CITROËNjX.
Croma met
nieuwe neus
Ford Scorpio
Cosworth
lij
UI
Kwartet
fefiS
n
/I
7L
Skoda
Select Card
Hondje in
de tas
JIS
Renault-
filiaal in
Hongarije
Oplage94.025 ex.
Ford Escort
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Mazda 121
als primeur bij
Autotest:
Mitsubishi
ColtEL12V
qwereld
ttoelen
Deze week
in de
Automaat
o.a.
luari 1991 - pagina 18s
Donderdag 24 januari 1991
Volcane
Achterbank
Klepje
Lees verder pagina 7
Tel. 013/360134
Tony Vos
'ERHUUR
voor
lagere
reeks i
komst
den.
POTTERY FLEUR
49.5e
GOLDEN LINE
25618
stoot
met<
sche
Ier
moet aangaan. Het
nog toe c*
naamde N
vooral de
Opel Kadett, VW Golf er
EMAIL
HOLLAND POTTERY
De Tilburgs
N.S. Plein b
Tel. 013/36.
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De prijs is vastgesteld op
1.85.700,=.
3aan. Het merk had tot
geen model in dit zoge-
e Ml-segment. Hij hoopt
huidige klanten van de
_Jett,VW Golf en Ford Es
cort te interesseren. Ondanks zijn
weinig spectaculaire uiterlijk
heeft de ZX zondermeer een eigen
gezicht. Jammer genoeg heeft men
een typische Citroën-eigenschap
laten varen. Het embleem op de
neus zit nu in het midden, in plaats
van aan de linker kant. Hierdoor
oogtdeZXi
een Renault
neel, terwijl wat acl
een beetje naar de
gekeken. Geen wonder, dac
ze succesvolle Renault op d<
belangrijke Franse markt i
grootste concurrent zal
aangepast wielophanging en een
gelimiteerd slipdifferentieel. De
Scorpio 24V kan zowel als sedan
en als hatchback worden gele
verd in een uitvoering die onge
veer overeenkomt met de Ghia.
Alle eerste eigenaren van een
Skoda vanal het bouwjaar
1985 ontvangen binnenkort
het bericht dat zij bij hun dea
ler de nieuwe Skoda Select
Card kunnen afhalen. Met
deze kaart kunnen reparaties,
onderhoud, accessoires,
maar ook brandstof worden
betaald die van de officiële
Skoda-dealer worden betrok
ken. Het verschuldigde be
drag wordt niet automatisch
afgeschreven, maar iedere
kaarthouder ontvangt maan
delijks een afrekening, die
eventueel in maandelijkse
termijnen kan worden be
taald. De kaart biedt een ba
siskrediet van f.1.500,= even
tueel te verhogen tot L5.000,=
De Skoda Select Card wordt
vanaf nu aan alle kopers van
een nieuwe Skoda verstrekt,
maar ook aan automobilisten
die voor een aantrekkelijke
geprijsde Skoda Keur Occa
sion kiezen. De huidige moge
lijkheden van de kaart zijn
slechts het begin van een
voordelen die in de toe-
t zullen worden gebo-
Met de AX, BX en XM bestrijkt het Franse merk Citroen
op haar eigenzinnige wijze een groot deel van de auto
markt. Pas in 1993 zal de succesvolle BX worden ver
vangen. De vervanger zal dan wat afmetingen en prijs
betreft fors omhoog schuiven. Dat maakt meteen plaats
voor een tussenmodel. Deze auto is de Citroën ZX, een
auto die begin deze week voor de internationale pers in
Aulnay werd gepresenteerd. Citroen spreekt zelf graag
van de collectie: één carrosserie met vier verschillende
gezichten.
lopd
plaatste reiswie
worden klemgezet. De bank is
overigens ook in een aantal tus
senstanden te vergrendelen. Het
interieur oogt bijzonder ruim. Ook
achterin is voldoende beenruimte
aanwezig. De hoofdruimte wordt
door het aflopen van de daklijn
wat beperkt. De voorstoelen zitten
goed en geven, voor zover je dat
stilstaand kunt beoordelen, een
voldoende steun. De zitting is aan
de korte kant.
GRAPHIC
toerenteller, digitaal klokje,ruite-
wisser achterop en geintegreerde
hoofdsteunen op de achterbank.
