MITSUBISHI SIGMA MINI COOPER Nostalgie w Mercedes 190 Met Denissen naar de Rai Nieuwe Audi 100 bij Adriaan v.d. Ven AUTOTEST OEK. •lete tlili RVARING It's Sunny Time 3R PRIJS. - DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 31 januari 1991 - pagina 3 1 januari 1991 - pagina^ allatie achter, bordverbreders. luitenspiegel. r Seat Wit dak Technische gegevens: Mannen be- Bollen Verbruik Vervolg p. 1 iuit- bovt Optimistisch Imri/ 20.000 km 03 63 64 ’S 19.095,- jltipoint injectie, Sunny '90 modellen J voor 90 van de prijs 1756 cm3 77 kW 107 pk 187 km/h i het Jiter- 1581 cm3 80 pk 17C .695,-. ':O% RENTE. GARAGE DENISSEN BVj :ene i sterker jpper. 57 kW 70 km/h me«r informab» In onz» showroom 1995 cm3 85 kW 115 pk 195 km/h 165 pk 215 km/h 92 pk 180 km/h De naam Cooper zal vooral de dertigers en veertigers onder ons de harten sneller doen kloppen. In de jaren zestig stond deze naam immers voor vele sportieve overwinningen. John Cooper construeerde uitgaande van een standaard Mini een waar racemonstertje. In een rijke historie wist de snelle Cooper bekende rally's op haar naam te zetten zoals de Tulpen Rally en de Ral ly van Monte Carlo. Maar zelfs recent nog werd de Pi relli Classis Marathon door een historische Cooper ge wonnen. De Cooper is echter weer helemaal terug. Vooral door het succes van de auto op de Japanse markt, heeft de fabriek besloten de meest legendari sche Mini weer in productie te nemen. binnenruimte. Het motorenaanbod loopt via een 2 liter 4 cylinder en de 2.3 liter 5-pitter naar de nieu we, krachtige 2.8 liter V6. Beide laatste varianten zijn ook met Quattro-vierwielaandrijving te veren. Later in het jaar zal het 1 veringsprogramma nog worden uitgebreid met een geblazer ongeblazen diesel, een liter en de turbo 20- klep Grijzen) 2.750,- 1.950, - 2.750,- 750,- 2.950, - Het dashboard bestaat uit drie klokke» met ondermeer een snel heidsmeter en toerenteller. Een dagteller ontbreekt. Links en rechts vinden we de bekende bol len om frisse lucht toe te laten. Verder heeft de Mini een paar schakelaars voor de achterruit- verwarming, alarmlicht, hoofdver- Cooper zal er Je wil hem 1 hem hele- ’Wx Een bezoek aan de Nissan-stand is de moeite waard. He> arootste Japanse merk in c. jont ondermeer de Sur j 200 SX, 100 NX Terrano. currenten voor een vergelijkbare auto al snel 1.100.000,= tot 1.150.000,= in rekening brengen. Wordt de auto met vierwielbestu- ring geleverd dan moet f.94.900,= op tafel komen. Het feit is dat Mit subishi het met de eerste auto in dit segment zwaar zal krijgen. De Sigma zal daarom het pad voor zijn opvolger moeten gaan effe nen. Zo werkt het nu eenmaal in het topsegment van de markt. De door HNG voorspelde afzet van 300 auto's over 1991 lijkt ons dan ook wat optimistisch. LANOA^ otje met een lardoor ook sn, als we ideme auto gaat om een pure De prestaties zijn joed en het rijplezier is ïn meer dan voldoen laas is het ver- hoge kant en is Voor de vijfde keer in successie organiseert de Tilburgse Nissan- dealer Denissen een bezoek aan de Amsterdam Auto Rai. Op zon dag 17 februari wordt dit uit- staptje gehouden. Voor een be drag van slechts f.22,50 (inclusief entreebewijs van f.l3,=) wordt u 's morgens vanaf 9.00 uur naar het Rai-gebouw in Amsterdam ge bracht, waar u 's middags weer om 15.15 uur vertrekt richting Til burg. L Natuurlijk zijn er in tweeendertig 11 jaar wel enige zaken veranderd en aangepast. Zo zijn de kenmer kende deurschamieren van bui- K ten naar binnen verhuisd. De ach- terlichten