RENAULT 25 BACCARA Trés Volvo-dealer Van Roosmalen houdt communicatielijnen kort Nieuwe emissienormen voor vrachtwagens Q VAN DER BOOM BI RS I renaultI f o l ;te alle S u B A R U HI J 4 april 1991 - pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 4 april 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER is olvo 460 GL met at. Technische gegevens: >ft. 1: 04166-2450. L: 013-360015. Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011 vooruitlopend niet onverstandig >-dealer te koersen. rout zoekers 1 plaats ht paratie c Automaat Rijden met de 25 V6 Baccara is een puur genot. De auto is zeer 1.950,-. ht bij de Volvo-dealer of bij .013-355575 Als we de loopbaan van de Renault 25 bekijken, dan zien we dat deze elegante grote Franse auto een stabiel type is. Ondanks de enorm toegenomen concurrentie blijft de auto goed scoren, al dateert het ontwerp van 1984. De auto onderging in 1988 een geslaagde facelift, waardoor de verkopen een extra impuls kregen. In Frankrijk staat de 25 al sinds zijn introductie vooraan in zijn segment. Zelfs de XM en 605 hebben hem hier niet vandaan kunnen halen. We reden met de 25 V6 Bacca ra, de top-of-the-line die sinds februari ook bij ons op het programma staat. ïts in st gaa uitvoe- Merk en type: Renault 25 V6 Baccara automaat Aantal cylinders: 6 in V-vorm Cylinderinhoud: 2849 cc Boring x slag: 91 x 73 mm Vermogen: 153 pk bij 5400 tr/min Koppel: 225 Nm bij 2500 tr/min Afmetingen: lengte 4,71 meter, breedte 1,81 meter Gewicht: 1335 kg Prestaties: topsnelheid 204 km/u acceleratie 0-100 in 9,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,6 liter/100 km bij 120 km/u 9,6 liter/100 km stad 15 Eter/100 km Prijs: f.97.700, Roosmalen samen met zijn vrouw Corry de afgelopen dertig jaar in Loon op Zand heeft opgebouwd. Van Dun bracht ook een kadootje De Renault 25 is ondanks zijn leef tijd nog steeds een moderne en bijzonder stijlvolle auto. Het com fort staat op een hoog peil en de rij-eigenschappen zijn uitstekend. De nieuwe Baccara-uitvoering is alleen voor liefhebbers bedoeld. Alle mogelijke technische snufjes zijn in de auto toegepast. comfortabel en biedt voldoende ruimte aan vier volwassenen. He laas zou de hoofdruimte achterin wat royaler mogen zijn. Ook laat de automaat het overschakelen nog een klein beetje voelen. Iets wat bij een eerder gereden exem- plaar zich niet voordeed. De motor vijfbak kost f.93.350,= is zeer stil, zodat bij hogere snel heden met name het windgeruis aan de voorruitstijlen opvalt. De stuurbekrachtiging draagt nog eens extra bij, zodat de 25 een auto is voor heel veel fijne asfalt kilometers. Het brandstofverbruik ligt bij de Baccara V6 tussen de 1 op 7,5 en de 1 op 10. De gewone V6 auto maat, die we enige tijd terug aan de tand voelden, kwam op dit punt wat beter uit de bus. Het ver schil is waarschijnlijk voor een groot deel aan de airconditioning toe te schrijven. Het is niet echt meer en geheim van het jaar ook een richtlijn zal worden aangenomen waarin het maximel zwavelgehalte in diesel- brandstof wordt teruggebracht. Het is de lidstaten toegestaan, vooruitlopend op de verplichte schonere vrachtwagens, de aan schaf van deze trucks via fiscale stimuleringsmaatregelen te steu nen. Nederland heeft al een subsi dieregeling voor "stille en scho ne" vrachtauto's waarvoor per stuk een bedrag van maximaal f.5.000,= beschikbaar is. (Bron: Rai) ook bestaande typen, moeten van af 1 oktober 1993 aan de nieuwe eisen voldoen. De tweede fase gaat in op 1 oktober 1995. Alle nieuwe vrachtwagens moeten dan voldoen aan de Amerikaanse nor men. Voor de bestaande vracht auto's is de ingangsdatum vastge steld op 1 oktober 1996. De standaard geldt voor de maxi male uitstoot van koolmonoxide, koolwaterstoffen en stikstofoxide. Verder wordt de uitstoot van roet deeltjes aan banden gelegd. Af gesproken is dat er voor het eind veiligheidsgordels en dikke vloer bedekking. Onder tegen de hoe- deplank