NS:
ir Tilburg e.o. H
1.013-563956 M
'Ons ben zunig'
Citroen ZX
als
wereldprimeur
SEAT IBIZA NEW STIJLE
s
u
B
RS
7UIDno$Tbv
fc
Nieuwe organisatie Europese auto-indvslrie
Onzekere overname Skoda
AUTOTEST
R
U
IPEL^S
AUTOÜL-T
NOORDHOEK
w
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 maart 1991 - pagina 3
naart 1991 - pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
s, 5
FORD ESCORT 1.8 XLD
>tor aangebo-
Spierballen
626 GLX HB
Voorgloeien
Het dashboard is eenvoudig.
Meubilair
Technische gegevens:
Clipper
toevc
luifdak, bijvoor-
brede banden...
vendien weten
precies hoe u
ze accessoires
iten de beruch-
fiskale bijtelling
auto-indust
Liaison de 1
taan.
igens een mooie
tgebreide proef-
vervolg van pagina 1
Officieel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken
Laharatraat 19-21, Tilburg
Tel. 013/553678
ODE
Prijzen
ZZEAi dealer voor de jaren '90
edenen om van
binnen te lopen.
,e welkom! Wist
vanaf /849,-*?
1989
1988
1988
1988
1988
1987
1987
1986
1986
1986
1986
1983
987
987
988
989
982
986
990
èX
af E
013-355575
dra v.a. f32.300,-.
ld: de Vectra GLS, i
htmetalen velgen.
met als I
bliek geopend is, biedt i
daarvan L>
gaan concurrer
FordEscc
zal vanaf t
wijl de export
xniddeiukuuooc; v
in Nederland
lopig in vier u,.
Het gebeurt niet snel dat een belangrijke
nieuwe auto zo'n slechte pers krijgt bij in
troductie als de nieuwe Escort van Ford.
Over het algemeen geldt binnen de journa
listiek de mening dat als een concern hoog
van de toren blaast dat er maar liefst 3.5
miljard in een nieuwe auto is geinvesteerd,
dat de betreffende auto dan wel wat voor
uitstrevender had mogen zijn. Aan de an
dere kant is het niet verkeerd om een suc
cesvol concept voort te zetten. Onze tweede
langere kennismaking met de nieuwe Es
cort betrof een diesel, een auto die we met
volle tevredenheid weer bij de importeur
terugbrachten.
De nieuwe Ibiza, die de toevoe
ging "New Style" heeft gekregen,
zal vanaf mei bij de Nederlandse
het contact automa-
ammer genoeg wordt
slijke mogelijkheid nog
»t op de mistlamp toege-
^^^^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, Tilburg. 013-321405.
in de carrosserieklex
ook over de nieuwe 1
gedacht, lelijl
soluut niet vindï
terzijde toont lel
voorkomen. Een bedrijf mag niet
meer dan 30% van een bepaalde
markt in handen hebben, en daar
Skoda op dit moment in het eigen
land een monopoliepositie op de
automarkt heeft, kan de overname
door Volkswagen op problemen
stuiten.
Wat is het toch heerlijk om met
een dergelijke diesel te gaan tan
ken. Vanwege de behoorlijke
tankinhoud van 55 liter is dit niet
al te vaak nodig. Gemiddeld re
den we 16,5 kilometer op 1 liter,
zodat de Escort XLD een actiera
dius heeft van ruim 900 km. 'Ons
ben dus behoorlijk zunig'.
De dieselmotor van Ford is in alle
Escort/Orion varianten leverbaar
met uitzondering van de Cabrio
let. De door ons gereden vijfdeurs
verschilt alleen wat betreft het
De Ford Escort is een beetje ten
onrechte hard aangevallen. De
auto is in de praktijk een comfor
tabel vervoermiddel voor een ge
middeld gezin. Zonder vooruitstre
vend genoemd te worden, biedt
de XLD een leuke uitrusting en
een sterke motor tegen een rede
lijke prijs. Vooral wat betreft het
brandstofverbruik is de Escort die
sel een topper.
