VOLVO 960
3.0124V
Mi
AMSTERDAM
AUTO RAI
i
1
I
VOLVO 960
li® f!
p
I
Saab toont nieuwe 9000 Turbo
9
Toyota Carina 2 liter
sedan
10 cc
J.|H IJ»
12.750,-
I*
KI
Twee in één
Uw SAAB-dealer
GOLF
■■I
VAN ROOSMALEN
7UID5X>STbv
YX-88-FZ
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 februari 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
ari 1991 - pagina 2
d,
Sol
ak.
Verwarmd
irs.
Voornaam
Q
cc
Bi
Technische gegevens:
F
Sport-programma
ang-
>rslip
Estate
Of ItlWM
:oek bent naar
vervolg van pagina 1
t 45L6OO ca
vindt kom dan
net een L3 liter
Hebei Giants.
EGELEN
AUTOBEDRIJF
>n 013-321405
:en beetje ver
vendien
:uinig en waar-
an eens kijken
Het Zweeds/Nederlandse merk Volvo is behoorlijk
standvastig. Modellen die onder deze merknaam wor-
itkomen als ze
Nu in onze showroom:
...klaar voor een proefrit!
Hoevenseweg 92d
Tilburg
Teleloor
De Carina 2.0 GLi sedan is te
koop voor een nette prijs van
1.35.995,=.
den duur d
stanayasug. moaenen aie onaer aeze merimaam wor- monteerd zou heb£* V6
den uitgebracht worden vele jaren achter elkaar gepro- tmik van de 3 liter 24-kk
als bijvoorbeeld in
te vinden, bleek om
i, 1
weest als Volvo op den duur de
nieuwe versie van de PRV V6 ge-
--1 hebben. Het ge-
als bijvoorbeeld in de 605 en XM
te vinden, bleek om verschillende
redenen niet interessant.
Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving
Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450
Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013-360015
(filiaal Tilburg donderdag koopavond)
1987
1987
1987
1987
1986
1986
1986
1985-1986
1984-1985
-1985
1985
1985
1984
1984
1984
1984
1984
1984
1983
1982
1982
duceerd in vrijwel ongewijzigde vorm. Het was daarom
zeer verwonderend dat Volvo eind vorig jaar de nieuwe
900-reeks aankondigde ter vervangihg van de 700-se-
rie. In werkelijkheid is de 900 een gewijzigde 700. De
carrosserie onderging enkele zichtbare veranderingen,
terwijl verder technisch vrijwel alles bij het oude bleef.
Belangrijkste nieuws is echter de 960 die bij deze mo
delwisseling van een compleet nieuwe en in eigen huis
ontwikkelde motor werd voorzien.
Volvo komt met de 960 weer in een
hoger segment, een segment waar
vooral Mercedes en BMW de
dienst blijven uitmaken. Maar ook
hier geldt weer dat er echt met de
auto gereden moet worden. Volvo
heeft nou eenmaal een behou
dend en wat gezapig imago. Als
je echter eenmaal met de 960 hebt
gereden is dat idee volledig ver
dwenen. Een heerlijk rij-ijzer met
vrijwel alles om je heen wat je
maar kunt wensen. De optieÉjst
vermeldt slechts zaken als metaal-
ïrzitje.
jfverbruik van de uit-
acxxuc 6 cylinder lijnmotor is
;r sterk afhankt1"'-
jn het al dan niet -
n de Sport-stand van de ver- Merk en type: Volvo 960 3.0i 24V
k. Wordt er normaal Aantal cylinders: 6 in lijn
snelwegen dan is 1 op Cylinderinhoud: 2922 cc
Boring x slag: 83 x 90 mm
Vermogen: 204 pk bij 6000 tr/min
Koppel: 267 Nm bij 4300 tr/min
Prestaties: topsnelheid 215 km/u
acceleratie 0-100 in 8,9 sec.
