a
NIEUWE ALPINE
HEET A610 TURBO
NIEUWE RENAULT ESPACE
MERCEDES
S-KLASSE
I
Ver-
van
maakt
zich
bekend
ongewijzigd
concept
traging
en
Oplage94.025 ex.
?den.
g213,
3841.
o.a.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Peugeot 205
Plus
Deze week
in de
Automaat
Gelimiteerde
Colt
ebruari 1991 - pagina 20'
>e^ut
ft
Donderdag 21 februari 1991
desso
Succesvol
op het programma ko-
pral
len
Tony Vos
Daihatsu
Rocky en Feroza
met vernieuwd gezicht
pag. 7
Renault Clio
Baccara en 16-klepper
pag. 9
Meegespoten
Het front heeft de meeste verande-
Jaargang 3
Nummer 8
Maar ook het comfort heeft de vol
le aandacht gekregen. De nieuwe
Lies
laat
n
Autotest:
Mazda 121 GLX
pag. 3
400 SE r
de de 5C
is.
ge-
De nieuwe Alpine A610 is te zien
op de Autosalon van Genève van
7 t/m 17 maart en gaat in de loop
van april in de verkoop.
voortaan
krachtk
uit de
Uiteraard behoudt de Alpine zijn
kunststof carrosserie, die in dit ge
val goed is voor een Cw-waarde
van 0,30.
In samenwerking met Matra ontstond in 1984 de Re
nault Espace, de eerste Europese ruimte-wagen en nog
steeds het voorbeeld voor velen. Tussendoor werd de
Espace op een groot aantal details hierzien. Op de
Autosalon van Genève echter is de nieuwe Espace te
zien, een auto die de bekende lijn van het oude model
heeft behouden, maar van voor tot achter gewijzigd is.
p/m.
isief leggen
Renault heeft het maar druk met het introduceren van
nieuwe modellen. De Clio- reeks wordt met de 16-klep
per en luxueuze Baccara uitgebreid, terwijl ook de nieu
we Espace vanaf maart geen publiek geheim meer zal
zijn. Spectaculair sportief nieuws schotelt Alpine ons
voor met haar nieuwe A610, een zeer ingrijpend geface-
lifte versie van het bestaande model. Renault zoekt het
met deze nieuwe Alpine duidelijk hoger op, we mogen
van deze auto dan ook een prijs verwachten op niveau
van Porsche en Ferrari.
Op de Autosalon van Genève zal Mercedes een groot
deel van de aandacht opeisen voor de nieuwe S-klasse,
het lang verwachte topmodel. Het is een grote reiswa
gen met de meest geavanceerde technologie die op dit
moment mogelijk is. Zowel op het gebied van veilig
heid, comfort, economie, prestaties als milieuvriende
lijkheid valt de nieuwe grote Mercedes op.
alle carrosseriedelen nieuw. Met
een lengte van 4,43 meter is de
nieuweling net wat groter gewor
den. De brandstoftank is gegroeid
tot een enorme inhoud van 77 liter,
waardoor de nieuwe Espace een
zeer behoorlijke actieradius heeft.
Ook het verwarmings- en ventila
tiesysteem heeft belangrijke ver
anderingen ondergaan, terwijl
airconditioning afhankelijk van
de uitvoering kan worden gele
verd. De luxe RXE-uitgave wordt
standaard voorzien van elektrisch
bediende portierruiten achter. Als
opties kan worden gekozen voor
luchtvering achter, audio-systeem
met CD-speler en een bagage-af-
dekscherm.
ringen ondergaan. De koplampen
kunnen voortaan worden wegge
klapt, terwijl de voorbumper van
een geheel nieuw ontwerp is. In
deze meegespoten bumper zijn
itingaanwijzers en ver-/breed-
stralers opgenomen. Het ontwerp
van de lichtmetalen wielen lijkt
erg op dat van de Clio 16-klepper.
De uitrusting van deze nieuwe Al
pine is zeer compleet met stan
daard ABS, airconditioning, stuur
bekrachtiging, een radio-Renault
van 4 x 25 Watt met bediening
aan de stuurkolom, elektrische
portierruiten, getint glas en me
taallok. Alpine biedt bij de A610
slechts twee opties! een lederen
binnenbekleding en een CD-spe-
ler. Het dashboard heeft een digi
tale aanduiding.
S-klasse krijgt zijruiten met geïso
leerd dubbel glas, gescheiden re
gelbare verwarming met een stof-
filter, een automatische aanpas
sing van de veiligheidsgordels en
^raktisch op maat gemaakte stoe
ien. Mercedes levert bovendien
standaard een airbag voor de be
stuurder, terwijl de 600 SE en SEL
ook van een airbag voor de pas-
Nieuw is onder andere een derde
motor-variant. Naast de bekende
2,2 liter 4 cylinder injectie en de
2,1 liter turbodiesel zal de Espace
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
.T.O. en verschijnt in geheel
urg, Goirle, Riel, Loon op
d, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Het programma start met de 300
SE met een 3,2 liter 6 cylindermo
tor met een vermogen van 231 pk.
