RENAULT ESPACE V6
7/7/
SAAB CABRIOLET
"MONTE CARLO"
M
irg
Oplage94.205 ex.
RIJ-IMPRESSIE
Tussen hemel
en aarde
o.a.
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Uniek concept
komt tot zijn recht
Extra veilige
Volvo 460
Honda
Assistance
Deze week
in de
Automaat
lag 21 maart 1991
g
stig
brai
:t gaat
n te
wal.
ng
n,
8557
ARK
m
(REIN
jli
I
tlaan
Donderdag 21 maart 1991
Produktie stop
Volvo 300-serie
pag. 9
Bentley
Continental R
pag. 5
Jaargang 3
Nummer 12
Courchevel - Er kan worden gediscussieerd welke
auto's tot het zogenaamde APV- segment behoren. Het
is in ieder geval duidelijk dat Renault in 1984 met de Es-
pace een voorbeeld stelde. In 1985 bereikte deze slim
gebouwde ruimte-auto een Europees marktaandeel
:he
!t ver-
laan.
Fiat Croma
Turbo D LD.
pag. 3
spunt.
verkeer.
omge-
ns-
>traat
it.
net.
anslui-
ande
I zoge-
de bo-
We reden met de sterk vernieuwde Espace met V6-mo-
tor.
Het door Renault verwachte marktaandeel moet wor
den behaald met een dagproductie van 280 tot 300
auto's. De meeste exemplaren komen uit de Matra- fa
briek in Romorantin, terwijl ook Alpine in Dieppe iedere
dag goed is voor een veertigtal Espaces.
sring
atie met
gordel, behalve de middelste die
van een heup-exemplaar voorzien
is.
Het dashboard biedt een ver
trouwde aanblik, terwijl ieder on
derdeel opnieuw gestyleerd is.
Belangrijk is het nieuwe verwar-
mings- en ventilatiesysteem met
drie keer zo grote capaciteit.
turbodiesel. De V6 levert een ver
mogen van 153 pk en doet opval
lend rustig zijn werk. Eigenlijk
verdiende het unieke concept van
de Espace al veel langer een der
gelijke krachtbron.
Niveauregeling
De Espace V6 heelt een totaalge-
wicht van 1472 kg en haalt een top
van 195 km/u. De auto trekt in 10,3
seconden van 0 tot 100. De be
langrijkste verdienste van de V6
moet gezocht worden in zijn hoge
re koppel bij lage toerentallen. Er
mag gerekend worden op een ge
middeld verbruik van rond de 1
op 9 tot 1 op 10.
Aan de 2.2 liter en de diesel is in
ipe nauwelijks iets veran-
De diesel is voor de Espace
-langrijk, daar 50% van de
verkopen in Europa van deze
krachtbron is voorzien. Overigens
wordt hard gewerkt aan een ver
sie die aan de strengste eisen
moet voldoen. De wielophanging
is voor een deel overgenomen van
de 25, de spoorbreedte nam toe,
wat weer de stabiliteit ten goede
komt. Verder wat achter de ke
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
In exact vijl jaar tijd werden er
van de Saab 900 cabriolet 25.000
exemplaren gebouwd. Om dit feit
te vieren worden 300 stuks van de
ze auto in een speciale "Monte
Carlo"-uitvoering gemaakt.
Gezien deze kleine oplage is
slechts één exemplaar voor Ne
derland bestemd. Deze Saab 900
Turbo 16 S cabriolet zal dan ook
alleen voor promotionele doelein
den door de importeur worden in
gezet.
De Monte Carlo heeft een aan
trekkelijke kleur geel, de speciale
"aero" lichtmetalen velgen en een
"tonneau cover" die zowel de
achterbank bedekt alsmede de
ruimte waar de elektrisch bedien-
bare kap in verzinkt.
Chassis-
verstevigingen
De Saab 900 cabrio was voor het
eerst als prototype te zien op de
IAA in Frankfurt in 1983. Vanwege
de enorm positieve reakties van
het publiek werd besloten de auto
daadwerkelijk in productie te ne
men. Sinds begin 1986 rolt deze
unieke Saab van de band in de
Finse Saab-Valmet fabriek in
Uusikaupunki. De eerste 400
auto's werden destijds direct naar
de Verenigde Staten verscheept,
women. Het
ziging duidelijk verbe-
De nieuwe Espace is met en
*- van 4,43 meter en breedte
.,30 meter even groot als zijn
voorganger.
De meeste verandering betreffen
verder een forse reeks details. Zo
hebben de ruitewissers ingebouw
de sproeiers, terwijl de acht-
ser een groter vlak bestrijl
auto heeft dubbele koplampen.
-i De indeling van het interieur bleef
- identiek. Nog steeds kunnen er in
de Espace zeven stoelen worden
geplaatst, waarvan de achterste
vijf afzonderlijk te verwijderen
zijn. De voorste exemplaren zijn
om hun as draaibaar. Nieuw is
echter dat de rugleuningen van
alle zetels tot een slaapstand ver
stelbaar zijn.
