HYUNDAI 1991
MODELLEN
r.
wt
N
Europese klant nog meer koning
Lancia Dedra met turbo
en vierwielaandrijving
Skoda Favorit Estate
Nieuw front
Nissan 200 SX
Koolstof-filter
Verrassende prijzen Audi 100
n
beperkt
benzine-dampen
Tbv
p
I
r>
Alfa Romeo 33
1.5 en
Sport wagon
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 januari 1991 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
Vervolg van pagina 1.
Rookglas
1984
1988
Verlaagd onderstel
16-klepper
De Lantra zal worden geleverd
Schokdemping
I. 013/321405
w
Het dashboard van de Hyundai Lantra.
t een uitste-
zice van ons
I
RIGE
ENZ
De Hyundai Scoupe is voortaan met een verlaagd onderstel
te bestellen.
1988
1985
1983
1982
.1
van de Pony en Excel overgeno
men.
Tot slot
del, deI
bedrijf Tilburg
■uwe Estate wordt voorlopig
geleverd in de complete
Op de Rai zal Hyundai een programma presenteren
wat veel meer op de wensen van de Europese klant is
afgestemd. Alle bestaande modellen hebben enkele be
langrijke wijzigingen ondergaan, terwijl het program
ma wordt aangevuld met de Lantra, een auto die tussen
de Excel en de Sonata wordt gepositioneerd. We maak
ten op de weg kennis met de vernieuwde Excel en
Scoupe en mochten voor het eerst de Lantra in levende
lijve aanschouwen. De levering van deze nieuweling
start echter pas in de loop van maart.
ïrkplaats en
Vectra garan-
ieuwjaar. En
n voor 1991.
EL$’
In september 1991 zal in de AC Rochester fabriek in het Engelse
Southampton de productie van actieve koolstoffilters worden ge
start. Deze filters beperken de emissie van benzinedampen bij
auto's. Uit een auto ontsnappen altijd benzinedampen, zelfs
wanneer de motor niet draait. Het koolstoffilter beperkt de uit
stoot van dampen uit.de benzinetank door ze op te vangen, op te
slaan en via het inlaatstpruitstuk naar de verbrandingsruimte te
voeren. AC Rochester Europe is een divisie van General Motors.
Tijdens de zomer van dit jaar zal de fabriek worden klaarge
maakt voor de productie van de filters. Het huidige productie-
programma omvat katalysatoren, oliefilters, luchtfilters, radia-
teurdoppen en benzinefilters. In Amerika worden door Roches
ter jaarlijks zo'n 6,8 miljoen actieve koolstoffilters gemaakt.
In beide gevallen wordt de auto
standaard geleverd met een ABS
remsysteem.
aantrekkelijke 1.6 GLS vergt een
investering van 1.29.950,=. De
automaat kost f.2.900,= meer.
Deze prijsstelling betekent een
mooie aanvulling onder het pro
gramma van de Sonata, maar een
forse overlap met de Excel. Het zal
er in de praktijk op neer komen
dat de injectie-varianten van dit
model niet meer zullen worden
verkocht, al blijven deze voorlopig
nog wel leverbaar. Het verschil in
prijs tussen de Excel 1.5 GLS met C0I
carburateur en de Lantra 1.5i GL jel
is nog geen duizend gulden.
Naast de nieuwe Lantra brengt
Hyundai ook detailveranderingen
bij de bestaande modellen. Zowel
de Pony, Excel, Scoupe als Sonata
worden voortaan voorzien van
een zogenaamd "Europees" on
derstel met een stijvere vering en
stuggere schokdemping. Dit is
overigens iets wat direct merk
baar is als met de nieuwe Excel
over een flinke ribbel in de weg
wordt gereden. Het oude model
wilde in zo'n geval een flinke stap
opzij doen, maar dat ongewenste
B.TW. exclusief
ten. Wijzigingen
Audi importeur Pon heeft zojuist
de prijzen bekend gemaakt van
de nieuwe Audi 100, een auto die
op de Rai zijn tentoonstellingsde-
buut zal beleven. De auto wordt in
eerste instantie leverbaar met een
2 liter 4 cylinder, 2,3 liter vijfcylin-
der en de nieuwe 2.8 liter V6. De
De nieuwe Hyundai Lantra is een
vierdéurs sedan die het moet
gaan opnemen tegen de basisver
sies van auto's als de Ford Sierra,
Peugeot 405 en Opel Vectra. Het
sterke punt van de Hyundai moet
hierbij worden de sterke motor en
de zeer uitgebreide uitrusting. De
Lantra heeft een gestroomlijnde
carrosserie die er behoorlijk fraai
uitziet. Zeker in de luxe GLS-uit-
gave met fraaie wielen en bum
pers in de carrosseriekleur is het
een harmonieus geheel.
