FIAT CROMA TOYOTA TURBO D I.D. RENAULT ESPACE V6 Q VAN DER BOOM Lente-show bij Lepelaers Opel -7 RENAUL >53 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT-Donderdag 21 maart 1991 - pagina 3 naart 1991 - pagina 2 met de direct ingespoten diesel. 7 Goirkestraat 25, 5046 GO Tilburg. Tel. (013) 364011 met lings het t wiel Toi hs 1988 1989 1989 1986 1987 1987 1988 1988 1989 1987 1987 1987 1988 1988 1988 1989 1989 1987 1983 1984 1985 1984 1985 1987 1986 1987 1986 1987 1984 1990 Ml. rijna *.vt. is zo- 3 van 180 secon- 1 goed worden de nieuwe iriolet. Ook van is aan de huidige GTX. De nieuwe V6 is er als RT en RXE vanaf 1.72.000, In Nederland zullen er dit jaar nog 1400 via de dealeror- ganisatie worden afgeleverd, te gen in totaal 1000 stuks in 1990. "Alle modelwijzigingen, zowel in terieur als exterieur, hebben ertoe geleid dat het uitrustingsniveau van de Opel-modellen danig is gestegen. Bovendien zijn er naast de reguliere uitvoeringen, enige aantrekkelijke aktiemodellen de markt gebracht, die star.2 met nog meer extra's zijn uitge rust", vertelt dhr. A. Kuys, direc teur van Lepelaers Opel. Hij doelt hier ondermeer op de Opel Kadett Expression met standaard een 3- spaaks stuur, een stereo-inbouw- set met antenne en vier speakers. Fiat is een merk met een rijke historie. De bestaansge- schiedenis van het concern uit Turijn wordt gekenmerkt door een enorme diversiteit aan modellen, van groot tot klein. Kenners kunnen zich vast nog wel de prachtige 130 sedan en coupé herinneren en wellicht nog de 2300 van daarvoor. Schitterende limousine-achtige koetsen met een enorme uitstraling. Sinds de overname van Lancia en Alfa heeft Fiat binnen het concern de taak van volume-maker toebedeeld gekregen. Prachtige grote auto's zijn dan ook meer het terrein van het exclu sieve Lancia en het sportieve Alfa. Fiat biedt echter met de Croma een aantrekkelijke auto in de belangrijke za kenklasse tegen een bijzonder gunstige prijs. We reden Naast de D i.d. is er ook de Turbo D met 2.5 liter indirect ingespoten motor van 118 pk. Deze auto wordt in een vergelijkbare uitvoering geleverd voor f.54.400,=. Er is echter al een Croma vanaf f.40.950,=. Voor dat geldt staat er een 2 liter benzine voor de deur in een wat eenvoudigere, maar ze ker niet kale uitvoering. De Fiat Croma verdient eigenlijk meer belangstelling. De auto heeft x>r dat geld wordt ge- goede eigenschappen en wordt Turbo D i.d. kost in de tegen aantrekkelijke prijzen aan geboden. Het lijkt wel of alleen het imago van Fiat als maker van kleine auto's hier het succes in de weg staat. De Turbo D i.d. is een grote, luxueuze auto met goede rij- eigenschappen en een gunstig brandstofverbruik. De zomer moet wel als we kijken naar Toyota Celica cabi iet vorige model was een derge lijke variant beschikbaar, maar deze werd eigenlijk alleen in Duitsland en Zwitserland ver kocht. De nieuweling komt ook naar Nederland en zal over enke le maanden voor zo'n 1.83.000,= te koop zijn. De cabriolet is geba seerd op de 2 liter GTi. Het vermo gen van deze 16-klepper van 156 pk is voldoende om rijdend over AUTOBEDRIJF Vakmanschap en service als traditie. Onder het motto "Een nieuwe Len- cassettehoudei te, een nieuwe Opel" startte Lepe- tenspiege] laers Opel afgelopen dinsdag 19 binnenuit maart met een grote Opel lente- aktie. Alle onlangs gewijzigde Opel-modellen zijn in de show room te bewonderen, terwijl met medewerking van de importeur een flinke demonstratievloot bui ten staat te wachten. Het is dus niet alleen kijken, maar ook rij den, "fillo De Fiat Croma werd in 1985 ge presenteerd als opvolger van de Argenta. De Italiaanse gigant maakte hierbij de stap van een vierdeurs sedan naar een vijf- deurs hatchback. De Italiaanse klant wist dit zeer te waarderer In ruim vijf jaar tijd werden biji__ 200.000 Croma's op de thuismarkt afgezet. Wat de export betreft liep hehallemaal wat minder. Immers in veel landen