Produktie-stop Volvo 300-serie
sluit tijdperk ai
H
I
Nieuwe Cadillac Seville 1992
7 april: Grandioze 4x4-rit voor gehandicapten
EPS
RIJS.
Suzuki verhoogt
belang in Santana
nog meer
de Citroën-
service
IO
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 maart 1991 - pagina 9
aart 1991 - pagina 8
alen
>DX
SLPG-.
iverbreders,
nspiegel.
iEAT
5uzu-
met
ntie
oekGOED"
luidden daarmee een nieuw tijdperk in van de Neder
landse autogeschiedenis. Op woensdag 13 maart jl„
en schok-
’R ver-
^5-
oint injectie,
tie achter,
van
ran 145
lon van
inden
>m-
1 in
»5,-.
'/o RENTE.
ssa-
heeft
aan
zul-
satie
laren
s willen
Van de vijf Amerikaanse automerken van General
Motors straalt Cadillac de meeste klasse uit. Een nieuw
model van dit prestigieuze merk betekent dan ook met
een een auto die de concurrentie met de in Amerika zo
populaire Europese en Japanse klasse-auto's volledig
aankan. De nieuwe Seville van Cadillac is het zoge
naamde 1992-model wat pas later dit jaar officieel zal
worden geintroduceerd. Het vrijwel definitieve prototy
pe werd in Genève getoond.
arkocht.
Bovendien is de 300- 300wasbiji
terham en z
dachten
ook in de mijne...'
In maart 1976 reden toenmalig minister van Economi
sche Zaken Lubbers en V_1 ’._r
hammer het eerste exemplaar van de Volvo 343 van de
ivoor
iter nu
gehan-
j mogelijk
’•ereali-
icii worden,
sn liggen
op 495 ecu
and en 445
iterlijk vaak
tuurlijk wel
zijn vorige
1984
1986
1987
1987
1987
1987
1988
1989
1985
1987
1987
1989
1990
1990
1989
1990
1988
1988
1990
del op de vloer is geplaatst. Zaken
als een compact diskspeler en
stoelverwarming worden als optie
aangeboden.
Voorin ligt een 200 pk leverende
4,9 liter V8 gekoppeld aan een
electronisch gestuurde viertraps-
automaat. Deze configuratie wordt
vrijwel ongewijzigd uit de 1991 Se
ville overgenomen. Het vreemde is
dat de Seville-rijder die voor het
duurdere model kiest een snelheid
van 210 km/u kan halen (afgere
geld), terwijl het basismodel al bij
190 km/u halt roept.
De instelling van vering
demping wordt door CC1
richt, Computer Command Ride.
Dit systeem kiest afhankelijk van
de snelheid uit één van de drie
programma's. Uiteraard wordt de
Seville in een uiterst complete uit
gave geleverd met alle denkbare
zaken standaard. De prijs zal pas
later dit jaar bekend worden
gemaakt.
Op zondag 7 april organiseert de
Dongense Stichting "4x4 Off
Road" in samenwerking met de
gehandicaptenvereniging "Oriën
tatie" een grandioze terreinrit met
vierwielaangedreven auto's. Van
af tien uur in de ochtend trekken
zoveel mogelijk Jeeps, Patrols, Su
zuki's, Landcruisers, Land Rovers
en andere voertuigen voor enkele
medewerkers in Born daar toch
heel anders tegenaan kijken. De
jna 15 jaar lang hun bo-
zal nog lang in hun ge-
aanwezig blijven. Zeker
o
Suzuki heeft het belang in Land
Rover Santana, een samenwer
kingsverband waarin naast Suzu-
l ki ook Land Rover, het Japanse
handelshuis Tomen Corp en een
aantal Spaarjse beleggers partici
peren, vergroot van 32 tot 49 pro
cent.
Hierdoor krijgt Suzuki tezamen
met het Japanse handelshuis een
controlerend belang in de onder
neming. Het zou er Suzuki vooral
om te doen zijn de kwaliteitscon
trole en de productiviteit van de
fabriek in Madrid te verbeteren.
na afloop met veel plezier op
len terugblikken. De organise
doet een beroep op eigene
van terreinauto's die mee1
rijden tijdens dit sympathieke eve
nement en zoekt ook vrijwilligers
die als begeleider willen optre
den. De totale rit is 90 kilometer
lang en duurt ongeveer vier uur.