iri 1991-pagina 6
vijf- en zescylinder kunnen ook als
vierwielaangedreven Quattro
worden besteld. De destijds bij de
introductie geschatte verkoopprij
zen blijken wat betreft de 4 cylin
der redelijk te kloppen, maar wat
de V6 aangaat zaten we schande
lijk te hoog. De nieuwe Audi 100
met twee motoren. De basiskracht
bron kennen we al enige tijd, het
is de 1.5 liter injectiemotor die ook
in de Pony, Excel en Scoupe te
vinden is. Deze motor is goed voor
63 kW. Nieuw is echter de 1.6 liter
16-klepper, een eigen ontwikke
ling van Hyundai. Als basis werd
het blok van de 2 liter gebruikt,
een exemplaar uit Mitsubishi-huis.
De Excel 1991 met een vernieuwd front en stuggere afvering.
gedrag is inmiddels afgeleerd.
Daarnaast hebben de Pony en Ex
cel een gewijzigd front gekregen,
waardoor nog meer een family
look ontstaan is.
Zowel de Turbo als de Integrale
zijn uitgerust met een geregelde
driewegkatalysator. De Dedra
2000 Turbo is leverbaar vanaf
maart, terwijl liefhebbers voor de
Integrale nog tot september ge
duld moeten hebben. Naar ver
wachting zullen er dit jaar in ons
land 120 eenheden worden ver
kocht.
LS-uitgave. Dat betekent een stan
daarduitvoering met anatomisch
gevormde stoelen met luxe bekle
ding, in ongelijke delen neerklap-
bare achterbank, beklede portier-
panelen, een toerenteller, berm-
lampen in de voorbumper en een
wisser op de achterruit. De beslist
aantrekkelijke Skoda Favorit LS
Estate wordt aangeboden voor
f.l9.995,=.
Het uiterlijk is zeer beschaafd ge
houden met in de bumper verzon
ken mistlampen, mini-skirts, een
bescheiden achterspoiler en grote
lichtmetalen wielen met ultralage
banden. In het interieur vinden we
sportieve stoelen bekleed met Al
cantara en stof, terwijl ook voor
zwart leer kan worden gekozen.
Voor wie dit alles nog niet genoeg
is, komt er ook een Dedra Integra
le met dezelfde motor en uitrus-
tingsspecificaties, maar dan met
permanente vierwielaandrijving.
De Lancia Dedra Integrale kent
een electronische blokkering van
het achterdifferentieel, die op het
dashboard kan worden ingescha
keld. Het motorvermogen is bij de
Integrale opgeschroefd tot 172 pk
om het verlies aan wrijving te
compenseren. Hierdoor blijven de
prestaties op hetzelfde niveau als
van de Dedra 2000 Turbo.
Lancia heeft zijn Dedra-program-
ma uitgebreid met een nieuw top
model, de 2000 Turbo. De auto
heeft een 2 liter motor met turbo
compressor. Een nieuw elektro
nisch systeem zorgt hierbij voor de
continue regeling van de turbo-
vuldruk. De vuldruk wordt hier
door over het hele toerenbereik
aan de bedrijfsomstandigheden
aangepast. Zodoende is al bij la
ge toerentallen een hoog koppel
beschikbaar.
Standaard wordt de Dedra 2000
voorzien van een zelfblokkerend
differentieel om te garanderen dat
het hoge motorvermogen van 165
pk goed op de weg wordt overge
bracht. Als de aangedreven voor
wielen willen gaan slippen, zorgt
een viscokoppeling ervoor dat
automatisch meer aandrijfkracht
op het andere voorwiel wordt
overgebracht. Deze zogenaamde
visco-drive komt ook in werking in
snel genomen bochten, bij aqua-
planning en snel wisselende weg-
dekcondities. Uiteraard hoort bij
een dergelijke auto een anti-blok-
keersysteem op de remmen, in dit
geval een driekanaals-uitvoering
met sensoren op alle wielen. De
snelle Dedra haalt een top van
ter 16- kleppen turbomotor met 215 km/u en trekt in 8,3 seconden
een vermogen van 168 pk. De auto naar 100 km/u.
haalt hiermee een top van 215
km/u en trekt binnen 7,7 seconden
vanuit stilstand naar 100 km/u. De
overvloed aan peekaa's wordt op
de achterwielen overgebracht die
zijn opgehangen volgens het mul-
ti-link principe, waarbij het loop
vlak van de band zo plat mogelijk
op het wegdek blijft, ook in een
bocht. De Nissan 200 SX is te be
stellen met een handgeschakelde
vijfbak of een viertraps automaat.