vinden we vervolgens een specifiek Baccara-item. Dat namelijk een lederen tas die uiter aard los meegenomen kan wor den. Handig bijvoorbeeld voor het opbergen van Meding die niet ge vouwen mag worden. De Baccara kan worden geleverd met de 153 pk V6 van 2.8 liter of de 2.5 hter turbo van 205 pk. Gezien het klassieke karakter van de auto is de 2.8 meer dan voldoende. Bo vendien wordt de turbo voortaan met afschuwekjk lekjke velgen ge leverd, zodat deze versie op dat punt al helemaal afvalt. Ons tes- texemplaar was bovendien voor zien van de nog relatief nieuwe 4- traps automatische transmissie. Deze moderne bak zorgt nauwe lijks voor prestatieverlies. De auto heeft een top van 204 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,5 se conden. De standaard airconditio ning heeft echter wel invloed op deze waarden, waardoor de Bac cara iets minder gunstig uit de bus zal komen. Afgelopen zaterdag 30 maart werd door burgemeester Van Dun van Loon op Zand het ingrijpend verbouwde pand van Volvo-dea- comfort wordt verder verhoogd door de middenarmsteun zowel voor- als achterin. De lederen be kleding is ook op een deel van de portieren terug te vinden. Boven dien is de afwerking met een randje hout specifiek voor de Bac cara. Zeer fraai en stijlvol is de Al cantara bekleding tegen het dak en alle stijlen. De 25 Baccara Renault is in Nederland erg voor zichtig geweest met de dure Bac cara. De auto werd namehjk al in september 1988 op de salon van Parijs voorgesteld. Wie nu een Baccara aanschaft is zodoende verzekerd van een exclusief mo del. De elegante Ejnen van de 25 zijn nog steeds modem. De Bacca ra is uiterlijk aan vier onderdelen te herkennen. dat de Renault 25 ongeveer aan zijn laatste jaar begint. Het is daarom de vraag of de toevoe ging van de Baccara nog iet verkopen zal uitmaken. Het c immers om een peperdure u, ring. De V6 met handgeschakelde vijfbak kost f.93.350,=. De door ons gereden automaat staat voor f.97.700, in de prijslijst, terwijl de snelle turbo f.109.000,= kost. Re nault vermeldt dan op de prijslijst slechts één optie en dat is een elektrisch schuifdak voor f.2.625,=. Leer Zowel op de flanken als op de achterklep staat de naamsvermel ding. Van koplampen tot achter lichten loopt een smaUe beschaaf de striping. De achterklep is ver sierd met een nieuwe spoiler, die wat forser is uitgevaUen dan het standaard 'randje'. Tot slot heeft de Baccara gepohjste wielen, die echter van hetzelfde ontwerp zijn als bij de TXE/TXI en V6 Injection. Ier van Roosmalen heropend. Van Dun, zeU Volvo-rijder en klant bij Van Roosmalen, sprak zijn waar dering uit voor wat Harrie van Andere kenmerken van de auto zien we ook op overige uitvoerin gen zoals de meegespoten bum pers en buitenspiegels, nette stoot- strips op de flanken, mistlampen in de bumper, getint glas en een achterruitwisser sproeier. Wat afwerking, lakkwaliteit en roestpreventie betreft sloeg Re nault met de komst van de 25 een andere weg in. Ondanks de meer dan behoorlijke kwaEteit van de eerste serie, staat het huidige mo del op een nog hoger plan. Re nault kan daarom met zijn topmo del rustig de concurrentie aan. Wat de Baccara nu net de Bacca ra maakt, is voomamehjk in het interieur te zien. Stoelen en ach terbank zijn met leer bekleed. De kleur grijs met een blauw biesje die hier wordt toegepast is niet op gee andere types van de 25 te bestel- tuei len. De hoofdsteunen van de ach terbank hebben losse kussentjes die in hoogte kunnen worden ver steld, maar ook voUedig te verwij deren zijn. In de voorstoelen zit je als een vorst. De Baccara kent op de twee zetels alle snufjes die Re nault in huis heeft. Hoogte, lengte richting en rugleuning zijn trap loos elektrisch instelbaar. ademt daarmee een enorme luxe uit, zonder dat de auto er nu ouboltig uitziet. Het dashboard mag inmiddels be kend verondersteld worden. Het instrumentarium is bijzonder com pleet met een toerenteUer, snel