PEUGEOT 205 D TURBO
)NS
Circuit-
diesel
Autobranche
schreeuwt om goed
opgeleid personeel
Alfa 33-show
Ibiza Sevilla exclusief bij Zuid-Oost
4x4 jaarboek
met verrassing
bij Wouters
s
IS
itrum
:BV
3EVOLG.
lealers
It’s Sunny Time
r e s
bruari 1991 - pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 28 februari 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
non
als
03*
Vervolg van p. 1
emet.
Opendag
Eficiële
enz dealer
ir dealer.
13
op Zand
>-1553
Bur
Till
G4R4G£
DENISSEN BV a
«met1987
met1986
1986
s
1988
1989
t met1988
s
2X1986
1985
1985
1988
1988
1988
s
enbachstraat
ken die je op
wel zou vei
beide zake
en de lichtmc
Naast deze extra's hangt er ook
een extra interessant prijskaartje
Als dieselland bij uitstek is Frankrijk goed voor een
aantal trendsetters. Peugeot kwam al eind jaren vijftig
met een dieselmotor in een personenauto. Volkswagen
introduceerde in de middenklasse de diesel, terwijl
Peugeot nog een stapje omlaag ging. Met de 205 met
1.8 liter dieselmotor baarde het merk half jaren tachtig
veel opzien. Eén van de nieuwste ontwikkelingen is de
12- kleppendiesel in de 605 en XM, terwijl ook de nieu
we 205 turbodiesel een noviteit genoemd mag worden.
Het blijkt in ieder geval een auto te zijn, waarbij alle
'ouderwetse' bezwaren van een dieselmotor zijn weg
genomen.
weer dat uw
?en officieel
jordeel is.
een
s lekker
ivreersnel-
f zware
>urg. Jansenstraat 52-56
ilburg - 013-683911
Seat dealer Zuid-Oost aan de
Hoevenseweg 92d in Tilburg,
heeft wederom een nieuwtje in
huis. In de showroom staat name
lijk een Speciale Ibiza te pronken.
De Seat Ibiza Sevilla XL 1.2 injec
tie 3 deurs. Een zeer sportieve
natuurlijk de nodige controle-
lampjes, waarbij die van het
voorgloeien en de indicatie voor
water in de brandstoftank speci
fiek voor een dieselmotor zijn. De
voorgloeitijd bij koude motor is
"ormaal, maar zeker niet zo kort
als van menig andere moderne
diesel. Een turbodrukmeter blijkt
er bij de meeste turbodiesels nog
steeds niet af te kunnen.
den. De voor Nederland zo suc
cesvol verlopen Camel Trophy
wordt uiteraard niet vergeten, ter
wijl ook andere voor vierwielaan-
gedreven voertuigen belangrijke
zaken aan bod komen, zoals ban
den en het gebruik van een aan
hangwagen. Verder nog wat
items over de toekomst in 4x4 en
het maken van een gletsjertocht
door Ijsland.
Liefhebbers van vierwielaange-
dreven auto's vinden bij de boek
handel weer het 4x4 Jaarboek van
Hans Kuipers. In het boek komen
de meeste in ons land leverbare
vierwielaangedreven auto's aan
bod, zowel terreinauto's als perso
nenwagens. Aan de hand van
tests worden enkele nieuwkomers
uitgebreid behandeld. Verder na
tuurlijk aandacht voor de Parijs-
Dakar-rally. Het boek volgt nauw
gezet de bouw van de Toyota 4-
runner waarmee Kees en Mieke
Tijsterman deze zware rally re
pen voor de bediening van ver
warming en ventilatie, een aantal
bedieningsknopjes en de plaats
voor een radio. Opbergruimte is
er in het verlichte en afsluitbare
dashboardkastje, de portierbak-
ken en in enkele kleinere ruimtes
in de console. Aan de complete
uitrusting ontbreken slechts de
centrale vergrendeling en elek
trisch bediende portierruiten, za-
een dergelijk model
jrwachten. Gelukkig zijn
een net als het schuifdak
letalen velgen tegen
Het boek is te koop voor f.24,50 en
telt 176 pagina's. (ISBN 906120
«05x1
auto met vele extra's zoals spat- aan. Normaal zou u bij aanschaf
scherm verbreders, zwarte luch- 21.895,- moeten betalen, echter
heeft de Sevilla een aktieprijs van
21.195,-. Een kleine rekensom
geeft een voordeel van 700,- aan,
meer dan genoeg voor een zonnig
ritje naar Sevilla.
