I
MITSUBISHI SIGMA
CHRYSLER VOYAGER
■i II
Lijstaanvoerder in nieuw pak
Grootste
diamant
Yue Loong, primeur uit
Taiwan op Amsterdam
Auto Rai
Oplage94.025 ex.
RIJ-IMPRESSIE
Schakelaar
n
o.a.
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
Deze week
in de
Automaat
URG
629629
RIJ-
IMPRESSIE
Sas
-
wari 1991 - pagina 18
Depute
Donderdag 31 januari 1991
Computergestuurd
prijs zijn echter ook actief gestuur
de achterwielen leverbaar.
Lees verder pagina 3
jen
Grand Voyager
zijn i
smis
Tony Vos
Lees verder pagina 7
?eo
pag. 9
pag.7
pag- 3
ng voor sc
15.00 uur
e »<x>r scholen
Autotest:
Mini Cooper
Bosch
Travelpilot
Toyota
Landcruiser 4.2 FRP
Jaargang 3
Nummer 5
Van de Yue Loong Feeling, zoals
het model heet, zullen drie exem-
xpeditie.
95
95
95
95
Kleine groei
autoverkopen
1990
B.V.
ij
0405
tempels
n
1. General Motors
2. PSA
3. VW/Audi
4. Ford
5. Nissan
6. Toyota
7. Mazda
8. Renault
9. Volvo
10. Fiat
11. Suzuki
12. Mitsubishi
13. Mercedes
14. BMW
15. Honda
16. Seat
17. Daihatsu
18. Alfa Rome
19. Lada
20. Subaru
21. Rover
22. Hyundai
23. Lancia
24. Chrysler
25. Saab
26. Skoda
27. FSO
28. Jaguar
29. Porsche
30. Yugo
31. Ferrari
ï/686023
s 410- 5000 AK Tilburg
1
komen te Eggen. De grille bestaat
uit vier vlakken door chroom om
lijst. De koplampen zijn platter
van vorm, waardoor de motorkap
nu schuiner geplaatst kon wor
den. Natuurlijk hoort bij dit veran
derde geheel een nieuwe bumper
waarin bij het luxe LE-model mist
lampen zijn opgenomen.
ppen
en gereed-
de elektroni-
nponenten in
Traction Control
De Sigma 4WS wordt tevens aan
geboden met ECS, een Electomi-
Elten - Mitsubishi is het vierde Japanse automerk wat
zijn slag probeert te slaan in één van de hoogste markt
segmenten. De nieuwe Sigma moet de concurrentie met
de BMW 5-serie, Mercedes 200/300, Peugeot 605, Ci
troen XM en Alfa 164 aangaan. Voorwaar geen makke
lijke klus. Mitsubishi heeft zich dan ook zeer goed ge
realiseerd dat daar meer voor nodig is dan zomaar een
grote auto met een rijke uitrustingsspecificatie. Het
merk heeft vrijwel haar volledige technische kunnen in
het nieuwe topmodel gestopt. We maakten ermee ken
nis op de Duitse autobaan.
Zeist - Het APV-segment neemt nog steeds in omvang
toe. Auto's als de Pontiac Trans Sport, Renault Espace
en de Chrysler Voyager vechten er om de eer. De
Voyager geldt hier als het meest verkochte model. De
auto loopt in de Verenigde Staten al heel wat jaartjes
mee en is bij ons sinds 1988 te koop. Het werd, vooral
door de fors toegenomen concurrentie, hoog tijd dat de
Voyager in een nieuw jasje werd gestoken. Op de auto
salon van Parijs in september was de nieuwe Voyager
voor het eerst te aanschouwen, terwijl de auto ter gele
genheid van de Rai nu op de Nederlandse markt wordt
geïntroduceerd.
13-624463
aal Tilburg is
metaalverwer-
VR.
p beroepen in
i duurt maxi-
lamen van en
rlingstelsel en
e leerling het
colly Controlled Syspension. Een
computer bepaald de meest pret
tige afstelling van de vering. De
bestuurder kan middels een scha
kelaar voor een permanent spor
tieve stand kiezen.
Uiteraard wordt een dergelijk top-
De Mitsubishi Sigma ziet er direct
vertrouwd uit. De auto heeft zeer
duidelijke Mitsubishi-kenmerken
zoals de platte grille met brede
koplampen en een achterlichtpar-
tij van bekende vormgeving. Met
een lengte van 4,75 meter is de
Sigma echter een flinke maat gro
ter dan de Galant. Zijn uitstraling
mogen we gerust aanduiden met
"beschaafd sportief" zonder dat
we nu echt met een flitsend uiter
lijk van doen hebben. Het is een li
mousine met weinig uiterlijk ver
toon, maar met des te meer snufjes
binnenin.
