FIAT CROMA CARAVAN VOOR DE WINTERSPORT Nieuwe ronde, nieuwe kansen OM Katalysatorauto verkoopt beter RII-IMPRESSIE HOW Fiat auto It's Sunny Time gaat schone AUTO )E REIS. Nog 4 kandidaten voor Camel Trophy eindigen in Bujumbura, De laatste Nederlandse ronde werd net als stimuleren 1 naart 1991 - pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 7 maart 1991 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER Solextra fitrmiAni/ 4 NISSAN GARAGE DENISSEN BV a Jansenstraat 52-56 jrg - 013-683911 jen wat .e. is dui- worden veel com- delijk wat betreft zijn keuze. Er zijn sommige uitsteken de auto's die maar matig verkocht worden. Denk maar eens aan de Rover 800-serie. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de in 1986 in ons land gelanceerde Fiat Croma. Om dit model nog een extra kans te geven, werd in Tu rijn besloten eens flink aan het uiterlijk te sleutelen en ook technisch het een en ander te wijzigen. We reden met de 2 liter i.e. peciale aanbie- Jynamic en de rzien van vele ijsd. Zien wij u RENAULT” GEEFT JE LEVEN KLEUR dermeer elektrisch raambedie ning achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, breedstralers in de voorbumper, hoofdsteunen achterin, een automatische tempe ratuurregeling, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel en af standsbediening op de centrale vergrendeling. Geometrie Het Fiat-concem heeft met het Ita liaanse ministerie van Milieu een afspraak gemaakt over de stimu lering van schone auto's in het eigen land. De regering zal de zeer hoge belasting op dieselper- sonenauto's afschaffen. Fiat gaat meer investeren in onderzoek en ontwikkeling van schonere diesels en heeft toegezegd de eerste ver sies per 1 januari 1992 op de het Spaanse Cuenca gehouden. ir toezicht van oud-deelne- waaronder ook het winnen- .o van vorig jaar, moesten twintig overgebleven kandidaten hun kunnen tonen. Hiertoe werd er een 400 kilometer lange tocht afgelegd in vier dagen. De rit werd verreden met tien Land Rovers 110 Turbo diesel. Uit het overgebleven viertal zal het definitieve duo moeten worden gevormd. In Parijs zal voorname lijk worden gekeken wie zich als de beste twee-eenheid ontpoppen om in Tanzania en Burundi de eindstreep te halen. Croma zijn, voordat over enkele jaren een nieuw model mag wor den verwacht. Een deel van het uitblijven van belangstelling voor deze prettig rijdende auto is te danken aan het feit dat het pu bliek nog moet wennen aan grote auto's van Fiat, een merk immers wat groot is geworden met kleine auto's. Wellicht vereffend de Cro ma het pad voor zijn definitieve opvolger. pe naar de console is verhuisd. Zo kan ook de bijrijder eventuele sto ringen signaleren. De stoelen zijn overtrokken met nieuwe bekledingsstoffen, terwijl de veiligheidsgordels voortaan in hoogte verstelbaar zijn. Andere wijzigingen omvatten de plaatsing van verschillende bedieningsor- ganen. pletere SX staat in de prijslijst voor f.46.950,=De turbo is het meest in prijs gestegen, voorna melijk door de aanmerkelijk rui mere uitrustingsspecilicatie: f.61.950,Tot slot staan de die sels van de Croma bij de dealer voor respectievelijk f.47.150,= (D i.d.) en f.54.400,= (Turbo D). Fiat maakt er geen geheim van dat de huidige wijzigingen de laatste veranderingen aan de Eind deze maand zullen in de buurt van Parijs de internationale selecties plaatsvinden voor de Camel Trophy 1991. Nederland stuurt er vier kandidaten naar toe, die na een drietal selectierondes uit 1000 mensen naar voren zijn gekomen. Het zijn de 36 jarige Jan Pepers, een project manager uit Oss, Marcel van Bemmel, chauf feur uit Harmelen, Hans Eil, stu dent aan de TU Delft en Arjo Ken- tin, werkzaam bij de rijkspolitie in Den Haag en woonachtig te Al- blasserdam. De laatste drie kan didaten zijn allemaal 27 jaar oud. De