NS: ir Tilburg e.o. H 1.013-563956 M 'Ons ben zunig' Citroen ZX als wereldprimeur SEAT IBIZA NEW STIJLE s u B RS 7UIDno$Tbv fc Nieuwe organisatie Europese auto-indvslrie Onzekere overname Skoda AUTOTEST R U IPEL^S AUTOÜL-T NOORDHOEK w DE AUTOMAAT - Donderdag 7 maart 1991 - pagina 3 naart 1991 - pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER s, 5 FORD ESCORT 1.8 XLD >tor aangebo- Spierballen 626 GLX HB Voorgloeien Het dashboard is eenvoudig. Meubilair Technische gegevens: Clipper toevc luifdak, bijvoor- brede banden... vendien weten precies hoe u ze accessoires iten de beruch- fiskale bijtelling auto-indust Liaison de 1 taan. igens een mooie tgebreide proef- vervolg van pagina 1 Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken Laharatraat 19-21, Tilburg Tel. 013/553678 ODE Prijzen ZZEAi dealer voor de jaren '90 edenen om van binnen te lopen. ,e welkom! Wist vanaf /849,-*? 1989 1988 1988 1988 1988 1987 1987 1986 1986 1986 1986 1983 987 987 988 989 982 986 990 èX af E 013-355575 dra v.a. f32.300,-. ld: de Vectra GLS, i htmetalen velgen. met als I bliek geopend is, biedt i daarvan L> gaan concurrer FordEscc zal vanaf t wijl de export xniddeiukuuooc; v in Nederland lopig in vier u,. Het gebeurt niet snel dat een belangrijke nieuwe auto zo'n slechte pers krijgt bij in troductie als de nieuwe Escort van Ford. Over het algemeen geldt binnen de journa listiek de mening dat als een concern hoog van de toren blaast dat er maar liefst 3.5 miljard in een nieuwe auto is geinvesteerd, dat de betreffende auto dan wel wat voor uitstrevender had mogen zijn. Aan de an dere kant is het niet verkeerd om een suc cesvol concept voort te zetten. Onze tweede langere kennismaking met de nieuwe Es cort betrof een diesel, een auto die we met volle tevredenheid weer bij de importeur terugbrachten. De nieuwe Ibiza, die de toevoe ging "New Style" heeft gekregen, zal vanaf mei bij de Nederlandse het contact automa- ammer genoeg wordt slijke mogelijkheid nog »t op de mistlamp toege- ^^^^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, Tilburg. 013-321405. in de carrosserieklex ook over de nieuwe 1 gedacht, lelijl soluut niet vindï terzijde toont lel voorkomen. Een bedrijf mag niet meer dan 30% van een bepaalde markt in handen hebben, en daar Skoda op dit moment in het eigen land een monopoliepositie op de automarkt heeft, kan de overname door Volkswagen op problemen stuiten. Wat is het toch heerlijk om met een dergelijke diesel te gaan tan ken. Vanwege de behoorlijke tankinhoud van 55 liter is dit niet al te vaak nodig. Gemiddeld re den we 16,5 kilometer op 1 liter, zodat de Escort XLD een actiera dius heeft van ruim 900 km. 'Ons ben dus behoorlijk zunig'. De dieselmotor van Ford is in alle Escort/Orion varianten leverbaar met uitzondering van de Cabrio let. De door ons gereden vijfdeurs verschilt alleen wat betreft het De Ford Escort is een beetje ten onrechte hard aangevallen. De auto is in de praktijk een comfor tabel vervoermiddel voor een ge middeld gezin. Zonder vooruitstre vend genoemd te worden, biedt de XLD een leuke uitrusting en een sterke motor tegen een rede lijke prijs. Vooral wat betreft het brandstofverbruik is de Escort die sel een topper. 18,2 sec. be kleed met een velours stof, terwijl de deurpanelen met een eenvou diger stofje zijn overtrokken. De stoelen zijn wat kort van zitting en bi« den weinig zijdelingse steun, maar zorgen op lange ritten abso luut voor overmatige ver- stuurkolom worden richtingaanw ijzers, grootlicht en ruitewissers bediend. Standaard is een in zes standen regelbare interval. Alle bedieningen wennen snel. Rechts naast het stuur zitten de bedie ningsknoppen voor het mistach- terlicht en de achterruitverwar- ming. Deze laatste schakelt na het uitzetten van tisch uit. Jami eendergeli' steeds niet past. Aardig is dat het stuur in hoogte verstelbaar is. Ondanks de rede lijk zware motor, zijn voor de be sturing niet al te grote spierballen nodig. Het uitzicht vanuit de bestuurders- positie is goed, ook de achterkant is redelijk te overzien. Over het geheel genomen is de Escort een comfortabele auto met achterin een redelijke beenruimte en iets mindere hoofdruimte vanwege de aflopende