RENAULT 25 BACCARA
Trés
Volvo-dealer Van Roosmalen
houdt communicatielijnen kort
Nieuwe emissienormen
voor vrachtwagens
Q VAN DER BOOM
BI
RS
I renaultI
f o l
;te
alle
S
u
B
A
R
U
HI J
4 april 1991 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 april 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
is
olvo 460 GL met
at.
Technische gegevens:
>ft.
1: 04166-2450.
L: 013-360015.
Goirkestraat 25, 5046 GC Tilburg. Tel. (013) 364011
vooruitlopend
niet onverstandig
>-dealer te koersen.
rout
zoekers 1
plaats ht
paratie c
Automaat
Rijden met de 25 V6 Baccara is
een puur genot. De auto is zeer
1.950,-.
ht bij de Volvo-dealer of bij
.013-355575
Als we de loopbaan van de Renault 25 bekijken, dan
zien we dat deze elegante grote Franse auto een stabiel
type is. Ondanks de enorm toegenomen concurrentie
blijft de auto goed scoren, al dateert het ontwerp van
1984. De auto onderging in 1988 een geslaagde facelift,
waardoor de verkopen een extra impuls kregen. In
Frankrijk staat de 25 al sinds zijn introductie vooraan in
zijn segment. Zelfs de XM en 605 hebben hem hier niet
vandaan kunnen halen. We reden met de 25 V6 Bacca
ra, de top-of-the-line die sinds februari ook bij ons op
het programma staat.
ïts in
st gaa
uitvoe-
Merk en type: Renault 25 V6 Baccara automaat
Aantal cylinders: 6 in V-vorm
Cylinderinhoud: 2849 cc
Boring x slag: 91 x 73 mm
Vermogen: 153 pk bij 5400 tr/min
Koppel: 225 Nm bij 2500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,71 meter, breedte 1,81 meter
Gewicht: 1335 kg
Prestaties: topsnelheid 204 km/u
acceleratie 0-100 in 9,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 7,6 liter/100 km
bij 120 km/u 9,6 liter/100 km
stad 15 Eter/100 km
Prijs: f.97.700,
Roosmalen samen met zijn vrouw
Corry de afgelopen dertig jaar in
Loon op Zand heeft opgebouwd.
Van Dun bracht ook een kadootje
De Renault 25 is ondanks zijn leef
tijd nog steeds een moderne en
bijzonder stijlvolle auto. Het com
fort staat op een hoog peil en de
rij-eigenschappen zijn uitstekend.
De nieuwe Baccara-uitvoering is
alleen voor liefhebbers bedoeld.
Alle mogelijke technische snufjes
zijn in de auto toegepast.
comfortabel en biedt voldoende
ruimte aan vier volwassenen. He
laas zou de hoofdruimte achterin
wat royaler mogen zijn. Ook laat
de automaat het overschakelen
nog een klein beetje voelen. Iets
wat bij een eerder gereden exem-
plaar zich niet voordeed. De motor vijfbak kost f.93.350,=
is zeer stil, zodat bij hogere snel
heden met name het windgeruis
aan de voorruitstijlen opvalt. De
stuurbekrachtiging draagt nog
eens extra bij, zodat de 25 een
auto is voor heel veel fijne asfalt
kilometers.
Het brandstofverbruik ligt bij de
Baccara V6 tussen de 1 op 7,5 en
de 1 op 10. De gewone V6 auto
maat, die we enige tijd terug aan
de tand voelden, kwam op dit
punt wat beter uit de bus. Het ver
schil is waarschijnlijk voor een
groot deel aan de airconditioning
toe te schrijven.
Het is niet echt meer en geheim
van het jaar ook een richtlijn zal
worden aangenomen waarin het
maximel zwavelgehalte in diesel-
brandstof wordt teruggebracht.
Het is de lidstaten toegestaan,
vooruitlopend op de verplichte
schonere vrachtwagens, de aan
schaf van deze trucks via fiscale
stimuleringsmaatregelen te steu
nen. Nederland heeft al een subsi
dieregeling voor "stille en scho
ne" vrachtauto's waarvoor per
stuk een bedrag van maximaal
f.5.000,= beschikbaar is. (Bron:
Rai)
ook bestaande typen, moeten van
af 1 oktober 1993 aan de nieuwe
eisen voldoen. De tweede fase
gaat in op 1 oktober 1995. Alle
nieuwe vrachtwagens moeten dan
voldoen aan de Amerikaanse nor
men. Voor de bestaande vracht
auto's is de ingangsdatum vastge
steld op 1 oktober 1996.
De standaard geldt voor de maxi
male uitstoot van koolmonoxide,
koolwaterstoffen en stikstofoxide.
