VOLVO 960 3.0124V Mi AMSTERDAM AUTO RAI i 1 I VOLVO 960 li® f! p I Saab toont nieuwe 9000 Turbo 9 Toyota Carina 2 liter sedan 10 cc J.|H IJ» 12.750,- I* KI Twee in één Uw SAAB-dealer GOLF ■■I VAN ROOSMALEN 7UID5X>STbv YX-88-FZ DE AUTOMAAT - Donderdag 7 februari 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER ari 1991 - pagina 2 d, Sol ak. Verwarmd irs. Voornaam Q cc Bi Technische gegevens: F Sport-programma ang- >rslip Estate Of ItlWM :oek bent naar vervolg van pagina 1 t 45L6OO ca vindt kom dan net een L3 liter Hebei Giants. EGELEN AUTOBEDRIJF >n 013-321405 :en beetje ver vendien :uinig en waar- an eens kijken Het Zweeds/Nederlandse merk Volvo is behoorlijk standvastig. Modellen die onder deze merknaam wor- itkomen als ze Nu in onze showroom: ...klaar voor een proefrit! Hoevenseweg 92d Tilburg Teleloor De Carina 2.0 GLi sedan is te koop voor een nette prijs van 1.35.995,=. den duur d stanayasug. moaenen aie onaer aeze merimaam wor- monteerd zou heb£* V6 den uitgebracht worden vele jaren achter elkaar gepro- tmik van de 3 liter 24-kk als bijvoorbeeld in te vinden, bleek om i, 1 weest als Volvo op den duur de nieuwe versie van de PRV V6 ge- --1 hebben. Het ge- als bijvoorbeeld in de 605 en XM te vinden, bleek om verschillende redenen niet interessant. Officieel Volvo-dealer voor Tilburg, Loon op Zand en omgeving Hoge Steenweg 85 - LOON OP ZAND - Tel. 04166-2450 Ringbaan Zuid 3 - TILBURG - Tel. 013-360015 (filiaal Tilburg donderdag koopavond) 1987 1987 1987 1987 1986 1986 1986 1985-1986 1984-1985 -1985 1985 1985 1984 1984 1984 1984 1984 1984 1983 1982 1982 duceerd in vrijwel ongewijzigde vorm. Het was daarom zeer verwonderend dat Volvo eind vorig jaar de nieuwe 900-reeks aankondigde ter vervangihg van de 700-se- rie. In werkelijkheid is de 900 een gewijzigde 700. De carrosserie onderging enkele zichtbare veranderingen, terwijl verder technisch vrijwel alles bij het oude bleef. Belangrijkste nieuws is echter de 960 die bij deze mo delwisseling van een compleet nieuwe en in eigen huis ontwikkelde motor werd voorzien. Volvo komt met de 960 weer in een hoger segment, een segment waar vooral Mercedes en BMW de dienst blijven uitmaken. Maar ook hier geldt weer dat er echt met de auto gereden moet worden. Volvo heeft nou eenmaal een behou dend en wat gezapig imago. Als je echter eenmaal met de 960 hebt gereden is dat idee volledig ver dwenen. Een heerlijk rij-ijzer met vrijwel alles om je heen wat je maar kunt wensen. De optieÉjst vermeldt slechts zaken als metaal- ïrzitje. jfverbruik van de uit- acxxuc 6 cylinder lijnmotor is ;r sterk afhankt1"'- jn het al dan niet - n de Sport-stand van de ver- Merk en type: Volvo 960 3.0i 24V k. Wordt er normaal Aantal cylinders: 6 in lijn snelwegen dan is 1 op Cylinderinhoud: 2922 cc Boring x slag: 83 x 90 mm Vermogen: 204 pk bij 6000 tr/min Koppel: 267 Nm bij 4300 tr/min Prestaties: topsnelheid 215 km/u acceleratie 0-100 in 8,9 sec. Afmetingen: lengte 4,87 meter, breedte 1,75 meter Gewicht: 1500 kg Verbruik: bij 90 km/u 8,2 liter/100 km bij 120 km/u 10,2 Eter/100 km stad 14,5 Eter/100 km Prijs: f.119.100,= Autobedrijf Technisch heeft Volvo uiteraard ook het nodige in huis, zoals ABS en een anti- skp-differentieel. Dit maakt het nauweEjks mogeEjk om met de 960 een leEjke schuiver te maken. De nieuwe 6-pitter levert zijn krachten aan de achterwielen af via een automatische versnel- Engsbak met vier overbrengingen. Daarnaast kent deze bak drie pro gramma's. In de E-stand (Econo my) is de 960 precies wat je ervan verwacht. Een zakekjk ogende auto met een hoogstaand comfort niveau met zeer gezapige rij- eigenschappen. De motor doet zacht zoevend zijn werk en straalt daarom rust op zijn bestuurder uit. Het tweede knopje vermeldt de letter "S" wat staat voor Sport. Wordt deze mogeEjkheid inge schakeld, dan bEjkt de 960 twee auto's in één te zijn. De motor ont popt zich dan als een wild beest Volvo Eet geheel in eigen huis een 3 Eter 24-klepper ontvrikkeEng, waarbij de 6 cylinders weer in een rijtje staan. De exact 2922 cc metende krachtpatser is goed voor een vermogen van 204 pk bij 6000 tr/min. Het maximale koppel van 267 Nm wordt bij 4300 tr/min bereikt. Met een totaalgewicht van 1500 kg zorgt de nieuwe krachtbron voor zeer fktsende