I MITSUBISHI SIGMA CHRYSLER VOYAGER ■i II Lijstaanvoerder in nieuw pak Grootste diamant Yue Loong, primeur uit Taiwan op Amsterdam Auto Rai Oplage94.025 ex. RIJ-IMPRESSIE Schakelaar n o.a. Bijlage van: DeTilburgseKoerier Deze week in de Automaat URG 629629 RIJ- IMPRESSIE Sas - wari 1991 - pagina 18 Depute Donderdag 31 januari 1991 Computergestuurd prijs zijn echter ook actief gestuur de achterwielen leverbaar. Lees verder pagina 3 jen Grand Voyager zijn i smis Tony Vos Lees verder pagina 7 ?eo pag. 9 pag.7 pag- 3 ng voor sc 15.00 uur e »<x>r scholen Autotest: Mini Cooper Bosch Travelpilot Toyota Landcruiser 4.2 FRP Jaargang 3 Nummer 5 Van de Yue Loong Feeling, zoals het model heet, zullen drie exem- xpeditie. 95 95 95 95 Kleine groei autoverkopen 1990 B.V. ij 0405 tempels n 1. General Motors 2. PSA 3. VW/Audi 4. Ford 5. Nissan 6. Toyota 7. Mazda 8. Renault 9. Volvo 10. Fiat 11. Suzuki 12. Mitsubishi 13. Mercedes 14. BMW 15. Honda 16. Seat 17. Daihatsu 18. Alfa Rome 19. Lada 20. Subaru 21. Rover 22. Hyundai 23. Lancia 24. Chrysler 25. Saab 26. Skoda 27. FSO 28. Jaguar 29. Porsche 30. Yugo 31. Ferrari ï/686023 s 410- 5000 AK Tilburg 1 komen te Eggen. De grille bestaat uit vier vlakken door chroom om lijst. De koplampen zijn platter van vorm, waardoor de motorkap nu schuiner geplaatst kon wor den. Natuurlijk hoort bij dit veran derde geheel een nieuwe bumper waarin bij het luxe LE-model mist lampen zijn opgenomen. ppen en gereed- de elektroni- nponenten in Traction Control De Sigma 4WS wordt tevens aan geboden met ECS, een Electomi- Elten - Mitsubishi is het vierde Japanse automerk wat zijn slag probeert te slaan in één van de hoogste markt segmenten. De nieuwe Sigma moet de concurrentie met de BMW 5-serie, Mercedes 200/300, Peugeot 605, Ci troen XM en Alfa 164 aangaan. Voorwaar geen makke lijke klus. Mitsubishi heeft zich dan ook zeer goed ge realiseerd dat daar meer voor nodig is dan zomaar een grote auto met een rijke uitrustingsspecificatie. Het merk heeft vrijwel haar volledige technische kunnen in het nieuwe topmodel gestopt. We maakten ermee ken nis op de Duitse autobaan. Zeist - Het APV-segment neemt nog steeds in omvang toe. Auto's als de Pontiac Trans Sport, Renault Espace en de Chrysler Voyager vechten er om de eer. De Voyager geldt hier als het meest verkochte model. De auto loopt in de Verenigde Staten al heel wat jaartjes mee en is bij ons sinds 1988 te koop. Het werd, vooral door de fors toegenomen concurrentie, hoog tijd dat de Voyager in een nieuw jasje werd gestoken. Op de auto salon van Parijs in september was de nieuwe Voyager voor het eerst te aanschouwen, terwijl de auto ter gele genheid van de Rai nu op de Nederlandse markt wordt geïntroduceerd. 13-624463 aal Tilburg is metaalverwer- VR. p beroepen in i duurt maxi- lamen van en rlingstelsel en e leerling het colly Controlled Syspension. Een computer bepaald de meest pret tige afstelling van de vering. De bestuurder kan middels een scha kelaar voor een permanent spor tieve stand kiezen. Uiteraard wordt een dergelijk top- De Mitsubishi Sigma ziet er direct vertrouwd uit. De auto heeft zeer duidelijke Mitsubishi-kenmerken zoals de platte grille met brede koplampen en een achterlichtpar- tij van bekende vormgeving. Met een lengte van 4,75 meter is de Sigma echter een flinke maat gro ter dan de Galant. Zijn uitstraling mogen we gerust aanduiden met "beschaafd sportief" zonder dat we nu echt met een flitsend uiter lijk van doen hebben. Het is een li mousine met weinig uiterlijk ver toon, maar met des te meer snufjes binnenin. De laatste dagen was het af en toe weer knap