18,2 sec.
be
kleed met een velours stof, terwijl
de deurpanelen met een eenvou
diger stofje zijn overtrokken. De
stoelen zijn wat kort van zitting en
bi« den weinig zijdelingse steun,
maar zorgen op lange ritten abso
luut voor overmatige ver-
stuurkolom worden richtingaanw
ijzers, grootlicht en ruitewissers
bediend. Standaard is een in zes
standen regelbare interval. Alle
bedieningen wennen snel. Rechts
naast het stuur zitten de bedie
ningsknoppen voor het mistach-
terlicht en de achterruitverwar-
ming. Deze laatste schakelt na het
uitzetten van
tisch uit. Jami
eendergeli'
steeds niet
past.
Aardig is dat het stuur in hoogte
verstelbaar is. Ondanks de rede
lijk zware motor, zijn voor de be
sturing niet al te grote spierballen
nodig.
Het uitzicht vanuit de bestuurders-
positie is goed, ook de achterkant
is redelijk te overzien. Over het
geheel genomen is de Escort een
comfortabele auto met achterin
een redelijke beenruimte en iets
mindere hoofdruimte vanwege de
aflopende daklijn. In ieder geval
een wagen waar een gemiddeld
gezin zeer tevreden mee zal zijn.
op basis van 36 maanden,
r jaar, exclusief BTW.
BTW, exclusief afleverings-
ngingen voorbehouden.
in ieder geval een model dat een
groot publiek zal aanspreken.
Bij het betreden van het interieur
blijkt de auto over een aantal aar
dige specificaties te beschikken.
De portieren worden centraal ver
grendeld. Het meubilair is
kleed met een velours stof,
Kort geleden is in München een
nieuwe organisatie opgericht
waarvan zowel fabrikanten recht
reeks als verenigingen deel uit
maken, de Association des Con
structeurs Europeéns d'Automobi-
les, afgekort ACEA. Va; de zijde
van de industrie zijn BMW, DAF,
Mat, MAN, Mercedes-Benz, Por
sche, Renault, Rolls- Royce, Rover,
AB Volvo (Zweden), Volvo Car
Misschien heeft Ford wel de fout
gemaakt in een te korte tijd te veel
uitvoeringen op de markt te willen
brengen. De nieuwe Escort-reeks
biedt immers de mogelijkheid van
een drie- en vijfdeurs, een schitte
rende vijfdeurs stationcar, de ca
briolet, Van en de Orion als se
dan. Al deze varianten kwamen
vrijwel tegelijk op de markt, zo
waar geen gemakkelijke opgave.
De autosalon van Genève die inmiddels voor het pu-
ipend is, biedt de bezoeker veel primeurs. Eén
is de nieuwe Citroen ZX, een auto die moet
sren in de middenklasse met auto's als de
:ort, Opel Kadett en Volkswagen Golf. De auto
tf 16 maart bij de Franse dealers arriveren, ter-
e export vanaf 15 mei een aanvang zal nemen. De
ïnklasse Citroën zal echter pas vanaf september
d op de markt komen. De auto komt er voor-
uitvoeringen: Reflex, Avantage, Aura en
11.4. 1.6 en 1.9 liter motoren.
aantal portieren met de iets goed
kopere driedeurs. De auto wordt
geleverd vanaf f.30.180,= terwijl
de vijfdeurs voor f.31.200,= in de
prijslijst staat. De auto biedt daar
voor comfortabele rij-eigenschap-
pen en een uitrustingsniveau dat
precies tussen basis en luxueus in
hangt. De uiterst aantrekkelijke
Escort Clipper (stationwagon)
wordt met dieselmotor aangebo
den voor f.33.860,=
moeidheid. De rugleuning is trap
loos verstelbaar, terwijl ook de
hoofdsteunen in hoek te variëren
zijn. De achterbank is voorzien
van een middenarmsteun en is in
delen neerklapbaar. De koffer
ruimte is met een inhoud van 380
liter zeer bevredigend, dit kan
echter tot 1120 liter worden uitge
breid.
mobile). In het CCMC waren de
fabrikanten zelf vertegenwoor
digd - voor Nederland dus DAF en
Volvo Car - en in het CLCA de
overkoepelende o’-ganisaties,
voor Nederland de Rai.
