MAX zo goed als productie-rijp SUZUKI VITARA 5-DEURS p I SI Seat B '«m rit >da. Seat Terra 1.4 diesel met lentebloesem Honda Civic Silverstone Recordjaar voor BMW Mercedes APV? Injectie voor Yugo pOiW .fl4.995,- SJ rd tiit I 1991 - pagina 6 DE AUTOMAAT - Donderdag 14 februari 1991 - pagina 7 DETILBURGSE KOERIER 4 Motto I I 1990 t >l. 013/321405 RIGE ENZ - geworden, wat een ruimtewinst betekent voor inzitten den en bagage. Suzuki Vitara worden uitgebreid met de vijfdeurs-va riant. De auto was op de Rai als Europese primeur te gulden extra in rekening ge bracht. me« cent verstel 1988 1985 1987 1988 1987 1987 1985 1984 1984 1982 1982 1984 1988 1982 BRAVO 6.900, - irs 5.900, - DX 5.500,- 0 L kombi 3.950,- iOOGL 3.950,- 1986 1987 1988 1988 1988 1985 1983 1982 extra's. En dat eel waar voor rt a.s. Er gaan nog steeds meer dan ster ke geruchten dat Mercedes bin nen afzienbare tijd met een All Purpose Vehicle op de markt zal komen. Een comfortabele ruimte wagen met veel plaats voor pas sagiers en bagage. Op de Detroit Motorshow presenteerde het Duit se merk op 7 januari de F 100, een experimentele auto met een APV geproduceerde auto's in België, Frankrijk en Duitsland zullen wor den afgezet. Er zijn zelfs intensie ve contacten met een Duitse on derneming voor assemblage van de auto bij onze Oosterburen. Alle versies van de Max zijn voor zien van een 80 pk 1.4 liter injec- tiemotor. Deze krachtbron zorgt bij een totaalgewicht van ongeveer 750 kg voor een acceleratie van 0 tot 100 in 9 seconden. Honda presenteerde op de Rai de Civiq Silverstone als speciale uit gave. De naam drukt de sportieve succes van het Japanse merk uit. De auto is gebaseerd op de Civic 1.5i GL, de meest verkochte versie uit de hele reeks. De bumpers zijn in de koetskleur gespoten, terwijl tussen de achterlichten een rode j reflecterende plaat is gemonteerd. De definitieve prijzen van de Vita ra Wagon zijn nog niet bekend, maar er moet toch gerekend wor den op zo'n f.43.000,= Twee jaar geleden was de Max voor het eerst op de Auto-Rai te zien. In de tussenlig gende tijd is er veel gebeurd. Het hele projekt heeft menigmaal op losse schroeven gestaan. Het enthousiaste team van Max Motors onder leiding van Gert Jonkhans had niet verwacht dat de weg van prototype tot produktiemodel zo enorm lang was. Alle donkere wolken lijken nu verdreven te zijn. De produktie van de complete on derstellen met ophanging en motor vindt al plaats in Frankrijk, waar straks de com plete assemblage zal geschieden. Ladderchassis De Wagon JLX heeft een bijzonder complete uitrusting met onder ier elektrisch bediende zijruiten, ntrale vergrendeling, in hoogte ilbaar stuur en stuurbe krachtiging. De kuipvormige stoe len voorin en de verstelbare ach- terstoelen zijn van de bestaande versie overgenomen, net als het complete dashboard. Voor het meenemen van een grote hoeveel heid bagage kan de achterbank Het rollend gedeelte is ook hele maal klaar. Het buizenchassis voorzien van Citroen 1.4 liter mo tor en ophanging kan alle Europe se eisen doorstaan. De carrosse- riedelen van deze enorm leuke auto worden in Helmond bij Max Motors zelf gemaakt. Op dit mo ment worden alle panelen ook in deze Brabantse plaats gemon teerd, maar het ligt in de bedoe ling dat deze afronding van de productie spoedig in Frankrijk zal gebeuren. Nederland levert en produceert de onderdelen, Frank rijk maakt er een auto van. Max verwacht dit jaar nog zo'n 60 auto's op de Nederlandse markt te kunnen leveren, terwijl de overige Het succes van de Terra is in ons land sinds de introductie van de «^c^nWgi' Tegen de zomer zal het leveringsprogramma van de registreerd, waarvan twee-derde Suzuki Vitara worden uitgebreid met de vijfdeurs-va- diesels. De Terra is in zijn segment riant. De auto was op de Rai als Europese primeur te vee! concurrenten voorbij ge- zien. De carrosserie is maar liefst 41 centimeter langer streetd en bezet nu