mistig in ons landje. Zenuwachtig wordt bij het inrijden van een mistbank naar de schakelaar van het mistachterlicht gegre pen. Keurig als het zicht min der is dan vijftig meter, zoals de wet voorschrijft. Een zicht van vijftig meter of minder komt echter nauwelijks voor, zodat in het gros van de ge vallen deze extra verlichting 'volslagen ten onrechte is in geschakeld. Probleem is ook vaak dat mensen die overdag het mistlicht hebben aange zet, dit volledig vergeten en er dagen achter elkaar ook 's avonds mee rondrijden. Re sultaat: een irritante verblin ding van het achteropkomend verkeer. Mitsubishi heeft van het onderstel van de Sigma een waar pronk stukje gemaakt. Achter zijn de wielen onafhankelijk opgehangt volgens het Multi-Link principe, waarbij het loopvlak van de band onder alle omstandigheden plat op de weg wordt gehouden voor een maximale tractie. Het systeem werkt als een soort passief vier- wielsturingssysteem. Tegen meer- plaren te zien zijn. Als importeur voor heel Europa treedt de Abemy Holding op. Onder deze holding vallen ook de importeurs van Mit subishi, FSO, Hyundai en ver schillende motormerken. Waar schijnlijk zal het definitieve impor- teursschap worden onderge bracht bij Abimex in Ridderkerk, die nu ondermeer verantwoorde lijk is voor FSO. De Yue Loong Feeling is een vijfdeurs hatchback in de prijsklasse van de rond de dertigduizend gulden. Als alles goed gaat, komt de Yue Loong in het derde kwartaal van dit jaar bij de dealer. 73.156(70.104) 64.194(58.947) 50.555(48.051) 47.579(51.041) 29.457(29.353) 27.337(27.677) 27.294(22.754) 26.994(29.025) 24.233(24.290) 23.109(23.445) 16.079(17.295) 11.986(11.726) 10.326(11.294) 9.554(10.384) 9.016 9.525) 8.618 7.961) 8.113 7.104) 6.889 5.275) 5.959 7.462) 4.9274.600) 4.303 4.594) 4.267 4.262) 2.592 1.750) 2.255 1.841) 1.296 1.522) 1.072 2.032) 530 850) 476 459) 135 113) 112( 130) 33 29) Eén jaar of drie geleden werd tij dens een promotiebeurs over Tai wan in ons land voor het eerst de Yue Loong getoond, een auto die destijds gebaseerd was op de Nis san Stanza. Op dat moment gin gen er al geruchten dat één van de grote particuliere importorga- nisaties in ons land zich over het merk zou gaan ontfermen. Het heeft even geduurd, maar op de Amsterdam Auto Rai wordt dit nieuwe merk officieel op de Ne derlandse markt geïntroduceerd. model standaard van ABS voor zien. Een andere afkorting die op de Sigma wordt aangetroffen is TCL, wat staat voor Traction Con trol. De Rai heeft weer de optel ling gemaakt. In 1990 werden er in ons land 502.671 nieuwe personenauto's verkocht. Ten opzichte van 1989 is dat een verbetering met 6556 eenhe den (1,32 De schommelin gen per merk zijn zeer ver schillend, veelal te verklaren door de introductie van een nieuwe model of juist het uit blijven van een opvolger. Merken die het uitstekend de den, zijn Alfa Romeo, Chrys ler, Daihatsu, General Motors (inclusief Opel), Lancia, Maz da, Peugeot, Seat en Volks wagen/Audi. Mazda was wat betreft aantallen de grootste winnaar. Met 27.294 nieuwe auto 's verkocht het merk maar liefst 4540 eenheden meer dan in 1989. Procentueel ging Lancia er het meest op vooruit met 48,1 meer auto's. Een aantal merken deden het veel minder en zagen hun aantallen zakken: BMW, Fiat, Ford, Honda, Lada, Merce des, Renault, Saab, Skoda, Suzuki en Yugo. Alle overige, niet genoemde merken ble- ven redelijk stabiel. Voor 1991 is moeilijk een voorspelling te maken, vooral vanwege de onzekere afloop van de Golf-oorlog. Boven dien zal de Rai in haar statis tieken niet meer de auto's meetellen die direct weer als nieuwe auto-ons land