NISSAN PATROL R a Spierballen Doek gevallen voor Volvo 300-serie is- Oldtimermarkt Autotron Opel en Isuzu Bestelwagen-Javaan bij Lepelaers Opel gramma aan het pubEek te kun nen tonen heeft de importeur een speciale karavaan samengesteld. De stoet zal van 21 tot en met 25 maart halt houden bij Lepelaers Opel, aan de Ringbaan Oost te Tilburg. De karavaan bestaat uit dertien auto's variërend van de Corsa Van, via Kadett, Kadett- Combo en Omega naar verschil lende uitvoeringen van de Isuzu Campo, Midi en Trooper. De heer G. Conradi, sales-mana- ger van Lepelaers Opel: "Door de integratie van Opel en Isuzu kun- K* -j 4x4- SPECIALIST H te DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 14 maart 1991 - pagina 3 iart 1991 - pagina 2 Het- worden WIJZIGINGEN VOORBEHOUDEN. AN NISSAN DENISSEN BVa 'AGE SSENBVi de 205 wel goed. uit 1990 bleek dat n zijn klasse is. nummer. jn dat de ite Franse auto ^ggen. Tegen 15.00 v Car in Bom h plaar van dit band. Wij waren er bij, zodat u volgende week alles over Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013-683911 Iedereen is dan ook van harte welkom om van 21 tot en met 25 maart een kijkje bij Lepelaers te komen nemen. Op donderdag is het bedrijf geopend tot 21.00 uur. I uur liep bij Volvo het laatste exem- t model van de fectie ishi, 2 stuks 7-1987, 0,- (ofwel 292,30) ebr. 1988, 0,- (ofwel 269,02) Ondanks stellige beweringen van Volvo-medewerkers eni ge tijd terug is gisteren defini tief het doek gevallen voor de Nederlandse Volvo 300-serie. •ugeot 2OS of 309 Wat de overstap naar akt. Nissan Patrol 2.8 D Van v.a. 37.148,- excl. BTW Operational lease prijs: 1156,-excl. BTW (gebaseerd op 48 mnd. en of 100.000 km) Japanse autofabrikanten zijn gewend hun modellen iedere vier tot vijf jaar te wisselen. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen op deze regel en dan gaat het met name om het rijke aanbod aan vierwielaangedreven terrein wagens. Het huidige model Nissan Patrol R, kennen we nog uit de tijd dat producten van dit bedrijf onder de naam Datsun door het leven gingen. Natuurlijk is er door de jaren heen wel het een en ander gewijzigd, maar de basislijn bleef behouden. We reden met een versie met korte wielbasis, gebouwd in Spanje. Op de zestiende oldtimerbeurs niet alleen een verschuiving van nostalgische na-oorlogse gezins auto's naar exclusieve wagens uit die tijd. Ook een ver doorgevoerd specialisme in de onderdelen branche. Tweehonderd stands met alles op het gebied van autointerieuren, onderdelen en accessoires. Het Autotron is op beide dagen, zaterdag 16 en zondag 17 maart geopend van 10.00 tot 18.00 uur. De entreeprijs bedraagt f.12,50 terwijl kinderen slechts f7,50 betalen. Het uitzicht rond- 1 vanwege de hoge :pervlak en de rp. Met een tota- tits 4,15 meter is jok in de stad al- loze bediening. I om is uitstekend zit, het grote ruitoppei vierkante motorkap. 1. Ie lengte van slechts er voor de Patrol oo». tijd wel een plaatsje te vinden. Concurrentie Een 6 cylinder turbodiesel is zeer bereidwillig zijn kracht ter be schikking te stellen, maar lust dan wel een aardige slok olie. Bij veel snelwegkilometers mag rustig worden gerekend op 1 liter op 6 kilometer. Wordt er iets rustiger met de Patrol omgesprongen, dan blijft het altijd nog bij 1 op 7 ste ken. De auto steekt echter ten op zichte van de concurrentie niet on gunstig af. Een groot voordeel is de enorme soepele kracht van de 6 cylinder, die een 4 pitter nooit kan bieden. De Patrol heeft dan ook eigenlijk alleen maar concur rentie van de Toyota Landcruiser die ook met een 6 cylinder motor beschikbaar is. Het Patrol R-programma bestaat uit de korte en lange wielbasis en jecten comfortabel, alleen kunnen ze voor velen niet ver genoeg naar achteren. Het meubilair is met