zelfs de twee- de plaats achter de lijstaanvoer- der de Renault Express. Het Max-programma begint in middels vorm te krijgen. De twee- zits Roadster is al enige tijd be kend en rijdt als prototype al in ons land rond. De meest recente versie heeft enkele belangrijke veranderingen ondergaan. De leuke stoelen die door Max Motors zelf ontwikkeld waren, zijn ver- Vorig jaar werd het Terra-pro- gramma van Seat met een diesel- versie uitgebreid. Deze compacte en zeer betaalbare bestelauto was al met een 903 cc benzinemo tor leverbaar. Een diesel is echter voor de voornamelijk zakelijke ko pers van de Terra veelal econo misch interessanter. De 1.3 liter dieselmotor in de Terra is volledig identiek aan die van de Volkswa- i gen Polo. Immers Seat is een volle dochter van het Volkswagen-con- cem. Bij de Polo werd de compac- Voor zijruiten wordt vierhonderd te dieselmotor onlangs vergroot tot 1.4 liter. Een zelfde verandering heeft nu de Terra ondergaan. Het vermogen steeg van 45 naar 48 pk, maar belangrijker is de winst op milieu-gebied. De motor is zui niger en heeft een lagere roet-uit- worp. De uitrusting van de 1.4 is iets completer met standaard ver warmde achterruiten. De prijs ligt slechts driehonderd gulden hoger, zodat de Terra 1.4D wordt aange boden voor f. 13.595,= (excl. BTW). peetje worden gemaakt. Volledig nieuw is de Pick-up die ook op grijs kenteken leverbaar zal wor den voor ongeveer vierenveertig- duizend gulden. Ook bij de Pick- up kan er weer voor een enorme variatie aan kleuren worden ge kozen. "Ieder z'n eigen Max" luidt hier het motto. Het is nu alleen nog wachten op de vierde versie, de aantrekkelijk gelijnde Sportswa- gon. vangen door exemplaren van Re caro. Belangrijk hierbij is dat er met kleur gespeeld kan worden. De verschillende delen van de Re- caro-stoelen zijn afhankelijk van de carrosseriekleur in een combi natie van kleuren uit te voeren. De Max Roadster is er nu in een ba sisuitvoering met stoffen bekle ding en stalen wielen en met een luxere specificatie met lichtmeta len wielen en lederen bekleding. De prijzen starten rond de vijftig duizend gulden. Het Max-concept is uniek vanwe ge de modules. De auto is hiermee in korte tijd totaal van uiterlijk te veranderen. Zo kan van de Road ster heel snel een sportief cou- uiterlijk. Voor het project werden zoveel ideeën aangedragen, dat een deel ervan niet eens verwe zenlijkt kon worden. De F 100 heeft een zeer afwijkende zitplaatsinde ling met de bestuurder in het mid den en vier passagiers op de twee zitrijen achterin. De voorportieren gaan 'normaal' open, terwijl de achterste exemplaren als schuif deur zijn uitgevoerd. speciale uitgaves. De Seat Mar bella Brisa heeft stoelen met ver stelbare rugleuningen, een bekle de kofferruimte en hoedenplank, maar ook een wis-wasinstallatie op de achterruit en een vijfver- snellingsbak. Standaard is de Bri sa voorzien van een sunroof, vro lijke naamsaanduiding en de wieldoppen van de GLX. De auto is in de kleuren wit, rood en don kerblauw beschikbaar voor f.l4.195,=. Dat de Malage Vivaldi iets met muziek te maken heeft, wordt al snel duidelijk wanneer de portie ren van deze ruime sedan worden geopend. Deze auto heeft name lijk standaard een Pioneer radio- CD-speler. Hierbij kan het front- paneel (diefstalveilig) worden af genomen. Verder heeft de Mala ga Vivaldi lichtmetalen wielen met brede banden en discrete lo go's. De auto is te koop in wit en vier metaalkleuren. Er worden slechts 300 stuks in Nederland aangeboden voor f.23.795,= De F 100 is een ultra-modem orientatiesysteem met verschillen de camera's en zelfs een dode hoek-radar. Het dashboard, wat ook in het midden is geplaats, heeft een centraal beeldscherm, waarop alle relevante controle functies worden weergegeven. Zij wisselen elkaar af al naar gelang logische ordening en actuele im portantie. De achterwielaange- dreven F 100 heeft actieve vering. De auto