oo g5 NIEUWE PAJERO IN GENÈVE ■■■I Autobranche schreeuwt om goed opgeleid personeel Groot aanbod opleidingen in het auto-vak 1 Airbag standaard voor Porsche OV- jaarkaart Oplage94.025 ex. o.a. Bijlage van: De Tilburgse Koerier Daling aantal rij-examens Deze week in de Automaat FT iri 1991 - pagina 22 DJs^üuto laai Donderdag 28 februari 1991 sUei Tony Vos MTS en HTO Autotest: Peugeot 205 D Turbo pag. 3 w.- Nieuwe opzet Alpen Toerrally pag. 7 Daihatsu s trotseren de sneeuw pag. 9 Jaargang 3 Nummer 9 de OV- iten is veran- ?rs is aan- Alsc ter is Ja, De ft natuurlijk de die heelt Nijme- en dat is minder hem heeJt de echte brug te ver... e en ab- de auto- 3.422664 importeur worden bijgeschoold. Maar voor het zover is, is een goe de basisopleiding onontbeerlijk, terwijl er daarna afhankelijk van het bedrijf verschillende door stroommogelijkheden bestaan. ontstoken. Het gasgeneratoren >lgens een gas uit stikstof be- 130 millisecon- ,-airbag. Deze racht in het vierspakig stuurwiel. Vertraging Aan de bijrijderskant zijn twee gasgeneratoren ingebouwd, het Met het uitgeven van jaarkaart aan student ons land merkbaar v< derd. Het aantal liftei merkelijk ingekrompen. Wie zou er immers in weer en wind gaan staan wachten om te mogen meerijden, als er een warm plaatsje in de trein gratis en voor niets wordt aangeboden. Studenten hebben met de OV-jaarkaart de mogelijk heid gekregen te gaan en staan waar ze maar willen. Sommigen reizen maar wat raak. Tijdens de week van carnaval vierde heel jong Ne derland vakantie. Komende vanuit Tilburg en reizende richting Amsterdam per trein, zaten er een aantal trotse OV- kaart bezitters in mijn coupé. Sinds 1 februari 1991 worden alle in Duitsland gelever de Porsches standaard voorzien van een airbag voor bestuurder en bijrijder. In Nederland zal deze voorzie ning vanaf september 1991 af-fabriek standaard wor den aangeboden. Als sinds de herfst van 1989 wordt op alle Porsches ABS gemonteerd, waarmee Porsche de actieve en passieve veiligheid van haar auto's op een hoger plan bracht. Natuurlijk heeft de standaard airbag gevolgen voor de aanschafprijzen. In Duitsland zijn de prijzen met DM 3.500 verhoogd, terwijl voorheen de meerprijs DM 5.150 bedroeg. MTS terecht. In het pakket moeten alle instromende leerlingen wel de vakken wiskunde, natuurkun de, Nederlands en Engels of Duits hebben. Lees verder pagina 3 Een twaalftal MTS-en in ons land verzorgd ook speciale opleidin gen in de autotechniek. De MTS autotechniek in Apeldoorn doet dit al bijna 50 jaar. Ook steeds meer meisjes weten deze school te vin den, die niet alleen technici, maar ook managers opleidt. Er kan in Apeldoorn dan ook worden geko zen voor de richtingen Bedrijfsma nagement en Motorvoertuigen techniek. Beide opleidingen duren vier jaar. Voor de MTS is als voor opleiding nodig MAVO of LBO. Daarnaast kunnen ook leerlingen van HAVO en VWO die bevor derd zijn tot het vierde jaar op de Mitsubishi zal op de komende In ternationale Automobieltentoon- stelling van Genève (7 t/m 17 maart) de compleet nieuwe Pajero ten doop houden. De nieuweling werd al eerder in Japan getoond en zal vanaf de zomer ook in ons land worden geleverd. De tweede generatie is gebaseerd op het hui dige model, wat al acht jaar mee gaat. De keuze uit twee wielbases is gebleven, terwijl de carrosserie ook ongeveer dezelfde afmetingen kent. Door de bolle vormgeving is echter de binnenruimte merkbaar toegenomen. De ontwerpafdeling heeft de nieuwe Pajero een duide lijke Mitsubishi-uitstraling meege geven. Het programma