CITROËNjX. Croma met nieuwe neus Ford Scorpio Cosworth lij UI Kwartet fefiS n /I 7L Skoda Select Card Hondje in de tas JIS Renault- filiaal in Hongarije Oplage94.025 ex. Ford Escort Bijlage van: DeTilburgse Koerier Mazda 121 als primeur bij Autotest: Mitsubishi ColtEL12V qwereld ttoelen Deze week in de Automaat o.a. luari 1991 - pagina 18s Donderdag 24 januari 1991 Volcane Achterbank Klepje Lees verder pagina 7 Tel. 013/360134 Tony Vos 'ERHUUR voor lagere reeks i komst den. POTTERY FLEUR 49.5e GOLDEN LINE 25618 stoot met< sche Ier moet aangaan. Het nog toe c* naamde N vooral de Opel Kadett, VW Golf er EMAIL HOLLAND POTTERY De Tilburgs N.S. Plein b Tel. 013/36. Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De prijs is vastgesteld op 1.85.700,=. 3aan. Het merk had tot geen model in dit zoge- e Ml-segment. Hij hoopt huidige klanten van de _Jett,VW Golf en Ford Es cort te interesseren. Ondanks zijn weinig spectaculaire uiterlijk heeft de ZX zondermeer een eigen gezicht. Jammer genoeg heeft men een typische Citroën-eigenschap laten varen. Het embleem op de neus zit nu in het midden, in plaats van aan de linker kant. Hierdoor oogtdeZXi een Renault neel, terwijl wat acl een beetje naar de gekeken. Geen wonder, dac ze succesvolle Renault op d< belangrijke Franse markt i grootste concurrent zal aangepast wielophanging en een gelimiteerd slipdifferentieel. De Scorpio 24V kan zowel als sedan en als hatchback worden gele verd in een uitvoering die onge veer overeenkomt met de Ghia. Alle eerste eigenaren van een Skoda vanal het bouwjaar 1985 ontvangen binnenkort het bericht dat zij bij hun dea ler de nieuwe Skoda Select Card kunnen afhalen. Met deze kaart kunnen reparaties, onderhoud, accessoires, maar ook brandstof worden betaald die van de officiële Skoda-dealer worden betrok ken. Het verschuldigde be drag wordt niet automatisch afgeschreven, maar iedere kaarthouder ontvangt maan delijks een afrekening, die eventueel in maandelijkse termijnen kan worden be taald. De kaart biedt een ba siskrediet van f.1.500,= even tueel te verhogen tot L5.000,= De Skoda Select Card wordt vanaf nu aan alle kopers van een nieuwe Skoda verstrekt, maar ook aan automobilisten die voor een aantrekkelijke geprijsde Skoda Keur Occa sion kiezen. De huidige moge lijkheden van de kaart zijn slechts het begin van een voordelen die in de toe- t zullen worden gebo- Met de AX, BX en XM bestrijkt het Franse merk Citroen op haar eigenzinnige wijze een groot deel van de auto markt. Pas in 1993 zal de succesvolle BX worden ver vangen. De vervanger zal dan wat afmetingen en prijs betreft fors omhoog schuiven. Dat maakt meteen plaats voor een tussenmodel. Deze auto is de Citroën ZX, een auto die begin deze week voor de internationale pers in Aulnay werd gepresenteerd. Citroen spreekt zelf graag van de collectie: één carrosserie met vier verschillende gezichten. lopd plaatste reiswie worden klemgezet. De bank is overigens ook in een aantal tus senstanden te vergrendelen. Het interieur oogt bijzonder ruim. Ook achterin is voldoende beenruimte aanwezig. De hoofdruimte wordt door het aflopen van de daklijn wat beperkt. De voorstoelen zitten goed en geven, voor zover je dat stilstaand kunt beoordelen, een voldoende steun. De zitting is aan de korte kant. GRAPHIC toerenteller, digitaal klokje,ruite- wisser achterop en geintegreerde hoofdsteunen op de achterbank. Citroen zou echter zijn naam geen eer aan doen als de ZX niet van enige nieuwe snufjes werd voor zien. Zo kan in sommige uitvoerin gen de achterbank over een af stand van 18 centimeter worden verschoven. Dit heeft verschillen- xxxiker kant. Hierdoor de voordelen. De bagageruimte is recht van voren als in één beweging uit te breiden, ilt 21. Het profiel is origi- terwijl