Citroen zou echter zijn naam geen
eer aan doen als de ZX niet van
enige nieuwe snufjes werd voor
zien. Zo kan in sommige uitvoerin
gen de achterbank over een af
stand van 18 centimeter worden
verschoven. Dit heeft verschillen-
xxxiker kant. Hierdoor de voordelen. De bagageruimte is
recht van voren als in één beweging uit te breiden,
ilt 21. Het profiel is origi- terwijl een op de achterbank ge-
rijl wat achterkant betreft plaatste reiswieg makkelijk kan
-Renault 19 is
C--1Jaar de-
11 _p de zo
langrijke Franse markt de
zijn.
Ford brengt op de Rai een pri
meur in de vorm van de Scorpio
met een 2.9 liter 24-kleppen, die
bij Cosworth werd ontwikkeld. De
krachtbron levert door de gewij
zigde cylinderkop een vermogen
van 195 pk. Standaard is een
automatische versnellingsbak.
Verder heeft deze top-Scorpio een
den. Het onderscheid zit dan ook
voornamelijk in de uitrusting. De
Aura heeft prachtige velours be
kleding, dubbele koplampen, een
verchroomde bies op bumpers en
jtstrips, centrale vergrendeling
t afstandsbediening, electri-
che voorportierruiten, verstelbare
mdensteunen op de bestuurders
stoel, getint glas, kantelbare
hoofdsteunen, centrale armsteun
achter en een electrisch verstelba
re spiegel aan passagierszijde.
Renault heeft onder de naam
"Renault Hungaria" in Buda
pest een nieuw filiaal ge
opend. Het door tien perso
nen bemande kantoor heeft
als eerste taak het opzetten
van een Hongaarse dealer-
organisatie in de belangrijk
ste steden van het land. Ver
koop, service en technische/
commerciële vorming krijgen
bij Renault Hungaria de
hoogste prioriteit. Vijftien Re-
nault-dealers zullen in aan
vang de afzet op de Hongaar
se markt moeten gaan verzor
gen. Hierbij kan worden ge
rekend op steun van Renault
Oostenrijk.
Aan het hoofdkantoor wordt
ook een dealer verbonden,
Renault Budapest, opgezet in
samenwerking met de Hon
gaarse firma Baumgartner.
Deze vestiging moet nog voor
het eind van 1991 operatio
neel zijn.
De in delen neerklapbare achter
bank heeft het slimme schuifsys-
teem, waardoor het interieur vele
opstelmogelijkheden kent. Ook de
Avantage heeft de bekende 1.4
motor.
De Citroen ZX Aura mikt op v<
namelijk mannen van een hoe,
leeftijd, mensen die een luxe ge
zinsauto zoeken met een hoge ma
te aan Tijgenot. De Aura is hier
voor uitgerust met een 1.6 liter met
centrale injectie en een vermogen
van 89 pk. De ZX haalt hiermee
een top van 181 km/u en trekt in
13,5 seconden van 0 tot 100.
Vreemd genoeg is het verschil met
de 1.4i erg klein. De basismotor is
goed voor 172 km/u en een acce
leratie van 0 tot 100 in 13,7 secon-
De voorlopige top van het pro
gramma wordt de Volcane, een
naam die iets explosiefs moet
aangeven. De Volcane is sportief,
maar blijft een praktische ge-
bruiksauto. Ook hier vinden we
weer in de carrosseriekleur ge
spoten bumpers, maar ook licht
metalen velgen, mistlampen en
standaard vier schijfremmen met
ABS.
Het interieur is als geheel keurig
afgewerkt. Alle plaatwerkdelen
j zijn bekleed en het dashboard
oogt origineel, al zijn de tijden van
de CX en GSA volledig voorbij.
Net als bij de BX gaat de radio
achter een klepje schuil. In de
console zijn verder de bedienings
knoppen voor verwarming en ven
tilatie te vinden. In de rand rond
het klokkendeel zijn verschillende
schakelaars opgenomen. Citroen
stapte ook bij dit onderdeel van
een aardige gewoonte af. De ZX
wordt geleverd met twee- of dries-
paaks stuurwielen. Er wordt hier
gebroken met de traditie van een
eenspaaks stuur, heel erg jammer.
De collectie van de ZX bestaat uit
vier modellen. De basisversie
krijgt de naam Reflex (al eerder
bij de CX gebruikt) en daarmee
wil het merk zich richten op een
jeugdig of vrouwelijk publiek. De
auto oogt modern met zijn bum
pers in carrosseriekleur, terwijl de
flanken van striping zijn voorzien.
Een kleurige bies loopt over de
bekleding van het interieur. De
achterbank is alleen in z'n geheel
neerklapbaar. Voorin ligt de van
vele andere modellen bekende 1.4
liter injectiemotor met een vermo
gen van 75 pk. Uiteraard drijft de
ze krachtbron de voorwielen aan
via een handgeschakelde vijfbak.
