HYUNDAI 1991 MODELLEN r. wt N Europese klant nog meer koning Lancia Dedra met turbo en vierwielaandrijving Skoda Favorit Estate Nieuw front Nissan 200 SX Koolstof-filter Verrassende prijzen Audi 100 n beperkt benzine-dampen Tbv p I r> Alfa Romeo 33 1.5 en Sport wagon DE AUTOMAAT - Donderdag 17 januari 1991 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER Vervolg van pagina 1. Rookglas 1984 1988 Verlaagd onderstel 16-klepper De Lantra zal worden geleverd Schokdemping I. 013/321405 w Het dashboard van de Hyundai Lantra. t een uitste- zice van ons I RIGE ENZ De Hyundai Scoupe is voortaan met een verlaagd onderstel te bestellen. 1988 1985 1983 1982 .1 van de Pony en Excel overgeno men. Tot slot del, deI bedrijf Tilburg ■uwe Estate wordt voorlopig geleverd in de complete Op de Rai zal Hyundai een programma presenteren wat veel meer op de wensen van de Europese klant is afgestemd. Alle bestaande modellen hebben enkele be langrijke wijzigingen ondergaan, terwijl het program ma wordt aangevuld met de Lantra, een auto die tussen de Excel en de Sonata wordt gepositioneerd. We maak ten op de weg kennis met de vernieuwde Excel en Scoupe en mochten voor het eerst de Lantra in levende lijve aanschouwen. De levering van deze nieuweling start echter pas in de loop van maart. ïrkplaats en Vectra garan- ieuwjaar. En n voor 1991. EL$’ In september 1991 zal in de AC Rochester fabriek in het Engelse Southampton de productie van actieve koolstoffilters worden ge start. Deze filters beperken de emissie van benzinedampen bij auto's. Uit een auto ontsnappen altijd benzinedampen, zelfs wanneer de motor niet draait. Het koolstoffilter beperkt de uit stoot van dampen uit.de benzinetank door ze op te vangen, op te slaan en via het inlaatstpruitstuk naar de verbrandingsruimte te voeren. AC Rochester Europe is een divisie van General Motors. Tijdens de zomer van dit jaar zal de fabriek worden klaarge maakt voor de productie van de filters. Het huidige productie- programma omvat katalysatoren, oliefilters, luchtfilters, radia- teurdoppen en benzinefilters. In Amerika worden door Roches ter jaarlijks zo'n 6,8 miljoen actieve koolstoffilters gemaakt. In beide gevallen wordt de auto standaard geleverd met een ABS remsysteem. aantrekkelijke 1.6 GLS vergt een investering van 1.29.950,=. De automaat kost f.2.900,= meer. Deze prijsstelling betekent een mooie aanvulling onder het pro gramma van de Sonata, maar een forse overlap met de Excel. Het zal er in de praktijk op neer komen dat de injectie-varianten van dit model niet meer zullen worden verkocht, al blijven deze voorlopig nog wel leverbaar. Het verschil in prijs tussen de Excel 1.5 GLS met C0I carburateur en de Lantra 1.5i GL jel is nog geen duizend gulden. Naast de nieuwe Lantra brengt Hyundai ook detailveranderingen bij de bestaande modellen. Zowel de Pony, Excel, Scoupe als Sonata worden voortaan voorzien van een zogenaamd "Europees" on derstel met een stijvere vering en stuggere schokdemping. Dit is overigens iets wat direct merk baar is als met de nieuwe Excel over een flinke ribbel in de weg wordt gereden. Het oude model wilde in zo'n geval een flinke stap opzij doen, maar dat ongewenste B.TW. exclusief ten. Wijzigingen Audi importeur Pon heeft zojuist de prijzen bekend gemaakt van de nieuwe Audi 100, een auto die op de Rai zijn tentoonstellingsde- buut zal beleven. De auto wordt in eerste instantie leverbaar met een 2 liter 4 cylinder, 2,3 liter vijfcylin- der en de nieuwe 2.8 liter V6. De De nieuwe Hyundai Lantra is een vierdéurs sedan die het moet gaan opnemen tegen de basisver sies van auto's als de Ford Sierra, Peugeot 405 en Opel Vectra. Het