De laatste dagen was het af
en toe weer knap mistig in
ons landje. Zenuwachtig
wordt bij het inrijden van een
mistbank naar de schakelaar
van het mistachterlicht gegre
pen. Keurig als het zicht min
der is dan vijftig meter, zoals
de wet voorschrijft. Een zicht
van vijftig meter of minder
komt echter nauwelijks voor,
zodat in het gros van de ge
vallen deze extra verlichting
'volslagen ten onrechte is in
geschakeld. Probleem is ook
vaak dat mensen die overdag
het mistlicht hebben aange
zet, dit volledig vergeten en er
dagen achter elkaar ook 's
avonds mee rondrijden. Re
sultaat: een irritante verblin
ding van het achteropkomend
verkeer.
Mitsubishi heeft van het onderstel
van de Sigma een waar pronk
stukje gemaakt. Achter zijn de
wielen onafhankelijk opgehangt
volgens het Multi-Link principe,
waarbij het loopvlak van de band
onder alle omstandigheden plat
op de weg wordt gehouden voor
een maximale tractie. Het systeem
werkt als een soort passief vier-
wielsturingssysteem. Tegen meer-
plaren te zien zijn. Als importeur
voor heel Europa treedt de Abemy
Holding op. Onder deze holding
vallen ook de importeurs van Mit
subishi, FSO, Hyundai en ver
schillende motormerken. Waar
schijnlijk zal het definitieve impor-
teursschap worden onderge
bracht bij Abimex in Ridderkerk,
die nu ondermeer verantwoorde
lijk is voor FSO. De Yue Loong
Feeling is een vijfdeurs hatchback
in de prijsklasse van de rond de
dertigduizend gulden. Als alles
goed gaat, komt de Yue Loong in
het derde kwartaal van dit jaar bij
de dealer.
73.156(70.104)
64.194(58.947)
50.555(48.051)
47.579(51.041)
29.457(29.353)
27.337(27.677)
27.294(22.754)
26.994(29.025)
24.233(24.290)
23.109(23.445)
16.079(17.295)
11.986(11.726)
10.326(11.294)
9.554(10.384)
9.016 9.525)
8.618 7.961)
8.113 7.104)
6.889 5.275)
5.959 7.462)
4.9274.600)
4.303 4.594)
4.267 4.262)
2.592 1.750)
2.255 1.841)
1.296 1.522)
1.072 2.032)
530 850)
476 459)
135 113)
112( 130)
33 29)
Eén jaar of drie geleden werd tij
dens een promotiebeurs over Tai
wan in ons land voor het eerst de
Yue Loong getoond, een auto die
destijds gebaseerd was op de Nis
san Stanza. Op dat moment gin
gen er al geruchten dat één van
de grote particuliere importorga-
nisaties in ons land zich over het
merk zou gaan ontfermen. Het
heeft even geduurd, maar op de
Amsterdam Auto Rai wordt dit
nieuwe merk officieel op de Ne
derlandse markt geïntroduceerd.
model standaard van ABS voor
zien. Een andere afkorting die op
de Sigma wordt aangetroffen is
TCL, wat staat voor Traction Con
trol.
De Rai heeft weer de optel
ling gemaakt. In 1990 werden
er in ons land 502.671 nieuwe
personenauto's verkocht. Ten
opzichte van 1989 is dat een
verbetering met 6556 eenhe
den (1,32 De schommelin
gen per merk zijn zeer ver
schillend, veelal te verklaren
door de introductie van een
nieuwe model of juist het uit
blijven van een opvolger.
Merken die het uitstekend de
den, zijn Alfa Romeo, Chrys
ler, Daihatsu, General Motors
(inclusief Opel), Lancia, Maz
da, Peugeot, Seat en Volks
wagen/Audi. Mazda was wat
betreft aantallen de grootste
winnaar. Met 27.294 nieuwe
auto 's verkocht het merk
maar liefst 4540 eenheden
meer dan in 1989. Procentueel
ging Lancia er het meest op
vooruit met 48,1 meer auto's.
Een aantal merken deden het
veel minder en zagen hun
aantallen zakken: BMW, Fiat,
Ford, Honda, Lada, Merce
des, Renault, Saab, Skoda,
Suzuki en Yugo. Alle overige,
niet genoemde merken ble-
ven redelijk stabiel.