wordt voortbewogen door een benzinemotor met voorver warmde katalysator. Daarnaast zijn diverse varianten en combi naties mogelijk met waterstofaan drijving en electromotoren. In de windtunnel heeft de zeer op vallende carrosserie een Cw- waarde van 0,205 bereikt. In deze vorm blijft een APV-achtige Mer cedes echter voorlopig nog toe komstmuziek. BMW rekent dit jaar opnieuw op een verdere groei in omzet en ver koopcijfers. In 1990 nam de totale produktie met bijna 2 procent tot 520.000 wagens toe en verbeterde de omzet met 2,4 procent tot 27,2 miljard DM. Over het winstcijfer kon het con cern nog geen mededelingen doen, maar verwacht wordt dat het boven het niveau van 1989 zal uitkomen. In eigen land zette BMW een record van 191.000 een heden af en in de Verenigde Sta ten kon BMW met bijna 64.000 stuks het niveau van 1989 handha ven. In Oost-Duitsland is inmiddels een dealemet van circa 50 bedrijven opgebouwd en konden in 1990 zo'n 40.000 auto's verkocht wor den. (Bron: Rai) Om het prestatieniveau van de 5- deurs Wagon niet onder te laten doen voor de bestaande 3-deurs, werd de 1.6 liter injectiemotor voorzien van 4 kleppen per cylin der. De 1590 cc 16-klepper is nu goed voor een vermogen van 96 pk. Deze krachtbron wordt gekop peld aan een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat. De auto haalt hiermee een top van respectievelijk 150 en 140 km/u. De automaat kent een normale en power-stand. De tussenbak, voor het inschakelen van de vierwiel- aandrijving, is direct aan de ver snellingsbak gekoppeld, dit voor een efficiënte werking en een la ger geluidsniveau. De Yugo Sana 1.3 en 65 worden voortaan in ons land geleverd met een Bosch Multi-point injectiesys- teem, uiteraard gecombineerd met een geregelde driewegkata lysator. Verder heeft de Sana een aantal belangrijke verbeteringen ondergaan op het gebied van ge luidsisolatie, motorophanging, be sturing, rijcomfort en brandstof verbruik. Ook hebben beide types voortaan stoffen bekleding op de portierpanelen en krijgt de Sana een kachelaanjager met 4 stan den (immers deze vier standen waren op de schakelaar al vanaf het begin aanwezig). De Yugo met schonere benzinemotoren zijn ook aardiger voor de portemonnee. Zo kost de Sana nu f.18.495,= terwijl de kleinere 65 voor f.12.895, in de prijslijst staat. Het voorjaar staat te popelen om te beginnen. Seat speelt daar al vast op in met een aantal nieuwe In het interieur vinden we sportie ve kuipstoelen, hoofdsteunen op de achterbank en fraaie bekle- dingsstoffen. De Civic Silverstone is alleen te koop in de kleuren rood en zwart. Deze speciale Civic staat ook bij de dealers, die hem voor f.27.990, naar buiten rijden. De oplage blijft beperkt. worden weggeklapt, terwijl het geheel ook in een tweepersoons bed kan worden omgetoverd. Handig voor het over het alge meen avontuurlijk ingestelde ko- perspubliek van de Vitara. De vijfdeurs Vitara is recht van voor direct te herkennen aan de nieuwe, in de carrosseriekleur ge spoten grille. Het spijlenwerk wordt door een brede rand omge ven. Standaard wordt de auto ge leverd met stalen wielen, terwijl tegen meerprijs lichtmetalen exemplaren met automatische vrijloopnamen beschikbaar zijn. De Suzuki Vitara heeft onafhanke lijk van het carrosserie-type een robuust ladderchassis, waarop de koets is bevestigd. De carrosserie is middels rubberen trillingsdem- pers op het chassis vastgemaakt. De auto is opgebouwd uit gegal vaniseerd plaatstaal en zoge naamd High Tensile-carrosserie- plaat. De 4,03 meter lange Vitara Wa gon heeft een totaalgewicht van ongeveer 1200 kg. De auto mag een geremde aanhanger van 1500 kg trekken en heeft een laadver mogen van 450 kg. Voor een hoogstaand comfortniveau be schikt de Vitara over onafhanke lijke voorwielophanging met schroefveren en een stabilisator- stang en achter over een starre as met schroefveren.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23