OPEL FRONTERA
Zes cylinders en turbodiesel voor VW Passat
MAZDA MX-3
r-n
Nieuwe Pajero
tegen de zomer
Na 17 jaar trouwe
dienst terug
bij Denissen
E
als complete verrassing
.AN»
laat tot volgend jaar
op zich wachten
1
p
BENZ
I»
1
■Hl
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 14 maart 1991 - pagina 9
5
fc:
lit
motor, versnellingsbak
stoftank.
el. 013/321405
m
de kleur van de
iel fl. 1.635,-.
3-351035
Tel.013-363924
VERIGE
1988
1988
1986
1987
1983
1981
te Toyota-bepalingen.
i uitvoering voorbehouden.
Iburg e.o.
NS
1988
1985
1985
1987
1987
1987
1985
1984
1984
1988
1982
Skoda Favorit
al vanaf
>.495,-
van 100 pk. Ook
kennen we uit de x
Zowel de 2.4 liter ber
2.3 liter turbodiesel E
zelfde basisblok.
MEER-
EL MINDER
■grendeling
doursbekleding
elbaar
arrosserie* volle-
r<;'
sunroof.
m er
>laren
Corolla
Liftback
1.6 GLZ
’Chique’
1. 32.190,-
rijklaar
itrusting
sllen op
ingebo-
>ast in de
de ruitstijlen afzonderlijk kunnen
laakt. Boven de be
zendien een
daara is de z.4 liter 4 cylinder m-
jectiemotor bekend uit de Omega
met een vermogen van 125 pk.
Uiteraard zijn de benzinemotoren
voorzien van een geregelde drie
wegkatalysator. Tegen meerprijs
kan de Estate ook worden gele
verd met een 2.3 liter turbodiesel
met intercooler en een vermogen
deze krachtbron
Opel Omega.
enzinealsde
hebben het
Chassis
De auto wordt aangedreven door
een 2 liter motor met een vermo
gen van 115 pk. De Frontera be
schikt over een afzonderlijk chas
sis waarop de carrosserie wordt
gemonteerd. Het dashboard is
strak van vormgeving, waarop het
instrumentarium als een soort los
se unit is neergelaten. Het klok-
Mitsubishi liet ook voor het eerst in Europa in Genève
de nieuwe Pajero zien. Dit nieuwe model zal eind mei of
begin juni op de Nederlandse markt worden gelan
ceerd. Het leveringsprogramma is wat ingekrompen.
Zo is het softtop-model niet meer verkrijgbaar. De Me-
taltop staat aan de basis van het programma. De car
rosserie van de auto is helemaal nieuw, terwijl toch
heel knap de uitstraling van het vorige model is behou
den. De ruimte in het interieur is merkbaar toegeno
men, zodat nu makkelijk vijf personen in de Pajero kun
nen plaatsnemen.
Op de autosalon van Genève werd op
vrolijke wijze de Opel Frontera aan pers
en publiek voorgesteld.
Met deze auto betreedt het 'Duitse' merk
voor het eerst serieus het terreinauto-
segment. Uiteraard is dit geen onbekend
terrein, daar Isuzu als halfdochter vrijwel
niets anders doet. Toch is de Opel
Frontera wel degelijk een Opel, al werd
voor het design naar een bestaand model
van Isuzu gekeken.
Iedere belangrijke autotentoonstelling heeft wel zijn
verrassingen. Er is altijd een auto, waarvan nog hele
maal niets bekend was. Dit jaar kreeg Mazda in
Genève de eer door met een onverwachte primeur te
komen. De nieuwe MX-3 zet de vooruitstrevende lijn
van de MX-5, 323F en 121 voort in het segment van klei
ne sportwagens. De MX-3 zal naar verwachting begin
september bij de dealer staan.
De komst van een 6 cylinder krachtbron voor de VW
Passat werd al lange tijd aangekondigd. Binnenkort
wordt dit werkelijkheid en de eerste exemplaren waren
in Genève te zien. Volkswagen heeft een nieuwe con
structie toegepast wat betreft cylinderopstelling en
cylinderkop. Een eis bij de ontwikkeling was immers
dat de motor dwars voorin geplaatst moest worden en
dus niet veel langer mocht zijn dan de bestaande
4 cylinders. VW komt zodoende met de lijn-V motor.
De 1000 cc motor met 50 pk
drijft de voorwielen van de
Cherry aan, die zo'n 680 kg
weegt. De auto haalt een top
van 150 km/u en haalt de 100
km/u vanuit stilstand in 14,5
seconden. In 1974 werden er
maar liefst 14.000 exempl
van de 100A verkocht. Ook bij
een jeugdig publiek was deze
Cherry een echte bestseller,
die het merk Nissan (voor
heen Datsun) in Nederland
bekend maakte.
