FORD ESCORT 1.GiS
1
I
i
f
9
Opel gaat in 4x4
eindelijk
verkrijgbaar l
Renault 25 Baccara
Laguna
id
Rij-impressie
o.a.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Oplage94.025 ex.
Deze week
in de
Automaat
Blauwe
kentekenplaten
1.
g
en
<2
-
<2
i
o
8
tiffin
lari 1991 - pagina 16 I
M 'Ut
Donderdag 14 februari 1991
GO
CD
2-
)e vei
Fron
O
it 31
Tony Vos
MAX
Suzuki Vitara
Auto Test
productie-rijp
5-deurs
Nissan Sunny 1.6 SLX
pag. 7
pag. 7
Pag. 3
zeg 9-13
met
elijk
jrtiviteit wil
Jaargang 3
Nummer 7
r~
de modei ii
jl de Turbo
idgescha-
r is. De
CD
0
3
öT
CD
CD
CQ
CD
(Q
I
O
o
s
PO
CJ1
GO
a
Q.
CD
CD
S
PD
O
CD
c
Q
(D
3
00
CD
PD
O
W
GO
PD
Bi
GD
van
5 se-
delijker voor het milieu te zijn, ge
beurt dit niet. En van de overheid
mogen we voor diesels ook geen
I
CD
CD
GO
CD
PD
UI
CJ1
141 -A
n
Heerlijk was het om op de
persdag van de Amsterdam
Auto Rai rond te lopen. In to
taal waren er zo'n 600 men
sen en dat betekent dat me
nig stand onbevolkt was. Ein
delijk een persdag zoals ie
hoort te zijn, voor de pers.
tor. Deze krachtbron doet bijzon
der vlot zijn werk met een vermo
gen van 60 pk. Uiteraard is de
Van met een slechts gedeeltelijk
beklede laadruimte veel rumoeri
ger dan een gewone' Escort met
deze prettige motor. Ondanks het
feit dat de Escort Van alleen in
een basisuitgave wordt geleverd,
komt de auto in z'n geheel com
pleet over. Portieren en dash
board zien er misschien wat plas
tic uit, maar dat is voor een bestel-
Bussum - Het moest er een
keer van komen. Vers be
sneeuwde wegen vorm-
der) het decor tijdens het
proefrijden met een aantal
nieuwe uitvoeringen van
de uitgebreide Ford Es-
cort-reeks. We kozen voor
de recent gelanceerde
sportieve S-variant en de
nieuwe Van met 1.8 liter
dieselmotor. Het is nu al
leen nog wachten op de
sportieve toppers: 2 liter
16-kleppen XR3i en de
Cosworth. Laten we hopen
dat deze twee krachtpat
sers op minder glibberige
ondergrond zullen worden
voorgesteld.
De dag begon met een onge
luk op de Renault stand. De
prachtige, experimentele La
guna had zijn draaischijf ver
laten. De auto was met een
behoorlijke vaart door de gla
zen afscheiding heengereden
en kwam uiteindelijk tot stil
stand tegen een balie, die ook
nog eens een flinke meter op
schoof. Paniek, paniek, dat
kun je wel begrijpen. Vande
Laguna is immers maar één
exemplaar. De auto had een
aanzienlijke schade. Hij was
met zijn achterkant naar be
neden gereden, dus zijn aan
gezicht was ongeschonden.
De Opel Frontera zal in de Engel-
Uiterïijk is de se plaats Luton worden geassem-
jk te herken- bleerd in de voormalige Bedford-
fabriek.
5'
Opel zal op de aanstaande Auto
salon van Genève de nieuwe
Frontera introduceren. Het gaat
hier om een grote terreinauto in
twee carrosserievarianten. Dit
specifieke marktsegment is voor
Opel volledig nieuw. Het was im
mers tot nu toe het terrein van
half-zuster Isuzu. Dat de carrosse
rie in nauwe samenwerking met
Isuzu is ontwikkeld, is duidelijk te
zien. De versie met korte wielba
sis, de Frontera Sport, heeft vrij
wel dezelfde carrosserie als de
Isuzu Amigo, een auto die al eni
ge tijd in Japan en Amerika te
koop is. De korte versie heeft ach
ter een hardtop die volledig ver
wijderd kan worden. Uiterlijk is de
Opel Frontera duidelijl
nen aan de afwijkende grille,
De Baccara is verkrijgbaar met
de 2.8 liter V6 injectiemotor of de
snelle 2.5 liter turbomotor. De auto
heeft zeer fraaie lederen bekle
ding met hout- accenten op het
dashboard en de deurpanelen,
airconditioning, cruise-control,
vier elektrisch bediende zijruiten,
volledig electrisch verstelbare
stoelen en de bekende radio-Re-
nault van 4 x 20 Watt. De V6 Injec
tion wordt als Baccara geleverd
ODÜG VllÖ M U1CL CC11
-huifdak aantal aantrekkelijke extra's te le
veren zoals een transparant
schuif/kanteldak, een pakket met
elektrisch bediende voorportier
ruiten, elektrisch verwarmde en
verstelbare buitenspiegels, kop-
lampsproeiers en een voorruit-
snelontdooier, een uitgebreid
audio-systeem en een electronisch
geregeld ABS systeem. Dat laatste
wordt aangeboden voor een ge
ringe meerprijs van 1.915,=. Alle
deze extra's samen kosten
f.6.345,-. De Ford Escort 1.6i S is
een aantrekkelijk aanbod in de
Escort-reeks.
