TOYOTA PREVIA TRIOMFANTELIJKE YPSILON Productie niet voorzien nu oök met vijfbak -deI .Èl; Oplage94.205 ex. A Lichten o.a. II De Tilburgse Koerier Deze week in de Automaat Kamers van Koophandel wijzen tolheffing af il i f 'W £4^ if 14 april 1991 - pagina 18 Donderdag 4 april 1991 DAIHATSU FX-228 pag. 5 pagF 5 pag. 3 Klassieker: Jaguar 240 Goede start Escort Orion Jaargang 3 Nummer 14 De Ypsilon Tropheo heeft de be kende 1,1 liter Fire injectiemotor gekoppeld aan een geregelde ka talysator. De Tropheo heeft een leuke, complete uitrusting met uit- zetbare achterruiten, wisser en spoeier op de achterklep, rolgor- dels voor en achter, hoogteverstel- ling op de gordels voor, afsluitba re tankdop en van binnenuit ver stelbare koplampen. De achter bank is uiteraard neerklapbaar, zodat alle golfspullen makkelijk kunnen worden meegenomen. De auto is uiterlijk herkenbaar aan de beschaafde striping onder de zijramen. Er zijn verschillende kleuren mogeüjk en dat voor een sympathieke prijs van f.17.450,=. Bijlage van: rust productierijp genoemd mag worden. Van overdreven torsie is absoluut geen sprake, zodat het kleine ding zonder veel proble men door de verschillende natio nale typegoedkeuringen zal ko men. Laten we hopen dat dankzij de enorm positieve reacties op de FX-228 Daihatsu zal besluiten dit grappige cabrioletje te gaan pro duceren. Autotest: Renault 25 Baccara Zowel op de Autosalon van Genève als op Cabrio '91 in het Autotron was de Daihatsu FX-228 te zien. Het is een vrolijk cabrioletje op basis van de Cuore. Het kleine ding ziet er zo aantrekkelijk uit, dat je je afvraagt waar om er geen productie zal volgen. Buiten zijn vrolijke uiterlijk en fele gele kleur, heeft de FX-228 veel leuke details. We kregen de gelegenheid heel kort even met dit unieke exemplaar te rijden. Lancia-importeur Lanim brengt als tijdelijke uitgave de Ypsilon Trofeo op de markt. Voor het eerst organiseert Lanim dit jaar de "Trofeo Lancia", een amateur golftoemooi, die via zes voorron den op diverse banen in ons land worden gespeeld. De nationale fi nale wordt gehouden op de Ken- nemer Golf Country Club. Van de Daihatsu FX-228 is slechts één auto op de hele reld. Geen wonder dat zowel fa briek als importeur er heel voor zichtig mee zijn. Gelukkig waren we nog net op tijd alvorens het fel gele tweezits roadstertje weer in zijn houten krat richting rijzende zon werd verscheept. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Cuore en Leeza Op de Europese markt is de Cuo re de kleinste auto van Daihatsu. In Japan is echter ook een grap pig coupétje op basis van die Cuore bekend. De Daihatsu Leeza heeft dezelfde techniek, maar kent een wielbasis die 14 centimeter korter is. Toch zijn beide modellen ongeveer even lang, vanwege grotere voor-overhang bij de Leeza. Met gebruikmaking van zoveel mogelijk standaard onderdelen kwam de fabriek tot de FX-228. Het front vertoont duidelijke Cuore en Leeza-trekjes, terwijl ook de portieren ongewijzigd werden overgenomen. De verbreding mid- denop is een ontwerptrucje om de auto toch een ander aanzien te geven. Door deze wat bollere vor men en de leuke vijfspaaksvelgen met een in carrosseriekleur ge spoten middendop, komt de FX- 228 veel groter over dan hij in werkelijkheid is. De auto kent één grote neerdraaibare ruit in de portieren, die extra wordt onder steund door een stijltje ter hoogte van de voorruit. Vrijwel de hele carrosserie is in één kleur gespo ten, waarbij haast vanzelf voor de nieuwe modekleur geel gekozen werd. Alhoewel de auto overkomt als een roadster zonder softtop, kent de FX-228 een bijzonder ori ginele opbergmogelijkheid. Direct achter de stoelen zit een grote klep die achter in een spoiler overloopt. Door deze te verwijde ren, komt de kapconstructie vrij. Wordt de softtop opgezet, dan is deze afdekkap overbodig. Voor ons wisselvallige weer zou wel licht een andere constructie aardi ger zijn. De vier grote Kamers van Koophandel in de Randstad zijn tot de conclusie gekomen dat de plannen voor tolhef fing van het kabinet discrimi nerend, duur en nauwelijks uitvoerbaar zijn. Dit schrijven de Kamers in een brief aan de minister van Verkeer en Waterstaat. Indien naast de al aangekondigde lastenver zwaring voor het openbaar vervoer en het autogebruik ook maatregelen noodzake lijk zijn die de bereikbaar heid voor het zakelijk perso nenverkeer en goederenver voer verhogen, dan is in ieder geval tolheffing niet het aangewezen instrument. Uit voering van de plannen zal zowel in internationaal