a NIEUWE ALPINE HEET A610 TURBO NIEUWE RENAULT ESPACE MERCEDES S-KLASSE I Ver- van maakt zich bekend ongewijzigd concept traging en Oplage94.025 ex. ?den. g213, 3841. o.a. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Peugeot 205 Plus Deze week in de Automaat Gelimiteerde Colt ebruari 1991 - pagina 20' >e^ut ft Donderdag 21 februari 1991 desso Succesvol op het programma ko- pral len Tony Vos Daihatsu Rocky en Feroza met vernieuwd gezicht pag. 7 Renault Clio Baccara en 16-klepper pag. 9 Meegespoten Het front heeft de meeste verande- Jaargang 3 Nummer 8 Maar ook het comfort heeft de vol le aandacht gekregen. De nieuwe Lies laat n Autotest: Mazda 121 GLX pag. 3 400 SE r de de 5C is. ge- De nieuwe Alpine A610 is te zien op de Autosalon van Genève van 7 t/m 17 maart en gaat in de loop van april in de verkoop. voortaan krachtk uit de Uiteraard behoudt de Alpine zijn kunststof carrosserie, die in dit ge val goed is voor een Cw-waarde van 0,30. In samenwerking met Matra ontstond in 1984 de Re nault Espace, de eerste Europese ruimte-wagen en nog steeds het voorbeeld voor velen. Tussendoor werd de Espace op een groot aantal details hierzien. Op de Autosalon van Genève echter is de nieuwe Espace te zien, een auto die de bekende lijn van het oude model heeft behouden, maar van voor tot achter gewijzigd is. p/m. isief leggen Renault heeft het maar druk met het introduceren van nieuwe modellen. De Clio- reeks wordt met de 16-klep per en luxueuze Baccara uitgebreid, terwijl ook de nieu we Espace vanaf maart geen publiek geheim meer zal zijn. Spectaculair sportief nieuws schotelt Alpine ons voor met haar nieuwe A610, een zeer ingrijpend geface- lifte versie van het bestaande model. Renault zoekt het met deze nieuwe Alpine duidelijk hoger op, we mogen van deze auto dan ook een prijs verwachten op niveau van Porsche en Ferrari. Op de Autosalon van Genève zal Mercedes een groot deel van de aandacht opeisen voor de nieuwe S-klasse, het lang verwachte topmodel. Het is een grote reiswa gen met de meest geavanceerde technologie die op dit moment mogelijk is. Zowel op het gebied van veilig heid, comfort, economie, prestaties als milieuvriende lijkheid valt de nieuwe grote Mercedes op. alle carrosseriedelen nieuw. Met een lengte van 4,43 meter is de nieuweling net wat groter gewor den. De brandstoftank is gegroeid tot een enorme inhoud van 77 liter, waardoor de nieuwe Espace een zeer behoorlijke actieradius heeft. Ook het verwarmings- en ventila tiesysteem heeft belangrijke ver anderingen ondergaan, terwijl airconditioning afhankelijk van de uitvoering kan worden gele verd. De luxe RXE-uitgave wordt standaard voorzien van elektrisch bediende portierruiten achter. Als opties kan worden gekozen voor luchtvering achter, audio-systeem met CD-speler en een bagage-af- dekscherm. ringen ondergaan. De koplampen kunnen voortaan worden wegge klapt, terwijl de voorbumper van een geheel nieuw ontwerp is. In deze meegespoten bumper zijn itingaanwijzers en ver-/breed- stralers opgenomen. Het ontwerp van de lichtmetalen wielen lijkt erg op dat van de Clio 16-klepper. De uitrusting van deze nieuwe Al pine is zeer compleet met stan daard ABS, airconditioning, stuur bekrachtiging, een radio-Renault van 4 x 25 Watt met bediening aan de stuurkolom, elektrische portierruiten, getint glas en me taallok. Alpine biedt bij de A610 slechts twee opties! een lederen binnenbekleding en een CD-spe- ler. Het dashboard heeft een digi tale aanduiding. S-klasse krijgt zijruiten met geïso leerd dubbel glas, gescheiden re gelbare verwarming met een stof- filter, een automatische aanpas sing van de veiligheidsgordels en ^raktisch op maat gemaakte stoe ien. Mercedes levert bovendien standaard een airbag voor de be stuurder, terwijl de 600 SE en SEL ook van een airbag voor de pas- Nieuw is onder andere een derde motor-variant. Naast de bekende 2,2 liter 4 cylinder injectie en de 2,1 liter turbodiesel zal de Espace