presaties, zoals een top van 215 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,9 seconden. Wat dat be treft komt de duurste Volvo voUe- dig mee met de vooral Duitse con currentie. Het uiterEjk werd voor de gele genheid aangepast, zonder hier van een ingrijpende operatie te mogen spreken. De veranderin gen betreffen vooral de achter kant. Het zo kenmerkende recht opstaande achterruitje heeft plaatsgemaakt voor een meer hel lend exemplaar. Hierdoor is ook de vorm van het achterste zijruitje vorm betreft gehjk is gebleven. Deze auto staat voor f. 124.700,= in de prijsEjst. Tot slot zijn beide car- rosserievarianten te leveren met de 6 cyEnder turbodiesel intercoo ler gekoppeld aan een vijfbak. De prijzen bedragen resprectieveEjk 1.121.400,= en f. 127.000, Zeer forse bedragen die de enkele Eef- hebber er graag voor over zal hebben. De Volvo 960 is een peperdure auto die zijn geld echter voEedig waard is. De nieuwe 3 Eter 24- kleppenkrachtbron is fantastisch, vooral wanneer de Sport- stand van de automatische vierbak wordt gebruikt. De uitrusting van de nieuwehng is haast overcom pleet met lederen bekleding en een schuifdak. Wat degehjkheid en veihgheid betreft heeft Volvo een naam hoog te houden. Een aanvuUing op het Carina- programma vormt de sedan met 2 Eter 16-kleppen injectiemotor. Zo wel motor als carrosserie zijn al langer bekend. Echter de 121 pk krachtbron was tot nu toe aUeen in de hatchback te koop. De sedan 2.0 wordt als complete GLi gele verd ipet stuurbekrachtiging, cen trale vergrendeling, toerenteUer, fraaie bekleding, een gescheiden neerklapbare achterbank met centrale armsteun en kleine de in het interieur merk je direct dat dit het topmodel uit een reeks is. Het dashboard werd al eerder in de 760 geïntroduceerd, maar is voor de 940 nieuw. Door de forse afmetingen zijn aUe klokje en be- dieningselementen overzichteEjk gerangschikt. Links zit een scha kelaar voor de mistlampen, die keurig in de Echtunits zijn geinte greerd. De buitenspiegels worden elektrisch verwarmd als de ach- terruitverwarming wordt inge schakeld. Airconditioning en auto matische temperatuurregehng worden standaard op de 960 gele verd. Verder heeft de auto vier elektrische portierruiten, elek trisch bediende buitenspiegels, stuurbekrachtiging, getint glas, centrale vergrendehng, hoofd steunen achter, cruise-control en een ski-luik in de rugleuning van de achterbank. Volvo laat het daar echter niet bij. Iedere 960 heeft een prachtig schuif/kantel- dak wat enorm ver open kan. Het meubilair is met leer gekleed. De stoelen zijn in hoogte verstelbaar. Het comfort Egt op een hoog peil. Als sportieve sedan is de 960 niet bedoeld, dat laten de stoelen mer ken door de niet overdreven len- densteunen. Standaard is ook de verwarming van de zitting van de voorstoelen. HeerEjk als het buiten erg koud is. Toch duurt het even voordat deze voorziening zijn werk doet. Bovendien worden twee banen van de stoel ver warmd, terwijl de Zweedse con current de voEedig zitting aange naam op temperatuur weet te brengen. veranderd. De koüerklep opent voortaan helemaal tot op de bum per, een verandering in de con structie die aanleiding gaf tot het monteren van nieuwe achterEcht- units. Een deel hiervan scharniert met de klep mee. Ondanks de ver anderingen bleef de voorname uitstraling behouden. De auto is aan de buitenkant uitgerust met twee spiegels in de carrose- riekleur, Echtmetalen velgen, een prachtige verchroomde griEe, koplampwissers en -sproeiers en een elektrische antenne. AUes aan de Volvo ziet er degetijk uit. En na het dichtslaan van een portier voel je je helemaal safe. Saab is een merk wat zeer lang met zijn modeEen doet, maar er wel constant technische verbete ringen op aanbrengt. Zo werd on langs de 2 Eter turbomotor ver vangen door een geblazen va riant van de nieuwe 2.3 Eter. Met het zogenaamde Direct Ignition systeem levert de nieuweling 200 pk bij 5000 tr/min en weet een koppel van 330 Nm neer te zetten bij slechts 2000 tr/min. Het ver schil in vermogen tussen de 2.3 in jectie en turbo is 50 pk. De auto Volvo was in het begin van de ja ren zeventig één van de vaste partners in een projekt om tot een nieuwe 6 cylinder motor te komen voor gezamenhjk gebruik. Peu geot gebruikte