een stevige stof bekleed. De achterbank biedt plaats aan twee tot drie volwassenen. Zij zit ten behoorlijk hoog en kijken als het ware over de voorpassagiers heen. De bagageruimte is netjes met een hoedeplank afgedekt. De achterklep wordt in twee delen geopend. Zo gaat eerste de ruit omhoog, terwijl het onderste deel naar beneden klapt. Dit kan met name handig zijn bij het vervoe ren van lange voorwerpen. Het re servewiel is van buiten af tegen de bodem geschroefd. We reden de Patrol R over een lang traject. Uiteraard is bij hob bels en bobbels in de weg direct merkbaar dat de auto een relatief korte wielbasis heeft en over blad- veren beschikt. Toch biedt de stugge Patrol een behoorlijke ma te aan comfort. Eigenlijk merk je pas op onverharde wegen dat je met een pure terreinganger te ma ken hebt. De prettig Echte stuurbe krachtiging zorgt voor een moeite- Boring x sl Vermogen. Koppel: 235 Afmetingen: breedte 1,69 Gewicht: 1840 kg Prestaties: topsnelheid 145 km/u Verbruik: bij 90 km/u 10,1 liter/ 100 km bij 120 km/u 15,6 liter/100 km stad 13,4 liter/100 km Prijs: f.65.200,- Technische gegevens: Merk en type: Nissan Patrol R 2.8 Turbodiesel Aantal cylinders: 6 in lijn Cylinderinhoud: 2826 cc slag: 85 x 83 mm en: 115 pk bij 4400 tr/min 235 Nm bij 2400 tr/min rr**n: lengte 4,15 meter, 59 meter nen wij in de sektor lichte bedri;' wagens de klant volledig van dienst zijn. Nu de Corsa, Combo, Omega en Campo vernieuwd zijn en ook de Trooper technisch is ge wijzigd, is deze karavaan een pri ma gelegenheid dit programma uitgebreid aan het publiek te presenteren." versies op geel en grijs kenteken. Ded oor ons gereden Patrol R op geel kenteken met korte wielbasis kost f.65.200, Zonder turbo komt dezelfde auto op f.59.700,=. Beide wagons komen respectievelijk op f.65.600,= en f.71.100,=. De versies op grijs kenteken komen uiteraard gunstiger uit. Geblindeerd is de Patrol R er vanaf f.44.020,terwijl er ook een versie bestaat met ver hoogd dak vanaf f.45.180, zelfde verhaal geldt voor de Patrol GR met zijn completere uit rusting, bredere carrosserie en comfortabele vering. Op geel ken teken is er een turbodiesel voor f.71.600,= en op grijs kenteken vanaf f .52.350,= De Patrol heeft zijn sporen als krachtpatser al lang verdient. Geen wonder dat de auto al zo lang vrijwel ongewijzigd wordt geleverd. De 2.8 liter 6 cylinder turbodiesel levert veel kracht voor goede prestaties in het terrein maar ook op de grote weg. De uit rusting is redelijk, terwijl de auto ondanks zijn korte wielbasis en bladvering behoorlijk comfortabel genoemd mag worden. Het komende weekeinde van 16 en 17 maart vindt in het Autotron in Rosmalen weer de halfjaarlijk se oldtimermarkt plaats. In totaal zullen er zo'n 200 verzamelwaar- dicje auto's te zien zijn uit aller hande delen van de wereld. Het Autotron profiteert duidelijk van de nog steeds groeiende be langstelling die er is voor oude auto's. Vooral de dure merken zijn erg gewild. Veel liefhebbers gaat het niet eens om het rijden, maar om het restaureren en het simpel weg bezigzijn met oude auto's en techniek. deze gebeurtenis kunt verne men, naast een historisch overzicht van dit voor de Ne derlandse Volvo-fabriek zo belangrijk model. De Volvo 300 ging immers als in fe bruari 1976 in produktie. Ove rigens blijft de Volvo 300 in verschillende uitvoeringen nog tot het einde van dit jaar leverbaar. Nissan sloot enige tijd terug met de Spaanse vrachtwagenfabri kant Ebro een overeenkomst. Een aantal Ebro-producten wor den nu van een Nissan-type- plaatje voorzien. Bovendien werd besloten de productie van de Pa trol R in Spanje op te starten. Uiteraard zijn deze exemplaren niet alleen bedoeld voor de thuis markt en andere Europese landen met beschermende maatregelen. Ook