AUDI 100 V6
1
n
Revaluatie
Bancroft
Alle aandacht voor
Citroen AX
Onderdelencentrum
Chrysler in Born
Keur aan
onderscheidingen
Nissan Primera
I
ag
j
Start autospeedwayseizoen
op Koningshoeven
P
VS
i W
ZB
DE TILBURGSE KOERIER
uE AUTOMAAT - Donderdag 28 maart 1991 - pagina 3
art 1991 - pagina 2
AUTOTEST
Zitcomfort
IS
08-1985
31-1987
igen
is
11-1984
03-1982
04-1981
Bovendien meldt de impor
teur dat de BX Cannes voor
f.24.990,= opnieuw in het le-
De grote
uitstéken,
pL-ivi
hcA/
mis’
lom
»n,
08-1985
02-1986
10- 1986
11- 1986
04-1986
06-1986
03-1987
07-1987
11-1987
04-1987
06-1987
03-1989
»nxe
n keur
03-1989
01-1986
komt er een extra bankje voor
twee personen tevoorschijn. Het i
jammer dat het ontwerp in één
klap zo wordt verkracht door de
lelijke grille. Het interieur, maar
ook de buitenkant wordt helemaal
volgens de wens van de klant uit-
Onlangs is in Born het 'Chrysler/
leep Parts Distribution Center' ge
opend. Dit distributiecentrum zal
de onderdelenvoorziening verzor
gen voor de snelgroeiende Chrys-
ler-organisatie in Nederland, Bel
gië, Luxemburg en Duitsland. De
officiële opening werd verricht
door Burgemeester Creemers van
Bom en de directéur van Chrysler
Europa, de heer E.V. Heidemann.
We mogen Audi gerust roemen
vanwege het feit dat deuren en
spatborden zo enorm strak op el
kaar aansluiten. Helaas was het
portier aan bestuurderskant bij
ons niet goed afgehangen. Zo zie
je maar dat zelfs de besten fouten
maken.
Technische gegevens:
Merk en type: Audi 100 2.8 V6
Aantal cylinders: 6 in V-vorm
Cylinderinhoud: 2771 cc
Boring x slag: 82,5 x 86,4 mm
Vermogen: 174 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 245 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,79 meter,
breedte 1,77 meter
Gewicht: 1400 kg
Prestaties: topsnelheid 218 km/u
acceleratie 0-100 in 8 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 7 liter/100
bij 120 km/u 8,6 liter/100 km
stad 12,5 liter/100 km
Prijs: f.77.395,=
veringsprogramma is opge
nomen.
Daarnaast zal de AX GT CUP
1991 komend weekend tijdens
de paasraces op Zandvoort
weer van start gaan. In totaal
verschijnen 27 deelnemers,
waarvan tien dames op 1
april aan de start. Gijs van
Lennep gaat de jonge, onstui
mige coureurs van advies
voorzien. Monique Rosier die
vórig debuteerde in een rally-
versie van de Skoda Favorit
zal dit seizoen haar geluk in
de AX gaan beproeven. Ver
der heeft de importeur een
auto ter beschildring voor
gastrijders en journalisten.
Autovisie-medewerker Dick
Braakhekke bijt tijdens de
Paasraces het spits af.
De Audi 100 kent inmiddels vier generaties. Begin jaren
zeventig kwam het merk, toen nog als zelfstandige fir
ma, voor het eerst met deze typebenaming op de prop
pen. Bij het tweede model deden de vijfcylinder moto
ren hun intrede, terwijl generatie drie vanwege zijn
voortuitstrevende vormgeving de titel "Auto van het
Jaar" kreeg toebedeeld. De vierde generatie staat voor
namelijk in het teken van de verfijning. Het model is
niet schokkend anders wat uitstraling betreft, maar valt
juist op door vele doordachte details. We reden met een
exemplaar met de nieuwe V6-motor.
