WISSEN
WORDT WETENSCHAP
MONSTERRIT
MET RENAULT
CLIO
FSO HOOPT
OP MEER
VERKOPEN
IN 1991
r
300100
Hobbycar
Dr.Car
fófvteA .k /uuÜ’
z
SIMAVI
Bi
en Zn.
'éSlONs
giro
Recordverkoop
Land Rover
WEST
Él
OÊ. IEL
w
maart 1991 - pagina 8
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 maart 1991 - pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
6
Wisser-handleiding
Terug naar twee?
Rug in de wind
B
>G
plaats in een
;ing. Welke
Spruitenbosstraat 6, 2012 LK Haarlem
66-2450.
-360015.
AN
/en?
GEEF VOOR MEDISCHE HULP IN
ONTWIKKELINGSLANDEN
Wat doet u als ’t gaat om leven öf dood?
Simavi steunt vele gezondheidsprojecten in 35 ontwikkelingslanden.
Zonder uw steun kunnen wij echter niets doen. Help ons a.u.b.
ME
fSSEHBK
Twee dagen voordat het Russi
sche leger de Litouwse hooldstad
Vilnius binnenviel was de tweede
equipe al weer onderweg naar
Een vloeistof voor de zomermaan
den en een voor de wintermaan
den waaraan tevens antivries is
toegevoegd.
23.000 km 1990
53.000 km 1989
41.000 km 1988
70.000 km 1988
86.000 km 1986
31.000 km 1987
86.000 km 1987
87.000 km 1988
70.000 km 1987
51.000 km 1987
53.000 km 1987
04255-4393
avond koopavond
juiste sproeiervloeistof: al-
is de wisser tegen de gebrui
kelijke concentratie van roet, sili-
r
gfi nu
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
ing
J, 10-1986,
-green-metallic
1.6 S, 8-1988,
irdo-grijs-
schuifdak
D Turbo aut.,
km,
lortvelgen
den en onder een nieuwe
hoofddirectie is het produktie-
niveau eind 1990 weer nage
noeg op het oude peil geko
men. Verder zijn de bespre
kingen met een andere auto-
mobielfabrikant (Fiat in een
eindfase. FSO zal een nieuw
model in licentie gaan ver
vaardigen.
De Westerse industrielanden
hebben minstens één derde
van de Poolse staatsschuld
kwijtgescholden, terwijl de
privatisering van het bedrijfs
leven nu definitief is ingezet.
Abimex verwacht over 1991
weer zo'n 1.000 FSO's te kun
nen verkopen.
Aan ruitewissers worden steeds hogere eisen gesteld.
Mercedes-Benz heeft een paar simpele oplossingen be
dacht om het zicht door de voorruit te verbeteren. Nieu
we ontwikkelingen op het gebied van ruitewissers:
nieuwe wissers met scharnieren zonder speling; nieu
we wisserrubbers; speciaal ruitesproeiervloeistof.
De ruitewissers zijn de zondebokken van het moderne
automobieltijdperk geworden. Het oppervlak van de
voorruiten is sinds 20 jaar verviervoudigd, de topsnel
heid verdubbeld en al deze ontwikkelingen samen zor
gen voor een achtvoudige inspanningsgraad van de
ruitewisser. Daarbij komt dan de gecompliceerde ver
vuiling door siliconen bevattende vetsoorten op de ruit
zoals roet en pekel. Dit alles afgewisseld met hoge tem
peraturen. Wie zich een beeld wil maken van de mate
van luchtvervuiling, hoeft slechts een schone wijsvinger
langs de wiskant van het wisserblad te halen: het zwar
te spoor dat achterblijft, bestaande uit roet, vet, stof en
olie, maakt de wisser het leven zwaar.
en gemakkelijke
ng. Showroom
>nd vanaf 10 uur
luto’s met
j-garantie
s,APK+VVN,
j inspectie
).000 km beurt
2 GOIRLE
Besbo automateriaal)
W®3
1. Het juiste wisserblad: de nieu
we Mercedes-Benz wisserbladen
zijn met ingang van het bouwjaar
1990 zodanig verbeterd, dat zij er
voor zorgen dat het wisser- rubber
altijd exact onder een hoek van
45° op de ruit staat. Indien het
nieuwe wisserblad nog niet is toe
gepast (herkenbaar aan een pijl
op de wisserbeugel, zie foto) kan
deze naderhand worden gemon
teerd.