Voor 1991 is moeilijk een
voorspelling te maken, vooral
vanwege de onzekere afloop
van de Golf-oorlog. Boven
dien zal de Rai in haar statis
tieken niet meer de auto's
meetellen die direct weer als
nieuwe auto-ons land verla
ten. Dat zijn er altijd zo'n
15.000 tot 20.000 op jaarbasis.
De Rai verwacht zelf onge
veer een totale verkoop van
475.000 auto's (inclusief cor
rectie).
Het overzicht van alle merken
ziet er als volgt uit (tussen
haakjes de verkopen van
1989.
pel van 270 Nm zeer tot tevreden
heid stemt. Het motorgeluid dringt
nauwelijks tot het interieur door.
Je hoort de 6-pitter tevreden voor
in zoemen, terwijl de achterste uit-
laatdemper voor een sportief knet-
tertje zorgt, maar dat alles sterk
op de achtergrond. De Sigma
heeft een handgeschakelde vijf-
bak, maar kan zonder meerprijs
ook met een viertraps automaat
worden geleverd, deze is compu
tergestuurd en heeft een Power en
Economy-stand. Bovendien is de
overdrive uitschakelbaar. Wat
prestaties betreft is de automaat
wat trager. De bestuurder moet
genoegen nemen met een top van
225 km/u (230 km/u) en een acce
leratie van 0 tot 100 in 9,6 secon
den (8,1 sec). De waarden tussen
haakjes betreffen de auto met
handbak.
Zowel bumpers, buitenspiegels,
duurhendels als beschermstrips
worden in de carrosseriekleur uit
gevoerd. De open vijfspaaks vel
gen zijn uiteraard standaard. La
ten we eerst eens kijken naar het
motorisch geweld. Voorin ligt een
dwarsgeplaatste 3 liter V6 met
dubbele bovenliggende nokke-
nassen. Deze bedienen vier klep
pen per cylinder. Verder zorgt een
computergestuurde brandstofin-
spuiting voor de juiste hoeveel
heid benzine. De krachtbron is
hierdoor goed voor 205 pk bij 6000
tr/min, terwijl een maximum kop-
Wat betreft maatvoering en alge
hele uitstraling bleef veel bij het
oude. De belangrijkste verande
ringen en verbeteringen betreffen
voornamelijk details. Een deel
daarvan is aan de buitenkant
zichtbaar. Het nieuwe front toont
veel moderner. Het rechtopstaan
de Chrysler-embleem is nu plat
Enkele weken later hoor ik
via via dat Ted Sluymer, een
collega van de NCRV- radio,
in zijn uitzending ook zijn er
gernis uitsprak over het ver
keerd gebruiken van de mis
tlamp. Er was volgens hem
een goede oplossing moge
lijk, jawel, de VOS-schake-
laar. Zo zie je maar dat een
grapje al snel over heel Ne
derland wordt uitgestrooid.
Moet ik nu een patent gaan
aanvragen, of zo...
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Kiel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/1
Postbus i
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Verder heeft de ontwikkelingsaf-
deling van Chrysler het glasop
pervlak van de auto met 15% doen
toenemen. Uiteraard komt deze
verandering samen met de gewij
zigde neus het uitzicht rondom ten
goede.
De achterkant ging ook opnieuw
over de tekentafel. Het resultaat is
een andere bumper, een wat ron
dere vormgeving en fraaiere ach
terlichten. Standaard op alle mo
dellen is de wisser met sproeier.
De Voyager behield de schuifdeur
aan de rechter kant die voortaan
van eerj kinderslot is voorzien. Al
le uitvoeringen staan op 205/70 R
15 banden. De geleverde stalen
Toen ik onlangs op mijn weg
naar een autopresentatie
weer onnodig gebruik van
het mistachterlicht om me
heen zag, opperde ik in een
gesprek met collega- journa
listen de mogelijkheid om een
schakelaar te monteren die
na het uitzetten van het con
tact ook automatisch uitgaat.
Dit zal in veel gevallen het on
nodig voeren van mistlicht
voorkomen. Zo'n schakelaar
is niet nieuw, al vinden we
deze toepassing tot nu toe al
leen op bijvoorbeeld de ver
warmde achterruit. Maar een
achterruitverwarming die
aan blijft staan, veroorzaakt
geen ergernis bij de mede
weggebruikers. Een bevrien
de collega introduceerde di
rect de term VOS-schakelaar.