WISSEN WORDT WETENSCHAP MONSTERRIT MET RENAULT CLIO FSO HOOPT OP MEER VERKOPEN IN 1991 r 300100 Hobbycar Dr.Car fófvteA .k /uuÜ’ z SIMAVI Bi en Zn. 'éSlONs giro Recordverkoop Land Rover WEST Él OÊ. IEL w maart 1991 - pagina 8 DE AUTOMAAT - Donderdag 7 maart 1991 - pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER 6 Wisser-handleiding Terug naar twee? Rug in de wind B >G plaats in een ;ing. Welke Spruitenbosstraat 6, 2012 LK Haarlem 66-2450. -360015. AN /en? GEEF VOOR MEDISCHE HULP IN ONTWIKKELINGSLANDEN Wat doet u als ’t gaat om leven öf dood? Simavi steunt vele gezondheidsprojecten in 35 ontwikkelingslanden. Zonder uw steun kunnen wij echter niets doen. Help ons a.u.b. ME fSSEHBK Twee dagen voordat het Russi sche leger de Litouwse hooldstad Vilnius binnenviel was de tweede equipe al weer onderweg naar Een vloeistof voor de zomermaan den en een voor de wintermaan den waaraan tevens antivries is toegevoegd. 23.000 km 1990 53.000 km 1989 41.000 km 1988 70.000 km 1988 86.000 km 1986 31.000 km 1987 86.000 km 1987 87.000 km 1988 70.000 km 1987 51.000 km 1987 53.000 km 1987 04255-4393 avond koopavond juiste sproeiervloeistof: al- is de wisser tegen de gebrui kelijke concentratie van roet, sili- r gfi nu Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg ing J, 10-1986, -green-metallic 1.6 S, 8-1988, irdo-grijs- schuifdak D Turbo aut., km, lortvelgen den en onder een nieuwe hoofddirectie is het produktie- niveau eind 1990 weer nage noeg op het oude peil geko men. Verder zijn de bespre kingen met een andere auto- mobielfabrikant (Fiat in een eindfase. FSO zal een nieuw model in licentie gaan ver vaardigen. De Westerse industrielanden hebben minstens één derde van de Poolse staatsschuld kwijtgescholden, terwijl de privatisering van het bedrijfs leven nu definitief is ingezet. Abimex verwacht over 1991 weer zo'n 1.000 FSO's te kun nen verkopen. Aan ruitewissers worden steeds hogere eisen gesteld. Mercedes-Benz heeft een paar simpele oplossingen be dacht om het zicht door de voorruit te verbeteren. Nieu we ontwikkelingen op het gebied van ruitewissers: nieuwe wissers met scharnieren zonder speling; nieu we wisserrubbers; speciaal ruitesproeiervloeistof. De ruitewissers zijn de zondebokken van het moderne automobieltijdperk geworden. Het oppervlak van de voorruiten is sinds 20 jaar verviervoudigd, de topsnel heid verdubbeld en al deze ontwikkelingen samen zor gen voor een achtvoudige inspanningsgraad van de ruitewisser. Daarbij komt dan de gecompliceerde ver vuiling door siliconen bevattende vetsoorten op de ruit zoals roet en pekel. Dit alles afgewisseld met hoge tem peraturen. Wie zich een beeld wil maken van de mate van luchtvervuiling, hoeft slechts een schone wijsvinger langs de wiskant van het wisserblad te halen: het zwar te spoor dat achterblijft, bestaande uit roet, vet, stof en olie, maakt de wisser het leven zwaar. en gemakkelijke ng. Showroom >nd vanaf 10 uur luto’s met j-garantie s,APK+VVN, j inspectie ).000 km beurt 2 GOIRLE Besbo automateriaal) W®3 1. Het juiste wisserblad: de nieu we Mercedes-Benz wisserbladen zijn met ingang van het bouwjaar 1990 zodanig verbeterd, dat zij er voor zorgen dat het wisser- rubber altijd exact onder een hoek van 45° op de ruit staat. Indien het nieuwe wisserblad nog niet is toe gepast (herkenbaar aan een pijl op de wisserbeugel, zie foto) kan deze naderhand worden gemon teerd. 