MITSUBISHI SIGMA
MINI COOPER
Nostalgie
w
Mercedes
190
Met Denissen naar de Rai
Nieuwe Audi 100 bij
Adriaan v.d. Ven
AUTOTEST
OEK.
•lete
tlili
RVARING
It's Sunny Time
3R
PRIJS.
-
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 31 januari 1991 - pagina 3
1 januari 1991 - pagina^
allatie achter,
bordverbreders.
luitenspiegel.
r Seat
Wit dak
Technische gegevens:
Mannen
be-
Bollen
Verbruik
Vervolg p. 1
iuit-
bovt
Optimistisch
Imri/ 20.000 km
03 63 64
’S
19.095,-
jltipoint injectie,
Sunny '90 modellen
J voor 90
van de prijs
1756 cm3 77 kW
107 pk 187 km/h
i het
Jiter-
1581 cm3
80 pk 17C
.695,-.
':O% RENTE.
GARAGE
DENISSEN BVj
:ene
i sterker
jpper.
57 kW
70 km/h
me«r informab»
In onz» showroom
1995 cm3 85 kW
115 pk 195 km/h
165 pk 215 km/h
92 pk 180 km/h
De naam Cooper zal vooral de dertigers en veertigers
onder ons de harten sneller doen kloppen. In de jaren
zestig stond deze naam immers voor vele sportieve
overwinningen. John Cooper construeerde uitgaande
van een standaard Mini een waar racemonstertje. In
een rijke historie wist de snelle Cooper bekende rally's
op haar naam te zetten zoals de Tulpen Rally en de Ral
ly van Monte Carlo. Maar zelfs recent nog werd de Pi
relli Classis Marathon door een historische Cooper ge
wonnen. De Cooper is echter weer helemaal terug.
Vooral door het succes van de auto op de Japanse
markt, heeft de fabriek besloten de meest legendari
sche Mini weer in productie te nemen.
binnenruimte. Het motorenaanbod
loopt via een 2 liter 4 cylinder en
de 2.3 liter 5-pitter naar de nieu
we, krachtige 2.8 liter V6. Beide
laatste varianten zijn ook met
Quattro-vierwielaandrijving te
veren. Later in het jaar zal het 1
veringsprogramma nog worden
uitgebreid met een geblazer
ongeblazen diesel, een
liter en de turbo 20- klep
Grijzen)
2.750,-
1.950, -
2.750,-
750,-
2.950, -
Het dashboard bestaat uit drie
klokke» met ondermeer een snel
heidsmeter en toerenteller. Een
dagteller ontbreekt. Links en
rechts vinden we de bekende bol
len om frisse lucht toe te laten.
Verder heeft de Mini een paar
schakelaars voor de achterruit-
verwarming, alarmlicht, hoofdver-
Cooper zal er
Je wil hem
1 hem hele-
’Wx
Een bezoek aan de Nissan-stand
is de moeite waard. He> arootste
Japanse merk in c. jont
ondermeer de Sur j
200 SX, 100 NX
Terrano.
currenten voor een vergelijkbare
auto al snel 1.100.000,= tot
1.150.000,= in rekening brengen.
Wordt de auto met vierwielbestu-
ring geleverd dan moet f.94.900,=
op tafel komen. Het feit is dat Mit
subishi het met de eerste auto in
dit segment zwaar zal krijgen. De
Sigma zal daarom het pad voor
zijn opvolger moeten gaan effe
nen. Zo werkt het nu eenmaal in
het topsegment van de markt. De
door HNG voorspelde afzet van
300 auto's over 1991 lijkt ons dan
ook wat optimistisch.
LANOA^
otje met een
lardoor ook
sn, als we
ideme auto
gaat om een pure
De prestaties zijn
joed en het rijplezier is
ïn meer dan voldoen
laas is het ver-
hoge kant en is
Voor de vijfde keer in successie
organiseert de Tilburgse Nissan-
dealer Denissen een bezoek aan
de Amsterdam Auto Rai. Op zon
dag 17 februari wordt dit uit-
staptje gehouden. Voor een be
drag van slechts f.22,50 (inclusief
entreebewijs van f.l3,=) wordt u 's
morgens vanaf 9.00 uur naar het
Rai-gebouw in Amsterdam ge
bracht, waar u 's middags weer
om 15.15 uur vertrekt richting Til
burg.
