JUBILERENDE MAGAZIJNMEDEWERKERS BIJV.d.BOOM OPPERMANS mh gegfvens !jk TEST ZELF VAN R 70 IS EN! »te ille i Bolhoeden zijn in de mode De nieuwe Mazda 121 Lada te laat KKET iRATIE! It's Sunny Time DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT-Donderdag 21 februari 1991 - pagina 3 uari 1991 - pagina 2 m- 7,1 lit 1.21.! Bagageruimte erament. Wijzerplaten Origineel Injectie 5 1 Hij staat in onze showroom ies raring als mon- 2 (Foto: Geert van Loon) oorden, tijdens een e limousine /an autovaklui teren van ngen ITIEGARANTIE! S aunten NISSAN G4R4G£ DENISSEN Jansenstraat 52-56 jrg-013-683911 Samara ber L 1.21.475,= kent 5 dezel jzien het de Lada septem- voor Ergens moet toch in ruimte gesne den zijn, dan is het zeker voorin. zijn voor- altema- Verbruik: bij 90 km/u 5 liter/100 km bij 120 km/u 6,9 liter/100 km stad 7,1 liter/100 km Prijs: 1.21.580,= 4 in lijn 1324 cc 71 x 83,6 mm pk bij 6000 tr/min r-r» Lada-import< op de persdc Auto Rai de dan laten zier sen een op- de weg. een pro- - -rik- Enige officiële Mazda-deaier voor Tilburg e.a. Showroom: Mascagnlstraat 531 (Tilburg-Noord), tel. 013-560000 Opvallend is nog maar zwak uitgedrukt als we het ver rassende uiterlijk van de nieuwe Mazda 121 moeten be oordelen. Er zijn maar weinig nieuwe auto's waar zo enorm naar gekeken wordt. Alleen al gezien de belang stelling die je met de auto krijgt als je bijvoorbeeld er gens uitstapt, doet bevestigen dat het koperspubliek rijp is voor iets origineels. Mazda heeft er dan ook zeer ver standig aan gedaan niet met de afgezaagde drie- of vijfdeurs te komen, daar zijn er al zoveel van. De nieu we 121 is de kleinste sedan ter wereld met een aantal unieke eigenschappen. MAZDA 121 het stuur in werking gezet. Hele maal onder in de console zit net boven de asbak een digitaal klok je. Voor een betere afleesbaar heid had dit kleinood beter wat hoger geplaatst kunnen zijn. De GLX heeft bescheiden portierbak- ken en een heel behoorlijk dash boardkastje voor het opbergen van kleine spullen. Naast de be stuurder zitten twee trekknoppen waarmee de kofferklep en het brandstofklepje kunnen worden ontgrendeld. nauwelijks duurder dan ganger en een origineel tief voor de gevestigde orde in dit segment. Mensen die eens wat an ders willen kunnen nu bij Mazda terecht. De nieuwe Mazda 121 is ee vallende verschijning op a Het lijkt misschien wel op e to type wat vroegtijdig de ontwil Het leveringsprogramma bestaat uit de basis LX, de completere GLX en de Cabrio Top. De door ons gereden GLX kenmerkt zich door in de carrosseriekleur gespo ten bumpers en buitenspiegels, vrolijk ogende wieldoppen en een leuke achterspoiler. Dit laatste on- >rteur Gremi had graag .dag van de Amsterdam nieuwe Samara se- sn. Helaas, de reis tus- Rusland en Nederland bleek langer te duren. Gremi kreeg het echter net voor elkaar dit model alsnog in het laatste Rai-weekend te tonen. De sedan van de Samara is 19 cm langer dan zijn hatch- I back'broertjes en heeft zodoende l een kofferinhoud van 440 liter bij een gelijk gebleven wielbasis. Voorlopig zal de sedan alleen met 1.5 liter krachtbron te koop zijn. Deze motor levert een vermogen van 72 pk, 155 km/u. 1 een geremde ac van trekken heeft een ree rusting met bak, gelaag: nenuit ver-'* en verstel Op een lengte van exact 3,80 me ter hebben de ontwerpers bij Maz da een volwaardige vierpersoons auto weten neer te zetten. De in middels bij veel Japanse auto's gebruikelijke ronde lijnen, zijn bij de 121 tot in het extreme doorge trokken en dat maakt hem nou net zo leuk. Zo loopt het dak op iedere plaats rond, terwijl de auto ook aan voor- en achterkant nergens vlak is. De koplampen