oo
g5
NIEUWE PAJERO
IN GENÈVE
■■■I
Autobranche schreeuwt om goed
opgeleid personeel
Groot aanbod opleidingen in het auto-vak
1
Airbag standaard
voor Porsche
OV-
jaarkaart
Oplage94.025 ex.
o.a.
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Daling aantal
rij-examens
Deze week
in de
Automaat
FT
iri 1991 - pagina 22
DJs^üuto
laai
Donderdag 28 februari 1991
sUei
Tony Vos
MTS en HTO
Autotest:
Peugeot 205 D Turbo
pag. 3
w.-
Nieuwe opzet
Alpen Toerrally
pag. 7
Daihatsu s
trotseren de sneeuw
pag. 9
Jaargang 3
Nummer 9
de OV-
iten is
veran-
?rs is aan-
Alsc
ter is
Ja,
De
ft natuurlijk de
die heelt Nijme-
en dat is minder
hem heeJt de echte
brug te ver...
e en ab-
de auto-
3.422664
importeur worden bijgeschoold.
Maar voor het zover is, is een goe
de basisopleiding onontbeerlijk,
terwijl er daarna afhankelijk van
het bedrijf verschillende door
stroommogelijkheden bestaan.
ontstoken. Het
gasgeneratoren
>lgens een gas
uit stikstof be-
130 millisecon-
,-airbag. Deze
racht in het
vierspakig stuurwiel.
Vertraging
Aan de bijrijderskant zijn twee
gasgeneratoren ingebouwd, het
Met het uitgeven van
jaarkaart aan student
ons land merkbaar v<
derd. Het aantal liftei
merkelijk ingekrompen. Wie
zou er immers in weer en
wind gaan staan wachten om
te mogen meerijden, als er
een warm plaatsje in de trein
gratis en voor niets wordt
aangeboden.
Studenten hebben met de
OV-jaarkaart de mogelijk
heid gekregen te gaan en
staan waar ze maar willen.
Sommigen reizen maar wat
raak. Tijdens de week van
carnaval vierde heel jong Ne
derland vakantie. Komende
vanuit Tilburg en reizende
richting Amsterdam per trein,
zaten er een aantal trotse OV-
kaart bezitters in mijn coupé.
Sinds 1 februari 1991 worden alle in Duitsland gelever
de Porsches standaard voorzien van een airbag voor
bestuurder en bijrijder. In Nederland zal deze voorzie
ning vanaf september 1991 af-fabriek standaard wor
den aangeboden. Als sinds de herfst van 1989 wordt op
alle Porsches ABS gemonteerd, waarmee Porsche de
actieve en passieve veiligheid van haar auto's op een
hoger plan bracht. Natuurlijk heeft de standaard airbag
gevolgen voor de aanschafprijzen. In Duitsland zijn de
prijzen met DM 3.500 verhoogd, terwijl voorheen de
meerprijs DM 5.150 bedroeg.
MTS terecht. In het pakket moeten
alle instromende leerlingen wel
de vakken wiskunde, natuurkun
de, Nederlands en Engels of Duits
hebben.
Lees verder pagina 3
Een twaalftal MTS-en in ons land
verzorgd ook speciale opleidin
gen in de autotechniek. De MTS
autotechniek in Apeldoorn doet dit
al bijna 50 jaar. Ook steeds meer
meisjes weten deze school te vin
den, die niet alleen technici, maar
ook managers opleidt. Er kan in
Apeldoorn dan ook worden geko
zen voor de richtingen Bedrijfsma
nagement en Motorvoertuigen
techniek. Beide opleidingen duren
vier jaar. Voor de MTS is als voor
opleiding nodig MAVO of LBO.