Technische gegevens:
Merk en type: Peugeot 205 D turbo
(3-deurs)
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1768 cc
Boring x slag: 80 x 88 mm
Vermogen: 78 pk bij 4300 tr/min
Koppel: 160 Nm bij 2100 tr/min
Afmetingen: lengte 3,70 meter,
breedte 1,56 meter
Gewicht: 865 kg
Prestaties: topsnelheid 175 km/u
acceleratie 0-100 in 12,2 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 4,6 liter/100
km
bij 120 km/u 6,9 liter/100 km
stad 6,6 liter/100 km
Prijs: f.33.495,=
Meerprijs
Het dashboard is aardig van
vormgeving. De middenconsole
wordt opgevuld met twee uit-
stroomopeningen, drie draaiknop-
Tot slot is er dan nog de IVA in
Driebergen die meer opleid in de
technisch/commerciële hoek van
De officiële Alfa Romeo-dea-
ler voor Tilburg en omstreken,
Wouters Autobedrijven, houdt
van vrijdag 1 tot en met zater
dag 9 maart een show die
speciaal gewijd is aan de Al
fa 33. Het complete program
ma zal in de showroom aan
de Petrus Loosjesstraat 11 te
zien zijn inclusief de meest re
cente uitbreiding, de 1.5 i.e.
als vijfdeurs of fraaie Sport-
wagon. Het programma be
gint met de zeer aantrekkelij
ke 1.3 terwijl aan de boven
kant kan worden gekozen uit
verschillende versies met de
1.7 liter injectiemotor met 2 of
4 kleppen per cylinder. Een
complete reeks met voor
iedereen wat wils.
Als speciale gast op de Alfa
een achterruitwisser en getint
glas.
Maar ook het interieur straalt be
schaafde sportivitiet uit. De voor
stoelen zijn direct uit de GTi over
genomen. Wel werd de bekle-
dingsstof gewijzigd: effen velours
aan de randen en gestreept in het
midden. Deze bekledingsstof komt
ook op de portierpanelen terug.
Door de hoge randen aan zitting
en rugleuning geeft het meubilair
enorm veel steun. Ruimte is er
voorin voldoende, terwijl ook ach
terin best twee volwassenen kun
nen plaatsnemen. Gezien de com
pacte buitenafmetingen is de 205
een ruime auto aan de binnen
kant.
Achter het sportieve driespakige
stuurtje zit een bijzonder compleet
dashboard. Ook dit is vrijwel on
gewijzigd van de XS overgeno
men. Naast de toerenteller en
snelheidsmeter zitten een brand
stof- en temperatuurmeter. Verder
Peugeot heeft zijn huidige succes
vooral aan de kleine 205 te dan
ken. Ondanks zijn inmiddels res
pectabele leeftijd 'smoelt' de auto
nog steeds enorm goed. Zeker in
het geval van de 205 D turbo
waarbij de onderkant van de
bumpers in de carrosseriekleur is
gespoten en mistlampen voor wor
den gemonteerd. Uiteraard geven
de nieuwe witte clignoteurs de
auto net een iets andere aanblik,
wat ook geldt voor de gewijzigde
achterlichten.
GTi-stoelen
De 205 D turbo komt wat uiterlijk
betreft, op het typeplaatje na, vol
ledig overeen met de sportieve
XS. Dit betekent dat de auto stan
daard is voorzien van sportieve
stalen velgen met 165/70 R 13
banden. Verder heeft de auto be-
schermstrips op de flanken, be
schaafde striping, twee van bin
nenuit verstelbare buitenspiegels,
jaar zit er nog steeds enorm veel
leven in de kleinste van Peugeot.
De Turbodiesel vormt een leuke
uitbreiding van het programma.
Het aardig is dat de auto hele
maal gelijkwaardig is aan de XS
wat betreft uitstraling en uitrus
ting. De motor levert prima presta
ties bij een gunstig verbruik, ter
wijl de wegligging en het comfort
ook dik in orde zijn.
nauwkeurig bedienen met e
kort pookje. De besturing is
direct, alleen bij manouv
heden voel je de relatief
motor op de voorwielen drukken.
De motor maakt van deze 205 een
waar toverdoosje. De 1768 cc die
sel is al vele jaren in deze kleine
auto te koop. De eerste turbodiesel
op basis van deze krachtbron ver
scheen in de 405, waar de motor
nog is voorzien van een interkoe-
ler. Ook de 309 kent een versie
met deze rappe machine, echter
zonder de interkoeler, een confi
guratie die we exact ook zo in de
205 vinden. De krachtbron is goed
voor een vermogen van 78 pk dat
bij 4300 tr/min wordt bereikt. Het
maximale koppel van 160 Nm is al
bij 2100 tr/min beschikbaar. Deze
fantastische waarden gecombi
neerd met een totaalgewicht van
865 kg leveren een uitstekend
prestatieniveau op. De 205 D turbo
,e9en haalt een top van 175 km/u en
De hïndgeschakelde vijfbak laat ^dniar «SToO^/T^
zich wat hakerig, maar uiterst
Frans comfort
Bij lekker dóórtrekken is het flui
tende geluid van de turbo goed
hoorbaar, maar absoluut niet hin
derlijk. De motor is ook niet ru
moerig te noemen. Heerlijk is ook
dat de turbo van tussenaccelera-
ties een feest maakt. Veel schake
len is daarom overbodig.
Over het geheel genomen is deze
205 sportief. Niet alleen d oor zijn
prestaties en rijke uitrusting, maar
zeker ook door zijn wegligging.