twaalfde Camel Trophy gaat op 9 mei van start in Dar Es Sa laam in Tanzania en zal op 26 mei Burundi, selectie- vorig jaar in _a gehouden. Onder toezicht van oud-deelne- mers, w de düo mensen denken er i in de winter te gaan iperen. Toch is het op imige campings in de win tersportgebieden een drukte van belang. De caravan biedt wel degelijk mogelijkheden voor een aangename winter sportvakantie. De combinatie auto/caravan moet echter wel tijdig op de vakantie wor den voorbereid. Immers het rijden op sneeuw met een aanhanger vereist toch enige ervaring, het manoeuvreren in de sneeuw vraagt een gro te dosis behendigheid. Een goed onderstel en de juiste schokbrekers bevorderen de stabiliteit van de combinatie. Solifer caravans zijn goed op hun winterse taak berekent. Eventueel kunnen speciale banden en sneeuwkettingen worden bijgeleverd. Een luxe uitrusting is natuur lijk aardig, maar kan. in win terse omstandighedefi meer dan handig zijn. Wie immers iedere nacht bij zijn of haar gang naar het toiletgebouw een pad moet graven, is dit gauw beu. Iedere Solifer heeft echter een eigen toilet aan boord. Een ander verschil tussen winter en zomer is de hoe veelheid bagage die wordt meegenomen. Immers een skipak neemt meer ruimte in beslag dan de zwembroeken Alle versies worden voortaan uit gerust met het zogenaamde Solex tra getint glas. Deze glassoort houdt 53% van de zonne-energie buiten en 78% van de infra- roodstrling. De auto wordt in de zon daardoor veel minder warm, waarbij verschillen tot 10 graden mogelijk zijn. Het leveringsprogramma van het nieuwe model start met de 2.0 i.e. van 115 pk, goed voor een top snelheid van 190 km/u. Uiteraard is deze krachtbron voorzien van injectie en een geregelde drie wegkatalysator. Nieuw zijn de ba lansassen die tegengesteld draai en en voor een rustige loop van de motor zorgen. Dit is onder het rij den goed te merken. Wie de tot nog toe geleverde Croma 2 liter kent, zal merken dat het sportief klinkende rauwe motorgeluid he lemaal ontbreekt. De auto is merk baar stiller. Het motorvermogen wordt via een prettig schakelende vijfversnellingsbak op de voorwie len overgebracht, terwijl naar wens ook een automatische trans missie te leveren is. De 2 liter mo tor is leverbaar in combinatie met de basis interieuruitvoering en de luxe SX- uitgave. De Croma 2.0 i.e. is echter al voorzien van cen trale vergrendeling, elektrisch be diende voorportierruiten, getint glas, stuurbekrachtiging en van binnenuit verstelbare buitenspie gels. De SX is completer met on- Het topmodel blijft de 2.0 Turbo i.e. met een 150 pk motor en een top van 210 km/u. Ook de turbo heeft nu de genoemde balansas sen. De uitrusting is enorm com pleet met ABS, lichtmetalen vel gen en een schitterende lederen bekleding. Het dieselprogramma bestaat uit twee turbomotoren, een 1.9 liter met directe inspuiting en de indi rect ingespoten 2.5 liter. De Turbo D.i.d. levert met zijn nieuwe com pressor met variabele geometrie een vermogen van 94 pk, terwijl de conventionele turbodiesel goed is voor 118 pk. De uitrusting van beide diesels komt vrijwel met de SX overeen. Rijdend met de Croma vraag je je indeAÉpad af, waarom deze auto zo onaerschat wordt. Het is een ruime vijfpersoons limousine met veel ruimte en gebruiksmogelijk heden. De auto is zeer compleet uitgerust en heeft een comforta- bel/sportief weggedrag. De prijzen van de Croma-reeks zijn door de veranderinger gewijzigd. De basis 2.0 i.e. zend gulden duurder gewc en kost nu f.40.950,=. De Laren - De Nederlandse autokoper is vaak ondoorgron- pe wieldop en lichtmetalen velg. J~1"1-u i---- De veranderingen houden echter niet bij het uiterlijk op. De indeling van het ruime interieur is uiter aard gelijk gebleven. Zo biedt de Croma een bagage- inhoud van maar Heist 500 Hter in