OPEL FRONTERA Zes cylinders en turbodiesel voor VW Passat MAZDA MX-3 r-n Nieuwe Pajero tegen de zomer Na 17 jaar trouwe dienst terug bij Denissen E als complete verrassing .AN» laat tot volgend jaar op zich wachten 1 p BENZ I» 1 ■Hl DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 14 maart 1991 - pagina 9 5 fc: lit motor, versnellingsbak stoftank. el. 013/321405 m de kleur van de iel fl. 1.635,-. 3-351035 Tel.013-363924 VERIGE 1988 1988 1986 1987 1983 1981 te Toyota-bepalingen. i uitvoering voorbehouden. Iburg e.o. NS 1988 1985 1985 1987 1987 1987 1985 1984 1984 1988 1982 Skoda Favorit al vanaf >.495,- van 100 pk. Ook kennen we uit de x Zowel de 2.4 liter ber 2.3 liter turbodiesel E zelfde basisblok. MEER- EL MINDER ■grendeling doursbekleding elbaar arrosserie* volle- r<;' sunroof. m er >laren Corolla Liftback 1.6 GLZ ’Chique’ 1. 32.190,- rijklaar itrusting sllen op ingebo- >ast in de de ruitstijlen afzonderlijk kunnen laakt. Boven de be zendien een daara is de z.4 liter 4 cylinder m- jectiemotor bekend uit de Omega met een vermogen van 125 pk. Uiteraard zijn de benzinemotoren voorzien van een geregelde drie wegkatalysator. Tegen meerprijs kan de Estate ook worden gele verd met een 2.3 liter turbodiesel met intercooler en een vermogen deze krachtbron Opel Omega. enzinealsde hebben het Chassis De auto wordt aangedreven door een 2 liter motor met een vermo gen van 115 pk. De Frontera be schikt over een afzonderlijk chas sis waarop de carrosserie wordt gemonteerd. Het dashboard is strak van vormgeving, waarop het instrumentarium als een soort los se unit is neergelaten. Het klok- Mitsubishi liet ook voor het eerst in Europa in Genève de nieuwe Pajero zien. Dit nieuwe model zal eind mei of begin juni op de Nederlandse markt worden gelan ceerd. Het leveringsprogramma is wat ingekrompen. Zo is het softtop-model niet meer verkrijgbaar. De Me- taltop staat aan de basis van het programma. De car rosserie van de auto is helemaal nieuw, terwijl toch heel knap de uitstraling van het vorige model is behou den. De ruimte in het interieur is merkbaar toegeno men, zodat nu makkelijk vijf personen in de Pajero kun nen plaatsnemen. Op de autosalon van Genève werd op vrolijke wijze de Opel Frontera aan pers en publiek voorgesteld. Met deze auto betreedt het 'Duitse' merk voor het eerst serieus het terreinauto- segment. Uiteraard is dit geen onbekend terrein, daar Isuzu als halfdochter vrijwel niets anders doet. Toch is de Opel Frontera wel degelijk een Opel, al werd voor het design naar een bestaand model van Isuzu gekeken. Iedere belangrijke autotentoonstelling heeft wel zijn verrassingen. Er is altijd een auto, waarvan nog hele maal niets bekend was. Dit jaar kreeg Mazda in Genève de eer door met een onverwachte primeur te komen. De nieuwe MX-3 zet de vooruitstrevende lijn van de MX-5, 323F en 121 voort in het segment van klei ne sportwagens. De MX-3 zal naar verwachting begin september bij de dealer staan. De komst van een 6 cylinder krachtbron voor de VW Passat werd al lange tijd aangekondigd. Binnenkort wordt dit werkelijkheid en de eerste exemplaren waren in Genève te zien. Volkswagen heeft een nieuwe con structie toegepast wat betreft cylinderopstelling en cylinderkop. Een eis bij de ontwikkeling was immers dat de motor dwars voorin geplaatst moest worden en dus niet veel langer mocht zijn dan de bestaande 4 cylinders. VW komt zodoende met de lijn-V motor. De 1000 cc motor met 50 pk drijft de voorwielen van de Cherry aan, die zo'n 680 kg weegt. De auto haalt een top van 150 km/u en haalt de 100 km/u vanuit stilstand in 14,5 seconden. In 1974 werden er maar liefst 14.000 exempl van de 100A verkocht. Ook bij een jeugdig publiek was deze Cherry een echte bestseller, die het merk Nissan (voor heen Datsun) in Nederland bekend maakte. Vrijloopnaven De Frontera heeft inschakelbare vierwielaandrijving, waarbij ge kozen kan worden voor een hoge of lage gearing. De Sport is voor zien van handbediende