Afmetingen: lengte 4,87 meter,
breedte 1,75 meter
Gewicht: 1500 kg
Verbruik: bij 90 km/u 8,2 liter/100
km
bij 120 km/u 10,2 Eter/100 km
stad 14,5 Eter/100 km
Prijs: f.119.100,=
Autobedrijf
Technisch heeft Volvo uiteraard
ook het nodige in huis, zoals ABS
en een anti- skp-differentieel. Dit
maakt het nauweEjks mogeEjk om
met de 960 een leEjke schuiver te
maken.
De nieuwe 6-pitter levert zijn
krachten aan de achterwielen af
via een automatische versnel-
Engsbak met vier overbrengingen.
Daarnaast kent deze bak drie pro
gramma's. In de E-stand (Econo
my) is de 960 precies wat je ervan
verwacht. Een zakekjk ogende
auto met een hoogstaand comfort
niveau met zeer gezapige rij-
eigenschappen. De motor doet
zacht zoevend zijn werk en straalt
daarom rust op zijn bestuurder uit.
Het tweede knopje vermeldt de
letter "S" wat staat voor Sport.
Wordt deze mogeEjkheid inge
schakeld, dan bEjkt de 960 twee
auto's in één te zijn. De motor ont
popt zich dan als een wild beest
Volvo Eet geheel in eigen huis een
3 Eter 24-klepper ontvrikkeEng,
waarbij de 6 cylinders weer in
een rijtje staan. De exact 2922 cc
metende krachtpatser is goed
voor een vermogen van 204 pk bij
6000 tr/min. Het maximale koppel
van 267 Nm wordt bij 4300 tr/min
bereikt. Met een totaalgewicht
van 1500 kg zorgt de nieuwe
krachtbron voor zeer fktsende
presaties, zoals een top van 215
km/u en een acceleratie van 0 tot
100 in 8,9 seconden. Wat dat be
treft komt de duurste Volvo voUe-
dig mee met de vooral Duitse con
currentie.
Het uiterEjk werd voor de gele
genheid aangepast, zonder hier
van een ingrijpende operatie te
mogen spreken. De veranderin
gen betreffen vooral de achter
kant. Het zo kenmerkende recht
opstaande achterruitje heeft
plaatsgemaakt voor een meer hel
lend exemplaar. Hierdoor is ook
de vorm van het achterste zijruitje
vorm betreft gehjk is gebleven.
Deze auto staat voor f. 124.700,= in
de prijsEjst. Tot slot zijn beide car-
rosserievarianten te leveren met
de 6 cyEnder turbodiesel intercoo
ler gekoppeld aan een vijfbak. De
prijzen bedragen resprectieveEjk
1.121.400,= en f. 127.000, Zeer
forse bedragen die de enkele Eef-
hebber er graag voor over zal
hebben.
De Volvo 960 is een peperdure
auto die zijn geld echter voEedig
waard is. De nieuwe 3 Eter 24-
kleppenkrachtbron is fantastisch,
vooral wanneer de Sport- stand
van de automatische vierbak
wordt gebruikt. De uitrusting van
de nieuwehng is haast overcom
pleet met lederen bekleding en
een schuifdak. Wat degehjkheid
en veihgheid betreft heeft Volvo
een naam hoog te houden.
Een aanvuUing op het Carina-
programma vormt de sedan met 2
Eter 16-kleppen injectiemotor. Zo
wel motor als carrosserie zijn al
langer bekend. Echter de 121 pk
krachtbron was tot nu toe aUeen in
de hatchback te koop. De sedan
2.0 wordt als complete GLi gele
verd ipet stuurbekrachtiging, cen
trale vergrendeling, toerenteUer,
fraaie bekleding, een gescheiden
neerklapbare achterbank met
centrale armsteun en kleine de
in het interieur merk je direct dat
dit het topmodel uit een reeks is.