heidsmeter, temperatuurmeter en ohepeilcontrolemeter. Middenin zit de display van de boordcom puter die verschiUende handige functies kent. Rond de verstelbare stuurkolom vinden we de bedie- ningshendels voor de veriichting, richtingaanwijzers, ruitewissers en de afstandbediening van de radio. Natuuriijk heeft de Baccara de in samenwerking met PhiEps ontwikkelde Radio-Renault van 4 x 20 Watt. Samen met de twee tweeters boven in het dashboard jeeft deze instaUatie een majes- >u<3US geluid. Bij de nieuwe Espa- ce echter is Renault van dit sys teem afgestapt en werd voor Pio neer gekozen. De PhiEps-radio heeft in ieder geval als groot voor deel dat diefstal weinig zin heef De bedienings- en afleesfuncties zijn namehjk op verschiUende punten aangebracht. Stemmetje Natuuriijk heeft de Baccara het bekende computerstemmetje in zich. In Nederland werd door gaans de Engelstalige module ge leverd. In de Baccara werden we echter in het Duits toegesproken, voor de Duitse markt heel aardig, maar het past niet echt bij een Franse auto. AUes wat op de overige 25-model- rordt geleverd plus de zaken -3, j optie worden aange boden, zijn standaard in de Bac cara te vinden. De auto heeft zo doende vier elektrische portierrui ten, centrale vergrendeling met afstandbediening gekoppeld aan een alarm, airconditioning, elek trisch bediende buitenspiegels, cruise-control, leeslampjes voor- en achterin, in hoogte verstelbare Hout Bovendien heeft iedere stoel een vijftal kussentjes die afzonderhjk op te blazen zijn. De bestuurders stoel kent verder drie geheugen- standen voor verschillende chauf feurs. Iedereen kan na enig zoek werk een perfecte stand achter het stuur vinden. Gelukkig zijn ook r de zittingen lang genoeg. Het zit- len wordt ge comfort wordt verder verhoogd die nog als J1tJJX1 1 3 De EG-ministers voor miEeu heb ben overeenstemming bereikt over de instelling van emissienor men voor vrachtwagens, waar mee de verontreinigende uitstoot in 1996 met 50 procent moet wor den teruggedrongen. De invoe ring van de normen zal in de EG in twee fasen plaatsvinden. Per 1 juh volgrend jaar moeten fabrikan ten beginnen met de fabricage van vrachtauto's waarvan de mo toren voldoen aan de zogenaam de "tussennormen". Alle andere nieuwe vrachtauto's. AUTOBEDRIJF Vakmanschap en service als traditie. I mee. Op symbohsche wijze werd dit overhandigd aan de chef werkplaats dhr. Janssen, één van de beeldbepalende medewerkers bij Van Roosmalen. Zoon Jan van Roosmalen schetse vervolgens de levensloop van het bedrijf van zijn vader, wat op 1 april maar Eefst dertig jaar be stond. Tot slot bracht dhr. Van Roosmalen de grote rol die de fa milie in het bedrijf speelt. Op zaterdag en tweede Paasdag was het bij Van Roosmalen een drukte van jawelste. Ook het mar ionetten theater De Bokkesprong was erg in trek bij de kleintjes. Klanten en mensen die het bedrijf van Van Roosmalen uit het verle den kennen, zal direct de nieuwe iting opvallen. Werkplaatsbe- skers kunnen op een vaste run auto neerzetten bij re- of onderhoud en treffen hun auto na afloop op een ande re, maar vaste plek aan. Er hoeft zodoende nooit meer naar de eigen auto gezocht te worden op het grote parkeerterrein. De showroom waar alle nieuwe Volvo's en gebruikte auto's zijn ondergebracht is met maar Eefst 400 vierkante meter toegenomen tot 1100 vierkante meter. De hoofd ingang bevindt zich voortaan op het parkeerterrein. Op een opper vlakte van 10 bij 10 meter komen alle afdeEngen bijeen: receptie werkplaats, verkoop en magazijn. Het is in een modem bedrijf im mers belangrijk dat de communi- catietijnen kort zijn, waardoor er veel sneller gewerkt kan worden. Maar ook de buitenkant werd op- gefrist. De luifel aan de voorkant werd helemaal vernieuwd. In het hele pand komen we de kleur wit tegen, hier en daar afwisseld met het blauw/wit uit de Volvo-huis- stijl. 0 89 86 89 87 86 83 88 86 86 'XT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21