TOYOTA
LANDCRUISER 4.2FRP
tRIT.
Grotere
motor
Morgan Plus 8
Uitbreiding
Opel-programma
Nieuwe edities bij VW
3030.
Z'n werk is
z’n leven
ste
alle
>el4
TROËN
inuari 1991 - pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
Hellingshoek
bestuurder
Zijdelings
S'
uurkoopvoorwaarden
e actie-aanbiedingen
ilrals
DE AUTOMAAT - Donderdag 31 januari 1991 - pagina 9
irag bovenop
isprijsvan
l naar keuze.
ite**. Zien wij
room?
vergeten, z’n
ndaard schone
2nd snel, maar
Dus kom deze
ef B.T.W., exclusief
:osten. Wijzigingen
en.
sste Brit-
erkt.
[gewe
shout,
i f5.400,-.
al f 1.790,- en
-, afhankelijk
e. Bovendien
Belangrijk
die de CL
heeft wat betreft ontwikkeling de tijd niet stilgestaan.
Onlangs werd vrijwel de hele serie op een belangrijk
aantal punten herzien.
Vanaf de Rai brengt Volkswagen
een aantal extra edities van de
Golf en Passat op de markt. De
Golf Country is nog niet zolang
geleden aan het Nederlandse le
veringsprogramma toegevoegd.
Nieuw is echter de Country
Chroom waarbij velgen, bull-bar,
frame voor reservewiel en dakrai-
ling in chroom worden uitgevoerd
Bovendien heeft deze variant ook
een vouw-schuifdak.
“’"eest. Het gaat
u luxe uitgevoerd
ar met 2.0, 2.4 of
motor of één van
s. De Daimond is
ijker is de Golf Pasadena
als basis heeft. Alle be
kende motoren zijn hierbij lever
baar, terwijl ook de Golf Syncro
als zodanig kan worden uitgerust.
Zowel in- als exterieur wordt van
de nodige extra zaken voorzien.
Natuurlijk heelt de auto Pasade-
na-aanduidingen, velgen met
zwarte naafafdekking en zwarte
wielbouten, 185/60 R 14 banden,
getint glas, dubbele koplampen,
spatbord- en doipelverbreding en
gekleurde inleg in de bumpers
De Morgan Plus 8 heeft een on
derstel wat geheel op dit geweld
is afgestemd. Standaard zijn de 15
inch aluminium velgen voorzien
van laagprofielbanden 205/60.
Iedere Morgan wordt in de fa
briek in Malvern Link met de hand
rijderen kunststof dak.
u z'n geheel 28 centi-
wat duidelijk aan
e te zien is. Het hard-
kleur en zou volgens
tiing snel te verwijderen
helaas niet het geval.
onthoofden
nóg uitgebreider. De hardtop ben
zine kost f.36.370,=. De door ons
gereden FRP kost 'grijs' f.50.720,
De hardtop-varianten zijn boven
dien met een verhoogd dak lever
baar, zodat de zijruiten gehand
haafd kunnen blijven. Verder is er
nog een pick-up en een verlengde
versie, beide met een klassieke 3.5
liter dieselmotor. Het duurste mo
del uit de reeks is de Customwa
gon 4.2 Turbodiesel VX Automaat,
die van alle luxe voorzien voor
f.125.825,= over de toonbank
gaat.
De LandCruiser-reeks biedt een
uitgebreid aanbod voor zeer uit
eenlopende doeleinden en een
gevarieerde verzameling klanten.
Vrijloopnaven
Tussen deze twee verschijnings
vormen in zit de LandCruiser FRP-
top. Deze letters staan voor Fast
Removable Polyester Top, een
Als we aan terreinauto's denken, hebben we in eerste
instantie een Jeep en Land Rover voor ogen. Dat zijn
immers de Europese en Amerikaanse bedenkers van
dit soort voertuigen. Echter als meest bekende verte
genwoordiger uit dit segment van Japanse herkomst
moet zondermeer de Toyota LandCruiser genoemd
worden. Al vele tientallen jaren worden ze gemaakt, al
is de LandCruiser er in vele verschijningsvormen en
reden. In het laatste geval is de
auto alles behalve snel, maar wel
beresterk, zodat zelfs de meest
slechte wegen of het volledig ont
breken daarvan, geen enkel pro
bleem voor de Toyota vormt.