vrijloop naven, terwijl de Estate automa tisch werkende exemplaren heeft. De Frontera is een 4x4 gebouwd op comfort. De voorwielen zijn vol gens het double wishbone princi pe onafhankelijk opgehangen, terwijl achter een starre as is te vinden met bladveren. Stuur- De MX-3 is een 2+2 sportwagen met ronde vormen. De koplampen zijn als een soort spleetogen in de slanke neus opgenomen. De auto heeft een kleine grille en een gro te aanzuigopening in de bumper. De achterklep heeft een enorm groot, gebogen glasoppervlak. Het interieur biedt volop ruimte aan twee volwassen voorpassa- giers en eventueel twee kinderen achterin. Het basismodel krijgt de 1.6 liter 16-kleppen injectiemotor met een vermogen van 90 pk. Uiteraard voldoet deze krachtbron met zijn geregelde katalysator aan de US'83-norm. Volledig nieuw is echter een 1.8 liter V6 met 24-klep- pen, bediend door twee maal twee bovenliggende nokkenas- sen. De kleine zespitter is goed voor een vermogen van 136 pk. De voorwielen zijn volgens het be kende McPherson principe opge hangen, terwijl achter Mazda's Twin Trapezoidal Link systeem is toegepastt. De 1.6 heeft schijfrem men voor en trommels achter, ter wijl de V6 ook schijven op de ach terwielen heeft. Standaard is het duurste type namelijk met ABS uit gerust. Bovendien heeft de 1.8 een zogenaamd Aeropackage met spoilers en skirts. Standaard op beide modellen zijn stuurbekrach tiging en lichtmetalen velgen. De importeur, Autopalace de Binckhorst heeft nu al prijzen be kend gemaakt. De 1.6 MX-3 gaat f.39.000,= kosten en de V6 komst voor f.48.000,= in de prijslijst. Het motorenprogramma blijft tot twee beperkt, de 3 liter V6 van 155 pk en de 2.5 liter turbodiesel met intercooler van 105 pk. Wat betreft de interieuruit- worden alleen luxe modeL de Nederlande markt aanc den, iets wat helemaal pa= upgrading van het merk. Toch wordt de functionaliteit niet uit het oog verloren. De laadvloer is volledig vlak vanaf de voorstoe len tot achter. Alhoewel er over definitieve prij zen nog niets bekend is, zal de Pajero zo'n 10 tot 12 duurder worden, voor een belangrijk deel veroorzaakt door de completere uitrusting. In Duitsland zal de Frontera dit najaar in première gaan, terwijl worden losgemc de lancering in Nederland pas in stuurder zit bove maart volgend jaar is voorzien. De Frontera wordt in het Engelse Luton geproduceerd en is er in twee carrosserievarianten. Met de Frontera Sport, een tweedeurs versie met korte wielbasis, richt Opel zich voornamelijk op de re creatieve markt. De achterkant van de auto kan helemaal worden geopend. Het dakpaneel moet dan worden verwijderd, terwijl ook de zijruiten, achterruiten en naart 1991 - pagina 8 De Midroof heeft een lange wiel basis en vier portieren. De carros serie ziet er mooi langgerekt uit en heeft vloeiend verlopende lijnen. De uitrusting is erg compleet met onder meer een airconditioning met gescheiden instelmogelijkhe den. De derde variant is de Kickup- roof, gebaseerd op de Midroof. Hierbij loopt echter de daklijn vanaf het midden wat hoger. De nieuwe Pajero kentmerkt zich door de enorme overvloed aan technisch geavanceerde syste men. Zo profiteert de nieuwe aan- drijflijn, de zogenaamde Super Select 4WD, van de voordelen van zowel inschakelbare als perma nente vierwielaandrijving. Voor de permenente stand is de auto uitgerust met een viscosekoppe- ling. Vierwielaandrijving kan tot 100 km/u moeiteloos worden inge schakeld. De Pajero kan worden werkelijk van start ging, werd di rect aan de 2.8 liter gewerkt. Het resultaat levert een vermogei van 174 pk bij 5800tr/min terwijl het maximale koppel van 240 Nm bij 4200 tr/min wordt bereikt. De motor wordt bij Volkswagen met VR6 aangeduid, een vermel ding die ook op de neus van de betreffende Passats te vinden is. Ook bij deze motorisatie is er een keuze uit de sedan en de Variant. De vierdeurs heeft een topsnel heid van 224 km/u en trekt in 8,5 seconden van 0 naar 100 km/u. liter inhoud, De Variant is met 