Voor wie dit allemaal te lang is, is
er een alternatieve route uitgezet
van ongeveer anderhalf uur. Ver
schillende dealers uit de wijde
omtrek hebben al medewerking
en auto's toegezegd zoals Jan
Hop, Knook, Chrysler, van Dorst
en Gijsbers.
Voor meer informatie en aanmel
ding kunnen bezitters van terrein
auto's contact opnemen met de
Stichting 4x4 Off Road, Christ van
Dongen, telefoon 01623- 12995.
Gehandicapten en begeleiders
kunnen zich opgeven bij de ge
handicaptenvereniging G.S.O.V.
Oriëntatie, Toos van Kampenhout,
telefoon 01623-13685.
De bekende lijnen van de huidige
Seville zijn helemaal losgelaten.
De auto oogt niet alleen slanker
en langer maar is in werkelijkheid
ook 35,6 centimeter groter gewor
den, terwijl de wielbasis met 7,6
centimeter toenam. Die grotere
wielbasis komt met name ten goe
de aan de beenruimte voor de
achterpassagiers.
De koets ziet er veel moderner uit
en oogt ook direct internationaal,
terwijl de typische kenmerken van
een Amerikaanse auto behouden
uren door het Brabantse land-
schap. In de auto's mogen gehan
dicapten en hun eventuele bege
leiders plaatsnemen. De rit kent
geen wedstrijdelement, de snelhe
den zullen zelfs in het ruige terrein
zeer laag zijn.
Voor veel gehandicapten zal het
een enorme belevenis zijn, waar
ze zeer naar uit zullen kijken en
1989
1989
1989
1988
1988
1988
1987
1987
1987
1986
1985
1983/1985
1985
1985
1985
1985
1984
-drs1984
5LS1984
i1983
1983
Jan Bertens Udenhout is een be
grip voor autorijdend Udenhout
en de wijde omgeving. Als officië
le Citroën-dealer, gevestigd aan
de Brabantse Hoek, staat men
vooral bekend om een vergaande
persoonlijke service. Zo persoon
lijk, dat klanten regelmatig zo
maar binnenlopen, voor de gezel
ligheid!
En ga er maar vanuit dat daar
absoluut geen verandering in
komt, zegt Herald Verhagen, de
bedrijfsleider. Integendeel. De
verbouwing is er op gericht om de
werkzaamheden aan de automo
bielen met de modernste appara
tuur nog efficiënter te laten verlo
pen, zodat wij nog meer tijd heb
ben voor die persoonlijke aan
dacht.
Maar er staat meer te gebeuren,
want als Jan Bertens Udenhout
iets doet, gebeurt het goed! Dus
vandaar dat naast de werkplaats
ook receptie, showroom en kanto
ren een opmerkelijke face-lift zul
len ondergaan.
Gelijktijdig zal Autoschadeservice
Udenhout, het adres voor vakkun
dig schade- herstel van alle auto-
meken, worden afgescheiden van
Jan Bertens en gaat volledig zelf
standig functioneren.
Binnen enkele weken zullen tim
merlieden en metselaars met de
werkzaamheden beginnen. Vol
gens Herald Verhagen zal dat na
tuurlijk af en toe enig ongemakt
met zich meebrengen, maar zo
zegt hij, "zodra een en ander is
gerealiseerd, nodigen wij graag
iedereen uit voor een feestelijke
receptie met aansluitend een for
midabele show-open-huis-week".
werd het motorenprogramma be
langrijk uitgebreid. De Volvo 340
11.6 liter diesel en
imotor, beide van
Renault. Samen met alle uitvoerin
gen, kleuren en landen specifica
ties, was de fabriek in Bom in
staat meer verschillende auto's te
produceren dan de totale jaarpro-
duktie.
Meer uitvoeringen betekent
aanmerkelijk aantrekkende
koop. Vooral in Engeland scoor
Volvo erg goed met dit model. In
1983 werden voor het eerst meer
dan 100.000 300's in een jaar ver
kocht, terwijl in 1988 het miljoenste
exemplaar van de band liep. De
ze gedenkwaardige auto werd
door kunstenares Marthe Roling
en cineast Manus van de Kamp
jrzien van een rode kleur en
uitoundige strik.