Een heel aardige uitbreiding van
het programma is een Scoupe met
verlaagd onderstel. De set bestaat
uit stijvere en kortere veren in
jmbinatie met stuggere schok
dempers. De hele auto staat zo'n
vijf centimeter lager op de wielen.
Deze lage stand doet het uiterlijk
veel goeds, terwijl de verbeterin
gen van het weggedrag direct
merkbaar zijn. In een slalom blijft
de auto goed handelbaar. Het
pakket kost inclusief montage
f.1.300, Tijdens de presentatie
werd verteld dat er wellicht in de
toekomst nog een snelle Scoupe
turbo verwacht mag worden.
Daar wordt op dit moment in Ko
rea hard aan gewerkt. Overigens
hebben alle standaard Scoupe-
modellen ook de stuggere vering
een top van 135 km/u en een ac
celeratie van 0 tot 100 in 17 secon
den. De grotere carrosserie van
de Estate weegt nauwelijks meer,
het gewichtsverschil bedraagt
slechts 10 kg. Ook wat betreft ver
bruik en aanhanger gewicht loopt
de Estate netjes met de vijfdeurs in
met 101 pk 2 liter krachtbron zal te
koop zijn voor f.56.995,= en dat is
heel keurig. De 2.3E is er vanaf
f.61.695,= en de nieuwe 2.8 V6
voor f.77.395,=. De Quattro 2.3E en
2.8E kosten respectievelijk
f.76.695,= en 1.88.795,=.
Hierop werd geheel in eigen be
heer een nieuwe cylinderkop met
4 kleppen per zuiger gemaakt. De
krachtbron is voorzien van twee
bovenliggende nokkenassen en
twee balansassen voor een rusti
ge loop. De 1.6 is goed voor een
is er dan nog het topmo-
Sonata, een auto die ook
een Europese afvering heeft ge
kregen. Daarnaast is het dash
board van de hele reeks voortaan
voorzien van notenhouten panelen
ter verfraaiing. De V6, die tot dus
ver in een Amerikaanse uitvoering
werd geleverd, is nu helemaal
aan de Europese specificaties en
wensen aangepast.
Het Hyundai-programma wordt zo
aardig compleet, al mogen we in
de nabije toekomst nog een echte
mini-auto verwachten en een aan
tal lichte bedrijfswagens. Het hui
dige leveringsprogramma loopt
uiteen van de Pony 1.5 LE voor
f.19.295,= tot de Sonata 3.0i Exe
cutive voor f.53.950,=. De Excel
start bij f.21.495,= en de Scoupe
bij f .26.995, De Lantra zal zoals
gezegd pas in de loop van de
maand maart in de showroom van tt
de dealers staan, terwijl hij eerder 33 is een goed voorbeeld van be-
al zijn wereldpremière op de Am- taalbare sportiviteit en exclusivi-
sterdamse Rai zal beleven. teit.
Eindelijk is het Favorit-program-
ma van Skoda uitgebreid met de
lang verwachte Estate. De auto is
met een lengte van 4,21 meter
maar liefst 40 centimeter langer
dan het vijfdeurs model. Deze ex
tra lengte komt volledig aan de
laadruimte ten goede. Met neer-
geklapte achterbank heeft de auto de pas.
een nuttige inhoud van 1300 liter. De nieux
Met vier of vijf personen aan alleen c
boord blijft hiervan nog 420 liter
over, en zonder hoedeplank 602 li
ter. Uiteraard is de Favorit Estate
goed toegankelijk door zijn vier
portieren en forse achterklep. De
Estate is zodoende een zeer ge
schikte auto voor de ondernemer
die de ruimte ook goed kan ge
bruiken tijdens vakantie en vrije
tijd.
Motorisch is er niets nieuws aan
de zon. Voorin ligt de bekende 1.3
liter motor gekoppeld aan een vijf-
versnellingsbak. De krachtbron
levert een vermogen van 40 kW
bij 4800 tr/min. Dit is goed voor
top van 180'km/u. Zowel de 1.5 als
1.6 is standaard gekoppeld aan
een handgeschakelde vijfbak, ter
wijl op de 1.6 ook een viertraps
automaat te bestellen is.