Duitse wereldkampioen Klaus Ki-
lianskie en Peter en Toon Schee
pens hebben zich onder andere
voor deze klasse ingeschreven.
Verder zijn alle klasses weer pre
sent zoals de ministox, de stoc-
krods, stockcars, hotrods 2000 en
1600 en de superstoxs. Het belooft
weer een gigantisch spektakel te
worden, zeker de moeite waard
om te gaan kijken.
Family-look
Het front is volgens de laatste fa-
mily-look uitgevoerd. Dat wil zeg
gen een metalen en meegespoten
rand rond de grille. De koplam
pen liggen samen met die grille
op een hellend vlak. Het vooraan
zicht van de nieuweling oogt ver
der al helemaal anders doordat
de zijruiten veel rechter op staan,
het dak werd namelijk verbreed.
Het distributiecentrum is onder
deel van Public Warehouse Euro
pe B.V. behorende tot de Louw-
man Group. Public Warehouse
Europe is gespecialiseerd in de
opslag en distributie van onder
delen en de afhandeling en het
'dealer-klaar' maken van auto's.
ten bumpers en spiegels, de stoot-
strips op de flanken en de verzon
ken portiergrepen maakt de auto
een uitermate chique indruk.
Het interieur ziet er in eerste aan
blik direct verzorgd en ruim uit.
Vier tot vijl volwassenen zullen er
veel plezierige kilometers in door
brengen. De algehele indeling
van dashboard en meubilair lijkt
weinig veranderd. Het instrumen
tarium zit onder een brede over
kapping, terwijl in de brede mid
denconsole de nodige knopjes en
schakelaars zijn ondergebracht.
gevoerd. Bancroft hoopt de auto
zowel in Europa als in de Ver
enigde Staten aan de man te
brengen. In ieder geval voldoet
het ontwerp aan de hoge veilig
heidsnormen die door beide lan
den worden gesteld.
Combinatie
Het brandstofverbruik van de V6
is zeer afhankelijk van de rijstijl.
Bij uitsluitend stadsritten lust de
motor 1 liter op iedere 7,5 kilome
ter. Wordt de snelweg opgezocht
en houdt men zich redelijk aan de
voorgeschreven snelheden dat
loopt de V6 bijzonder zuinig met
een gemiddelde van 1 op 11
Vaak echter wordt het een combi
natie van stad en grote weg, zodat
een gemiddelde van net boven de
1 op 9 reëel is.
De Audi 100-range start met de 4
cylinder 2 liter voor f.56.995,=. On
ze 6- pitter is met f.77.395,= een
stuk duurder, maar biedt voor die
meerprijs ook veel meer op het
punt van prestaties, rijcomfort en
uitrusting. Vergeleken met een
aantal concurrenten mogen we de
Audi 100 2.8 V6 beslist een sterke
aanbieding noemen. Natuurlijk is
de nieuweling ook met Quattro
vierwielaandrijving te koop. Als
V6 komt de auto dan op f.88.795,=
en ook dat is betaalbaar. Later dit
jaar zal een automatische trans
missie worden geleverd.
De nieuwe Audi 100 is merkbaar
gebaseerd op zijn voorganger. De
algemene uitstraling is gebleven,
terwijl de auto vooral op details
aanmerkelijk is verbeterd. De
nieuwe 2.8 liter V6 is absoluut het
aanbevelen waard. De motor is
krachtig, maar vooral comfortabel
stil. Kleine kritiek alleen op de
lichte stuurbekrachtiging en het
bandengeruis.
Dat gekke auto's niet altijd proto
types hoeven te zijn, bewijst Ban
croft met de neo-klassieke road
ster. De auto is geïnspireerd door
de lijnen van exclusieve cabrio
lets uit de jaren dertig. Het meest
kan de Bancroft nog met een Mer
cedes uit deze jaren vergeleken
worden. Van de roadster zal een
kleine serie van 300 stuks worden
gemaakt bij GFG Exclusive Cars
GmbH in het voormalig Oostduit-
se Gronau. Voorin zit een 5 liter
V8 die volgens opgaaf van Duitse
makelijk is. Wat profiel en achter
kant betreft ziet de auto er leuk uit.
