TOYOTA PREVIA
TRIOMFANTELIJKE YPSILON
Productie
niet voorzien
nu oök met vijfbak
-deI .Èl;
Oplage94.205 ex.
A
Lichten
o.a.
II
De Tilburgse Koerier
Deze week
in de
Automaat
Kamers van
Koophandel
wijzen
tolheffing af
il
i f
'W £4^ if
14 april 1991 - pagina 18
Donderdag 4 april 1991
DAIHATSU
FX-228
pag. 5
pagF 5
pag. 3
Klassieker:
Jaguar 240
Goede start
Escort Orion
Jaargang 3
Nummer 14
De Ypsilon Tropheo heeft de be
kende 1,1 liter Fire injectiemotor
gekoppeld aan een geregelde ka
talysator. De Tropheo heeft een
leuke, complete uitrusting met uit-
zetbare achterruiten, wisser en
spoeier op de achterklep, rolgor-
dels voor en achter, hoogteverstel-
ling op de gordels voor, afsluitba
re tankdop en van binnenuit ver
stelbare koplampen. De achter
bank is uiteraard neerklapbaar,
zodat alle golfspullen makkelijk
kunnen worden meegenomen. De
auto is uiterlijk herkenbaar aan
de beschaafde striping onder de
zijramen. Er zijn verschillende
kleuren mogeüjk en dat voor een
sympathieke prijs van f.17.450,=.
Bijlage van:
rust productierijp genoemd mag
worden. Van overdreven torsie is
absoluut geen sprake, zodat het
kleine ding zonder veel proble
men door de verschillende natio
nale typegoedkeuringen zal ko
men. Laten we hopen dat dankzij
de enorm positieve reacties op de
FX-228 Daihatsu zal besluiten dit
grappige cabrioletje te gaan pro
duceren.
Autotest:
Renault 25
Baccara
Zowel op de Autosalon van Genève als op Cabrio '91 in
het Autotron was de Daihatsu FX-228 te zien. Het is een
vrolijk cabrioletje op basis van de Cuore. Het kleine
ding ziet er zo aantrekkelijk uit, dat je je afvraagt waar
om er geen productie zal volgen. Buiten zijn vrolijke
uiterlijk en fele gele kleur, heeft de FX-228 veel leuke
details. We kregen de gelegenheid heel kort even met
dit unieke exemplaar te rijden.
Lancia-importeur Lanim brengt
als tijdelijke uitgave de Ypsilon
Trofeo op de markt. Voor het eerst
organiseert Lanim dit jaar de
"Trofeo Lancia", een amateur
golftoemooi, die via zes voorron
den op diverse banen in ons land
worden gespeeld. De nationale fi
nale wordt gehouden op de Ken-
nemer Golf Country Club.
Van de Daihatsu FX-228 is
slechts één auto op de hele
reld. Geen wonder dat zowel fa
briek als importeur er heel voor
zichtig mee zijn. Gelukkig waren
we nog net op tijd alvorens het fel
gele tweezits roadstertje weer in
zijn houten krat richting rijzende
zon werd verscheept.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Cuore en Leeza
Op de Europese markt is de Cuo
re de kleinste auto van Daihatsu.
In Japan is echter ook een grap
pig coupétje op basis van die
Cuore bekend. De Daihatsu Leeza
heeft dezelfde techniek, maar kent
een wielbasis die 14 centimeter
korter is. Toch zijn beide modellen
ongeveer even lang, vanwege
grotere voor-overhang bij de
Leeza.
Met gebruikmaking van zoveel
mogelijk standaard onderdelen
kwam de fabriek tot de FX-228.
Het front vertoont duidelijke Cuore
en Leeza-trekjes, terwijl ook de
portieren ongewijzigd werden
overgenomen. De verbreding mid-
denop is een ontwerptrucje om de
auto toch een ander aanzien te
geven. Door deze wat bollere vor
men en de leuke vijfspaaksvelgen
met een in carrosseriekleur ge
spoten middendop, komt de FX-
228 veel groter over dan hij in
werkelijkheid is. De auto kent één
grote neerdraaibare ruit in de
portieren, die extra wordt onder
steund door een stijltje ter hoogte
van de voorruit. Vrijwel de hele
carrosserie is in één kleur gespo
ten, waarbij haast vanzelf voor de
nieuwe modekleur geel gekozen
werd. Alhoewel de auto overkomt
als een roadster zonder softtop,
kent de FX-228 een bijzonder ori
ginele opbergmogelijkheid. Direct
achter de stoelen zit een grote
klep die achter in een spoiler
overloopt. Door deze te verwijde
ren, komt de kapconstructie vrij.
Wordt de softtop opgezet, dan is
deze afdekkap overbodig. Voor
ons wisselvallige weer zou wel
licht een andere constructie aardi
ger zijn.
De vier grote Kamers van
Koophandel in de Randstad
zijn tot de conclusie gekomen
dat de plannen voor tolhef
fing van het kabinet discrimi
nerend, duur en nauwelijks
uitvoerbaar zijn. Dit schrijven
de Kamers in een brief aan
de minister van Verkeer en
Waterstaat. Indien naast de
al aangekondigde lastenver
zwaring voor het openbaar
vervoer en het autogebruik
ook maatregelen noodzake
lijk zijn die de bereikbaar
heid voor het zakelijk perso
nenverkeer en goederenver
voer verhogen, dan is in
ieder geval tolheffing niet het
aangewezen instrument. Uit
voering van de plannen zal
zowel in internationaal als
nationaal opzicht leiden tot
een verslechtering van het
bedrijfsvestigingsklimaat in
de Randstad. De concurren
tiepositie van de grote steden
ten opzichte van andere
plaatsen in het land, maar
ook in het buitenland, wordt
hierdoor minder. Dit is abso
luut onaanvaardbaar en in
strijd met het rijksbeleid ge
richt op versterking van de
Randstad, aldus de Kamers.