L Natuurlijk zijn er in tweeendertig
11 jaar wel enige zaken veranderd
en aangepast. Zo zijn de kenmer
kende deurschamieren van bui-
K ten naar binnen verhuisd. De ach-
terlichten werden groter, terwijl
ook de grille in vorm iets veran
derd. Het dashboard bestond
aanvankelijk uit één ronde klok in
het midden, maar ook dat is verle
den tijd.
I Het huidige Coopertje moet het in
eerste instantie van een aandoén
lijk uiterlijk hebben. Wordt de
auto in English Racing Green be-
s steld, dan zijn spiegels en dak in
wit uitgevoerd. Dat we met een
Cooper te maken hebben is te zien
aan het embleem op de kofferklep
I en de flanken, terwijl midden op
de motorkap een originele Coo-
De Mini is met een hoogte van 1,35
meter bijzonder laag. Samen met
de onafhankelijke wielophanging
zorgt dit lage zwaartepunt voor
een fantastische wegligging.
Vooral vanwege deze eigenschap
en het lage gewicht, heeft de Coo
per in het verleden zoveel succes
gehad in verschillende rally's. Op
een slingerweg voelt de auto zich
helemaal in z'n element. Immers
voor alleen stadswerk kan net zo
goed een goedkopere uitvoering
worden gekozen. Vooral bij een
slalom blijkt het vlakke stuurwiel
een groot voordeel. Het is een
Dit electronisch systeem zorgt
ervoor dat de auto altijd de maxi
male grip op de weg behoud.
Mocht een aangedreven wiel
gaan slippen, dan wordt automa
tisch gas terug genomen. Mocht
dit voorkomen, dan gaat er ter
controle een groen lampje op het
dashboard branden. Een sportie
ve bestuurder die niet electronisch
gecontrolleerd wil worden, kan
TCL met een knopje uitzetten. Ook
zorgt TCL er op glad wegdek voor
dat de aangedreven wielen niet
doorslippen. TLC wordt alleen in
combinatie met de automatische
transmissie geleverd. De Mitsubi
shi Sigma is door al deze specifi
caties een veilige auto.
Het weggedrag is meer dan uit
stekend. Zelfs bij snelheden boven
de 200 km/u blijft de Sigma veilig
aanvoelen. Altijd blijft het geluids
niveau binnen de perken, terwijl
je als bestuurder kunt genieten
van alle weelde die het interieur
biedt.
De auto heeft ondermeer lederen
bekleding, een neerklapbare ach
terbank, airconditioning, elek
trisch bediende stoelen met twee
memomry-standen op het exem
plaar van de bestuurder, stuurbe
krachtiging, elektrische antenne,
vier hoofdsteunen, vier elektrische
ruiten en speakers voor en achter.
Het verbruik van de Mini Cooper
is niet bepaald gunstig te noemen.
Rustig over de snelweg met rede
lijke snelheid levert een gemiddel
de van 1 op 12,5 op. Maar worden
de teugels gevierd, dan gaat het
al gauw richting 1 op 10 en soms
zelfs er iets onder.
Met een lengte van 3,05 meter en
breedte van 1,44 meter is en blijft
de Mini een kleine hartendief. De
I auto werd in 1959 geïntroduceerd
en werd snel een succes vanwege
een aantal handige vindingen. Zo
was het één van de eerste kleine
-1 voorwielaandrijvers. De motor lag
en ligt nog steeds dwars voorin.
I De radiator zit aan de linker kant
r' en zuigt zijn lucht ook door de lin-
ker wielkast aan. Ondanks zijn
geringe lengte heeft de Mini een
wielbasis van 2,04 meter. De
plaatsing van de vier wielen op
de uiterste hoeken van de auto
was destijds niet eerder vertoond.
De verkopers van Adriaan van de
Ven vertellen u graag alles over
die nieuwe 100, een auto waarop
zij meer dan trots zijn, dat zult u
merken. De nieuwe Audi 100 is te
koop vanaf 1.56.995,
De 'kleine' Mercedes 190 heeft
een aantal wijzigingen onder
gaan wat betreft de uitrusting. Tot
dusver werden al 1,5 miljoen een
heden van deze populaire Benz
gebouwd en de auto is nu zijn ne
gende productiejaar in gegaan.
