FIAT CROMA
CARAVAN
VOOR DE
WINTERSPORT
Nieuwe ronde, nieuwe kansen
OM
Katalysatorauto verkoopt beter
RII-IMPRESSIE
HOW
Fiat
auto
It's Sunny Time
gaat
schone
AUTO
)E REIS.
Nog 4 kandidaten
voor Camel Trophy
eindigen in Bujumbura,
De laatste Nederlandse
ronde werd net als
stimuleren
1
naart 1991 - pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 maart 1991 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
Solextra
fitrmiAni/
4
NISSAN
GARAGE
DENISSEN BV a
Jansenstraat 52-56
jrg - 013-683911
jen wat
.e. is dui-
worden
veel com-
delijk wat betreft zijn keuze. Er zijn sommige uitsteken
de auto's die maar matig verkocht worden. Denk maar
eens aan de Rover 800-serie. Hetzelfde geldt eigenlijk
voor de in 1986 in ons land gelanceerde Fiat Croma.
Om dit model nog een extra kans te geven, werd in Tu
rijn besloten eens flink aan het uiterlijk te sleutelen en
ook technisch het een en ander te wijzigen. We reden
met de 2 liter i.e.
peciale aanbie-
Jynamic en de
rzien van vele
ijsd. Zien wij u
RENAULT”
GEEFT
JE LEVEN
KLEUR
dermeer elektrisch raambedie
ning achter, elektrisch verstelbare
buitenspiegels, breedstralers in
de voorbumper, hoofdsteunen
achterin, een automatische tempe
ratuurregeling, hoogteverstelling
op de bestuurdersstoel en af
standsbediening op de centrale
vergrendeling.
Geometrie
Het Fiat-concem heeft met het Ita
liaanse ministerie van Milieu een
afspraak gemaakt over de stimu
lering van schone auto's in het
eigen land. De regering zal de
zeer hoge belasting op dieselper-
sonenauto's afschaffen. Fiat gaat
meer investeren in onderzoek en
ontwikkeling van schonere diesels
en heeft toegezegd de eerste ver
sies per 1 januari 1992 op de
het Spaanse Cuenca gehouden.
ir toezicht van oud-deelne-
waaronder ook het winnen-
.o van vorig jaar, moesten
twintig overgebleven kandidaten
hun kunnen tonen. Hiertoe werd
er een 400 kilometer lange tocht
afgelegd in vier dagen. De rit
werd verreden met tien Land
Rovers 110 Turbo diesel.
Uit het overgebleven viertal zal
het definitieve duo moeten worden
gevormd. In Parijs zal voorname
lijk worden gekeken wie zich als
de beste twee-eenheid ontpoppen
om in Tanzania en Burundi de
eindstreep te halen.
Croma zijn, voordat over enkele
jaren een nieuw model mag wor
den verwacht. Een deel van het
uitblijven van belangstelling voor
deze prettig rijdende auto is te
danken aan het feit dat het pu
bliek nog moet wennen aan grote
auto's van Fiat, een merk immers
wat groot is geworden met kleine
auto's. Wellicht vereffend de Cro
ma het pad voor zijn definitieve
opvolger.
pe naar de console is verhuisd. Zo
kan ook de bijrijder eventuele sto
ringen signaleren.
De stoelen zijn overtrokken met
nieuwe bekledingsstoffen, terwijl
de veiligheidsgordels voortaan in
hoogte verstelbaar zijn. Andere
wijzigingen omvatten de plaatsing
van verschillende bedieningsor-
ganen.
pletere SX staat in de prijslijst
voor f.46.950,=De turbo is het
meest in prijs gestegen, voorna
melijk door de aanmerkelijk rui
mere uitrustingsspecilicatie:
f.61.950,Tot slot staan de die
sels van de Croma bij de dealer
voor respectievelijk f.47.150,= (D
i.d.) en f.54.400,= (Turbo D).
Fiat maakt er geen geheim van
dat de huidige wijzigingen de
laatste veranderingen aan de
Eind deze maand zullen in de
buurt van Parijs de internationale
selecties plaatsvinden voor de
Camel Trophy 1991. Nederland
stuurt er vier kandidaten naar toe,
die na een drietal selectierondes
uit 1000 mensen naar voren zijn
gekomen. Het zijn de 36 jarige Jan
Pepers, een project manager uit
Oss, Marcel van Bemmel, chauf
feur uit Harmelen, Hans Eil, stu
dent aan de TU Delft en Arjo Ken-
tin, werkzaam bij de rijkspolitie in
Den Haag en woonachtig te Al-
blasserdam. De laatste drie kan
didaten zijn allemaal 27 jaar oud.