omvat een 2.5 liter turbodiesel met intercooler van 105 pk en de krachtige 3 liter V6 van 155 paardekrachten. Zo wel deze motoren als de onder- steltechniek werden op verschil lende detailpunten herzien. Nieuw is de Super Select 4WD, een sys teem wat de voordelen combi neert van permanente en inscha- kelbare vierwielaandrijving. Met een centraal differentieel met vis- volume is hier namelijk bijna twee keer zo groot (150 liter, tegen 70 li ter aan bestuurderskant). De sensoren die de airbag sturen bepalen de vertraging van de auto en de werkingstijd. Daar naast is er nog een veiligheids- sensor die de juiste werking van het hele systeem controleert. De beschermende werking van het airbagsysteem in reële onge- valsituaties is al duidelijk aange toond. Tot dusverre werden rond 18.000 Porsches met airbag afge- leverd. Bij 80 ongelukken werd het systeem in werking gesteld. Zelfs zware frontale botsingen veroor zaakten bij de inzittenden slechts geringe verwondingen. Het air bagsysteem garandeert in combi natie met de driepunts- veilig heidsgordel voor het meest voor komende ongeval, de frontale bot sing, dus een essentiële verbete ring van de bescherming van de inzittenden. Het rijden in zijn mooi ste vorm is daarmee nog veiliger geworden. co-koppeling en extra keuzemo gelijkheden voor de versnellings bak biedt het een enorm fijnmazig scala aan mogelijkheden. Daar naast kan de nieuwe Pajero wor den geleverd met Multi Mode ABS en een systeem wat de bodemvrij- heid kan regelen. In dit kader moet vooral de Inno- vam genoemd worden, een inte gratie van de VAM en BeVAM. Zij verzorgen veel opleidingen voor de autobranche, die veelal op de streekscholen worden gegeven. Informatie over de veelheid aan cursussen die door de Innovam wordt gegeven, kan worden aan gevraagd via Postbus 399, 2250 AJ Voorschoten, telefoon 01717-4141. Overigens moet bij de autobran che niet alleen worden gedacht aan personenauto's. Ook de be drijfswagensector biedt plaats aan kwalitatief goed opgeleid personeel. Vrachtwagens zijn niet meer de lompe, zware ruwoliesto- kers van weleer. Ook hier zijn mo derne techniek en computerge stuurde systemen volop aanwezig. Wat houdt het werken in een ga ragebedrijf in? Een donkere be dompte ruimte, constant met vuile handen en een smerige overall, uren lang doelloos sleutelen en geen contact met de klant! Vreemd genoeg is dat zo onge veer het beeld wat veel Nederlan ders van de autobranche hebben, geen andere bedrijfstak ech- is de autowereld enorm met zijn tijd meegegaan. In de huidige garagebedrijven hebben mede werkers te maken met vooruitstre vende en technisch hoogwaardi ge apparatuur. Ook het 'sleutelen' is een cleane bezigheid gewor den. Kortom, de beroepen in de automobielbranche zijn volledig met het produkt meegegroeid. Bo vendien zijn er in ons land legio opleidingsmogelijkheden. Door het scheef gegroeide soluut onjuiste imago wat a branche blijkbaar heeft, bestaat er steeds meer behoefte aan goed opgeleid personeel zowel in tech nische beroepen als voor maga zijn- en receptiefuncties en dat op alle niveau's. De moderne monteur is een 'tech neut' en geen sleutelaar. Iemand die eenmaal monteur is, moet niet op zijn of haar lauweren gaan rusten. De auto is immers constant in ontwikkeling, zodat mensen die met dit produkt werken steeds door middel van cursussen van de Leerlingenstelsel In de autobranche is het nou een maal zo dat men zich specialiseert op één merk. Er zijn maar weinig monteurs die wisselen. Daarom is er behoefte aan een jonge in stroom. Het