FORD ESCORT 1.GiS 1 I i f 9 Opel gaat in 4x4 eindelijk verkrijgbaar l Renault 25 Baccara Laguna id Rij-impressie o.a. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Oplage94.025 ex. Deze week in de Automaat Blauwe kentekenplaten 1. g en <2 - <2 i o 8 tiffin lari 1991 - pagina 16 I M 'Ut Donderdag 14 februari 1991 GO CD 2- )e vei Fron O it 31 Tony Vos MAX Suzuki Vitara Auto Test productie-rijp 5-deurs Nissan Sunny 1.6 SLX pag. 7 pag. 7 Pag. 3 zeg 9-13 met elijk jrtiviteit wil Jaargang 3 Nummer 7 r~ de modei ii jl de Turbo idgescha- r is. De CD 0 3 öT CD CD CQ CD (Q I O o s PO CJ1 GO a Q. CD CD S PD O CD c Q (D 3 00 CD PD O W GO PD Bi GD van 5 se- delijker voor het milieu te zijn, ge beurt dit niet. En van de overheid mogen we voor diesels ook geen I CD CD GO CD PD UI CJ1 141 -A n Heerlijk was het om op de persdag van de Amsterdam Auto Rai rond te lopen. In to taal waren er zo'n 600 men sen en dat betekent dat me nig stand onbevolkt was. Ein delijk een persdag zoals ie hoort te zijn, voor de pers. tor. Deze krachtbron doet bijzon der vlot zijn werk met een vermo gen van 60 pk. Uiteraard is de Van met een slechts gedeeltelijk beklede laadruimte veel rumoeri ger dan een gewone' Escort met deze prettige motor. Ondanks het feit dat de Escort Van alleen in een basisuitgave wordt geleverd, komt de auto in z'n geheel com pleet over. Portieren en dash board zien er misschien wat plas tic uit, maar dat is voor een bestel- Bussum - Het moest er een keer van komen. Vers be sneeuwde wegen vorm- der) het decor tijdens het proefrijden met een aantal nieuwe uitvoeringen van de uitgebreide Ford Es- cort-reeks. We kozen voor de recent gelanceerde sportieve S-variant en de nieuwe Van met 1.8 liter dieselmotor. Het is nu al leen nog wachten op de sportieve toppers: 2 liter 16-kleppen XR3i en de Cosworth. Laten we hopen dat deze twee krachtpat sers op minder glibberige ondergrond zullen worden voorgesteld. De dag begon met een onge luk op de Renault stand. De prachtige, experimentele La guna had zijn draaischijf ver laten. De auto was met een behoorlijke vaart door de gla zen afscheiding heengereden en kwam uiteindelijk tot stil stand tegen een balie, die ook nog eens een flinke meter op schoof. Paniek, paniek, dat kun je wel begrijpen. Vande Laguna is immers maar één exemplaar. De auto had een aanzienlijke schade. Hij was met zijn achterkant naar be neden gereden, dus zijn aan gezicht was ongeschonden. De Opel Frontera zal in de Engel- Uiterïijk is de se plaats Luton worden geassem- jk te herken- bleerd in de voormalige Bedford- fabriek. 5' Opel zal op de aanstaande Auto salon van Genève de nieuwe Frontera introduceren. Het gaat hier om een grote terreinauto in twee carrosserievarianten. Dit specifieke marktsegment is voor Opel volledig nieuw. Het was im mers tot nu toe het terrein van half-zuster Isuzu. Dat de carrosse rie in nauwe samenwerking met Isuzu is ontwikkeld, is duidelijk te zien. De versie met korte wielba sis, de Frontera Sport, heeft vrij wel dezelfde carrosserie als de Isuzu Amigo, een auto die al eni ge tijd in Japan en Amerika te koop is. De korte versie heeft ach ter een hardtop die volledig ver wijderd kan worden. Uiterlijk is de Opel Frontera duidelijl nen aan de afwijkende grille, De Baccara is verkrijgbaar met de 2.8 liter V6 injectiemotor of de snelle 2.5 liter turbomotor. De auto heeft zeer fraaie lederen bekle ding met hout- accenten op het dashboard en de deurpanelen, airconditioning, cruise-control, vier elektrisch bediende zijruiten, volledig electrisch verstelbare stoelen en de bekende radio-Re- nault van 4 x 20 Watt. De V6 Injec tion wordt als Baccara geleverd ODÜG VllÖ M U1CL CC11 -huifdak aantal aantrekkelijke extra's te le veren zoals een transparant schuif/kanteldak, een pakket