standaard- opsteHing. Het dashboard is nieuw van vormgeving. Er is hier bij vooral gebruik gemaakt van zachtere materialen en afgeronde hoeken. Een aantal versies is voorzien van een check- control. Een dertiental controlelampjes houdt onder andere de juiste wer king van de veriichting in de ga ten, kijkt of de deuren gesloten zijn en meldt storingen aan het niveau van oHe en koelvloeistof. Voor heen was dit paneel links van de -- bestuurder aangebracht, terwijl Iroma geleverd met een nieuw ty- deze voorziening bij het nieuw ty- Ook in België neemt het aantal katalysatorauto's steeds meer toe. Het Belgische dagblad de Finan cieel Economische Tijd van vorige week maakt melding van een ge middeld aandeel van 30,4 procent over 1990. Volgens dit dagblad verdubbelde in de laatste maan den van het jaar het aantal regis traties van katalysatorauto's met een cylinderinhoud kleiner dan 2 Croma valt direct op. De neus is wat slanker geworden door de meer aflopende motorkap. De kleinere koplampen hellen achter over, terwijl de grille helemaal aan de family-look voldoet. De achteriichten worden als het ware met elkaar verbonden door een reflectorplaat die over de ach terklep loopt. Verder wordt de Croma geleverd met een nieuv Uter tot ruim 25 procent. In Nederland is het aantal nieuw verkochte auto's, dat voorzien is van een geregelde drieweg-kata- lysator en daarmee voldoet aan de US-'83 norm al jaren vrij hoog. In 1989 ging het om de helft van de verkochte auto's. Vorig jaar was dat percentage 70 procent en voor dit jaar wordt een percenta ge van 85 procent geraamd. (Bron: Rai) van een hele famiUe. Hier biedt echter een winterbe stendige voortent oplossing. Hierin kunnen immers laar zen, sneeuwschep, bezem, ski's en skipakken droog wor den opgeborgen. Ook blijft zo een enorme hoeveelheid vocht buiten de caravan. Let bij het neerzetten van de caravan op de juiste plaat sing. Een caravan op een nat te ondergrond kan bij vertrekt zijn vastgevroren. Het is daar om raadzaam zowel wielen als steunen op een platte te gel te plaatsen. Zorg ook dat de electriciteitskabel niet vastvriest in de sneeuw, dit kan worden voorkomen door deze kabel op een stok te hangen. Een caravan die meegaat naar de wintersport moet een juist werkende kachel hebben en moet goed geïsoleerd zijn zowel wat betreft wanden als de vloer. Heel prettig zijn ook de dubbele ramen die SoHfer op haar modellen levert. Tot slot is het van belang dat de onderkant van de caravan bij hevige sneeuwval vrij ge houden wordt, dit om de ven tilatie openingen in de bodem vrij te houden. Wordt voor het vertrekt en tij dens de vakantie aan dit soort zaken gedacht, dan biedt de caravan zowel in zomer als winter een groot plezier. markt te zullen brengen. Eveneens per die datum zullen zo veel benzine-modellen als moge- lijk geleverd worden met een ge regelde drie-weg katalysator te gen een zo laag mogeüjke meer prijs. Daarmee wordt een jaar vooruit gelopen op de verpUchting in de EG. Voorts gaat Fiat toepas sing van katalysatoren bij in ge bruik zijnde auto's bevorderen. In totaal zijn er nu zo'n 300.000 eenheden van de Croma gepro duceerd. In 1990 werden er 58.000 gemaakt, waarvan er maar helst 33.500 naar de eigen Italiaanse markt gingen. Toch haalt de Cro ma in Europa een verkoopaan- deel van 4,6 in het E-segment. Check-control Het compleet nieuwe front van de Auto's voorzien van een geregel de driewegkatalysator zijn in de voormaHge Bondsrepubliek flink in opmars. Drie jaar geleden was nog niet de heHt van alle in West- Duitsland verkochte auto's voor zien van een katalysator. Tegen woordig bedraagt het percentage bijna 100, en is zo'n 20 procent van het wagenpark met een kata lysator uitgerust. Weinig i aan om: camp° sommie sportc i bek

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27