MAX
zo goed als productie-rijp
SUZUKI VITARA 5-DEURS
p
I
SI
Seat
B
'«m
rit
>da.
Seat
Terra
1.4
diesel
met lentebloesem
Honda Civic Silverstone
Recordjaar
voor BMW
Mercedes APV?
Injectie
voor Yugo
pOiW
.fl4.995,-
SJ
rd
tiit
I
1991 - pagina 6
DE AUTOMAAT - Donderdag 14 februari 1991 - pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
4
Motto
I
I
1990
t
>l. 013/321405
RIGE
ENZ
- geworden, wat een ruimtewinst betekent voor inzitten
den en bagage.
Suzuki Vitara worden uitgebreid met de vijfdeurs-va
riant. De auto was op de Rai als Europese primeur te
gulden extra in rekening ge
bracht.
me«
cent
verstel
1988
1985
1987
1988
1987
1987
1985
1984
1984
1982
1982
1984
1988
1982
BRAVO
6.900, -
irs
5.900, -
DX
5.500,-
0 L kombi
3.950,-
iOOGL
3.950,-
1986
1987
1988
1988
1988
1985
1983
1982
extra's. En dat
eel waar voor
rt a.s.
Er gaan nog steeds meer dan ster
ke geruchten dat Mercedes bin
nen afzienbare tijd met een All
Purpose Vehicle op de markt zal
komen. Een comfortabele ruimte
wagen met veel plaats voor pas
sagiers en bagage. Op de Detroit
Motorshow presenteerde het Duit
se merk op 7 januari de F 100, een
experimentele auto met een APV
geproduceerde auto's in België,
Frankrijk en Duitsland zullen wor
den afgezet. Er zijn zelfs intensie
ve contacten met een Duitse on
derneming voor assemblage van
de auto bij onze Oosterburen.
Alle versies van de Max zijn voor
zien van een 80 pk 1.4 liter injec-
tiemotor. Deze krachtbron zorgt bij
een totaalgewicht van ongeveer
750 kg voor een acceleratie van 0
tot 100 in 9 seconden.
Honda presenteerde op de Rai de
Civiq Silverstone als speciale uit
gave. De naam drukt de sportieve
succes van het Japanse merk uit.
De auto is gebaseerd op de Civic
1.5i GL, de meest verkochte versie
uit de hele reeks. De bumpers zijn
in de koetskleur gespoten, terwijl
tussen de achterlichten een rode
j reflecterende plaat is gemonteerd.
De definitieve prijzen van de Vita
ra Wagon zijn nog niet bekend,
maar er moet toch gerekend wor
den op zo'n f.43.000,=
Twee jaar geleden was de Max voor het eerst op de Auto-Rai te zien. In de tussenlig
gende tijd is er veel gebeurd. Het hele projekt heeft menigmaal op losse schroeven
gestaan. Het enthousiaste team van Max Motors onder leiding van Gert Jonkhans
had niet verwacht dat de weg van prototype tot produktiemodel zo enorm lang was.
Alle donkere wolken lijken nu verdreven te zijn. De produktie van de complete on
derstellen met ophanging en motor vindt al plaats in Frankrijk, waar straks de com
plete assemblage zal geschieden.
Ladderchassis
De Wagon JLX heeft een bijzonder
complete uitrusting met onder
ier elektrisch bediende zijruiten,
ntrale vergrendeling, in hoogte
ilbaar stuur en stuurbe
krachtiging. De kuipvormige stoe
len voorin en de verstelbare ach-
terstoelen zijn van de bestaande
versie overgenomen, net als het
complete dashboard. Voor het
meenemen van een grote hoeveel
heid bagage kan de achterbank
Het rollend gedeelte is ook hele
maal klaar. Het buizenchassis
voorzien van Citroen 1.4 liter mo
tor en ophanging kan alle Europe
se eisen doorstaan. De carrosse-
riedelen van deze enorm leuke
auto worden in Helmond bij Max
Motors zelf gemaakt. Op dit mo
ment worden alle panelen ook in
deze Brabantse plaats gemon
teerd, maar het ligt in de bedoe
ling dat deze afronding van de
productie spoedig in Frankrijk zal
gebeuren. Nederland levert en
produceert de onderdelen, Frank
rijk maakt er een auto van.
Max verwacht dit jaar nog zo'n 60
auto's op de Nederlandse markt te
kunnen leveren, terwijl de overige
Het succes van de Terra is in ons
land sinds de introductie van de
«^c^nWgi' Tegen de zomer zal het leveringsprogramma van de
registreerd, waarvan twee-derde Suzuki Vitara worden uitgebreid met de vijfdeurs-va-
diesels. De Terra is in zijn segment riant. De auto was op de Rai als Europese primeur te
vee! concurrenten voorbij ge- zien. De carrosserie is maar liefst 41 centimeter langer
streetd en bezet nu zelfs de twee-
de plaats achter de lijstaanvoer-
der de Renault Express.