Daarnaast kunnen ook leerlingen
van HAVO en VWO die bevor
derd zijn tot het vierde jaar op de
Mitsubishi zal op de komende In
ternationale Automobieltentoon-
stelling van Genève (7 t/m 17
maart) de compleet nieuwe Pajero
ten doop houden. De nieuweling
werd al eerder in Japan getoond
en zal vanaf de zomer ook in ons
land worden geleverd. De tweede
generatie is gebaseerd op het hui
dige model, wat al acht jaar mee
gaat. De keuze uit twee wielbases
is gebleven, terwijl de carrosserie
ook ongeveer dezelfde afmetingen
kent. Door de bolle vormgeving is
echter de binnenruimte merkbaar
toegenomen. De ontwerpafdeling
heeft de nieuwe Pajero een duide
lijke Mitsubishi-uitstraling meege
geven. Het programma omvat een
2.5 liter turbodiesel met intercooler
van 105 pk en de krachtige 3 liter
V6 van 155 paardekrachten. Zo
wel deze motoren als de onder-
steltechniek werden op verschil
lende detailpunten herzien. Nieuw
is de Super Select 4WD, een sys
teem wat de voordelen combi
neert van permanente en inscha-
kelbare vierwielaandrijving. Met
een centraal differentieel met vis-
volume is hier namelijk bijna twee
keer zo groot (150 liter, tegen 70 li
ter aan bestuurderskant).
De sensoren die de airbag sturen
bepalen de vertraging van de
auto en de werkingstijd. Daar
naast is er nog een veiligheids-
sensor die de juiste werking van
het hele systeem controleert.
De beschermende werking van
het airbagsysteem in reële onge-
valsituaties is al duidelijk aange
toond. Tot dusverre werden rond
18.000 Porsches met airbag afge-
leverd. Bij 80 ongelukken werd het
systeem in werking gesteld. Zelfs
zware frontale botsingen veroor
zaakten bij de inzittenden slechts
geringe verwondingen. Het air
bagsysteem garandeert in combi
natie met de driepunts- veilig
heidsgordel voor het meest voor
komende ongeval, de frontale bot
sing, dus een essentiële verbete
ring van de bescherming van de
inzittenden. Het rijden in zijn mooi
ste vorm is daarmee nog veiliger
geworden.
co-koppeling en extra keuzemo
gelijkheden voor de versnellings
bak biedt het een enorm fijnmazig
scala aan mogelijkheden. Daar
naast kan de nieuwe Pajero wor
den geleverd met Multi Mode ABS
en een systeem wat de bodemvrij-
heid kan regelen.
In dit kader moet vooral de Inno-
vam genoemd worden, een inte
gratie van de VAM en BeVAM. Zij
verzorgen veel opleidingen voor
de autobranche, die veelal op de
streekscholen worden gegeven.
Informatie over de veelheid aan
cursussen die door de Innovam
wordt gegeven, kan worden aan
gevraagd via Postbus 399, 2250 AJ
Voorschoten, telefoon 01717-4141.
Overigens moet bij de autobran
che niet alleen worden gedacht
aan personenauto's. Ook de be
drijfswagensector biedt plaats
aan kwalitatief goed opgeleid
personeel. Vrachtwagens zijn niet
meer de lompe, zware ruwoliesto-
kers van weleer. Ook hier zijn mo
derne techniek en computerge
stuurde systemen volop aanwezig.
Wat houdt het werken in een ga
ragebedrijf in? Een donkere be
dompte ruimte, constant met vuile
handen en een smerige overall,
uren lang doelloos sleutelen en
geen contact met de klant!
Vreemd genoeg is dat zo onge
veer het beeld wat veel Nederlan
ders van de autobranche hebben,
geen andere bedrijfstak ech-
is de autowereld enorm met
zijn tijd meegegaan. In de huidige
garagebedrijven hebben mede
werkers te maken met vooruitstre
vende en technisch hoogwaardi
ge apparatuur. Ook het 'sleutelen'
is een cleane bezigheid gewor
den. Kortom, de beroepen in de
automobielbranche zijn volledig
met het produkt meegegroeid. Bo
vendien zijn er in ons land legio
opleidingsmogelijkheden.
Door het scheef gegroeide
soluut onjuiste imago wat a
branche blijkbaar heeft, bestaat
er steeds meer behoefte aan goed
opgeleid personeel zowel in tech
nische beroepen als voor maga
zijn- en receptiefuncties en dat op
alle niveau's.
De moderne monteur is een 'tech
neut' en geen sleutelaar. Iemand
die eenmaal monteur is, moet niet
op zijn of haar lauweren gaan
rusten. De auto is immers constant
in ontwikkeling, zodat mensen die
met dit produkt werken steeds
door middel van cursussen van de
Leerlingenstelsel
In de autobranche is het nou een
maal zo dat men zich specialiseert
op één merk. Er zijn maar weinig
monteurs die wisselen. Daarom is
er behoefte aan een jonge in
stroom. Het verbeteren van het
imago van de autobranche is
daarbij van groot belang. Als de
canen van verschillende scholen
worden uitgenodigd om bij dea-
lerbedrijven te komen kijken,
staan ook zij verbaasd van de
werkelijkheid, de moderne appa
ratuur en de prettige werksfeer.
