Produktie-stop Volvo 300-serie sluit tijdperk ai H I Nieuwe Cadillac Seville 1992 7 april: Grandioze 4x4-rit voor gehandicapten EPS RIJS. Suzuki verhoogt belang in Santana nog meer de Citroën- service IO DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 maart 1991 - pagina 9 aart 1991 - pagina 8 alen >DX SLPG-. iverbreders, nspiegel. iEAT 5uzu- met ntie oekGOED" luidden daarmee een nieuw tijdperk in van de Neder landse autogeschiedenis. Op woensdag 13 maart jl„ en schok- ’R ver- ^5- oint injectie, tie achter, van ran 145 lon van inden >m- 1 in »5,-. '/o RENTE. ssa- heeft aan zul- satie laren s willen Van de vijf Amerikaanse automerken van General Motors straalt Cadillac de meeste klasse uit. Een nieuw model van dit prestigieuze merk betekent dan ook met een een auto die de concurrentie met de in Amerika zo populaire Europese en Japanse klasse-auto's volledig aankan. De nieuwe Seville van Cadillac is het zoge naamde 1992-model wat pas later dit jaar officieel zal worden geintroduceerd. Het vrijwel definitieve prototy pe werd in Genève getoond. arkocht. Bovendien is de 300- 300wasbiji terham en z dachten ook in de mijne...' In maart 1976 reden toenmalig minister van Economi sche Zaken Lubbers en V_1 ’._r hammer het eerste exemplaar van de Volvo 343 van de ivoor iter nu gehan- j mogelijk ’•ereali- icii worden, sn liggen op 495 ecu and en 445 iterlijk vaak tuurlijk wel zijn vorige 1984 1986 1987 1987 1987 1987 1988 1989 1985 1987 1987 1989 1990 1990 1989 1990 1988 1988 1990 del op de vloer is geplaatst. Zaken als een compact diskspeler en stoelverwarming worden als optie aangeboden. Voorin ligt een 200 pk leverende 4,9 liter V8 gekoppeld aan een electronisch gestuurde viertraps- automaat. Deze configuratie wordt vrijwel ongewijzigd uit de 1991 Se ville overgenomen. Het vreemde is dat de Seville-rijder die voor het duurdere model kiest een snelheid van 210 km/u kan halen (afgere geld), terwijl het basismodel al bij 190 km/u halt roept. De instelling van vering demping wordt door CC1 richt, Computer Command Ride. Dit systeem kiest afhankelijk van de snelheid uit één van de drie programma's. Uiteraard wordt de Seville in een uiterst complete uit gave geleverd met alle denkbare zaken standaard. De prijs zal pas later dit jaar bekend worden gemaakt. Op zondag 7 april organiseert de Dongense Stichting "4x4 Off Road" in samenwerking met de gehandicaptenvereniging "Oriën tatie" een grandioze terreinrit met vierwielaangedreven auto's. Van af tien uur in de ochtend trekken zoveel mogelijk Jeeps, Patrols, Su zuki's, Landcruisers, Land Rovers en andere voertuigen voor enkele medewerkers in Born daar toch heel anders tegenaan kijken. De jna 15 jaar lang hun bo- zal nog lang in hun ge- aanwezig blijven. Zeker o Suzuki heeft het belang in Land Rover Santana, een samenwer kingsverband waarin naast Suzu- l ki ook Land Rover, het Japanse handelshuis Tomen Corp en een aantal Spaarjse beleggers partici peren, vergroot van 32 tot 49 pro cent. Hierdoor krijgt Suzuki tezamen met het Japanse handelshuis een controlerend belang in de onder neming. Het zou er Suzuki vooral om te doen zijn de kwaliteitscon trole en de productiviteit van de fabriek in Madrid te verbeteren. na afloop met veel plezier op len terugblikken. De organise doet een beroep op eigene van terreinauto's die mee1 rijden tijdens dit sympathieke eve nement en zoekt ook vrijwilligers die als begeleider