NISSAN SUNNY 1.6 SIX
SKODA FAVORIT
N
w
■■Ml
Afgeronde middenklasse
YUE LOONG ONTHULD
AUTOTEST;:
El
ANWB verlichtings-
|es-
voortaan
schoner
>91
actie in Tilburg
'ii
0
j
l
It's Sunny Time
ZB-80-XT
-
1 M
DE TILBURGSE KOERIER
ri 1991-pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 14 februari 1991 - pagina 3
ANTIE
[.4
eers Gold
V
SEN BV
S
■A
jzen op
ting.
de
50
=len
10
De SLX biedt veel luxe. De stoelen
en deurpanelen zijn met een
3i\iissan^M
^^DENISSEN BVa
stad 8,6 liter/100 km
Prijs: f.30.895
ssys-
jf en
Dit
ig op
de
meer informatie
in onze showroom
00 uur
00 uur
00 uur
SLX 5-d
Aantal cylinde
Cylinderinhou
slag:
90
,1e een
jermiddel voor
)e auto staat
175/65 R 14 banden,
joed 'smoelt' maar delijke ruime
nog 1 ---
gen. Standaard is bovendien een
verstelbare stuurkolom, terwijl ook
stuurbekrachtiging wordt gele
verd. Een prima werkende instal
l'd Gold
old. Het
geleden
lerschap
heo met
dus!!!
ners, de
endoord
Extra's.
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013-683911
Nissan heeft aan het einde van 1990 niet stilgezeten. In
korte tijd kregen we zowel met de nieuwe Primera te
maken als met de Sunny. Beide auto's zijn in een groot
aantal varianten leverbaar. De nieuwe Sunny sluit vol
ledig aan bij wat in de middenklasse gewoonte is ge
worden. Ronde, vloeiende vormen doen de strak gelijn
de voorganger direct vergeten. Uit het modellenpallet
kozen we voor de vijfdeurs hatchback met krachtige 1.6
liter motor en de complete SLX- uitgave.
Tot nog toe werd de Skoda Favorit
in ons land geleverd met een on
geregelde katalysator. Een derge-
lijk apparaat maakt een auto aan
merkelijk vriendelijker voor het
milieu, maar optimaal is het nog
niet. Sinds januari echter wordt de
hele Favorit-serie geleverd met de
zogenaamde
tronisch gerec
oor kan
;ekop~*
ya.22.696r
^e6°n
299,.
maar het blijft te allen tijde
comfortabel vervoe””^^»
vier inzittenden. De
rondomop
wat niet alleen goed 'smoelt' maa
ook positief werk op de rij-eigen-
schappen.
De klant kan bij de Sunny kiezen
uit de driedeurs met rechte achter
steven, de vierdeurs sedan, een
ruime wagon en onze vijfdeurs
hatchback. Deze laatste heeft van
alle Sunny's het meest markante
uiterlijk. Hij doet overigens sterk
denken aan het vijfdeursmodel
van de Primera. De Sunny is al
leen 26 centimeter korter en 3 cen
timeter smaller dan zijn grotere, in
Europa geproduceerde broer.
Gewillig
De Sunny hatchback ziet er niet
alleen opvallend uit, maar is
daarnaast bijzonder toegankelijk
vanwege de vier portieren en #sn
Bij de Feeling is ook gedacht aan
veiligheid: kreukelzones voor en
achter, verstevigde deuren, een
veiligheidsstuurkolom en een mo
gelijkheid af fabriek een airbag te
laten monteren.
Het is heel moeilijk om de kansen
van een dergelijk nieuw merk op
de Nederlandse markt te voor
spellen. De auto ziet er niet lelijk,
maar zeker ook niet uitgesproken
fraai uit. Verder vertoonde de op
de Rai tentoongestelde exempla
ren een aantal slordige afwer-
kingsdetails. Bovendien is een
prijs van rond de f.30.000, on
danks de complete uitrusting aan
de forse kant. Voor dit bedrag is
er veel meer te koop.
Op donderdag 21 en vrijdag 22
februari a.s. is de Technomobiel
van de ANWB te vinden op het
evenemententerrein 't Laar. Twee
teams zullen daar gratis de auto
controleren op het voeren en juist
afgesteld zijn van de verlichting.
