g JAGUAR 240 4u|opait b7 DE MERCEDES-BENZ ONDER DE DEALERS TVOtl SCHADE? ZZQ ■E te T Renova Klassieker Krachtig tijdsbeeld Goede start voor Escort en Orion rO STbv ”De servicekosten van Mercedes-Benz zijn lager dan u denkt Dat garandeer ik u” Dr.Car s Mercedes-Benz - De Hoogt 13, Loon op Zand-Tel. 04166-1553 k] Autobedrijf e DE AUTOMAAT - Donderdag 4 april 1991 - pagina 5 4 april 1991 - pagina 4 j acl Son (12mnd. garantie) beurt 1991 1990 - 1991 1991 ht '89 '90 ANDERE MERKEN '83 DE AUTOMAAT TsJ. 013/321405 TOEAS VERIGE -BENZ ?ij dat niemand :r kent dan een r. En moet er ngen worden, natuurlijk een origineel eel. Oplage 94.205 ex. Het is Mercedes-Benz alles waard om klanten ook tijdens het gebruik van hun auto optimaal van dienst te zijn. Daarom is het goed te weten dat een topmerk als Mercedes-Benz er alles aan doet om de onderhoudskosten laag te houden. En dat kan dankzij goedgetraind werkplaats- personeel, speciaal ontwikkeld gereedschap en controle-apparatuur, èn strikte werk plaatsinstructies. De officiële Mercedes-Benz dealer maakt deel uit van een wereldwijde organisatie, die werkt volgens geautoriseerde fabrieksnormen. Tijd kost geld en dat weten de Mercedes-Benz dealers maar al te goed. Service verlenen is vakwerk en daar is alles op gericht. Bijvoorbeeld een reparatie- en onderhoudscontract voor een Mercedes 190 D bij 50.000 km per jaar, gedurende 3 jaar, kost u voor reparatie en onderhoud gegarandeerd niet meer dan 3,8 cent per km. Met dezelfde overtuiging geven wij deze garantie op Ster Garant gebruikte personen auto’s met de 7 zekerheden. De officiële Mercedes-Benz dealer is uw beste service-partner; dat garandeer ik u. Ook al ziet 'n occasion er uiterlijk vaak veel belovend uit, u wilt natuurlijk wel weten wat hij in dienst van zijn vorige eigenaar gepresteerd heeft. Renova maakt dat mogelijk met 3 maanden Bovag-garantie Technorapport Veiligheidsgarantie Inzicht auto historie BMW service beurt 88-86 '87-'86 '85-'84 '87-’89 316 316 316 316 316 316 316 316 i 318 i 320 i 320 i 324 D 324 D 518 i 520 i 1986 1986 1987 1987 1987 1987 1988 1988 1981 1987 1987 1989 1990 1990 1989 1990 1988 1988 1990 1989 1988 1986 1986 1988 1989 1986 .1986 1986 .1987 .1987 .1984 .1984 .1985 .1984 .1983 .1983 .1982 .1985 1988 1987 1988 1989 1991 1987 1989 1986 1981 1987 1985 1984 1984 1988 Voor een goede gebruikte auto naar Autobedrijf PLAN WEST aar pties opties '84 TILBURG burg-Noord 254 bielbedrijf Tilburg Kr II '86 '86 1987 1988 iSR 1985 1983 1982 1982 opvolger. 1240 uit inte- rurde I 11.6 S, 4-d >lla Hatchback SXL bestelbus t GL i automaat irantie, bewijs, APK ie en 10.000-km-beurt. DE JUISTE INVESTERING DE TILBURGSE KOERIER P. ROKS en Zn. Kloosterstr. 42, GOIRLE (zljetr. Tllburgseweg bij Beet» eutomatettu TIE op niet onder- jw VOLVO. blauw metallic, ww bronzit metallic, ww metallic, ww luxer beige, metallic, ww blauw, 4-deurs, ww, 5-bak silber metallic, ww delphin metallic, ww lachsilber, metallic, ww, lm wielen beige delphin metallic, ww rood, ww groen metallic, ww silber, vele opties, ww, SL granit, metallic, ww diamant metallic, cv, ww 524 TD bronzit metallic, cv, ww 730 iA silber, vele opties 730 iA groen, vele opties 730 iA braun, vele opties cv centrale vergrendeling ww warmtewerend glas abs anti-blokkeersysteem SL shadow line Volvo 440 GL injection Volvo 360 GLS 2.0 Volvo 360 2.0 Audi 100 cc 2.3 E Audi 100 CC Honda Civic 1.5 GL Toyota Corolla HB 1.3 GL Spoordijk 72/76 Tilburg Tel. 013-42.21.33 jllu plaat aan het o' 2.4 had zodoenc klassiek uiterlijl Volks De 2.4 liter motor