werden groter, terwijl ook de grille in vorm iets veran derd. Het dashboard bestond aanvankelijk uit één ronde klok in het midden, maar ook dat is verle den tijd. I Het huidige Coopertje moet het in eerste instantie van een aandoén lijk uiterlijk hebben. Wordt de auto in English Racing Green be- s steld, dan zijn spiegels en dak in wit uitgevoerd. Dat we met een Cooper te maken hebben is te zien aan het embleem op de kofferklep I en de flanken, terwijl midden op de motorkap een originele Coo- De Mini is met een hoogte van 1,35 meter bijzonder laag. Samen met de onafhankelijke wielophanging zorgt dit lage zwaartepunt voor een fantastische wegligging. Vooral vanwege deze eigenschap en het lage gewicht, heeft de Coo per in het verleden zoveel succes gehad in verschillende rally's. Op een slingerweg voelt de auto zich helemaal in z'n element. Immers voor alleen stadswerk kan net zo goed een goedkopere uitvoering worden gekozen. Vooral bij een slalom blijkt het vlakke stuurwiel een groot voordeel. Het is een Dit electronisch systeem zorgt ervoor dat de auto altijd de maxi male grip op de weg behoud. Mocht een aangedreven wiel gaan slippen, dan wordt automa tisch gas terug genomen. Mocht dit voorkomen, dan gaat er ter controle een groen lampje op het dashboard branden. Een sportie ve bestuurder die niet electronisch gecontrolleerd wil worden, kan TCL met een knopje uitzetten. Ook zorgt TCL er op glad wegdek voor dat de aangedreven wielen niet doorslippen. TLC wordt alleen in combinatie met de automatische transmissie geleverd. De Mitsubi shi Sigma is door al deze specifi caties een veilige auto. Het weggedrag is meer dan uit stekend. Zelfs bij snelheden boven de 200 km/u blijft de Sigma veilig aanvoelen. Altijd blijft het geluids niveau binnen de perken, terwijl je als bestuurder kunt genieten van alle weelde die het interieur biedt. De auto heeft ondermeer lederen bekleding, een neerklapbare ach terbank, airconditioning, elek trisch bediende stoelen met twee memomry-standen op het exem plaar van de bestuurder, stuurbe krachtiging, elektrische antenne, vier hoofdsteunen, vier elektrische ruiten en speakers voor en achter. Het verbruik van de Mini Cooper is niet bepaald gunstig te noemen. Rustig over de snelweg met rede lijke snelheid levert een gemiddel de van 1 op 12,5 op. Maar worden de teugels gevierd, dan gaat het al gauw richting 1 op 10 en soms zelfs er iets onder. Met een lengte van 3,05 meter en breedte van 1,44 meter is en blijft de Mini een kleine hartendief. De I auto werd in 1959 geïntroduceerd en werd snel een succes vanwege een aantal handige vindingen. Zo was het één van de eerste kleine -1 voorwielaandrijvers. De motor lag en ligt nog steeds dwars voorin. I De radiator zit aan de linker kant r' en zuigt zijn lucht ook door de lin- ker wielkast aan. Ondanks zijn geringe lengte heeft de Mini een wielbasis van 2,04 meter. De plaatsing van de vier wielen op de uiterste hoeken van de auto was destijds niet eerder vertoond. De verkopers van Adriaan van de Ven vertellen u graag alles over die nieuwe 100, een auto waarop zij meer dan trots zijn, dat zult u merken. De nieuwe Audi 100 is te koop vanaf 1.56.995, De 'kleine' Mercedes 190 heeft een aantal wijzigingen onder gaan wat betreft de uitrusting. Tot dusver werden al 1,5 miljoen een heden van deze populaire Benz gebouwd en de auto is nu zijn ne gende productiejaar in gegaan. Op twee modellen na worden alle uitvoeringen voortaan standaard voorzien van ABS. De 190 E 