(Bron: Rai)
De opvallend gelijnde Toyota Pre
via "ruimte-auto" werd tot nog toe
alleen geleverd in een zeer luxu
euze uitvoering met een automati
sche versnellingsbak. Het leve
ringsprogramma is nu uitgebreid
met een handgeschakelde versie,
die bovendien wat uitrusting be
treft op enige punten afwijkt.
Technisch zijn beide varianten ge
lijk, dat wil zeggen een 2.4 liter in
jectiemotor die onder de vloer is
gemonteerd en de achterwielen
aandrijft.
De handgeschakelde versie heeft
op de tweede zitrij een neerklap-
bare bank, in plaats van de zoge
naamde captain-seats. Hierdoor
kan met deze versie 1 persoon ex
tra worden meegenomen. De licht
metalen wielen zijn vervangen
door stalen exemplaren met keuri
ge wieldoppen. De auto is wel
voorzien van radiovoorbereiding
met 6 speakers en een antenne,
centrale vergrendeling en luxe
velours bekleding. De Previa 5-
speed is in beperkte aantallen le
verbaar in de kleuren diep rood
metallic, zilvergrijs metallic en
donkerblauw metallic. Tegen
meerprijs kan de auto worden
voorzien van een dakspoiler, ABS,
twee zonnedaken en airconditio
ning. De bestaande automaat kost
f.70.720,=. De versie met handbak
is met f.59.970,= aantrekkelijk
goedkoper en zal de populariteit
van dit model aanzienlijk doen
toenemen.
De overheid is zich aan het
bemoeien met de verlichting.
Al enige tijd wordt er heen en
weer gekletst over het al dan
niet voeren van verlichting
overdag. In Scandinavische
landen blijkt dit een positief
effect te hebben op de ver
keersveiligheid, dus waarom
kan dat dan in Nederland
niet. Onderzoek heeft inmid
dels uitgewezen, dat het bij
ons waarschijnlijk niet zo'n
groot of zelfs een negatief ef
fect heeft, omdat fietsers min
der zullen gaan opvallen. En
fietsers verplichten overdag
licht te voeren, daar kun je
van te voren al van voorspel
len hoe dat gaat lopen.
Maij-Weggen heeft zich blijk
baar de afgelopen periode
met redelijk veel mist, net zo
als ik, geergerd aan mensen
die onterecht hun mistlamp
voeren. Een aantal auto's
heeft zelfs twee van dit soort
felle spotjes, zodat het ver
schil met remlichten nauwe
lijks waarneembaar is. Voor
al bij het in werking stellen
kan dit een schrikreactie ver
oorzaken bij achteropko
mend verkeer. De oplossing
is simpel, zorg dat slechts
één mistlamp werkt. Maij
heeft dan ook geadviseerd
tijdens een bezoek aan de
garage de tweede mistlamp
te laten verwijderen. Dat dit
niet altijd zomaar kan, is
haar ontschoten. Enkele zeer
geavanceerde auto's heeft
een uitgekiend controlesys
teem wat de werking van alle
lampjes in de gaten houdt.
Wordt één lamp eruit ge
haald, dan zal dit systeem
constant een fout melden.
Na verlichting overdag en
mistlamp zullen waarschijn
lijk de remlichten aan de
beurt komen. In Amerika is
het derde remlicht al weer
enige jaren verplicht. In Ne
derland werd het aanvanke
lijk verboden. Inmiddels lijkt
het oogluikend te worden
toegestaan. We zijn ook een
vreemd volkje. Waar in Ame
rika het veilige nut van een
dergelijke voorziening is ge
bleken, gaan wij het verbie
den. De toekomst? Maij zal
het waarschijnlijk nog voor
het einde van haar ambtspe
riode verplicht gaan stellen...
Tony Vos
Kleurentelevisie
Het vrolijke karakter van de FX-
228 zet zich in het interieur voort.
De stoelen zijn met geel en zwart
leer bekleed. In de hoofdsteunen
zitten twee speakers. Het dash
board heeft weinig opwindend
nieuws te melden. In de console is
een uitgebreide stereoinstallatie
opgenomen, terwijl deze kleine
Daihatsu ook over een uitklap
baar kleuren-T.V.-tje beschikt.
Handig om je in de file van het
laatste nieuws op de hoogte te la
ten stellen.
Voorin ligt de 3 cylinder 659 cc
krachtbron die in Japan ook in de
Cuore en Leeza te vinden is. Het
motortje levert een heel behoorlijk
vermogen van 50 pk, waarmee
een top van zo'n 130 km/u moge
lijk moet zijn.
Ondanks zijn geringe afmetingen
(3,30 meter bij 1,40 meter) biedt de
FX-228 voor twee personen be
hoorlijk wat ruimte. Het enige pro
totype is overigens voorzien van
een rechtse besturing. Een ritje
van enkele kilometers maakte di
rect duidelijk dat het autootje ge
WW
4