Opleidingen in de autobranche
zijn er op verschillende niveau's.
Allereerst is er het zogenaamde
leerlingenstelsel, een combinatie
van werken en naar school gaan.
Bovendien krijgen jongens en
meisjes uit het leerlingenstelsel
een leermeester toegewezen op
een gastbedrijf, waar ze één keer
per veertien dagen verblijven. Het
gaat in hun opleiding niet alleen
om de techniek, maar ook over
hoe je een klant benaderd, kortom
de kwaliteit van de dienstverle
ning.
Vorig jaar heeft het Centraal
Bureau Rijvaardigheidsbe
wijzen (C.B.R.) 491.000 rijexa
mens voor personenauto's af
genomen, tegen nog 527.000
in 1989. Dit betekent een afna
me van bijna 7procent. Al
leen de belangstelling voor
het motorrijexamen vertoonde
een haast spectaculaire
groei. Het aantal zogenaam
de A-examens nam het afge
lopen jaar met ruim 42 pro
cent toe tot 72.700. Het C.B.R.
verklaart de terugloop, die
zich volgens het instituut de
komende jaren verder zal
voortzetten, uit de scherpe da
ling van het aantal geboorten
na 1972, waardoor er eenvou
dig minder achttienjarigen
zijn die een rijbewijs kunnen
halen.
Als de voorziene afname van
het aantal rijexamens zich
voortzet, heeft zit ernstige ge
volgen voor de rijschoolbran-
che.
Op dit moment zijn er 6.000
rijscholen bij het C.B.R. aan
gesloten. Volgens de BOVAG
is uiteindelijk in Nederland
plaats voor 1.500 tot 2.000 pro
fessionele rijscholen. Van de
huidige 8.000 instructeurs zul
len er niet meer dan ca. 4.000
overblijven, zo stelt de
BOVAG.
(Bron: Rai)
"Waar zullen we vandaag
naar toe gaan. Naar Den
Bosch of naar Nijmegen? Wat
heeft Nijmegen eigenlijk? De
brug natuurlijk! Maar moeten
we daar voor naar Nijmegen.
wat heeft Den Bosch dan.
Sint Jans kathedraal en
daar is toch meer aan dan
aan een brug.Een moeilijke
keuze nietwaar, uitstappen in
Den Bosch of blijven zitten tot
Nijmegen. Er werd hevig ge
debatteerd. Voordat de trein
in Den Bosch tot stilstand
kwam, moest er immers een
besluit genomen zijn. Met een
duidelijk herkenbaar Rotter
dams accent werd door de
meerheid kenbaar gemaakt
dat Den Bosch toch het meest
interessante zou zijn. Overi
gens geen nood, als de Bra
bantse hoofdstad zou tegen
vallen. Ieder half uur immers
vertrekt er een trein richting
Nijmegen. Of kun je dan be
ter blijven zitten tot Arnhem.
"Wat heeft Arnhem dan?"
Arnhem heeft natuurlijk de
brug. "Maart
gen toch ook
ver". Arnhe™
brug, een L, u
Het exacte leveringsprogramma
voor Nederland is nog niet be
kend. In elk geval zullen er korte
en lange uitvoeringen zijn met
beide genoemde motoren.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Een airbag optimaliseert de be
scherming van de inzittenden en
minimaliseert daardoor het risico
van verwondingen. Het vervangt
echter in geen geval de veilig
heidsgordel.
Eind 1986 werd de eerste Porsche
met airbag afgeleverd, terwijl de
944 Turbo voor de Amerikaanse
markt deze voorziening standaard
kreeg.
Hoe werkt nu zo'n airbag. Bij een
zware frontale botsing wordt na
ongeveer 10 milliseconden door
sensoren een elektrisch contact tot
stand gebracht. Hierdoor worden
gasgeneratoren c
drijfmiddel in de
produceert vervol_
dat voor 90 procent v
staat. Dit gas vult in
den de bestuurders-c'
airbag is ondergebrac