Het programma zal bestaan uit
een 1.5 GL, een 1.5 GLS en een 1.6
GLS, waarbij de laatste zoals ge
zegd ook met automaat te leveren
is. De GL is al redelijk compleet
met in twee delen neerklapbare
achterbank, van binnenuit verstel
bare buitenspiegels, bumpers in
de carrosseriekleur, gelaagd
glas, een digitaal klokje en ver
lichting in de kofferruimte. De GLS
heeft ten opzichte van de basis-GL
een toerenteller, radio-cassette-
speler met vier speakers, elek
trisch bediende voorportierramen,
getint glas, van binnenuit te ope
nen kofferklep, meegespoten
deurgrepen en buitenspiegels,
hoogte- en lendesteunverstelling
op de bestuurdersstoel en extra
verwarmings- en ventilatiemoge-
lijkheden voor de achterpassa-
giers. De 1.6 wordt uitsluitend als
GLS geleverd, maar biedt naast
de sterkere motor een nog verfijn
de uitrusting met stuurbekrachti
ging, elektrisch bediende portier
ruiten achter, centrale vergrende
ling en zowel bredere als lagere
banden.
Na de introductie van de nieuwe
33 begin vorig jaar moesten we de
fraaie Sport Wagon missen. De
auto was in Italië uitsluitend met
1.7 liter krachtbron leverbaar. De
ze versie zou in ons land te duur
worden, waardoor de Sport Wa
gon zichzelf uit de markt zou prij
zen. Nu de 1.5 liter injectiemotor
leverbaar is, betekent dit een ren
tree van de Sport Wagon op de
Nederlandse markt. Het model
werd door Pininfarina ontworpen
en heeft dezelfde neuspartij als de
andere 33- modellen. De daklijn is
uiteraard verder doorgetrokken,
terwijl de vijfde deur veel rechter
staat. De achtersteven is overi
gens bij het nieuwe model onge
wijzigd gebleven, al zijn de licht-
units voortaan in rookglas uitge
voerd. De 33 Sport Wagon moet
gezien worden als een luxe vrije-
tijdsauto. Het is geen stationcar
zoals we die bij veel andere mer
ken kennen, maar meer een com
bi- coupé met wat extra opberg-
mogelijkheden, maar vooral een
zeer gedistingeerd uiterlijk. We
kunnen hem gerust als het kleine
re broertje van de BMW Touring
zien. De Sport Wagon is compleet
met fraaie dakrailings, een nette
achterruitwisser en een geraffi
neerd spoilertje boven de achter
ruit. Verder is de uitrusting gelijk
aan die van de 1.5 hatchback. De
bagageruimte is variabel van in
houd en met een handig afdekzeil
aan het oog te onttrekken. De Alfa
33 Sport Wagon Wordt aangebo
den voor f.29.950,= en ook dat is
wederom scherp.
Alfa Romeo maakt auto's voor lief
hebbers, dat is altijd zo geweest
en dat zal ook altijd zo blijven. De
Op de Rai zullen bij Nissan vooral
de recent geintroduceerde Sunny
en Primera de boventoon voeren.
Toch valt er bij dit Japanse merk
meer nieuws te bespeuren. De
sportieve lijn is nu bij Nissan com
pleet. De kleine 100 NX beleeft zijn
tentoonstellingsdebuut, terwijl de
supersnelle 300 ZX nog geen jaar
oud is. Het tussenmodel, de 200 SX
heeft een kleine verjongingskuur
ondergaan. Het front is ver
nieuwd. Het gaat hier vooral om
een iets aggressiever ogende
voorbumper, terwijl ook andere
lichtmetalen wielen worden ge
monteerd. Verder bleef alles bij
het oude, zoals de krachtige 1.8 li-
Als we dan de prijzen van de
nieuwe Lantra met elkaar verge
lijken, kunnen we snel tot de con
clusie komen dat de duurste uit
voering de meeste waar voor z'n
geld biedt. De Lantra 1.5 GL staat
voor f.25.550, in de lijst, terwijl
de 1.5 GLS f.27.550,= kost. De zeer
1988
1989
1986
1986
1987
1988
1988
1987
1988
1985
1987
1988
1987
1987
1985
1984
1984
1982
1982
1981
1988