Op twee modellen na worden alle
uitvoeringen voortaan standaard
voorzien van ABS. De 190 E 1.8 en
190 D kunnen tegen een aantrek
kelijke meerprijs van f.2.572,= ook
met dit veiligheidsverhogende
systeem worden uitgerust. Ter on
derscheiding draagt de 190 E
voortaan de typevermelding "2.0"
op het kofferdeksel. Zowel de 2.0
als 2.3 hebben een uitlaatsysteem
gekregen met een lagere weer
stand, waardoor het vermogen
met 3 kW is toegenomen tot 90 kW
(122 pk) voor de 2 liter en 100 kW
(136 pk) voor de 2.3.
Met uitzondering van de reeds ge
noemde basismodellen zijn alle
190's van het modeljaar 1991 te
herkennen aan de meegespoten
buitenspiegels. De middenconsole
wordt voortaan in hout uitgevoerd
(m.u.v. de 1.8, 190 Den2.5-16).
Enkele weken geleden meldde De
Automaat de komst van een volle
dig nieuwe Audi 100, die zijn pri-
mière op de Amsterdamse Rai zou
gaan beleven. Vlak voordat de
Rai zijn poorten gaat openen is de
auto inmiddels bij de Tilburgse
Audi-dealer Adriaan van de Ven
aan de Ringbaan Noord 65 gear
riveerd. Vandaag is het zelfs de
officiële introductiedag voor het
publiek.
De nieuwe 100 is gebouwd op 1
succes van zijn voorganger. Ui
aard zijn er een aantal goede
eigenschappen niet veranderd.
De carrosserie is ongeveer gelijk
van afmeting, maar biedt meer
Bij aankomst in Tilburg worden de heid is goed, terwijl het opvalt dat
deelnemers door Garage Denis- de hoeveelheid
sen uitgenodigd voor een hapje jes beperkt is. 1
en een drankje. Opgave voor de- makkelijk berij
ze Rai-reis dient te gescheiden bij
Garage Denissen. Bij opgave die
nen de deelnamekosten van
f.22,50 per persoon contact te wor
den voldaan. Minderjarigen kun
nen alleen onder begeleiding van
volwassenen aan deze reis deel
nemen. De uiterst inschrijf datum is
woensdag 7 februari a.s.
echte skelter, laag op de grond,
zeer direct sturend, terwijl het
wegcontact goed is. Alle ribbels
en bobbels worden direct doorge
geven. Echt comfortabel is anders,
maar daar is de Cooper dan ook
niet voor bedoeld. Vrijwel alles
aan de Mini is nostalgisch. Als de
Cooper naar huidige maatstaven
wordt beoordeeld dan komt de
niet-autoliefhebber uit op: te duur,
te klein en onpraktisch. Maar de
Cooper is dan ook uitsluitend voor
een autominnend publiek be
doeld. Oude tijden herleven en
dat kan nu eenmaal niet in een
moderne auto. De Cooper zal,
vaak in tegenstelling tot de ande
re versies van de Mini, veel door
mannen gekocht worden. Een
speeltje voor erbij. De auto pres
teert heel behoorlijk met een top
van 150 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 11,2 seconden.
Eén tip moeten we de Cooper-ko-
per wel geven. Controleer bij afle
vering of de motorkap goed vlak
is gemonteerd. Bij ons testexem-
plaar zit deze net iets uit het lood,
waardoor bij dichtslaan de kap
het plaatwerk rond,de grille raak
te. Na enkele weken resulteert dit
al in een lelijke roestplek. Contro
le bij een nieuw exemplaar in de
showroom van de importeur wees
uit, dat dit euvel niet exemplarisch
is. Laat de dealer er even naar
kijken.
Vanaf 8.45 uur staat bij Garage
Denissen B.V. aan de Burg. Jan-
senstraat 52 te Tilburg de koffie en
cake klaar. De bus zal omstreeks
10.45 uur bij de Rai arriveren.
De prijs van de Mini Cooj
nauwelijks toe doen. J<
kost wat kost, of je wil
maal niet. Het is in ieder gevallen
opmerkelijk dat na 32 jaar nog
steeds mensen nadrukkelijk naar
de Mini kijken.