Alle uitvoeringen zijn overigens
ook als verlengde SEL te bestel
len. Het tweede model wordt de
-met 4,2 liter V8 en als der-
500 SE eveneens met een V8
van 326 pk. Volledig nieuw is het
topmodel, de 600 SE met een com
pleet nieuwe V12 van maar liefst
Naast de 205 Roland Garros
en de Grille, die zich vooral
in een hoger marktsegment
begeven, komt het populair
Franse merk ook met de Plus,
een speciale en gelimiteerde
uitgave op basis van de XL/
GL-uitvoering. De auto heelt
een 1124 cc motor met centra
le injectie en is natuurlijk
voorzien van een geregelde
driewegkatalysator. De Plus
is vooral compleet uitgevoerd
met standaard een ruitewis-
ser met interval, twee van bin
nenuit verstelbare buitenspie
gels, uitklapbare zijruiten bij
de driedeurs, middenconsole,
luxe bekleding, in twee delen
neerklapbare achterbank,
stol op de portierpanelen, een
afsluitbaar dashboardkastje,
complete radiovoorbereiding
en bredere banden. Boven
dien kan de Plus worden
voorzien van een aantal op
ties die normaal op de XL/GL
niet leverbaar zijn zoals getint
glas, een glazen schuildak en
elektrisch bediende voorpor-
tierramen in combinatie met
centrale vergrendeling. Deze
extra rijk uitgeruste 205 is
herkenbaar aan de "Plus" ty-
pe-aanduiding op voorscher
men en achterklep. De 205
Plus driedeurs kost 1.21.995,
terwijl voor de vijldeurs
1.22.745, op tafel moet ko
men. Het hele pakket kost de
consument zodoende maar
1.260,= terwijl het een waarde
heeft van 1.1.560,=.
Bij ieder evenement dat op
de Rai wordt gehouden,
spiegelt de organisatie in sa
menwerking met de politie
voor, dat bezoekers het beste
met de trein kunnen komen.
Er zijn hiervoor speciale
treintoegangsbiljetten be
schikbaar. Je hebt geen par
keerproblemen en op de sta
tions rond de Rai staan gra
tis bussen ter beschikking,
allemaal heel makkelijk.
De laatste vrijdag van de
Rai is voor de vaderlandse
autojournalistiek meestal be
langrijk vanwege het uitroe
pen van de "Automanager
van het jaar" en de jaarver
gadering van de Auto Pers
Club. Op naar Amsterdam
dus. Rond de middag regen
de het berichten van enorme
files op de snelwegen ver
oorzaakt door de nodige bot
singen. De enorme sneeuw
val speelde het verkeer par
ten. Ik stond dan ook voor de
keuze om met de auto te
gaan oleens een keer de
trein te nemen. Ik koos voor
dat laatste en dat bleek wat
betreft de heenreis een uit
stekende beslissing. Precies
binnen de geplande tijd arri
veerde ik op de Rai.
Terug verging het echter he
lemaal anders. Op het sta
tion Rai was het een drukte
van jawelste, je kunt dan ook
beter vanal het Amstelstation
vertrekken. Maar ook op het
Amstel bleek er het een en
ander mis te lopen. De trei
nen hadden stuk voor stuk
een forse vertraging. Boven
dien was het vanwege de
drukte op station Rai enorm
vol met als gevolg dat je tot
Utrecht kon blijven staan.
Vlak voor Utrecht weer het
volgende debakel, capaci
teitsproblemen veroorzaakt
door de vele vertragingen.
Een geluk had ik dat de aan
sluitende trein in Den Bosch
dezelfde vertraging had, zo
dat ik direct kon overstap
pen. De volgende keer dat ik
voor de keuze sta, zal ik echt
nog wel een tweede keer
denken voordat ik voor de
trein kies...
Vanuit de markt komen vol
gens Mitsubishi-importeur
HNG steeds meer vragen
naar completer uitgerust
compacte auto's. Vandaar
dat op basis van de Colt 1.3
GL een Limited Edition wordt
uitgebracht. Natuurlijk heeft
deze auto de rappe 1.3 liter
12-kleppen motor. Opvallend
is de two-tone kleurstelling. Er
kan worden gekozen uit rood,
zwart en wit, waarbij de on
derkant in antracietgrijs
wordt gespoten. Verder heelt
de Limited een chroom strip
in bumpers en bescherm-
strips, bredere velgen met for
se banden, een achterspoiler,
striping met "Limited Edition
badge en elektrisch verstel
bare buitenspiegels.
