G JEEP WRANGLER 4.0 LAREDO s u /oigJ o Nieuwe versies Toyota Starlet ff E IND Van Roosmalen Tilburg levért 4 auto's aan Finnhouse Houtbouw BV Jeep, It’s Sunny Time I ÏY-77-SV HY-77-SV DE AUTOMAAT - Donderdag 17 januari 1991 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER inuari 1991 - pagina 2 Compact 3 Sportauto Hard top Doortrekken Technische gegevens: e.o. inbachstraat smaken rijklaar). behoren kenmer- Met een spriet achter het stuur worden groot licht, richtingaanw- meer informatie in onze showroom GARAGE J^DENISSEN BVj vijfbak ■ge pook be is een kort Laerhow een gel teur/adv pletere uitvoering. Tot slot wordt de Laredo uitsluitend met hard t geleverd. Deze vier modellen zijn allemaal te combineren met de 2.5 liter 4 cylinder krachtbron en onze 6-pitter. De acht auto's die op die manier worden verkregen zijn er zowel op geel als grijs kenteken. een jujlig, al weede >ven, Jan van Roosmalen en jelukkige onderhoudsmon- iviseur. Sunny '90 modellen voor 90 van de prijs Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg-013-683911 Er zijn maar weinig merken die zo lang, zo succesvol kunnen voortborduren op hun allereerste model. De in de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde Jeep werd onder verschillende merknamen geproduceerd, maar heeft zijn oorspronkelijke uitstraling behouden. Naast een terrein voertuig bij uitstek is de huidige Jeep, de Wrang ler, steeds meer een mode-auto geworden. Veel jonge automobilisten willen na enkele GTI's wel eens wat an ders. Dat zij dan wat betreft prestaties niet veel hoeven in te leveren bewijst de nieuwe Wrangler 4 liter. De Wrangler heeft een los chassis waarop de carrosserie is vastge maakt. Een robuste constructie die hem beresterk maakt. Ter be scherming van de inzittenden be schikt de Wrangler over een forse roll-bar. Zoals het een pure terre- inganger betaamt, is de auto voorzien van halfelliptische blad- veren. Zowel voor als achter is in een stabilisatorstang voorzien. Dit is uiteraard op de verharde weg goed merkbaar. De vrij korte auto veert dan wat schokkerig. Toch mag dit geen vervelende eigen schap genoemd worden, het is nou eenmaal één van die kenmer ken die de auto tot een echte Jeep maakt. Een 4 liter 6 cylinder van Ameri kaanse makelij springt niet echt zuinig met zijn brandstof om. Bij de Jeep Wrangler is het gemiddel de sterk afhankelijk van het ge bruik. Met normale snelheden igeschakelde iet een lange rarnaast is pookje geplaatst voor het inscha kelen van de tussenbak. Er is hier bij de keuze uit een hoge en lage gearing. Ook in het terrein komt het forse vermogen goed van pas, al moet worden opgepast dat de auto zich niet gaat ingraven. Helaas bewijst het geremde aan- gehanger gewicht van slechts 1000 kg dat de Jeep niet als forse trekker geschikt is. Nee, de Wrangler past bij je ma nier van leven, het is een echte li- fe-style auto. Het totale program ma bestaat zestien verschillende types. De basis Wrangler is ver krijgbaar met soft top en hard top. Daarnaast is er de Sahara in een opvallende kleur en een iets com- lange ritten veroorzaken ze geen abnormale vermoeiingsverschijn- selen. Als bestuurder heb je in de Wrangler een typische zithouding. Je zit wat onderuit met het stuur zo wat in je schoot. Overigens is dit stuur in hoogte verstelbaar. Zoals verwacht heeft deze 1500 kg we gende kolos stuurbekrachtiging. Een installatie van het Ameri kaanse soort, die heel lang blijft meehelpen. Het dashboard is uiterst kenmer kend van indeling. Rond de stuur- kolom zitten de snelheidsmeter en toerenteller. Vijf andere klokken geven informatie omtrent tijd, olie druk, temperatuur, laadstroom en brandstofpeil. Toyota beperkt zijn nieuws op de Rai voornamelijk tot de uitbrei ding van het Starlet-programma. Allereerst is de Friend voortaan te leveren met een optiepakket wat bestaat uit een dakspoiler, een