De auto staat bij de dealer voor
f. 19.995,=De Cooper is daarmee
de duurste uit de Mini-stal. Het
basismodel is de Magie voor
f. 14.495,=Een auto met dezelfde
nostalgische uitstraling, maar
biedt veel minder sportiviteit.
De Mini Cooper is gewoon een
lekker ding. Een autoot’
rijke historie, maar dac
enkele tekortkomingei
hem tenminste als mot
beoordelen. Het
liefhebbersauto.
bijzonder got
op korte rittei
de aanwezig. Helac
bruik wat aan de L.
de zitpositie op lange ritten niet
ideaal.
Merk en type: Mini Cooper
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1275 cc
Boring x slag: 70,6 x 81,3 mm
Vermogen: 61 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 91 Nm bij 3000 tr/min
Prestaties: topsnelheid 148 km/u
acceleratie 0-100 in 11,2 sec.
Gewicht: 635 kg
Afmetingen: lengte 3,05 meter,
breedte 1,44 meter
Verbruik: bij 90 km/u
5,7 liter/100 km
bij 120 km/u
7,3 liter/ 100 km
stad 7,6 liter/100 km
Prijs: L19.995,=
lichting en remvloeistofcontrole.
De choke wordt met de handbe
diend, terwijl de verwarming be
staat uit slechts een trekknop. He
lemaal induwen betekent koude
lucht, uittrekken is warm. De lucht
kan op voeten en voorruit gericht
worden, terwijl de ventilator al
leen de stand aan of uit kent. De
rest van het dashboard bestaat uit
een aflegvak, terwijl er verder
nog ruimte is voor spulletjes in de
portierbakken.
De stoelen en achterbank zijn met
een fleurige stof bekleed met de
kleuren zwart, wit, groen en rood.
Helaas blijkt vooral de rugleuning
op lange ritten voor extra ver
moeidheid te zorgen. De leuning
is vrij dun en hard. Bij stadsritten
en 'lekker scheuren' merk je hier
overigens niets van.
Dwars voorin ligt bij de nieuwe
Cooper een 1275 cc motor met een
vermogen van 61 pk. Dit is aan
merkelijk minder dan de laatste
'oude' Cooper. Voor een deel laat
het verschil zich door de katalysa
tor verklaren. De voorwielen wor
den via een handgeschakelde
vierbak aangedreven. De Mini
laat lekker met zich spelen. Door
trekken in de versnellingen wordt
goedmoedig toegelaten. In het he
le toerengebied blijft het geluid
zeer herkenbaar. Onderin is de
auto best rustig, terwijl boven de
4000 tr/min de sportieve rijder ook
aan zijn trekken komt.
per-badge zit (pas op voor verza
melaars). Verder heeft het
autootje zwarte wielkastverbre-
ders en leuke acht-spaaks licht
metalen wielen met 145/70 SR 12
banden. Net zoals het oude model
is de grille voorzien van dikke
chromen lamellen.
De Mini Cooper beschikt over een
meer-sleutelsysteem. Er is een
sleutel voor de portieren, één voor
het contactslot en een ierde
exemplaar voor de benzinedop.
De inhoud van de kofferruimte be
draagt 116 liter en dat is uiteraard
niet al te veel. In dezelfde ruimte
zijn namelijk de accu en de
brandstoftank van 34 liter onder-
gebracht en daarnaast een vol
waardig reservewiel.
Binnenin biedt de Mini verba
zingwekkend veel ruimte. Het dak
is behoorlijk laag, maar er kun
nen gerust vier personen in. De zi-
thouding van de bestuurder is
kenmerkend. Je zit wat gebogen
voorover, wat vooral door de vlak
ke plaatsing van het met leer be
klede stuur wordt veroorzaakt.
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013 683911
De Sigma heeft een luxe uitstra
ling en alles ziet er degelijk uit.
Het dashboard is apart en stijlvol
van vormgeving. De afleesbaar
heid is goed, terwijl het opvalt dat
de hoeveelheid bedieningsknop-
-[>e auto iaat
arijden omdat alles
erg licht gaat.
De nieuwe grote Mitsubishi heeft
zijn concurrentiekracht voorname
lijk zitten in de technische vooruit-
strevenheid en de haast overcom
plete uitrusting. Een vanafprijs
van f.85.900,= lijkt een enorme
som, maar importeur Hart Nibbrig
6 Greeve rekent ons voor dat con-