In het interieur vinden we
speciale sportstoelen met luxe
bekleding, open hoofdsteu
nen en het stuurwiel van de
GTi-16V. Voor een beperkt
aantal liefhebbers is de Colt
Limited Edition te koop voor
125.595,=.
408 pk, een auto waarbij de top
snelheid volgens goed gebruik is
afgeregeld op 250 km/u. Op de
motoren zijn moderne technieken
losgelaten als uitlaatgasrecircula
tie, secundaire luchtinblazing, 4-
kleppen per zuiger en variabele
nokkenastiming.
De Espace heeft een succesvolle
carrière achter de rug. De ver-
koopaantallen zijn de laatste ja-
ren enorm gestegen. Voor Renault
de noodzaak niet alleen bij Matra
in Romorantin te blijven produce
ren, maar een deel van de pro
ductie aan Alpine in Dieppe uit te
besteden. Als beide vestigingen
op volle sterkte zijn, zal de dag
productie zo'n 280 tot 300 auto's
bedragen. Vorig jaar werden er
46.257 Espaces gemaakt, waar
van er 25.709 in Frankrijk werden
afgezet.
De tweede helft van maart gaan
we met de nieuwe Espace rijden,
zodat nadere informatie dan volgt.
ook te bestellen met de
tige 2.8 liter V6 zoals we die
Renault 25 kennen. Deze
krachtbron levert een vermogen
van 153 pk, waarmee de auto
goed is voor een top van 195 km/
u.
Automaat
De nieuwe Renault Espace zal
worden geleverd in drie uitrus-
tingsniveau's. Vanaf 1 mei, de off-
ciele verkoopstart in Nederland, is
er de keuze uit de RX en RXE, ter
wijl vanaf september de basis RN
op het programma zal komen. Al
le uitvoeringen hebben een hand-
geschakelde vijfbak, terwijl later
ook de moderne AR4-automati-
sche bak leverbaar zal worden.
De versie met 2.2 liter motor zal
weer als vierwielaangedreven
Quadra op het programma ko
men.
Het unieke module systeem van
de Espace bleef ongewijzigd. De
auto heeft zeven stoelen die naar
wens kunnen worden vei
of opgeklapt. Uiteraard1
interieur een comj
sagiers is voorzien. De airconditio verandering
ning-installatie heeft een actief buitenkant is
koolfilter om stankoverlast in het 1 J‘
interieur te voorkomen.
Mercedes heeft daarnaast het mi
lieu in het achterhoofd gehouden.
Vrijwel alle onderdelen zijn ge
schikt voor recycling. Alle kunst
stof delen zwaarder dan 100 grarr
zijn gemerkt voor geselecteerde
verwerking.
Dan tot slot nog even enkele gege
vens en cijfers van het topmodel.
De VI2 heeft zoals gezegd een
vermogen van 408 pk dat bij 5200
tr/min wordt bereikt. Het giganti
sche koppel van 580 Nm is al bij
3800 tr/min volledig te gebruiken.
De 600 SE weegt 2180 kg, terwijl
de SEL maar 10 kg zwaarder is
De acceleratie van 0 tot 100 ge
schiedt in slechts 6,1 seconden.
Over de prijzen is nog niets be
kend, daar de auto's pas ruim na
de salon van Genève bij de Ne
derlandse dealers zullen verschij
nen.
Echte Alpine-fans zullen enigszins
opgewonden kennis nemen van
deze nieuwe telg. Boven de ach
terwielen ligt een gloednieuwe 3
liter V6 turbomotor met een vermo- deze i
gen van maar liefst 250 pk wat bij richtii
5750 tr/min wordt bereikt. Het
maximale koppel van 350 Nm is al
bij 2900 tr/min volledig beschik
baar. Een centrale regeleenheid
zorgt voor de injectie, ontsteking
en de juiste turbodruk. Natuurlijk
ligt het prestatieniveau van de
nieuwe Alpine op een hoger ni
veau dan van het oude model.
Alhoewel de carrosserie op veel
punten ongewijzigd bleef, kunnen
we rustig van een nieuwe auto
spreken. Het onderstel is aanmer
kelijk stijver geworden. Hiervoor
nam Renault het ontwerp wat en
kele jaren geleden voor de Ameri
kaanse markt werd ontwikkeld.
Verder vallen de extra koelsleu-
ven voor de achterwielen op, die
warmlopen van de motor voort
aan volledig moeten voorkomen.
it unieke mot
Espace bleef i
heeft zeven
wens kunnen worden verwijderd
of opgeklapt. Uiteraard heeft het
interieur een complete gedaante
verandering ondergaan. Aan de
5 de Espace veel bol
ler geworden, terwijl hij in eerste
aanblik hetzelfde toont. Toch zijn
Kh
i
ff
I