RENAULT ESPACE V6 7/7/ SAAB CABRIOLET "MONTE CARLO" M irg Oplage94.205 ex. RIJ-IMPRESSIE Tussen hemel en aarde o.a. Bijlage van: DeTilburgse Koerier Uniek concept komt tot zijn recht Extra veilige Volvo 460 Honda Assistance Deze week in de Automaat lag 21 maart 1991 g stig brai :t gaat n te wal. ng n, 8557 ARK m (REIN jli I tlaan Donderdag 21 maart 1991 Produktie stop Volvo 300-serie pag. 9 Bentley Continental R pag. 5 Jaargang 3 Nummer 12 Courchevel - Er kan worden gediscussieerd welke auto's tot het zogenaamde APV- segment behoren. Het is in ieder geval duidelijk dat Renault in 1984 met de Es- pace een voorbeeld stelde. In 1985 bereikte deze slim gebouwde ruimte-auto een Europees marktaandeel :he !t ver- laan. Fiat Croma Turbo D LD. pag. 3 spunt. verkeer. omge- ns- >traat it. net. anslui- ande I zoge- de bo- We reden met de sterk vernieuwde Espace met V6-mo- tor. Het door Renault verwachte marktaandeel moet wor den behaald met een dagproductie van 280 tot 300 auto's. De meeste exemplaren komen uit de Matra- fa briek in Romorantin, terwijl ook Alpine in Dieppe iedere dag goed is voor een veertigtal Espaces. sring atie met gordel, behalve de middelste die van een heup-exemplaar voorzien is. Het dashboard biedt een ver trouwde aanblik, terwijl ieder on derdeel opnieuw gestyleerd is. Belangrijk is het nieuwe verwar- mings- en ventilatiesysteem met drie keer zo grote capaciteit. turbodiesel. De V6 levert een ver mogen van 153 pk en doet opval lend rustig zijn werk. Eigenlijk verdiende het unieke concept van de Espace al veel langer een der gelijke krachtbron. Niveauregeling De Espace V6 heelt een totaalge- wicht van 1472 kg en haalt een top van 195 km/u. De auto trekt in 10,3 seconden van 0 tot 100. De be langrijkste verdienste van de V6 moet gezocht worden in zijn hoge re koppel bij lage toerentallen. Er mag gerekend worden op een ge middeld verbruik van rond de 1 op 9 tot 1 op 10. Aan de 2.2 liter en de diesel is in ipe nauwelijks iets veran- De diesel is voor de Espace -langrijk, daar 50% van de verkopen in Europa van deze krachtbron is voorzien. Overigens wordt hard gewerkt aan een ver sie die aan de strengste eisen moet voldoen. De wielophanging is voor een deel overgenomen van de 25, de spoorbreedte nam toe, wat weer de stabiliteit ten goede komt. Verder wat achter de ke De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur In exact vijl jaar tijd werden er van de Saab 900 cabriolet 25.000 exemplaren gebouwd. Om dit feit te vieren worden 300 stuks van de ze auto in een speciale "Monte Carlo"-uitvoering gemaakt. Gezien deze kleine oplage is slechts één exemplaar voor Ne derland bestemd. Deze Saab 900 Turbo 16 S cabriolet zal dan ook alleen voor promotionele doelein den door de importeur worden in gezet. De Monte Carlo heeft een aan trekkelijke kleur geel, de speciale "aero" lichtmetalen velgen en een "tonneau cover" die zowel de achterbank bedekt alsmede de ruimte waar de elektrisch bedien- bare kap in verzinkt. Chassis- verstevigingen De Saab 900 cabrio was voor het eerst als prototype te zien op de IAA in Frankfurt in 1983. Vanwege de enorm positieve reakties van het publiek werd besloten de auto daadwerkelijk in productie te ne men. Sinds begin 1986 rolt deze unieke Saab van de band in de Finse Saab-Valmet fabriek in Uusikaupunki. De eerste 400 auto's werden destijds direct naar de Verenigde Staten verscheept, women. Het ziging duidelijk verbe- De nieuwe Espace is met en *- van 4,43 meter en breedte .,30 meter even groot als zijn voorganger. De meeste verandering betreffen verder een forse reeks details. Zo hebben de ruitewissers ingebouw de sproeiers, terwijl de acht- ser een groter vlak bestrijl auto heeft dubbele koplampen. -i De indeling van het interieur bleef - identiek. Nog steeds kunnen er in de Espace zeven stoelen worden geplaatst, waarvan de achterste vijf afzonderlijk te verwijderen zijn. De voorste exemplaren zijn om hun as draaibaar. Nieuw is echter dat de rugleuningen van alle zetels tot een slaapstand ver stelbaar zijn. Pioneer Een handige vinding is de ver