ALFA 33 PERMANENT 4 GEBLAZEN LANCIA )E DEDRA F Volle bok in i op )w! N 1 VS AN» Nissan betrouwbaarste merk van Nederland E7 995,- RIJ-IMPRESSIE IURGB.V. sp a Bentley Continental R j naart 1991 - pagina 14 DE AUTOMAAT - Donderdag 28 maart 1991 - pagina 15 DE TILBURGSE KOERIER Remvermogen geopend.) ïdre- Visco-koppeling 013 - 43 00 05 uit- k 'el.013-363924 st met ealer u als in- Sunny tevens buiten gewoon roestbestendig Wenen - In bergachtige streken staat de vierwielaange- dreven auto volop in de belangstelling. Geen wonder dat Alfa juist Oostenrijk had uitgekozen om er zijn per manent verwielaangedreven 33 aan de internationale pers voor te stellen. Voor ons land betekenen twee extra aangedreven wielen en grote winst op het gebied van wegligging en zodoende de sportiviteit. Alfa brengt zijn nieuwste 33-telg alleen in een bijzonder compleet uitge doste uitvoering. de Permanent 4 j het karakter van Jaarlijks houdt de Consumentenbond in samenwerking met de ANWB een onderzoek naar defecten van auto's. In de onlangs verschenen Consumentengids wordt een Top 25 gepresenteerd van auto's met de minste mane- kementen. tige niet bej bleek i coll kwc meer defecten groter. Deze diesel- auto was zeker niet zonder toeval weer de Nissan Sunny/diesel. kans dat alle wielen blokkeren. Om dit lastige euvel te voorkomen heeft de auto een electromagneti- sche poederkoppeling die er bij remmen voor zorgt dat de achter- wielaandrijving wordt stilgelegd. week hebben we d verteld over de nieuwste creatie van Bentley, de Continental R. Van deze schitterende tweedeurs coupé toonden we abusievelijk al leen het interieur, terwijl voor al de buitenkant zo de moeite waard is. Voor de liefhebbers maken we dit gemis deze week alsnog goed. Voila! Nissan Sunny «Beste» auto van Nederland ^x^t De uitrusting is verder compleet met centrale vergrendeling, elek trische voorportierruiten, een toe- renteller, digitaal klokje en zon werend glas. Ook bij dit topmodel Wie de naam van de nieuwe per manent aangedreven Alfa 33 in het Italiaans hoort, zal al gauw denken dat voor deze typebena- ming minstens twee regels op de achterklep zijn gereserveerd: Alfa Romeo Trentetre S Sedici Valvole Quadrifoglio Permanent Quattro. In onze eigen taal komt dit neer op Alfa Romeo drieëndertig S zes- tien-klepper "klavertje vier" per manent vier. Alfa beperkt zich echter door achter te vermelden: 33 S 16V Permanent 4, terwijl ook het beeldmerk van het groene kla vertje vier terug te vinden is. In het onderzoek werd tevens ge keken naar roestgevoeligheid van automobielen. Ook hier bleken de Sunny van Nissan minder gevoe lig voor dit euvel dan de gemid delde auto. beige metallic green metallic iciet metallic metallic ardo metall'O^» Try red De uitrusting van past helemaal bij de auto. De auto heeft bumpers, spoilers en spiegels in de carros- seriekleur net als de voorwielaan- gedreven 16-klepper. Nieuw zijn echter de lichtmetalen wielen die wat ontwerp betreft sterk overeen komen met die van de Alfa 164 Quadrifoglio. Een enorme verbetering in het in terieur betreffen de Recaro-stoe- len. De Alfa 33 staat immers be kend vanwege zijn wat vreemde door de fabriek opgegeven pres taties zoals de top van 198 km/u en vooral de acceleratie van 0 tot 100 in 8,9 seconden niet helemaal kunnen checken. Zeker wat betreft de acceleratie lijkt dit getal wat te rooskleurig. Dat neemt echter niet weg, dat je met de 33 Permanent 4 vlot uit de voeten kunt. Om van een voorwielaangedre- ven auto tot een vierwielaandrij- ver te komen, heeft Alfa gebruik gemaakt van een bekende con structie. Via een visco-koppeling worden indien nodig de aandrijf- krachten naar de achterwielen gestuurd. Dit gebeurt alleen wan neer er een snelheidsverschil tus- senvoorenc r Standaard wordt de Permanent 4 uitgerust met een ABS-remsys- teem. Een prima veilige voorzie ning, die echter in combinatie met permanente vierwielaandrijving, volgens het door Alfa gebruikte principe, voor een lastige bijkom stigheid zorgt. Als alle vier de wie len meewerken en er plotseling stevig wordt geremd, bestaat de Ongeveer een jaar na de intro ductie van de Dedra-reeks op de Nederlandse markt, komt Lancia met het topmodel uit deze serie, de 2000 Turbo. Deze uitvoering com bineert sportiviteit en luxe en on derstreept daarmee de Lancia- afkomst. Voorin ligt een 2 liter tur bomotor, voorzien van een nieuw electronisch systeem wat de turbo- vuldruk continue regelt. Dit zoge naamde boost-drive systeem zorgt ervoor dat de vuldruk over het he le toerenbereik van de motor auto matisch wordt aangepast aan de bedrijfsomstandigheden. Zowel bij een laag als hoog toerental wordt zo de maximale trekkracht uit de motor verkregen. Standaard heeft de Dedra 2000 Turbo een zelfblokkerend diffe rentieel. Als een aangedreven wiel grip dreigt te verliezen, zorgt een viscokoppeling ervoor dat de aandrijfkrachten automatisch op het andere wiel worden overge bracht. Dit systeem is met name handig bij het wegrijden op glad de ondergrond. Maar ook wan neer er snel uit een bocht