verbeteren van het imago van de autobranche is daarbij van groot belang. Als de canen van verschillende scholen worden uitgenodigd om bij dea- lerbedrijven te komen kijken, staan ook zij verbaasd van de werkelijkheid, de moderne appa ratuur en de prettige werksfeer. Opleidingen in de autobranche zijn er op verschillende niveau's. Allereerst is er het zogenaamde leerlingenstelsel, een combinatie van werken en naar school gaan. Bovendien krijgen jongens en meisjes uit het leerlingenstelsel een leermeester toegewezen op een gastbedrijf, waar ze één keer per veertien dagen verblijven. Het gaat in hun opleiding niet alleen om de techniek, maar ook over hoe je een klant benaderd, kortom de kwaliteit van de dienstverle ning. Vorig jaar heeft het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbe wijzen (C.B.R.) 491.000 rijexa mens voor personenauto's af genomen, tegen nog 527.000 in 1989. Dit betekent een afna me van bijna 7procent. Al leen de belangstelling voor het motorrijexamen vertoonde een haast spectaculaire groei. Het aantal zogenaam de A-examens nam het afge lopen jaar met ruim 42 pro cent toe tot 72.700. Het C.B.R. verklaart de terugloop, die zich volgens het instituut de komende jaren verder zal voortzetten, uit de scherpe da ling van het aantal geboorten na 1972, waardoor er eenvou dig minder achttienjarigen zijn die een rijbewijs kunnen halen. Als de voorziene afname van het aantal rijexamens zich voortzet, heeft zit ernstige ge volgen voor de rijschoolbran- che. Op dit moment zijn er 6.000 rijscholen bij het C.B.R. aan gesloten. Volgens de BOVAG is uiteindelijk in Nederland plaats voor 1.500 tot 2.000 pro fessionele rijscholen. Van de huidige 8.000 instructeurs zul len er niet meer dan ca. 4.000 overblijven, zo stelt de BOVAG. (Bron: Rai) "Waar zullen we vandaag naar toe gaan. Naar Den Bosch of naar Nijmegen? Wat heeft Nijmegen eigenlijk? De brug natuurlijk! Maar moeten we daar voor naar Nijmegen. wat heeft Den Bosch dan. Sint Jans kathedraal en daar is toch meer aan dan aan een brug.Een moeilijke keuze nietwaar, uitstappen in Den Bosch of blijven zitten tot Nijmegen. Er werd hevig ge debatteerd. Voordat de trein in Den Bosch tot stilstand kwam, moest er immers een besluit genomen zijn. Met een duidelijk herkenbaar Rotter dams accent werd door de meerheid kenbaar gemaakt dat Den Bosch toch het meest interessante zou zijn. Overi gens geen nood, als de Bra bantse hoofdstad zou tegen vallen. Ieder half uur immers vertrekt er een trein richting Nijmegen. Of kun je dan be ter blijven zitten tot Arnhem. "Wat heeft Arnhem dan?" Arnhem heeft natuurlijk de brug. "Maart gen toch ook ver". Arnhe™ brug, een L, u Het exacte leveringsprogramma voor Nederland is nog niet be kend. In elk geval zullen er korte en lange uitvoeringen zijn met beide genoemde motoren. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Een airbag optimaliseert de be scherming van de inzittenden en minimaliseert daardoor het risico van verwondingen. Het vervangt echter in geen geval de veilig heidsgordel. Eind 1986 werd de eerste Porsche met airbag afgeleverd, terwijl de 944 Turbo voor de Amerikaanse markt deze voorziening standaard kreeg. Hoe werkt nu zo'n airbag. Bij een zware frontale botsing wordt na ongeveer 10 milliseconden door sensoren een elektrisch contact tot stand gebracht. Hierdoor worden gasgeneratoren c drijfmiddel in de produceert vervol_ dat voor 90 procent v staat. Dit gas vult in den de bestuurders-c' airbag is ondergebrac

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23