Nummer twee is de Avantage
(voordeel) die vooral voor gezin
nen met kinderen is bedoeld. Met
zijn grijze bumpers oogt deze ZX
wat somber. De auto is rondom
wel van stootstrips voorzien, waar
door het geheel er robuust uitziet.
In het interieur is een fraaiere be-
kledingsstof gebruikt, terwijl de
algehele uitrusting completer is:
Als trotse hondebezitter kan ik
zeer vermaakt kijken hoe an
dere mensen met hun trouwe
viervoeter omgaan. Laatst
stond ik op Schiphol te wach
ten in een rij voor het detectie
poortje. Direct achter mij
stond een oud echtpaar. Ik
zette mijn fototas op de lopen
de band en liep door het
poortje. Er ging geen zenuw
achtige bel af, zodat ik hele
maal 'safe' was. Ik pakte mijn
tas weer op en op dat moment
hoorde ik de oude dame
enigszins paniekerig roepen:
"u haalt hem er toch niet uit".
Haar man had een gedeelte
lijk dóórzichte tas aan de da
me van de beveiliging gege
ven. Inhoud: één zwart poe-
deltje. Het arme beest hoefde
niet door de scanner, maar er
moest uiteraard wel gekeken
worden of het hondje niet
braaf in de tas zat op een
voorraadje hoogst illegale ar
tikelen. Dit was uiteraard niet
het geval en met een ver
hoogde hartslag kreeg de
mevrouw haar hondje weer
terug. In het vliegtuig vonden
ze een plaatsje direct bij de
deur op de eerste rij.
Gedurende de reis vergat ik
dit vermakelijke voorval en
verdiepte me in de Nissan
Sunny, de auto waar we voor
op reis waren. Toen we an
derhalf uur later weer veilig
vaste grond onder de wielen
hadden, verlieten we snel het
toestel (waarom moet het ver
laten van een vliegtuig eigen
lijk altijd zo snel en gehaast
gebeuren). Na vriendelijk te
gen de bemanning geknikt te
hebben, viel mijn oog nog
even op het oude echtpaar.
Ze hadden met z'n tweëen
maar wat moeite om hun lieve
poedeltje weer terug in de tas
te proppen. Het beest had er
niet echt zin in. Of de Franse
douane ook nog belangstel
lend onder het hondje heeft
gekeken, dat heb ik helaas
niet meer kunnen afwachten.
Misschien was de ruimte on
der het beest op dat moment
gevuld met onaangenaam
riekende, maar hoogst legale
zaken...
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
■gse Koerier
i 14, 5014 DA Tilburg
368805
Bij de eerste aanblik van de Ci
troën ZX is eigenlijk al meteen
duidelijk dat Bertone aan de wieg
van dit model heeft gestaan. De
typische derde zijruiten doen wat
denken aan de Fiat Tipo, terwijl
het hele model duidelijk wat weg
heeft van de Yugo Sana, ook een
Bertone creatie. Het gaat hier om
een 4,07 meter lange vijfdeurs
hatchback. De auto heeft een mo
derne vormgeving, maar is niet
bepaald opwindend. We zijn van
Citroën over het algemeen toch
beter gewend.
Citroën-topman Jacques Calvet
meent dat je de concurrentie in dit
segment met een goed product
Fiat heeft een aantal belangrijke
wijzigingen aan de Croma heeft
aangebracht. De auto heeft een
compleet nieuwe neus gekregen
die veel eleganter oogt. Daar
naast zijn de uitrustingsniveau's
op een hoger peil gebracht en is
extra aandacht besteed aan ge
luidsisolatie en afwerking. Het
topmodel, de 2.0 i.e. Turbo krijgt
standaard lederen bekleding,
ABS en lichtmetalen wielen met
laagprofielbanden. Technische
verbeteringen werden aange
bracht op de direct ingespoten
BREDA
G 04243-2836/2710
BD Moergestel
diesel die een turbo met variabele
geometrie heeft gekregen en de 2
liter benzine die voorzien werd
van twee balansassen voor een
rustigere loop.
De carrosserie is voor een groot
deel gemaakt van gegalvaniseerd
plaatstaal. Daarnaast is ook het
interieur op veel punten aange
past, zoals het compleet nieuwe
dashboard. De nieuwe Croma
wordt aangeboden in vijf verschil
lende versies: de 2.0 i.e., 2.0 i.e.
SX, Turbo i.e., Turbo D.i.d. SX en
de Turbo D SX.
van
Jaargang 3
Nummer 4