Het dashboard werd al eerder in
de 760 geïntroduceerd, maar is
voor de 940 nieuw. Door de forse
afmetingen zijn aUe klokje en be-
dieningselementen overzichteEjk
gerangschikt. Links zit een scha
kelaar voor de mistlampen, die
keurig in de Echtunits zijn geinte
greerd. De buitenspiegels worden
elektrisch verwarmd als de ach-
terruitverwarming wordt inge
schakeld. Airconditioning en auto
matische temperatuurregehng
worden standaard op de 960 gele
verd. Verder heeft de auto vier
elektrische portierruiten, elek
trisch bediende buitenspiegels,
stuurbekrachtiging, getint glas,
centrale vergrendehng, hoofd
steunen achter, cruise-control en
een ski-luik in de rugleuning van
de achterbank. Volvo laat het
daar echter niet bij. Iedere 960
heeft een prachtig schuif/kantel-
dak wat enorm ver open kan. Het
meubilair is met leer gekleed. De
stoelen zijn in hoogte verstelbaar.
Het comfort Egt op een hoog peil.
Als sportieve sedan is de 960 niet
bedoeld, dat laten de stoelen mer
ken door de niet overdreven len-
densteunen. Standaard is ook de
verwarming van de zitting van de
voorstoelen. HeerEjk als het buiten
erg koud is. Toch duurt het even
voordat deze voorziening zijn
werk doet. Bovendien worden
twee banen van de stoel ver
warmd, terwijl de Zweedse con
current de voEedig zitting aange
naam op temperatuur weet te
brengen.
veranderd. De koüerklep opent
voortaan helemaal tot op de bum
per, een verandering in de con
structie die aanleiding gaf tot het
monteren van nieuwe achterEcht-
units. Een deel hiervan scharniert
met de klep mee. Ondanks de ver
anderingen bleef de voorname
uitstraling behouden. De auto is
aan de buitenkant uitgerust met
twee spiegels in de carrose-
riekleur, Echtmetalen velgen, een
prachtige verchroomde griEe,
koplampwissers en -sproeiers en
een elektrische antenne. AUes aan
de Volvo ziet er degetijk uit. En na
het dichtslaan van een portier
voel je je helemaal safe.
Saab is een merk wat zeer lang
met zijn modeEen doet, maar er
wel constant technische verbete
ringen op aanbrengt. Zo werd on
langs de 2 Eter turbomotor ver
vangen door een geblazen va
riant van de nieuwe 2.3 Eter. Met
het zogenaamde Direct Ignition
systeem levert de nieuweling 200
pk bij 5000 tr/min en weet een
koppel van 330 Nm neer te zetten
bij slechts 2000 tr/min. Het ver
schil in vermogen tussen de 2.3 in
jectie en turbo is 50 pk. De auto
Volvo was in het begin van de ja
ren zeventig één van de vaste
partners in een projekt om tot een
nieuwe 6 cylinder motor te komen
voor gezamenhjk gebruik. Peu
geot gebruikte de aldus onstane
V6 voor zijn 604, Renault plaatste
hem voorin de 30 TS, terwijl Volvo
meerprijs in rekening gebracht.
Alle vijfdeurs modeEen van de
Saab 9000 hebben voor het mo-
deUenjaar 1991 de schuin aflo
pende neus van de sedan gekre
gen. De Saab 900-reeks heeft een
iets grotere motor gekregen. De
cyhnderinhoud steeg van 2.0 naar
2.1 Eter. De krachtbron produceert
een vermogen van 140 pk en een
koppel van 180 Nm bij 2900 omw/
min.
De nieuwe Saab 2.3 Turbo is te
koop vanaf f.92.450,=
en zorgt voor de meest fktsende
prestaties. De bak laat bij fors
doortrekken dan echter wel een
fluitend geluid horen, wat het ge
heel iets magisch geeft. Onvoor
stelbaar dat één knopje zo het ka
rakter van een auto kan verande
ren. Doordat het sport-programma
de motor hoger in toeren laat klim
men is het geluidniveau uiteraard
ook hoger. Maar ook bij deze wat
rauwe klanken bkjven de decibels
in het interieur zeer binnen de
perken. Daarnaast valt ook op dat
bij hogere snelheden het windge
ruis zeer beperkt blijft en dat on
danks de behooriijk vierkante car
rosserie en het schuifdak. De der
de stand van de automatische bak
is de "W", wat staat voor Winter.