De Toyota 4.2 FRP bewijst dat
auto's niet altijd snel hoeven te
zijn om leuk te rijden. Iedere keer
verbaas je je over de enorme
kracht van de 6 cylinder motor. In
het normale verkeer moet je ech
ter opnieuw leren schakelen. De
eerste versnelling is zo kort, dat je
na het overschakelen naar de
tweede overbrenging bijna weer
stil staat. Zodoende kun je beter in
z'n twee optrekken. Je moet in je
gedachte steeds een versnelling
verder denken dan bij een gewo
ne auto.
Ook deze auto heeft schroefveren
en is verder wat uitrusting betreft
volledig op comfort afgestemd,
een soort van Japanse Range
Rover.
Opel brengt een tweetal nieuwe
Limited Editions en één perma
nente toevoeging aan haar pro
gramma. De Opel Kadett Expres
sion valt op door de meegespoten
spiegels en de GL-wieldoppen.
Binnenin vinden we fraaie bekle-
dingsstoffen, hoogte verstelling op
de bestuurdersstoel, het stuur van
de Opel Vectra en radiovoorbe-
reiding met vier speakers en een
klokje. Als stationcar is de Kadett
Expression bovendien nog voor
zien van een dakrailing en een af
dekzeil voor de bagageruimte. De
Expression is alleen te koop met
de 1.4 liter injectiemotor en naar
keuze in alle vier de carrosserie-
varianten vanaf f.26.200,=. De Ka-
Dat de FRP bladveren heeft is dui
delijk in het rijgedrag te merken.
Vooral op ribbels in de weg gaat
de koets flink tekeer. En uiteraard
is een auto met een dergelijk groot
zijdelings oppervlak zijwindge-
voelig. Toch mogen we deze
LandCruiser niet oncomfortabel
noemen. De ten opzichte van de
basisversie vergrootte wielbasis
werkt hier duidelijk aan mee. De
auto zal in ons land voornamelijk
als echt werkpaard worden inge
zet. Je kunt hierbij dan denken
aan boerderijen, aannemersbe
drijven en marktkooplui. De auto
mag immers een totale last van
maar liefst 4000 kg trekken en dat
kan vrijwel geen enkele concur
rent verbeteren. Als er overigens
zoveel getrokken wordt, mag je
blij zijn met een korte eerste ver
snelling. De LandCruiser kan wor
den voorzien van een hoge en la
ge trekhaak.
Een 4164 cc dieselmotor laat
graag het nodige kostbare vocht
door de slokdarm van zijn injecto-
gemaakt. De Plus 8 heeft een zo
genaamde wide-body, waardoor
hij aanmerkelijk breder is dan de
4 cylindervarianten. De klant kan
zijn eigen Morgan naar wens la
ten uitvoeren met bijvoorbeeld
een gegalvaniseerd chassis of
een chassis voorzien van een
kunststof coating. Verder kan de
auto worden geleverd met brand
werend kunstleer of echt leer in
vele kleuren en naar de bes*
se traditie gelooid en verwei
Het dashboard wordt afgewerkt in
gelakt notefineer of essehout, ter
wijl kap en tonneau cover in mo
hair kunnen worden geleverd.
Daarnaast kan worden gekozen
uit alle 30.000 ÏCI-lakkleuren voor
de carrosserie.
Naast de krachtige Plus 8 kent
Morgan ook de Four/Four met
een 1600 cc Ford motor. Wat car
rosserie betref is er hier de keuze
uit een 2-zitter, 4-zitter en de wide-
body van de Plus 8. De Morgan
Plus 4 heeft de 2 liter 16- kleppen-
motor van Rover en is ook als
twee- en vierzitter te leveren.
