AUDI 100 V6 1 n Revaluatie Bancroft Alle aandacht voor Citroen AX Onderdelencentrum Chrysler in Born Keur aan onderscheidingen Nissan Primera I ag j Start autospeedwayseizoen op Koningshoeven P VS i W ZB DE TILBURGSE KOERIER uE AUTOMAAT - Donderdag 28 maart 1991 - pagina 3 art 1991 - pagina 2 AUTOTEST Zitcomfort IS 08-1985 31-1987 igen is 11-1984 03-1982 04-1981 Bovendien meldt de impor teur dat de BX Cannes voor f.24.990,= opnieuw in het le- De grote uitstéken, pL-ivi hcA/ mis’ lom »n, 08-1985 02-1986 10- 1986 11- 1986 04-1986 06-1986 03-1987 07-1987 11-1987 04-1987 06-1987 03-1989 »nxe n keur 03-1989 01-1986 komt er een extra bankje voor twee personen tevoorschijn. Het i jammer dat het ontwerp in één klap zo wordt verkracht door de lelijke grille. Het interieur, maar ook de buitenkant wordt helemaal volgens de wens van de klant uit- Onlangs is in Born het 'Chrysler/ leep Parts Distribution Center' ge opend. Dit distributiecentrum zal de onderdelenvoorziening verzor gen voor de snelgroeiende Chrys- ler-organisatie in Nederland, Bel gië, Luxemburg en Duitsland. De officiële opening werd verricht door Burgemeester Creemers van Bom en de directéur van Chrysler Europa, de heer E.V. Heidemann. We mogen Audi gerust roemen vanwege het feit dat deuren en spatborden zo enorm strak op el kaar aansluiten. Helaas was het portier aan bestuurderskant bij ons niet goed afgehangen. Zo zie je maar dat zelfs de besten fouten maken. Technische gegevens: Merk en type: Audi 100 2.8 V6 Aantal cylinders: 6 in V-vorm Cylinderinhoud: 2771 cc Boring x slag: 82,5 x 86,4 mm Vermogen: 174 pk bij 5500 tr/min Koppel: 245 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 4,79 meter, breedte 1,77 meter Gewicht: 1400 kg Prestaties: topsnelheid 218 km/u acceleratie 0-100 in 8 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7 liter/100 bij 120 km/u 8,6 liter/100 km stad 12,5 liter/100 km Prijs: f.77.395,= veringsprogramma is opge nomen. Daarnaast zal de AX GT CUP 1991 komend weekend tijdens de paasraces op Zandvoort weer van start gaan. In totaal verschijnen 27 deelnemers, waarvan tien dames op 1 april aan de start. Gijs van Lennep gaat de jonge, onstui mige coureurs van advies voorzien. Monique Rosier die vórig debuteerde in een rally- versie van de Skoda Favorit zal dit seizoen haar geluk in de AX gaan beproeven. Ver der heeft de importeur een auto ter beschildring voor gastrijders en journalisten. Autovisie-medewerker Dick Braakhekke bijt tijdens de Paasraces het spits af. De Audi 100 kent inmiddels vier generaties. Begin jaren zeventig kwam het merk, toen nog als zelfstandige fir ma, voor het eerst met deze typebenaming op de prop pen. Bij het tweede model deden de vijfcylinder moto ren hun intrede, terwijl generatie drie vanwege zijn voortuitstrevende vormgeving de titel "Auto van het Jaar" kreeg toebedeeld. De vierde generatie staat voor namelijk in het teken van de verfijning. Het model is niet schokkend anders wat uitstraling betreft, maar valt juist op door vele doordachte details. We reden met een exemplaar met de nieuwe V6-motor. Duitse wereldkampioen Klaus Ki- lianskie en Peter en Toon Schee pens hebben zich onder andere voor deze klasse ingeschreven. Verder zijn alle klasses weer pre sent zoals de ministox, de stoc- krods, stockcars, hotrods 2000 en 1600 en de superstoxs. Het belooft weer een gigantisch spektakel te worden, zeker de moeite waard om te gaan kijken. Family-look Het front is volgens de laatste fa- mily-look uitgevoerd. Dat wil zeg gen een metalen en meegespoten rand rond de grille. De koplam pen liggen samen met die grille op een hellend vlak. Het vooraan zicht van de nieuweling oogt ver der al helemaal anders doordat de zijruiten veel rechter op staan, het dak werd namelijk verbreed. Het distributiecentrum is onder deel van Public Warehouse Euro pe B.V. behorende tot de Louw- man Group. Public Warehouse Europe is gespecialiseerd in de opslag en distributie van onder delen en de afhandeling en het 'dealer-klaar' maken van auto's. ten bumpers en spiegels, de stoot- strips op de flanken en de verzon ken portiergrepen maakt de auto een uitermate chique indruk. Het interieur ziet er in eerste aan blik direct verzorgd en ruim uit. Vier tot vijl volwassenen zullen er veel plezierige kilometers in door brengen. De algehele indeling van dashboard