BOSCH TRAVELPILOT, CHRYSLER Ml III VOYAGER 1 I w flinke stap in de goede richting iger Verrassende proto's van Chrysler room ND Nieuw Michelin- boekje ’eep Chevrolet Caprice "Auto van het Jaar" in V.S. I SnSST>» ’eiu DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 31 januari 1991 - pagina 7 anuari 1991 - pagina 6 Hemelsbreed Menu-gestuurd Bendix is iri nabije toekomst in staat is. We lopen het drietal even langs. Kuipvormig snel. Een stel- introduceerde Recycling Wagoneer reven. i’n vloeiende, r ademt allure ijke comfort. 40 zijn geheel nde verwach- uit de nieuwe o intercooler, net of zonder ot in detail normen waar laard uitgerust •e overtuigend >che aspecten eenstemmige mentmeeting. iAN USSENBV jebouwd onder- 'anele procent ren .000 Vervolg van pag. 1 1st meer ischap- vooi baar terbar wielen r werp, tei de lichte stellen zijn. Het namischer en der dat de i ra Leasing) verkrijgbaar met een handge- schakelde vijf bak. an de nieuwe uur en veilig- De Detroit Motorshow die begin deze maand werd gehouden, is elk jaar weer goed voor een aardige hoeveelheid spectaculaire prototypes van Chrysler, Dodge en Jeep. Dit jaar kwamen deze drie merken ieder met één model. Met de Chrysler 300, Jeep Wagoneer 2000 en Dodge Neon toont het Chrysler-concern waartoe in het in de zeer geerde titel in zijn soort in Ameri ka. Belangwekkend is dat 6 uit 7 juryleden de "full size" Caprice de eerste plaats toekenden in hun persoonlijke rangschikking. Het magazine loofde onder meer de hoogstaande kwaliteit, de volledi ge uitrusting, de veiligheid, het comfort en ook de aandacht die werd besteed aan afwerkingsde- tails. Dat electronica steeds meer functies in onze auto over neemt, is een ontwikkeling die al jaren gaande is. Toch komen er steeds weer nieuwe snufjes die het autorijden veraangenamen en vergemakkelijken. Een voorbeeld hiervan is zondermeer de Bosch Travelpilot, het eerste in de handel zijnde autonavigatiesysteem. We mochten het apparaat enige tijd beproeven en kwamen tot de conclusie dat het fantastisch werkt, maar nog niet hele maal uit de kinderschoenen is gegroeid. De Bosch Travelpilot bestaat uit vier onderdelen. Achterin de kof ferruimte zit een CD-speler. Het hele wegennet van Nederland is op één compact disk opgeslagen en wordt door het apparaat gele zen. Tegen de achterste zijruit zit een compas, die de bewegingen van de auto registreert. Daarnaast naam, strac zijn er nog de wielsensoren en het afleesscherm op het dashboard. Bij het in werking stellen, wat automatisch gebeurt bij het star ten van de auto, toont het scherm Het is een sportieve, economische en multi-functionele sedan gewor den die vooral jonge en actieve automobilisten zal aanspreken. Het ruime interieur is te bereiken via de vier schuifdeuren. De ba gageruimte is een combinatie van een conventionele kofferklep en een lade die uitgetrokken kan worden. Het passagiersgedeelte is volledig aan de wensen aan te passen door het neerklappen of verwijderen van de stoelen. Technisch is de Neon ook nieuw. Voorin ligt een direct ingespoten tweetakt motor door Chrysler zelf ontwikkeld met een inhoud van 1,1 liter. De krachtbron is opgt uit de helft van het aantal delen dat bij een conventioi motor nodig is, weegt 40 pre minder en levert maar liefs dan 100 pk. Andere eigenschap pen zijn het lage brandstofver bruik en minder schadelijke uit laatgassen. Alle interieurpanelen van de Neon zijn voorzien van een code, wat de kunststofsoort aangeeft en dat is makkelijk bij toekomstige recycling. Andere eigenschappen van de Neon zijn wielen gemaakt van hergebruikt aluminium, ruiten die ultraviolet ligt absorberen en de interieurtemperatuur laag hou den, lak