Als de kofferklep wordt geopend
De ligging in het Limburgse Bom
garandeert korte aan- en afvoer-
routes binnen de landendriehoek
Nederland, België/Luxemburg en
Duitsland.
Het succes van Chrysler en Jeep
in Nederland, België en Duitsland
heeft gis logisch vervolg dat de
omzet in accessoires en onderde
len meegroeit. Medio vorig jaar is
daarom gestart met de integratie
van de Chrysler- en Jeep- onder
delenvoorziening van deze lan
den.
Het Chrysler/Jeep Parts Distribu
tion Center beschikt over een ho
ge automatiseringsgraad en biedt
ruimte aan enkele honderddui
zenden onderdelen en accessoi
res.
dreven Audi 100 mag er wat dit
betreft zijn. Ondanks zijn forse af-
metingen rijdt hij als een kleine
gooi- en smijtauto. Op lange ritten
is de auto zeer comfortabel, zon-
der dat de carrosserie overdreven
helt of deint. Eigenlijk gewoon een
goed alternatief.
Kristallen Stuur Wiel Award, ter
wijl de Italiaanse Vereniging van
Auto Journalisten (UIGA) de Pri
mera tot Auto van Europa 1991
koos. De Duitse zondagskrant Bild
am Sonntag kende de Primera het
Gouden Stuur Wiel toe. Ook in De
nemarken werd de Primera geko
zen tot Auto van het Jaar 1991, ter
wijl hetzelfde in Finland gebeur
de. Totslot bestempelde het Britse
autoblad Auto Express de Primera
tot Onze Auto van het Jaar.
voorstoelen bieden een
ütstekend zitcomfort. Het exem
plaar aan bestuurderskant is in
loogte verstelbaar, zodat het ge-
nis van een verstelbare stuurko-
lom wordt gecompenseerd. De
hoofdsteunen voor- en achterin
zijn kantelbaar. De ruimte op de
achterbank is meer dan gemid
deld. Beenruimte is er in over
vloed, terwijl de hoofdruimte ook
behoorlijk genoemd mag worden.
Voor sommigen zal echter de hel-
lingshoek van de rugleuning iets
te fors zijn.
Alle Audi 100's worden voortaan
standaard geleverd met Procon-
ten een systeem wat bij een zware
aanrijding de stuurkolom intrekt.
Zo blijft er meer ruimte over voor
de bestuurder en wordt een deel
van vaak optredende verwondin
gen voorkomen. Het systeem
wordt geleverd in combinatie met
gordelspanners.
Op eerste Paasdag, zondag 31
maart start op het circuit de Ko
ningshoeven in Tilburg het autos
peedwayseizoen 1991. Er is in het
aanbod iets veranderd, daar de
privecars van het programma zijn
gehaald. In samenwerking echter
tussen de circuits van IJsselstein
en België komen nu de spektacu-
laire midgets aan de start. Dit zijn
op formule V lijende bolides. De
Zelfs de vorm van het stuurwiel
blijf nagenoeg gelijk. Toch is op
dit punt haast geen enkel onder
deel van het voorgaande model
overgenomen. Het geheel ziet er
keurig en degelijk uit en is goed
afleesbaar. Het al dan niet mooi
vinden Van het toegepaste hout op
dashboard en portieren is een
kwestie van smaak. De Audi 100
kan zichzelf haast wegblazen, ge
zien de enorme hoeveelheid uit-
stroomopeningen.
Uitgesleten
Het enige echte kritiekpuntje wat
we aan de nieuwe Audi 100 V6
hebben kunnen ontdekken, is de
stuurbekrachtiging. De installatie
doet bijzonder goed zijn werk,
maar is vooral bij lage snelheden
veel te veel bekrachtigd. Als de
auto stilstaat kunnen de wielen
nog met de pink van richting wor
den veranderd. Deze installatie
heeft verder als nadeel dat op een
wat uitgesleten weg de auto geen
spoor weet te houden.