en meubilair lijkt weinig veranderd. Het instrumen tarium zit onder een brede over kapping, terwijl in de brede mid denconsole de nodige knopjes en schakelaars zijn ondergebracht. gevoerd. Bancroft hoopt de auto zowel in Europa als in de Ver enigde Staten aan de man te brengen. In ieder geval voldoet het ontwerp aan de hoge veilig heidsnormen die door beide lan den worden gesteld. Combinatie Het brandstofverbruik van de V6 is zeer afhankelijk van de rijstijl. Bij uitsluitend stadsritten lust de motor 1 liter op iedere 7,5 kilome ter. Wordt de snelweg opgezocht en houdt men zich redelijk aan de voorgeschreven snelheden dat loopt de V6 bijzonder zuinig met een gemiddelde van 1 op 11 Vaak echter wordt het een combi natie van stad en grote weg, zodat een gemiddelde van net boven de 1 op 9 reëel is. De Audi 100-range start met de 4 cylinder 2 liter voor f.56.995,=. On ze 6- pitter is met f.77.395,= een stuk duurder, maar biedt voor die meerprijs ook veel meer op het punt van prestaties, rijcomfort en uitrusting. Vergeleken met een aantal concurrenten mogen we de Audi 100 2.8 V6 beslist een sterke aanbieding noemen. Natuurlijk is de nieuweling ook met Quattro vierwielaandrijving te koop. Als V6 komt de auto dan op f.88.795,= en ook dat is betaalbaar. Later dit jaar zal een automatische trans missie worden geleverd. De nieuwe Audi 100 is merkbaar gebaseerd op zijn voorganger. De algemene uitstraling is gebleven, terwijl de auto vooral op details aanmerkelijk is verbeterd. De nieuwe 2.8 liter V6 is absoluut het aanbevelen waard. De motor is krachtig, maar vooral comfortabel stil. Kleine kritiek alleen op de lichte stuurbekrachtiging en het bandengeruis. Dat gekke auto's niet altijd proto types hoeven te zijn, bewijst Ban croft met de neo-klassieke road ster. De auto is geïnspireerd door de lijnen van exclusieve cabrio lets uit de jaren dertig. Het meest kan de Bancroft nog met een Mer cedes uit deze jaren vergeleken worden. Van de roadster zal een kleine serie van 300 stuks worden gemaakt bij GFG Exclusive Cars GmbH in het voormalig Oostduit- se Gronau. Voorin zit een 5 liter V8 die volgens opgaaf van Duitse makelijk is. Wat profiel en achter kant betreft ziet de auto er leuk uit. Als de kofferklep wordt geopend De ligging in het Limburgse Bom garandeert korte aan- en afvoer- routes binnen de landendriehoek Nederland, België/Luxemburg en Duitsland. Het succes van Chrysler en Jeep in Nederland, België en Duitsland heeft gis logisch vervolg dat de omzet in accessoires en onderde len meegroeit. Medio vorig jaar is daarom gestart met de integratie van de Chrysler- en Jeep- onder delenvoorziening van deze lan den. Het Chrysler/Jeep Parts Distribu tion Center beschikt over een ho ge automatiseringsgraad en biedt ruimte aan enkele honderddui zenden onderdelen en accessoi res. dreven Audi 100 mag er wat dit betreft zijn. Ondanks zijn forse af- metingen rijdt hij als een kleine gooi- en smijtauto. Op lange ritten is de auto zeer comfortabel, zon- der dat de carrosserie overdreven helt of deint. Eigenlijk gewoon een goed alternatief. Kristallen Stuur Wiel Award, ter wijl de Italiaanse Vereniging van Auto Journalisten (UIGA) de Pri mera tot Auto van Europa 1991 koos. De Duitse zondagskrant Bild am Sonntag kende de Primera het Gouden Stuur Wiel toe. Ook in De nemarken werd de Primera geko zen tot Auto van het Jaar 1991, ter wijl hetzelfde in Finland gebeur de. Totslot bestempelde het Britse autoblad Auto Express de Primera tot Onze Auto van het Jaar. voorstoelen bieden een ütstekend zitcomfort. Het exem plaar aan bestuurderskant is in loogte verstelbaar, zodat het ge- nis van een verstelbare stuurko- lom wordt gecompenseerd. De hoofdsteunen voor- en achterin zijn kantelbaar. De ruimte op de achterbank is meer dan gemid deld. Beenruimte is er in over vloed, terwijl de hoofdruimte ook behoorlijk genoemd mag worden. Voor sommigen zal echter de hel- lingshoek van de rugleuning iets te fors zijn. Alle Audi 100's worden voortaan standaard geleverd met Procon- ten een systeem wat bij een zware aanrijding de stuurkolom intrekt. Zo blijft er meer ruimte over voor de bestuurder en wordt een deel van vaak optredende verwondin gen voorkomen. Het systeem wordt geleverd in combinatie met gordelspanners. Op eerste Paasdag, zondag 31 maart start op het circuit de Ko