PEUGEOT 205 D TURBO )NS Circuit- diesel Autobranche schreeuwt om goed opgeleid personeel Alfa 33-show Ibiza Sevilla exclusief bij Zuid-Oost 4x4 jaarboek met verrassing bij Wouters s IS itrum :BV 3EVOLG. lealers It’s Sunny Time r e s bruari 1991 - pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 28 februari 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER non als 03* Vervolg van p. 1 emet. Opendag Eficiële enz dealer ir dealer. 13 op Zand >-1553 Bur Till G4R4G£ DENISSEN BV a «met1987 met1986 1986 s 1988 1989 t met1988 s 2X1986 1985 1985 1988 1988 1988 s enbachstraat ken die je op wel zou vei beide zake en de lichtmc Naast deze extra's hangt er ook een extra interessant prijskaartje Als dieselland bij uitstek is Frankrijk goed voor een aantal trendsetters. Peugeot kwam al eind jaren vijftig met een dieselmotor in een personenauto. Volkswagen introduceerde in de middenklasse de diesel, terwijl Peugeot nog een stapje omlaag ging. Met de 205 met 1.8 liter dieselmotor baarde het merk half jaren tachtig veel opzien. Eén van de nieuwste ontwikkelingen is de 12- kleppendiesel in de 605 en XM, terwijl ook de nieu we 205 turbodiesel een noviteit genoemd mag worden. Het blijkt in ieder geval een auto te zijn, waarbij alle 'ouderwetse' bezwaren van een dieselmotor zijn weg genomen. weer dat uw ?en officieel jordeel is. een s lekker ivreersnel- f zware >urg. Jansenstraat 52-56 ilburg - 013-683911 Seat dealer Zuid-Oost aan de Hoevenseweg 92d in Tilburg, heeft wederom een nieuwtje in huis. In de showroom staat name lijk een Speciale Ibiza te pronken. De Seat Ibiza Sevilla XL 1.2 injec tie 3 deurs. Een zeer sportieve natuurlijk de nodige controle- lampjes, waarbij die van het voorgloeien en de indicatie voor water in de brandstoftank speci fiek voor een dieselmotor zijn. De voorgloeitijd bij koude motor is "ormaal, maar zeker niet zo kort als van menig andere moderne diesel. Een turbodrukmeter blijkt er bij de meeste turbodiesels nog steeds niet af te kunnen. den. De voor Nederland zo suc cesvol verlopen Camel Trophy wordt uiteraard niet vergeten, ter wijl ook andere voor vierwielaan- gedreven voertuigen belangrijke zaken aan bod komen, zoals ban den en het gebruik van een aan hangwagen. Verder nog wat items over de toekomst in 4x4 en het maken van een gletsjertocht door Ijsland. Liefhebbers van vierwielaange- dreven auto's vinden bij de boek handel weer het 4x4 Jaarboek van Hans Kuipers. In het boek komen de meeste in ons land leverbare vierwielaangedreven auto's aan bod, zowel terreinauto's als perso nenwagens. Aan de hand van tests worden enkele nieuwkomers uitgebreid behandeld. Verder na tuurlijk aandacht voor de Parijs- Dakar-rally. Het boek volgt nauw gezet de bouw van de Toyota 4- runner waarmee Kees en Mieke Tijsterman deze zware rally re pen voor de bediening van ver warming en ventilatie, een aantal bedieningsknopjes en de plaats voor een radio. Opbergruimte is er in het verlichte en afsluitbare dashboardkastje, de portierbak- ken en in enkele kleinere ruimtes in de console. Aan de complete uitrusting ontbreken slechts de centrale vergrendeling en elek trisch bediende portierruiten, za- een dergelijk model jrwachten. Gelukkig zijn een net als het schuifdak letalen velgen tegen Het boek is te koop voor f.24,50 en telt 176 pagina's. (ISBN 906120 «05x1 auto met vele extra's zoals spat- aan. Normaal zou u bij aanschaf scherm verbreders, zwarte luch- 21.895,- moeten betalen, echter heeft de Sevilla een aktieprijs van 21.195,-. Een kleine rekensom geeft een voordeel van 700,- aan, meer dan genoeg voor een zonnig ritje naar Sevilla. Technische gegevens: Merk en type: Peugeot 205 D turbo (3-deurs) Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1768 cc Boring x slag: 80 x 88 mm Vermogen: 78 pk bij 4300 tr/min Koppel: 160 Nm bij 2100 tr/min Afmetingen: lengte 3,70 meter, breedte 1,56 meter Gewicht: 865 kg Prestaties: topsnelheid 175 km/u acceleratie 0-100 in 12,2 sec. Verbruik: bij 90 km/u 4,6 liter/100 km bij 120 km/u 6,9 liter/100 km stad 6,6 liter/100 km Prijs: f.33.495,= Meerprijs Het dashboard is aardig van vormgeving. De