plaatsbaarheid naar voor en ach ter van de vijf achterstoelen. Het interieur biedt daardoor nog meer gebruiksmogelijkheden. De verstelbaar. Iedere achterste beschikt over zijn eigen driej geboden uit een conventionele op lossing met schokbrekers en schroefveren, terwijl tegen meer prijs een niveauregeling wordt aangeboden. Ongeacht de bela ding blijft de auto achter vlak bo ven de weg, en dat is weer gun- voor de stroomlijn en het brandstofverbruik. Een grotere brandstoftank van 77 liter verze kert de Espace-rijder van een for se actieradius. De auto zal aanvankelijk worden geleverd als complete RT en de vol extra's gestopte RXE. Het basis RN-model staat pas vanaf het ein de van het jaar op het program ma. Lees verder pag. 3 Ter introductie van een airbag e gordelaanspanners in de Volvo 400-serie hebben de Volvo-dea- lers in beperkte oplage van een 460 GL met 'safety-pakket'. Voor een meerprijs van slechts f.1.950,= wordt de Volvo 460 GL standaard geleverd met ABS met bekrachtig de schijfremmen, airbag en de gordelaanspanners. Deze veelge vraagde zakenauto heeft een 1.7 liter motor van 87 pk. Verder heeft de GL standaard getint glas, mul ti-colour velours bekleding, een in hoogte verstelbaar stuur, toeren- teller en centrale vergrendeling. Veiligheid staat al in de hele Vol- vo-historie voorop. De 460 be schikt uiteraard over een solide - kooiconstructie met stalen buizen vergrendeling. De Saab in de portieren. Cabriolet kost f.89.500,= De Volvo 460 met safety-pakket is vanaf 4 april leverbaar, alleen in de kleur wit. terwijl pas in de loop van 1987 de Europese introductie volgde. De aanvankelijke dagprodüktie van 12 auto's is inmiddels opgelopen tot 42 exemplaren. Alhoewel de VS nog steeds de belangrijkste markt is voor dit model, groeit ook de interesse vanuit Europa enorm. De Saab 900 cabriolet kent 300 specifieke komponenten zoals de chassisverstevigingen en het ca- briodak. De ontwikkeling van de ze onderdelen werd in samenwer king met de American Sunroof Company (ASC) gedaan. De kap kent een ingebouwde veiligheid. De elektrische bediening kan al leen worden ingeschakeld als de handrem van de auto is aange trokken. De achterruit is van glas en wordt elektrisch verwarmd. Honda heelt het servicepak- ket voor berijders van Honda oersonenauto's uitgebreid gratis hulp in heel Euro- Deze extra service is teloos gedurende de ge hele garantieperiode van twee jaar zonder kilometer- beperking. Kopers van een Honda hebben met ingang van 1 januari 1991 in heel Europa recht op gratis hulp bij pech onderweg. Honda Assistance is 24 uur per dag en zeven dagen per week oproepbaar, zelfs al staat de auto bij de eigenaar voor de deur. Ter plekke zal worden getracht de auto te repareren, maar wanneer dit niet mogelijk is, wordt de auto naar de dichtsbijzijnde ofliciële dealer gebracht. In dien de reparatie, ongeacht welke omstandigheden, meer dan 24 uur vergt, krijgt de eigenaar/berijder vervan gend vervoer aangeboden. Wanneer dit in het buiten land voorvalt, zijn tevens de verblijfkosten van alle inzit tenden voor rekening van Honda Assistance. Hetzelfde geldt indien nodig voor de repatriëring van de auto en de thuisreis van de inzitten den. Wanneer de auto is be trokken bij een verkeerson geval organiseert Honda As sistance de benodigde hulp verlening in binnen- en bui tenland. De service van Honda Assis tance wordt voor rijders van een Legend en NSX nog ver der uitgebreid. Iedere Honda waarop de service van Hon da Assistance van toepas sing is, wordt geleverd met documentatie waarin alle reglementen exact staan ge specificeerd. Om kwart over zeven op de vroege maandagochtend was het joumalistenvolkje weer aanwezig op onze nationale luchthaven om de reis naar Frankrijk aan te vangen ter kennismaking met de nieuwe Renault Espace. Het beloofde een druk programma te wor den. direct na het landen kre gen we een flinke rit voor de kiezen. Na een lunch en korte presentatie, werd het traject voortgezet naar het hotel. Daar aangekomen werden we van de nodige technische en commerciële achtergronden