ALFA 33 PERMANENT 4
GEBLAZEN LANCIA
)E
DEDRA
F
Volle bok
in
i
op
)w!
N
1
VS
AN»
Nissan betrouwbaarste merk
van Nederland
E7
995,-
RIJ-IMPRESSIE
IURGB.V.
sp a
Bentley
Continental R
j
naart 1991 - pagina 14
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 maart 1991 - pagina 15
DE TILBURGSE KOERIER
Remvermogen
geopend.)
ïdre-
Visco-koppeling
013 - 43 00 05
uit-
k
'el.013-363924
st met
ealer u
als in-
Sunny tevens buiten
gewoon roestbestendig
Wenen - In bergachtige streken staat de vierwielaange-
dreven auto volop in de belangstelling. Geen wonder
dat Alfa juist Oostenrijk had uitgekozen om er zijn per
manent verwielaangedreven 33 aan de internationale
pers voor te stellen. Voor ons land betekenen twee extra
aangedreven wielen en grote winst op het gebied van
wegligging en zodoende de sportiviteit. Alfa brengt zijn
nieuwste 33-telg alleen in een bijzonder compleet uitge
doste uitvoering.
de Permanent 4
j het karakter van
Jaarlijks houdt de Consumentenbond in samenwerking
met de ANWB een onderzoek naar defecten van auto's.
In de onlangs verschenen Consumentengids wordt een
Top 25 gepresenteerd van auto's met de minste mane-
kementen.
tige
niet bej
bleek i
coll
kwc
meer defecten groter. Deze diesel-
auto was zeker niet zonder toeval
weer de Nissan Sunny/diesel.
kans dat alle wielen blokkeren.
Om dit lastige euvel te voorkomen
heeft de auto een electromagneti-
sche poederkoppeling die er bij
remmen voor zorgt dat de achter-
wielaandrijving wordt stilgelegd.
week hebben we
d verteld over de
nieuwste creatie van Bentley,
de Continental R. Van deze
schitterende tweedeurs coupé
toonden we abusievelijk al
leen het interieur, terwijl voor
al de buitenkant zo de moeite
waard is. Voor de liefhebbers
maken we dit gemis deze
week alsnog goed. Voila!
Nissan Sunny «Beste»
auto van Nederland
^x^t
De uitrusting is verder compleet
met centrale vergrendeling, elek
trische voorportierruiten, een toe-
renteller, digitaal klokje en zon
werend glas. Ook bij dit topmodel
Wie de naam van de nieuwe per
manent aangedreven Alfa 33 in
het Italiaans hoort, zal al gauw
denken dat voor deze typebena-
ming minstens twee regels op de
achterklep zijn gereserveerd: Alfa
Romeo Trentetre S Sedici Valvole
Quadrifoglio Permanent Quattro.
In onze eigen taal komt dit neer op
Alfa Romeo drieëndertig S zes-
tien-klepper "klavertje vier" per
manent vier. Alfa beperkt zich
echter door achter te vermelden:
33 S 16V Permanent 4, terwijl ook
het beeldmerk van het groene kla
vertje vier terug te vinden is.
In het onderzoek werd tevens ge
keken naar roestgevoeligheid van
automobielen. Ook hier bleken de
Sunny van Nissan minder gevoe
lig voor dit euvel dan de gemid
delde auto.
beige metallic
green metallic
iciet metallic
metallic
ardo metall'O^»
Try red
De uitrusting van
past helemaal bij
de auto. De auto heeft bumpers,
spoilers en spiegels in de carros-
seriekleur net als de voorwielaan-
gedreven 16-klepper. Nieuw zijn
echter de lichtmetalen wielen die
wat ontwerp betreft sterk overeen
komen met die van de Alfa 164
Quadrifoglio.
Een enorme verbetering in het in
terieur betreffen de Recaro-stoe-
len. De Alfa 33 staat immers be
kend vanwege zijn wat vreemde
door de fabriek opgegeven pres
taties zoals de top van 198 km/u
en vooral de acceleratie van 0 tot
100 in 8,9 seconden niet helemaal
kunnen checken. Zeker wat betreft
de acceleratie lijkt dit getal wat te
rooskleurig. Dat neemt echter niet
weg, dat je met de 33 Permanent 4
vlot uit de voeten kunt.