Sinds de start van de actie heeft
de ANWB al van 1 miljoen auto's
de koplampen afgesteld. Uit erva
ring blijkt dat zo'n 80% van de
koplampen verkeerd staat afge
steld. Sinds de APK is het percen
tage verkeerd afgestelde koplam
pen teruggelopen van 90 naar
80%. Verdere mankenenten die
werden opgespoord waren ver
keerd gemonteerde lampjes en
door roest aangetaste reflectoren.
De ANWB wil met de verlichtings-
actie de weggebruiker wijzen op
het belang van goede verlichting.
De twee Technomobielen van de
ANWB zijn geopend op donder
dag van 9.30 tot 19.00 uur en op
vrijdag van 9.30 tot 17.00 uur. Pro
beer tijdig aanweizg te zijn, het
laatste uur van openstelling is
vaak alleen voor het afwerken
van de wachtenden.
Nissan zal met de nieuwe Sunny
hoge ogen gaan gooien. Het vori
ge model deed het al niet slecht.
Een sterk punt hierbij is de enor
me keuze aan carrosserievarian-
ten. De auto is een comfortabele
gebruiksauto met veel gebruiks
mogelijkheden. De SLX-uitrusting
is bijzonder compleet waarbij
vooral de standaard stuurbe
krachtiging geprezen mag wor
den. Het blijft alleen jammer dat
de 1.6 motor is gekoppeld aan een
carburateur in plaats van een in-
jectiesysteem.
heeft een 1.6 liter motor gekoppeld
aan een vijfbak. Alle andere mo
dellen hebben een 95 pk leveren
de 1.8 liter krachtbron naar keuze
met vijfbak of drietraps automaat.
het maximale vermogen van 90 pk
geleverd. Het maximale koppel
van 133 Nm is al bij 4000 tr/min
volledig beschikbaar. De kracht
bron is over het hele toerenbereik
behoorlijk gewillig. Echter voor
echt snelle carpriolen moet er wat
meer geschakeld worden. Dat de
auto voorzien is van een carbura
teur en niet van een injectiesys-
teem, is te merken aan het af en
toe inhouden van de motor. Dit
kan gebeuren als bij hoge toeren
gas wordt losgelaten, maar ook
bij constante snelwegsnelheden.
De prestaties zijn meer dan bevre
digend. De Sunny 1.6 sprint in 10,7
seconden van 0 tot 100 en haalt
een top van 180 km/u.
Samenstel
De vier wielen zijn onafhankelijk
opgehangen, voor volgens het
McPherson principe en achter met
schroefveren, torsiestaven en een
stabilisator stang. Een prima sa
menstel dat van de Sunny een
comfortabel vervoermiddel maakt.
Er kan vanwege het redelijke mo
torvermogen best sportief met de
auto worden omgesprongen,
grote achterklep die helemaal tot
aan de bumper open gaat. De
netjes beklede bagageruimte
heeft een inhoud van 430 liter en is
uiteraard makkelijk uit te breiden.
Als SLX oogt de Sunny compleet
door zijn wieldoppen, in de car-
rosseriekleur gespoten bumpers
en nette beschermstrips op de
flanken.
Naast de 1.4 liter benzine en 2 liter
diesel is in de Sunny de 1.6 liter
16- klepper te vinden met electro-
nisch geregelde carburateur en
natuurlijk een geregelde drieweg
katalysator. Dezelfde krachtbron
vinden we als basismotor ook in
de Primera. Bij 6000 tr/min wordt
kwartaal in ons land leverbaar
zal zijn. Technisch valt Yue Loong
met dit concept helemaal teruc
de Datsun/Nissan Stanza. Op
thuismarkt werden al 20.000
exemplaren van deze auto ver
kocht.
De Yue Loong Feeling is een vijf
deurs auto die er uitziet als een
sedan. Wat profiel betreft lijkt hij
nog het meest op de Austin Monte
go. De klant zal kunnen kiezen uit
vijf uitvoeringen. Het basismodel
een extra uitgave van f.4.800,
vergt. De vijfdeurs start bij de 1.
LX voor f.26.695,= wat neerkomt
op een meerprijs van tweeduizend
gulden voor de grotere en fanta-
licht schakelende ±7°^ ^7
ons gereden 1.6 SLX kost
f-30.895,=. Nissan biedt zo aan
P i P haar klanten een ruime keuze uit
r comp ee me ge een basjs prjmera of zeer comple
te Sunny. De duurste Sunny is de 2
liter GTi van 1.42.000,=
Hierbij valt nog te kiezen uit een
LSX en GSX uitrustingsniveau. De
duurste uitgave beschikt over
elektrische buitenspiegels, ramen
en deurvergrendeling, luxe bekle
ding, snelheidsafhankelijke stuur
bekrachtiging, airconditioning,
deelbare achterbank, radio/cas-
settespeler met 4 speakers en rui-
tewissers met intervalschakeling.
inds januari echter wordt de
-serie geleverd met de
e Ecotronic, een elec-
igelde carburateur.