De auto kan bijzonder strak en
met een hoge snelheid een bocht
worden ingestuurd. De carrosse
rie helt dan wel enigszins ever,
maar het geheel blijft enorm con
troleerbaar. Daarnaast beschikt
ook deze 205 over het bekende
Franse comfort, zodat lange snel-
wegritten bijzonder ontspannen
kunnen worden afgelegd.
De HTO Apeldoorn is de enige
school binnen het hoger beroeps
onderwijs met een speciale rich
ting Autotechniek. Afhankelijk van
de gekozen studierichting wordt
de afgestudeerde leidinggevend
op het gebied van voertuig- en
transporttechniek. Maar ook in de
informatica, elektrontechniek, be
drijfskunde en werktuigbouwkun
de zijn ingenieurs uit Apeldoorn
welkom. Bij deze vierjarige oplei
ding kan worden gekozen uit de
richtingen Voertuigtechniek en
Wegtransporttechniek. Als voor
opleiding is vereist MTS of VWO
met wis- en natuurkunde, HAVO
met wis-, natuur- en scheikunde of
een vergelijkbare opleiding met
wis- en natuurkunde. Informatie
over de HTO Autotechniek, via
Condorweg 10, 7332 AC Apel
doorn, telefoon 055-334294.
33-show verwelkomt Wouters
de spectaculaire SZ, een
sportauto die door Zagato
werd ontworpen en waarin
veel techniek van ondere de
Alfa 75 wordt gebruikt. Het
uiterlijk is zeer gedurfd, ter
wijl de rij-eigenschappen bij
na onverbeterlijk zijn. Van de
Alfa SZ wordt maar een klein
aantal productie-exemplaren
gebouwd. De serie is overi
gens al volledig uitverkocht.
Liefhebbers hebben echter nu
de kans deze unieke Alfa bij
Wouters te gaan bekijken.
De showroom is dagelijks ge
opend van 9.00 tot 18.00 uur,
op koopavond tot 21.00 uur en
op zaterdag van 10.00 tot
17.00 uur.
de autobranche. Er kan afhanke
lijk van de vooropleiding gekozen
worden uit drie opleidingspro
gramma's. De verschillende oplei
dingen duren twee jaar, waarna
voor een beperkt aantal leerlin
gen de mogelijkheid bestaat een
derde jaar in de Verenigde Staten
te volgen. Een afgestudeerde IVA-
leerling komt aan de slag als
technisch specialist, administra-
tief-organisatorisch medewerker
of als commercieel medewerker.
Informatie bij IVA, Postbus 33,
3970 AA Driebergen, telefoon
03438-12780. Benodigde voorop
leiding: LBO, TTO, MAVO, MBO
met een vakkenpakket dat toela
ting geeft tot het HBO, HAVO met
wiskunde of VWO.
Zo zie je maar, er is volop keuze
uit moderne opleidingen. Voor
wie eens nader met de autobran
che kennis wil maken kan op vrij
dag 8 en zaterdag 9 maart terecht
op de Streekschool in Tilburg. Op
zaterdag ochtend 9 maart rijden
vanaf half tien pendelbussen van
af de Streekschool naar Daf Til
burg en Mercedes-dealer Rutt-
chen, beide dealers van bedrijfs
wagens. Natuurlijk zijn ook ouders
van harte welkom. Voor wie inte
resse heeft om eens in een perso
nenautobedrijf rond te kijken, kan
contact opnemen met Jan Bertens
van Citroen Bertens, telefoon 013-
423030.
troosters, aluminium velgen en
een speciale 'Sevilla'-striping.
Er zijn ook eventueel mo
gelijkheden direct tot het tweede
leerjaar te worden toegelaten. In
formatie over de MTS autotech
niek kan worden aangevraagd op
het volgende adres: MTS Auto
techniek, Loolaan 346, 7315 AD
Apeldoorn, telefoon: 055-212295.
Diesels worden nog steeds ge
kocht vanwege hun lange levens
duur en gunstige brandstofver
bruik. De 205 D turbo weet gemid
deld zo'n 14 kilometer ver te ko
men met 1 liter olie. Gezien het
prestatieniveau is dat behoorlijk
gunstig te noemen.
Minder gunstig zijn de aanschaf
prijzen, al moet meteen worden
opgemerkt dat deze D turbo van
de 205 nauwelijks concurrentie
heeft. Het is in zijn segment een
unieke verschijning, daar auto's
als bijvoorbeeld de Golf turbodie
sel een maatje groter zijn, maar in
standaarduitvoering aanmerkelijk
kaler zijn uitgerust. De 205 D turbo
is dan ook bij uitstek geschikt voor
mensen die weinig ruimte nodig
hebben en toch sportief voor de
dag willen komen. De auto is le
verbaar met een drie- en vijfdeurs
carrosserie. De door ons gereden
driedeurs staat bij de dealer voor
f.33.495, Niet echt een koopje,
maar zoals gezegd vanwege zijn
unieke plaats op de automarkt
ook niet uitzonderlijk duur.
De Peugeot 205 blijft zijn succes
voortzetten. Na een ruime acht