TOYOTA LANDCRUISER 4.2FRP tRIT. Grotere motor Morgan Plus 8 Uitbreiding Opel-programma Nieuwe edities bij VW 3030. Z'n werk is z’n leven ste alle >el4 TROËN inuari 1991 - pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER Hellingshoek bestuurder Zijdelings S' uurkoopvoorwaarden e actie-aanbiedingen ilrals DE AUTOMAAT - Donderdag 31 januari 1991 - pagina 9 irag bovenop isprijsvan l naar keuze. ite**. Zien wij room? vergeten, z’n ndaard schone 2nd snel, maar Dus kom deze ef B.T.W., exclusief :osten. Wijzigingen en. sste Brit- erkt. [gewe shout, i f5.400,-. al f 1.790,- en -, afhankelijk e. Bovendien Belangrijk die de CL heeft wat betreft ontwikkeling de tijd niet stilgestaan. Onlangs werd vrijwel de hele serie op een belangrijk aantal punten herzien. Vanaf de Rai brengt Volkswagen een aantal extra edities van de Golf en Passat op de markt. De Golf Country is nog niet zolang geleden aan het Nederlandse le veringsprogramma toegevoegd. Nieuw is echter de Country Chroom waarbij velgen, bull-bar, frame voor reservewiel en dakrai- ling in chroom worden uitgevoerd Bovendien heeft deze variant ook een vouw-schuifdak. “’"eest. Het gaat u luxe uitgevoerd ar met 2.0, 2.4 of motor of één van s. De Daimond is ijker is de Golf Pasadena als basis heeft. Alle be kende motoren zijn hierbij lever baar, terwijl ook de Golf Syncro als zodanig kan worden uitgerust. Zowel in- als exterieur wordt van de nodige extra zaken voorzien. Natuurlijk heelt de auto Pasade- na-aanduidingen, velgen met zwarte naafafdekking en zwarte wielbouten, 185/60 R 14 banden, getint glas, dubbele koplampen, spatbord- en doipelverbreding en gekleurde inleg in de bumpers De Morgan Plus 8 heeft een on derstel wat geheel op dit geweld is afgestemd. Standaard zijn de 15 inch aluminium velgen voorzien van laagprofielbanden 205/60. Iedere Morgan wordt in de fa briek in Malvern Link met de hand rijderen kunststof dak. u z'n geheel 28 centi- wat duidelijk aan e te zien is. Het hard- kleur en zou volgens tiing snel te verwijderen helaas niet het geval. onthoofden nóg uitgebreider. De hardtop ben zine kost f.36.370,=. De door ons gereden FRP kost 'grijs' f.50.720, De hardtop-varianten zijn boven dien met een verhoogd dak lever baar, zodat de zijruiten gehand haafd kunnen blijven. Verder is er nog een pick-up en een verlengde versie, beide met een klassieke 3.5 liter dieselmotor. Het duurste mo del uit de reeks is de Customwa gon 4.2 Turbodiesel VX Automaat, die van alle luxe voorzien voor f.125.825,= over de toonbank gaat. De LandCruiser-reeks biedt een uitgebreid aanbod voor zeer uit eenlopende doeleinden en een gevarieerde verzameling klanten. Vrijloopnaven Tussen deze twee verschijnings vormen in zit de LandCruiser FRP- top. Deze letters staan voor Fast Removable Polyester Top, een Als we aan terreinauto's denken, hebben we in eerste instantie een Jeep en Land Rover voor ogen. Dat zijn immers de Europese en Amerikaanse bedenkers van dit soort voertuigen. Echter als meest bekende verte genwoordiger uit dit segment van Japanse herkomst moet zondermeer de Toyota LandCruiser genoemd worden. Al vele tientallen jaren worden ze gemaakt, al is de LandCruiser er in vele verschijningsvormen en reden. In het laatste geval is de auto alles behalve snel, maar wel beresterk, zodat zelfs de meest slechte wegen of het volledig ont breken daarvan, geen enkel pro bleem voor de Toyota vormt. De Toyota 4.2 FRP bewijst dat auto's niet altijd snel hoeven te zijn om leuk te rijden. Iedere keer verbaas je je over de enorme kracht van de 6 cylinder motor. In het normale verkeer moet je ech ter opnieuw leren schakelen. De eerste versnelling is zo kort, dat je na het overschakelen naar de tweede overbrenging bijna weer stil staat. Zodoende kun je beter in z'n twee optrekken. Je moet in je gedachte steeds een versnelling verder denken dan bij een gewo ne auto. Ook deze auto heeft schroefveren en is verder wat uitrusting betreft volledig op comfort afgestemd, een soort van Japanse Range Rover. Opel brengt een tweetal nieuwe Limited Editions en één perma nente toevoeging aan haar pro gramma. De Opel Kadett Expres sion valt op door de meegespoten spiegels en de GL-wieldoppen. Binnenin vinden we fraaie bekle- dingsstoffen, hoogte verstelling op de bestuurdersstoel, het