Om van een voorwielaangedre-
ven auto tot een vierwielaandrij-
ver te komen, heeft Alfa gebruik
gemaakt van een bekende con
structie. Via een visco-koppeling
worden indien nodig de aandrijf-
krachten naar de achterwielen
gestuurd. Dit gebeurt alleen wan
neer er een snelheidsverschil tus-
senvoorenc r
Standaard wordt de Permanent 4
uitgerust met een ABS-remsys-
teem. Een prima veilige voorzie
ning, die echter in combinatie met
permanente vierwielaandrijving,
volgens het door Alfa gebruikte
principe, voor een lastige bijkom
stigheid zorgt. Als alle vier de wie
len meewerken en er plotseling
stevig wordt geremd, bestaat de
Ongeveer een jaar na de intro
ductie van de Dedra-reeks op de
Nederlandse markt, komt Lancia
met het topmodel uit deze serie, de
2000 Turbo. Deze uitvoering com
bineert sportiviteit en luxe en on
derstreept daarmee de Lancia-
afkomst. Voorin ligt een 2 liter tur
bomotor, voorzien van een nieuw
electronisch systeem wat de turbo-
vuldruk continue regelt. Dit zoge
naamde boost-drive systeem zorgt
ervoor dat de vuldruk over het he
le toerenbereik van de motor auto
matisch wordt aangepast aan de
bedrijfsomstandigheden. Zowel
bij een laag als hoog toerental
wordt zo de maximale trekkracht
uit de motor verkregen.
Standaard heeft de Dedra 2000
Turbo een zelfblokkerend diffe
rentieel. Als een aangedreven
wiel grip dreigt te verliezen, zorgt
een viscokoppeling ervoor dat de
aandrijfkrachten automatisch op
het andere wiel worden overge
bracht. Dit systeem is met name
handig bij het wegrijden op glad
de ondergrond. Maar ook wan
neer er snel uit een bocht wordt
geaccelereerd bewijst de visco-
drive zijn nut. Bij aquaplanning en
plotseling wisselende wegdekcon-
zitpositie. De Recaro-zetels echter
bieden op de juiste plaats meer
steun dan het standaard-meubi-
lair. Aan de verstelbare stuurko-
lom zit een met leer bekleed stuur.
van de Alfa 33-reeks ontbreken
opbergvakken in de portieren,
vreemd daar er voldoende ruimte
is voor montage van een dergelijk
handige voorziening.
De Alfa 33 S 16V Q.V. Permanent
4 zal vanaf mei in Nederland te
koop zijn, waarbij de klant kan
kiezen uit vijf kleuren: wit, Alfa-
rood, zwart, metallic zilverwit of
metallic grijs. De prijs is nog niet
exact bekend, maar zal rond de
f45.000,= komen te liggen.
Alfa Romeo hoopt dit jaar zo'n
5000 exemplaren van de Perma
nent 4 wereldwijd te kunnen ver
kopen. Het nieuwe topmodel uit
de 33-reeks moet dan ook meer
gezien worden als een image-ma
ker dan als een volume-uitvoe-
ring. In Nederland zullen er naar
alle waarschijnlijkheid enkele
tientallen over de toonbank gaan.
Alfa heeft met de 33 1990 overi
gens succesvol afgesloten. Met
een voor dit segment dalende
markt met 8 procent, wist Alfa 10%
meer 33's te verkopen.
Uit dit onderzoek blijkt dat de Nis
san Sunny 1.6'de auto is met het
laagst gemiddeld aantal defecten
over de periode 1987 t/m 1989 is.