Pioneer
Een handige vinding is de ver
plaatsbaarheid naar voor en ach
ter van de vijf achterstoelen. Het
interieur biedt daardoor nog meer
gebruiksmogelijkheden.
De
verstelbaar. Iedere achterste
beschikt over zijn eigen driej
geboden uit een conventionele op
lossing met schokbrekers en
schroefveren, terwijl tegen meer
prijs een niveauregeling wordt
aangeboden. Ongeacht de bela
ding blijft de auto achter vlak bo
ven de weg, en dat is weer gun-
voor de stroomlijn en het
brandstofverbruik. Een grotere
brandstoftank van 77 liter verze
kert de Espace-rijder van een for
se actieradius.
De auto zal aanvankelijk worden
geleverd als complete RT en de
vol extra's gestopte RXE. Het basis
RN-model staat pas vanaf het ein
de van het jaar op het program
ma.
Lees verder pag. 3
Ter introductie van een airbag e
gordelaanspanners in de Volvo
400-serie hebben de Volvo-dea-
lers in beperkte oplage van een
460 GL met 'safety-pakket'. Voor
een meerprijs van slechts f.1.950,=
wordt de Volvo 460 GL standaard
geleverd met ABS met bekrachtig
de schijfremmen, airbag en de
gordelaanspanners. Deze veelge
vraagde zakenauto heeft een 1.7
liter motor van 87 pk. Verder heeft
de GL standaard getint glas, mul
ti-colour velours bekleding, een in
hoogte verstelbaar stuur, toeren-
teller en centrale vergrendeling.
Veiligheid staat al in de hele Vol-
vo-historie voorop. De 460 be
schikt uiteraard over een solide
- kooiconstructie met stalen buizen
vergrendeling. De Saab in de portieren.
Cabriolet kost f.89.500,= De Volvo 460 met safety-pakket is
vanaf 4 april leverbaar, alleen in
de kleur wit.
terwijl pas in de loop van 1987 de
Europese introductie volgde. De
aanvankelijke dagprodüktie van
12 auto's is inmiddels opgelopen
tot 42 exemplaren. Alhoewel de
VS nog steeds de belangrijkste
markt is voor dit model, groeit ook
de interesse vanuit Europa enorm.
De Saab 900 cabriolet kent 300
specifieke komponenten zoals de
chassisverstevigingen en het ca-
briodak. De ontwikkeling van de
ze onderdelen werd in samenwer
king met de American Sunroof
Company (ASC) gedaan. De kap
kent een ingebouwde veiligheid.
De elektrische bediening kan al
leen worden ingeschakeld als de
handrem van de auto is aange
trokken. De achterruit is van glas
en wordt elektrisch verwarmd.
Honda heelt het servicepak-
ket voor berijders van Honda
oersonenauto's uitgebreid
gratis hulp in heel Euro-
Deze extra service is
teloos gedurende de ge
hele garantieperiode van
twee jaar zonder kilometer-
beperking. Kopers van een
Honda hebben met ingang
van 1 januari 1991 in heel
Europa recht op gratis hulp
bij pech onderweg.
Honda Assistance is 24 uur
per dag en zeven dagen per
week oproepbaar, zelfs al
staat de auto bij de eigenaar
voor de deur. Ter plekke zal
worden getracht de auto te
repareren, maar wanneer dit
niet mogelijk is, wordt de
auto naar de dichtsbijzijnde
ofliciële dealer gebracht. In
dien de reparatie, ongeacht
welke omstandigheden, meer
dan 24 uur vergt, krijgt de
eigenaar/berijder vervan
gend vervoer aangeboden.
Wanneer dit in het buiten
land voorvalt, zijn tevens de
verblijfkosten van alle inzit
tenden voor rekening van
Honda Assistance. Hetzelfde
geldt indien nodig voor de
repatriëring van de auto en
de thuisreis van de inzitten
den. Wanneer de auto is be
trokken bij een verkeerson
geval organiseert Honda As
sistance de benodigde hulp
verlening in binnen- en bui
tenland.
De service van Honda Assis
tance wordt voor rijders van
een Legend en NSX nog ver
der uitgebreid. Iedere Honda
waarop de service van Hon
da Assistance van toepas
sing is, wordt geleverd met
documentatie waarin alle
reglementen exact staan ge
specificeerd.
Om kwart over zeven op de
vroege maandagochtend was
het joumalistenvolkje weer
aanwezig op onze nationale
luchthaven om de reis naar
Frankrijk aan te vangen ter
kennismaking met de nieuwe
Renault Espace. Het beloofde
een druk programma te wor
den. direct na het landen kre
gen we een flinke rit voor de
kiezen. Na een lunch en korte
presentatie, werd het traject
voortgezet naar het hotel.