is Fiat alleen be kend vanwege de kleine auto's. Deze gang van zaken maakt de Croma tot een onderschatte auto, met wel degelijk prima eigen schappen. V erbrandingsruimte In juni 1988 bracht Fiat de Croma met direct ingespoten dieselmotor op de markt. Fiat had daarmee de primeur van een dergelijke krachtbron in een personenauto. Bij een indirect ingespoten diesel (en dat komt het meest voor bij personenauto's) wordt de brand stof eerst in een voorwervelkamer gageruimte van 500 liter uit te breiden tot maximaal 1400 liter. De D i.d. is verder zeer compleet met vier elektrische ruiten, elek trisch verstelbare spiegels, centra le vergrendeling met afstandbe diening, twee rolgordijntjes voor de achterruit en stuurbekrachti ging. Het dashboardkastje kan met de sleutel worden afgesloten, terwijl er verder opbergruimte is in de console, tussen de stoelen en in de portierbakken. De Croma heeft een redelijk over zichtelijke carrosserie, zelfs de wat meer aflopende nieuwe neus is nog goed te zien. De bediening is redelijk eenvoudig. Het is even wennen dat er aparte hendels aan de stuurkolom zitten voor ver lichting en richtingaanwijzers, ter- zonnige boulevards de haren flink te laten wapperen. Overigens kan bij de topsnelheid van 210 km/u het dak beter worden gesloten. De kap die zich elektrisch laat be wegen zit in gesloten toestand fraai op de auto. De behoorlijk forse achterruit is van kunststof en zodoende niet voorzien van ach- terruitverwarming. De Celica ca briolet is gebaseerd op het twee- deursmodel met normale kof ferklep, een variant die in Neder land nog steeds niet te koop is. De auto is compleet met een dub bele uitlaatpijp, spoiler achterop en lichtmetalen velgen. Bumpers, spoiler en beschermstrips zijn in de carrosseriekleur gespoten. De interieuruitrusting is bijzonder compleet en uiteraard volledig vergelijkbaar aan die van de driedeurs GTi. De Celica cabrio let is een aardige aanvulling op het assortiment open-auto's wat tot heden te koop was. een dashboard met toerenteller, een automatische temperatuurre geling en check-panel. Deze lar* ste voorziening meldt slecht ges ten portieren defecte lampjes en bijvoorbeelden te laag olieni- veau. Overzichtelijk Het meubilair is met een mooie ve lours stof bekleed. De bestuurder- stoel is in hoogte verstelbaar en heeft een instelbare steun in de rug. Heerlijk is verder het arm- steuntje tussen de voorstoelen. Zo wel voor- als achterpassagiers beschikken over verstelbare hoofdsteunen. Alle inzittenden hebben behoorlijk de ruimte. De achterbank is in twee ongelijke delen neerklapbaar (tegen meer prijs) om de standaard forse ba- wijl de versnellingsbak redelijk stroef gaat. Eén van de voordelen van een di rect ingespoten diesel is het gun stige brandstofverbruik. Ondanks stevig doorrijden kan met de Cro ma rustig tussen de 1 op 15 en 1 op 16 worden gehaald. De fabri kant claimt zelfs bij voorbeeldige automobilisten een gemiddelde van 1 op 20. De Croma is een uiterst betaalba re auto, zeker gezien de enorme luxe die voor dat ,J J‘ boden. De T recent vernieuwde uitgave f.47.150,=. Als opties worden aan geboden de koplampsproeiers, le deren bekleding, metaallok, licht metalen velgen, een schuifdak. airconditioning en verwarmde en elektrisch verstelbare voorstoelen. Vervolg van pag. 1 Dan zullen ook enkele versies t een automatische versnel- jsbak worden geleverd. Naast uitgebreide programma voor- slaandrijvers, blijft de Espace leverbaar als permanent verwie- laangedreven Quadra. De vier- wielaandrijving is alleen beschik baar in combinatie met de 2.2 liter 4 cylinder motor. Standaard krijgt de Quadra ABS. Prijzen Wat rijden betreft kunnen we wei nig klachten hebben. De V6 is bij zonder stil, het vernieuwde inte rieur biedt enorm veel ruimte en gebruiksmogelijkheden en de be diening gaat zoals je van een Re nault verwacht: een kind kan de was doen. De prijzen zijn nog niet allemaal