een op de achterbank ge- rijl wat achterkant betreft plaatste reiswieg makkelijk kan -Renault 19 is C--1Jaar de- 11 _p de zo langrijke Franse markt de zijn. Ford brengt op de Rai een pri meur in de vorm van de Scorpio met een 2.9 liter 24-kleppen, die bij Cosworth werd ontwikkeld. De krachtbron levert door de gewij zigde cylinderkop een vermogen van 195 pk. Standaard is een automatische versnellingsbak. Verder heeft deze top-Scorpio een den. Het onderscheid zit dan ook voornamelijk in de uitrusting. De Aura heeft prachtige velours be kleding, dubbele koplampen, een verchroomde bies op bumpers en jtstrips, centrale vergrendeling t afstandsbediening, electri- che voorportierruiten, verstelbare mdensteunen op de bestuurders stoel, getint glas, kantelbare hoofdsteunen, centrale armsteun achter en een electrisch verstelba re spiegel aan passagierszijde. Renault heeft onder de naam "Renault Hungaria" in Buda pest een nieuw filiaal ge opend. Het door tien perso nen bemande kantoor heeft als eerste taak het opzetten van een Hongaarse dealer- organisatie in de belangrijk ste steden van het land. Ver koop, service en technische/ commerciële vorming krijgen bij Renault Hungaria de hoogste prioriteit. Vijftien Re- nault-dealers zullen in aan vang de afzet op de Hongaar se markt moeten gaan verzor gen. Hierbij kan worden ge rekend op steun van Renault Oostenrijk. Aan het hoofdkantoor wordt ook een dealer verbonden, Renault Budapest, opgezet in samenwerking met de Hon gaarse firma Baumgartner. Deze vestiging moet nog voor het eind van 1991 operatio neel zijn. De in delen neerklapbare achter bank heeft het slimme schuifsys- teem, waardoor het interieur vele opstelmogelijkheden kent. Ook de Avantage heeft de bekende 1.4 motor. De Citroen ZX Aura mikt op v< namelijk mannen van een hoe, leeftijd, mensen die een luxe ge zinsauto zoeken met een hoge ma te aan Tijgenot. De Aura is hier voor uitgerust met een 1.6 liter met centrale injectie en een vermogen van 89 pk. De ZX haalt hiermee een top van 181 km/u en trekt in 13,5 seconden van 0 tot 100. Vreemd genoeg is het verschil met de 1.4i erg klein. De basismotor is goed voor 172 km/u en een acce leratie van 0 tot 100 in 13,7 secon- De voorlopige top van het pro gramma wordt de Volcane, een naam die iets explosiefs moet aangeven. De Volcane is sportief, maar blijft een praktische ge- bruiksauto. Ook hier vinden we weer in de carrosseriekleur ge spoten bumpers, maar ook licht metalen velgen, mistlampen en standaard vier schijfremmen met ABS. Het interieur is als geheel keurig afgewerkt. Alle plaatwerkdelen j zijn bekleed en het dashboard oogt origineel, al zijn de tijden van de CX en GSA volledig voorbij. Net als bij de BX gaat de radio achter een klepje schuil. In de console zijn verder de bedienings knoppen voor verwarming en ven tilatie te vinden. In de rand rond het klokkendeel zijn verschillende schakelaars opgenomen. Citroen stapte ook bij dit onderdeel van een aardige gewoonte af. De ZX wordt geleverd met twee- of dries- paaks stuurwielen. Er wordt hier gebroken met de traditie van een eenspaaks stuur, heel erg jammer. De collectie van de ZX bestaat uit vier modellen. De basisversie krijgt de naam Reflex (al eerder bij de CX gebruikt) en daarmee wil het merk zich richten op een jeugdig of vrouwelijk publiek. De auto oogt modern met zijn bum pers in carrosseriekleur, terwijl de flanken van striping zijn voorzien. Een kleurige bies loopt over de bekleding van het interieur. De achterbank is alleen in z'n geheel neerklapbaar. Voorin ligt de van vele andere modellen bekende 1.4 liter injectiemotor met een vermo gen van 75 pk. Uiteraard drijft de ze krachtbron de voorwielen aan via een handgeschakelde vijfbak. Nummer twee is de Avantage (voordeel) die