NISSAN PATROL R
a
Spierballen
Doek gevallen
voor
Volvo 300-serie
is-
Oldtimermarkt
Autotron
Opel en Isuzu Bestelwagen-Javaan
bij Lepelaers Opel
gramma aan het pubEek te kun
nen tonen heeft de importeur een
speciale karavaan samengesteld.
De stoet zal van 21 tot en met 25
maart halt houden bij Lepelaers
Opel, aan de Ringbaan Oost te
Tilburg. De karavaan bestaat uit
dertien auto's variërend van de
Corsa Van, via Kadett, Kadett-
Combo en Omega naar verschil
lende uitvoeringen van de Isuzu
Campo, Midi en Trooper.
De heer G. Conradi, sales-mana-
ger van Lepelaers Opel: "Door de
integratie van Opel en Isuzu kun-
K*
-j
4x4- SPECIALIST
H
te
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 14 maart 1991 - pagina 3
iart 1991 - pagina 2
Het-
worden
WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN.
AN
NISSAN
DENISSEN BVa
'AGE
SSENBVi
de 205 wel goed.
uit 1990 bleek dat
n zijn klasse is.
nummer.
jn dat de
ite Franse auto
^ggen.
Tegen 15.00 v
Car in Bom h
plaar van dit
band. Wij waren er bij, zodat
u volgende week alles over
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013-683911
Iedereen is dan ook van harte
welkom om van 21 tot en met 25
maart een kijkje bij Lepelaers te
komen nemen. Op donderdag is
het bedrijf geopend tot 21.00 uur.
I uur liep bij Volvo
het laatste exem-
t model van de
fectie
ishi, 2 stuks
7-1987,
0,- (ofwel
292,30)
ebr. 1988,
0,- (ofwel
269,02)
Ondanks stellige beweringen
van Volvo-medewerkers eni
ge tijd terug is gisteren defini
tief het doek gevallen voor de
Nederlandse Volvo 300-serie.
•ugeot 2OS of 309
Wat de overstap naar
akt.
Nissan Patrol 2.8 D Van
v.a. 37.148,- excl. BTW
Operational lease prijs:
1156,-excl. BTW
(gebaseerd op 48 mnd. en of 100.000 km)
Japanse autofabrikanten zijn gewend hun modellen
iedere vier tot vijf jaar te wisselen. Natuurlijk zijn er ook
uitzonderingen op deze regel en dan gaat het met name
om het rijke aanbod aan vierwielaangedreven terrein
wagens. Het huidige model Nissan Patrol R, kennen we
nog uit de tijd dat producten van dit bedrijf onder de
naam Datsun door het leven gingen. Natuurlijk is er
door de jaren heen wel het een en ander gewijzigd,
maar de basislijn bleef behouden. We reden met een
versie met korte wielbasis, gebouwd in Spanje.
Op de zestiende oldtimerbeurs
niet alleen een verschuiving van
nostalgische na-oorlogse gezins
auto's naar exclusieve wagens uit
die tijd. Ook een ver doorgevoerd
specialisme in de onderdelen
branche. Tweehonderd stands
met alles op het gebied van
autointerieuren, onderdelen en
accessoires.
Het Autotron is op beide dagen,
zaterdag 16 en zondag 17 maart
geopend van 10.00 tot 18.00 uur.
De entreeprijs bedraagt f.12,50
terwijl kinderen slechts f7,50
betalen.
Het uitzicht rond-
1 vanwege de hoge
:pervlak en de
rp. Met een tota-
tits 4,15 meter is
jok in de stad al-
loze bediening. I
om is uitstekend
zit, het grote ruitoppei
vierkante motorkap. 1.
Ie lengte van slechts
er voor de Patrol oo».
tijd wel een plaatsje te vinden.
Concurrentie
Een 6 cylinder turbodiesel is zeer
bereidwillig zijn kracht ter be
schikking te stellen, maar lust dan
wel een aardige slok olie. Bij veel
snelwegkilometers mag rustig
worden gerekend op 1 liter op 6
kilometer. Wordt er iets rustiger
met de Patrol omgesprongen, dan
blijft het altijd nog bij 1 op 7 ste
ken. De auto steekt echter ten op
zichte van de concurrentie niet on
gunstig af. Een groot voordeel is
de enorme soepele kracht van de
6 cylinder, die een 4 pitter nooit
kan bieden. De Patrol heeft dan
ook eigenlijk alleen maar concur
rentie van de Toyota Landcruiser
die ook met een 6 cylinder motor
beschikbaar is.