sterke punt van de Hyundai moet hierbij worden de sterke motor en de zeer uitgebreide uitrusting. De Lantra heeft een gestroomlijnde carrosserie die er behoorlijk fraai uitziet. Zeker in de luxe GLS-uit- gave met fraaie wielen en bum pers in de carrosseriekleur is het een harmonieus geheel. iri 1991-pagina 6 vijf- en zescylinder kunnen ook als vierwielaangedreven Quattro worden besteld. De destijds bij de introductie geschatte verkoopprij zen blijken wat betreft de 4 cylin der redelijk te kloppen, maar wat de V6 aangaat zaten we schande lijk te hoog. De nieuwe Audi 100 met twee motoren. De basiskracht bron kennen we al enige tijd, het is de 1.5 liter injectiemotor die ook in de Pony, Excel en Scoupe te vinden is. Deze motor is goed voor 63 kW. Nieuw is echter de 1.6 liter 16-klepper, een eigen ontwikke ling van Hyundai. Als basis werd het blok van de 2 liter gebruikt, een exemplaar uit Mitsubishi-huis. De Excel 1991 met een vernieuwd front en stuggere afvering. gedrag is inmiddels afgeleerd. Daarnaast hebben de Pony en Ex cel een gewijzigd front gekregen, waardoor nog meer een family look ontstaan is. Zowel de Turbo als de Integrale zijn uitgerust met een geregelde driewegkatalysator. De Dedra 2000 Turbo is leverbaar vanaf maart, terwijl liefhebbers voor de Integrale nog tot september ge duld moeten hebben. Naar ver wachting zullen er dit jaar in ons land 120 eenheden worden ver kocht. LS-uitgave. Dat betekent een stan daarduitvoering met anatomisch gevormde stoelen met luxe bekle ding, in ongelijke delen neerklap- bare achterbank, beklede portier- panelen, een toerenteller, berm- lampen in de voorbumper en een wisser op de achterruit. De beslist aantrekkelijke Skoda Favorit LS Estate wordt aangeboden voor f.l9.995,=. Het uiterlijk is zeer beschaafd ge houden met in de bumper verzon ken mistlampen, mini-skirts, een bescheiden achterspoiler en grote lichtmetalen wielen met ultralage banden. In het interieur vinden we sportieve stoelen bekleed met Al cantara en stof, terwijl ook voor zwart leer kan worden gekozen. Voor wie dit alles nog niet genoeg is, komt er ook een Dedra Integra le met dezelfde motor en uitrus- tingsspecificaties, maar dan met permanente vierwielaandrijving. De Lancia Dedra Integrale kent een electronische blokkering van het achterdifferentieel, die op het dashboard kan worden ingescha keld. Het motorvermogen is bij de Integrale opgeschroefd tot 172 pk om het verlies aan wrijving te compenseren. Hierdoor blijven de prestaties op hetzelfde niveau als van de Dedra 2000 Turbo. Lancia heeft zijn Dedra-program- ma uitgebreid met een nieuw top model, de 2000 Turbo. De auto heeft een 2 liter motor met turbo compressor. Een nieuw elektro nisch systeem zorgt hierbij voor de continue regeling van de turbo- vuldruk. De vuldruk wordt hier door over het hele toerenbereik aan de bedrijfsomstandigheden aangepast. Zodoende is al bij la ge toerentallen een hoog koppel beschikbaar. Standaard wordt de Dedra 2000 voorzien van een zelfblokkerend differentieel om te garanderen dat het hoge motorvermogen van 165 pk goed op de weg wordt overge bracht. Als de aangedreven voor wielen willen gaan slippen, zorgt een viscokoppeling ervoor dat automatisch meer aandrijfkracht op het andere voorwiel wordt overgebracht. Deze zogenaamde visco-drive komt ook in werking in snel genomen bochten, bij aqua- planning en snel wisselende weg- dekcondities. Uiteraard hoort bij een dergelijke auto een anti-blok- keersysteem op de remmen, in dit geval een driekanaals-uitvoering met sensoren op alle wielen. De snelle Dedra haalt een top van ter 16- kleppen turbomotor met 215 km/u en trekt in 8,3 seconden een