De prijzen starten bij f.67.595,=
voor de 4/4 1600 2-seater. De nieu
we Plus 8 kost f. 102.595,=
dett Champion blijft overigens op
het programma, maar heet nu
Champion II. Deze versie is spe
ciaal voor de GSi ontwikkeld met
2 liter en 16- kleppen motor. De
lijst extra's omvat lichtmetalen vel
gen, metaallok, mistlampen, ABS,
stuurbekrachtiging, een digitaal
dashboard, lederen stuurwiel en
speciale bekleding. Prijzen lopen
uiteen van f.39.900,= voor de 2 li
ter tot f.49.900,= voor de 2.0 16V
met lederen bekleding.
Bij de Omega is de Diamond weer
terug van wegge wee
hier om een extra liu
Omega leverbaar met
2.6 liter benzinemc
de beide diesels.
snel te verwija,
De auto is in z'<
meter langer, v
de carrosserie
top is wit van k
zijn benaming i
zijn. Dat is helaas niet het
Om de auto volledig te
is heel wat tijd nodig.
De FRP is naar keuze te leveren
met twee motoren, een 2.4 liter 4
cylinder turbodiesel en de machti
ge 4.2 liter 6 cylinder diesel met
natuurlijke luchttoevoer. Deze
krachtpatser levert een vermogen
van 130 pk bij 4000 tr/min en e
fantastisch koppel van 280 Nm bij
2000 tr/min. We hebben hier dus
te maken met het beste werk
paard uit de LandCruiser-reeks.
(afhankelijk van de carrosse-
riekleur). Binnenin vinden we be
kleding met "kolibristrepen", kan
telbare hoofdsteunen, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel, een
4-spaaks sportstuur, toerenteller
en een digitaal klokje. Dit uiterst
complete en aantrekkelijke pakket
is leverbaar voor een meerprijs
van f.995,
Tot slot is er dan nog de Passat
Edition One, op basis van de GL
2.0. Hierbij zijn zowel de 115 pk
als de 136 pk 2 liter mogelijk. De
auto heeft gedeeltelijk donkere
achterlichten, meegespoten bui
tenspiegels, lichtmetalen BBS vel
gen met bredere banden, geïnte
greerde mistlampen voor en een
complete radio voorbereiding. Het
interieur is opgesierd met sport
stoelen met speciale bekleding,
lederen stuurwiel, elektrisch be
diende en verwarmde buitenspie
gels en een boordcomputer en dat
alles voor een meerprijs van
1.4.600,= inclusief metaallok.
leverbaar als GL of CD met een
vierdeurs sedancarrosserie of als
vijfdeurs stationwagon. Prijzen
vanaf f.48.800,
Voortaan is in de Opel Omega
Stationwagon ook de snelle 3 liter
24- kleppenmotor te vinden. Deze
6 cylinder lijnmotor heeft het door
Opel ontwikkelde Dual-Ram sys
teem, wat er in alle toerengebie-
den voor zorgt dat het geprodu
ceerde vermogen optimaal blijft.
De auto wordt in een complete uit
gave geleverd en is ondermeer te
herkennen aan de standaard
dakrailing en lichtmetalen velgen.
Deze Omega-variant vergt een
stevige bankrekening waar mini
maal f.83.550,= op moet staan.
Eén van de meest klassiek gelijn
de auto's van het huidige aanbod
op de Nederlandse markt is wel
licht de Morgan Plus 8. Deze pres
tigieuze Engelse auto is al vele ja
ren onveranderd te koop. Toch
heeft deze wagen voor 1991 een
belangrijke verandering onder
gaan. Voorin huist voortaan de
3946 cc Rover V8 met multi-point
injectie en een geregelde drie
wegkatalysator. Bij een toerental
van 4750 wordt het maximale ver
mogen van 190 paardekrachten
bereikt, die via de achterwielen
tot voortstuwing worden omgezet.