Het Max-programma begint in
middels vorm te krijgen. De twee-
zits Roadster is al enige tijd be
kend en rijdt als prototype al in
ons land rond. De meest recente
versie heeft enkele belangrijke
veranderingen ondergaan. De
leuke stoelen die door Max Motors
zelf ontwikkeld waren, zijn ver-
Vorig jaar werd het Terra-pro-
gramma van Seat met een diesel-
versie uitgebreid. Deze compacte
en zeer betaalbare bestelauto
was al met een 903 cc benzinemo
tor leverbaar. Een diesel is echter
voor de voornamelijk zakelijke ko
pers van de Terra veelal econo
misch interessanter. De 1.3 liter
dieselmotor in de Terra is volledig
identiek aan die van de Volkswa-
i gen Polo. Immers Seat is een volle
dochter van het Volkswagen-con-
cem. Bij de Polo werd de compac- Voor zijruiten wordt vierhonderd
te dieselmotor onlangs vergroot tot
1.4 liter. Een zelfde verandering
heeft nu de Terra ondergaan. Het
vermogen steeg van 45 naar 48
pk, maar belangrijker is de winst
op milieu-gebied. De motor is zui
niger en heeft een lagere roet-uit-
worp. De uitrusting van de 1.4 is
iets completer met standaard ver
warmde achterruiten. De prijs ligt
slechts driehonderd gulden hoger,
zodat de Terra 1.4D wordt aange
boden voor f. 13.595,= (excl. BTW).
peetje worden gemaakt. Volledig
nieuw is de Pick-up die ook op
grijs kenteken leverbaar zal wor
den voor ongeveer vierenveertig-
duizend gulden. Ook bij de Pick-
up kan er weer voor een enorme
variatie aan kleuren worden ge
kozen. "Ieder z'n eigen Max" luidt
hier het motto. Het is nu alleen nog
wachten op de vierde versie, de
aantrekkelijk gelijnde Sportswa-
gon.
vangen door exemplaren van Re
caro. Belangrijk hierbij is dat er
met kleur gespeeld kan worden.
De verschillende delen van de Re-
caro-stoelen zijn afhankelijk van
de carrosseriekleur in een combi
natie van kleuren uit te voeren. De
Max Roadster is er nu in een ba
sisuitvoering met stoffen bekle
ding en stalen wielen en met een
luxere specificatie met lichtmeta
len wielen en lederen bekleding.
De prijzen starten rond de vijftig
duizend gulden.
Het Max-concept is uniek vanwe
ge de modules. De auto is hiermee
in korte tijd totaal van uiterlijk te
veranderen. Zo kan van de Road
ster heel snel een sportief cou-
uiterlijk. Voor het project werden
zoveel ideeën aangedragen, dat
een deel ervan niet eens verwe
zenlijkt kon worden. De F 100 heeft
een zeer afwijkende zitplaatsinde
ling met de bestuurder in het mid
den en vier passagiers op de twee
zitrijen achterin. De voorportieren
gaan 'normaal' open, terwijl de
achterste exemplaren als schuif
deur zijn uitgevoerd.
speciale uitgaves. De Seat Mar
bella Brisa heeft stoelen met ver
stelbare rugleuningen, een bekle
de kofferruimte en hoedenplank,
maar ook een wis-wasinstallatie
op de achterruit en een vijfver-
snellingsbak. Standaard is de Bri
sa voorzien van een sunroof, vro
lijke naamsaanduiding en de
wieldoppen van de GLX. De auto
is in de kleuren wit, rood en don
kerblauw beschikbaar voor
f.l4.195,=.
Dat de Malage Vivaldi iets met
muziek te maken heeft, wordt al
snel duidelijk wanneer de portie
ren van deze ruime sedan worden
geopend. Deze auto heeft name
lijk standaard een Pioneer radio-
CD-speler. Hierbij kan het front-
paneel (diefstalveilig) worden af
genomen. Verder heeft de Mala
ga Vivaldi lichtmetalen wielen
met brede banden en discrete lo
go's. De auto is te koop in wit en
vier metaalkleuren. Er worden
slechts 300 stuks in Nederland
aangeboden voor f.23.795,=
De F 100 is een ultra-modem
orientatiesysteem met verschillen
de camera's en zelfs een dode
hoek-radar. Het dashboard, wat
ook in het midden is geplaats,
heeft een centraal beeldscherm,
waarop alle relevante controle
functies worden weergegeven. Zij
wisselen elkaar af al naar gelang
logische ordening en actuele im
portantie. De achterwielaange-
dreven F 100 heeft actieve vering.