Verder wordt de uitstoot van roet
deeltjes aan banden gelegd. Af
gesproken is dat er voor het eind
veiligheidsgordels en dikke vloer
bedekking. Onder tegen de hoe-
deplank vinden we vervolgens
een specifiek Baccara-item. Dat
namelijk een lederen tas die uiter
aard los meegenomen kan wor
den. Handig bijvoorbeeld voor het
opbergen van Meding die niet ge
vouwen mag worden.
De Baccara kan worden geleverd
met de 153 pk V6 van 2.8 liter of de
2.5 hter turbo van 205 pk. Gezien
het klassieke karakter van de auto
is de 2.8 meer dan voldoende. Bo
vendien wordt de turbo voortaan
met afschuwekjk lekjke velgen ge
leverd, zodat deze versie op dat
punt al helemaal afvalt. Ons tes-
texemplaar was bovendien voor
zien van de nog relatief nieuwe 4-
traps automatische transmissie.
Deze moderne bak zorgt nauwe
lijks voor prestatieverlies. De auto
heeft een top van 204 km/u en een
acceleratie van 0 tot 100 in 9,5 se
conden. De standaard airconditio
ning heeft echter wel invloed op
deze waarden, waardoor de Bac
cara iets minder gunstig uit de
bus zal komen.
Afgelopen zaterdag 30 maart
werd door burgemeester Van Dun
van Loon op Zand het ingrijpend
verbouwde pand van Volvo-dea-
comfort wordt verder verhoogd
door de middenarmsteun zowel
voor- als achterin. De lederen be
kleding is ook op een deel van de
portieren terug te vinden. Boven
dien is de afwerking met een
randje hout specifiek voor de Bac
cara. Zeer fraai en stijlvol is de Al
cantara bekleding tegen het dak
en alle stijlen. De 25 Baccara
Renault is in Nederland erg voor
zichtig geweest met de dure Bac
cara. De auto werd namehjk al in
september 1988 op de salon van
Parijs voorgesteld. Wie nu een
Baccara aanschaft is zodoende
verzekerd van een exclusief mo
del. De elegante Ejnen van de 25
zijn nog steeds modem. De Bacca
ra is uiterlijk aan vier onderdelen
te herkennen.
dat de Renault 25 ongeveer aan
zijn laatste jaar begint. Het is
daarom de vraag of de toevoe
ging van de Baccara nog iet
verkopen zal uitmaken. Het c
immers om een peperdure u,
ring. De V6 met handgeschakelde
vijfbak kost f.93.350,=. De door
ons gereden automaat staat voor
f.97.700, in de prijslijst, terwijl de
snelle turbo f.109.000,= kost. Re
nault vermeldt dan op de prijslijst
slechts één optie en dat is een
elektrisch schuifdak voor
f.2.625,=.
Leer
Zowel op de flanken als op de
achterklep staat de naamsvermel
ding. Van koplampen tot achter
lichten loopt een smaUe beschaaf
de striping. De achterklep is ver
sierd met een nieuwe spoiler, die
wat forser is uitgevaUen dan het
standaard 'randje'. Tot slot heeft
de Baccara gepohjste wielen, die
echter van hetzelfde ontwerp zijn
als bij de TXE/TXI en V6 Injection.
Ier van Roosmalen heropend. Van
Dun, zeU Volvo-rijder en klant bij
Van Roosmalen, sprak zijn waar
dering uit voor wat Harrie van
Andere kenmerken van de auto
zien we ook op overige uitvoerin
gen zoals de meegespoten bum
pers en buitenspiegels, nette stoot-
strips op de flanken, mistlampen
in de bumper, getint glas en een
achterruitwisser sproeier.
Wat afwerking, lakkwaliteit en
roestpreventie betreft sloeg Re
nault met de komst van de 25 een
andere weg in. Ondanks de meer
dan behoorlijke kwaEteit van de
eerste serie, staat het huidige mo
del op een nog hoger plan. Re
nault kan daarom met zijn topmo
del rustig de concurrentie aan.
Wat de Baccara nu net de Bacca
ra maakt, is voomamehjk in het
interieur te zien. Stoelen en ach
terbank zijn met leer bekleed. De
kleur grijs met een blauw biesje
die hier wordt toegepast is niet op gee
andere types van de 25 te bestel- tuei
len. De hoofdsteunen van de ach
terbank hebben losse kussentjes
die in hoogte kunnen worden ver
steld, maar ook voUedig te verwij
deren zijn. In de voorstoelen zit je
als een vorst. De Baccara kent op
de twee zetels alle snufjes die Re
nault in huis heeft. Hoogte, lengte
richting en rugleuning zijn trap
loos elektrisch instelbaar.
ademt daarmee een enorme luxe
uit, zonder dat de auto er nu
ouboltig uitziet.