Nog opvallender is dat dezelfde
Sunny met 1.3 c.q. 1.4 liter motor
zijn broer op de voet volgt. In de
Top 25 komt slechts een diesel-
auto voor. Immers deze rijden ge
middeld meer kilometers per jaar
en dus is de kans op gemiddeld
Niet voor niets keiharde
Nissan garanties
Sinds enige jaren voorziet Nissan
zijn auto's van 3 jaar of 100.000 km
fabrieksgarantie. Tevens wordt 6
jaar carrosserie-garantie ver
strekt. Daarnaast is in Europees
verband een 24-uurs service ap
paraat opgestart dat iedere «ge
strande» Nissan-rijder zoveel mo
gelijk weer op pad helpt.
Verwonderlijk is het niet dat de
best verkochte Japanse auto in
Nederland en Europa zo uitvoerig
gegarandeerd wordt. Immers zijn
de storingskansen van Nissan
automobielen gering en dat is
misschien wel een van de belang
rijkste redenen waarom het dit
merk zo voor de (Japanse) zon
gaat op ons continent.
Vanwege het enorm soepele aan
grijpen van de poederkoppeling
is deze zeer geschikt voor een der
gelijke toepassing. Overigens
treedt de electronisch gestuurde
koppeling ook in werking als er
ergens in de aandrijving een de-
fect wordt geconstateerd. In nood-
snelheidsverschil tus- gevaUen functioneert de 33 ge-
achterwïelen optreedt. woon als een VOOrwielaandrijver.
wordt HArmcrnprit 4 TT..
Uiteraard wordt dit via een con-
trolelampje op het dashboard ge
meld.
De wegligging van een standaard
Alfa 33 ligt al zeer boven het ge
middelde. Vooral op dit punt is de
Permanent 4 echter nog verder
geperfectioneerd. Korte bochten
en flinke hairpins kunnen met een
veel grotere snelheid worden ge
nomen. De standaard stuurbe
krachtiging zorgt bij dit soort snel
le manouvres voor de nodige as
sistentie. De motor moet bij snel
rijden wel flink op toeren gehou
den worden. Kortom, echt een
auto voor de GTi-rijder die hoge
eisen stelt op het gebied van spor
tiviteit en wegligging, maar ook
veiligheid. Helaas waren we over
het remvermogen van de 33 niet te
spreken. Zowel bij koude als war
me remmen, werd slechts een ma-
vertraging verkregen. Dat dit
iepaald exemplarisch was,
wel uit het feit dat de meeste
collega's tot dezelfde comclusie
o-wamen: zeker de collega die op
de snelweg boven op een voor
ganger klapte.
Recaro-stoelen
Maar genoeg nu over de naam.
De Permanent 4 is voor een groot
deel gebaseerd op de bestaande
Boxer 16V. Voorin vinden we dan
ook de 1712 cc 4 cylinder boxer
met 4 kleppen per zuiger. De in
Nederland geleverde versie met
geregelde driewegkatalysator le
vert een vermogen van 132 pk bij
6500 tr/min. De 33 is in alle uitvoe
ringen een echte Alfa. Zeker met
het raam licht geopend, is duide
lijk het geknetter van de uitlaat
waarneembaar. We hebben de
dities houdt de bestuurder zijn
auto beter onder controle.
De Dedra 2000 Turbo haalt een
top van 215 km/u en trekt in 8,3
conden vanuit stilstand naar de
100 km/u. Bij dit soort prestaties is
een krachtig ABS remsysteem niet
overbodig. Via sensoren op alle
vier de wielen wordt het blokke
ren van de remmen gesignaleerd.
Uiterdard is de electronische re
geling van het ABS aangepast op
de aanwezigheid van het zelfblok
kerend differentieel.
Het uiterlijk van de Turbo is be
schaafd sportief met in de bumper
opgenomen mistlampen, raaf
zwarte mini-skirts en grote licht
metalen velgen met ultralage
banden. Tot slot wordt er ook een
kleine spoiler op de kofferklep ge
monteerd. In het interieur vinden
we stoelbekleding van Alcantara
en stof en het uitgebreide dash
board wat we al van de andere
types kennen. Tegen meerprijs
kan lederen bekleding worden
geleverd.
De Lancia Dedra 2000 Turbo heeft
een 165 pk sterke motor gekop
peld aan een geregelde drieweg
katalysator. De auto staat in de
prijslijst voor f.57.995,=.