als nationaal opzicht leiden tot een verslechtering van het bedrijfsvestigingsklimaat in de Randstad. De concurren tiepositie van de grote steden ten opzichte van andere plaatsen in het land, maar ook in het buitenland, wordt hierdoor minder. Dit is abso luut onaanvaardbaar en in strijd met het rijksbeleid ge richt op versterking van de Randstad, aldus de Kamers. (Bron: Rai) De opvallend gelijnde Toyota Pre via "ruimte-auto" werd tot nog toe alleen geleverd in een zeer luxu euze uitvoering met een automati sche versnellingsbak. Het leve ringsprogramma is nu uitgebreid met een handgeschakelde versie, die bovendien wat uitrusting be treft op enige punten afwijkt. Technisch zijn beide varianten ge lijk, dat wil zeggen een 2.4 liter in jectiemotor die onder de vloer is gemonteerd en de achterwielen aandrijft. De handgeschakelde versie heeft op de tweede zitrij een neerklap- bare bank, in plaats van de zoge naamde captain-seats. Hierdoor kan met deze versie 1 persoon ex tra worden meegenomen. De licht metalen wielen zijn vervangen door stalen exemplaren met keuri ge wieldoppen. De auto is wel voorzien van radiovoorbereiding met 6 speakers en een antenne, centrale vergrendeling en luxe velours bekleding. De Previa 5- speed is in beperkte aantallen le verbaar in de kleuren diep rood metallic, zilvergrijs metallic en donkerblauw metallic. Tegen meerprijs kan de auto worden voorzien van een dakspoiler, ABS, twee zonnedaken en airconditio ning. De bestaande automaat kost f.70.720,=. De versie met handbak is met f.59.970,= aantrekkelijk goedkoper en zal de populariteit van dit model aanzienlijk doen toenemen. De overheid is zich aan het bemoeien met de verlichting. Al enige tijd wordt er heen en weer gekletst over het al dan niet voeren van verlichting overdag. In Scandinavische landen blijkt dit een positief effect te hebben op de ver keersveiligheid, dus waarom kan dat dan in Nederland niet. Onderzoek heeft inmid dels uitgewezen, dat het bij ons waarschijnlijk niet zo'n groot of zelfs een negatief ef fect heeft, omdat fietsers min der zullen gaan opvallen. En fietsers verplichten overdag licht te voeren, daar kun je van te voren al van voorspel len hoe dat gaat lopen. Maij-Weggen heeft zich blijk baar de afgelopen periode met redelijk veel mist, net zo als ik, geergerd aan mensen die onterecht hun mistlamp voeren. Een aantal auto's heeft zelfs twee van dit soort felle spotjes, zodat het ver schil met remlichten nauwe lijks waarneembaar is. Voor al bij het in werking stellen kan dit een schrikreactie ver oorzaken bij achteropko mend verkeer. De oplossing is simpel, zorg dat slechts één mistlamp werkt. Maij heeft dan ook geadviseerd tijdens een bezoek aan de garage de tweede mistlamp te laten verwijderen. Dat dit niet altijd zomaar kan, is haar ontschoten. Enkele zeer geavanceerde auto's heeft een uitgekiend controlesys teem wat de werking van alle lampjes in de gaten houdt. Wordt één lamp eruit ge haald, dan zal dit systeem constant een fout melden. Na verlichting overdag en mistlamp zullen waarschijn lijk de remlichten aan de beurt komen. In Amerika is het derde remlicht al weer enige jaren verplicht. In Ne derland werd het aanvanke lijk verboden. Inmiddels lijkt het oogluikend te worden toegestaan. We zijn ook een vreemd volkje. Waar in Ame rika het veilige nut van een dergelijke voorziening is ge bleken, gaan wij het verbie den. De toekomst? Maij zal het waarschijnlijk nog voor het einde van haar ambtspe riode verplicht gaan stellen... Tony Vos Kleurentelevisie Het vrolijke karakter van de FX- 228 zet zich in het interieur voort. De stoelen zijn met geel en zwart leer bekleed. In de hoofdsteunen zitten twee speakers. Het dash board heeft weinig opwindend nieuws te melden. In de console is een uitgebreide stereoinstallatie opgenomen, terwijl deze kleine Daihatsu ook over een uitklap baar kleuren-T.V.-tje beschikt. Handig om je in de file van het laatste nieuws op de hoogte te la ten stellen. Voorin ligt de 3 cylinder 659 cc krachtbron die in Japan ook in de Cuore en Leeza te vinden is. Het motortje levert een heel behoorlijk vermogen van 50 pk, waarmee een top van zo'n 130 km/u moge lijk moet zijn. Ondanks zijn geringe afmetingen (3,30 meter bij 1,40 meter) biedt de FX-228 voor twee personen be hoorlijk wat ruimte. Het enige pro totype is overigens voorzien van een rechtse besturing. Een ritje van enkele kilometers maakte di rect duidelijk dat het autootje ge WW 4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19