G
JEEP WRANGLER 4.0
LAREDO
s
u
/oigJ
o
Nieuwe versies
Toyota Starlet
ff
E
IND
Van Roosmalen Tilburg levért 4 auto's
aan Finnhouse Houtbouw BV
Jeep,
It’s Sunny Time
I ÏY-77-SV
HY-77-SV
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 januari 1991 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
inuari 1991 - pagina 2
Compact
3
Sportauto
Hard top
Doortrekken
Technische gegevens:
e.o.
inbachstraat
smaken
rijklaar).
behoren
kenmer-
Met een spriet achter het stuur
worden groot licht, richtingaanw-
meer informatie
in onze showroom
GARAGE
J^DENISSEN BVj
vijfbak
■ge pook be
is een kort
Laerhow
een gel
teur/adv
pletere uitvoering. Tot slot wordt
de Laredo uitsluitend met hard t
geleverd. Deze vier modellen zijn
allemaal te combineren met de 2.5
liter 4 cylinder krachtbron en onze
6-pitter. De acht auto's die op die
manier worden verkregen zijn er
zowel op geel als grijs kenteken.
een
jujlig, al
weede
>ven, Jan van Roosmalen en
jelukkige onderhoudsmon-
iviseur.
Sunny '90 modellen
voor 90
van de prijs
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg-013-683911
Er zijn maar weinig merken die zo lang, zo succesvol
kunnen voortborduren op hun allereerste model. De in
de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde Jeep werd onder
verschillende merknamen geproduceerd, maar heeft
zijn oorspronkelijke uitstraling behouden. Naast een
terrein voertuig bij uitstek is de huidige Jeep, de Wrang
ler, steeds meer een mode-auto geworden. Veel jonge
automobilisten willen na enkele GTI's wel eens wat an
ders. Dat zij dan wat betreft prestaties niet veel hoeven
in te leveren bewijst de nieuwe Wrangler 4 liter.
De Wrangler heeft een los chassis
waarop de carrosserie is vastge
maakt. Een robuste constructie die
hem beresterk maakt. Ter be
scherming van de inzittenden be
schikt de Wrangler over een forse
roll-bar. Zoals het een pure terre-
inganger betaamt, is de auto
voorzien van halfelliptische blad-
veren. Zowel voor als achter is in
een stabilisatorstang voorzien. Dit
is uiteraard op de verharde weg
goed merkbaar. De vrij korte auto
veert dan wat schokkerig. Toch
mag dit geen vervelende eigen
schap genoemd worden, het is
nou eenmaal één van die kenmer
ken die de auto tot een echte Jeep
maakt.
Een 4 liter 6 cylinder van Ameri
kaanse makelij springt niet echt
zuinig met zijn brandstof om. Bij
de Jeep Wrangler is het gemiddel
de sterk afhankelijk van het ge
bruik. Met normale snelheden
igeschakelde
iet een lange
rarnaast is
pookje geplaatst voor het inscha
kelen van de tussenbak. Er is hier
bij de keuze uit een hoge en lage
gearing. Ook in het terrein komt
het forse vermogen goed van pas,
al moet worden opgepast dat de
auto zich niet gaat ingraven.
Helaas bewijst het geremde aan-
gehanger gewicht van slechts
1000 kg dat de Jeep niet als forse
trekker geschikt is.
Nee, de Wrangler past bij je ma
nier van leven, het is een echte li-
fe-style auto. Het totale program
ma bestaat zestien verschillende
types. De basis Wrangler is ver
krijgbaar met soft top en hard top.
Daarnaast is er de Sahara in een
opvallende kleur en een iets com-
lange ritten veroorzaken ze geen
abnormale vermoeiingsverschijn-
selen. Als bestuurder heb je in de
Wrangler een typische zithouding.
Je zit wat onderuit met het stuur zo
wat in je schoot. Overigens is dit
stuur in hoogte verstelbaar. Zoals
verwacht heeft deze 1500 kg we
gende kolos stuurbekrachtiging.
Een installatie van het Ameri
kaanse soort, die heel lang blijft
meehelpen.
Het dashboard is uiterst kenmer
kend van indeling. Rond de stuur-
kolom zitten de snelheidsmeter en
toerenteller. Vijf andere klokken
geven informatie omtrent tijd, olie
druk, temperatuur, laadstroom en
brandstofpeil.
Toyota beperkt zijn nieuws op de
Rai voornamelijk tot de uitbrei
ding van het Starlet-programma.