vooral voor gezin nen met kinderen is bedoeld. Met zijn grijze bumpers oogt deze ZX wat somber. De auto is rondom wel van stootstrips voorzien, waar door het geheel er robuust uitziet. In het interieur is een fraaiere be- kledingsstof gebruikt, terwijl de algehele uitrusting completer is: Als trotse hondebezitter kan ik zeer vermaakt kijken hoe an dere mensen met hun trouwe viervoeter omgaan. Laatst stond ik op Schiphol te wach ten in een rij voor het detectie poortje. Direct achter mij stond een oud echtpaar. Ik zette mijn fototas op de lopen de band en liep door het poortje. Er ging geen zenuw achtige bel af, zodat ik hele maal 'safe' was. Ik pakte mijn tas weer op en op dat moment hoorde ik de oude dame enigszins paniekerig roepen: "u haalt hem er toch niet uit". Haar man had een gedeelte lijk dóórzichte tas aan de da me van de beveiliging gege ven. Inhoud: één zwart poe- deltje. Het arme beest hoefde niet door de scanner, maar er moest uiteraard wel gekeken worden of het hondje niet braaf in de tas zat op een voorraadje hoogst illegale ar tikelen. Dit was uiteraard niet het geval en met een ver hoogde hartslag kreeg de mevrouw haar hondje weer terug. In het vliegtuig vonden ze een plaatsje direct bij de deur op de eerste rij. Gedurende de reis vergat ik dit vermakelijke voorval en verdiepte me in de Nissan Sunny, de auto waar we voor op reis waren. Toen we an derhalf uur later weer veilig vaste grond onder de wielen hadden, verlieten we snel het toestel (waarom moet het ver laten van een vliegtuig eigen lijk altijd zo snel en gehaast gebeuren). Na vriendelijk te gen de bemanning geknikt te hebben, viel mijn oog nog even op het oude echtpaar. Ze hadden met z'n tweëen maar wat moeite om hun lieve poedeltje weer terug in de tas te proppen. Het beest had er niet echt zin in. Of de Franse douane ook nog belangstel lend onder het hondje heeft gekeken, dat heb ik helaas niet meer kunnen afwachten. Misschien was de ruimte on der het beest op dat moment gevuld met onaangenaam riekende, maar hoogst legale zaken... De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling ■gse Koerier i 14, 5014 DA Tilburg 368805 Bij de eerste aanblik van de Ci troën ZX is eigenlijk al meteen duidelijk dat Bertone aan de wieg van dit model heeft gestaan. De typische derde zijruiten doen wat denken aan de Fiat Tipo, terwijl het hele model duidelijk wat weg heeft van de Yugo Sana, ook een Bertone creatie. Het gaat hier om een 4,07 meter lange vijfdeurs hatchback. De auto heeft een mo derne vormgeving, maar is niet bepaald opwindend. We zijn van Citroën over het algemeen toch beter gewend. Citroën-topman Jacques Calvet meent dat je de concurrentie in dit segment met een goed product Fiat heeft een aantal belangrijke wijzigingen aan de Croma heeft aangebracht. De auto heeft een compleet nieuwe neus gekregen die veel eleganter oogt. Daar naast zijn de uitrustingsniveau's op een hoger peil gebracht en is extra aandacht besteed aan ge luidsisolatie en afwerking. Het topmodel, de 2.0 i.e. Turbo krijgt standaard lederen bekleding, ABS en lichtmetalen wielen met laagprofielbanden. Technische verbeteringen werden aange bracht op de direct ingespoten BREDA G 04243-2836/2710 BD Moergestel diesel die een turbo met variabele geometrie heeft gekregen en de 2 liter benzine die voorzien werd van twee balansassen voor een rustigere loop. De carrosserie is voor een groot deel gemaakt van gegalvaniseerd plaatstaal. Daarnaast is ook het interieur op veel punten aange past, zoals het compleet nieuwe dashboard. De nieuwe Croma wordt aangeboden in vijf verschil lende versies: de 2.0 i.e., 2.0 i.e. SX, Turbo i.e., Turbo D.i.d. SX en de Turbo D SX. van Jaargang 3 Nummer 4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19