DE STORTVLOED VAN GENEVE
Knal I
f
'GEENPUNT7
Vulstation voor
auto op aardgas
Oplage94.205 ex.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
2
art 1991 - pagina 22
Donderdag 14 maart 1991
I
Tony Vos
Deze week in de Automaat o.a.:
Auto Oisterwijk B.V.
Autotest: Nissan Patrol R
Nieuwe Mercedes S-klasse
Opel Fr onter a laat op zich wachten
pag. 3
pag. 7
pag. 9
i haar
coupé.
nr. Ver-
Pas-
erschillende
loep nemen.
van de
wer-
Jaargang 3
Nummer 11
r~
...TOT IN DE PUNTJES...
Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk,
telefoon 04242-15959.
Daarnaast waren er op de ten-
sr de nodige proto
types te zien van Italdesign, Pinin-
farina, Sbarro en Bertone. Al het
nieuws van Genève is uitgebreid
terug te vinden op de volgende
pagina's, terwijl we in het vol
gende nummer de vei
prototypes onder de 1<
Toyota had een aantal zeer
vergezochte prototypes naar
Genève meegenomen.
Deze Cosmic Voyager kan zowel
hoog als laag op de wielen staan.
Ondanks het bekende embleem
en de twee nieren, is dit geen
prototype van BMW zelf.
De Nazca Ml 2 is gebaseerd op de
850i, maar komt volledig uit de
studio van Italdesign.
6.
Als het aan Toyota ligt gaan we
een zonnige zomer tegemoet met
de prachtige, nieuwe Celica
Cabriolet.
De Alfa Romeo Proteo ziet er niet
alleen mooi, maar ook realistisch
uit. Onderhuids is veel van de 164
overgenomen.
2.
De nieuwe Mazda MX-3 zet de
gedurfde modellenpolitiek van het
merk voort.
3.
Honda brengt binnenkort
tegelijkertijd de Legend als sedan
en coupé op de markt. De coupé is
standaard voorzien van een
airbag en lederen bekleding.
Alfa Romeo-breidt haar 33-pro-
gramma uit met een versie voor
zien van permanente vierwielaan-
drijving. Bovendien was op de
Alfa stand de Proteo te zien, een
fraai gelijnd prototype op basis
van de 164, wie weet wordt dit wel
het volgende extravagante
broertje van de S.Z. Op de stand
van het VAG-concem bij ieder x
merk wel wat nieuws. Audi het de Continental R produceren. Op de
definitieve versie zien van haar Amerikaanse GM-stand waren
cabriolet op basis van de coupé. voor het eerst de Cadillac Seville
Volkswagen bracht de lang ver- 1992 en de Pontiac Firebird ca-
wachte 6 cylindermotor in de Pas- briolet te zien. De eerder in de VS
sat en Seat presenteerde uiter- en Japan geïntroduceerde nieuwe
aard de Ibiza New Style. Honda Legend, beleefde in
De Citroën ZX, de nieuwe midden- Genève haar Europese première,
klasser van dit merk, was in al zijn Mitsubishi ga
verschijningsvormen te zien en is maanden de
vanaf komend weekend in Frank
rijk ook daadwerkelijk te koop. De
Opel Frontera is de eerste echte
terreinauto van dit Duitse merk.
De auto zal in het najaar in ver
schillende landen te koop zijn, ter- toonstelling weei
wijl wij geduld moeten hebben tot
maart 1992. Mazda zorgde voor
een regelrechte verrassing met de
MX-3, een futuristisch gelijnd
sportwagentje met een 1.8 titer V6-
motor. Mercedes probeerde alle
aandacht naar zich toe te trekken
aaxavu .-.„ropese première.
jaat in de komende
xuuuuvk». <*e nieuwe Pajero over
Europa uitventen, terwijl Toyota
tegelijkertijd de Celica cabriolet
aan de man gaat brengen.