luxe velours mattenset, sportieve wielplaten, een reflecterend ach- terpaneel, spatlappen voor en achter, flankbescherming en een 'Friend'-embleem. Overigens is dit pakket aangevuld met een grille met ingebouwde verstralers ook op de Corolla te koop. Het pakket wordt op de Starlet aangeboden voor f.907,18 terwijl Corolla- rij ders f.1.153,18 moeten betalen. van Roosmalen twee 940 Estates en één 940 sedan bij Finnhouse afgeleverd. Op de foto de h. van afgesteld, terwijl een verlagings- set tegen meerprijs leverbaar is. Sportiviteit ook in het interieur waar speciale stoelen, een sport stuur en toerenteller het geheel compleet maken. De Si is verder standaard voorzien van centrale vergrendeling, elektrische raam bediening en een gescheiden neerklapbare achterbank. De sportieve Starlet Si is te koop voor f.25.980,=. De GLi is het luxe-paard uit de Starlet-reeks met standaard cen trale portiervergrendeling, spe ciale bekleding en een geschei den neerklapbare achterbank. De kofferklep en het benzineklepje zijn vanaf de bestuurdersplaats op afstand te openefi. De GLi heeft dezelfde maat banden als de Si, maar in plaats van de licht metalen velgen gewoon stalen wielen met nette wielplaten. De prijs van de GLi is vastgesteld op 1.22.210,=. De firma Finnhouse Houtbouw BV uit Gorinchem is in binnen- en buitenland bekend vanwege de luxe houten villa's die voor per manente bewoning geschikt zijn. Finnhouse werkt ieder gewenst ontwerp helemaal uit en levert complete bouwpakketten. Verder kunnen ze ook de benodigde ver gunningen voor hun klanten rege len, terwijl het bouwen in samen werking met gespecialiseerde aannemers geschiedt. Houten villa's zijn van oorsprong een Scandinavisch produkt, van daar dat Finnhouse gekozen heeft voor Volvo. De keuze voor dit Zweedse merk mag gezien wor den als een koppeling van het eigen kwaliteitsimago van Finn house aan het kwaliteitsprodukt Volvo. Dat hierbij de keuze op van Roos malen Tilburg is gevallen, is te danken aan het vertrouwen wat Van Laerhoven, zelf woonachtig in Tilburg, in dit dealersbedrijf heeft. De vier onlangs afgeleverde auto's zijn niet de eerste Volvo's binnen het bedrijf. Het gaat om een 240 Van waar de onderhouds monteur/adviseur heel Europa mee zal doorrijden. Verder heeft ijzers en ruitewissers bediend. Het vreemde is dat er een soort van vertraging in de richtingaanwijzer zit. Na het beroeren van de hendel duurt het nog een fractie voordat de lampjes in werking treden. De auto is voorzien van vrij normale spiegels die wat aan de kleine kant zijn. Het windgeruis veroor zaakt door de vlakke voorruit en recht hoeken van de carrosserie is aanzienlijk, al blijft ook bij hogere snelheden het voeren van een ge sprek goed te doen. Met een lengte van 3,88 meter is de Wrangler behoorlijk compact, al komt de auto zeer stoer en fors over. Als bestuurder zit je net ach ter het midden van de auto, zodat er voor een achterbank en baga geruimte niet al te veel meer over blijft. Het korte en kleine bankje biedt echter een comfortabele zit, het bagagevolume is echter be perkt. De Jeep Wrangler is vooral daarom uitermate geschikt als grijs-kenteken-auto, er is dan zelfs nog voldoende ruimte voor een LPG-tank. Volledig nieuw zijn de Starlet Si en GLi. Bij de Si ligt het accent vooral op de sportiviteit. De auto heeft een vlot karakter met zijn lichtmetalen velgen met 165/70 R 13 banden. Verder heeft de Si bi-mpers en een spoiler in de car rosserie. De vering is sportiever over de snelweg rijdend is 1 op 7 1 top haalbaar. Korte ritten van enkele rijn kilometers voor boodschappen, 5 dus ook veel keren achter elkaar starten, zorgen al snel voor 1 op 4,5. We praten hier dan nog niet eens over een stevige terreinrit. Zeker met het huidige prijsniveau van benzine is het zeer aan te ra den de Jeep Wrangler op gas te kopen. De soft top biedt duidelijk de