was inmiddels opgewaardeerd tot 133 pk, waar door een top van 170 km/u kon worden bereikt. Aan de carrosse rie werden weinig zaken ingrij pend veranderd. De laatste mo dellen uit deze serie zijn voorna melijk herkenbaar aan de slanke re bumpers. Vooral de 240 werd een beetje een volkse Jaguar, daar het model in een redelijk be taalbare uitvoering op de markt werd gebracht met onder andere skai-bekleding. Uiteraard was leer nog wel leverbaar. In 1969 viel definitief het doek voor dit ty pe Jaguar. De XJ6 was inmiddels de gelederen komen versterken en goldt eigenlijk als de c De auto op de foto is een de late jaren zestig. In het inte rieur van deze rechtsgestuurde versie vinden we wel degelijk le deren bekleding en het klassieke notehout. Het motorgeluid is Opel Corsa Opel Corsa. 3-drs Van Opel Corsa 3-drs Opel Corsa 2-drs. TB Opel Kadett Opel Kadet Van 1.7 D Opel Kadett 4-drs beauty Opel Kadett 3-drs'80-'82-'85-'87 Opel Kadett 4-drs Opel Kadett 5-drs Opel Kadett diesel 3-drs... Opel Kadett Caravan 5-drs Opel Kadett Caravan 5-drs diesel Opel Kadett Cabriolet Opel Ascona Opel Ascona 4-drs'86-'85 Opel Ascona diesel, 4-drs'86 Opel Ascona 2-drs'86 Opel Ascona 5-drs.'83 Opel Rekord Opel Rekord E'84-’85 Opel Rekord diesel'85 Opel Omega Opel Omega 2.0i Opel Vectra Opel Vectra 4-drs Opel Senator Opel Senator 2.5 Eaut. Andere merken Mitsubishi Tredla Peugeot 309 Daihatsu Jeep Ford Taunus Combi Ford Escort Van VW Golt diesel Toyota Starlet Automobielbedrijf SCHAPENDONK BV Raadhuisstraat 52 5056 HD Berkel-Enschot Tel 013-331206 Tevens het adres voor: -een NIEUWE Opel - Schade herstellen en taxaties. - LPG-installaties - Erkend keuringsbedrijf APK Net als tegenwoordig, beschikte Jaguar in het verleden over een goed imago. Een imago van sportiviteit en klasse met een enorme Engelse saus overgoten. Kortom een karakter-auto voor mensen met een bijpassend ka rakter. Als het om klassieke Jaguars gaat, is vooral de prachtig gelijnde E-type bijzonder populair, terwijl de XK-modellen nog zeldzamer zijn. Toch zijn er een hele reeks interessante sedanmodellen van Jaguar die het verzamelen meer dan waard zijn. Een goed en bijzon der kenmerkend voorbeeld hiervan is de Jaguar 2.4 die werd gemaakt tussen 1955 en 1969. sche versnellingsbak, in dit geval van Borg Warner, tot de mogelij- heden. Het drietal 2.4, 3.4 en 3.8 bleef zon der ingrijpende wijzigingen lever baar tot de zomer van 1967. Vanaf september van dat jaar werd het programma ingekrompen tot twee modellen, de 240 en 340. De nieuwe Ford en Es cort en Orion hebben in 1991 een uitstekende start gemaakt. Over de eerste twee maanden van dit jaar werd maar liefst een marktaandeel van 7 procent behaald en dat is goed voor een vorstelijke eerste plaats op de verkoopranglijst. Ter vergelijking: in de zelfde periode van 1989 werd 4,2 procent be reikt. Belangrijk bij het huidige marktaandeel is dat de auto's nu vlot geleverd kunnen wor den, zodat ze nu ook in het verkeer opgemerkt worden. De Orion doet het overigens erg goed, van de 7 procent marktaandeel, neemt deze sedan bijna één procent in beslag, wat het dubbele is ten op zichte van het vorige model. De Clipper, de handige vijfdeurs stationcar, is erg geliefd. Eén op de vijf Escorts is een Clip per. Overigens staat het goede resultaat in ons land niet opzich. In heel Europa is de Es cort goed aangeslagen en is op dit moment een marktaandeel overall van 5 procent gereali seerd. Op de autotentoonstelling in Lon den van 1955 stelde Jaguar de 2.4 voor. Een prachtige vierdeurs se dan met duidelijk