NISSAN SUNNY 1.6 SIX SKODA FAVORIT N w ■■Ml Afgeronde middenklasse YUE LOONG ONTHULD AUTOTEST;: El ANWB verlichtings- |es- voortaan schoner >91 actie in Tilburg 'ii 0 j l It's Sunny Time ZB-80-XT - 1 M DE TILBURGSE KOERIER ri 1991-pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 14 februari 1991 - pagina 3 ANTIE [.4 eers Gold V SEN BV S ■A jzen op ting. de 50 =len 10 De SLX biedt veel luxe. De stoelen en deurpanelen zijn met een 3i\iissan^M ^^DENISSEN BVa stad 8,6 liter/100 km Prijs: f.30.895 ssys- jf en Dit ig op de meer informatie in onze showroom 00 uur 00 uur 00 uur SLX 5-d Aantal cylinde Cylinderinhou slag: 90 ,1e een jermiddel voor )e auto staat 175/65 R 14 banden, joed 'smoelt' maar delijke ruime nog 1 --- gen. Standaard is bovendien een verstelbare stuurkolom, terwijl ook stuurbekrachtiging wordt gele verd. Een prima werkende instal l'd Gold old. Het geleden lerschap heo met dus!!! ners, de endoord Extra's. Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013-683911 Nissan heeft aan het einde van 1990 niet stilgezeten. In korte tijd kregen we zowel met de nieuwe Primera te maken als met de Sunny. Beide auto's zijn in een groot aantal varianten leverbaar. De nieuwe Sunny sluit vol ledig aan bij wat in de middenklasse gewoonte is ge worden. Ronde, vloeiende vormen doen de strak gelijn de voorganger direct vergeten. Uit het modellenpallet kozen we voor de vijfdeurs hatchback met krachtige 1.6 liter motor en de complete SLX- uitgave. Tot nog toe werd de Skoda Favorit in ons land geleverd met een on geregelde katalysator. Een derge- lijk apparaat maakt een auto aan merkelijk vriendelijker voor het milieu, maar optimaal is het nog niet. Sinds januari echter wordt de hele Favorit-serie geleverd met de zogenaamde tronisch gerec oor kan ;ekop~* ya.22.696r ^e6°n 299,. maar het blijft te allen tijde comfortabel vervoe””^^» vier inzittenden. De rondomop wat niet alleen goed 'smoelt' maa ook positief werk op de rij-eigen- schappen. De klant kan bij de Sunny kiezen uit de driedeurs met rechte achter steven, de vierdeurs sedan, een ruime wagon en onze vijfdeurs hatchback. Deze laatste heeft van alle Sunny's het meest markante uiterlijk. Hij doet overigens sterk denken aan het vijfdeursmodel van de Primera. De Sunny is al leen 26 centimeter korter en 3 cen timeter smaller dan zijn grotere, in Europa geproduceerde broer. Gewillig De Sunny hatchback ziet er niet alleen opvallend uit, maar is daarnaast bijzonder toegankelijk vanwege de vier portieren en #sn Bij de Feeling is ook gedacht aan veiligheid: kreukelzones voor en achter, verstevigde deuren, een veiligheidsstuurkolom en een mo gelijkheid af fabriek een airbag te laten monteren. Het is heel moeilijk om de kansen van een dergelijk nieuw merk op de Nederlandse markt te voor spellen. De auto ziet er niet lelijk, maar zeker ook niet uitgesproken fraai uit. Verder vertoonde de op de Rai tentoongestelde exempla ren een aantal slordige afwer- kingsdetails. Bovendien is een prijs van rond de f.30.000, on danks de complete uitrusting aan de forse kant. Voor dit bedrag is er veel meer te koop. Op donderdag 21 en vrijdag 22 februari a.s. is de Technomobiel van de ANWB te vinden op het evenemententerrein 't Laar. Twee teams zullen daar gratis de auto controleren op het voeren en juist afgesteld zijn van de verlichting. Sinds de start van de actie heeft de ANWB al van 1 miljoen auto's de koplampen afgesteld. Uit erva ring blijkt dat zo'n 80% van de koplampen verkeerd staat afge steld. Sinds de APK is het percen tage verkeerd afgestelde koplam pen teruggelopen van 90 naar 80%. Verdere