met elektrisch bediende voorportier ruiten, elektrisch verwarmde en verstelbare buitenspiegels, kop- lampsproeiers en een voorruit- snelontdooier, een uitgebreid audio-systeem en een electronisch geregeld ABS systeem. Dat laatste wordt aangeboden voor een ge ringe meerprijs van 1.915,=. Alle deze extra's samen kosten f.6.345,-. De Ford Escort 1.6i S is een aantrekkelijk aanbod in de Escort-reeks. Laadruimte Ook reden we kort met de nieuwe Escort Van met 1.8 liter dieselmo- Ruim twee jaar geleden werd op de Parijse autosalon de Renault 25 Baccara geïntroduceerd, de absolute topversie uit de 25-reeks. Baccara is voor Renault de soort naam geworden voor uitermate luxe uitvoeringen met zaken als lederen bekleding, stuurbekrach tiging, lichtmetalen velgen en ex clusieve lakkleuren. Zo kennen we ook een 5 Baccara, sinds enkele maanden de 21 Baccara (niet in ons land) en zal nog dit voorjaar de Renault Clio Baccara h§t luxu euze front gaan versterken. Aan Renault de taak om na de Rai zo snel mogelijk de La guna terug naar Frankrijk te brengen, want op de Salon van Genève moet hij op de vijfde maart weer staan te pronken. Als hij dan tenmin ste niet weer het ruime sop kiest... auto absoluut geen probleem. Dit biedt namelijk weer voordelen bij het schoonmaken. De 1.8 liter dieselmotor in de Es cort en Orion is tegen een meer prijs van f.1.000,= te bestellen met een katalysator. Aardig dat Ford dit in zijn leveringsprogramma ne' Escort c heeft opgenomen. Maar zolang de f.30.180,=. klant meer moet betalen om vrien- De basis 1.4 liter motor is nu ook definitief leverbaar. Vooral in het begin zijn er wat problemen ge weest op constructief niveau. In Duitsland leidde dit zelfs tot het in ruilen van een reeks geleverde 1.4-exemplaren op een 1.6. Met de 1.4 die in ons land inmiddels wordt geleverd is niets aan de hand. Er is al een Escort 1.4 met injectie vanaf f.25.640,= met een vijfbak of met de moderne 4-trapsautomaat, terwijl de Turbo uitsluitend met een hanc kelde vijfbak leverbaar is. De prijs van de V6i bedraagt 1.93.350,= voor de handgeschakelde versie, f.97.700, voor de automaat en f.109.000,= voor de Turbo. De 25 Baccara kent slechts één optie, een elektrisch bediend scliulkLm. voor f.2.625,=. Bovendien heeft Renault het 19- programma uitgebreid met een speciale versie, de Dynamic. De auto is gebaseerd op de drie- of vijfdeurs GTS met de 1.7 injectie motor van 75 pk. Als extra's kent de Dynamic meegespoten bum pers en buitenspiegels, mistlam pen voor, zonwerend glas, specia le wieldoppen, verstelbaar stuur en een hoogte verstelling op de bestuurdersstoel. Al deze extra's worden aangeboden voor een meerprijs van f.1.095,=. De drie- deurs Renault 19 GTS Dynamic kost zodoende f.28.995,=De vijf deurs is duizend gulden duurder. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur stimulerende regels verwachten. De Escort Van is er vanaf f.21.774,= (incl. BTW) als 1.3 ben zine. De diesel kost f.24.607,=. De auto kan tegen meerprijs nog wor den voorzien van een rasterhek en achterruitverwarming. De 'gewo ne' Escort diesel is er vanaf waarop uiteraard de naam "OPEL" prijkt. Motorisch wordt geheel op de Omega teruggegre pen. Zo heeft de Sport een 2 liter 4 cylinder benzinemotor van 115 pk. Daarnaast is er een vijfdeurs Esta te met een volledig stalen dak. Tot en met de voorportieren komen beide Frontera's wat carrosserie betreft volledig met elkaar over een. De Estate biedt een keuze uit de 2.4 liter injectie van 125 pk en de bekende 2.3 liter turbodiesel van 100 pk. Uiteraard worden alle benzineversies met een geregelde driewegkatalysator uitgerust. 