Hierdoor kan de motor van de Fa
vorit gekoppeld worden aan een
geregelde driewegkatalysator.
Alle Favorits voldoen daarom aan
de strenge US-83-norm. Eén uit
zondering wordt gevormd door de
Van, die nog uitsluitend met onge
regelde kat op het programma
fraaie velours stof bekleed. De
stoelen zitten prima, bij de be
stuurdersstoel is de zitting zowel
voor als achter in hoogte verstel
baar. De achterpassagiers be
schikken over hoofdsteunen. Het
dashboard is niet bijster origineel,
maar overzichtelijk van opzet. Het
instrumentarium omvat een snel
heidsmeter, toerenteller, brand-
stofmeter en temperatuurmeter. In
de console zitten twee extra uit-
stroomopeningen van de verwar
ming, een inbouwruimte voor de
radio, een aantal drukknoppen
voor het in werking stellen van de
achterruitverwarming, alarmlich-
ten en mistlamp, de regelschuiven
voor verwarming en ventilatie en
een opbergvakje. Verder kunnen
er in de portiervakken en het re
delijke ruime dashboardkastje
j wat spullen worden opgebor-
i. Standaard is bc
stuurkol
chtic
latie die het rijden met de Sunny
er alleen maar prettiger op maakt.
Verbruik
Met de vloerpook
uiterst prettig en 1’
vijfbak bediend, ter
maat tegen meerprijs
De SLX is verder compleet met ge
tint glas, van binnenuit verstelba
re koplampen, twee van binnenuit
met de hand verstelbare buiten
spiegels, variable interval op de
ruitewissers en spatlappen voor
en achter. Verder worden ook ver
warming naar de voetruimte ach
ter, deelbaar neerklapbare ach
terbank, in hoogte verstelbare
gordels voor, radiovoorbereiding
met antenne en vier speakers en
van binnenuit te ontgrendelen
achterklep en benzineklepje af-fa-
briek geleverd.
De 1.6 motor in combinatie met de
SLX-uitgave is verkrijgbaar in alle
modelvarianten: 3-, 4-, 5-deurs en
Wagon. De vijfdeurs hatchback is
verder ook te koop als 1.4 LX, 1.4
SLX, 1.6 LX en 2.0 diesel LX.
Het brandstofverbruik van de 1.6 T
liter 16-klepper met electronisch 1 echmsche gegevens:
geregelde carburateur Egt op een Merk en type: Nissan Sunny 1.6
normaal niveau. Wordt er stevig r
met de auto gereden dan kom je
al gauw uit op 1 op 10,5 terwijl bij
een wat rustiger rijgedrag 1 op 12 Boring x
ook makkelijk mogelijk is.
De Nissan Sunny zal het als hatch- Koppel
back SLX vooral moeten hebben
van zijn markante uiterlijk, uiterst
complete uitrusting en de comfor
tabele rij- eigenschappen.
Het totale Sunny-programma be
staat uit 26 varianten. Het basis
model is de 3- deurs 1.4 L die voor
ders: 4 in lijn
>ud: 1597 cc
j: 76 x 88 mm
Vermogen: 90 pk bij 6000 tr/min
Z_rpel: 133 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,15 meter,
breedte 1,67 meter
Gewicht: 1035 kg
Prestaties: topsnelheid 180 km/u
acceleratie 0-100 in 10,7 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,4 liter/100
km
f.22.695,= bij de dealer staat. Voor bij 120 km/u 7,2 liter/100 km
de completere LX moet f.2.000,=
worden bijbetaald, terwijl de SLX
Tijdens de persdag van de Am
sterdam Auto Rai werd een nieuw
merk op de Europese markt ge
lanceerd, de Taiwaneese Yue
Loong. Het bedrijf Yue Loong Mo
tor Co. Ltd. werd in 1953 opgericht
en heeft op dit moment zo'n 4.000
mensen in dienst. Het merk startte
met het in licentie bouwen van
auto's en vrachtwagens. Dat is
overigens nog steeds het geval.
Het eerste eigen model is de Fee
ling, een auto die in het derde
.IIWW1WW