De auto wordt voortbewogen door
een benzinemotor met voorver
warmde katalysator. Daarnaast
zijn diverse varianten en combi
naties mogelijk met waterstofaan
drijving en electromotoren.
In de windtunnel heeft de zeer op
vallende carrosserie een Cw-
waarde van 0,205 bereikt. In deze
vorm blijft een APV-achtige Mer
cedes echter voorlopig nog toe
komstmuziek.
BMW rekent dit jaar opnieuw op
een verdere groei in omzet en ver
koopcijfers. In 1990 nam de totale
produktie met bijna 2 procent tot
520.000 wagens toe en verbeterde
de omzet met 2,4 procent tot 27,2
miljard DM.
Over het winstcijfer kon het con
cern nog geen mededelingen
doen, maar verwacht wordt dat
het boven het niveau van 1989 zal
uitkomen. In eigen land zette
BMW een record van 191.000 een
heden af en in de Verenigde Sta
ten kon BMW met bijna 64.000
stuks het niveau van 1989 handha
ven.
In Oost-Duitsland is inmiddels een
dealemet van circa 50 bedrijven
opgebouwd en konden in 1990
zo'n 40.000 auto's verkocht wor
den. (Bron: Rai)
Om het prestatieniveau van de 5-
deurs Wagon niet onder te laten
doen voor de bestaande 3-deurs,
werd de 1.6 liter injectiemotor
voorzien van 4 kleppen per cylin
der. De 1590 cc 16-klepper is nu
goed voor een vermogen van 96
pk. Deze krachtbron wordt gekop
peld aan een handgeschakelde
vijfbak of een viertraps automaat.
De auto haalt hiermee een top van
respectievelijk 150 en 140 km/u.
De automaat kent een normale en
power-stand. De tussenbak, voor
het inschakelen van de vierwiel-
aandrijving, is direct aan de ver
snellingsbak gekoppeld, dit voor
een efficiënte werking en een la
ger geluidsniveau.
De Yugo Sana 1.3 en 65 worden
voortaan in ons land geleverd met
een Bosch Multi-point injectiesys-
teem, uiteraard gecombineerd
met een geregelde driewegkata
lysator. Verder heeft de Sana een
aantal belangrijke verbeteringen
ondergaan op het gebied van ge
luidsisolatie, motorophanging, be
sturing, rijcomfort en brandstof
verbruik. Ook hebben beide types
voortaan stoffen bekleding op de
portierpanelen en krijgt de Sana
een kachelaanjager met 4 stan
den (immers deze vier standen
waren op de schakelaar al vanaf
het begin aanwezig). De Yugo met
schonere benzinemotoren zijn ook
aardiger voor de portemonnee. Zo
kost de Sana nu f.18.495,= terwijl
de kleinere 65 voor f.12.895, in
de prijslijst staat.
Het voorjaar staat te popelen om
te beginnen. Seat speelt daar al
vast op in met een aantal nieuwe
In het interieur vinden we sportie
ve kuipstoelen, hoofdsteunen op
de achterbank en fraaie bekle-
dingsstoffen. De Civic Silverstone
is alleen te koop in de kleuren
rood en zwart. Deze speciale Civic
staat ook bij de dealers, die hem
voor f.27.990, naar buiten rijden.
De oplage blijft beperkt.
worden weggeklapt, terwijl het
geheel ook in een tweepersoons
bed kan worden omgetoverd.
Handig voor het over het alge
meen avontuurlijk ingestelde ko-
perspubliek van de Vitara.
De vijfdeurs Vitara is recht van
voor direct te herkennen aan de
nieuwe, in de carrosseriekleur ge
spoten grille. Het spijlenwerk
wordt door een brede rand omge
ven. Standaard wordt de auto ge
leverd met stalen wielen, terwijl
tegen meerprijs lichtmetalen
exemplaren met automatische
vrijloopnamen beschikbaar zijn.
De Suzuki Vitara heeft onafhanke
lijk van het carrosserie-type een
robuust ladderchassis, waarop de
koets is bevestigd. De carrosserie
is middels rubberen trillingsdem-
pers op het chassis vastgemaakt.
De auto is opgebouwd uit gegal
vaniseerd plaatstaal en zoge
naamd High Tensile-carrosserie-
plaat.
De 4,03 meter lange Vitara Wa
gon heeft een totaalgewicht van
ongeveer 1200 kg. De auto mag
een geremde aanhanger van 1500
kg trekken en heeft een laadver
mogen van 450 kg. Voor een
hoogstaand comfortniveau be
schikt de Vitara over onafhanke
lijke voorwielophanging met
schroefveren en een stabilisator-
stang en achter over een starre as
met schroefveren.