familie-kenmer- ken met de oudere en grotere MK kwam Jaguar met de 3.4 liter mo tor in dezelfde carrosserie. Met een zeer hoog vermogen van 210 pk, deels veroorzaakt door de twee SU-carburateurs, stond de 3.4 garant voor sportwagenpres taties. Geen wonder dat de Engel se politie in deze auto een uitste kende achtervolgingswagen vond. Sommige exemplaren reden zo'n 400.000 kilometers. De 3.4 was uiterlijk herkenbaar aan een bre dere grille en het ontbreken van de afdekplaten bij de achterwie len. Zowel de 2.4 als 3.4 waren voor voorzien van schijfremmen, terwijl achter de vertraging door trommels bewerkstelligd moest worden. De meeste mensen kennen dit ty pe als de Jaguar Mk 2, een naam die pas eind 1959 in gebruik werd genomen. Bij de Mk 2 kwamen de afdekplaten van de achterwielen helemaal te vervallen. Hierdoor kon voortaan een bredere achter as worden gemonteerd. Een be langrijke verbetering van de weg- ligging was hiervan het gevolg. Bovendien werden de voor- en VII. Zowel het dak als de voor- en achtersteven zijn bijzonder rond van vormgeving. De achterwielen werden met een metalen afdek- i oog onttrokken. De snde een bijzonder jk. prachtig en past helemaal bij het kalliber van de auto. Alhoewel het altijd moelijk is om te vertellen wat een dergelijke auto kost, toch een kleine indica tie. Het oudste type, de 2.4 van 1955-1959 wordt in officiële koers- lijsten in perfecte conditie geschat op zo'n f.37.000,De Mk 2 scoort nog iets hoger, waarbij vooral de zeldzame 3.8 zo'n f.80.000,= waard zou zijn. Een uitstekende 240 moet al voor ruim dertigdui zend te bemachtigen zijn. De Mk 2 is in verschillende varianten geen echt zeldzame auto in Engeland. Het is daarom best de moeite waard om daar eens op zoek te gaan. In een restaureerbare con ditie moet dit type voor onder de tienduizend gulden te vinden zijn. Telefoon 013 -427965 Xzz.yv z„, ,zzz^/ Dijksterhuisstraat 80 Tilburg Het interieur was bijzonder stijlvol afgewerkt volgens Engelse tradi tie met leer, hoogpolig tapijt en notehout. Het dashboard beschik te over twee grote ronde klokken met een snelheidsmeter en toeren- teller en in het midden over een vijftal kleinere instrumenten. De gesynchroniseerde handgescha- kelde vierbak (niet bij eerste ty pes) werd bediend met een korte pook op de console. Als extra was een overdrive leverbaar van het merk Laycock de Normanville, die met een hendel aan de stuurkolom kon worden ingeschakeld. Uiter aard behoorde ook een automati- Schijfremmen De typische ovale Jaguar-grille met enkele centimeters daarboven het drie- dimensionale beeldmerk, was uiteraard aanwezig. Naast de twee ronde koplampen bezat het front ook een tweetal roos tertjes die afhankelijk van de uit voering ook voor extra lampen konden worden uitgewisseld. Voorin lag in lengterichting een 2.4 liter 6 cylinder lijnmotor met achterruit aanzienlijk vergroot, en een vermogen van 112 pk. Dit be- maakten de trommelremmen ach- tekent dat de ruim 1450 kg wegen- ter plaats voor schijven. Voor wie de 'kleine' Jaguar goed was voor de snelle 3.4 nog niet voldoende een sportieve top van zo'n 160 km/ was, verscheen in 1960 de 3.8 met u. Het concept was daarmee nog nog meer brute kracht onder de lang niet uitgeput. In februari 1957 kap. Ford Sierra 2.01.. Opel Ascona 1.6 Toyota Coroll. Suzuki Carry I Suzuki Swift W Golf 1.6 a Fiat Panda Renault 11 GTX... Ford Escort 1.6 L rood, div. acc. Opel Rekord 2.0 S.LPG.. Renault 5 TL Opel Kadett Alle auto's met boxag-gara: WN. mllleu-lnspectie i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23