Het Patrol R-programma bestaat
uit de korte en lange wielbasis en
jecten comfortabel, alleen kunnen
ze voor velen niet ver genoeg
naar achteren. Het meubilair is
met een stevige stof bekleed.
De achterbank biedt plaats aan
twee tot drie volwassenen. Zij zit
ten behoorlijk hoog en kijken als
het ware over de voorpassagiers
heen. De bagageruimte is netjes
met een hoedeplank afgedekt.
De achterklep wordt in twee delen
geopend. Zo gaat eerste de ruit
omhoog, terwijl het onderste deel
naar beneden klapt. Dit kan met
name handig zijn bij het vervoe
ren van lange voorwerpen. Het re
servewiel is van buiten af tegen
de bodem geschroefd.
We reden de Patrol R over een
lang traject. Uiteraard is bij hob
bels en bobbels in de weg direct
merkbaar dat de auto een relatief
korte wielbasis heeft en over blad-
veren beschikt. Toch biedt de
stugge Patrol een behoorlijke ma
te aan comfort. Eigenlijk merk je
pas op onverharde wegen dat je
met een pure terreinganger te ma
ken hebt. De prettig Echte stuurbe
krachtiging zorgt voor een moeite-
Boring x sl
Vermogen.
Koppel: 235
Afmetingen:
breedte 1,69
Gewicht: 1840 kg
Prestaties: topsnelheid 145 km/u
Verbruik: bij 90 km/u 10,1 liter/
100 km
bij 120 km/u 15,6 liter/100 km
stad 13,4 liter/100 km
Prijs: f.65.200,-
Technische gegevens:
Merk en type: Nissan Patrol R 2.8
Turbodiesel
Aantal cylinders: 6 in lijn
Cylinderinhoud: 2826 cc
slag: 85 x 83 mm
en: 115 pk bij 4400 tr/min
235 Nm bij 2400 tr/min
rr**n: lengte 4,15 meter,
59 meter
nen wij in de sektor lichte bedri;'
wagens de klant volledig van
dienst zijn. Nu de Corsa, Combo,
Omega en Campo vernieuwd zijn
en ook de Trooper technisch is ge
wijzigd, is deze karavaan een pri
ma gelegenheid dit programma
uitgebreid aan het publiek te
presenteren."
versies op geel en grijs kenteken.
Ded oor ons gereden Patrol R op
geel kenteken met korte wielbasis
kost f.65.200, Zonder turbo komt
dezelfde auto op f.59.700,=. Beide
wagons komen respectievelijk op
f.65.600,= en f.71.100,=. De versies
op grijs kenteken komen uiteraard
gunstiger uit. Geblindeerd is de
Patrol R er vanaf f.44.020,terwijl
er ook een versie bestaat met ver
hoogd dak vanaf f.45.180,
zelfde verhaal geldt voor de
Patrol GR met zijn completere uit
rusting, bredere carrosserie en
comfortabele vering. Op geel ken
teken is er een turbodiesel voor
f.71.600,= en op grijs kenteken
vanaf f .52.350,=
De Patrol heeft zijn sporen als
krachtpatser al lang verdient.
Geen wonder dat de auto al zo
lang vrijwel ongewijzigd wordt
geleverd. De 2.8 liter 6 cylinder
turbodiesel levert veel kracht voor
goede prestaties in het terrein
maar ook op de grote weg. De uit
rusting is redelijk, terwijl de auto
ondanks zijn korte wielbasis en
bladvering behoorlijk comfortabel
genoemd mag worden.
Het komende weekeinde van 16
en 17 maart vindt in het Autotron
in Rosmalen weer de halfjaarlijk
se oldtimermarkt plaats. In totaal
zullen er zo'n 200 verzamelwaar-
dicje auto's te zien zijn uit aller
hande delen van de wereld.
Het Autotron profiteert duidelijk
van de nog steeds groeiende be
langstelling die er is voor oude
auto's. Vooral de dure merken zijn
erg gewild. Veel liefhebbers gaat
het niet eens om het rijden, maar
om het restaureren en het simpel
weg bezigzijn met oude auto's en
techniek.
deze gebeurtenis kunt verne
men, naast een historisch
overzicht van dit voor de Ne
derlandse Volvo-fabriek zo
belangrijk model. De Volvo
300 ging immers als in fe
bruari 1976 in produktie. Ove
rigens blijft de Volvo 300 in
verschillende uitvoeringen
nog tot het einde van dit jaar
leverbaar.
Nissan sloot enige tijd terug met
de Spaanse vrachtwagenfabri
kant Ebro een overeenkomst.
Een aantal Ebro-producten wor
den nu van een Nissan-type-
plaatje voorzien. Bovendien werd
besloten de productie van de Pa
trol R in Spanje op te starten.