Laadruimte
Ook reden we kort met de nieuwe
Escort Van met 1.8 liter dieselmo-
Ruim twee jaar geleden werd op
de Parijse autosalon de Renault
25 Baccara geïntroduceerd, de
absolute topversie uit de 25-reeks.
Baccara is voor Renault de soort
naam geworden voor uitermate
luxe uitvoeringen met zaken als
lederen bekleding, stuurbekrach
tiging, lichtmetalen velgen en ex
clusieve lakkleuren. Zo kennen we
ook een 5 Baccara, sinds enkele
maanden de 21 Baccara (niet in
ons land) en zal nog dit voorjaar
de Renault Clio Baccara h§t luxu
euze front gaan versterken.
Aan Renault de taak om na
de Rai zo snel mogelijk de La
guna terug naar Frankrijk te
brengen, want op de Salon
van Genève moet hij op de
vijfde maart weer staan te
pronken. Als hij dan tenmin
ste niet weer het ruime sop
kiest...
auto absoluut geen probleem. Dit
biedt namelijk weer voordelen bij
het schoonmaken.
De 1.8 liter dieselmotor in de Es
cort en Orion is tegen een meer
prijs van f.1.000,= te bestellen met
een katalysator. Aardig dat Ford
dit in zijn leveringsprogramma ne' Escort c
heeft opgenomen. Maar zolang de f.30.180,=.
klant meer moet betalen om vrien- De basis 1.4 liter motor is nu ook
definitief leverbaar. Vooral in het
begin zijn er wat problemen ge
weest op constructief niveau. In
Duitsland leidde dit zelfs tot het in
ruilen van een reeks geleverde
1.4-exemplaren op een 1.6. Met de
1.4 die in ons land inmiddels
wordt geleverd is niets aan de
hand. Er is al een Escort 1.4 met
injectie vanaf f.25.640,=
met een vijfbak of met de moderne
4-trapsautomaat, terwijl de Turbo
uitsluitend met een hanc
kelde vijfbak leverbaar is. De prijs
van de V6i bedraagt 1.93.350,=
voor de handgeschakelde versie,
f.97.700, voor de automaat en
f.109.000,= voor de Turbo. De 25
Baccara kent slechts één optie,
een elektrisch bediend scliulkLm.
voor f.2.625,=.
Bovendien heeft Renault het 19-
programma uitgebreid met een
speciale versie, de Dynamic. De
auto is gebaseerd op de drie- of
vijfdeurs GTS met de 1.7 injectie
motor van 75 pk. Als extra's kent
de Dynamic meegespoten bum
pers en buitenspiegels, mistlam
pen voor, zonwerend glas, specia
le wieldoppen, verstelbaar stuur
en een hoogte verstelling op de
bestuurdersstoel. Al deze extra's
worden aangeboden voor een
meerprijs van f.1.095,=. De drie-
deurs Renault 19 GTS Dynamic
kost zodoende f.28.995,=De vijf
deurs is duizend gulden duurder.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
stimulerende regels verwachten.
De Escort Van is er vanaf
f.21.774,= (incl. BTW) als 1.3 ben
zine. De diesel kost f.24.607,=. De
auto kan tegen meerprijs nog wor
den voorzien van een rasterhek en
achterruitverwarming. De 'gewo
ne' Escort diesel is er vanaf
waarop uiteraard de naam
"OPEL" prijkt. Motorisch wordt
geheel op de Omega teruggegre
pen. Zo heeft de Sport een 2 liter 4
cylinder benzinemotor van 115 pk.
Daarnaast is er een vijfdeurs Esta
te met een volledig stalen dak. Tot
en met de voorportieren komen
beide Frontera's wat carrosserie
betreft volledig met elkaar over
een. De Estate biedt een keuze uit
de 2.4 liter injectie van 125 pk en
de bekende 2.3 liter turbodiesel
van 100 pk. Uiteraard worden alle
benzineversies met een geregelde
driewegkatalysator uitgerust.