Vrijloopnaven
De Frontera heeft inschakelbare
vierwielaandrijving, waarbij ge
kozen kan worden voor een hoge
of lage gearing. De Sport is voor
zien van handbediende vrijloop
naven, terwijl de Estate automa
tisch werkende exemplaren heeft.
De Frontera is een 4x4 gebouwd
op comfort. De voorwielen zijn vol
gens het double wishbone princi
pe onafhankelijk opgehangen,
terwijl achter een starre as is te
vinden met bladveren. Stuur-
De MX-3 is een 2+2 sportwagen
met ronde vormen. De koplampen
zijn als een soort spleetogen in de
slanke neus opgenomen. De auto
heeft een kleine grille en een gro
te aanzuigopening in de bumper.
De achterklep heeft een enorm
groot, gebogen glasoppervlak.
Het interieur biedt volop ruimte
aan twee volwassen voorpassa-
giers en eventueel twee kinderen
achterin.
Het basismodel krijgt de 1.6 liter
16-kleppen injectiemotor met een
vermogen van 90 pk. Uiteraard
voldoet deze krachtbron met zijn
geregelde katalysator aan de
US'83-norm. Volledig nieuw is
echter een 1.8 liter V6 met 24-klep-
pen, bediend door twee maal
twee bovenliggende nokkenas-
sen. De kleine zespitter is goed
voor een vermogen van 136 pk.
De voorwielen zijn volgens het be
kende McPherson principe opge
hangen, terwijl achter Mazda's
Twin Trapezoidal Link systeem is
toegepastt. De 1.6 heeft schijfrem
men voor en trommels achter, ter
wijl de V6 ook schijven op de ach
terwielen heeft. Standaard is het
duurste type namelijk met ABS uit
gerust. Bovendien heeft de 1.8 een
zogenaamd Aeropackage met
spoilers en skirts. Standaard op
beide modellen zijn stuurbekrach
tiging en lichtmetalen velgen.
De importeur, Autopalace de
Binckhorst heeft nu al prijzen be
kend gemaakt. De 1.6 MX-3 gaat
f.39.000,= kosten en de V6 komst
voor f.48.000,= in de prijslijst.
Het motorenprogramma blijft tot
twee beperkt, de 3 liter V6 van 155
pk en de 2.5 liter turbodiesel met
intercooler van 105 pk.
Wat betreft de interieuruit-
worden alleen luxe modeL
de Nederlande markt aanc
den, iets wat helemaal pa=
upgrading van het merk.
Toch wordt de functionaliteit niet
uit het oog verloren. De laadvloer
is volledig vlak vanaf de voorstoe
len tot achter.
Alhoewel er over definitieve prij
zen nog niets bekend is, zal de
Pajero zo'n 10 tot 12 duurder
worden, voor een belangrijk deel
veroorzaakt door de completere
uitrusting.
In Duitsland zal de Frontera dit
najaar in première gaan, terwijl worden losgemc
de lancering in Nederland pas in stuurder zit bove
maart volgend jaar is voorzien.
De Frontera wordt in het Engelse
Luton geproduceerd en is er in
twee carrosserievarianten. Met de
Frontera Sport, een tweedeurs
versie met korte wielbasis, richt
Opel zich voornamelijk op de re
creatieve markt.
De achterkant van de auto kan
helemaal worden geopend.
Het dakpaneel moet dan worden
verwijderd, terwijl
ook de zijruiten, achterruiten en
naart 1991 - pagina 8
De Midroof heeft een lange wiel
basis en vier portieren. De carros
serie ziet er mooi langgerekt uit en
heeft vloeiend verlopende lijnen.
De uitrusting is erg compleet met
onder meer een airconditioning
met gescheiden instelmogelijkhe
den.
De derde variant is de Kickup-
roof, gebaseerd op de Midroof.
Hierbij loopt echter de daklijn
vanaf het midden wat hoger.
De nieuwe Pajero kentmerkt zich
door de enorme overvloed aan
technisch geavanceerde syste
men. Zo profiteert de nieuwe aan-
drijflijn, de zogenaamde Super
Select 4WD, van de voordelen van
zowel inschakelbare als perma
nente vierwielaandrijving. Voor
de permenente stand is de auto
uitgerust met een viscosekoppe-
ling. Vierwielaandrijving kan tot
100 km/u moeiteloos worden inge
schakeld. De Pajero kan worden
werkelijk van start ging, werd di
rect aan de 2.8 liter gewerkt.
Het resultaat levert een vermogei
van 174 pk bij 5800tr/min terwijl
het maximale koppel van 240 Nm
bij 4200 tr/min wordt bereikt.
De motor wordt bij Volkswagen
met VR6 aangeduid, een vermel
ding die ook op de neus van de
betreffende Passats te vinden is.
Ook bij deze motorisatie is er een
keuze uit de sedan en de Variant.
