JUBILERENDE MAGAZIJNMEDEWERKERS
BIJV.d.BOOM
OPPERMANS
mh
gegfvens
!jk
TEST ZELF
VAN
R
70
IS
EN!
»te
ille
i
Bolhoeden zijn in de mode
De nieuwe Mazda 121
Lada te laat
KKET
iRATIE!
It's Sunny Time
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT-Donderdag 21 februari 1991 - pagina 3
uari 1991 - pagina 2
m-
7,1 lit
1.21.!
Bagageruimte
erament.
Wijzerplaten
Origineel
Injectie
5
1
Hij staat in onze showroom
ies
raring als mon-
2
(Foto: Geert van Loon)
oorden,
tijdens een
e limousine
/an autovaklui
teren van
ngen
ITIEGARANTIE!
S
aunten
NISSAN
G4R4G£
DENISSEN
Jansenstraat 52-56
jrg-013-683911
Samara
ber L
1.21.475,=
kent 5
dezel
jzien het
de Lada
septem-
voor
Ergens moet toch in ruimte gesne
den zijn, dan is het zeker voorin.
zijn voor-
altema-
Verbruik: bij 90 km/u
5 liter/100 km
bij 120 km/u 6,9 liter/100 km
stad 7,1 liter/100 km
Prijs: 1.21.580,=
4 in lijn
1324 cc
71 x 83,6 mm
pk bij 6000 tr/min
r-r»
Lada-import<
op de persdc
Auto Rai de
dan laten zier
sen
een op-
de weg.
een pro-
- -rik-
Enige officiële Mazda-deaier voor Tilburg e.a.
Showroom: Mascagnlstraat 531 (Tilburg-Noord), tel. 013-560000
Opvallend is nog maar zwak uitgedrukt als we het ver
rassende uiterlijk van de nieuwe Mazda 121 moeten be
oordelen. Er zijn maar weinig nieuwe auto's waar zo
enorm naar gekeken wordt. Alleen al gezien de belang
stelling die je met de auto krijgt als je bijvoorbeeld er
gens uitstapt, doet bevestigen dat het koperspubliek rijp
is voor iets origineels. Mazda heeft er dan ook zeer ver
standig aan gedaan niet met de afgezaagde drie- of
vijfdeurs te komen, daar zijn er al zoveel van. De nieu
we 121 is de kleinste sedan ter wereld met een aantal
unieke eigenschappen.
MAZDA 121
het stuur in werking gezet. Hele
maal onder in de console zit net
boven de asbak een digitaal klok
je. Voor een betere afleesbaar
heid had dit kleinood beter wat
hoger geplaatst kunnen zijn. De
GLX heeft bescheiden portierbak-
ken en een heel behoorlijk dash
boardkastje voor het opbergen
van kleine spullen. Naast de be
stuurder zitten twee trekknoppen
waarmee de kofferklep en het
brandstofklepje kunnen worden
ontgrendeld.
nauwelijks duurder dan
ganger en een origineel
tief voor de gevestigde orde in dit
segment. Mensen die eens wat an
ders willen kunnen nu bij Mazda
terecht.
De nieuwe Mazda 121 is ee
vallende verschijning op a
Het lijkt misschien wel op e
to type wat vroegtijdig de ontwil
Het leveringsprogramma bestaat
uit de basis LX, de completere
GLX en de Cabrio Top. De door
ons gereden GLX kenmerkt zich
door in de carrosseriekleur gespo
ten bumpers en buitenspiegels,
vrolijk ogende wieldoppen en een
leuke achterspoiler. Dit laatste on-
>rteur Gremi had graag
.dag van de Amsterdam
nieuwe Samara se-
sn. Helaas, de reis tus-
Rusland en Nederland bleek
langer te duren. Gremi kreeg het
echter net voor elkaar dit model
alsnog in het laatste Rai-weekend
te tonen. De sedan van de Samara
is 19 cm langer dan zijn hatch-
I back'broertjes en heeft zodoende
l een kofferinhoud van 440 liter bij
een gelijk gebleven wielbasis.
Voorlopig zal de sedan alleen met
1.5 liter krachtbron te koop zijn.