vermogen van 168 pk. De auto naar 100 km/u. haalt hiermee een top van 215 km/u en trekt binnen 7,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. De overvloed aan peekaa's wordt op de achterwielen overgebracht die zijn opgehangen volgens het mul- ti-link principe, waarbij het loop vlak van de band zo plat mogelijk op het wegdek blijft, ook in een bocht. De Nissan 200 SX is te be stellen met een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat. Een heel aardige uitbreiding van het programma is een Scoupe met verlaagd onderstel. De set bestaat uit stijvere en kortere veren in jmbinatie met stuggere schok dempers. De hele auto staat zo'n vijf centimeter lager op de wielen. Deze lage stand doet het uiterlijk veel goeds, terwijl de verbeterin gen van het weggedrag direct merkbaar zijn. In een slalom blijft de auto goed handelbaar. Het pakket kost inclusief montage f.1.300, Tijdens de presentatie werd verteld dat er wellicht in de toekomst nog een snelle Scoupe turbo verwacht mag worden. Daar wordt op dit moment in Ko rea hard aan gewerkt. Overigens hebben alle standaard Scoupe- modellen ook de stuggere vering een top van 135 km/u en een ac celeratie van 0 tot 100 in 17 secon den. De grotere carrosserie van de Estate weegt nauwelijks meer, het gewichtsverschil bedraagt slechts 10 kg. Ook wat betreft ver bruik en aanhanger gewicht loopt de Estate netjes met de vijfdeurs in met 101 pk 2 liter krachtbron zal te koop zijn voor f.56.995,= en dat is heel keurig. De 2.3E is er vanaf f.61.695,= en de nieuwe 2.8 V6 voor f.77.395,=. De Quattro 2.3E en 2.8E kosten respectievelijk f.76.695,= en 1.88.795,=. Hierop werd geheel in eigen be heer een nieuwe cylinderkop met 4 kleppen per zuiger gemaakt. De krachtbron is voorzien van twee bovenliggende nokkenassen en twee balansassen voor een rusti ge loop. De 1.6 is goed voor een is er dan nog het topmo- Sonata, een auto die ook een Europese afvering heeft ge kregen. Daarnaast is het dash board van de hele reeks voortaan voorzien van notenhouten panelen ter verfraaiing. De V6, die tot dus ver in een Amerikaanse uitvoering werd geleverd, is nu helemaal aan de Europese specificaties en wensen aangepast. Het Hyundai-programma wordt zo aardig compleet, al mogen we in de nabije toekomst nog een echte mini-auto verwachten en een aan tal lichte bedrijfswagens. Het hui dige leveringsprogramma loopt uiteen van de Pony 1.5 LE voor f.19.295,= tot de Sonata 3.0i Exe cutive voor f.53.950,=. De Excel start bij f.21.495,= en de Scoupe bij f .26.995, De Lantra zal zoals gezegd pas in de loop van de maand maart in de showroom van tt de dealers staan, terwijl hij eerder 33 is een goed voorbeeld van be- al zijn wereldpremière op de Am- taalbare sportiviteit en exclusivi- sterdamse Rai zal beleven. teit. Eindelijk is het Favorit-program- ma van Skoda uitgebreid met de lang verwachte Estate. De auto is met een lengte van 4,21 meter maar liefst 40 centimeter langer dan het vijfdeurs model. Deze ex tra lengte komt volledig aan de laadruimte ten goede. Met neer- geklapte achterbank heeft de auto de pas. een nuttige inhoud van 1300 liter. De nieux Met vier of vijf personen aan alleen c boord blijft hiervan nog 420 liter over, en zonder hoedeplank 602 li ter. Uiteraard is de Favorit Estate goed toegankelijk door zijn vier portieren en forse achterklep. De Estate is zodoende een zeer ge schikte auto voor de ondernemer die de ruimte ook goed kan ge bruiken tijdens vakantie en vrije tijd. Motorisch is er niets nieuws aan de zon. Voorin ligt de bekende 1.3 liter motor gekoppeld aan een vijf- versnellingsbak. De krachtbron levert een vermogen van 40 kW bij 4800 tr/min. Dit is