5 c <2 GD Achter zaten er echter de no dige lakbeschadigingen en enkele scheuren in de carros serie. De auto was met vier grote bouten op de draai schijf bevestigd. De losgetrok ken bouten, die blijkbaar niet goed vastzaten, hadden ook nog eens de bodem openge trokken. Een weinig gelukki ge start voor de Laguna op de Rai. De stand van Renault was opgebouwd door men sen uit Frankrijk en de vaste standbouwer van de impor teur. Deze arme mensen mochten na vele dagen hard werken weer vroeg uit de ve ren om de Laguna weer enigszins toonbaar terug op zijn plaats te zetten. Afgezien nog van het feit dat de betrok ken partijen het natuurlijk niet eens waren over het feit wie hier de schuld van was. De Escort S is uitsluitend te koop met de krachtige 1.6 liter injectie motor met een maximaal vermo gen van 105 pk bij 4500 tr/min. De Escort haalt hiermee een top -| 186 km/u en trekt binnen 10,6 -I conden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Overigens is dezelfde krachtbron ook leverbaar als CLX vijfdeurs en Clipper (stationwa gon). Wat prestaties betreft ontlo pen deze drie auto's elkaar niet veel. Een belangrijk verschil is echter dat de S beschikt over een sportiever afgestelde vering, een extra stabilisatorstang voor en bredere banden (185/60-serie). Vooral deze eigenschappen ge ven de S enige voorsprong op de 1.6i CLX. Aanbieding De Escort S heeft een driedeurs carrosserie en is uiterlijk herken baar aan een beschaafde zwarte spoiler op de achterklep, wiel- covers van een nieuw ontwerp en bumpers in de carrosseriekleur met een zwarte inleg. De Escort S is meer een leuk ogen de auto, dan een super sportief vervoermiddel. Natuurlijk is de strakkere vering duidelijk merk baar maar de prestaties blijven op een niet meer dan zeer behoor lijk niveau steken. Ford mikt met deze auto dan ook voornamelijk op een publiek wat sportiviteit wil uitstralen voor een betaalbare prijs. De Escort 1.6i S wordt aan geboden voor exact dezelfde prijs als de 1.6i CLX 5-deurs: f.30.850,= en dat mag ronduit een aanbie ding genoemd worden. Voor een deel komt de uitrusting van beide auto's overeen, zoals: toerenteller, een deelbaar neerklapbare ach terbank, centrale portiervergren- deling en instap verlichting. Op een aantal andere details wijkt de S duidelijk af: een sportief ogend stuurwiel, een tweetonige claxon en vrolijke bekledingskleuren op overigens hetzelfde meubilair. Zo wel de CLX als S zijn met een iiL-ö avIt/t'd I» Degenen onder u die met een DE-kenteken rijden, zullen veelal een blauwe kenteken plaat gemonteerd hebben. Tot voor kort was men hier mee eigenlijk in overtreding. Volgens de wet mochten na melijk slechts voertuigen 'in gebruik genomen in Neder land voor 1 januari 1977' een blauwe kentekenplaat voe ren: Na deze datum ingevoer de voertuigen moesten, on geacht het bouwjaar, gele platen voeren. Wettelijk ge zien vielen hieronder dus ook voertuigen met een speciaal 'ouderwets'kenteken (DE, BE of ZM), want deze begunsti gende regeling geldt pas sinds enkele jaren en alleen voor voertuigen met een bouwjaar voor 1973. Deze voertuigen zijn dus ondanks hun bouwjaar alle pas lang na 1977 in Nederland in ge bruik genomen en mochten dus geen blauwe platen voe ren. Door een recente wetswijzi ging is dit echter veranderd. De eis 'in Nederland'is weg gevallen, waarmee het crite rium wordt 'in gebruik zijn ge nomen voor 1 januari 1977'. Dit 'gebruik'mag dus ook el ders zijn. In de praktijk betekent dit, dat: - elk voertuig met een bouw jaar voor 1977, ongeacht of het een ingevoerd of een oor spronkelijk Nederlands voer tuig is, een blauwe kenteken plaat mag voeren. Dit laatste houdt automatisch in dat: - elk voertuig met een DE-, BE- of ZM-kenteken blauwe platen mag voeren, want de ze kentekens kunnen alleen verkregen worden voor voer tuigen met een bouwjaar voor 1973. (Bron: Fehac) OfflBL fZD-54-XT^ -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 17