willen optre den. De totale rit is 90 kilometer lang en duurt ongeveer vier uur. Voor wie dit allemaal te lang is, is er een alternatieve route uitgezet van ongeveer anderhalf uur. Ver schillende dealers uit de wijde omtrek hebben al medewerking en auto's toegezegd zoals Jan Hop, Knook, Chrysler, van Dorst en Gijsbers. Voor meer informatie en aanmel ding kunnen bezitters van terrein auto's contact opnemen met de Stichting 4x4 Off Road, Christ van Dongen, telefoon 01623- 12995. Gehandicapten en begeleiders kunnen zich opgeven bij de ge handicaptenvereniging G.S.O.V. Oriëntatie, Toos van Kampenhout, telefoon 01623-13685. De bekende lijnen van de huidige Seville zijn helemaal losgelaten. De auto oogt niet alleen slanker en langer maar is in werkelijkheid ook 35,6 centimeter groter gewor den, terwijl de wielbasis met 7,6 centimeter toenam. Die grotere wielbasis komt met name ten goe de aan de beenruimte voor de achterpassagiers. De koets ziet er veel moderner uit en oogt ook direct internationaal, terwijl de typische kenmerken van een Amerikaanse auto behouden uren door het Brabantse land- schap. In de auto's mogen gehan dicapten en hun eventuele bege leiders plaatsnemen. De rit kent geen wedstrijdelement, de snelhe den zullen zelfs in het ruige terrein zeer laag zijn. Voor veel gehandicapten zal het een enorme belevenis zijn, waar ze zeer naar uit zullen kijken en 1989 1989 1989 1988 1988 1988 1987 1987 1987 1986 1985 1983/1985 1985 1985 1985 1985 1984 -drs1984 5LS1984 i1983 1983 Jan Bertens Udenhout is een be grip voor autorijdend Udenhout en de wijde omgeving. Als officië le Citroën-dealer, gevestigd aan de Brabantse Hoek, staat men vooral bekend om een vergaande persoonlijke service. Zo persoon lijk, dat klanten regelmatig zo maar binnenlopen, voor de gezel ligheid! En ga er maar vanuit dat daar absoluut geen verandering in komt, zegt Herald Verhagen, de bedrijfsleider. Integendeel. De verbouwing is er op gericht om de werkzaamheden aan de automo bielen met de modernste appara tuur nog efficiënter te laten verlo pen, zodat wij nog meer tijd heb ben voor die persoonlijke aan dacht. Maar er staat meer te gebeuren, want als Jan Bertens Udenhout iets doet, gebeurt het goed! Dus vandaar dat naast de werkplaats ook receptie, showroom en kanto ren een opmerkelijke face-lift zul len ondergaan. Gelijktijdig zal Autoschadeservice Udenhout, het adres voor vakkun dig schade- herstel van alle auto- meken, worden afgescheiden van Jan Bertens en gaat volledig zelf standig functioneren. Binnen enkele weken zullen tim merlieden en metselaars met de werkzaamheden beginnen. Vol gens Herald Verhagen zal dat na tuurlijk af en toe enig ongemakt met zich meebrengen, maar zo zegt hij, "zodra een en ander is gerealiseerd, nodigen wij graag iedereen uit voor een feestelijke receptie met aansluitend een for midabele show-open-huis-week". werd het motorenprogramma be langrijk uitgebreid. De Volvo 340 11.6 liter diesel en imotor, beide van Renault. Samen met alle uitvoerin gen, kleuren en landen specifica ties, was de fabriek in Bom in staat meer verschillende auto's te produceren dan de totale jaarpro- duktie. Meer uitvoeringen betekent aanmerkelijk aantrekkende koop. Vooral in Engeland scoor Volvo erg goed met dit model. In 1983 werden voor het eerst meer dan 100.000 300's in een jaar ver kocht, terwijl in 1988 het miljoenste exemplaar van de band liep. De ze gedenkwaardige auto werd door kunstenares Marthe Roling en cineast Manus van de Kamp jrzien van een rode kleur en uitoundige strik. CD-speler Natuurlijk zijn de voorstoelen vol ledig elektrisch verstelbaar. Het vreemde is dat de bedieningshen- del van de automatische versnel- lingbak pas bij het duurdere mo- n.