goed voor top van 180'km/u. Zowel de 1.5 als 1.6 is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, ter wijl op de 1.6 ook een viertraps automaat te bestellen is. Het programma zal bestaan uit een 1.5 GL, een 1.5 GLS en een 1.6 GLS, waarbij de laatste zoals ge zegd ook met automaat te leveren is. De GL is al redelijk compleet met in twee delen neerklapbare achterbank, van binnenuit verstel bare buitenspiegels, bumpers in de carrosseriekleur, gelaagd glas, een digitaal klokje en ver lichting in de kofferruimte. De GLS heeft ten opzichte van de basis-GL een toerenteller, radio-cassette- speler met vier speakers, elek trisch bediende voorportierramen, getint glas, van binnenuit te ope nen kofferklep, meegespoten deurgrepen en buitenspiegels, hoogte- en lendesteunverstelling op de bestuurdersstoel en extra verwarmings- en ventilatiemoge- lijkheden voor de achterpassa- giers. De 1.6 wordt uitsluitend als GLS geleverd, maar biedt naast de sterkere motor een nog verfijn de uitrusting met stuurbekrachti ging, elektrisch bediende portier ruiten achter, centrale vergrende ling en zowel bredere als lagere banden. Na de introductie van de nieuwe 33 begin vorig jaar moesten we de fraaie Sport Wagon missen. De auto was in Italië uitsluitend met 1.7 liter krachtbron leverbaar. De ze versie zou in ons land te duur worden, waardoor de Sport Wa gon zichzelf uit de markt zou prij zen. Nu de 1.5 liter injectiemotor leverbaar is, betekent dit een ren tree van de Sport Wagon op de Nederlandse markt. Het model werd door Pininfarina ontworpen en heeft dezelfde neuspartij als de andere 33- modellen. De daklijn is uiteraard verder doorgetrokken, terwijl de vijfde deur veel rechter staat. De achtersteven is overi gens bij het nieuwe model onge wijzigd gebleven, al zijn de licht- units voortaan in rookglas uitge voerd. De 33 Sport Wagon moet gezien worden als een luxe vrije- tijdsauto. Het is geen stationcar zoals we die bij veel andere mer ken kennen, maar meer een com bi- coupé met wat extra opberg- mogelijkheden, maar vooral een zeer gedistingeerd uiterlijk. We kunnen hem gerust als het kleine re broertje van de BMW Touring zien. De Sport Wagon is compleet met fraaie dakrailings, een nette achterruitwisser en een geraffi neerd spoilertje boven de achter ruit. Verder is de uitrusting gelijk aan die van de 1.5 hatchback. De bagageruimte is variabel van in houd en met een handig afdekzeil aan het oog te onttrekken. De Alfa 33 Sport Wagon Wordt aangebo den voor f.29.950,= en ook dat is wederom scherp. Alfa Romeo maakt auto's voor lief hebbers, dat is altijd zo geweest en dat zal ook altijd zo blijven. De Op de Rai zullen bij Nissan vooral de recent geintroduceerde Sunny en Primera de boventoon voeren. Toch valt er bij dit Japanse merk meer nieuws te bespeuren. De sportieve lijn is nu bij Nissan com pleet. De kleine 100 NX beleeft zijn tentoonstellingsdebuut, terwijl de supersnelle 300 ZX nog geen jaar oud is. Het tussenmodel, de 200 SX heeft een kleine verjongingskuur ondergaan. Het front is ver nieuwd. Het gaat hier vooral om een iets aggressiever ogende voorbumper, terwijl ook andere lichtmetalen wielen worden ge monteerd. Verder bleef alles bij het oude, zoals de krachtige 1.8 li- Als we dan de prijzen van de nieuwe Lantra met elkaar verge lijken, kunnen we snel tot de con clusie komen dat de duurste uit voering de meeste waar voor z'n geld biedt. De Lantra 1.5 GL staat voor f.25.550, in de lijst, terwijl de 1.5 GLS f.27.550,= kost. De zeer 1988 1989 1986 1986 1987 1988 1988 1987 1988 1985 1987 1988 1987 1987 1985 1984 1984 1982 1982 1981 1988

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 25