FIAT CROMA
TOYOTA
TURBO D I.D.
RENAULT
ESPACE V6
Q VAN DER BOOM
Lente-show bij
Lepelaers Opel
-7
RENAUL
>53
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT-Donderdag 21 maart 1991 - pagina 3
naart 1991 - pagina 2
met de direct ingespoten diesel.
7
Goirkestraat 25, 5046 GO Tilburg. Tel. (013) 364011
met
lings
het t
wiel
Toi
hs
1988
1989
1989
1986
1987
1987
1988
1988
1989
1987
1987
1987
1988
1988
1988
1989
1989
1987
1983
1984
1985
1984
1985
1987
1986
1987
1986
1987
1984
1990
Ml.
rijna
*.vt. is zo-
3 van 180
secon-
1 goed worden
de nieuwe
iriolet. Ook van
is aan de huidige GTX. De nieuwe
V6 is er als RT en RXE vanaf
1.72.000, In Nederland zullen er
dit jaar nog 1400 via de dealeror-
ganisatie worden afgeleverd, te
gen in totaal 1000 stuks in 1990.
"Alle modelwijzigingen, zowel in
terieur als exterieur, hebben ertoe
geleid dat het uitrustingsniveau
van de Opel-modellen danig is
gestegen. Bovendien zijn er naast
de reguliere uitvoeringen, enige
aantrekkelijke aktiemodellen
de markt gebracht, die star.2
met nog meer extra's zijn uitge
rust", vertelt dhr. A. Kuys, direc
teur van Lepelaers Opel. Hij doelt
hier ondermeer op de Opel Kadett
Expression met standaard een 3-
spaaks stuur, een stereo-inbouw-
set met antenne en vier speakers.
Fiat is een merk met een rijke historie. De bestaansge-
schiedenis van het concern uit Turijn wordt gekenmerkt
door een enorme diversiteit aan modellen, van groot tot
klein. Kenners kunnen zich vast nog wel de prachtige
130 sedan en coupé herinneren en wellicht nog de 2300
van daarvoor. Schitterende limousine-achtige koetsen
met een enorme uitstraling. Sinds de overname van
Lancia en Alfa heeft Fiat binnen het concern de taak
van volume-maker toebedeeld gekregen. Prachtige
grote auto's zijn dan ook meer het terrein van het exclu
sieve Lancia en het sportieve Alfa. Fiat biedt echter met
de Croma een aantrekkelijke auto in de belangrijke za
kenklasse tegen een bijzonder gunstige prijs. We reden
Naast de D i.d. is er ook de Turbo
D met 2.5 liter indirect ingespoten
motor van 118 pk. Deze auto wordt
in een vergelijkbare uitvoering
geleverd voor f.54.400,=. Er is
echter al een Croma vanaf
f.40.950,=. Voor dat geldt staat er
een 2 liter benzine voor de deur in
een wat eenvoudigere, maar ze
ker niet kale uitvoering.
De Fiat Croma verdient eigenlijk
meer belangstelling. De auto heeft
x>r dat geld wordt ge- goede eigenschappen en wordt
Turbo D i.d. kost in de tegen aantrekkelijke prijzen aan
geboden. Het lijkt wel of alleen het
imago van Fiat als maker van
kleine auto's hier het succes in de
weg staat. De Turbo D i.d. is een
grote, luxueuze auto met goede
rij- eigenschappen en een gunstig
brandstofverbruik.
De zomer moet wel
als we kijken naar
Toyota Celica cabi
iet vorige model was een derge
lijke variant beschikbaar, maar
deze werd eigenlijk alleen in
Duitsland en Zwitserland ver
kocht. De nieuweling komt ook
naar Nederland en zal over enke
le maanden voor zo'n 1.83.000,= te
koop zijn. De cabriolet is geba
seerd op de 2 liter GTi. Het vermo
gen van deze 16-klepper van 156
pk is voldoende om rijdend over
AUTOBEDRIJF
Vakmanschap en service als traditie.
Onder het motto "Een nieuwe Len- cassettehoudei
te, een nieuwe Opel" startte Lepe- tenspiege]
laers Opel afgelopen dinsdag 19 binnenuit
maart met een grote Opel lente-
aktie. Alle onlangs gewijzigde
Opel-modellen zijn in de show
room te bewonderen, terwijl met
medewerking van de importeur
een flinke demonstratievloot bui
ten staat te wachten. Het is dus
niet alleen kijken, maar ook rij
den,
"fillo
De Fiat Croma werd in 1985 ge
presenteerd als opvolger van de
Argenta. De Italiaanse gigant
maakte hierbij de stap van een
vierdeurs sedan naar een vijf-
deurs hatchback. De Italiaanse
klant wist dit zeer te waarderer
In ruim vijf jaar tijd werden biji__
200.000 Croma's op de thuismarkt
afgezet. Wat de export betreft liep
hehallemaal wat minder. Immers
in veel landen is Fiat alleen be
kend vanwege de kleine auto's.