*eurei en oranje/geel. He succes bleef echter uit. Met opvallende vormgeving was 343 wellicht te vooruitstrevend, mers het nu veel gekopieerd- in de derde of vijfde dei”- 1 7 niet iedereen aan. F ning in het leveringspro- rmma betrof de varior bij Daf was dit de krijgbare transmissie, drong dit ook tot 1 1978 verscheen de lang te handgeschakelde vit het succes was ten. Het let werd verder 345, een vijfdeurs-t Het concept nog lang niet uitgeput West-Europa steeds naar middenklassers met motoren. Volvo kwam dan 1980 met de Zweedse 2 liter motor in de 300-reeks. De toevoeging "S" achter de uitvoeringsbena- ming DL en GL wees op deze gro te krachtbron. Volvo kwam later in de jaren tachtig zelfs met een sportieve uitvoering, de GLT met brandstofinjectie. zijn gebleven. In Amerika zal de Seville in twee uitvoeringen wor den geleverd, een basisuitvoering en de zeer luxueuze Touring Se dan. Deze laatste krijgt standaard lederen bekleding en hout-accen- ten op het dashboard. Kunstenares In 1983 werd de volgende logi sche stap gezet, de introductie van de Volvo 300 sedan. Vanaf dat moment verdween ook de typebe- naming 343 en 345. De auto's met een 1.4 liter Renault-motor werden omgedoopt tot 340, terwijl de 2 li ters uit Zweden tot 360 werden ge bombardeerd. Door de jaren heen werd het uiterlijk op vele punten aangepast. Detailveranderingen betroffen voornamelijk de grille, bumpers, motorkap, achterlicht- units en wielen. In 1984 en 1985 De onderdelen zijn nog tien jaar zonder problemen verkrijgbaar en het zal dan ook nog heel lang duren voordat deze auto uit het straatbeeld zal zijn verdwenen. En om met de slotwoorden van al- J. Si Europese Commissie wil hogere dieselaccijns Mevrouw Christiane Scrive ner, de Europees Commiss ris voor Fiscale zaken, he nieuwe voorstellen gedac voor de fiscale harmonisatie van brandstofaccijnzen in de EEG. Deze komt voor Neder land neer op een forse verho ging van de dieselaccijns. De dieselaccijns zou zich moeten bewegen op ee niveau van 245 tot 270 ecu per 1000 liter. Het minimum komt omgere kend neer op 56,5 cent per li ter, terwijl de Nederlandse dieselaccijns op het ogenblik ruim 40 cent per liter is. Volgens het Europese voor stel zou ook de accijns op benzine omhoog moeten, maar daarin lijkt inmiddels de Nederlandse regering via de zogenaamde tussenbalans al te voorzien. Het voorstel van de benzineaccijns gaat uit van ongewijzigde mini mum waarden van 337 ecu per 1000 liter loodhoudende benzine en van 287 ecu loodvrij. Er worden echt ook streefwaarden g< teerd die zo spoedig na 1 januari 1993 gere seerd zouden moeten Deze streefwaarden ligc aanzienlijk hoger: c voor loodhoudei voor loodvrij. Over de dieselaccijns moet voor 1 juni een besluit worden genomen, terwijl als datum van ingang 1 januari 1993 wordt genoemd. Afgelopen woensdag werd onder grote belangstelling en he't saTdOT oo'k nog hïéïïc^ dure» ™°rdai d6zeeroouwing straatbeeidsalninverdwenen. DortQn0 was op dat moment al helemaal En om met de slotwoorden van al- JU11 Dvl LwllS tot stilstand gekomen, nadat er die gemeen directeur J. Smeets te be- TT 1 1 