De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. .T.O. en verschijnt in geheel urg, Goirle, Riel, Loon op d, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Het programma start met de 300 SE met een 3,2 liter 6 cylindermo tor met een vermogen van 231 pk. Alle uitvoeringen zijn overigens ook als verlengde SEL te bestel len. Het tweede model wordt de -met 4,2 liter V8 en als der- 500 SE eveneens met een V8 van 326 pk. Volledig nieuw is het topmodel, de 600 SE met een com pleet nieuwe V12 van maar liefst Naast de 205 Roland Garros en de Grille, die zich vooral in een hoger marktsegment begeven, komt het populair Franse merk ook met de Plus, een speciale en gelimiteerde uitgave op basis van de XL/ GL-uitvoering. De auto heelt een 1124 cc motor met centra le injectie en is natuurlijk voorzien van een geregelde driewegkatalysator. De Plus is vooral compleet uitgevoerd met standaard een ruitewis- ser met interval, twee van bin nenuit verstelbare buitenspie gels, uitklapbare zijruiten bij de driedeurs, middenconsole, luxe bekleding, in twee delen neerklapbare achterbank, stol op de portierpanelen, een afsluitbaar dashboardkastje, complete radiovoorbereiding en bredere banden. Boven dien kan de Plus worden voorzien van een aantal op ties die normaal op de XL/GL niet leverbaar zijn zoals getint glas, een glazen schuildak en elektrisch bediende voorpor- tierramen in combinatie met centrale vergrendeling. Deze extra rijk uitgeruste 205 is herkenbaar aan de "Plus" ty- pe-aanduiding op voorscher men en achterklep. De 205 Plus driedeurs kost 1.21.995, terwijl voor de vijldeurs 1.22.745, op tafel moet ko men. Het hele pakket kost de consument zodoende maar 1.260,= terwijl het een waarde heeft van 1.1.560,=. Bij ieder evenement dat op de Rai wordt gehouden, spiegelt de organisatie in sa menwerking met de politie voor, dat bezoekers het beste met de trein kunnen komen. Er zijn hiervoor speciale treintoegangsbiljetten be schikbaar. Je hebt geen par keerproblemen en op de sta tions rond de Rai staan gra tis bussen ter beschikking, allemaal heel makkelijk. De laatste vrijdag van de Rai is voor de vaderlandse autojournalistiek meestal be langrijk vanwege het uitroe pen van de "Automanager van het jaar" en de jaarver gadering van de Auto Pers Club. Op naar Amsterdam dus. Rond de middag regen de het berichten van enorme files op de snelwegen ver oorzaakt door de nodige bot singen. De enorme sneeuw val speelde het verkeer par ten. Ik stond dan ook voor de keuze om met de auto te gaan oleens een keer de trein te nemen. Ik koos voor dat laatste en dat bleek wat betreft de heenreis een uit stekende beslissing. Precies binnen de geplande tijd arri veerde ik op de Rai. Terug verging het echter he lemaal anders. Op het sta tion Rai was het een drukte van jawelste, je kunt dan ook beter vanal het Amstelstation vertrekken. Maar ook op het Amstel bleek er het een en ander mis te lopen. De trei nen hadden stuk voor stuk een forse vertraging. Boven dien was het vanwege de drukte op station Rai enorm vol met als gevolg dat je tot Utrecht kon blijven staan. Vlak voor Utrecht weer het volgende debakel, capaci teitsproblemen veroorzaakt door de vele vertragingen. Een geluk had ik dat de aan sluitende trein in Den Bosch dezelfde vertraging had, zo dat ik direct kon overstap pen. De volgende keer dat ik voor de keuze sta, zal ik echt nog wel een tweede keer denken voordat ik voor de trein kies... Vanuit de markt komen vol gens Mitsubishi-importeur HNG steeds meer vragen naar completer uitgerust compacte auto's. Vandaar dat op basis van de Colt 1.3 GL een Limited Edition wordt uitgebracht. Natuurlijk heeft deze auto de rappe 1.3 liter 12-kleppen motor. Opvallend is de two-tone kleurstelling. Er kan worden gekozen uit rood, zwart en wit, waarbij de on derkant in antracietgrijs wordt gespoten. Verder heelt de Limited een chroom strip in bumpers en bescherm- strips, bredere velgen met for se banden, een achterspoiler, striping met "Limited Edition badge en elektrisch verstel bare buitenspiegels. In het interieur vinden we speciale sportstoelen met luxe bekleding, open hoofdsteu nen en het stuurwiel van de GTi-16V. Voor een beperkt aantal liefhebbers is de Colt Limited Edition te koop voor 125.595,=. 