2. Het juiste rubber: een éénarmig
wisserrubber veegt in de praktijk
een oppervlak schoon dat over
eenkomt met de afmeting van vier
voetbalvelden, voordat hij niet
meer goed functioneert. Dat komt
tijdens een normale winter over
een met de periode van november
tot mei. Dan is hij aan vervanging
toe.
3. Dej
leen is
Zoals gebruikelijk heeft het team
van Autovisie weer een forse rit
achter de rug met de nieuwe Auto
van het Jaar. Een afstand van in
totaal maar liefst 17.500 km werd
in drie weken tijd door drie wisse
lende equipes afgelegd in een
Clio RL 1.9 diesel. De enige pech
waarmee de berijders te maken
kregen, waren twee lekke banden
en een lege accu.
Land Rover Discovery in novem
ber 1989. De produktie van Land
Rover kwam in 1990 uit op 68.600
voertuigen, waarvan meer dan 70
procent werd geexporteerd. In
middels is Land Rover de meest
winstgevende tak van British
Aerospace, de eigenaar van
Rover, waarin Honda vorig jaar
een belang van 20 procent ver
wierf.
Slechts op deze manier is er bij
een snelheid van 180 km/u een
goed en helder gezichtsveld mo
gelijk. Dat betekent echter niet dat
het erg zinvol is om bij regen snel
te rijden: reeds bij gemiddelde te-
genwind-waarden bedraagt de
windsnelheid op de ruit 140 km/u.
Hetzelfde geldt als men met 100
km/u in de slipstream van een
vrachtwagen op de snelweg te
recht komt. Desalniettemin kunnen
ook de moderne éénarmige wis
sers slechts perfect functioneren
als de randvoorwaarden kloppen.
Tenslotte moet hij alleen zijn taak
uitvoeren en daarmee de dubbele
Land Rover, de 4x4 divisie van
Rover, heeft vorig jaar een record
aantal auto's verkocht op de ver
schillende Europese markten,
waaronder het Verenigd Konink
rijk, Frankrijk, Italië, Spanje en
Duitsland. In totaal beliep de afzet
66.200 wagens, bijna 27 proqent
meer dan in 1989. De verkoop-
groei was vooral te danken aan
de succesvolle introductie van de
FSO-importeur Abimex in
Ridderkerk heeft een alles
behalve rooskleurig jaar ach
ter de rug.
In 1990 werden slechts 530
FSO's in ons land verkocht,
tegen nog 850 in 1989. Boven
dien werd zowel de dealeror-
ganisatie als het personeels
bestand ingekrompen. Voor
een deel is dit te wijten aan
de onzekere politieke en eco
nomische situatie in Polen,
waar deze auto wordt ge
maakt. Sinds de presidents
verkiezingen is de situatie in
Polen weer genormaliseerd.
Bij de FSO-fabriek heeft een
reorganisatie plaatsgevon-
centraal geplaatste motor met ver
snellingsbak. Door de lichte bouw
en volledig gesloten onderzijde
kan de Hobbycar ook als amfibie-
voertuig worden gebruikt. De auto
kent ook een makkelijk op te zet
ten dakje. Het compacte ding is
3,20 meter lang en 1,60 meter
breed. Het totaal heeft een ge
wicht van 550 kg. Volgens opgave
is met de grootste motor (varië
rend van 1000 tot 1400 cc benzine
of diesel) een topsnelheid moge
lijk van 150 km/u en 10 knopen in
het water.
Wat moet je nu weer voorstellen
bij een Hobbycar. Het gaat om
een aardigheidje wat door WARD
Innovation S.A. uit Asniéres op de
Parijse autotentoonstelling werd
getoond. De vreemde verschijning
heeft een groot aantal in- en uit
klapbare onderdelen. Zo kan de
voorruit helemaal in het front wor
den opgeborgen. De volledig uit
kunststof gemaakte Hobbycar
heeft vier zitplaatsen, die afzon
derlijk weg te klappen zijn. Het
autootje is voorzien van vierwiel-
aandrijving, gekoppeld aan de
De wisser is op deze manier de
verlengde arm van de auto ge
worden en daarom wilden de
technici van Mercedes-Benz AG,
Bosch en SWF zijn taak enigszins
vergemakkelijken.