dag nog 70 auto's waren geas- sluiten: "Gelooft u mij, met pijn in Jf] AM HOTlt sembleerd. Het hoofd van de pro- het hart nemen de meer dan 5.000 ductiegroep Volvo 300, Jean Jan- medewerkers hier in Born en ik rr/ry/fyi flnarl die dezelfde functie al bij de vandaag afscheid. Afscheid van U dl CUTC166I l *w«f 66 uitvoerde, was tot tranen een trouwe vriend. Het is maar geroerd. Toch is de laatste 340 in een vervoermiddel, wordt wel Born, niet het afscheid van dit eens relativerend over de auto ge- markante model. In ons land wer- zegd en geschreven. Gaat u er de afgelopen vijftien jaar maar gevoegelijk vanuit dat Het eeuwige leven heeft geen en- sen, kele auto. De Volvo 300 leverde Daf verschillende records. Tot voor gerc 1983 waren er nog nooit meer dan Bon 100.000 auto's van hetzelfde type marl in één jaar in ons land gemaakt, den De Daf 66 was in één jaar net on- 183.000 Volvo's 340/360 verkoel der dit aantal blijven steken. Een waarvan er nog altijd 163.0( een onafgebroken produktietijd van 15 rondrijden. i» Jw 0C. ver- jaar mag er wezen, terwijl ook het reeks in een aantal uitvoeringen orde totale aantal van 1.139.689 stuks in nog minimaal tot het einde van dit Nederland moeilijk zal worden jaar bij de dealer nieuw te koop, overtroffen. □ffi j 13 maart ^langstelling kers de laat- tte vijfdeurs, i. De prodt lat moment al 7o' auto's waren ge ard. Het hoofd van de j 300, Jean Jan- xdnetie al bij de i, was tot tranen de laatste 340 in een vervoermiddel, dit eens relativerend over zegd en geschi Donker bruin De eerste 343 had dezelfde 1.4 li- langrijk uitgebrei ter Renault-motor zoals die nu nog kreeg voorin een Volvo topman Pehr Gyllsn- verkrijgbaar is. De motor lag 1«7 liter benzinên ZZZ-3 voorin en dreef via de door Daf D-11 e- produktieband bij Volvo Car”in het Limburgse* Born* Zij onthelde vcniomatic versnel- luidden daarmee een nieuw tijdperk in van de Neder- landse autogeschiedenis. Op woensdag 13 maart jl„ aan. De 4,20 meter lange 343 kort na 15.00 uur rolde het laatste exemplaar van deze haalde met een totaalgewicht succesvolle Nederlandse auto van diezelfde band. In net geen 1000 kg een top v< vijftien jaar tijd werden er 1.139.689 exemplaren ge- otoU 00. De eerste kopers kon bouwd, een record. kiezen uit de basis L en de coi In het begin van de jaren zeventig werd de personen- pletere DL, veelvuldig geleverd autofabriek van Daf overgenomen door het Volvo-con- de markante kleuren donkerbruin cern. De Nederlandse produktie-facihteiten waren be- SUCces bleef echter uit. Met zijn doeld om de instapmodellen van het Zweedse concern opvallende vormgeving was de te gaan maken. In eerste instantie bleef de 66 nog jaren 343 wellicht te vooruitstrevend. Im- leverbaar. Toch werd er driftig aan een nieuwe auto ge- ï'dêderie oFriiSXÏ werkt. Vreemd genoeg denken veel mensen dat de Vol- sprak lang niet iedereen aan. Een uitbi vo 343 aanvankelijk als Daf 77 te boek stond. Dat is ech- tekortkoming in het leveringspro- ter een onwaarheid. De 343 is volledig als Volvo ont- 9ramma betrof de variomatic. Net Tranen wikkeld en de naam "Dal 77" is nooit ter sprake geko- irZXe* SU'S men. drona dit ook tot Volvo door. In verwach- ierbak en ts niet meer te stui- everingsprogramma aangevuld met de -variant. was daarmee echter uitgeput. Er kwam in meer vraag t grotere in ook in A N 1989 1988 1986 1988 1989

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31