CD-speler
Natuurlijk zijn de voorstoelen vol
ledig elektrisch verstelbaar. Het
vreemde is dat de bedieningshen-
del van de automatische versnel-
lingbak pas bij het duurdere mo-
n.*eurei
en oranje/geel. He
succes bleef echter uit. Met
opvallende vormgeving was
343 wellicht te vooruitstrevend,
mers het nu veel gekopieerd-
in de derde of vijfde dei”-
1 7 niet iedereen aan. F
ning in het leveringspro-
rmma betrof de varior
bij Daf was dit de
krijgbare transmissie,
drong dit ook tot 1
1978 verscheen de lang
te handgeschakelde vit
het succes was
ten. Het let
werd verder
345, een vijfdeurs-t
Het concept
nog lang niet uitgeput
West-Europa steeds
naar middenklassers met
motoren. Volvo kwam dan
1980 met de Zweedse 2 liter motor
in de 300-reeks. De toevoeging
"S" achter de uitvoeringsbena-
ming DL en GL wees op deze gro
te krachtbron. Volvo kwam later in
de jaren tachtig zelfs met een
sportieve uitvoering, de GLT met
brandstofinjectie.
zijn gebleven. In Amerika zal de
Seville in twee uitvoeringen wor
den geleverd, een basisuitvoering
en de zeer luxueuze Touring Se
dan. Deze laatste krijgt standaard
lederen bekleding en hout-accen-
ten op het dashboard.
Kunstenares
In 1983 werd de volgende logi
sche stap gezet, de introductie van
de Volvo 300 sedan. Vanaf dat
moment verdween ook de typebe-
naming 343 en 345. De auto's met
een 1.4 liter Renault-motor werden
omgedoopt tot 340, terwijl de 2 li
ters uit Zweden tot 360 werden ge
bombardeerd. Door de jaren heen
werd het uiterlijk op vele punten
aangepast. Detailveranderingen
betroffen voornamelijk de grille,
bumpers, motorkap, achterlicht-
units en wielen. In 1984 en 1985
De onderdelen zijn nog tien jaar
zonder problemen verkrijgbaar
en het zal dan ook nog heel lang
duren voordat deze auto uit het
straatbeeld zal zijn verdwenen.
En om met de slotwoorden van al-
J. Si
Europese Commissie
wil hogere dieselaccijns
Mevrouw Christiane Scrive
ner, de Europees Commiss
ris voor Fiscale zaken, he
nieuwe voorstellen gedac
voor de fiscale harmonisatie
van brandstofaccijnzen in de
EEG. Deze komt voor Neder
land neer op een forse verho
ging van de dieselaccijns. De
dieselaccijns zou zich moeten
bewegen op ee niveau van
245 tot 270 ecu per 1000 liter.
Het minimum komt omgere
kend neer op 56,5 cent per li
ter, terwijl de Nederlandse
dieselaccijns op het ogenblik
ruim 40 cent per liter is.
Volgens het Europese voor
stel zou ook de accijns op
benzine omhoog moeten,
maar daarin lijkt inmiddels
de Nederlandse regering via
de zogenaamde tussenbalans
al te voorzien. Het voorstel
van de benzineaccijns gaat
uit van ongewijzigde mini
mum waarden van 337 ecu
per 1000 liter loodhoudende
benzine en van 287 ecu
loodvrij. Er worden echt
ook streefwaarden g<
teerd die zo spoedig
na 1 januari 1993 gere
seerd zouden moeten
Deze streefwaarden ligc
aanzienlijk hoger: c
voor loodhoudei
voor loodvrij.
Over de dieselaccijns moet
voor 1 juni een besluit worden
genomen, terwijl als datum
van ingang 1 januari 1993
wordt genoemd.