vastgesteld. Het basismodel, de 2.2i RN zal rond de f.57.000,= gaan kosten, wat ongeveer gelijk meegespoten bui- -jels die bovendien van t verstelbaar zijn, een vijfversnellingsbak, wieldoppen, brede banden, getint glas etc. Het is nu de uitgelzen gelegen heid om de deal van het jaar te maken. Het beste kun je met een auto kennismaken op de weg, in het verkeer. Daarom heeft Lepe laers Opel een uitgebreid aantal demonstratie-auto's tijdens de len te- aktie ter beschikking zoals de Kadett Beauty, Vectra CD, Omega Diamond en een Senator CD. Dus voor een auto in iedere prijsklasse kan men tijdens de lente- aktie bij Lepelaers Opel voor een proefrit Hen op terecht. indaard De Lente-aktie bij Lepelaers Opel duurt van 19 maart tot en met 1 april. De openingstijden van de showroom zijn van 9.00 tot 18.00 uur. Op donderdag van 9.00 tot 21,00 uur. Bovendien is Lepelaers Opel op Tweede Paasdag ge opend van 10.00 tot 17.00 uur. Technische gegevens: Merk en type: Fiat Croma Turbo D i.d. Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1929 cc Boring x slag: 82,6 x 90 mm Vermogen: 94 pk bij 4200 tr/min Koppel: 196 Nm bij 2000 tr/min Afmetingen: lengte 4,52 meter, breedte 1,76 meter Gewicht: 1240 kg Prestaties: topsnelheid 180 km/u Acceleratie 0-100 in 12,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 3,9 liter/100 km; bij 120 km/u 5,5 liter/100 km; stad 6 liter/100 km Prijs: 1.47.150,= bo op. De nieuwste generatie be schikt zelfs over een compressor met variabele geometrie. Een schoepenrad in de turbo van een kleine diameter heeft een geringe eigen massa, draait sneller en le vert bij lage toerentallen al vol doende turbodruk. Bij hogere rentallen laat een kleine turbi: het echter afweten. Vinnen Een groot schoepenrad is pas ef fectief bij hoge toerentallen, zodat je een nadrukkelijk turbogat krijgt. De nieuwe Garrett-turbo- compressor in de Fiat Croma D i.d. heeft echter een variabele geometrie: in het turboinlaatge- deelte zit een venturi met beweeg bare vinnen. De inlaat kan door het verdraaien van deze vinnen traploos worden vergroot of ver kleind. Bij een laag toerental wordt de opening nauwer en krijgt de turbine toch een void de draaisnelheid voor de beno digde vuldruk. Bij een hoger toe rental passen de vinnen zich aan en kan ook het maximum vermo gen verkregen worden. Wat betekent dit nu in de praktijk. De motor pakt eerder op, het maximale koppel is nu 10 Nm ho ger en wordt bij een lager toeren tal bereikt. Maar ook het vermo gen is toegenomen tot 94 pk. Over het geheel is de motor soepeler en reageert sneller op het gaspe daal. De Croma Turbo D i.d. is doende goed voor een top km/u en trekt binnen 12,5 s den vanuit stilstand naar de 100 km/u. Een duidelijk merkbaar verschil met een conventionele diesel, is dat over het hele toeren- bereik hoorbaar is dat je met een diesel te maken hebt. De Croma D i.d. is maar in één uitvoering verkrijgbaar. Dit bete kent dat de auto bijzonder com pleet is uitgerust met ondermeer gespoten. Hierdoor wordt een goede vulling van de verbran dingsruimte verkregen. Voordelen van dit systeem zijn een laag ge luidsniveau en een maximaal ver mogen wat over een relatief groot toerengebied aanwezig is. Bij de direct ingespoten diesel wordt de olie meteen in de verbrandings ruimte gespoten. Dit type diesel motor heeft als voordeel een gun stiger brandstofverbruik en een hoger maximaal vermogen. Bo vendien is voorgloeien bij koude motor niet als nauwelijks nodig. Als nadelen gelden een hoger ge luidsniveau en het feit dat het maximale vermogen over een zeer klein toerenbereik beschikbaar is. Direct ingespoten diesels werden vooral in vrachtwagens toege past. Fiat en ook Rover en Audi hebben hun best gedaan de na delen van de direct ingespoten diesel zoveel mogelijk te beper ken. Fiat koos voor de bestaande 1929 cc diesel en plaatste daar een tur- F 7.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25