Het dashboard mag inmiddels be
kend verondersteld worden. Het
instrumentarium is bijzonder com
pleet met een toerenteUer, snel
heidsmeter, temperatuurmeter en
ohepeilcontrolemeter. Middenin
zit de display van de boordcom
puter die verschiUende handige
functies kent. Rond de verstelbare
stuurkolom vinden we de bedie-
ningshendels voor de veriichting,
richtingaanwijzers, ruitewissers
en de afstandbediening van de
radio. Natuuriijk heeft de Baccara
de in samenwerking met PhiEps
ontwikkelde Radio-Renault van 4
x 20 Watt. Samen met de twee
tweeters boven in het dashboard
jeeft deze instaUatie een majes-
>u<3US geluid. Bij de nieuwe Espa-
ce echter is Renault van dit sys
teem afgestapt en werd voor Pio
neer gekozen. De PhiEps-radio
heeft in ieder geval als groot voor
deel dat diefstal weinig zin heef
De bedienings- en afleesfuncties
zijn namehjk op verschiUende
punten aangebracht.
Stemmetje
Natuuriijk heeft de Baccara het
bekende computerstemmetje in
zich. In Nederland werd door
gaans de Engelstalige module ge
leverd. In de Baccara werden we
echter in het Duits toegesproken,
voor de Duitse markt heel aardig,
maar het past niet echt bij een
Franse auto.
AUes wat op de overige 25-model-
rordt geleverd plus de zaken
-3, j optie worden aange
boden, zijn standaard in de Bac
cara te vinden. De auto heeft zo
doende vier elektrische portierrui
ten, centrale vergrendeling met
afstandbediening gekoppeld aan
een alarm, airconditioning, elek
trisch bediende buitenspiegels,
cruise-control, leeslampjes voor-
en achterin, in hoogte verstelbare
Hout
Bovendien heeft iedere stoel een
vijftal kussentjes die afzonderhjk
op te blazen zijn. De bestuurders
stoel kent verder drie geheugen-
standen voor verschillende chauf
feurs. Iedereen kan na enig zoek
werk een perfecte stand achter
het stuur vinden. Gelukkig zijn ook r
de zittingen lang genoeg. Het zit- len wordt ge
comfort wordt verder verhoogd die nog als
J1tJJX1 1 3
De EG-ministers voor miEeu heb
ben overeenstemming bereikt
over de instelling van emissienor
men voor vrachtwagens, waar
mee de verontreinigende uitstoot
in 1996 met 50 procent moet wor
den teruggedrongen. De invoe
ring van de normen zal in de EG
in twee fasen plaatsvinden. Per 1
juh volgrend jaar moeten fabrikan
ten beginnen met de fabricage
van vrachtauto's waarvan de mo
toren voldoen aan de zogenaam
de "tussennormen".
Alle andere nieuwe vrachtauto's.
AUTOBEDRIJF
Vakmanschap en service als traditie. I
mee. Op symbohsche wijze werd
dit overhandigd aan de chef
werkplaats dhr. Janssen, één van
de beeldbepalende medewerkers
bij Van Roosmalen.
Zoon Jan van Roosmalen schetse
vervolgens de levensloop van het
bedrijf van zijn vader, wat op 1
april maar Eefst dertig jaar be
stond. Tot slot bracht dhr. Van
Roosmalen de grote rol die de fa
milie in het bedrijf speelt.
Op zaterdag en tweede Paasdag
was het bij Van Roosmalen een
drukte van jawelste. Ook het mar
ionetten theater De Bokkesprong
was erg in trek bij de kleintjes.
Klanten en mensen die het bedrijf
van Van Roosmalen uit het verle
den kennen, zal direct de nieuwe
iting opvallen. Werkplaatsbe-
skers kunnen op een vaste
run auto neerzetten bij re-
of onderhoud en treffen
hun auto na afloop op een ande
re, maar vaste plek aan. Er hoeft
zodoende nooit meer naar de
eigen auto gezocht te worden op
het grote parkeerterrein.
De showroom waar alle nieuwe
Volvo's en gebruikte auto's zijn
ondergebracht is met maar Eefst
400 vierkante meter toegenomen
tot 1100 vierkante meter. De hoofd
ingang bevindt zich voortaan op
het parkeerterrein. Op een opper
vlakte van 10 bij 10 meter komen
alle afdeEngen bijeen: receptie
werkplaats, verkoop en magazijn.
Het is in een modem bedrijf im
mers belangrijk dat de communi-
catietijnen kort zijn, waardoor er
veel sneller gewerkt kan worden.
Maar ook de buitenkant werd op-
gefrist. De luifel aan de voorkant
werd helemaal vernieuwd. In het
hele pand komen we de kleur wit
tegen, hier en daar afwisseld met
het blauw/wit uit de Volvo-huis-
stijl.
0
89
86
89
87
86
83
88
86
86
'XT