stuur van de Opel Vectra en radiovoorbe- reiding met vier speakers en een klokje. Als stationcar is de Kadett Expression bovendien nog voor zien van een dakrailing en een af dekzeil voor de bagageruimte. De Expression is alleen te koop met de 1.4 liter injectiemotor en naar keuze in alle vier de carrosserie- varianten vanaf f.26.200,=. De Ka- Dat de FRP bladveren heeft is dui delijk in het rijgedrag te merken. Vooral op ribbels in de weg gaat de koets flink tekeer. En uiteraard is een auto met een dergelijk groot zijdelings oppervlak zijwindge- voelig. Toch mogen we deze LandCruiser niet oncomfortabel noemen. De ten opzichte van de basisversie vergrootte wielbasis werkt hier duidelijk aan mee. De auto zal in ons land voornamelijk als echt werkpaard worden inge zet. Je kunt hierbij dan denken aan boerderijen, aannemersbe drijven en marktkooplui. De auto mag immers een totale last van maar liefst 4000 kg trekken en dat kan vrijwel geen enkele concur rent verbeteren. Als er overigens zoveel getrokken wordt, mag je blij zijn met een korte eerste ver snelling. De LandCruiser kan wor den voorzien van een hoge en la ge trekhaak. Een 4164 cc dieselmotor laat graag het nodige kostbare vocht door de slokdarm van zijn injecto- gemaakt. De Plus 8 heeft een zo genaamde wide-body, waardoor hij aanmerkelijk breder is dan de 4 cylindervarianten. De klant kan zijn eigen Morgan naar wens la ten uitvoeren met bijvoorbeeld een gegalvaniseerd chassis of een chassis voorzien van een kunststof coating. Verder kan de auto worden geleverd met brand werend kunstleer of echt leer in vele kleuren en naar de bes* se traditie gelooid en verwei Het dashboard wordt afgewerkt in gelakt notefineer of essehout, ter wijl kap en tonneau cover in mo hair kunnen worden geleverd. Daarnaast kan worden gekozen uit alle 30.000 ÏCI-lakkleuren voor de carrosserie. Naast de krachtige Plus 8 kent Morgan ook de Four/Four met een 1600 cc Ford motor. Wat car rosserie betref is er hier de keuze uit een 2-zitter, 4-zitter en de wide- body van de Plus 8. De Morgan Plus 4 heeft de 2 liter 16- kleppen- motor van Rover en is ook als twee- en vierzitter te leveren. De prijzen starten bij f.67.595,= voor de 4/4 1600 2-seater. De nieu we Plus 8 kost f. 102.595,= dett Champion blijft overigens op het programma, maar heet nu Champion II. Deze versie is spe ciaal voor de GSi ontwikkeld met 2 liter en 16- kleppen motor. De lijst extra's omvat lichtmetalen vel gen, metaallok, mistlampen, ABS, stuurbekrachtiging, een digitaal dashboard, lederen stuurwiel en speciale bekleding. Prijzen lopen uiteen van f.39.900,= voor de 2 li ter tot f.49.900,= voor de 2.0 16V met lederen bekleding. Bij de Omega is de Diamond weer terug van wegge wee hier om een extra liu Omega leverbaar met 2.6 liter benzinemc de beide diesels. snel te verwija, De auto is in z'< meter langer, v de carrosserie top is wit van k zijn benaming i zijn. Dat is helaas niet het Om de auto volledig te is heel wat tijd nodig. De FRP is naar keuze te leveren met twee motoren, een 2.4 liter 4 cylinder turbodiesel en de machti ge 4.2 liter 6 cylinder diesel met natuurlijke luchttoevoer. Deze krachtpatser levert een vermogen van 130 pk bij 4000 tr/min en e fantastisch koppel van 280 Nm bij 2000 tr/min. We hebben hier dus te maken met het beste werk paard uit de LandCruiser-reeks. (afhankelijk van de carrosse- riekleur). Binnenin vinden we be kleding met "kolibristrepen", kan telbare hoofdsteunen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een 4-spaaks sportstuur, toerenteller en een digitaal klokje. Dit uiterst complete en aantrekkelijke pakket is leverbaar voor een meerprijs van f.995, Tot slot is er dan nog de Passat Edition One, op basis van de GL 2.0. Hierbij zijn zowel de 115 pk als de 136 pk 2 liter mogelijk. De auto heeft gedeeltelijk donkere achterlichten, meegespoten bui tenspiegels, lichtmetalen BBS vel gen met bredere banden, geïnte greerde mistlampen voor en een complete radio voorbereiding. Het interieur is opgesierd met sport stoelen met speciale bekleding, lederen stuurwiel, elektrisch be diende en verwarmde buitenspie gels en een boordcomputer en dat alles voor een meerprijs van 1.4.600,= inclusief metaallok. leverbaar als GL of CD met een vierdeurs