verla ten. Dat zijn er altijd zo'n 15.000 tot 20.000 op jaarbasis. De Rai verwacht zelf onge veer een totale verkoop van 475.000 auto's (inclusief cor rectie). Het overzicht van alle merken ziet er als volgt uit (tussen haakjes de verkopen van 1989. pel van 270 Nm zeer tot tevreden heid stemt. Het motorgeluid dringt nauwelijks tot het interieur door. Je hoort de 6-pitter tevreden voor in zoemen, terwijl de achterste uit- laatdemper voor een sportief knet- tertje zorgt, maar dat alles sterk op de achtergrond. De Sigma heeft een handgeschakelde vijf- bak, maar kan zonder meerprijs ook met een viertraps automaat worden geleverd, deze is compu tergestuurd en heeft een Power en Economy-stand. Bovendien is de overdrive uitschakelbaar. Wat prestaties betreft is de automaat wat trager. De bestuurder moet genoegen nemen met een top van 225 km/u (230 km/u) en een acce leratie van 0 tot 100 in 9,6 secon den (8,1 sec). De waarden tussen haakjes betreffen de auto met handbak. Zowel bumpers, buitenspiegels, duurhendels als beschermstrips worden in de carrosseriekleur uit gevoerd. De open vijfspaaks vel gen zijn uiteraard standaard. La ten we eerst eens kijken naar het motorisch geweld. Voorin ligt een dwarsgeplaatste 3 liter V6 met dubbele bovenliggende nokke- nassen. Deze bedienen vier klep pen per cylinder. Verder zorgt een computergestuurde brandstofin- spuiting voor de juiste hoeveel heid benzine. De krachtbron is hierdoor goed voor 205 pk bij 6000 tr/min, terwijl een maximum kop- Wat betreft maatvoering en alge hele uitstraling bleef veel bij het oude. De belangrijkste verande ringen en verbeteringen betreffen voornamelijk details. Een deel daarvan is aan de buitenkant zichtbaar. Het nieuwe front toont veel moderner. Het rechtopstaan de Chrysler-embleem is nu plat Enkele weken later hoor ik via via dat Ted Sluymer, een collega van de NCRV- radio, in zijn uitzending ook zijn er gernis uitsprak over het ver keerd gebruiken van de mis tlamp. Er was volgens hem een goede oplossing moge lijk, jawel, de VOS-schake- laar. Zo zie je maar dat een grapje al snel over heel Ne derland wordt uitgestrooid. Moet ik nu een patent gaan aanvragen, of zo... De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Kiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/1 Postbus i Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Verder heeft de ontwikkelingsaf- deling van Chrysler het glasop pervlak van de auto met 15% doen toenemen. Uiteraard komt deze verandering samen met de gewij zigde neus het uitzicht rondom ten goede. De achterkant ging ook opnieuw over de tekentafel. Het resultaat is een andere bumper, een wat ron dere vormgeving en fraaiere ach terlichten. Standaard op alle mo dellen is de wisser met sproeier. De Voyager behield de schuifdeur aan de rechter kant die voortaan van eerj kinderslot is voorzien. Al le uitvoeringen staan op 205/70 R 15 banden. De geleverde stalen Toen ik onlangs op mijn weg naar een autopresentatie weer onnodig gebruik van het mistachterlicht om me heen zag, opperde ik in een gesprek met collega- journa listen de mogelijkheid om een schakelaar te monteren die na het uitzetten van het con tact ook automatisch uitgaat. Dit zal in veel gevallen het on nodig voeren van mistlicht voorkomen. Zo'n schakelaar is niet nieuw, al vinden we deze toepassing tot nu toe al leen op bijvoorbeeld de ver warmde achterruit. Maar een achterruitverwarming die aan blijft staan, veroorzaakt geen ergernis bij de mede weggebruikers. Een bevrien de collega introduceerde di rect de term VOS-schakelaar.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19