Zij ontwikkelden reeds jaren gele
den de éénarmige wisser, die niet
meer tegen de stroming van de rij-
wind in werkt, maar als het ware
met de wind in de rug. De regen
wordt niet meer op de ruit heen en
weer geveegd, maar langs de
wissers met de stroming van de
rijwind afgevoerd.
Groter bereik
treintaxi's
De Nederlandse Spoorwegen
hebben met ingang van 1 februari
de geldigheidsgebieden van de
huidige treintaxisteden verder uit
gebreid. Behalve de dertig steden
die al aan het project deelnemen,
zijn nu ook ruim honderd dorpen
en kleine stadjes met de treintaxi
bereikbaar. Hiermee komen bijna
vier miljoen Nederlanders binnen
een geldigheidsgebied van een
treintaxi te wonen.
Treintaxi is een driejarig proef
project in samenwerking met NST
(Nederlandse Samenwerkende
Taxibedrijven) en wordt gedeelte
lijk gesubisidieerd door het Minis
terie van Verkeer en Waterstaat.
Reizigers die in het bezit zijn van
een geldig vervoersbewijs kunnen
voo r vijf gulden aan het NS-loket
een Treintaxibiljet kopen. Voor
dat bedrag huurt men een zit
plaats in een Treintaxi. De chauf
feur mag maximaal tien minuten
wachten op andere gegadigden.
Voor jaarkaarthouders zijn er
bonnenboekjes met tien Treintaxi-
biljetten te koop.
Sinds 1 februari van het vorige
jaar, de dag waarop het project
van start ging, vervoerde Treinta
xi bijna 800.000 reizigers. Voor
1991 verwacht NS het dubbele
aantal klanten voor Treintaxi.
(Bron: Rai)
inspanning van een systeem met
twee wisserbladen leveren. Om te
zorgen dat hij zijn werk optimaal
kan doen, spelen er een aantal
zaken, die gemakkelijk worden
vergeten.
conen en vet op de ruit hulpeloos,
regenwater sec brengt weinig ver
betering in deze situatie. Daarom
hebben de technici tegelijkertijd
twee speciale ruitesproeiervloei-
stoffen ontwikkeld, die de taak
van de wisser vergemakkelijken
en het zicht van de bestuurder
verbeteren. Deze vloeistoffen zijn
op de jaargetijden afgestemd.
Griekenland via een reeks Oost-
europese landen. Daarna ging het
na een overtocht verder door Afri
ka. Via de televisiezender CNN
werd vernomen dat de Golf-oor-
log was begonnen. Al snel werd
duidelijk dat westerlingen in Al-
gerij als provocateurs gezien zou
den worden. Na enige problemen
en een oponthoud van 24 uur kon
het land weer worden verlaten. In
Nederland werden de verschillen
de equipes op de Dam in Amster
dam opgewacht door de alge
meen directeur van Renault Ne
derland, de heer De Butler.
De nieuwe S-klasse, die dit voor
jaar op de markt komt, werd door
ijverige primeur-jagers steeds
weer met twee wissers gefotogra
feerd. Betekent dit dat er afstand
wordt genomen van de veelgepre
zen eenarmige wisser
Geenszins. Alleen de geometri
sche verhoudingen van de voor
ruit van de nieuwe S-klasse heb
ben hier geleid tot een systeem
dat men het best zou kunnen om
schrijven als "éénarmige wisser
met versterking"
De wisser aan de bestuurderszij-
de werkt krukgestuurd met een
slagbeweging van 110 mm, maar
kan het oppervlak tot aan de ruit-
stijl van de passagierszijde niet
helemaal alleen bestrijken. Daar
om wordt de bijrijderszijde slechts
met een simpele cirkelbeweging
gewist door een eenvoudige wis
ser. Zo bereiken de beide met klei
ne spoilers uitgeruste wissers zon
der van de ruit los te komen een
schone voorruit tot 230 km/u. Wat
echter, zoals reeds gezegd, niet
mag betekenen, dat het erg zinvol
is bij regen zo snel te rijden.
Op de voorruit kan reeds een
windsnelheid van 230 km/u optre
den als er 160 km/u wordt gere
den. Bijvoorbeeld door veel tegen
wind en rukwinden die tijdens het
inhalen samenvallen. Het kan
echter geen enkel kwaad als de
wisser iets sneller is dan de rest
van de auto, want een goed zicht
is en blijft altijd belangrijk
FERESSE IN LEAS1NG:JA/NEE
2