mankenenten die werden opgespoord waren ver keerd gemonteerde lampjes en door roest aangetaste reflectoren. De ANWB wil met de verlichtings- actie de weggebruiker wijzen op het belang van goede verlichting. De twee Technomobielen van de ANWB zijn geopend op donder dag van 9.30 tot 19.00 uur en op vrijdag van 9.30 tot 17.00 uur. Pro beer tijdig aanweizg te zijn, het laatste uur van openstelling is vaak alleen voor het afwerken van de wachtenden. Nissan zal met de nieuwe Sunny hoge ogen gaan gooien. Het vori ge model deed het al niet slecht. Een sterk punt hierbij is de enor me keuze aan carrosserievarian- ten. De auto is een comfortabele gebruiksauto met veel gebruiks mogelijkheden. De SLX-uitrusting is bijzonder compleet waarbij vooral de standaard stuurbe krachtiging geprezen mag wor den. Het blijft alleen jammer dat de 1.6 motor is gekoppeld aan een carburateur in plaats van een in- jectiesysteem. heeft een 1.6 liter motor gekoppeld aan een vijfbak. Alle andere mo dellen hebben een 95 pk leveren de 1.8 liter krachtbron naar keuze met vijfbak of drietraps automaat. het maximale vermogen van 90 pk geleverd. Het maximale koppel van 133 Nm is al bij 4000 tr/min volledig beschikbaar. De kracht bron is over het hele toerenbereik behoorlijk gewillig. Echter voor echt snelle carpriolen moet er wat meer geschakeld worden. Dat de auto voorzien is van een carbura teur en niet van een injectiesys- teem, is te merken aan het af en toe inhouden van de motor. Dit kan gebeuren als bij hoge toeren gas wordt losgelaten, maar ook bij constante snelwegsnelheden. De prestaties zijn meer dan bevre digend. De Sunny 1.6 sprint in 10,7 seconden van 0 tot 100 en haalt een top van 180 km/u. Samenstel De vier wielen zijn onafhankelijk opgehangen, voor volgens het McPherson principe en achter met schroefveren, torsiestaven en een stabilisator stang. Een prima sa menstel dat van de Sunny een comfortabel vervoermiddel maakt. Er kan vanwege het redelijke mo torvermogen best sportief met de auto worden omgesprongen, grote achterklep die helemaal tot aan de bumper open gaat. De netjes beklede bagageruimte heeft een inhoud van 430 liter en is uiteraard makkelijk uit te breiden. Als SLX oogt de Sunny compleet door zijn wieldoppen, in de car- rosseriekleur gespoten bumpers en nette beschermstrips op de flanken. Naast de 1.4 liter benzine en 2 liter diesel is in de Sunny de 1.6 liter 16- klepper te vinden met electro- nisch geregelde carburateur en natuurlijk een geregelde drieweg katalysator. Dezelfde krachtbron vinden we als basismotor ook in de Primera. Bij 6000 tr/min wordt kwartaal in ons land leverbaar zal zijn. Technisch valt Yue Loong met dit concept helemaal teruc de Datsun/Nissan Stanza. Op thuismarkt werden al 20.000 exemplaren van deze auto ver kocht. De Yue Loong Feeling is een vijf deurs auto die er uitziet als een sedan. Wat profiel betreft lijkt hij nog het meest op de Austin Monte go. De klant zal kunnen kiezen uit vijf uitvoeringen. Het basismodel een extra uitgave van f.4.800, vergt. De vijfdeurs start bij de 1. LX voor f.26.695,= wat neerkomt op een meerprijs van tweeduizend gulden voor de grotere en fanta- licht schakelende ±7°^ ^7 ons gereden 1.6 SLX kost f-30.895,=. Nissan biedt zo aan P i P haar klanten een ruime keuze uit r comp ee me ge een basjs prjmera of zeer comple te Sunny. De duurste Sunny is de 2 liter GTi van 1.42.000,= Hierbij valt nog te kiezen uit een LSX en GSX uitrustingsniveau. De duurste uitgave beschikt over elektrische buitenspiegels, ramen en deurvergrendeling, luxe bekle ding, snelheidsafhankelijke stuur bekrachtiging, airconditioning, deelbare