Deze motor levert een vermogen
van 72 pk,
155 km/u. 1
een geremde ac
van trekken
heeft een ree
rusting met
bak, gelaag:
nenuit ver-'*
en verstel
Op een lengte van exact 3,80 me
ter hebben de ontwerpers bij Maz
da een volwaardige vierpersoons
auto weten neer te zetten. De in
middels bij veel Japanse auto's
gebruikelijke ronde lijnen, zijn bij
de 121 tot in het extreme doorge
trokken en dat maakt hem nou net
zo leuk. Zo loopt het dak op iedere
plaats rond, terwijl de auto ook
aan voor- en achterkant nergens
vlak is. De koplampen zijn als een
soort spleetogen in het geheel op
genomen met daar tussenin een
kelingsafdeling heeft verlaten.
Een deel van het koperspubliek is
echter rijp voor een dergelijk mo
del. Mazda heeft zich er overigens
niet makkelijk vanaf gemaakt. De
121 heeft een pittige motor, leuke
uitrusting en komt uitermate dege
lijk over. We mogen gerust stellen
dat zelfs over een jaar of tien de
121 modem zal zijn.
Merk en type: Mazda 121 GLX
Aantal cylinders:
Cylinderinhoud: 1
Boring x slag:
Vermogen: 73
Koppel: 106 Nm bij 3700 tr/min
Afmetingen: lengte 3,80 meter,
breedte 1,66 meter
Gewicht: 810 kg
Prestaties: topsnelheid 164 km/u
acceleratie 0-100 in 11,4 sec.
goed voor een top van
De Samara sedan mag
lanhanger of cara-
tot 800 kg. De auto
sdelijke standaarduit
een vijfversnellings-
jgde voorruit, van bin-
srstelbare buitenspiegels
elbare koplampen met
wis/was installatie. Gezien het
huidige prijsniveau, zal c
ra sedan 1.5 SP in
leverbaar worden
wat een meerprijs bete-
van f.1.500,= ten opzichte van
slide auto als vijfdeurs.
derdeel is officieel een optie,
maar wordt op de eerste 500 afge
leverde auto's standaard gele
verd. De LX mist de wieldoppen
en heeft grijze bumpers en buitei
spiegels.
De fantasievolle vormgeving van
het uiterlijk wordt ook in het inte
rieur voortgezet. Natuurlijk ook
daar ronde vormen. Het instru
mentarium is een soort van na
tuurlijke boiling van het gehele
dashboard. De wijzerplaten van
de snelheidsmeter, temperatuur
meter en brandstofmeter zijn in
blauw uitgevoerd. In het midden
en aan de twee uiteinden zitten af-
z=-aderlijk in te stellen uitstroom-
Openingen van de verwarming en
ve..L tie. Een uitstekende voor
ziening die zelfs bij extreem voch
tig en Koud weer snel voor schone
ruiten zorgt. Een klein aantal be
dieningsknoppen voor onder an
dere het mistachterlicht, de ach-
terruitverwarming en het alarm-
licht zitten her en der op het dash
board. Verlichting, richtingaanw
ijzers en ruitewissers worden met
twee gebruikelijke hendels aan
waar je een piepkleine motor ver
wacht. Ook hier luidt het antwood
weer resoluut "Nee!". Mazda heeft
dwars voorin een 1.3 liter 16-klep-
pen injectiemotor gestopt die in
het geval van de GLX goed is
voor een vermogen van 73 pk.
Hiermee weet de kleine bolhoed
een top van 164 km/u te behalen
en trekt het rappe Japje binnen
11,4 seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u. Het maximale
vermogen wordt bij 6000 tr/min
bereikt, terwijl het maximale kop
pel van 106 Nm bij 3700 tr/min be
schikbaar is. Dit geeft al aan dat
de motor graag op toeren wordt
gehouden voor het beste resultaat.
Dit hoge toerenkarakter verklaart
dat de krachtbron bij zo'n 120 km/
u van zich laat horen, zonder nu
over een overdreven rumoerige
auto te moeten spreken, maar we
hebben absoluut stiller meege
maakt.
De Mazda 121 is comfortabel. De
wielbasis van 2,39 meter is voor
een dergelijk kleine auto heel fors.
Voor zijn de wielen onafhankelijk
opgehangen, terwijl achter voor
een torsieas is gekozen. De auto is
totaal niet springerig en blijft op
ieder soort wegdek prettig te rij
den. Bedieningsorganen laten
zich licht beroeren.
Ondanks de pittige motor en de
bijbehorende goede prestaties, is
de Mazda 121 een economisch
personage waar het de brandstof-
consumptie betreft. Gemiddeld
kan er stevig gereden worden
zonder dat het verbruik onder de
1 op 14 zakt en dat is een keurige
waarde.