218 km/u en 8,6 oa i-i-r seconden een fractie trager. Het opgegeven brandstofverbruik blijft gemiddeld boven de 1 op 10. Als de auto in Nederland lever baar wordt, komen we uitgebreid op de Passat VR6 terug. Overigens levert Volkswagen per direct de 1.9 liter diesel met kata lysator. Het vermogen van deze versie is van 68 pk opgeschroefd tot 75 pk door het monteren van een turbo, een extra stimulans om voor deze milieuvriendelijkere uit voering te kiezen. Afgelopen zaterdag ruilden Dhr. en Mevr, van Berkel uit de P. Brinkmanstraat te Til burg hun 17 jaar oude Datsun 100 A (beter bekend als Cher ry) in op een Nissan Micra van 1987. De uit 1974 dateren de Cherry 100A verkeert tech nisch nog in een puike condi tie. Ieder jaar kreeg deze trouwe gediende bij Garage Denissen een onderhouds beurt met APKkeuring. Ook het koetswerk van de Datsun mag er nog zijn, al verraden enkele jeugdpuist jes dat het om een 17 jaar oud exemplaar gaat. Wie echter het interieur bekijkt zal ver rast zijn van de voortreffelijke staat hiervan. Na zoveel te vreden jaren met de 100A was de keuze voor Dhr. en Mevr, van Berkel niet moei lijk, weer een betrouwbare en zuinige auto van hetzelfde geleverd met het zogenaamde Multi-mode ABS, een systeem wat afgestemd is op het al dan niet in geschakeld zijn van vierwielaan drijving. De oplossing lijkt heel simpel. De 6 cylinders zijn onder een hoek van 15 graden in V-vorm ge plaatst, een idee wat door Lancia al lang geleden werd toegepast. Het blok is korter dan een 4 cylin der lijnmotor met vergelijkbare in houd. De zuigerverplaatsing van de nieuweling bedraagt exact 2792 cc. De kleine hoek waaron der de cylinder zijn geplaatst maakt het mogelijk een gemeen schappelijke cylinderkop toe te passen. Aanvankelijk werd bij de start van de ontwikkeling gedacht aan een 6-pitter met 21/ terwijl ook een 2,2 liter 24-klepper en 2,4 liter als opties mogelijk wa ren. Toen in 1988 de ontwikkeling merk: een Nissan Micra. Uiteraard is deze Micra voor zien van 12 maanden Bovag- garantie. De Cherry 100A zal over enige maanden in de showroom van Garage Denis sen te bewonderen zijn. Fons Denissen heeft besloten het plaatwerk van de auto op de knappen en hem daarna in de showroom te bewaren. in ongelijke delen neerklapbare achterbank, beschermstrips op de flanken en dakrails. Uiteraard is er ook een lijst aan opties, met on dermeer centrale vergrendeling, elektrische ruiten, lichtmetalen wielen, metaallok, verwarmde voorstoelen en elektrisch bedien de buitenspiegels. De exacte Ne derlandse specificaties zijn nog niet bekend, daar de auto pas in maart 1992 op het programma zal staan. De 2 liter Frontera Sport is goed voor een topsnelheid van 155 km/ u en trekt in 17,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. De 2.4 liter Estate zit op hetzelfde niveau met een top van 153 km/u en een acceleratie in 18,6 seconden. Tot slot is de turbodiesel goed voor 145 km/u en het bekende sprintje in 21,3 seconden. Over de prijzen valt nog niet veel te zeg gen, al wist een woordvoerder van de Nederlandse importeur te vertellen dat ze net onder het ni veau van de Isuzu Trooper zullen komen. We wachten rustig af. kendeel is duidelijk van Opel-ont- werp, terwijl aan beide kanten een reeks schakelaars zijn geposi tioneerd. Ook de stoelen zijn her kenbaar Opel. Standaard worden alle varianten voorzien van getint glas, met stof beklede portier- panelen, een digitaal klokje, een afsluitbaar dashboardkastje, een achterruitwisser, een signaal voor vergeten verlichting, elektrisch in stelbare koplamphoogte, een fris se lucht recirculatiesysteem en een volledige bescherming van motor, versnellingsbak en brand- I w' SPORT De Frontera Estate heeft een wiel basis die maar liefst 43 centimeter langer is. De auto heeft vier por tieren en een stalen dak. Stan- bekrachtiging is uiteraard standaard. De Estate heeft ten opzichte van de Soort wielkastverbreders. een

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 31