Onder winterse en gladde om
standigheden wordt bij wegrijden
het vermogen op de wielen lang
zaam opgebouwd, zodat doorstip-
pen niet meer voorkomt.
de nieuwe 264 gereed had. Toen
in het begin van de jaren tachtig
de nieuwe 760 op de markt kwam,
vonden we voorin deze auto weer
de bekende Frans/Zweedse V6.
Deze situatie bleef tot in de loop
van 1990 ongewijzigd. Het zou im
mers een logische stap zijn ge-
haalt een top van 230 km/u en
trekt in 8 seconden van nul tot
honderd. Uit de korte tussenacce-
leraties bEjkt vooral de enorme
souplesse.
Deze motor wordt geleverd in de
Saab 9000 vijfdeurs en CD en is
gekoppeld aan een vijfbak en
TCS, een tractie controle systeem
wat het spinnen van de wielen on
der uiteenlopende omstandighe
den voorkomt. Er kan ook worden
gekozen voor een automaat zon
der het TCS. Hiervoor wordt geen
lak, elektrisch bedienbare voor
stoelen, airbag en een geïnte
greerd kinder
Het brandstof
stekende 6
zeer sterk afhankehjk van de rijst
ijl en het al dan niet gebruiken
van de Sport-stand van de ver
snellingsbak. Wordt er normaal
gereden op snelwegen dan is 1
8,5 zeer haalbaar. Korte ritten,
veel optrekken en uitsluitend de
"S" ingeschakeld zorgen voor ge
middeld 1 op 6,5. De Volvo 960
loopt hiermee keurig in de pas
van de concurrentie.
Volvo heeft de 960 iets hoger in de
markt gezet dan de laatste uitvoe
ring van de 760. Het prijsverschil
bedraagt bijna twintigduizend
gulden. De 960 3.0i 24V kost
f119.100,Daarnaast is er uiter
aard ook weer de Estate, die wat
tails als een opbergla onder de
passagiersstoel, opbergzakken te
gen de rugleuning van de voor
stoelen, twee kaartleeslampjes en
veriichting in het dashboardkast
je. De auto heeft 185/65 HR 14
banden en is vooral herkenbaar
aan de in de carrosseriekleur ge
spoten spioler op het koHerdeksel.
Mensen die met him eigen auto komen, worden dringend
verzocht de parkeeraanwijzigingen van de politie op te
volgen. Van de verschillende parkeerterreinen rijden
gratis pendelbussen naar het tentoonsteUingscomplex.
Het aanbod op de Rai is zeer divers van de meest betaal
bare auto op de Nederlandse markt, een Lada 2105 van
net iets meer dan tienduizend gulden tot en met de Bent
ley Turbo R voor ruim boven de 6 ton. Ieder merk is verte
genwoordigd. Naast alle bekende namen zuUen ook ver-
schiUende exoten op de Rai te vinden zijn. Zo zal de nieu
we Lamborghini Diablo veel fanaten de mond doen open
vaUen. Maar ook modeEen van Maserati, Ferrari, De To
maso, Porsche en Alpine staan er te pronken. De Rai is
daarom dé gelegenheid om alledaagse en exclusieve
auto's bij elkaar te zien. Alleen zijn de stands van de
duurste merken vaak voor het pubhek afgesloten. Slechts
een enkehng mag even een Ferrari F40 aanraken.
Een autotentoonsteUing is voor menig merk ook de plaats
waar een driedimensionale toekomstvisie wordt getoond.
De reacties van het pubhek worden nauwlettend geregis
treerd en verwerkt in een volgend projekt.
De Rai belooft weer een ontmoetingspunt te worden voor
heel autominnend Nederland. Tot ziens in Amsterdam!
’90