5
c
<2
GD
Achter zaten er echter de no
dige lakbeschadigingen en
enkele scheuren in de carros
serie. De auto was met vier
grote bouten op de draai
schijf bevestigd. De losgetrok
ken bouten, die blijkbaar niet
goed vastzaten, hadden ook
nog eens de bodem openge
trokken. Een weinig gelukki
ge start voor de Laguna op
de Rai. De stand van Renault
was opgebouwd door men
sen uit Frankrijk en de vaste
standbouwer van de impor
teur. Deze arme mensen
mochten na vele dagen hard
werken weer vroeg uit de ve
ren om de Laguna weer
enigszins toonbaar terug op
zijn plaats te zetten. Afgezien
nog van het feit dat de betrok
ken partijen het natuurlijk niet
eens waren over het feit wie
hier de schuld van was.
De Escort S is uitsluitend te koop
met de krachtige 1.6 liter injectie
motor met een maximaal vermo
gen van 105 pk bij 4500 tr/min. De
Escort haalt hiermee een top
-| 186 km/u en trekt binnen 10,6
-I conden vanuit stilstand naar de
100 km/u. Overigens is dezelfde
krachtbron ook leverbaar als CLX
vijfdeurs en Clipper (stationwa
gon). Wat prestaties betreft ontlo
pen deze drie auto's elkaar niet
veel. Een belangrijk verschil is
echter dat de S beschikt over een
sportiever afgestelde vering, een
extra stabilisatorstang voor en
bredere banden (185/60-serie).
Vooral deze eigenschappen ge
ven de S enige voorsprong op de
1.6i CLX.
Aanbieding
De Escort S heeft een driedeurs
carrosserie en is uiterlijk herken
baar aan een beschaafde zwarte
spoiler op de achterklep, wiel-
covers van een nieuw ontwerp en
bumpers in de carrosseriekleur
met een zwarte inleg.
De Escort S is meer een leuk ogen
de auto, dan een super sportief
vervoermiddel. Natuurlijk is de
strakkere vering duidelijk merk
baar maar de prestaties blijven
op een niet meer dan zeer behoor
lijk niveau steken. Ford mikt met
deze auto dan ook voornamelijk
op een publiek wat sportiviteit wil
uitstralen voor een betaalbare
prijs. De Escort 1.6i S wordt aan
geboden voor exact dezelfde prijs
als de 1.6i CLX 5-deurs: f.30.850,=
en dat mag ronduit een aanbie
ding genoemd worden. Voor een
deel komt de uitrusting van beide
auto's overeen, zoals: toerenteller,
een deelbaar neerklapbare ach
terbank, centrale portiervergren-
deling en instap verlichting. Op
een aantal andere details wijkt de
S duidelijk af: een sportief ogend
stuurwiel, een tweetonige claxon
en vrolijke bekledingskleuren op
overigens hetzelfde meubilair. Zo
wel de CLX als S zijn met een
iiL-ö avIt/t'd I»
Degenen onder u die met een
DE-kenteken rijden, zullen
veelal een blauwe kenteken
plaat gemonteerd hebben.
Tot voor kort was men hier
mee eigenlijk in overtreding.
Volgens de wet mochten na
melijk slechts voertuigen 'in
gebruik genomen in Neder
land voor 1 januari 1977' een
blauwe kentekenplaat voe
ren: Na deze datum ingevoer
de voertuigen moesten, on
geacht het bouwjaar, gele
platen voeren. Wettelijk ge
zien vielen hieronder dus ook
voertuigen met een speciaal
'ouderwets'kenteken (DE, BE
of ZM), want deze begunsti
gende regeling geldt pas
sinds enkele jaren en alleen
voor voertuigen met een
bouwjaar voor 1973. Deze
voertuigen zijn dus ondanks
hun bouwjaar alle pas lang
na 1977 in Nederland in ge
bruik genomen en mochten
dus geen blauwe platen voe
ren.
Door een recente wetswijzi
ging is dit echter veranderd.
De eis 'in Nederland'is weg
gevallen, waarmee het crite
rium wordt 'in gebruik zijn ge
nomen voor 1 januari 1977'.
Dit 'gebruik'mag dus ook el
ders zijn.
In de praktijk betekent dit,
dat:
- elk voertuig met een bouw
jaar voor 1977, ongeacht of
het een ingevoerd of een oor
spronkelijk Nederlands voer
tuig is, een blauwe kenteken
plaat mag voeren.
Dit laatste houdt automatisch
in dat:
- elk voertuig met een DE-,
BE- of ZM-kenteken blauwe
platen mag voeren, want de
ze kentekens kunnen alleen
verkregen worden voor voer
tuigen met een bouwjaar voor
1973. (Bron: Fehac)
OfflBL
fZD-54-XT^
-