(Nederland) en V.A.G. toegetre
den met als nieuwe leden de
Europese vestigingen van Ford en
General Motors. Ook is Saab-Sca-
nia nu toegelaten.
Tot voorzitter is benoemd R. Lévy
die ook voorzitter van het CCMC
was. Algemeen secretaris wordt
J.M. Lepeu afkomstig van Renault
en uitvoerend secretaris R. Beger,
tot nu toe secretaris van het
CLCA. In een verklaring zegt de
heer Lévy het te betreuren dat
PSA geen lid van de nieuwe ver
eniging is geworden, maar
spreekt daarbij de hoop uit dat
het concern zich hierover nog wil
beraden. (Bron: Rai)
maar fantasievol vormgegeven.
Heel handig is het open vak bo
ven het dashboardkastje. Het in
strumentarium bestaat uit een
check- control met verschilende
controlelampjes, snelheidsmeter,
temperatuurmeter en brandstof-
meter. Een toerenteller behoort
niet tot de mogelijkheden. Uit-
stroomopeningen voor verwar
ming en ventilatie zijn op vier
plaatsen op het dashboard te vin
den en allen afzonderlijk te rege
len. Met de twee sprieten aan de
Eind vorig jaar verdween wegens
meningsverschillen over het stern
er’-, ï’S’ i de "v fc
brikanten, de Europese ?rganisa-
tie voor de auto-Haustrie CCMC
(Comité -les Constructeurs du
March. Jommum).
Aan president E. von Kuenheim
van BMW is toen gevraagd moge
lijkheden te onderzoeken om te
komen tot een nieuwe verenig’’
Dit onderzoek heeft zich vervol
gens ook gericht op eventuele in
tegratie met de vereniging van
landelijke organisaties van de
strie CLCA (Comité de
i la Construction Auto-
iielen worden
et 6 maanden K
roon garantie
Ford creeerde voor de dieselver-
sie een speciale uitvoering met
zijn eigen naam en eigen uitrus-
tingsspecificatie. Ondanks het feit
dat onze testauto de vermelding
"CL" op de vijfde deur had staan,
krijgt de diesel in werkelijkheid de
toevoeging "XLD". Aan de buiten
kant komt de XLD vrijwel volledig
met de CL overeen. De auto heeft
grijze bumpers met een chromen
bies, nette stootstrips op de flan
ken, keurige wieldoppen, twee
buitenspiegels die van binnenuit
verstelbaar zijn, een achterruit-
wisser met sproeier en een grille
jut. En hoe er
i Escort wordt
jk kunnen we hem ab-
len. Vooral de ach-
ïkker breed. Het is
dealers te vinden zijn. Over de de
finitieve prijzen is nog niets be
kend. De Special zal maximaal 2%
omhoog gaan, terwijl de prijsve-
randering bij de CLX en GLX wat
hoger zal uitvallen. Dit laatste is
vooral te wijten aan het feit dat de
uitrusting ten opzichte van het
oude model is uitgebreid. Dit zal
betekenen dat de vernieuwde
Seat Ibiza vanaf zo'n f. 19.000, te
koop zal zijn. Importeur Pon Car
hoopt in dit jaar zo'n 12.000 voer
tuigen te verkopen inclusief de
Terra. De groei van het merk zal
voor een deel van de nieuwe Ibiza
komen, maar ook worden veroor
zaakt door de nieuwe Toledo, een
grote middenklasser, die in april
aan de pers zal worden voorge
steld. We horen zodoende binnen
kort meer van Seat.