2. Het juiste rubber: een éénarmig wisserrubber veegt in de praktijk een oppervlak schoon dat over eenkomt met de afmeting van vier voetbalvelden, voordat hij niet meer goed functioneert. Dat komt tijdens een normale winter over een met de periode van november tot mei. Dan is hij aan vervanging toe. 3. Dej leen is Zoals gebruikelijk heeft het team van Autovisie weer een forse rit achter de rug met de nieuwe Auto van het Jaar. Een afstand van in totaal maar liefst 17.500 km werd in drie weken tijd door drie wisse lende equipes afgelegd in een Clio RL 1.9 diesel. De enige pech waarmee de berijders te maken kregen, waren twee lekke banden en een lege accu. Land Rover Discovery in novem ber 1989. De produktie van Land Rover kwam in 1990 uit op 68.600 voertuigen, waarvan meer dan 70 procent werd geexporteerd. In middels is Land Rover de meest winstgevende tak van British Aerospace, de eigenaar van Rover, waarin Honda vorig jaar een belang van 20 procent ver wierf. Slechts op deze manier is er bij een snelheid van 180 km/u een goed en helder gezichtsveld mo gelijk. Dat betekent echter niet dat het erg zinvol is om bij regen snel te rijden: reeds bij gemiddelde te- genwind-waarden bedraagt de windsnelheid op de ruit 140 km/u. Hetzelfde geldt als men met 100 km/u in de slipstream van een vrachtwagen op de snelweg te recht komt. Desalniettemin kunnen ook de moderne éénarmige wis sers slechts perfect functioneren als de randvoorwaarden kloppen. Tenslotte moet hij alleen zijn taak uitvoeren en daarmee de dubbele Land Rover, de 4x4 divisie van Rover, heeft vorig jaar een record aantal auto's verkocht op de ver schillende Europese markten, waaronder het Verenigd Konink rijk, Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland. In totaal beliep de afzet 66.200 wagens, bijna 27 proqent meer dan in 1989. De verkoop- groei was vooral te danken aan de succesvolle introductie van de FSO-importeur Abimex in Ridderkerk heeft een alles behalve rooskleurig jaar ach ter de rug. In 1990 werden slechts 530 FSO's in ons land verkocht, tegen nog 850 in 1989. Boven dien werd zowel de dealeror- ganisatie als het personeels bestand ingekrompen. Voor een deel is dit te wijten aan de onzekere politieke en eco nomische situatie in Polen, waar deze auto wordt ge maakt. Sinds de presidents verkiezingen is de situatie in Polen weer genormaliseerd. Bij de FSO-fabriek heeft een reorganisatie plaatsgevon- centraal geplaatste motor met ver snellingsbak. Door de lichte bouw en volledig gesloten onderzijde kan de Hobbycar ook als amfibie- voertuig worden gebruikt. De auto kent ook een makkelijk op te zet ten dakje. Het compacte ding is 3,20 meter lang en 1,60 meter breed. Het totaal heeft een ge wicht van 550 kg. Volgens opgave is met de grootste motor (varië rend van 1000 tot 1400 cc benzine of diesel) een topsnelheid moge lijk van 150 km/u en 10 knopen in het water. Wat moet je nu weer voorstellen bij een Hobbycar. Het gaat om een aardigheidje wat door WARD Innovation S.A. uit Asniéres op de Parijse autotentoonstelling werd getoond. De vreemde verschijning heeft een groot aantal in- en uit klapbare onderdelen. Zo kan de voorruit helemaal in het front wor den opgeborgen. De volledig uit kunststof gemaakte Hobbycar heeft vier zitplaatsen, die afzon derlijk weg te klappen zijn. Het autootje is voorzien van vierwiel- aandrijving, gekoppeld aan de De wisser is op deze manier de verlengde arm van de auto ge worden en daarom wilden de technici van Mercedes-Benz AG, Bosch en SWF zijn taak enigszins vergemakkelijken. Zij ontwikkelden reeds jaren gele den de éénarmige wisser, die niet meer tegen de stroming van de rij- wind in werkt, maar als het ware met de wind in de rug. De regen wordt niet meer op de ruit heen en weer