408 pk, een auto waarbij de top snelheid volgens goed gebruik is afgeregeld op 250 km/u. Op de motoren zijn moderne technieken losgelaten als uitlaatgasrecircula tie, secundaire luchtinblazing, 4- kleppen per zuiger en variabele nokkenastiming. De Espace heeft een succesvolle carrière achter de rug. De ver- koopaantallen zijn de laatste ja- ren enorm gestegen. Voor Renault de noodzaak niet alleen bij Matra in Romorantin te blijven produce ren, maar een deel van de pro ductie aan Alpine in Dieppe uit te besteden. Als beide vestigingen op volle sterkte zijn, zal de dag productie zo'n 280 tot 300 auto's bedragen. Vorig jaar werden er 46.257 Espaces gemaakt, waar van er 25.709 in Frankrijk werden afgezet. De tweede helft van maart gaan we met de nieuwe Espace rijden, zodat nadere informatie dan volgt. ook te bestellen met de tige 2.8 liter V6 zoals we die Renault 25 kennen. Deze krachtbron levert een vermogen van 153 pk, waarmee de auto goed is voor een top van 195 km/ u. Automaat De nieuwe Renault Espace zal worden geleverd in drie uitrus- tingsniveau's. Vanaf 1 mei, de off- ciele verkoopstart in Nederland, is er de keuze uit de RX en RXE, ter wijl vanaf september de basis RN op het programma zal komen. Al le uitvoeringen hebben een hand- geschakelde vijfbak, terwijl later ook de moderne AR4-automati- sche bak leverbaar zal worden. De versie met 2.2 liter motor zal weer als vierwielaangedreven Quadra op het programma ko men. Het unieke module systeem van de Espace bleef ongewijzigd. De auto heeft zeven stoelen die naar wens kunnen worden vei of opgeklapt. Uiteraard1 interieur een comj sagiers is voorzien. De airconditio verandering ning-installatie heeft een actief buitenkant is koolfilter om stankoverlast in het 1 J‘ interieur te voorkomen. Mercedes heeft daarnaast het mi lieu in het achterhoofd gehouden. Vrijwel alle onderdelen zijn ge schikt voor recycling. Alle kunst stof delen zwaarder dan 100 grarr zijn gemerkt voor geselecteerde verwerking. Dan tot slot nog even enkele gege vens en cijfers van het topmodel. De VI2 heeft zoals gezegd een vermogen van 408 pk dat bij 5200 tr/min wordt bereikt. Het giganti sche koppel van 580 Nm is al bij 3800 tr/min volledig te gebruiken. De 600 SE weegt 2180 kg, terwijl de SEL maar 10 kg zwaarder is De acceleratie van 0 tot 100 ge schiedt in slechts 6,1 seconden. Over de prijzen is nog niets be kend, daar de auto's pas ruim na de salon van Genève bij de Ne derlandse dealers zullen verschij nen. Echte Alpine-fans zullen enigszins opgewonden kennis nemen van deze nieuwe telg. Boven de ach terwielen ligt een gloednieuwe 3 liter V6 turbomotor met een vermo- deze i gen van maar liefst 250 pk wat bij richtii 5750 tr/min wordt bereikt. Het maximale koppel van 350 Nm is al bij 2900 tr/min volledig beschik baar. Een centrale regeleenheid zorgt voor de injectie, ontsteking en de juiste turbodruk. Natuurlijk ligt het prestatieniveau van de nieuwe Alpine op een hoger ni veau dan van het oude model. Alhoewel de carrosserie op veel punten ongewijzigd bleef, kunnen we rustig van een nieuwe auto spreken. Het onderstel is aanmer kelijk stijver geworden. Hiervoor nam Renault het ontwerp wat en kele jaren geleden voor de Ameri kaanse markt werd ontwikkeld. Verder vallen de extra koelsleu- ven voor de achterwielen op, die warmlopen van de motor voort aan volledig moeten voorkomen. it unieke mot Espace bleef i heeft zeven wens kunnen worden verwijderd of opgeklapt. Uiteraard heeft het interieur een complete gedaante verandering ondergaan. Aan de 5 de Espace veel bol ler geworden, terwijl hij in eerste aanblik hetzelfde toont. Toch zijn Kh i ff I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21