De twaalfde Camel Trophy gaat
op 9 mei van start in Dar Es Sa
laam in Tanzania en zal op 26 mei
Burundi,
selectie-
vorig jaar in
_a gehouden.
Onder toezicht van oud-deelne-
mers, w
de düo
mensen denken er
i in de winter te gaan
iperen. Toch is het op
imige campings in de win
tersportgebieden een drukte
van belang. De caravan biedt
wel degelijk mogelijkheden
voor een aangename winter
sportvakantie. De combinatie
auto/caravan moet echter
wel tijdig op de vakantie wor
den voorbereid. Immers het
rijden op sneeuw met een
aanhanger vereist toch enige
ervaring, het manoeuvreren
in de sneeuw vraagt een gro
te dosis behendigheid. Een
goed onderstel en de juiste
schokbrekers bevorderen de
stabiliteit van de combinatie.
Solifer caravans zijn goed op
hun winterse taak berekent.
Eventueel kunnen speciale
banden en sneeuwkettingen
worden bijgeleverd.
Een luxe uitrusting is natuur
lijk aardig, maar kan. in win
terse omstandighedefi meer
dan handig zijn. Wie immers
iedere nacht bij zijn of haar
gang naar het toiletgebouw
een pad moet graven, is dit
gauw beu. Iedere Solifer
heeft echter een eigen toilet
aan boord.
Een ander verschil tussen
winter en zomer is de hoe
veelheid bagage die wordt
meegenomen. Immers een
skipak neemt meer ruimte in
beslag dan de zwembroeken
Alle versies worden voortaan uit
gerust met het zogenaamde Solex
tra getint glas. Deze glassoort
houdt 53% van de zonne-energie
buiten en 78% van de infra-
roodstrling. De auto wordt in de
zon daardoor veel minder warm,
waarbij verschillen tot 10 graden
mogelijk zijn.
Het leveringsprogramma van het
nieuwe model start met de 2.0 i.e.
van 115 pk, goed voor een top
snelheid van 190 km/u. Uiteraard
is deze krachtbron voorzien van
injectie en een geregelde drie
wegkatalysator. Nieuw zijn de ba
lansassen die tegengesteld draai
en en voor een rustige loop van de
motor zorgen. Dit is onder het rij
den goed te merken. Wie de tot
nog toe geleverde Croma 2 liter
kent, zal merken dat het sportief
klinkende rauwe motorgeluid he
lemaal ontbreekt. De auto is merk
baar stiller. Het motorvermogen
wordt via een prettig schakelende
vijfversnellingsbak op de voorwie
len overgebracht, terwijl naar
wens ook een automatische trans
missie te leveren is. De 2 liter mo
tor is leverbaar in combinatie met
de basis interieuruitvoering en de
luxe SX- uitgave. De Croma 2.0
i.e. is echter al voorzien van cen
trale vergrendeling, elektrisch be
diende voorportierruiten, getint
glas, stuurbekrachtiging en van
binnenuit verstelbare buitenspie
gels. De SX is completer met on-
Het topmodel blijft de 2.0 Turbo
i.e. met een 150 pk motor en een
top van 210 km/u. Ook de turbo
heeft nu de genoemde balansas
sen. De uitrusting is enorm com
pleet met ABS, lichtmetalen vel
gen en een schitterende lederen
bekleding.
Het dieselprogramma bestaat uit
twee turbomotoren, een 1.9 liter
met directe inspuiting en de indi
rect ingespoten 2.5 liter. De Turbo
D.i.d. levert met zijn nieuwe com
pressor met variabele geometrie
een vermogen van 94 pk, terwijl
de conventionele turbodiesel goed
is voor 118 pk. De uitrusting van
beide diesels komt vrijwel met de
SX overeen.
Rijdend met de Croma vraag je je
indeAÉpad af, waarom deze auto
zo onaerschat wordt. Het is een
ruime vijfpersoons limousine met
veel ruimte en gebruiksmogelijk
heden. De auto is zeer compleet
uitgerust en heeft een comforta-
bel/sportief weggedrag.
De prijzen van de Croma-reeks
zijn door de veranderinger
gewijzigd. De basis 2.0 i.e.
zend gulden duurder gewc
en kost nu f.40.950,=. De
Laren - De Nederlandse autokoper is vaak ondoorgron- pe wieldop en lichtmetalen velg.