De prestaties waren al meer dan
sportief, maar zijn nu zelfs nog
wat verbeterd. De top bedraagt
210 km/u terwijl er maar 6 secon
den nodig zijn om tot de 100 km/u
te accelereren. Iedere cylinderrij
heeft een eigen lambdasonde en
katalysator.
Onder normale omstandigheden
worden de achterwielen aange
dreven. De auto weet nog heel be
hoorlijk te presteren met op de
rechte weg zelfs een top van 150
km/u. De 6 pitter doet tevreden
brommend zijn werk, heeft nooit
haast, maar zal zijn bestuurder
De FRP ziet er stoer en degelijk
uit. Weinig poespas, alleen func
tionele vormen en bumpers die te
gen een stootje kunnen. Binnenin
is de FRP totaal niet kaal. De por
tieren worden centraal vergren-
een deld. De stoelen zijn met een ster-
m bij ke stof bekleed en zitten ook op
langere trajecten goed. De stuur
bekrachtiging gaat lekker licht,
wat bij een wagengewicht van bij
na 2 ton een verademing is. Het
dashboard is wat rommelig van
indeling, maar biedt alle nodige
zaken: toerenteller, vier uitstroom-
openingen, radio, asbak en vele
bedieningsknoppen. Midden op
het dashboard staan de hoogte
en hellingshoekmeter. Deze instru
menten zijn handig in het ruige
re in Nederland zo
Het totale gamma van de Land
Cruiser is zeer divers. Aan de ba
sis staat de korte versie die naar
keuze leverbaar is met bladveren
of schroefveren. Deze laatste va
riant is herkenbaar aan een sterk
gewijzigd front. De auto's met
bladveren hebben sinds de laat
ste wijzigingen een meegespoten
grille. De korte auto is er met soft-
top en hardtop. Aan de top staat
de Cumstomwagon met een 4.2 li
ter aggregaat met of zonder turbo.
ren glijden. Toch is een gemid
deld verbruik van 1 liter diesel op
7,5 kilometer bij dit soort kracht
patsers heel normaal. Met zijn 90
liter tank komt de LandCruiser
dan altijd nog meer dan 650 km
ver.
Op geel kenteken (met een achter
bank) start de LandCruiser reeks
met de hardtop met 2.4 liter benzi
nemotor voor f.52.605,De 2.4
turbodiesel en 4.2 diesel liggen
wat prijs betreft niet zo ver uit el
kaar. De softtop turbodiesel kost
f.57.200,= en dezelfde auto als
hardtop f.59.355,=. De FRP is er
als 2.4 turbodiesel voor f.65.300,=
en als 4.2 diesel voor f.66.320,=.
Het aanbod op grijs kenteken is
55
terrein, waar i
weinig van hebben. Ze werken
pas nauwkeurig als de auto hele
maal stil staat. De achterbank
biedt voldoende plaats aan drie
personen, terwijl er dan achterin
nog veel bagageruimte over is. De
twee hoofdsteunen achterin zijn
standaard, maar beperken voor
de bestuurder wel enigzins het uit
zicht. De achterkant van de Toyo
ta is opgedeeld in een kleine en
grote deur. Het reservewiel is op
het rechter exemplaar gemon
teerd.
vrijwel nooit teleurstellen. Wordt
de ondergrond glibberig of moet
er een steile helling worden be-
klommend dan kan met een kleine
pook de vierwielaandrijving wor
den ingeschakeld. Er moet dan
wel even worden uitgestapt om de
vrijloopnaven te blokkeren. Deze
zijn een bescherming voor de
aandrijflijn bij tweewielaandrij-
ving. Bovendien heeft het z'n posi
tieve effect op het brandstofver
bruik en de prestaties. In vierwiel
aandrijving kan desgewenst in
hoge of lage gearing worden ge-