zijn als een soort spleetogen in het geheel op genomen met daar tussenin een kelingsafdeling heeft verlaten. Een deel van het koperspubliek is echter rijp voor een dergelijk mo del. Mazda heeft zich er overigens niet makkelijk vanaf gemaakt. De 121 heeft een pittige motor, leuke uitrusting en komt uitermate dege lijk over. We mogen gerust stellen dat zelfs over een jaar of tien de 121 modem zal zijn. Merk en type: Mazda 121 GLX Aantal cylinders: Cylinderinhoud: 1 Boring x slag: Vermogen: 73 Koppel: 106 Nm bij 3700 tr/min Afmetingen: lengte 3,80 meter, breedte 1,66 meter Gewicht: 810 kg Prestaties: topsnelheid 164 km/u acceleratie 0-100 in 11,4 sec. goed voor een top van De Samara sedan mag lanhanger of cara- tot 800 kg. De auto sdelijke standaarduit een vijfversnellings- jgde voorruit, van bin- srstelbare buitenspiegels elbare koplampen met wis/was installatie. Gezien het huidige prijsniveau, zal c ra sedan 1.5 SP in leverbaar worden wat een meerprijs bete- van f.1.500,= ten opzichte van slide auto als vijfdeurs. derdeel is officieel een optie, maar wordt op de eerste 500 afge leverde auto's standaard gele verd. De LX mist de wieldoppen en heeft grijze bumpers en buitei spiegels. De fantasievolle vormgeving van het uiterlijk wordt ook in het inte rieur voortgezet. Natuurlijk ook daar ronde vormen. Het instru mentarium is een soort van na tuurlijke boiling van het gehele dashboard. De wijzerplaten van de snelheidsmeter, temperatuur meter en brandstofmeter zijn in blauw uitgevoerd. In het midden en aan de twee uiteinden zitten af- z=-aderlijk in te stellen uitstroom- Openingen van de verwarming en ve..L tie. Een uitstekende voor ziening die zelfs bij extreem voch tig en Koud weer snel voor schone ruiten zorgt. Een klein aantal be dieningsknoppen voor onder an dere het mistachterlicht, de ach- terruitverwarming en het alarm- licht zitten her en der op het dash board. Verlichting, richtingaanw ijzers en ruitewissers worden met twee gebruikelijke hendels aan waar je een piepkleine motor ver wacht. Ook hier luidt het antwood weer resoluut "Nee!". Mazda heeft dwars voorin een 1.3 liter 16-klep- pen injectiemotor gestopt die in het geval van de GLX goed is voor een vermogen van 73 pk. Hiermee weet de kleine bolhoed een top van 164 km/u te behalen en trekt het rappe Japje binnen 11,4 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Het maximale vermogen wordt bij 6000 tr/min bereikt, terwijl het maximale kop pel van 106 Nm bij 3700 tr/min be schikbaar is. Dit geeft al aan dat de motor graag op toeren wordt gehouden voor het beste resultaat. Dit hoge toerenkarakter verklaart dat de krachtbron bij zo'n 120 km/ u van zich laat horen, zonder nu over een overdreven rumoerige auto te moeten spreken, maar we hebben absoluut stiller meege maakt. De Mazda 121 is comfortabel. De wielbasis van 2,39 meter is voor een dergelijk kleine auto heel fors. Voor zijn de wielen onafhankelijk opgehangen, terwijl achter voor een torsieas is gekozen. De auto is totaal niet springerig en blijft op ieder soort wegdek prettig te rij den. Bedieningsorganen laten zich licht beroeren. Ondanks de pittige motor en de bijbehorende goede prestaties, is de Mazda 121 een economisch personage waar het de brandstof- consumptie betreft. Gemiddeld kan er stevig gereden worden zonder dat het verbruik onder de 1 op 14 zakt en dat is een keurige waarde. De verdere inrichting van het inte rieur is erg vrolijk. Mazda heeft een speciale stof in Europa laten ontwikkelen. De stoelen hebben grijze randen, terwijl het midden deel in blauw, blauw/groen en paars is uitgevoerd. Dezelfde be kleding vinden we op de portie