDONK BV
Raadhuisstraat 52
5056 HD Berkel-Enschot
Tel 013-331206
Tevens het adres voor:
-een NIEUWE Opel
- Schade herstellen
en taxaties.
- LPG-installaties
- Erkend keuringsbedrijf APK
Net als tegenwoordig, beschikte Jaguar in het verleden
over een goed imago. Een imago van sportiviteit en
klasse met een enorme Engelse saus overgoten. Kortom
een karakter-auto voor mensen met een bijpassend ka
rakter. Als het om klassieke Jaguars gaat, is vooral de
prachtig gelijnde E-type bijzonder populair, terwijl de
XK-modellen nog zeldzamer zijn. Toch zijn er een hele
reeks interessante sedanmodellen van Jaguar die het
verzamelen meer dan waard zijn. Een goed en bijzon
der kenmerkend voorbeeld hiervan is de Jaguar 2.4 die
werd gemaakt tussen 1955 en 1969.
sche versnellingsbak, in dit geval
van Borg Warner, tot de mogelij-
heden.
Het drietal 2.4, 3.4 en 3.8 bleef zon
der ingrijpende wijzigingen lever
baar tot de zomer van 1967. Vanaf
september van dat jaar werd het
programma ingekrompen tot twee
modellen, de 240 en 340.
De nieuwe Ford en Es
cort en Orion hebben
in 1991 een uitstekende
start gemaakt. Over de
eerste twee maanden
van dit jaar werd maar
liefst een marktaandeel
van 7 procent behaald
en dat is goed voor een
vorstelijke eerste plaats
op de verkoopranglijst.
Ter vergelijking: in de
zelfde periode van 1989
werd 4,2 procent be
reikt. Belangrijk bij het
huidige marktaandeel
is dat de auto's nu vlot
geleverd kunnen wor
den, zodat ze nu ook in
het verkeer opgemerkt
worden. De Orion doet
het overigens erg goed,
van de 7 procent
marktaandeel, neemt
deze sedan bijna één
procent in beslag, wat
het dubbele is ten op
zichte van het vorige
model.
De Clipper, de handige
vijfdeurs stationcar, is
erg geliefd. Eén op de
vijf Escorts is een Clip
per. Overigens staat
het goede resultaat in
ons land niet opzich. In
heel Europa is de Es
cort goed aangeslagen
en is op dit moment een
marktaandeel overall
van 5 procent gereali
seerd.
Op de autotentoonstelling in Lon
den van 1955 stelde Jaguar de 2.4
voor. Een prachtige vierdeurs se
dan met duidelijk familie-kenmer-
ken met de oudere en grotere MK
kwam Jaguar met de 3.4 liter mo
tor in dezelfde carrosserie. Met
een zeer hoog vermogen van 210
pk, deels veroorzaakt door de
twee SU-carburateurs, stond de
3.4 garant voor sportwagenpres
taties. Geen wonder dat de Engel
se politie in deze auto een uitste
kende achtervolgingswagen
vond. Sommige exemplaren reden
zo'n 400.000 kilometers. De 3.4 was
uiterlijk herkenbaar aan een bre
dere grille en het ontbreken van
de afdekplaten bij de achterwie
len. Zowel de 2.4 als 3.4 waren
voor voorzien van schijfremmen,
terwijl achter de vertraging door
trommels bewerkstelligd moest
worden.
De meeste mensen kennen dit ty
pe als de Jaguar Mk 2, een naam
die pas eind 1959 in gebruik werd
genomen. Bij de Mk 2 kwamen de
afdekplaten van de achterwielen
helemaal te vervallen. Hierdoor
kon voortaan een bredere achter
as worden gemonteerd. Een be
langrijke verbetering van de weg-
ligging was hiervan het gevolg.
Bovendien werden de voor- en
VII. Zowel het dak als de voor- en
achtersteven zijn bijzonder rond
van vormgeving. De achterwielen
werden met een metalen afdek-
i oog onttrokken. De
snde een bijzonder
jk.
prachtig en past helemaal bij het
kalliber van de auto.
Alhoewel het altijd moelijk is om
te vertellen wat een dergelijke
auto kost, toch een kleine indica
tie. Het oudste type, de 2.4 van
1955-1959 wordt in officiële koers-
lijsten in perfecte conditie geschat
op zo'n f.37.000,De Mk 2 scoort
nog iets hoger, waarbij vooral de
zeldzame 3.8 zo'n f.80.000,=
waard zou zijn. Een uitstekende
240 moet al voor ruim dertigdui
zend te bemachtigen zijn. De Mk 2
is in verschillende varianten geen
echt zeldzame auto in Engeland.
Het is daarom best de moeite
waard om daar eens op zoek te
gaan. In een restaureerbare con
ditie moet dit type voor onder de
tienduizend gulden te vinden zijn.
Telefoon 013 -427965
Xzz.yv z„, ,zzz^/ Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
Het interieur was bijzonder stijlvol
afgewerkt volgens Engelse tradi
tie met leer, hoogpolig tapijt en
notehout. Het dashboard beschik
te over twee grote ronde klokken
met een snelheidsmeter en toeren-
teller en in het midden over een
vijftal kleinere instrumenten. De
gesynchroniseerde handgescha-
kelde vierbak (niet bij eerste ty
pes) werd bediend met een korte
pook op de console. Als extra was
een overdrive leverbaar van het
merk Laycock de Normanville, die
met een hendel aan de stuurkolom
kon worden ingeschakeld. Uiter
aard behoorde ook een automati-
Schijfremmen
De typische ovale Jaguar-grille
met enkele centimeters daarboven
het drie- dimensionale beeldmerk,
was uiteraard aanwezig. Naast
de twee ronde koplampen bezat
het front ook een tweetal roos
tertjes die afhankelijk van de uit
voering ook voor extra lampen
konden worden uitgewisseld.
Voorin lag in lengterichting een
2.4 liter 6 cylinder lijnmotor met achterruit aanzienlijk vergroot, en
een vermogen van 112 pk. Dit be- maakten de trommelremmen ach-
tekent dat de ruim 1450 kg wegen- ter plaats voor schijven. Voor wie
de 'kleine' Jaguar goed was voor de snelle 3.4 nog niet voldoende
een sportieve top van zo'n 160 km/ was, verscheen in 1960 de 3.8 met
u. Het concept was daarmee nog nog meer brute kracht onder de
lang niet uitgeput. In februari 1957 kap.
Ford Sierra 2.01..
Opel Ascona 1.6
Toyota Coroll.
Suzuki Carry I
Suzuki Swift
W Golf 1.6 a
Fiat Panda
Renault 11 GTX...
Ford Escort 1.6 L rood, div. acc.
Opel Rekord 2.0 S.LPG..
Renault 5 TL
Opel Kadett
Alle auto's met boxag-gara:
WN. mllleu-lnspectie i