Afgelopen woensdag
werd onder grote belangstelling en he't saTdOT oo'k nog hïéïïc^
dure» ™°rdai d6zeeroouwing
straatbeeidsalninverdwenen. DortQn0
was op dat moment al helemaal En om met de slotwoorden van al- JU11 Dvl LwllS
tot stilstand gekomen, nadat er die gemeen directeur J. Smeets te be- TT 1 1
dag nog 70 auto's waren geas- sluiten: "Gelooft u mij, met pijn in Jf] AM HOTlt
sembleerd. Het hoofd van de pro- het hart nemen de meer dan 5.000
ductiegroep Volvo 300, Jean Jan- medewerkers hier in Born en ik rr/ry/fyi flnarl
die dezelfde functie al bij de vandaag afscheid. Afscheid van U dl CUTC166I l
*w«f 66 uitvoerde, was tot tranen een trouwe vriend. Het is maar
geroerd. Toch is de laatste 340 in een vervoermiddel, wordt wel
Born, niet het afscheid van dit eens relativerend over de auto ge-
markante model. In ons land wer- zegd en geschreven. Gaat u
er de afgelopen vijftien jaar maar gevoegelijk vanuit dat
Het eeuwige leven heeft geen en- sen,
kele auto. De Volvo 300 leverde Daf
verschillende records. Tot voor gerc
1983 waren er nog nooit meer dan Bon
100.000 auto's van hetzelfde type marl
in één jaar in ons land gemaakt, den
De Daf 66 was in één jaar net on- 183.000 Volvo's 340/360 verkoel
der dit aantal blijven steken. Een waarvan er nog altijd 163.0(
een onafgebroken produktietijd van 15 rondrijden. i» Jw 0C.
ver- jaar mag er wezen, terwijl ook het reeks in een aantal uitvoeringen
orde totale aantal van 1.139.689 stuks in nog minimaal tot het einde van dit
Nederland moeilijk zal worden jaar bij de dealer nieuw te koop,
overtroffen.
□ffi
j 13 maart
^langstelling
kers de laat-
tte vijfdeurs,
i. De prodt
lat moment al
7o' auto's waren ge
ard. Het hoofd van de j
300, Jean Jan-
xdnetie al bij de
i, was tot tranen
de laatste 340 in een vervoermiddel,
dit eens relativerend over
zegd en geschi
Donker bruin
De eerste 343 had dezelfde 1.4 li- langrijk uitgebrei
ter Renault-motor zoals die nu nog kreeg voorin een
Volvo topman Pehr Gyllsn- verkrijgbaar is. De motor lag 1«7 liter benzinên
ZZZ-3 voorin en dreef via de door Daf D-11 e-
produktieband bij Volvo Car”in het Limburgse* Born* Zij onthelde vcniomatic versnel-
luidden daarmee een nieuw tijdperk in van de Neder-
landse autogeschiedenis. Op woensdag 13 maart jl„ aan. De 4,20 meter lange 343
kort na 15.00 uur rolde het laatste exemplaar van deze haalde met een totaalgewicht
succesvolle Nederlandse auto van diezelfde band. In net geen 1000 kg een top v<
vijftien jaar tijd werden er 1.139.689 exemplaren ge- otoU 00. De eerste kopers kon
bouwd, een record. kiezen uit de basis L en de coi
In het begin van de jaren zeventig werd de personen- pletere DL, veelvuldig geleverd
autofabriek van Daf overgenomen door het Volvo-con- de markante kleuren donkerbruin
cern. De Nederlandse produktie-facihteiten waren be- SUCces bleef echter uit. Met zijn
doeld om de instapmodellen van het Zweedse concern opvallende vormgeving was de
te gaan maken. In eerste instantie bleef de 66 nog jaren 343 wellicht te vooruitstrevend. Im-
leverbaar. Toch werd er driftig aan een nieuwe auto ge- ï'dêderie oFriiSXÏ
werkt. Vreemd genoeg denken veel mensen dat de Vol- sprak lang niet iedereen aan. Een uitbi
vo 343 aanvankelijk als Daf 77 te boek stond. Dat is ech- tekortkoming in het leveringspro-
ter een onwaarheid. De 343 is volledig als Volvo ont- 9ramma betrof de variomatic. Net Tranen
wikkeld en de naam "Dal 77" is nooit ter sprake geko- irZXe* SU'S
men. drona dit ook tot Volvo door. In
verwach-
ierbak en
ts niet meer te stui-
everingsprogramma
aangevuld met de
-variant.
was daarmee echter
uitgeput. Er kwam in
meer vraag
t grotere
in ook in
A
N
1989
1988
1986
1988
1989