op waterbasis en een voor onderhoud makkelijke plaat sing van de onderdelen op en rond de motor. Conclusie: De Bosch Travel Pilot is een prima systeem, maar mist op enkele kleine punten wat verfij ning. Het is bij dit soort apparaten te voorspellen dat even wachten enorm in de aanschafprijs zal schelen. Als firma's in de toekomst een degelijk apparaat kunne aanbieden voor rond de f.2.0 zal er ook werkelijk een toekomst voor autonavigatiesysteem be staan. brekingen omzeild. Bosch heeft in ieder geval de pri meur. Ondanks zeer positieve ge luiden van klanten in het door Bosch aangeleverde promotiema teriaal, moet betwijfeld worden of de investering van f.6.830,= exclu sief BTW en inbouw geld op zal leveren. Natuurlijk werkt het sys teem verfijnder dan een straten- boek, maar dat is dan ook al voor enkele tientjes te koop. Jeep toont zijn toekomstvisie aan de hand van de Wagoneer 2000, een soort van APV. Dit concept ligt misschien een tipje van de sluier op van hoe de nieuwe Grand Wa goneer van Jeep eruit zal zien. De auto biedt plaats aan zes perso nen en is voorzien van een 'enter tainment center'. Dit bestaat uit een televisie, videorecorder en een CD-speler. De stoelen van de ze Jeep kunnen worden verwij derd en tijdens bijvoorbeeld een pick-nick buiten de auto worden gebruikt. Er zijn speciale voorzie ningen getroffen, zodat bij stil stand de temperatuur in de auto aangenaam blijft. De auto heeft voorin een V8-motor. Heel aardig gevonden zijn de wielen en ban eerst het embleem van de Travel pilot en geeft vervolgens de moge- m°et lijkheid de kaart op te roepen. De „a* wjlord kaart die dan getoond wordt, kan '"°r' in schaal worden gevarieerd van 0 tot 50 kilometer tot 0 tot 200 me ter. De plaats waar de auto zich bevindt wordt met een pijltje weergegeven. Dit pijltje heeft een vaste plaats op het scherm en wijst altijd omhoog. Als je een bocht neemt, draait het kaartje on der de pijl door. Overigens moet je de startpositie van de auto zelf ingeven. Dit gaat allemaal heel gemakkelijk menu-gestuurd. Eigenlijk kun je zonder gebruiks aanwijzing direct van de Travel pilot gebruik maken. Een andere mogelijkheid is erg belangrijk, het ingeven van een bestemming. Je geeft de plaats- latnaam en bij een lan ge straat eventueel de kruising. Direct verschijnt op het scherm de afstand hemelsbreed en de rich ting die je moet gaat rijden. Het scherm kan onder het rijden extra De 3 liter V6 van 141 pk blijft ook onveranderd in de Voyager te koop. Net als bij het vorige model is hierbij een keuze uit de SE en LE beide met een automatische transmissie. Een korte rij-indruk wees uit dat de vernieuwde Voya ger zijn comfortabele rij-eigen- schappen heeft behouden. Be langrijk is echter dat de achteras wat meer op z'n Europese is afge veerd. Het deinerige karakter dat bij de oude modellen duidelijk aanwezig was, is nu verleden tijd. De reeds genoemde Grand Voya ger krijgt een nieuwe 3.3 liter V6 van Chrysler zelf. Deze kracht bron was al eerder in de Mini Ram Van te vinden. Het geprodu ceerde vermogen ligt op 150 pk, terwijl de auto uiteraard stan daard van een viertraps automati sche transmissie is voorzien. De Grand Voyager 3.3i LE wordt aangeboden met een nieuwe ABS-systeem wat in samenwer king met Bendix werd ontwikkeld. Het werkt namelijk op basis van twee schijven voor en trommels achter. Het laatste nieuwtje bij de Voya- ger-reeks is de All Wheel Drive, een auto die in nauwe samenwer king met Steyer-Daimler-Puch in Oostenrijk werd ontwikkeld. De auto is gemaakt op basis van een korte Voyager met 3.3 liter injec- tiemotor. Onder normale omstan digheden gaat 92% van de aan- drijfkrachten naar de voorwielen. Door