Allereerst is de Friend voortaan te
leveren met een optiepakket wat
bestaat uit een dakspoiler, een
luxe velours mattenset, sportieve
wielplaten, een reflecterend ach-
terpaneel, spatlappen voor en
achter, flankbescherming en een
'Friend'-embleem. Overigens is dit
pakket aangevuld met een grille
met ingebouwde verstralers ook
op de Corolla te koop. Het pakket
wordt op de Starlet aangeboden
voor f.907,18 terwijl Corolla- rij
ders f.1.153,18 moeten betalen.
van Roosmalen twee 940 Estates
en één 940 sedan bij Finnhouse
afgeleverd. Op de foto de h. van
afgesteld, terwijl een verlagings-
set tegen meerprijs leverbaar is.
Sportiviteit ook in het interieur
waar speciale stoelen, een sport
stuur en toerenteller het geheel
compleet maken. De Si is verder
standaard voorzien van centrale
vergrendeling, elektrische raam
bediening en een gescheiden
neerklapbare achterbank. De
sportieve Starlet Si is te koop voor
f.25.980,=.
De GLi is het luxe-paard uit de
Starlet-reeks met standaard cen
trale portiervergrendeling, spe
ciale bekleding en een geschei
den neerklapbare achterbank. De
kofferklep en het benzineklepje
zijn vanaf de bestuurdersplaats
op afstand te openefi. De GLi
heeft dezelfde maat banden als
de Si, maar in plaats van de licht
metalen velgen gewoon stalen
wielen met nette wielplaten. De
prijs van de GLi is vastgesteld op
1.22.210,=.
De firma Finnhouse Houtbouw BV
uit Gorinchem is in binnen- en
buitenland bekend vanwege de
luxe houten villa's die voor per
manente bewoning geschikt zijn.
Finnhouse werkt ieder gewenst
ontwerp helemaal uit en levert
complete bouwpakketten. Verder
kunnen ze ook de benodigde ver
gunningen voor hun klanten rege
len, terwijl het bouwen in samen
werking met gespecialiseerde
aannemers geschiedt.
Houten villa's zijn van oorsprong
een Scandinavisch produkt, van
daar dat Finnhouse gekozen heeft
voor Volvo. De keuze voor dit
Zweedse merk mag gezien wor
den als een koppeling van het
eigen kwaliteitsimago van Finn
house aan het kwaliteitsprodukt
Volvo.
Dat hierbij de keuze op van Roos
malen Tilburg is gevallen, is te
danken aan het vertrouwen wat
Van Laerhoven, zelf woonachtig
in Tilburg, in dit dealersbedrijf
heeft. De vier onlangs afgeleverde
auto's zijn niet de eerste Volvo's
binnen het bedrijf. Het gaat om
een 240 Van waar de onderhouds
monteur/adviseur heel Europa
mee zal doorrijden. Verder heeft
ijzers en ruitewissers bediend. Het
vreemde is dat er een soort van
vertraging in de richtingaanwijzer
zit. Na het beroeren van de hendel
duurt het nog een fractie voordat
de lampjes in werking treden. De
auto is voorzien van vrij normale
spiegels die wat aan de kleine
kant zijn. Het windgeruis veroor
zaakt door de vlakke voorruit en
recht hoeken van de carrosserie is
aanzienlijk, al blijft ook bij hogere
snelheden het voeren van een ge
sprek goed te doen.
Met een lengte van 3,88 meter is
de Wrangler behoorlijk compact,
al komt de auto zeer stoer en fors
over. Als bestuurder zit je net ach
ter het midden van de auto, zodat
er voor een achterbank en baga
geruimte niet al te veel meer over
blijft. Het korte en kleine bankje
biedt echter een comfortabele zit,
het bagagevolume is echter be
perkt. De Jeep Wrangler is vooral
daarom uitermate geschikt als
grijs-kenteken-auto, er is dan zelfs
nog voldoende ruimte voor een
LPG-tank.
Volledig nieuw zijn de Starlet Si
en GLi. Bij de Si ligt het accent
vooral op de sportiviteit. De auto
heeft een vlot karakter met zijn
lichtmetalen velgen met 165/70 R
13 banden. Verder heeft de Si
bi-mpers en een spoiler in de car
rosserie. De vering is sportiever
over de snelweg rijdend is 1 op 7
1 top haalbaar. Korte ritten van enkele
rijn kilometers voor boodschappen,
5 dus ook veel keren achter elkaar
starten, zorgen al snel voor 1 op
4,5. We praten hier dan nog niet
eens over een stevige terreinrit.
Zeker met het huidige prijsniveau
van benzine is het zeer aan te ra
den de Jeep Wrangler op gas te
kopen. De soft top biedt duidelijk
de meeste gebruiksmogelijkhe
den, terwijl de 2.5 liter een sportie
ve auto is en de 4 Eter een sport
auto, de keuze is aan de indivi
duele koper.