ningshoeven in Tilburg het autos peedwayseizoen 1991. Er is in het aanbod iets veranderd, daar de privecars van het programma zijn gehaald. In samenwerking echter tussen de circuits van IJsselstein en België komen nu de spektacu- laire midgets aan de start. Dit zijn op formule V lijende bolides. De Zelfs de vorm van het stuurwiel blijf nagenoeg gelijk. Toch is op dit punt haast geen enkel onder deel van het voorgaande model overgenomen. Het geheel ziet er keurig en degelijk uit en is goed afleesbaar. Het al dan niet mooi vinden Van het toegepaste hout op dashboard en portieren is een kwestie van smaak. De Audi 100 kan zichzelf haast wegblazen, ge zien de enorme hoeveelheid uit- stroomopeningen. Uitgesleten Het enige echte kritiekpuntje wat we aan de nieuwe Audi 100 V6 hebben kunnen ontdekken, is de stuurbekrachtiging. De installatie doet bijzonder goed zijn werk, maar is vooral bij lage snelheden veel te veel bekrachtigd. Als de auto stilstaat kunnen de wielen nog met de pink van richting wor den veranderd. Deze installatie heeft verder als nadeel dat op een wat uitgesleten weg de auto geen spoor weet te houden. De Audi 100 V6 heeft als topmodel een complete uitrusting met on dermeer centrale vergrendeling, vier elektrische ruiten, een boord computer, getint glas, een auto- check-systeem met een display midden op het dashboard en ABS. Voorin ligt eigenlijklijk het groot ste nieuws, de 2.8 liter V6 met een vermogen van 174 pk. De 1400 kg wegende auto komt hiermee flink uit de voeten. De top die kan wor den bereikt ligt tegen de 220 km/u terwijl het bekende sprintje in 8 seconden wordt volbracht. Maar hoe er ook met de auto gereden wordt, de motor is altijd enorm stil. Ook bij flink doortrekken is ie al leen in de verte hoorbaar. Het is zo jammer dat bij hogere snelhe den vooral bandengeruis te horen is. De keus van de band is zo doende bij de Audi 100 erg be langrijk. Het lage geluidsniveau bepaalt in ieder geval een groot deel van het comfort. Maar ook de vering en schokdemping zijn hier van belang. De voorwielaange- De in het Britse Sunderland ge bouwde Nissan Primera heeft de afgelopen maanden in verschil lende Europese landen tal van be langrijke onderscheidingen ge kregen. De Noorse Krant Dagbla det riep de auto uit tot Auto van het Jaar 1991. De lezers van Motor, het grootste motorblad in Noorwe gen riepen de Primera uit tot de Beste Nieuwe Auto van het jaar. Het Portugese blad Volante be kroonde de Primera met de De nieuwe Audi 100 trekt de aan dacht. Zowel in de stad als op de buitenweg wordt je als bestuurder van een dergelijke mobiel regel matig nagestaard. Dit geeft duide lijk aan dat Audi geslaagd is wat betreft de uitstraling. Het vorige model werd als basis genomen en op vele punten geperfectioneerd. Alleen al het feit dat ondanks een kleinere breedte de binnenruimte is toegenomen, geeft aan dat de ingenieurs zich goed in de mate rie hebben verdiept. Dit geeft in de zomer het voordeel van minder instraling. Het profiel van de 100 lijkt veel op dat van de voorganger wat betreft zijn pro porties, portierindeling en de vorm van de ruiten. De uitbouw van de wielkasten is iets forser en doet de auto breder ogen. Aan de achterkant zien we verbluffende gelijkenis met Audi 80. Het ontwerp van de ach terlichten is vrijwel onveranderd van deze kleinere broer overgenc men. Een groot deel van de licht- units scharniert met de brede kof ferklep omhoog. Deze klep geeft een royale toegang tot een baga geruimte van 510 liter. Natuurlijk heeft ook deze Audi een skiluik met hoes. De scharnieren zijn bui ten de kofferruimte geplaatst, zo dat ze niet door de bagage heen priemen. De Audi 100 V6 is standaard voor zien van 10-spaaks lichtmetalen velgen die bijzonder sportief over komen. Samen met de meegespo- Citroën Nederland brengt via haar dealers een nieuwe spe ciale uitgave van de AX op de markt. De AX Plaisir is af geleid van de 3-deurs AX 11 TE. De auto krijgt als extra's aluminium wielen met 155/ 70/13 banden, dorpelverbre- ders, wielkuiplijsten, een ach terspoiler en speciale stri ping. In het interieur vinden we zwarte, met rood afgebies de bekleding, voorstoelen, sportstuur en versnellings- pookknop van de GT en zwarte vloermatten met rode bies en AX-logo. De AX Plai sir kost f.!7.990,=.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31