J~1"1-u i---- De veranderingen houden echter
niet bij het uiterlijk op. De indeling
van het ruime interieur is uiter
aard gelijk gebleven. Zo biedt de
Croma een bagage- inhoud van
maar Heist 500 Hter in standaard-
opsteHing. Het dashboard is
nieuw van vormgeving. Er is hier
bij vooral gebruik gemaakt van
zachtere materialen en afgeronde
hoeken. Een aantal versies is
voorzien van een check- control.
Een dertiental controlelampjes
houdt onder andere de juiste wer
king van de veriichting in de ga
ten, kijkt of de deuren gesloten zijn
en meldt storingen aan het niveau
van oHe en koelvloeistof. Voor
heen was dit paneel links van de
-- bestuurder aangebracht, terwijl
Iroma geleverd met een nieuw ty- deze voorziening bij het nieuw ty-
Ook in België neemt het aantal
katalysatorauto's steeds meer toe.
Het Belgische dagblad de Finan
cieel Economische Tijd van vorige
week maakt melding van een ge
middeld aandeel van 30,4 procent
over 1990. Volgens dit dagblad
verdubbelde in de laatste maan
den van het jaar het aantal regis
traties van katalysatorauto's met
een cylinderinhoud kleiner dan 2
Croma valt direct op. De neus is
wat slanker geworden door de
meer aflopende motorkap. De
kleinere koplampen hellen achter
over, terwijl de grille helemaal
aan de family-look voldoet. De
achteriichten worden als het ware
met elkaar verbonden door een
reflectorplaat die over de ach
terklep loopt. Verder wordt de
Croma geleverd met een nieuv
Uter tot ruim 25 procent.
In Nederland is het aantal nieuw
verkochte auto's, dat voorzien is
van een geregelde drieweg-kata-
lysator en daarmee voldoet aan
de US-'83 norm al jaren vrij hoog.
In 1989 ging het om de helft van
de verkochte auto's. Vorig jaar
was dat percentage 70 procent en
voor dit jaar wordt een percenta
ge van 85 procent geraamd.
(Bron: Rai)
van een hele famiUe. Hier
biedt echter een winterbe
stendige voortent oplossing.
Hierin kunnen immers laar
zen, sneeuwschep, bezem,
ski's en skipakken droog wor
den opgeborgen. Ook blijft zo
een enorme hoeveelheid
vocht buiten de caravan.
Let bij het neerzetten van de
caravan op de juiste plaat
sing. Een caravan op een nat
te ondergrond kan bij vertrekt
zijn vastgevroren. Het is daar
om raadzaam zowel wielen
als steunen op een platte te
gel te plaatsen. Zorg ook dat
de electriciteitskabel niet
vastvriest in de sneeuw, dit
kan worden voorkomen door
deze kabel op een stok te
hangen.
Een caravan die meegaat
naar de wintersport moet een
juist werkende kachel hebben
en moet goed geïsoleerd zijn
zowel wat betreft wanden als
de vloer. Heel prettig zijn ook
de dubbele ramen die SoHfer
op haar modellen levert.
Tot slot is het van belang dat
de onderkant van de caravan
bij hevige sneeuwval vrij ge
houden wordt, dit om de ven
tilatie openingen in de bodem
vrij te houden.
Wordt voor het vertrekt en tij
dens de vakantie aan dit
soort zaken gedacht, dan
biedt de caravan zowel in
zomer als winter een groot
plezier.
markt te zullen brengen.
Eveneens per die datum zullen zo
veel benzine-modellen als moge-
lijk geleverd worden met een ge
regelde drie-weg katalysator te
gen een zo laag mogeüjke meer
prijs. Daarmee wordt een jaar
vooruit gelopen op de verpUchting
in de EG. Voorts gaat Fiat toepas
sing van katalysatoren bij in ge
bruik zijnde auto's bevorderen.
In totaal zijn er nu zo'n 300.000
eenheden van de Croma gepro
duceerd. In 1990 werden er 58.000
gemaakt, waarvan er maar helst
33.500 naar de eigen Italiaanse
markt gingen. Toch haalt de Cro
ma in Europa een verkoopaan-
deel van 4,6 in het E-segment.
Check-control
Het compleet nieuwe front van de
Auto's voorzien van een geregel
de driewegkatalysator zijn in de
voormaHge Bondsrepubliek flink
in opmars. Drie jaar geleden was
nog niet de heHt van alle in West-
Duitsland verkochte auto's voor
zien van een katalysator. Tegen
woordig bedraagt het percentage
bijna 100, en is zo'n 20 procent
van het wagenpark met een kata
lysator uitgerust.
Weinig i
aan om:
camp°
sommie
sportc
i bek