doordrongen. Het vroege opstaan op maan dag en het drukke program ma werd op dinsdag beloond. De organisatie had een aantal activiteiten op touw gezet, waarbij onder andere kon worden gekozen voor een af daling vanaf een hoogte van 2700 meter met behulp van een parachute. Uit de groep van zo'n dertig journalisten, was ik de enige vrijwilliger voor dit uitdagende onder deel. Gelukkig kreeg ik nog bijval van enkele medewer kers van Renault Nederland. Na een iets langere nachtrust, werden we na het ontbijt door de instructeur opgevangen. Compleet met ski- uitrusting gingen via twee liften naar boven...en daar konden we over de rand kijken naar de afgrond waar we langs naar beneden zouden gaan. Bij vol doende wind kun je naar be neden lopen, waarna de in structeur die gelukkig op je rug gebonden zit, de parachu te omhoog trekt. Bij minder wind komen er ski's aan te pas. Dat was in mijn geval. De eerste drie seconden zijn heel griezelig, maar dan is het on beschrijflijk. Tussen hemel en aarde hangend, hoor je alleen de wind langs het zeildoek suizen. Je bent echt zo vrij als een vogel. Na wat heen en weer wiegen tussen de ber gen, komt het einde dan al weer veel te vlug in zicht. Het landen leek ingewikkeld, maar stelde weinig voor. De parachute werd door de in structeur vrijwel rechtstandig neergezet op een vlak stuk sneeuw, terwijl het zeil meteen naar opzij werd gedirigeerd. Een fantastische ervaring, maar of ik het zelf zou durven daar ben ik nog niet over uit... Tony Vos Prijzen De Saab 900 cabriolet is lever baar als 2.1 liter 16-kleppen injec tie van 140 pk en als 2 liter turbo met 160 paardekrachten. Beide auto's hebben standaard lederen bekleding, elektrisch bediende ra men en spiegels, getint glas en centrale vergrendeling. De Saa’ 900 i 2.1 terwijl er voor de Turbo f.111.250,= op tafel moet komen. Kunststof De Renault Espace zit in het naamde 'haute de gamme', venkant van de markt. De gemid delde leeftijd van de automobilist in dit segment bedraagt 47 jaar, terwijl slechts 10% van het vrou welijke geslacht is. De cijfers bij de Espace liggen heel anders, de gemiddelde Espace-rijder is 40 jaar oud, terwijl het vrouwelijke aandeel maar liefst 25 procent be- - draagt. van 50%, terwijl in 1990 75% van alle Europese APV- ko- De nieuwe Espace bestaat net als pers voor een Espace kozen. Naar verwachting zal de voorheen uit een stalen frame wat APV-markt in 1995 uitgroeien tot een jaarlijks volume verzinkt'In \ota?1 van 600.000 eenheden in heel Europa, waarvan Renault pèLgop de Espace achterHet zo'n 15 tot 20 procent tot haar rekening hoopt te nemen, frame is voor het nieuwe model op details aangepast om plaats te bieden aan de V6. Ook zijn de stij len gewijzigd voor een betere stijf heid. De carrosserie is volledig uit kunststof panelen opgebouwd die worden verlijmd. De auto werd in z'n geheel boller, terwijl vooral de verder naar voren geplaatste bui tenspiegels keurig in het ontwerp zijn opgenomen. Het zicht is door deze wijziging duidelijk „L terd. De nieuwe Espace is me lengte van 4,43 meter en bree van 1,8C VOOI Der der een >ben de Iers, terwijl de achte rwis- een drie keer zo grote capaciteit, jroter vlak bestrijkt. De De achterpassagiers worden ook J van aangenaam warme lucht voorzien. Het kastje rechts boven het dashboard is verdwenen, maar alle deuren zijn nu van forse portierbakken voorzien. De nieuwe Espace biedt een keu ze uit verschillende als optie ver krijgbare audio-systemen. De Ra- dio-Renault van 4x20 watt die in nauwe samenwerking met Philips princii werd ontwikkeld, heeft plaatsge- derd. I maakt voor een Pioneer-installatie erg belangrijk, daar 50% van van 4 x 25 Watt. De bediening aan het stuur is gehandhaafd. Overi gens blijft de 4 x 6 Watt van Phi lips onveranderd leverbaar. Het motorenprogramma is uitge- breid met een 2.8 liter V6 uit de e gordels voorin zijn in hoogte Renault 25, naast de reeds be- jrstelbaar. Iedere achterstoel staande 2.2 liter injectie van 110 jpunts- pk en de 88 pk leverende 2.1 liter I 3^

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23