De Audi 100 V6 heeft als topmodel
een complete uitrusting met on
dermeer centrale vergrendeling,
vier elektrische ruiten, een boord
computer, getint glas, een auto-
check-systeem met een display
midden op het dashboard en ABS.
Voorin ligt eigenlijklijk het groot
ste nieuws, de 2.8 liter V6 met een
vermogen van 174 pk. De 1400 kg
wegende auto komt hiermee flink
uit de voeten. De top die kan wor
den bereikt ligt tegen de 220 km/u
terwijl het bekende sprintje in 8
seconden wordt volbracht. Maar
hoe er ook met de auto gereden
wordt, de motor is altijd enorm stil.
Ook bij flink doortrekken is ie al
leen in de verte hoorbaar. Het is
zo jammer dat bij hogere snelhe
den vooral bandengeruis te horen
is. De keus van de band is zo
doende bij de Audi 100 erg be
langrijk. Het lage geluidsniveau
bepaalt in ieder geval een groot
deel van het comfort. Maar ook de
vering en schokdemping zijn hier
van belang. De voorwielaange-
De in het Britse Sunderland ge
bouwde Nissan Primera heeft de
afgelopen maanden in verschil
lende Europese landen tal van be
langrijke onderscheidingen ge
kregen. De Noorse Krant Dagbla
det riep de auto uit tot Auto van
het Jaar 1991. De lezers van Motor,
het grootste motorblad in Noorwe
gen riepen de Primera uit tot de
Beste Nieuwe Auto van het jaar.
Het Portugese blad Volante be
kroonde de Primera met de
De nieuwe Audi 100 trekt de aan
dacht. Zowel in de stad als op de
buitenweg wordt je als bestuurder
van een dergelijke mobiel regel
matig nagestaard. Dit geeft duide
lijk aan dat Audi geslaagd is wat
betreft de uitstraling. Het vorige
model werd als basis genomen en
op vele punten geperfectioneerd.
Alleen al het feit dat ondanks een
kleinere breedte de binnenruimte
is toegenomen, geeft aan dat de
ingenieurs zich goed in de mate
rie hebben verdiept.
Dit geeft in de zomer het voordeel
van minder instraling. Het profiel
van de 100 lijkt veel op dat van de
voorganger wat betreft zijn pro
porties, portierindeling en de
vorm van de ruiten. De uitbouw
van de wielkasten is iets forser en
doet de auto breder ogen.
Aan de achterkant zien we
verbluffende gelijkenis met
Audi 80. Het ontwerp van de ach
terlichten is vrijwel onveranderd
van deze kleinere broer overgenc
men. Een groot deel van de licht-
units scharniert met de brede kof
ferklep omhoog. Deze klep geeft
een royale toegang tot een baga
geruimte van 510 liter. Natuurlijk
heeft ook deze Audi een skiluik
met hoes. De scharnieren zijn bui
ten de kofferruimte geplaatst, zo
dat ze niet door de bagage heen
priemen.
De Audi 100 V6 is standaard voor
zien van 10-spaaks lichtmetalen
velgen die bijzonder sportief over
komen. Samen met de meegespo-
Citroën Nederland brengt via
haar dealers een nieuwe spe
ciale uitgave van de AX op
de markt. De AX Plaisir is af
geleid van de 3-deurs AX 11
TE. De auto krijgt als extra's
aluminium wielen met 155/
70/13 banden, dorpelverbre-
ders, wielkuiplijsten, een ach
terspoiler en speciale stri
ping. In het interieur vinden
we zwarte, met rood afgebies
de bekleding, voorstoelen,
sportstuur en versnellings-
pookknop van de GT en
zwarte vloermatten met rode
bies en AX-logo. De AX Plai
sir kost f.!7.990,=.