meeste gebruiksmogelijkhe den, terwijl de 2.5 liter een sportie ve auto is en de 4 Eter een sport auto, de keuze is aan de indivi duele koper. Veel mensen denken dat een Jeep duur is, maar dat is absoluut niet het geval. De al bijzonder aan trekkelijke 2.5 liter soft top op grijs kenteken kost f.35.455, Dezelfde auto met 4 liter krachtbron komt op f.37.775,=. Dat betekent een meerprijs voor die enorme motor van nog geen vijfentwintighon derd gulden. Uiteraad is dit prijs verschil bij de geel kenteken ver sies hoger: respectievelijk f.46.645,= en 1.49.995, De 4.0 La redo op geel kenteken is de duur ste uit de stal met een prijs van 1.58.795,= en ook dat is nog steeds aantrekkelijk. De Jeep Wrangler blijft nog steeds de meest aantrekkelijk terreinauto op de Nederlandse markt. Aan trekkelijk vanwege zijn stoere uit straling, redelijk comfortabele rij- eigenschappen en leuke ge bruiksmogelijkheden. Natuurlijk zijn er een aantal kleine opmer kingen te maken, maar die zal de Lefhebber graag over hoofd zien. Merk en type: Jeep Wrangler 4.0 Laredo Aantal cylinders: 6 in lijn Cylinderinhoud: 3960 cc Boring x slag: 98,4 x 86,7 mm Vermogen: 178 pk bij 4700 tr/min Koppel: 288 Nm bij 3850 tr/min Prestaties: topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 9,4 sec. Afmetingen: lengte 3,88 meter, breedte 1,68 meter Gewicht: 1505 kg Verbruik: bij 90 km/u 11,1 liter/ 100 km bij 120 km/u 15,5 liter/100 km stad 19,4 liter/100 km Prijs: f.58.795,= De Jeep Wrangler is een auto om direct verliefd op te worden. Er zijn veel leuke terreinauto's te koop, maar wat betreft vormge ving kunnen ze geen een van al len tegen de Wrangler op. De vorm van de grille bleef al die ja- ren gelijk, al heeft het huidige mo del vierkante koplampen. De door ons gereden Laredo onderscheidt zich voornamelijk van zijn broertjes door de chromen grille en bumpers. De nieuwe 3960 cc 6 cylinder lijn motor ligt hoog onder de motor kap en kennen we reeds uit de Cherokee. Deze krachtpatser le vert een gigantisch vermogen van 178 pk bij 4700 tr/min. Het maxi male koppel van 288 Nm wordt bij 3850 tr/min bereikt. Uitstekende waarden die vanuit elk toerental zorgen voor een flitsen accelera tie. Bij wegrijden lekker doortrek ken tot het maximale toerental zorgt voor een sprintje van 0 tot 100 in 9,4 seconden. En wat te denken van een top van 170 km/u. In de praktijk betekent dit dat me nige GTi er moeite mee zal heb ben de Jeep bij te houden en dat is voor de hoog gezeten bestuur der iedere keer weer een genot. Door de hoge carrosserie moet echter wel rekening gehouden worden met zijwinden. Bij windstil weer kan rustig 150 gereden wor den, maar met de rukwinden van de laatste tijd is 120 km/u al heel hard. De handc' wordt met diend. Dac het reservewiel achterop al vele jaren tot de vaste 1 ken van dit model. Aan het interieur is door de jaren heen ook weinig gewijzigd. Voor het nieuwe modellenjaar echter is de auto voorzien van in hoogte verstelbare veiligheidsgordels en verstelbare rugleuningen op de voorstoelen. Die stoelen hebben nog steeds dezelfde aanblik. De zitting is vrij kort, maar ook na IS, o.a.: staal 1986 1986 w met. 1987 1985 De Laredo wordt standaard met een hard top geleverd, een kunst stof kap die door een aantal schroeven los te maken, verwij derd kan worden. Dit losmake van de kap is heel eenvov Ji_ is voor het op tillen een tweCu persoon nodig. Voordelen van de hard top zijn de achterruit met verwarming en wisser, de betere isolatie wat betreft temperatuur en geluid en een betere bescher ming. Toch blijft de soft top de meest aantrekkelijke. De Laredo is als top-of-the-line herkenbaar aan zijn lichtmetalen wielen en de bescheiden striping onder langs de carrosserie. Ver dere elementen als spatbordver- breders, de losse achterlichten en r tf Ik f i - 'i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 21