middel van een viscose kop peling kan een krachtverdeling van maximaal 60-40% ontstaan. Het gaat hier dus om permanente vierwielaandrijving. De prijzen van de nieuweling blij ven op een aangenaam niveau. De prijsverhoging bedraagt min der dan drieduizend gulden. Zo kan de 2.5i SE worden aangebo den voor f.47.995,= en dat is rond uit scherp. Wordt voor de 3 liter SE gekozen dan moet f.56.495,= op tafel komen, terwijl de uiterst complete LE f.72.795,= kost. De meerprijs voor vierwielaandrij ving is gering. De 3.3i LE AWD automaat staat in de lijst voor f.79.275,Dan zijn er nog de twee uitvoeringen van de Grand Voya ger: de SE voor f.59.995,= en de LE voor f.76.295, Nieuw if ook dat alle modellen jrtaan op grijs kenteken lever- zijn. Zonder zijruiten en ach- mk is er al een Voyager van af f.38.995,= inclusief BTW. De Dodge Neon is de kleinste van het drietal, maar is tegelijk de auto die er het meest reëel uitziet. De bolle daklijn doet nog het meest denken aan de nieuwe Mazda 121. De Neon heeft een la ge neus met opvallend vormgege ven koplampen en een wat hoger opgetrokken achtersteven met vrolijke vormen. Een belangrijk punt bij de ontwikkeling van de Neon was de milieu-vriendelijk- heid. Hierbij werd zowel gekeken naar uitlaatemissies, maar ook naar de mogelijkheid van recyc ling. Uiteraard mochten milieu maatregelen de rij-eigenschap- pen niet nadelig beïnvloeden. den. De 20 inch wielen hebben covers die zich in de band ver grendelen. Chrysler toonde de 300, waarmee de traditie van het merk van luxu euze snelle auto's uit de jaren '60 wordt voortzet. De grote vierdeurs sedan heeft een 8 liter VI0 gekop peld aan een viertraps automaat. Ook zijn er studies naar alterna tieve brandstoffen. Het is een ech te "driver's car", waarmee Ameri kanen willen aangeven dat de eigenaar zelf in de auto rijdt en er geen chauffeur op na houdt. Het instrumentenpaneel is helemaal om de bestuurder gevormd. De bekleding van het meubilair is in leer uitgevoerd met houtaccenten ook achterin. Om de Chrysler 300 te kunnen starten moet de bestuur der een identificatie-kaart in het slot van de centrale console stop pen. Hierna gaat een klepje open waarachter de startknop zich ver schuilt. Achterpassagiers hebben ge scheiden koptelefoons en kunnen TV kijken. Natuurlijk hoort in een dergelijk prestigemodel ook een telefoon. De Chrysler heeft con ventioneel scharnierende deuren. De achterste exemplaren gaan echter net andersom open, dan als we gewend zijn. Natuurlijk mogen we deze drie auto's niet de eerst komende jaren op de weg verwachten. Het toont echter wel een reeks vindingen die op korte termijn wel eens in productie-auto's verwerkt kunnen worden. straatnamen geven uit de omge ving waar je op dat moment rijdt en informatie over de bestem ming. Het interieur bleef niet onge moeid. De auto heeft een compleet nieuw en bijzonder uitgebreid dashboard gekregen. Alle be langrijke zaken zijn aanwezig zo als een toerenteller, brandstofme- ter, temperatuurmeter, laadcon- trole- en oliedrukmeter. Ook heb ben de Voyagers voortaan een di gitaal klokje. Het meubilair werd op verschillende punten aange past. De complete LE-uitgave heeft een soort van kuipvormige stoelen met losse hoofdsteunen. De bekleding bestaat uit een grij ze basiskleur met vrolijke banen. In het dak zit een console met leeslampjes, digitale buitentempe ratuurmeter, compas, trip-compu ter en een opbergvakje voor een bril. De SE uitvoeringen hebben standaard getint glas, elektrisch verstelbare buitenspiegels, radio- voorbereiding met 4 luidsprekers, elektrische bediende voorportier ruiten en centrale vergrendeling. De LE voegt hier nog een aantal aantrekkelijke