geveegd, maar langs de wissers met de stroming van de rijwind afgevoerd. Groter bereik treintaxi's De Nederlandse Spoorwegen hebben met ingang van 1 februari de geldigheidsgebieden van de huidige treintaxisteden verder uit gebreid. Behalve de dertig steden die al aan het project deelnemen, zijn nu ook ruim honderd dorpen en kleine stadjes met de treintaxi bereikbaar. Hiermee komen bijna vier miljoen Nederlanders binnen een geldigheidsgebied van een treintaxi te wonen. Treintaxi is een driejarig proef project in samenwerking met NST (Nederlandse Samenwerkende Taxibedrijven) en wordt gedeelte lijk gesubisidieerd door het Minis terie van Verkeer en Waterstaat. Reizigers die in het bezit zijn van een geldig vervoersbewijs kunnen voo r vijf gulden aan het NS-loket een Treintaxibiljet kopen. Voor dat bedrag huurt men een zit plaats in een Treintaxi. De chauf feur mag maximaal tien minuten wachten op andere gegadigden. Voor jaarkaarthouders zijn er bonnenboekjes met tien Treintaxi- biljetten te koop. Sinds 1 februari van het vorige jaar, de dag waarop het project van start ging, vervoerde Treinta xi bijna 800.000 reizigers. Voor 1991 verwacht NS het dubbele aantal klanten voor Treintaxi. (Bron: Rai) inspanning van een systeem met twee wisserbladen leveren. Om te zorgen dat hij zijn werk optimaal kan doen, spelen er een aantal zaken, die gemakkelijk worden vergeten. conen en vet op de ruit hulpeloos, regenwater sec brengt weinig ver betering in deze situatie. Daarom hebben de technici tegelijkertijd twee speciale ruitesproeiervloei- stoffen ontwikkeld, die de taak van de wisser vergemakkelijken en het zicht van de bestuurder verbeteren. Deze vloeistoffen zijn op de jaargetijden afgestemd. Griekenland via een reeks Oost- europese landen. Daarna ging het na een overtocht verder door Afri ka. Via de televisiezender CNN werd vernomen dat de Golf-oor- log was begonnen. Al snel werd duidelijk dat westerlingen in Al- gerij als provocateurs gezien zou den worden. Na enige problemen en een oponthoud van 24 uur kon het land weer worden verlaten. In Nederland werden de verschillen de equipes op de Dam in Amster dam opgewacht door de alge meen directeur van Renault Ne derland, de heer De Butler. De nieuwe S-klasse, die dit voor jaar op de markt komt, werd door ijverige primeur-jagers steeds weer met twee wissers gefotogra feerd. Betekent dit dat er afstand wordt genomen van de veelgepre zen eenarmige wisser Geenszins. Alleen de geometri sche verhoudingen van de voor ruit van de nieuwe S-klasse heb ben hier geleid tot een systeem dat men het best zou kunnen om schrijven als "éénarmige wisser met versterking" De wisser aan de bestuurderszij- de werkt krukgestuurd met een slagbeweging van 110 mm, maar kan het oppervlak tot aan de ruit- stijl van de passagierszijde niet helemaal alleen bestrijken. Daar om wordt de bijrijderszijde slechts met een simpele cirkelbeweging gewist door een eenvoudige wis ser. Zo bereiken de beide met klei ne spoilers uitgeruste wissers zon der van de ruit los te komen een schone voorruit tot 230 km/u. Wat echter, zoals reeds gezegd, niet mag betekenen, dat het erg zinvol is bij regen zo snel te rijden. Op de voorruit kan reeds een windsnelheid van 230 km/u optre den als er 160 km/u wordt gere den. Bijvoorbeeld door veel tegen wind en rukwinden die tijdens het inhalen samenvallen. Het kan echter geen enkel kwaad als de wisser iets sneller is dan de rest van de auto, want een goed zicht is en blijft altijd belangrijk FERESSE IN LEAS1NG:JA/NEE 2

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 29