Veel mensen denken dat een Jeep
duur is, maar dat is absoluut niet
het geval. De al bijzonder aan
trekkelijke 2.5 liter soft top op grijs
kenteken kost f.35.455, Dezelfde
auto met 4 liter krachtbron komt
op f.37.775,=. Dat betekent een
meerprijs voor die enorme motor
van nog geen vijfentwintighon
derd gulden. Uiteraad is dit prijs
verschil bij de geel kenteken ver
sies hoger: respectievelijk
f.46.645,= en 1.49.995, De 4.0 La
redo op geel kenteken is de duur
ste uit de stal met een prijs van
1.58.795,= en ook dat is nog steeds
aantrekkelijk.
De Jeep Wrangler blijft nog steeds
de meest aantrekkelijk terreinauto
op de Nederlandse markt. Aan
trekkelijk vanwege zijn stoere uit
straling, redelijk comfortabele rij-
eigenschappen en leuke ge
bruiksmogelijkheden. Natuurlijk
zijn er een aantal kleine opmer
kingen te maken, maar die zal de
Lefhebber graag over hoofd zien.
Merk en type: Jeep Wrangler 4.0
Laredo
Aantal cylinders: 6 in lijn
Cylinderinhoud: 3960 cc
Boring x slag: 98,4 x 86,7 mm
Vermogen: 178 pk bij 4700 tr/min
Koppel: 288 Nm bij 3850 tr/min
Prestaties: topsnelheid 170 km/u
acceleratie 0-100 in 9,4 sec.
Afmetingen: lengte 3,88 meter,
breedte 1,68 meter
Gewicht: 1505 kg
Verbruik: bij 90 km/u 11,1 liter/
100 km
bij 120 km/u 15,5 liter/100 km
stad 19,4 liter/100 km
Prijs: f.58.795,=
De Jeep Wrangler is een auto om
direct verliefd op te worden. Er
zijn veel leuke terreinauto's te
koop, maar wat betreft vormge
ving kunnen ze geen een van al
len tegen de Wrangler op. De
vorm van de grille bleef al die ja-
ren gelijk, al heeft het huidige mo
del vierkante koplampen. De door
ons gereden Laredo onderscheidt
zich voornamelijk van zijn
broertjes door de chromen grille
en bumpers.
De nieuwe 3960 cc 6 cylinder lijn
motor ligt hoog onder de motor
kap en kennen we reeds uit de
Cherokee. Deze krachtpatser le
vert een gigantisch vermogen van
178 pk bij 4700 tr/min. Het maxi
male koppel van 288 Nm wordt bij
3850 tr/min bereikt. Uitstekende
waarden die vanuit elk toerental
zorgen voor een flitsen accelera
tie. Bij wegrijden lekker doortrek
ken tot het maximale toerental
zorgt voor een sprintje van 0 tot
100 in 9,4 seconden. En wat te
denken van een top van 170 km/u.
In de praktijk betekent dit dat me
nige GTi er moeite mee zal heb
ben de Jeep bij te houden en dat
is voor de hoog gezeten bestuur
der iedere keer weer een genot.
Door de hoge carrosserie moet
echter wel rekening gehouden
worden met zijwinden. Bij windstil
weer kan rustig 150 gereden wor
den, maar met de rukwinden van
de laatste tijd is 120 km/u al heel
hard.
De handc'
wordt met
diend. Dac
het reservewiel achterop
al vele jaren tot de vaste 1
ken van dit model.
Aan het interieur is door de jaren
heen ook weinig gewijzigd. Voor
het nieuwe modellenjaar echter is
de auto voorzien van in hoogte
verstelbare veiligheidsgordels en
verstelbare rugleuningen op de
voorstoelen. Die stoelen hebben
nog steeds dezelfde aanblik. De
zitting is vrij kort, maar ook na
IS, o.a.:
staal 1986
1986
w met. 1987
1985
De Laredo wordt standaard met
een hard top geleverd, een kunst
stof kap die door een aantal
schroeven los te maken, verwij
derd kan worden. Dit losmake
van de kap is heel eenvov Ji_
is voor het op tillen een tweCu
persoon nodig. Voordelen van de
hard top zijn de achterruit met
verwarming en wisser, de betere
isolatie wat betreft temperatuur en
geluid en een betere bescher
ming. Toch blijft de soft top de
meest aantrekkelijke.
De Laredo is als top-of-the-line
herkenbaar aan zijn lichtmetalen
wielen en de bescheiden striping
onder langs de carrosserie. Ver
dere elementen als spatbordver-
breders, de losse achterlichten en
r tf
Ik
f
i -
'i