Een opmerking die we
nogal eens bezigen als iemand
een probleempje of vraagje
heeft. Lossen we gewoon
tussendoor even op. Waarbij
onze klanten weten dat we het
begrip garantie
Jg doorgaans ruim
F iJlterpre’
WW
11888818 HONDA
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
.dinsdag 22.00 uur
GENÈVE. - Nog tot en met aanstaande zondag zijn de
poorten van de Palexpo, tegenover het vliegveld van de
Zwitserse stad Genève geopend voor de Salon de l'Auto
1991. Naast Parijs en Frankfurt is deze autotentoonstel
ling de belangrijkste van Europa. Veel merken sparen
hun primeurs op, orn ze hier aan pers en publiek te
tonen. Dit jaar was de beurs goed voor een werkelijke
stortvloed aan nieuws. De noviteitenlijst die door de or
ganisatie werd uitgegeven was fors van omvang.
Op de eerste persdag i
autosalon van Genève
den veel nieuwe auto's ont
huld. De eerste uren staan ze
ongeduldig onder een doek te
wachten of zijn ze nog hele
maal niet tussen de bestaan
de modellen te vinden.
Zo had Mazda om 11.00 uur
de doop van de nieuwe MX-3
aangekondigd. Onder luid
tromgeroffel kwam stipt een
heel regiment wachters aan
gelopen. Ze stelden zich in
een rij achter de nog niet
zichtbare nieuwe auto op.
Met het geweer in de aanslag
moesten ze twintig minuten
doodstil blijven staan. Zo lang
duurde namelijk de toespra
ken van aller bande hoge Ja
panse pieten die hun lof over
de nieuwe telg wilden uit
spreken. Een presentatie van
twintig minuten lijkt kort,
maar als tien minuten later
weer een ander op het pro
gramma staat, komt het zelfs
wat egoistisch over.
Iets van de auto zien is bij
zo'n onthulling haast onmoge
lijk. Fotografen en camera
mensen staan op de eerste rij
en belemmeren het zicht.
Het is daarom beter om later
op de dag in alle rust nog
eens te komen kijken. Met een
vijftal collega's stond ik bij de
bake om een persmap te ha
len, maar ook die mocht pas
na de werkelijke onthulling
worden vrijgegeven. Eindelijk
kwam dan de verlossing.
De wachtlopers gaven een
enorm saldo wat flink door de
tentoonstellingshallen galm
de en het doek werd verwij
derd. Een aardig geheel zou
je kunnen zeggen.
Een aardig geheel als je op
dat moment staat te kijken,
maar niet als je niets vermoe
dend met de prille afloop van
de Golf-oorlog nog in het ach
terhoofd op een andere stand
staat. In het licht van de re
cente gebeurtenissen van
Mazda dus alles behalve een
goede zet...
Het gasbedrijf Kop van
Noord-Holland in Alkmaar
heeft een vulstation voor
aardgas ontwikkeld dat parti
culiere automobilisten en
transportbedrijven in staat
stelt om aardgas 'te tanken
Het thuisvulstation is in feite
een grote tank waarin gas
onder een druk van 200 at
mosfeer wordt bewaard.
Wanneer het leeg is, komt het
gasbedrijf het station weer
vullen. De prijs is bepaald op
f.7.500,=, maar gezien de
hoogte van dit bedrag wor
den ook proeven genomen
met de verhuur. De gebruiker
krijgt dan een verhoging van
het zogenaamde vast recht op
de gasrekening van f.75,
per maand. Voor het gas
moet het normale tarief van
52 cent per kubieke meter
worden afgerekend.
Een groot nadeel van aard
gas is de relatief geringe
energiedichtheid. Met de
thans beschikbare tanks kan
niet meer dan 150 kilometer
worden gereden, zodat de ac
tieradius beperkt is. Even tan
ken is er ook niet bij want het
vullen van de tank uit een zo
genaamd thuisvulstation
duurt vier uur.
Het gasbedrijf heeft berekend
dat het bij een kilometrage
van meer dan 23.000 kilome
ter en een benzineprijs hoger
dan f.1,59 interessant wordt
op aargas over te schakelen.
(Bron: Rai)
met de nieuwe S-klasse die niet
alleen een beetje groter, maar ook
een beetje veel duurder is gewor
den. Renault had maar liefst vier
echte primeurs op de stand met de
volledig nieuwe Espace, de Alpi
ne A610 en de Clio 16V en Bacca
ra. Het Engelse tiefhebbersmerk
Bentley gaat het komende jaar
280 exemplaren van de nieuwe
Continental R produceren.
Amerikaanse GM-stand wc
voor het eerst de Cadillac
1992 en de Poi 1
briolet te zien, u,
en Japa„
nda’