opties aan toe zo als lichtmetalen velgen, aircondi tioning, cruise-control, zesvoudig elektrisch verstelbare bestuur dersstoel en een in hoogte verstel bare stuurkolom. Een eigenaar- digheidje is dat de bijrijdersstoel wel een verstelbare rugleuning heeft, maar niet naar voor of ach ter te plaatsen is. Het motorenprogramma is deels bekend. De basis wordt weer ge vormd door de 2.5 liter 4 cylinder met een vermogen van 99 pk. De auto haalt hiermee een top van 154 km/u en trekt in 15,2 seconden naar de 100 km/u. De Voyager met basismotor is alleen als SE Het toonaangevende Amerikaan se automagazine "Motor Trend" maakte tijdens de autoshow van Detroit bekend, dat Chevrolet's nieuwe Caprice werd verkozen tot de "1991 Motor Trend Car of the Year". Het gaat hierbij om een competitie die - alhoewel anders opgevat dan de Europese Auto van het Jaar - wordt beschouwd als de meest prestigieuze en be- Autonavigatiesystemen zijn uiterst actueel. Vele electronicafirma's hebben een dergelijk systeem op de proefbanken. Ook Carminat, een samenwerking tussen voorna melijk Philips en Renault is er druk mee doende. Gezien de hoe veelheid informatie die door dit systeem wordt gegeven, zijn ze nog een flinke stap verder van Bosch. De nieuwe Michelin-gids met spannings- en montagegegevens van radiale personenwagenban den is weer gereed. Het boekje omvat de gegevens van 43 auto merken. Afhankelijk van het merk gaan de gegevens terug tot mo dellen van zo'n tien tot vijftien jaar oud. De opgenomen tabellen om vatten de aangerade bandensoort en de door de fabriek opgegeven bandenspanning bij normaal ge bruik of snelweggebruik bij volle belasting. Ook alle nieuwe Miche lin banden zijn in het nieuwe boekje opgenomen. Zo is gemak kelijk te zien welke auto's geschikt zijn voor bijvoorbeeld de nieuwe MXT-band. De zaktabel is ver krijgbaar bij bandenleveranciers of bij Michelin, telefoon 06- 0991220. Toch bemerkten we twee belang rijke tekortkomingen. Het systeem verliest regelmatig zijn positie, waardoor het pijltje ineens enkele honderden meters tot kilometers naast de werkelijk weg zit. Dit be tekent dat de uitgangspositie weer -*t worden gewijzigd en is siordig. Ook als je een nieu we weg rijdt, die op de CD nog niet bekend is, raakt het apparaat soms in de war. Een ander be langrijk gemis is dat het systeem alleen de afstand aangeeft in he melsbrede kilometers en niet de kortste weg. De richtingspijl geeft alleen de hemelbrede richting aan en vertelt dus op een kruising niet of je nu rechtdoor moet of af moet slaan. Zo zul je inderdaad wel je bestemming bereiken, maar of het werkelijk de korste weg is, is zeer de vraag. Overigens kent het Carminat-sys- teem deze aanwijzingen wel. De toekomst is natuurlijk dat een navigatiesysteem wordt gekop peld aan actuele verkeersinfor matie, zodat wordt berekent hoe je het snelst op een bestemming komt en eventuele files en wegop- i zijn van een nieuw ont- terwijl ook de reeds beken- itmetalen exemplaren te be- et geheel ziet er dy- eigentijdser uit, zon succesvolle basisbelij ning is verdwenen. Een nieuwe versie voor Europa i de Grand Voyager. In Amerika was een verlengde versie al lan ger leverbaar. De auto heeft in principe dezelfde carrosserie als de Dodge Mini Ram Van in ver lengde uitgave. Uiteraard heeft ook deze Grand Voyager alle kenmerken van het nieuwe model. De auto is 37 centimeter langer en heeft een wielbasis die bijna 18 centimer groter is uitgevallen. De winst is volledig ten goede geko men aan de bagageruimte, die met maar liefst 50% toenam ten opzichte van de korte Voyager. ZB-67-GY I II ^BiELEN )T30 N 'ARANTIe

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25