wordt geaccelereerd bewijst de visco- drive zijn nut. Bij aquaplanning en plotseling wisselende wegdekcon- zitpositie. De Recaro-zetels echter bieden op de juiste plaats meer steun dan het standaard-meubi- lair. Aan de verstelbare stuurko- lom zit een met leer bekleed stuur. van de Alfa 33-reeks ontbreken opbergvakken in de portieren, vreemd daar er voldoende ruimte is voor montage van een dergelijk handige voorziening. De Alfa 33 S 16V Q.V. Permanent 4 zal vanaf mei in Nederland te koop zijn, waarbij de klant kan kiezen uit vijf kleuren: wit, Alfa- rood, zwart, metallic zilverwit of metallic grijs. De prijs is nog niet exact bekend, maar zal rond de f45.000,= komen te liggen. Alfa Romeo hoopt dit jaar zo'n 5000 exemplaren van de Perma nent 4 wereldwijd te kunnen ver kopen. Het nieuwe topmodel uit de 33-reeks moet dan ook meer gezien worden als een image-ma ker dan als een volume-uitvoe- ring. In Nederland zullen er naar alle waarschijnlijkheid enkele tientallen over de toonbank gaan. Alfa heeft met de 33 1990 overi gens succesvol afgesloten. Met een voor dit segment dalende markt met 8 procent, wist Alfa 10% meer 33's te verkopen. Uit dit onderzoek blijkt dat de Nis san Sunny 1.6'de auto is met het laagst gemiddeld aantal defecten over de periode 1987 t/m 1989 is. Nog opvallender is dat dezelfde Sunny met 1.3 c.q. 1.4 liter motor zijn broer op de voet volgt. In de Top 25 komt slechts een diesel- auto voor. Immers deze rijden ge middeld meer kilometers per jaar en dus is de kans op gemiddeld Niet voor niets keiharde Nissan garanties Sinds enige jaren voorziet Nissan zijn auto's van 3 jaar of 100.000 km fabrieksgarantie. Tevens wordt 6 jaar carrosserie-garantie ver strekt. Daarnaast is in Europees verband een 24-uurs service ap paraat opgestart dat iedere «ge strande» Nissan-rijder zoveel mo gelijk weer op pad helpt. Verwonderlijk is het niet dat de best verkochte Japanse auto in Nederland en Europa zo uitvoerig gegarandeerd wordt. Immers zijn de storingskansen van Nissan automobielen gering en dat is misschien wel een van de belang rijkste redenen waarom het dit merk zo voor de (Japanse) zon gaat op ons continent. Vanwege het enorm soepele aan grijpen van de poederkoppeling is deze zeer geschikt voor een der gelijke toepassing. Overigens treedt de electronisch gestuurde koppeling ook in werking als er ergens in de aandrijving een de- fect wordt geconstateerd. In nood- snelheidsverschil tus- gevaUen functioneert de 33 ge- achterwïelen optreedt. woon als een VOOrwielaandrijver. wordt HArmcrnprit 4 TT.. Uiteraard wordt dit via een con- trolelampje op het dashboard ge meld. De wegligging van een standaard Alfa 33 ligt al zeer boven het ge middelde. Vooral op dit punt is de Permanent 4 echter nog verder geperfectioneerd. Korte bochten en flinke hairpins kunnen met een veel grotere snelheid worden ge nomen. De standaard stuurbe krachtiging zorgt bij dit soort snel le manouvres voor de nodige as sistentie. De motor moet bij snel rijden wel flink op toeren gehou den worden. Kortom, echt een auto voor de GTi-rijder die hoge eisen stelt op het gebied van spor tiviteit en wegligging, maar ook veiligheid. Helaas waren we over het remvermogen van de 33 niet te spreken. Zowel bij koude als war me remmen, werd slechts een ma- vertraging verkregen. Dat dit iepaald exemplarisch was, wel uit het feit dat de meeste collega's tot dezelfde comclusie o-wamen: zeker de collega die op de snelweg boven op een voor ganger klapte. Recaro-stoelen Maar genoeg nu over de naam. De Permanent 4 is voor een groot deel gebaseerd op de bestaande Boxer 16V. Voorin vinden we dan ook de 1712 cc 4 cylinder boxer met 4 kleppen per zuiger. De in Nederland geleverde versie met geregelde driewegkatalysator le vert een vermogen van 132 pk bij 6500 tr/min. De 33 is in alle uitvoe ringen een echte Alfa. Zeker met het raam licht geopend, is duide lijk het geknetter van de uitlaat waarneembaar. We hebben de dities houdt de bestuurder zijn auto beter onder controle. De Dedra 2000 Turbo haalt een top van 215 km/u en trekt in 8,3 conden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Bij dit soort prestaties is een krachtig ABS remsysteem niet overbodig. Via sensoren op alle vier de wielen wordt het blokke ren van de remmen gesignaleerd. Uiterdard is de electronische re geling van het ABS aangepast op de aanwezigheid van het zelfblok kerend differentieel. Het uiterlijk van de Turbo is be schaafd sportief met in de bumper opgenomen mistlampen, raaf zwarte mini-skirts en grote licht metalen velgen met ultralage banden. Tot slot wordt er ook een kleine spoiler op de kofferklep ge monteerd. In het interieur vinden we stoelbekleding van Alcantara en stof en het uitgebreide dash board wat we al van de andere types kennen. Tegen meerprijs kan lederen bekleding worden geleverd. De Lancia Dedra 2000 Turbo heeft een 165 pk sterke motor gekop peld aan een geregelde drieweg katalysator. De auto staat in de prijslijst voor f.57.995,=.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 43