1.8 en 190 D kunnen tegen een aantrek kelijke meerprijs van f.2.572,= ook met dit veiligheidsverhogende systeem worden uitgerust. Ter on derscheiding draagt de 190 E voortaan de typevermelding "2.0" op het kofferdeksel. Zowel de 2.0 als 2.3 hebben een uitlaatsysteem gekregen met een lagere weer stand, waardoor het vermogen met 3 kW is toegenomen tot 90 kW (122 pk) voor de 2 liter en 100 kW (136 pk) voor de 2.3. Met uitzondering van de reeds ge noemde basismodellen zijn alle 190's van het modeljaar 1991 te herkennen aan de meegespoten buitenspiegels. De middenconsole wordt voortaan in hout uitgevoerd (m.u.v. de 1.8, 190 Den2.5-16). Enkele weken geleden meldde De Automaat de komst van een volle dig nieuwe Audi 100, die zijn pri- mière op de Amsterdamse Rai zou gaan beleven. Vlak voordat de Rai zijn poorten gaat openen is de auto inmiddels bij de Tilburgse Audi-dealer Adriaan van de Ven aan de Ringbaan Noord 65 gear riveerd. Vandaag is het zelfs de officiële introductiedag voor het publiek. De nieuwe 100 is gebouwd op 1 succes van zijn voorganger. Ui aard zijn er een aantal goede eigenschappen niet veranderd. De carrosserie is ongeveer gelijk van afmeting, maar biedt meer Bij aankomst in Tilburg worden de heid is goed, terwijl het opvalt dat deelnemers door Garage Denis- de hoeveelheid sen uitgenodigd voor een hapje jes beperkt is. 1 en een drankje. Opgave voor de- makkelijk berij ze Rai-reis dient te gescheiden bij Garage Denissen. Bij opgave die nen de deelnamekosten van f.22,50 per persoon contact te wor den voldaan. Minderjarigen kun nen alleen onder begeleiding van volwassenen aan deze reis deel nemen. De uiterst inschrijf datum is woensdag 7 februari a.s. echte skelter, laag op de grond, zeer direct sturend, terwijl het wegcontact goed is. Alle ribbels en bobbels worden direct doorge geven. Echt comfortabel is anders, maar daar is de Cooper dan ook niet voor bedoeld. Vrijwel alles aan de Mini is nostalgisch. Als de Cooper naar huidige maatstaven wordt beoordeeld dan komt de niet-autoliefhebber uit op: te duur, te klein en onpraktisch. Maar de Cooper is dan ook uitsluitend voor een autominnend publiek be doeld. Oude tijden herleven en dat kan nu eenmaal niet in een moderne auto. De Cooper zal, vaak in tegenstelling tot de ande re versies van de Mini, veel door mannen gekocht worden. Een speeltje voor erbij. De auto pres teert heel behoorlijk met een top van 150 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,2 seconden. Eén tip moeten we de Cooper-ko- per wel geven. Controleer bij afle vering of de motorkap goed vlak is gemonteerd. Bij ons testexem- plaar zit deze net iets uit het lood, waardoor bij dichtslaan de kap het plaatwerk rond,de grille raak te. Na enkele weken resulteert dit al in een lelijke roestplek. Contro le bij een nieuw exemplaar in de showroom van de importeur wees uit, dat dit euvel niet exemplarisch is. Laat de dealer er even naar kijken. Vanaf 8.45 uur staat bij Garage Denissen B.V. aan de Burg. Jan- senstraat 52 te Tilburg de koffie en cake klaar. De bus zal omstreeks 10.45 uur bij de Rai arriveren. De prijs van de Mini Cooj nauwelijks toe doen. J< kost wat kost, of je wil maal niet. Het is in ieder gevallen opmerkelijk dat na 32 jaar nog steeds mensen nadrukkelijk naar de Mini kijken. De auto staat bij de dealer voor f. 19.995,=De Cooper is daarmee de duurste uit de Mini-stal. Het basismodel is de Magie voor f. 14.495,=Een auto met dezelfde nostalgische uitstraling, maar biedt veel minder