middenconsole wordt opgevuld met twee uit- stroomopeningen, drie draaiknop- Tot slot is er dan nog de IVA in Driebergen die meer opleid in de technisch/commerciële hoek van De officiële Alfa Romeo-dea- ler voor Tilburg en omstreken, Wouters Autobedrijven, houdt van vrijdag 1 tot en met zater dag 9 maart een show die speciaal gewijd is aan de Al fa 33. Het complete program ma zal in de showroom aan de Petrus Loosjesstraat 11 te zien zijn inclusief de meest re cente uitbreiding, de 1.5 i.e. als vijfdeurs of fraaie Sport- wagon. Het programma be gint met de zeer aantrekkelij ke 1.3 terwijl aan de boven kant kan worden gekozen uit verschillende versies met de 1.7 liter injectiemotor met 2 of 4 kleppen per cylinder. Een complete reeks met voor iedereen wat wils. Als speciale gast op de Alfa een achterruitwisser en getint glas. Maar ook het interieur straalt be schaafde sportivitiet uit. De voor stoelen zijn direct uit de GTi over genomen. Wel werd de bekle- dingsstof gewijzigd: effen velours aan de randen en gestreept in het midden. Deze bekledingsstof komt ook op de portierpanelen terug. Door de hoge randen aan zitting en rugleuning geeft het meubilair enorm veel steun. Ruimte is er voorin voldoende, terwijl ook ach terin best twee volwassenen kun nen plaatsnemen. Gezien de com pacte buitenafmetingen is de 205 een ruime auto aan de binnen kant. Achter het sportieve driespakige stuurtje zit een bijzonder compleet dashboard. Ook dit is vrijwel on gewijzigd van de XS overgeno men. Naast de toerenteller en snelheidsmeter zitten een brand stof- en temperatuurmeter. Verder Peugeot heeft zijn huidige succes vooral aan de kleine 205 te dan ken. Ondanks zijn inmiddels res pectabele leeftijd 'smoelt' de auto nog steeds enorm goed. Zeker in het geval van de 205 D turbo waarbij de onderkant van de bumpers in de carrosseriekleur is gespoten en mistlampen voor wor den gemonteerd. Uiteraard geven de nieuwe witte clignoteurs de auto net een iets andere aanblik, wat ook geldt voor de gewijzigde achterlichten. GTi-stoelen De 205 D turbo komt wat uiterlijk betreft, op het typeplaatje na, vol ledig overeen met de sportieve XS. Dit betekent dat de auto stan daard is voorzien van sportieve stalen velgen met 165/70 R 13 banden. Verder heeft de auto be- schermstrips op de flanken, be schaafde striping, twee van bin nenuit verstelbare buitenspiegels, jaar zit er nog steeds enorm veel leven in de kleinste van Peugeot. De Turbodiesel vormt een leuke uitbreiding van het programma. Het aardig is dat de auto hele maal gelijkwaardig is aan de XS wat betreft uitstraling en uitrus ting. De motor levert prima presta ties bij een gunstig verbruik, ter wijl de wegligging en het comfort ook dik in orde zijn. nauwkeurig bedienen met e kort pookje. De besturing is direct, alleen bij manouv heden voel je de relatief motor op de voorwielen drukken. De motor maakt van deze 205 een waar toverdoosje. De 1768 cc die sel is al vele jaren in deze kleine auto te koop. De eerste turbodiesel op basis van deze krachtbron ver scheen in de 405, waar de motor nog is voorzien van een interkoe- ler. Ook de 309 kent een versie met deze rappe machine, echter zonder de interkoeler, een confi guratie die we exact ook zo in de 205 vinden. De krachtbron is goed voor een vermogen van 78 pk dat bij 4300 tr/min wordt bereikt. Het maximale koppel van 160 Nm is al bij 2100 tr/min beschikbaar. Deze fantastische waarden gecombi neerd met een totaalgewicht van 865 kg leveren een uitstekend prestatieniveau op. De 205 D turbo ,e9en haalt een top van 175 km/u en De hïndgeschakelde vijfbak laat ^dniar «SToO^/T^ zich wat hakerig, maar uiterst Frans comfort Bij lekker dóórtrekken is het flui tende geluid van de turbo goed hoorbaar, maar absoluut niet hin derlijk. De motor is ook niet ru moerig te noemen. Heerlijk is ook dat de turbo van tussenaccelera- ties een feest maakt. Veel schake len is daarom overbodig. Over het geheel genomen is deze 205 sportief. Niet alleen d oor zijn prestaties en rijke uitrusting, maar zeker ook door zijn wegligging. De auto kan bijzonder strak en met een hoge snelheid een bocht worden