de aldus onstane V6 voor zijn 604, Renault plaatste hem voorin de 30 TS, terwijl Volvo meerprijs in rekening gebracht. Alle vijfdeurs modeEen van de Saab 9000 hebben voor het mo- deUenjaar 1991 de schuin aflo pende neus van de sedan gekre gen. De Saab 900-reeks heeft een iets grotere motor gekregen. De cyhnderinhoud steeg van 2.0 naar 2.1 Eter. De krachtbron produceert een vermogen van 140 pk en een koppel van 180 Nm bij 2900 omw/ min. De nieuwe Saab 2.3 Turbo is te koop vanaf f.92.450,= en zorgt voor de meest fktsende prestaties. De bak laat bij fors doortrekken dan echter wel een fluitend geluid horen, wat het ge heel iets magisch geeft. Onvoor stelbaar dat één knopje zo het ka rakter van een auto kan verande ren. Doordat het sport-programma de motor hoger in toeren laat klim men is het geluidniveau uiteraard ook hoger. Maar ook bij deze wat rauwe klanken bkjven de decibels in het interieur zeer binnen de perken. Daarnaast valt ook op dat bij hogere snelheden het windge ruis zeer beperkt blijft en dat on danks de behooriijk vierkante car rosserie en het schuifdak. De der de stand van de automatische bak is de "W", wat staat voor Winter. Onder winterse en gladde om standigheden wordt bij wegrijden het vermogen op de wielen lang zaam opgebouwd, zodat doorstip- pen niet meer voorkomt. de nieuwe 264 gereed had. Toen in het begin van de jaren tachtig de nieuwe 760 op de markt kwam, vonden we voorin deze auto weer de bekende Frans/Zweedse V6. Deze situatie bleef tot in de loop van 1990 ongewijzigd. Het zou im mers een logische stap zijn ge- haalt een top van 230 km/u en trekt in 8 seconden van nul tot honderd. Uit de korte tussenacce- leraties bEjkt vooral de enorme souplesse. Deze motor wordt geleverd in de Saab 9000 vijfdeurs en CD en is gekoppeld aan een vijfbak en TCS, een tractie controle systeem wat het spinnen van de wielen on der uiteenlopende omstandighe den voorkomt. Er kan ook worden gekozen voor een automaat zon der het TCS. Hiervoor wordt geen lak, elektrisch bedienbare voor stoelen, airbag en een geïnte greerd kinder Het brandstof stekende 6 zeer sterk afhankehjk van de rijst ijl en het al dan niet gebruiken van de Sport-stand van de ver snellingsbak. Wordt er normaal gereden op snelwegen dan is 1 8,5 zeer haalbaar. Korte ritten, veel optrekken en uitsluitend de "S" ingeschakeld zorgen voor ge middeld 1 op 6,5. De Volvo 960 loopt hiermee keurig in de pas van de concurrentie. Volvo heeft de 960 iets hoger in de markt gezet dan de laatste uitvoe ring van de 760. Het prijsverschil bedraagt bijna twintigduizend gulden. De 960 3.0i 24V kost f119.100,Daarnaast is er uiter aard ook weer de Estate, die wat tails als een opbergla onder de passagiersstoel, opbergzakken te gen de rugleuning van de voor stoelen, twee kaartleeslampjes en veriichting in het dashboardkast je. De auto heeft 185/65 HR 14 banden en is vooral herkenbaar aan de in de carrosseriekleur ge spoten spioler op het koHerdeksel. Mensen die met him eigen auto komen, worden dringend verzocht de parkeeraanwijzigingen van de politie op te volgen. Van de verschillende parkeerterreinen rijden gratis pendelbussen naar het tentoonsteUingscomplex. Het aanbod op de Rai is zeer divers van de meest betaal bare auto op de Nederlandse markt, een Lada 2105 van net iets meer dan tienduizend gulden tot en met de Bent ley Turbo R voor ruim boven de 6 ton. Ieder merk is verte genwoordigd. Naast alle bekende namen zuUen ook ver- schiUende exoten op de Rai te vinden zijn. Zo zal de nieu we Lamborghini Diablo veel fanaten de mond doen open vaUen. Maar ook modeEen van Maserati, Ferrari, De To maso, Porsche en Alpine staan er te pronken. De Rai is daarom dé gelegenheid om alledaagse en exclusieve auto's bij elkaar te zien. Alleen zijn de stands van de duurste merken vaak voor het pubhek afgesloten. Slechts een enkehng mag even een Ferrari F40 aanraken. Een autotentoonsteUing is voor menig merk ook de plaats waar een driedimensionale toekomstvisie wordt getoond. De reacties van het pubhek worden nauwlettend geregis treerd en verwerkt in een volgend projekt. De Rai belooft weer een ontmoetingspunt te worden voor heel autominnend Nederland. Tot ziens in Amsterdam! ’90

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19