ren. De Mazda komt hierdoor uiterst modern, maar ook zeer de gelijk over. De stoelen lijken wat aan de korte kant maar geven ook op langere ritten geen reden tot klagen. Hoofdruimte is er voorin vanwege de hoge daklijn in zeer ruime mate aanwezig. Voor echt sportief rijden missen de stoelen echter wat zijdelingse steun. Je vraagt je af hoe het mogelijk is om in zo'n kleine auto vier perso nen te krijgen. Ook achterin veel hoofdruimte en voldoende been- ruimte. Alleen zit je met je benen ietwat opgetrokken. En de baga geruimte, zullen velen zich vra gen, die zal dan wel heel klein zijn. Nee hoor, ook daar weinig klachten. Voor een auto in deze klasse is de kofferbak zelfs aan de royale kant. Eén mankement kun nen we hier echter wel noemen. Voor echt grote spullen is het gat wat zich achter de kleine kof ferklep bevindt, wat aan de krap pe kant. Geen nood echter, daar de achterbank in twee delen kan worden neergeklapt. Dit geeft de mogelijkheid nog grotere en voor al langere zaken mee te nemen, maar bovendien geeft dit een ex tra mogelijkheid om de bagage ruimte in te laden. Renault-dealer v.d. Boom heeft m trouwe schare medewerkers, in de 36 personeelsleden zijn er aar liefst 5 al langer dan 25 jaar dienst, 7 langer dan 12,5 jaar, terwijl er nog 4 stuks het koperen jubileum het komende jaar zullen vieren. Kort geleden waren beide maga zijnmedewerkers Nico Paulissen (met bril) en Ron Verberne (met snor) twaalfeneenhalf jaar bij V.d. Boom in dienst. Ron kwam na zijn MAVO-opleiding en één jaar MTS al bij de Tilburgse Renault-dealer terecht, terwijl Nico de handels- dagschool, een monteursoplei- ding en 12 jaar ervaring als mon teur met zich mee bracht. Toen Ron en Nico vrijwel gelijk eind 1978 bij V.d. Boom kwamen werken was de grond waar de huidige showroom staat net aan gekocht. Het magazijn was ach terin het pand van de werkplaats gevestigd en een deel van de on derdelen lag op zolder. Kortom, het magazijn was te klein, iets wat na het voltooien van de nieuw- De drie uitvoeringen van de Maz da 121 ontlopen elkaar wat prijs betreft niet zoveel. De basis 121 LX kost f.19.850,=. De auto is minder compleet dan de door ons gere den GLX en heeft bovendien door het monteren van een andere chip een vermogen van 54 pk. De GLX staat in de prijslijst voor f.21.795,= en dat is voor de eerste vijfhon derd auto's inclusief de leuke ach terspoiler. De GLX is verder nog verkrijgbaar als Cabrio Top met het leuke canvas dak wat op alle denkbare manieren geopend kan worden. Dit type kost f .23.580,= De nieuwe Mazda 121 is hiermee bouw gelukkig anders werd. Tot de vaste klanten van het ma gazijn behoren naast particuliere Renault- rijders ook schadebedrij- ven en collega-autobedrijven. Het werk is volgens Ron en Nico zo leuk omdat het publiek zeer afwis selend is en dat je daarnaast ook een goed contact hebt met colle ga's uit de werkplaats. Via ons magazijn worden ook alle acces soires uit de Renault-Boutique ge leverd. Door de jaren heen heeft de ma- gazijnadministratie een belangrij ke verandering ondergaan. Sinds de invoering van de computer worden onderdelen direct via een telefoonlijn op het hoofdmagazijn in Brussel besteld. Een onderdeel wat voor 2 uur vandaag besteld is, komt morgen binnen. Alle on derdelen staan op micro- fiches, dat is al heel lang zo. In de toe komst zal ook het zoeken van on derdelennummers op de computer gebeuren, een leuke uitdaging menen Nico en Ron, zodat ze voor lopig nog 12,5 jaar willen blijven. smalle grille. De rest van de beno digde luchttoevoer geschiedt via een grote opening in de bumper.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23