De verdere inrichting van het inte
rieur is erg vrolijk. Mazda heeft
een speciale stof in Europa laten
ontwikkelen. De stoelen hebben
grijze randen, terwijl het midden
deel in blauw, blauw/groen en
paars is uitgevoerd. Dezelfde be
kleding vinden we op de portie
ren. De Mazda komt hierdoor
uiterst modern, maar ook zeer de
gelijk over. De stoelen lijken wat
aan de korte kant maar geven ook
op langere ritten geen reden tot
klagen. Hoofdruimte is er voorin
vanwege de hoge daklijn in zeer
ruime mate aanwezig. Voor echt
sportief rijden missen de stoelen
echter wat zijdelingse steun.
Je vraagt je af hoe het mogelijk is
om in zo'n kleine auto vier perso
nen te krijgen. Ook achterin veel
hoofdruimte en voldoende been-
ruimte. Alleen zit je met je benen
ietwat opgetrokken. En de baga
geruimte, zullen velen zich vra
gen, die zal dan wel heel klein
zijn. Nee hoor, ook daar weinig
klachten. Voor een auto in deze
klasse is de kofferbak zelfs aan de
royale kant. Eén mankement kun
nen we hier echter wel noemen.
Voor echt grote spullen is het gat
wat zich achter de kleine kof
ferklep bevindt, wat aan de krap
pe kant. Geen nood echter, daar
de achterbank in twee delen kan
worden neergeklapt. Dit geeft de
mogelijkheid nog grotere en voor
al langere zaken mee te nemen,
maar bovendien geeft dit een ex
tra mogelijkheid om de bagage
ruimte in te laden.
Renault-dealer v.d. Boom heeft
m trouwe schare medewerkers,
in de 36 personeelsleden zijn er
aar liefst 5 al langer dan 25 jaar
dienst, 7 langer dan 12,5 jaar,
terwijl er nog 4 stuks het koperen
jubileum het komende jaar zullen
vieren.
Kort geleden waren beide maga
zijnmedewerkers Nico Paulissen
(met bril) en Ron Verberne (met
snor) twaalfeneenhalf jaar bij V.d.
Boom in dienst. Ron kwam na zijn
MAVO-opleiding en één jaar MTS
al bij de Tilburgse Renault-dealer
terecht, terwijl Nico de handels-
dagschool, een monteursoplei-
ding en 12 jaar ervaring als mon
teur met zich mee bracht.
Toen Ron en Nico vrijwel gelijk
eind 1978 bij V.d. Boom kwamen
werken was de grond waar de
huidige showroom staat net aan
gekocht. Het magazijn was ach
terin het pand van de werkplaats
gevestigd en een deel van de on
derdelen lag op zolder. Kortom,
het magazijn was te klein, iets wat
na het voltooien van de nieuw-
De drie uitvoeringen van de Maz
da 121 ontlopen elkaar wat prijs
betreft niet zoveel. De basis 121 LX
kost f.19.850,=. De auto is minder
compleet dan de door ons gere
den GLX en heeft bovendien door
het monteren van een andere chip
een vermogen van 54 pk. De GLX
staat in de prijslijst voor f.21.795,=
en dat is voor de eerste vijfhon
derd auto's inclusief de leuke ach
terspoiler. De GLX is verder nog
verkrijgbaar als Cabrio Top met
het leuke canvas dak wat op alle
denkbare manieren geopend kan
worden. Dit type kost f .23.580,=
De nieuwe Mazda 121 is hiermee
bouw gelukkig anders werd.
Tot de vaste klanten van het ma
gazijn behoren naast particuliere
Renault- rijders ook schadebedrij-
ven en collega-autobedrijven. Het
werk is volgens Ron en Nico zo
leuk omdat het publiek zeer afwis
selend is en dat je daarnaast ook
een goed contact hebt met colle
ga's uit de werkplaats. Via ons
magazijn worden ook alle acces
soires uit de Renault-Boutique ge
leverd.
Door de jaren heen heeft de ma-
gazijnadministratie een belangrij
ke verandering ondergaan. Sinds
de invoering van de computer
worden onderdelen direct via een
telefoonlijn op het hoofdmagazijn
in Brussel besteld. Een onderdeel
wat voor 2 uur vandaag besteld
is, komt morgen binnen. Alle on
derdelen staan op micro- fiches,
dat is al heel lang zo. In de toe
komst zal ook het zoeken van on
derdelennummers op de computer
gebeuren, een leuke uitdaging
menen Nico en Ron, zodat ze voor
lopig nog 12,5 jaar willen blijven.
smalle grille. De rest van de beno
digde luchttoevoer geschiedt via
een grote opening in de bumper.