De vierdeurs heeft een topsnel
heid van 224 km/u en trekt in 8,5
seconden van 0 naar 100 km/u.
liter inhoud, De Variant is met 218 km/u en 8,6
oa i-i-r seconden een fractie trager.
Het opgegeven brandstofverbruik
blijft gemiddeld boven de 1 op 10.
Als de auto in Nederland lever
baar wordt, komen we uitgebreid
op de Passat VR6 terug.
Overigens levert Volkswagen per
direct de 1.9 liter diesel met kata
lysator. Het vermogen van deze
versie is van 68 pk opgeschroefd
tot 75 pk door het monteren van
een turbo, een extra stimulans om
voor deze milieuvriendelijkere uit
voering te kiezen.
Afgelopen zaterdag ruilden
Dhr. en Mevr, van Berkel uit
de P. Brinkmanstraat te Til
burg hun 17 jaar oude Datsun
100 A (beter bekend als Cher
ry) in op een Nissan Micra
van 1987. De uit 1974 dateren
de Cherry 100A verkeert tech
nisch nog in een puike condi
tie. Ieder jaar kreeg deze
trouwe gediende bij Garage
Denissen een onderhouds
beurt met APKkeuring.
Ook het koetswerk van de
Datsun mag er nog zijn, al
verraden enkele jeugdpuist
jes dat het om een 17 jaar oud
exemplaar gaat. Wie echter
het interieur bekijkt zal ver
rast zijn van de voortreffelijke
staat hiervan. Na zoveel te
vreden jaren met de 100A
was de keuze voor Dhr. en
Mevr, van Berkel niet moei
lijk, weer een betrouwbare en
zuinige auto van hetzelfde
geleverd met het zogenaamde
Multi-mode ABS, een systeem wat
afgestemd is op het al dan niet in
geschakeld zijn van vierwielaan
drijving.
De oplossing lijkt heel simpel.
De 6 cylinders zijn onder een hoek
van 15 graden in V-vorm ge
plaatst, een idee wat door Lancia
al lang geleden werd toegepast.
Het blok is korter dan een 4 cylin
der lijnmotor met vergelijkbare in
houd. De zuigerverplaatsing van
de nieuweling bedraagt exact
2792 cc. De kleine hoek waaron
der de cylinder zijn geplaatst
maakt het mogelijk een gemeen
schappelijke cylinderkop toe te
passen. Aanvankelijk werd bij de
start van de ontwikkeling gedacht
aan een 6-pitter met 21/
terwijl ook een 2,2 liter 24-klepper
en 2,4 liter als opties mogelijk wa
ren. Toen in 1988 de ontwikkeling
merk: een Nissan Micra.
Uiteraard is deze Micra voor
zien van 12 maanden Bovag-
garantie. De Cherry 100A zal
over enige maanden in de
showroom van Garage Denis
sen te bewonderen zijn. Fons
Denissen heeft besloten het
plaatwerk van de auto op de
knappen en hem daarna in
de showroom te bewaren.
in ongelijke delen neerklapbare
achterbank, beschermstrips op de
flanken en dakrails. Uiteraard is
er ook een lijst aan opties, met on
dermeer centrale vergrendeling,
elektrische ruiten, lichtmetalen
wielen, metaallok, verwarmde
voorstoelen en elektrisch bedien
de buitenspiegels. De exacte Ne
derlandse specificaties zijn nog
niet bekend, daar de auto pas in
maart 1992 op het programma zal
staan.
De 2 liter Frontera Sport is goed
voor een topsnelheid van 155 km/
u en trekt in 17,9 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u. De 2.4
liter Estate zit op hetzelfde niveau
met een top van 153 km/u en een
acceleratie in 18,6 seconden.
Tot slot is de turbodiesel goed
voor 145 km/u en het bekende
sprintje in 21,3 seconden. Over de
prijzen valt nog niet veel te zeg
gen, al wist een woordvoerder
van de Nederlandse importeur te
vertellen dat ze net onder het ni
veau van de Isuzu Trooper zullen
komen.
We wachten rustig af.
kendeel is duidelijk van Opel-ont-
werp, terwijl aan beide kanten
een reeks schakelaars zijn geposi
tioneerd. Ook de stoelen zijn her
kenbaar Opel. Standaard worden
alle varianten voorzien van getint
glas, met stof beklede portier-
panelen, een digitaal klokje, een
afsluitbaar dashboardkastje, een
achterruitwisser, een signaal voor
vergeten verlichting, elektrisch in
stelbare koplamphoogte, een fris
se lucht recirculatiesysteem en
een volledige bescherming van
motor, versnellingsbak en brand-
I w'
SPORT
De Frontera Estate heeft een wiel
basis die maar liefst 43 centimeter
langer is. De auto heeft vier por
tieren en een stalen dak. Stan-
bekrachtiging is uiteraard
standaard.
De Estate heeft ten opzichte van
de Soort wielkastverbreders. een