Deze gang van zaken maakt de
Croma tot een onderschatte auto,
met wel degelijk prima eigen
schappen.
V erbrandingsruimte
In juni 1988 bracht Fiat de Croma
met direct ingespoten dieselmotor
op de markt. Fiat had daarmee de
primeur van een dergelijke
krachtbron in een personenauto.
Bij een indirect ingespoten diesel
(en dat komt het meest voor bij
personenauto's) wordt de brand
stof eerst in een voorwervelkamer
gageruimte van 500 liter uit te
breiden tot maximaal 1400 liter.
De D i.d. is verder zeer compleet
met vier elektrische ruiten, elek
trisch verstelbare spiegels, centra
le vergrendeling met afstandbe
diening, twee rolgordijntjes voor
de achterruit en stuurbekrachti
ging. Het dashboardkastje kan
met de sleutel worden afgesloten,
terwijl er verder opbergruimte is
in de console, tussen de stoelen en
in de portierbakken.
De Croma heeft een redelijk over
zichtelijke carrosserie, zelfs de
wat meer aflopende nieuwe neus
is nog goed te zien. De bediening
is redelijk eenvoudig. Het is even
wennen dat er aparte hendels
aan de stuurkolom zitten voor ver
lichting en richtingaanwijzers, ter-
zonnige boulevards de haren flink
te laten wapperen. Overigens kan
bij de topsnelheid van 210 km/u
het dak beter worden gesloten.
De kap die zich elektrisch laat be
wegen zit in gesloten toestand
fraai op de auto. De behoorlijk
forse achterruit is van kunststof en
zodoende niet voorzien van ach-
terruitverwarming. De Celica ca
briolet is gebaseerd op het twee-
deursmodel met normale kof
ferklep, een variant die in Neder
land nog steeds niet te koop is.
De auto is compleet met een dub
bele uitlaatpijp, spoiler achterop
en lichtmetalen velgen.
Bumpers, spoiler en
beschermstrips zijn in
de carrosseriekleur gespoten.
De interieuruitrusting is bijzonder
compleet en uiteraard volledig
vergelijkbaar aan die van de
driedeurs GTi. De Celica cabrio
let is een aardige aanvulling op
het assortiment open-auto's wat tot
heden te koop was.
een dashboard met toerenteller,
een automatische temperatuurre
geling en check-panel. Deze lar*
ste voorziening meldt slecht ges
ten portieren defecte lampjes en
bijvoorbeelden te laag olieni-
veau.
Overzichtelijk
Het meubilair is met een mooie ve
lours stof bekleed. De bestuurder-
stoel is in hoogte verstelbaar en
heeft een instelbare steun in de
rug. Heerlijk is verder het arm-
steuntje tussen de voorstoelen. Zo
wel voor- als achterpassagiers
beschikken over verstelbare
hoofdsteunen. Alle inzittenden
hebben behoorlijk de ruimte. De
achterbank is in twee ongelijke
delen neerklapbaar (tegen meer
prijs) om de standaard forse ba-
wijl de versnellingsbak redelijk
stroef gaat.
Eén van de voordelen van een di
rect ingespoten diesel is het gun
stige brandstofverbruik. Ondanks
stevig doorrijden kan met de Cro
ma rustig tussen de 1 op 15 en 1
op 16 worden gehaald. De fabri
kant claimt zelfs bij voorbeeldige
automobilisten een gemiddelde
van 1 op 20.
De Croma is een uiterst betaalba
re auto, zeker gezien de enorme
luxe die voor dat ,J J‘
boden. De T
recent vernieuwde uitgave
f.47.150,=. Als opties worden aan
geboden de koplampsproeiers, le
deren bekleding, metaallok, licht
metalen velgen, een schuifdak.
airconditioning en verwarmde en
elektrisch verstelbare voorstoelen.
Vervolg van pag. 1
Dan zullen ook enkele versies
t een automatische versnel-
jsbak worden geleverd. Naast
uitgebreide programma voor-
slaandrijvers, blijft de Espace
leverbaar als permanent verwie-
laangedreven Quadra. De vier-
wielaandrijving is alleen beschik
baar in combinatie met de 2.2 liter
4 cylinder motor. Standaard krijgt
de Quadra ABS.
Prijzen
Wat rijden betreft kunnen we wei
nig klachten hebben. De V6 is bij
zonder stil, het vernieuwde inte
rieur biedt enorm veel ruimte en
gebruiksmogelijkheden en de be
diening gaat zoals je van een Re
nault verwacht: een kind kan de
was doen.