Daar aangekomen werden we
van de nodige technische en
commerciële achtergronden
doordrongen.
Het vroege opstaan op maan
dag en het drukke program
ma werd op dinsdag beloond.
De organisatie had een aantal
activiteiten op touw gezet,
waarbij onder andere kon
worden gekozen voor een af
daling vanaf een hoogte van
2700 meter met behulp van
een parachute. Uit de groep
van zo'n dertig journalisten,
was ik de enige vrijwilliger
voor dit uitdagende onder
deel. Gelukkig kreeg ik nog
bijval van enkele medewer
kers van Renault Nederland.
Na een iets langere nachtrust,
werden we na het ontbijt door
de instructeur opgevangen.
Compleet met ski- uitrusting
gingen via twee liften naar
boven...en daar konden we
over de rand kijken naar de
afgrond waar we langs naar
beneden zouden gaan. Bij vol
doende wind kun je naar be
neden lopen, waarna de in
structeur die gelukkig op je
rug gebonden zit, de parachu
te omhoog trekt. Bij minder
wind komen er ski's aan te
pas. Dat was in mijn geval. De
eerste drie seconden zijn heel
griezelig, maar dan is het on
beschrijflijk. Tussen hemel en
aarde hangend, hoor je alleen
de wind langs het zeildoek
suizen. Je bent echt zo vrij als
een vogel. Na wat heen en
weer wiegen tussen de ber
gen, komt het einde dan al
weer veel te vlug in zicht. Het
landen leek ingewikkeld,
maar stelde weinig voor. De
parachute werd door de in
structeur vrijwel rechtstandig
neergezet op een vlak stuk
sneeuw, terwijl het zeil meteen
naar opzij werd gedirigeerd.
Een fantastische ervaring,
maar of ik het zelf zou durven
daar ben ik nog niet over uit...
Tony Vos
Prijzen
De Saab 900 cabriolet is lever
baar als 2.1 liter 16-kleppen injec
tie van 140 pk en als 2 liter turbo
met 160 paardekrachten. Beide
auto's hebben standaard lederen
bekleding, elektrisch bediende ra
men en spiegels, getint glas en
centrale vergrendeling. De Saa’
900 i 2.1
terwijl er voor de Turbo
f.111.250,= op tafel moet komen.
Kunststof
De Renault Espace zit in het
naamde 'haute de gamme',
venkant van de markt. De gemid
delde leeftijd van de automobilist
in dit segment bedraagt 47 jaar,
terwijl slechts 10% van het vrou
welijke geslacht is. De cijfers bij
de Espace liggen heel anders, de
gemiddelde Espace-rijder is 40
jaar oud, terwijl het vrouwelijke
aandeel maar liefst 25 procent be-
- draagt.
van 50%, terwijl in 1990 75% van alle Europese APV- ko- De nieuwe Espace bestaat net als
pers voor een Espace kozen. Naar verwachting zal de voorheen uit een stalen frame wat
APV-markt in 1995 uitgroeien tot een jaarlijks volume verzinkt'In \ota?1
van 600.000 eenheden in heel Europa, waarvan Renault pèLgop de Espace achterHet
zo'n 15 tot 20 procent tot haar rekening hoopt te nemen, frame is voor het nieuwe model op
details aangepast om plaats te
bieden aan de V6. Ook zijn de stij
len gewijzigd voor een betere stijf
heid. De carrosserie is volledig uit
kunststof panelen opgebouwd die
worden verlijmd. De auto werd in
z'n geheel boller, terwijl vooral de
verder naar voren geplaatste bui
tenspiegels keurig in het ontwerp
zijn opgenomen. Het zicht is door
deze wijziging duidelijk „L
terd. De nieuwe Espace is me
lengte van 4,43 meter en bree
van 1,8C
VOOI
Der
der een
>ben de
Iers, terwijl de achte rwis- een drie keer zo grote capaciteit,
jroter vlak bestrijkt. De De achterpassagiers worden ook
J van aangenaam warme lucht
voorzien. Het kastje rechts boven
het dashboard is verdwenen,
maar alle deuren zijn nu van forse
portierbakken voorzien.
De nieuwe Espace biedt een keu
ze uit verschillende als optie ver
krijgbare audio-systemen. De Ra-
dio-Renault van 4x20 watt die in
nauwe samenwerking met Philips princii
werd ontwikkeld, heeft plaatsge- derd. I
maakt voor een Pioneer-installatie erg belangrijk, daar 50% van
van 4 x 25 Watt. De bediening aan
het stuur is gehandhaafd. Overi
gens blijft de 4 x 6 Watt van Phi
lips onveranderd leverbaar.
Het motorenprogramma is uitge-
breid met een 2.8 liter V6 uit de
e gordels voorin zijn in hoogte Renault 25, naast de reeds be-
jrstelbaar. Iedere achterstoel staande 2.2 liter injectie van 110
jpunts- pk en de 88 pk leverende 2.1 liter
I
3^