Nederland profiteert van de ze aanmerkelijk kortere aanvoer lijn. Hardtop Het Patrol programma bestaat uit de R en de GR, beide met korte of lange wielbasis. De Patrol GR is het luxe paard uit de stal met een uitgebouwde carrosserie, moder ner dashboard en zowel voor als achter schroefveren. De GR is zo doende at comfortabeler, terwijl de Patrol R als het echte werk paard geldt. Dit type wordt niet voor niets veel gezien op boerde rijen, bij marktkooplui en aanne mersbedrijven. De Patrol mag im mers een totaalgewicht van 3500 kg trekken en dat is niet mis. De Patrol R ziet er bijzonder stoer uit. De vormen zijn overal recht hoekig. Opvallend aan het ont werp is dat de achteroverhang fors is, wat in het terrein weer een voordeel oplevert. De huidige ver sie heeft een strakke grille met rechthoekige koplampen en ach terlichten die gedeeltelijk in rookglas zijn uitgevoerd. De laad vloer en achterpassagiers zitten onder een verwijderbare hardtop, alleen vergt het onthoofden van de Patrol behoorlijk veel tijd. Achter de eenvoudige wielen zit ten voor schijfremmen met auto matische vrijloopnaven. Achter wordt gebruik gemaakt van trom- melremmen. De Patrol R is verder voorzien van twee forse buiten spiegels die van binnenuit met de hand verstelbaar zijn, een afsluit baar benzineklepje, richting aanwijzers op de voorspatborden en een achterruitwisser met sproeier. De Patrol R kan worden geleverd met een 2826 cc 6 cylinder diesel motor met of zonder turbo. De 'ge wone' diesel levert 92 pk, terwijl de turbo goed is voor 115 paarde- krachten. Dit maximale vermogen wordt bij 4400 tr/min bereikt ter wijl het volledige koppel van 235 Nm bij 2400 tr/ min beschikbaar is. Modderpoelen Rond de 2000 tr/min doet de tur bocompressor merkbaar mee. De voorgloeitijd is kort, terwijl bij warme motor direct gestart kan worden. De 6 pitter maakt een prettig en degelijk geluid. De mo tor is gekoppeld aan een handge- schakelde vijfbak die in normale omstandigheden de achterwielen aandrijft. De bak wordt met een lange, maar Echt schakelende pook bediend. Ook beschikt deze Patrol over een tussenbak voor het inschakelen van de vierwielaan- drijving. Hierbij kan worden geko zen voor de zogenaamde 4H en 4L stand. In de lage gearing wordt een extra zware overbrenging in geschakeld, waardoor zelfs grote modderpoelen kinderspel worden. Het dashboard van de Patrol R is tot in de kleinste details recht hoekig van vorm. Het instrumenta rium omvat naast de snelheidsme ter een toerenteUer, brandstof-, temperatuur- en oEedrukmeter en een spanningsmeter. Het grote stuur ziet er sportief uit met zijn drie spaken waarin knoppen voor de claxon zijn ondergebracht. Ook in het midden kan de toeter worden beroerd. De gebruikeEjke twee hendels rond het stuur zijn er voor de richtingaanwijzers, groot Echt en ruitewissers. Op de conso le tussen de twee voorstoelen in zitten nog wat extra schakelaars, een digitaal klokje en ruimte voor een radio. Het dashboardkastje is bijzonder klein, terwijl het vak in de console veel meer ruimte biedt. De verwarming en ventilatie heb ben een voldoende capaciteit. Het is opvaUend dat het verschil tussen de tweede en derde stand van de ventilator enorm groot is. Onverhard Do o1. jok Op lange tra- General Motors was in Nederland vorig jaar bijzonder succesvol in het 'grijze' circuit. Opel boekte bij de bestelwagens een verkoopstij ging van 9,9 procent en Isuzu zelfs 36,8 procent. Zowel de bestelwa gens van Opel als de lichte be drijfswagens van Isuzu worden door de Opel-dealer verkocht en bieden een uitgebreid scala van mogelijkheden voor het transport van goederen, materialen en personen. Om de veelzijdigheid van het Opel/Isuzu bedrijfswagenpro- B I ft

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25