sedancarrosserie of als vijfdeurs stationwagon. Prijzen vanaf f.48.800, Voortaan is in de Opel Omega Stationwagon ook de snelle 3 liter 24- kleppenmotor te vinden. Deze 6 cylinder lijnmotor heeft het door Opel ontwikkelde Dual-Ram sys teem, wat er in alle toerengebie- den voor zorgt dat het geprodu ceerde vermogen optimaal blijft. De auto wordt in een complete uit gave geleverd en is ondermeer te herkennen aan de standaard dakrailing en lichtmetalen velgen. Deze Omega-variant vergt een stevige bankrekening waar mini maal f.83.550,= op moet staan. Eén van de meest klassiek gelijn de auto's van het huidige aanbod op de Nederlandse markt is wel licht de Morgan Plus 8. Deze pres tigieuze Engelse auto is al vele ja ren onveranderd te koop. Toch heeft deze wagen voor 1991 een belangrijke verandering onder gaan. Voorin huist voortaan de 3946 cc Rover V8 met multi-point injectie en een geregelde drie wegkatalysator. Bij een toerental van 4750 wordt het maximale ver mogen van 190 paardekrachten bereikt, die via de achterwielen tot voortstuwing worden omgezet. De prestaties waren al meer dan sportief, maar zijn nu zelfs nog wat verbeterd. De top bedraagt 210 km/u terwijl er maar 6 secon den nodig zijn om tot de 100 km/u te accelereren. Iedere cylinderrij heeft een eigen lambdasonde en katalysator. Onder normale omstandigheden worden de achterwielen aange dreven. De auto weet nog heel be hoorlijk te presteren met op de rechte weg zelfs een top van 150 km/u. De 6 pitter doet tevreden brommend zijn werk, heeft nooit haast, maar zal zijn bestuurder De FRP ziet er stoer en degelijk uit. Weinig poespas, alleen func tionele vormen en bumpers die te gen een stootje kunnen. Binnenin is de FRP totaal niet kaal. De por tieren worden centraal vergren- een deld. De stoelen zijn met een ster- m bij ke stof bekleed en zitten ook op langere trajecten goed. De stuur bekrachtiging gaat lekker licht, wat bij een wagengewicht van bij na 2 ton een verademing is. Het dashboard is wat rommelig van indeling, maar biedt alle nodige zaken: toerenteller, vier uitstroom- openingen, radio, asbak en vele bedieningsknoppen. Midden op het dashboard staan de hoogte en hellingshoekmeter. Deze instru menten zijn handig in het ruige re in Nederland zo Het totale gamma van de Land Cruiser is zeer divers. Aan de ba sis staat de korte versie die naar keuze leverbaar is met bladveren of schroefveren. Deze laatste va riant is herkenbaar aan een sterk gewijzigd front. De auto's met bladveren hebben sinds de laat ste wijzigingen een meegespoten grille. De korte auto is er met soft- top en hardtop. Aan de top staat de Cumstomwagon met een 4.2 li ter aggregaat met of zonder turbo. ren glijden. Toch is een gemid deld verbruik van 1 liter diesel op 7,5 kilometer bij dit soort kracht patsers heel normaal. Met zijn 90 liter tank komt de LandCruiser dan altijd nog meer dan 650 km ver. Op geel kenteken (met een achter bank) start de LandCruiser reeks met de hardtop met 2.4 liter benzi nemotor voor f.52.605,De 2.4 turbodiesel en 4.2 diesel liggen wat prijs betreft niet zo ver uit el kaar. De softtop turbodiesel kost f.57.200,= en dezelfde auto als hardtop f.59.355,=. De FRP is er als 2.4 turbodiesel voor f.65.300,= en als 4.2 diesel voor f.66.320,=. Het aanbod op grijs kenteken is 55 terrein, waar i weinig van hebben. Ze werken pas nauwkeurig als de auto hele maal stil staat. De achterbank biedt voldoende plaats aan drie personen, terwijl er dan achterin nog veel bagageruimte over is. De twee hoofdsteunen achterin zijn standaard, maar beperken voor de bestuurder wel enigzins het uit zicht. De achterkant van de Toyo ta is opgedeeld in een kleine en grote deur. Het reservewiel is op het rechter exemplaar gemon teerd. vrijwel nooit teleurstellen. Wordt de ondergrond glibberig of moet er een steile helling worden be- klommend dan kan met een kleine pook de vierwielaandrijving wor den ingeschakeld. Er moet dan wel even worden uitgestapt om de vrijloopnaven te blokkeren. Deze zijn een bescherming voor de aandrijflijn bij tweewielaandrij- ving. Bovendien heeft het z'n posi tieve effect op het brandstofver bruik en de prestaties. In vierwiel aandrijving kan desgewenst in hoge of lage gearing worden ge-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 27