daklijn. In ieder geval een wagen waar een gemiddeld gezin zeer tevreden mee zal zijn. op basis van 36 maanden, r jaar, exclusief BTW. BTW, exclusief afleverings- ngingen voorbehouden. in ieder geval een model dat een groot publiek zal aanspreken. Bij het betreden van het interieur blijkt de auto over een aantal aar dige specificaties te beschikken. De portieren worden centraal ver grendeld. Het meubilair is kleed met een velours stof, Kort geleden is in München een nieuwe organisatie opgericht waarvan zowel fabrikanten recht reeks als verenigingen deel uit maken, de Association des Con structeurs Europeéns d'Automobi- les, afgekort ACEA. Va; de zijde van de industrie zijn BMW, DAF, Mat, MAN, Mercedes-Benz, Por sche, Renault, Rolls- Royce, Rover, AB Volvo (Zweden), Volvo Car Misschien heeft Ford wel de fout gemaakt in een te korte tijd te veel uitvoeringen op de markt te willen brengen. De nieuwe Escort-reeks biedt immers de mogelijkheid van een drie- en vijfdeurs, een schitte rende vijfdeurs stationcar, de ca briolet, Van en de Orion als se dan. Al deze varianten kwamen vrijwel tegelijk op de markt, zo waar geen gemakkelijke opgave. De autosalon van Genève die inmiddels voor het pu- ipend is, biedt de bezoeker veel primeurs. Eén is de nieuwe Citroen ZX, een auto die moet sren in de middenklasse met auto's als de :ort, Opel Kadett en Volkswagen Golf. De auto tf 16 maart bij de Franse dealers arriveren, ter- e export vanaf 15 mei een aanvang zal nemen. De ïnklasse Citroën zal echter pas vanaf september d op de markt komen. De auto komt er voor- uitvoeringen: Reflex, Avantage, Aura en 11.4. 1.6 en 1.9 liter motoren. aantal portieren met de iets goed kopere driedeurs. De auto wordt geleverd vanaf f.30.180,= terwijl de vijfdeurs voor f.31.200,= in de prijslijst staat. De auto biedt daar voor comfortabele rij-eigenschap- pen en een uitrustingsniveau dat precies tussen basis en luxueus in hangt. De uiterst aantrekkelijke Escort Clipper (stationwagon) wordt met dieselmotor aangebo den voor f.33.860,= moeidheid. De rugleuning is trap loos verstelbaar, terwijl ook de hoofdsteunen in hoek te variëren zijn. De achterbank is voorzien van een middenarmsteun en is in delen neerklapbaar. De koffer ruimte is met een inhoud van 380 liter zeer bevredigend, dit kan echter tot 1120 liter worden uitge breid. mobile). In het CCMC waren de fabrikanten zelf vertegenwoor digd - voor Nederland dus DAF en Volvo Car - en in het CLCA de overkoepelende o’-ganisaties, voor Nederland de Rai. (Nederland) en V.A.G. toegetre den met als nieuwe leden de Europese vestigingen van Ford en General Motors. Ook is Saab-Sca- nia nu toegelaten. Tot voorzitter is benoemd R. Lévy die ook voorzitter van het CCMC was. Algemeen secretaris wordt J.M. Lepeu afkomstig van Renault en uitvoerend secretaris R. Beger, tot nu toe secretaris van het CLCA. In een verklaring zegt de heer Lévy het te betreuren dat PSA geen lid van de nieuwe ver eniging is geworden, maar spreekt daarbij de hoop uit dat het concern zich hierover nog wil beraden. (Bron: Rai) maar fantasievol vormgegeven. Heel handig is het open vak bo ven het dashboardkastje. Het in strumentarium bestaat uit een check- control met verschilende controlelampjes, snelheidsmeter, temperatuurmeter en brandstof- meter. Een toerenteller behoort niet tot de mogelijkheden. Uit- stroomopeningen voor verwar ming en ventilatie zijn op vier plaatsen op het dashboard te vin den en allen afzonderlijk te rege len. Met de twee sprieten aan de Eind vorig jaar verdween wegens meningsverschillen over het stern er’-, ï’S’ i de "v fc brikanten, de Europese ?rganisa- tie voor de auto-Haustrie CCMC (Comité -les Constructeurs du March. Jommum). Aan president E. von Kuenheim van BMW is toen gevraagd moge lijkheden te onderzoeken om te komen tot een nieuwe verenig’’ Dit onderzoek heeft zich vervol gens ook gericht op eventuele in tegratie met de vereniging van landelijke organisaties van de strie CLCA (Comité de i la Construction Auto- iielen worden et 6 maanden K roon garantie Ford creeerde voor de dieselver- sie een speciale uitvoering met zijn eigen naam en eigen uitrus- tingsspecificatie. Ondanks het feit dat onze testauto de vermelding "CL" op de vijfde deur had staan, krijgt de diesel in werkelijkheid de toevoeging "XLD". Aan de buiten kant komt de XLD vrijwel volledig met de CL overeen. De auto heeft grijze bumpers met een chromen bies, nette stootstrips op de flan ken, keurige wieldoppen, twee buitenspiegels die van binnenuit verstelbaar zijn, een achterruit- wisser met sproeier en een grille jut. En hoe er i Escort wordt jk kunnen we hem ab- len. Vooral de ach- ïkker breed. Het is dealers te vinden zijn. Over de de finitieve prijzen is nog niets be kend. De Special zal maximaal 2% omhoog gaan, terwijl de prijsve- randering bij de CLX en GLX wat hoger zal uitvallen. Dit laatste is vooral te wijten aan het feit dat de uitrusting ten opzichte van het oude model is uitgebreid. Dit zal betekenen dat de vernieuwde Seat Ibiza vanaf zo'n f. 19.000, te koop zal zijn. Importeur Pon Car hoopt in dit jaar zo'n 12.000 voer tuigen te verkopen inclusief de Terra. De groei van het merk zal voor een deel van de nieuwe Ibiza komen, maar ook worden veroor zaakt door de nieuwe Toledo, een grote middenklasser, die in april aan de pers zal worden voorge steld. We horen zodoende binnen kort meer van Seat. tekent dit dat de Escort goed met het verkeer meekomt. Even nog een extra sprintje trekken om nog net het stoplicht te halen, dat is er evenwel niet bij. Ford geeft voor de Escort diesel een top op van 152 km/u. Daar we met een exem plaar te maken hadden, wat nog geen 1500 km had gelopen, wisten we deze waarde nauwelijks te ha len. Tot 120 km/u is het geen pro bleem. Vooral als de krachtbron op toeren blijft, is er voldoende bereidwilligheid tot presteren. Van 120 tot 140 km/u (dat mogen we niet eens) gaat het al heel wat moeizamer, terwijl in ons geval al les boven deze laatste waarde ue m ae vonge sene wera een kwestlTe V°n 9®luk en duceerd. De laatste model- w°s- Toch reed de auto aan de oude Escort werden al het f van„de testperiode aan merkelijk sneller. Aan de rij-eigenschappen van de Ibiza is weinig veranderd, dat was immers niet echt nodig. Het is ook als 1.2 een sportief rijdend karretje dat zeer uitnodigd tot for se bochtsnelheden. Uiteraard is de 1.5 SXi merkbaar sportiever, vooral door zijn extra vermogen. De zitpositie is helaas niet hele maal ideaal, maar langere ritten met het vorige model hebben ge leerd dat dit meer een kwestie van wennen is. Helaas zijn ze bij de veranderingen vergeten de gor dels voorin in hoogte verstelbaar te maken. De Escort/Orion is met één diesel motor te leveren, een 1.8 liter van eigen fabrikaat. Deze krachtbron werd ontwikkeld uit de 1.6 liter diesel die in de vorige serie werd geïntroduceerd. De laatste model- met deze grotere versie aangebo den. De exact 1753 cc metende 4- pitter ligt dwars voorin en levert een vermogen van 60 pk bij 4800 tr/min en een koppel van 110 Nm bij 2500 tr/min. Via een handge- schakelde vijfbak worden de voorwielen aangedreven. Deze combinatie van motor en versnel lingsbak is zeer gewillig. Na een zeer korte voorgloeitijd slaat hij ook bij lagere temperaturen pro bleemloos aan en loopt de motor soepel rond. Uiteraard laat de koude krachtbron flink van zich horen. Het geluid is over het ge heel genomen niet onsympathiek, terwijl het geweld bij hoge snelhe den zeer binnen de perken blijft. We kunnen de 1.8 D het beste ty peren als een modem werkpaard met toch heel behoorlijke presta ties. Het sprintje van 0 tot 100 in 18,1 seconden is natuurlijk geen wereldtijd, maar in de praktijk be- Volkswagen heeft op dit moment een belang in Skoda van 31%. Het is echter de vraag of dit aandeel kan worden opgevoerd tot de voorgenomen 70% in 1995. Het parlement van Tsjechoslowakije heeft begin februari een wet aan genomen die kartelvorming moet Merk en type: Ford Escort 1.8 XLD 5-deurs Aantal cylinders: 4 Cylinderinhoud: 1753 cc Boring x slag: 82,5 x 82 mm Vermogen: 60 pk bij 4800 tr/min Koppel: 110 Nm bij 2500 tr/min Afmetingen: lengte 4,03 meter, breedte 1,69 meter Gewicht: 986 kg Prestaties: - topsnelheid 152km/i - acceleratie 0-100 in 1 Verbruik: - bij 90 km/u 4,2 liter/100 km - bij 120 km/u 5,6 liter/100 km - stad 6,0 liter/100 km Prijs: f.31.200,= Z8-26-5J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23