De prijzen zijn nog niet allemaal
vastgesteld. Het basismodel, de
2.2i RN zal rond de f.57.000,=
gaan kosten, wat ongeveer gelijk
meegespoten bui-
-jels die bovendien van
t verstelbaar zijn, een
vijfversnellingsbak, wieldoppen,
brede banden, getint glas etc.
Het is nu de uitgelzen gelegen
heid om de deal van het jaar te
maken. Het beste kun je met een
auto kennismaken op de weg, in
het verkeer. Daarom heeft Lepe
laers Opel een uitgebreid aantal
demonstratie-auto's tijdens de len
te- aktie ter beschikking zoals de
Kadett Beauty, Vectra CD, Omega
Diamond en een Senator CD. Dus
voor een auto in iedere prijsklasse
kan men tijdens de lente- aktie bij
Lepelaers Opel voor een proefrit
Hen op terecht.
indaard De Lente-aktie bij Lepelaers Opel
duurt van 19 maart tot en met 1
april. De openingstijden van de
showroom zijn van 9.00 tot 18.00
uur. Op donderdag van 9.00 tot
21,00 uur. Bovendien is Lepelaers
Opel op Tweede Paasdag ge
opend van 10.00 tot 17.00 uur.
Technische gegevens:
Merk en type:
Fiat Croma Turbo D i.d.
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1929 cc
Boring x slag: 82,6 x 90 mm
Vermogen:
94 pk bij 4200 tr/min
Koppel: 196 Nm bij 2000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,52 meter,
breedte 1,76 meter
Gewicht: 1240 kg
Prestaties: topsnelheid 180 km/u
Acceleratie 0-100 in 12,5 sec.
Verbruik:
bij 90 km/u 3,9 liter/100 km; bij
120 km/u 5,5 liter/100 km; stad 6
liter/100 km
Prijs: 1.47.150,=
bo op. De nieuwste generatie be
schikt zelfs over een compressor
met variabele geometrie. Een
schoepenrad in de turbo van een
kleine diameter heeft een geringe
eigen massa, draait sneller en le
vert bij lage toerentallen al vol
doende turbodruk. Bij hogere
rentallen laat een kleine turbi:
het echter afweten.
Vinnen
Een groot schoepenrad is pas ef
fectief bij hoge toerentallen, zodat
je een nadrukkelijk turbogat
krijgt. De nieuwe Garrett-turbo-
compressor in de Fiat Croma D
i.d. heeft echter een variabele
geometrie: in het turboinlaatge-
deelte zit een venturi met beweeg
bare vinnen. De inlaat kan door
het verdraaien van deze vinnen
traploos worden vergroot of ver
kleind. Bij een laag toerental
wordt de opening nauwer en
krijgt de turbine toch een void
de draaisnelheid voor de beno
digde vuldruk. Bij een hoger toe
rental passen de vinnen zich aan
en kan ook het maximum vermo
gen verkregen worden.
Wat betekent dit nu in de praktijk.
De motor pakt eerder op, het
maximale koppel is nu 10 Nm ho
ger en wordt bij een lager toeren
tal bereikt. Maar ook het vermo
gen is toegenomen tot 94 pk. Over
het geheel is de motor soepeler en
reageert sneller op het gaspe
daal. De Croma Turbo D i.d. is
doende goed voor een top
km/u en trekt binnen 12,5 s
den vanuit stilstand naar de 100
km/u. Een duidelijk merkbaar
verschil met een conventionele
diesel, is dat over het hele toeren-
bereik hoorbaar is dat je met een
diesel te maken hebt.
De Croma D i.d. is maar in één
uitvoering verkrijgbaar. Dit bete
kent dat de auto bijzonder com
pleet is uitgerust met ondermeer
gespoten. Hierdoor wordt een
goede vulling van de verbran
dingsruimte verkregen. Voordelen
van dit systeem zijn een laag ge
luidsniveau en een maximaal ver
mogen wat over een relatief groot
toerengebied aanwezig is. Bij de
direct ingespoten diesel wordt de
olie meteen in de verbrandings
ruimte gespoten. Dit type diesel
motor heeft als voordeel een gun
stiger brandstofverbruik en een
hoger maximaal vermogen. Bo
vendien is voorgloeien bij koude
motor niet als nauwelijks nodig.
Als nadelen gelden een hoger ge
luidsniveau en het feit dat het
maximale vermogen over een zeer
klein toerenbereik beschikbaar is.
Direct ingespoten diesels werden
vooral in vrachtwagens toege
past. Fiat en ook Rover en Audi
hebben hun best gedaan de na
delen van de direct ingespoten
diesel zoveel mogelijk te beper
ken.
Fiat koos voor de bestaande 1929
cc diesel en plaatste daar een tur-
F
7.