Uiteraard zijn deze exemplaren
niet alleen bedoeld voor de thuis
markt en andere Europese landen
met beschermende maatregelen.
Ook Nederland profiteert van de
ze aanmerkelijk kortere aanvoer
lijn.
Hardtop
Het Patrol programma bestaat uit
de R en de GR, beide met korte of
lange wielbasis. De Patrol GR is
het luxe paard uit de stal met een
uitgebouwde carrosserie, moder
ner dashboard en zowel voor als
achter schroefveren. De GR is zo
doende at comfortabeler, terwijl
de Patrol R als het echte werk
paard geldt. Dit type wordt niet
voor niets veel gezien op boerde
rijen, bij marktkooplui en aanne
mersbedrijven. De Patrol mag im
mers een totaalgewicht van 3500
kg trekken en dat is niet mis.
De Patrol R ziet er bijzonder stoer
uit. De vormen zijn overal recht
hoekig. Opvallend aan het ont
werp is dat de achteroverhang
fors is, wat in het terrein weer een
voordeel oplevert. De huidige ver
sie heeft een strakke grille met
rechthoekige koplampen en ach
terlichten die gedeeltelijk in
rookglas zijn uitgevoerd. De laad
vloer en achterpassagiers zitten
onder een verwijderbare hardtop,
alleen vergt het onthoofden van
de Patrol behoorlijk veel tijd.
Achter de eenvoudige wielen zit
ten voor schijfremmen met auto
matische vrijloopnaven. Achter
wordt gebruik gemaakt van trom-
melremmen. De Patrol R is verder
voorzien van twee forse buiten
spiegels die van binnenuit met de
hand verstelbaar zijn, een afsluit
baar benzineklepje, richting
aanwijzers op de voorspatborden
en een achterruitwisser met
sproeier.
De Patrol R kan worden geleverd
met een 2826 cc 6 cylinder diesel
motor met of zonder turbo. De 'ge
wone' diesel levert 92 pk, terwijl
de turbo goed is voor 115 paarde-
krachten. Dit maximale vermogen
wordt bij 4400 tr/min bereikt ter
wijl het volledige koppel van 235
Nm bij 2400 tr/ min beschikbaar is.
Modderpoelen
Rond de 2000 tr/min doet de tur
bocompressor merkbaar mee.
De voorgloeitijd is kort, terwijl bij
warme motor direct gestart kan
worden. De 6 pitter maakt een
prettig en degelijk geluid. De mo
tor is gekoppeld aan een handge-
schakelde vijfbak die in normale
omstandigheden de achterwielen
aandrijft. De bak wordt met een
lange, maar Echt schakelende
pook bediend. Ook beschikt deze
Patrol over een tussenbak voor het
inschakelen van de vierwielaan-
drijving. Hierbij kan worden geko
zen voor de zogenaamde 4H en 4L
stand. In de lage gearing wordt
een extra zware overbrenging in
geschakeld, waardoor zelfs grote
modderpoelen kinderspel
worden.
Het dashboard van de Patrol R is
tot in de kleinste details recht
hoekig van vorm. Het instrumenta
rium omvat naast de snelheidsme
ter een toerenteUer, brandstof-,
temperatuur- en oEedrukmeter en
een spanningsmeter. Het grote
stuur ziet er sportief uit met zijn
drie spaken waarin knoppen voor
de claxon zijn ondergebracht.
Ook in het midden kan de toeter
worden beroerd. De gebruikeEjke
twee hendels rond het stuur zijn er
voor de richtingaanwijzers, groot
Echt en ruitewissers. Op de conso
le tussen de twee voorstoelen in
zitten nog wat extra schakelaars,
een digitaal klokje en ruimte voor
een radio. Het dashboardkastje is
bijzonder klein, terwijl het vak in
de console veel meer ruimte biedt.
De verwarming en ventilatie heb
ben een voldoende capaciteit.
Het is opvaUend dat het verschil
tussen de tweede en derde stand
van de ventilator enorm groot is.
Onverhard
Do o1. jok Op lange tra-
General Motors was in Nederland
vorig jaar bijzonder succesvol in
het 'grijze' circuit. Opel boekte bij
de bestelwagens een verkoopstij
ging van 9,9 procent en Isuzu zelfs
36,8 procent. Zowel de bestelwa
gens van Opel als de lichte be
drijfswagens van Isuzu worden
door de Opel-dealer verkocht en
bieden een uitgebreid scala van
mogelijkheden voor het transport
van goederen, materialen en
personen.
Om de veelzijdigheid van het
Opel/Isuzu bedrijfswagenpro-
B
I
ft