achterbank, radio/cas- settespeler met 4 speakers en rui- tewissers met intervalschakeling. inds januari echter wordt de -serie geleverd met de e Ecotronic, een elec- igelde carburateur. Hierdoor kan de motor van de Fa vorit gekoppeld worden aan een geregelde driewegkatalysator. Alle Favorits voldoen daarom aan de strenge US-83-norm. Eén uit zondering wordt gevormd door de Van, die nog uitsluitend met onge regelde kat op het programma fraaie velours stof bekleed. De stoelen zitten prima, bij de be stuurdersstoel is de zitting zowel voor als achter in hoogte verstel baar. De achterpassagiers be schikken over hoofdsteunen. Het dashboard is niet bijster origineel, maar overzichtelijk van opzet. Het instrumentarium omvat een snel heidsmeter, toerenteller, brand- stofmeter en temperatuurmeter. In de console zitten twee extra uit- stroomopeningen van de verwar ming, een inbouwruimte voor de radio, een aantal drukknoppen voor het in werking stellen van de achterruitverwarming, alarmlich- ten en mistlamp, de regelschuiven voor verwarming en ventilatie en een opbergvakje. Verder kunnen er in de portiervakken en het re delijke ruime dashboardkastje j wat spullen worden opgebor- i. Standaard is bc stuurkol chtic latie die het rijden met de Sunny er alleen maar prettiger op maakt. Verbruik Met de vloerpook uiterst prettig en 1’ vijfbak bediend, ter maat tegen meerprijs De SLX is verder compleet met ge tint glas, van binnenuit verstelba re koplampen, twee van binnenuit met de hand verstelbare buiten spiegels, variable interval op de ruitewissers en spatlappen voor en achter. Verder worden ook ver warming naar de voetruimte ach ter, deelbaar neerklapbare ach terbank, in hoogte verstelbare gordels voor, radiovoorbereiding met antenne en vier speakers en van binnenuit te ontgrendelen achterklep en benzineklepje af-fa- briek geleverd. De 1.6 motor in combinatie met de SLX-uitgave is verkrijgbaar in alle modelvarianten: 3-, 4-, 5-deurs en Wagon. De vijfdeurs hatchback is verder ook te koop als 1.4 LX, 1.4 SLX, 1.6 LX en 2.0 diesel LX. Het brandstofverbruik van de 1.6 T liter 16-klepper met electronisch 1 echmsche gegevens: geregelde carburateur Egt op een Merk en type: Nissan Sunny 1.6 normaal niveau. Wordt er stevig r met de auto gereden dan kom je al gauw uit op 1 op 10,5 terwijl bij een wat rustiger rijgedrag 1 op 12 Boring x ook makkelijk mogelijk is. De Nissan Sunny zal het als hatch- Koppel back SLX vooral moeten hebben van zijn markante uiterlijk, uiterst complete uitrusting en de comfor tabele rij- eigenschappen. Het totale Sunny-programma be staat uit 26 varianten. Het basis model is de 3- deurs 1.4 L die voor ders: 4 in lijn >ud: 1597 cc j: 76 x 88 mm Vermogen: 90 pk bij 6000 tr/min Z_rpel: 133 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,15 meter, breedte 1,67 meter Gewicht: 1035 kg Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in 10,7 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,4 liter/100 km f.22.695,= bij de dealer staat. Voor bij 120 km/u 7,2 liter/100 km de completere LX moet f.2.000,= worden bijbetaald, terwijl de SLX Tijdens de persdag van de Am sterdam Auto Rai werd een nieuw merk op de Europese markt ge lanceerd, de Taiwaneese Yue Loong. Het bedrijf Yue Loong Mo tor Co. Ltd. werd in 1953 opgericht en heeft op dit moment zo'n 4.000 mensen in dienst. Het merk startte met het in licentie bouwen van auto's en vrachtwagens. Dat is overigens nog steeds het geval. Het eerste eigen model is de Fee ling, een auto die in het derde .IIWW1WW

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19