tekent dit dat de Escort goed met
het verkeer meekomt. Even nog
een extra sprintje trekken om nog
net het stoplicht te halen, dat is er
evenwel niet bij. Ford geeft voor
de Escort diesel een top op van
152 km/u. Daar we met een exem
plaar te maken hadden, wat nog
geen 1500 km had gelopen, wisten
we deze waarde nauwelijks te ha
len. Tot 120 km/u is het geen pro
bleem. Vooral als de krachtbron
op toeren blijft, is er voldoende
bereidwilligheid tot presteren.
Van 120 tot 140 km/u (dat mogen
we niet eens) gaat het al heel wat
moeizamer, terwijl in ons geval al
les boven deze laatste waarde
ue m ae vonge sene wera een kwestlTe V°n 9®luk en
duceerd. De laatste model- w°s- Toch reed de auto aan
de oude Escort werden al het f van„de testperiode aan
merkelijk sneller.
Aan de rij-eigenschappen van de
Ibiza is weinig veranderd, dat
was immers niet echt nodig. Het is
ook als 1.2 een sportief rijdend
karretje dat zeer uitnodigd tot for
se bochtsnelheden. Uiteraard is
de 1.5 SXi merkbaar sportiever,
vooral door zijn extra vermogen.
De zitpositie is helaas niet hele
maal ideaal, maar langere ritten
met het vorige model hebben ge
leerd dat dit meer een kwestie van
wennen is. Helaas zijn ze bij de
veranderingen vergeten de gor
dels voorin in hoogte verstelbaar
te maken.
De Escort/Orion is met één diesel
motor te leveren, een 1.8 liter van
eigen fabrikaat. Deze krachtbron
werd ontwikkeld uit de 1.6 liter
diesel die in de vorige serie werd
geïntroduceerd. De laatste model-
met deze grotere versie aangebo
den. De exact 1753 cc metende 4-
pitter ligt dwars voorin en levert
een vermogen van 60 pk bij 4800
tr/min en een koppel van 110 Nm
bij 2500 tr/min. Via een handge-
schakelde vijfbak worden de
voorwielen aangedreven. Deze
combinatie van motor en versnel
lingsbak is zeer gewillig. Na een
zeer korte voorgloeitijd slaat hij
ook bij lagere temperaturen pro
bleemloos aan en loopt de motor
soepel rond. Uiteraard laat de
koude krachtbron flink van zich
horen. Het geluid is over het ge
heel genomen niet onsympathiek,
terwijl het geweld bij hoge snelhe
den zeer binnen de perken blijft.
We kunnen de 1.8 D het beste ty
peren als een modem werkpaard
met toch heel behoorlijke presta
ties. Het sprintje van 0 tot 100 in
18,1 seconden is natuurlijk geen
wereldtijd, maar in de praktijk be-
Volkswagen heeft op dit moment
een belang in Skoda van 31%. Het
is echter de vraag of dit aandeel
kan worden opgevoerd tot de
voorgenomen 70% in 1995. Het
parlement van Tsjechoslowakije
heeft begin februari een wet aan
genomen die kartelvorming moet
Merk en type: Ford Escort 1.8 XLD
5-deurs
Aantal cylinders: 4
Cylinderinhoud: 1753 cc
Boring x slag: 82,5 x 82 mm
Vermogen: 60 pk bij 4800 tr/min
Koppel: 110 Nm bij 2500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,03 meter,
breedte 1,69 meter
Gewicht: 986 kg
Prestaties:
- topsnelheid 152km/i
- acceleratie 0-100 in 1
Verbruik:
- bij 90 km/u 4,2 liter/100 km
- bij 120 km/u 5,6 liter/100 km
- stad 6,0 liter/100 km
Prijs: f.31.200,=
Z8-26-5J