sportiviteit. De Mini Cooper is gewoon een lekker ding. Een autoot’ rijke historie, maar dac enkele tekortkomingei hem tenminste als mot beoordelen. Het liefhebbersauto. bijzonder got op korte rittei de aanwezig. Helac bruik wat aan de L. de zitpositie op lange ritten niet ideaal. Merk en type: Mini Cooper Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1275 cc Boring x slag: 70,6 x 81,3 mm Vermogen: 61 pk bij 5500 tr/min Koppel: 91 Nm bij 3000 tr/min Prestaties: topsnelheid 148 km/u acceleratie 0-100 in 11,2 sec. Gewicht: 635 kg Afmetingen: lengte 3,05 meter, breedte 1,44 meter Verbruik: bij 90 km/u 5,7 liter/100 km bij 120 km/u 7,3 liter/ 100 km stad 7,6 liter/100 km Prijs: L19.995,= lichting en remvloeistofcontrole. De choke wordt met de handbe diend, terwijl de verwarming be staat uit slechts een trekknop. He lemaal induwen betekent koude lucht, uittrekken is warm. De lucht kan op voeten en voorruit gericht worden, terwijl de ventilator al leen de stand aan of uit kent. De rest van het dashboard bestaat uit een aflegvak, terwijl er verder nog ruimte is voor spulletjes in de portierbakken. De stoelen en achterbank zijn met een fleurige stof bekleed met de kleuren zwart, wit, groen en rood. Helaas blijkt vooral de rugleuning op lange ritten voor extra ver moeidheid te zorgen. De leuning is vrij dun en hard. Bij stadsritten en 'lekker scheuren' merk je hier overigens niets van. Dwars voorin ligt bij de nieuwe Cooper een 1275 cc motor met een vermogen van 61 pk. Dit is aan merkelijk minder dan de laatste 'oude' Cooper. Voor een deel laat het verschil zich door de katalysa tor verklaren. De voorwielen wor den via een handgeschakelde vierbak aangedreven. De Mini laat lekker met zich spelen. Door trekken in de versnellingen wordt goedmoedig toegelaten. In het he le toerengebied blijft het geluid zeer herkenbaar. Onderin is de auto best rustig, terwijl boven de 4000 tr/min de sportieve rijder ook aan zijn trekken komt. per-badge zit (pas op voor verza melaars). Verder heeft het autootje zwarte wielkastverbre- ders en leuke acht-spaaks licht metalen wielen met 145/70 SR 12 banden. Net zoals het oude model is de grille voorzien van dikke chromen lamellen. De Mini Cooper beschikt over een meer-sleutelsysteem. Er is een sleutel voor de portieren, één voor het contactslot en een ierde exemplaar voor de benzinedop. De inhoud van de kofferruimte be draagt 116 liter en dat is uiteraard niet al te veel. In dezelfde ruimte zijn namelijk de accu en de brandstoftank van 34 liter onder- gebracht en daarnaast een vol waardig reservewiel. Binnenin biedt de Mini verba zingwekkend veel ruimte. Het dak is behoorlijk laag, maar er kun nen gerust vier personen in. De zi- thouding van de bestuurder is kenmerkend. Je zit wat gebogen voorover, wat vooral door de vlak ke plaatsing van het met leer be klede stuur wordt veroorzaakt. Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013 683911 De Sigma heeft een luxe uitstra ling en alles ziet er degelijk uit. Het dashboard is apart en stijlvol van vormgeving. De afleesbaar heid is goed, terwijl het opvalt dat de hoeveelheid bedieningsknop- -[>e auto iaat arijden omdat alles erg licht gaat. De nieuwe grote Mitsubishi heeft zijn concurrentiekracht voorname lijk zitten in de technische vooruit- strevenheid en de haast overcom plete uitrusting. Een vanafprijs van f.85.900,= lijkt een enorme som, maar importeur Hart Nibbrig 6 Greeve rekent ons voor dat con-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21