ingestuurd. De carrosse rie helt dan wel enigszins ever, maar het geheel blijft enorm con troleerbaar. Daarnaast beschikt ook deze 205 over het bekende Franse comfort, zodat lange snel- wegritten bijzonder ontspannen kunnen worden afgelegd. De HTO Apeldoorn is de enige school binnen het hoger beroeps onderwijs met een speciale rich ting Autotechniek. Afhankelijk van de gekozen studierichting wordt de afgestudeerde leidinggevend op het gebied van voertuig- en transporttechniek. Maar ook in de informatica, elektrontechniek, be drijfskunde en werktuigbouwkun de zijn ingenieurs uit Apeldoorn welkom. Bij deze vierjarige oplei ding kan worden gekozen uit de richtingen Voertuigtechniek en Wegtransporttechniek. Als voor opleiding is vereist MTS of VWO met wis- en natuurkunde, HAVO met wis-, natuur- en scheikunde of een vergelijkbare opleiding met wis- en natuurkunde. Informatie over de HTO Autotechniek, via Condorweg 10, 7332 AC Apel doorn, telefoon 055-334294. 33-show verwelkomt Wouters de spectaculaire SZ, een sportauto die door Zagato werd ontworpen en waarin veel techniek van ondere de Alfa 75 wordt gebruikt. Het uiterlijk is zeer gedurfd, ter wijl de rij-eigenschappen bij na onverbeterlijk zijn. Van de Alfa SZ wordt maar een klein aantal productie-exemplaren gebouwd. De serie is overi gens al volledig uitverkocht. Liefhebbers hebben echter nu de kans deze unieke Alfa bij Wouters te gaan bekijken. De showroom is dagelijks ge opend van 9.00 tot 18.00 uur, op koopavond tot 21.00 uur en op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. de autobranche. Er kan afhanke lijk van de vooropleiding gekozen worden uit drie opleidingspro gramma's. De verschillende oplei dingen duren twee jaar, waarna voor een beperkt aantal leerlin gen de mogelijkheid bestaat een derde jaar in de Verenigde Staten te volgen. Een afgestudeerde IVA- leerling komt aan de slag als technisch specialist, administra- tief-organisatorisch medewerker of als commercieel medewerker. Informatie bij IVA, Postbus 33, 3970 AA Driebergen, telefoon 03438-12780. Benodigde voorop leiding: LBO, TTO, MAVO, MBO met een vakkenpakket dat toela ting geeft tot het HBO, HAVO met wiskunde of VWO. Zo zie je maar, er is volop keuze uit moderne opleidingen. Voor wie eens nader met de autobran che kennis wil maken kan op vrij dag 8 en zaterdag 9 maart terecht op de Streekschool in Tilburg. Op zaterdag ochtend 9 maart rijden vanaf half tien pendelbussen van af de Streekschool naar Daf Til burg en Mercedes-dealer Rutt- chen, beide dealers van bedrijfs wagens. Natuurlijk zijn ook ouders van harte welkom. Voor wie inte resse heeft om eens in een perso nenautobedrijf rond te kijken, kan contact opnemen met Jan Bertens van Citroen Bertens, telefoon 013- 423030. troosters, aluminium velgen en een speciale 'Sevilla'-striping. Er zijn ook eventueel mo gelijkheden direct tot het tweede leerjaar te worden toegelaten. In formatie over de MTS autotech niek kan worden aangevraagd op het volgende adres: MTS Auto techniek, Loolaan 346, 7315 AD Apeldoorn, telefoon: 055-212295. Diesels worden nog steeds ge kocht vanwege hun lange levens duur en gunstige brandstofver bruik. De 205 D turbo weet gemid deld zo'n 14 kilometer ver te ko men met 1 liter olie. Gezien het prestatieniveau is dat behoorlijk gunstig te noemen. Minder gunstig zijn de aanschaf prijzen, al moet meteen worden opgemerkt dat deze D turbo van de 205 nauwelijks concurrentie heeft. Het is in zijn segment een unieke verschijning, daar auto's als bijvoorbeeld de Golf turbodie sel een maatje groter zijn, maar in standaarduitvoering aanmerkelijk kaler zijn uitgerust. De 205 D turbo is dan ook bij uitstek geschikt voor mensen die weinig ruimte nodig hebben en toch sportief voor de dag willen komen. De auto is le verbaar met een drie- en vijfdeurs carrosserie. De door ons gereden driedeurs staat bij de dealer voor f.33.495, Niet echt een koopje, maar zoals gezegd vanwege zijn unieke plaats op de automarkt ook niet uitzonderlijk duur. De Peugeot 205 blijft zijn succes voortzetten. Na een ruime acht

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25