[S SUZUKI VITARA ACCORD AERODECK v- ALFA ROMEO 33 1.5 -er EN SPORT WAGON f volger 3 I Gérard als Europese primeur H als vijfdeurs i Virlir Oplage94.025 ex. ■BW d 2 2- o.a. k Deze week in de Automaat Amsterdam Auto Rai met veel primeurs o 3 o CD C S cn 41 -A H| g ari 1991 - pagina 18 Donderdag 17 januari 1991 E S S I E I J I M P R R 7t|m17FEBR.1991 O) Motorgeluid Aggressief Q 31 Tony Vos 4 st Lees verder pagina 7. pag. 5 g 9-13 pag. 7 pag. 3 Bijlage van: DeTilburgse Koerier Rij-impressie: Nissan Sunny GTi Autotest: Jeep Wrangler 4.0 Laredo Hyundai 1991 modellen Jaargang 3 Nummer 3 X CD CD Q V) Technisch zijn beide 16-kleppers dus volledig gelijk. Toch is er een X 0) ■O CD ZJ* CD CQ CD ze voorj auto af. (D CD cd cn cn X cS’ O" C <p C Q. (D CD 3 g (Z) S £D 0 £D c/T CD CD CQ GO CO GD £D Hi CO X o o I CD Hi cn GO OU CD cn 1 en met vordt in ister- Tijdens de Amsterdamse Rai zal de vijfdeurs uitvoering van de Su zuki Vitara zijn Europese première beleven. De auto is al enige tijd in de Verenigde Staten leverbaar. De versie met twee extra deuren is 41 centimeter langer dan zijn drie- deurs broertjes. Ook motorisch heeft de grotere Vitara enige ver anderingen ondergaan. In plaats van de bekende 1.6 liter injectie van 80 pk, zit in de vijfdeurs een De Nederlandse importeur van Alfa Romeo is vast van plan de forse stijging in de verkopen van 1990 in dit nieuwe jaar voort te zetten. De grote en luxueuze 164 zal daarbij een niet onbelangrijke rol spelen, zeker na de introductie op de Rai van een nieuw basismodel van rond de vijftigduizend gulden. De Alfa's 75 en Spider doen netjes mee, terwijl de een jaar geleden ingrijpend gefacelifte 33 voor de grote aantallen moet zorgen. Om de autokoper in het middenklasse-segment nog meer keuze te bieden, heeft Alfa haar 33-programma met maar liefst drie nieuwe telgen uitgebreid. Gérard bleek in het bezit te zijn van een onderdeel wat ik al enige tijd zoek. Ik had het ontdekt op één van de vele schadewagens. Toch bleek hij in dit geval zeer bereidwil lig. Als ik de volgende keer bij hem langs kom zal hij tus sen zijn onderdelenvoorraad gekeken hebben of hij hetzelf de kan terugvinden. Heeft hij het dan niet, dan schroeft hij mij van de bewuste Een keurig voorstel, niet waar... prijsverschil van f.1.300,=. De Quadrifoglio is namelijk voorzien van een forse spoiler op de ach terklep, stevige zij skirts en een in terieur met sportieve stoelen. Hier bij wordt de velours bekleding af gezet met randen van leer. In dit geheel passen ook heel goed de open hoofdsteunen. Mensen die niet van dit uiterlijk vertoon hou den, maar wel graag de presta ties van de Boxer 16V willen, ko men op de andere versie uit. De auto mist de spoilers en skirts en 'heeft het normale meubilair van de 1.7 i.e. Dit betekent dat de ach terbank is voorzien van geïnte greerde hoofdsteunen en dat de hoofdsteunen op de stoelen be- heel bekleed zijn. Een ander klein verschil in uitrusting is de stan daard check-control, die niet op de Quadrifoglio te vinden is. Ver der beschikken beide 16-kleppers over een wisser/sproeier op de achterruit, centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten voor, in twee deign neerklapbare achterbank, een verstelbaar stuur en fraaie lichtmetalen velgen. De besturing gaat lekker licht vanwe ge de standaard bekrachtiging. De 16V is voorerf inde hógere toe- renregioriën bijzonder berèidwil- lig zijn kracht te tonen. Zelfs vanuit in ons land hoogst illegale snelhe den trekt de auto nog vlot door. Het motorgeluid blijft typisch Alfa met het bekende knetterje in de uitlaat. Twee uitbreidingen betreffen nieuwe versies van het bestaande vijfdeurs model. De 33 1.7 16V is afgeleid van het topmodel, de Quadrifoglio. Voorin vinden we dezelfde krachtige 1.7 liter boxer motor met 4 kleppen per cylinder en een vermogen van 132 pk. Bij een totaalgewicht van 990 kg is dit Trouwe lezers zullen zich van ruim een jaar geleden het verhaal herinneren over Gérard, een Fransman van middelbare leeftijd die in de tuin achter zijn huis een unie ke verzameling auto's heeft staan. We zijn weer bij hem lang geweest en net als de eerste keer verbaasde hij ons weer. Dit keer waren we er om een uur of elf. Hij gaf ook duidelijk aan dat we iedere keer van harte welkom zijn, maar niet voor tien uur. Zijn wagenpark was iets uitge dund, maar alle pronkstuk ken waren nog onveranderd in zijn bezit. Inderdaad onver anderd. De Lamborghini Miu ra lag nog verstopt onder het houtafval, het Citroen vrachtwagentje was niet v™ zijn plaats geweest, terwijl zelfs de Traction en Rover vlak achter zijn huis niet de indruk gaven het afgelopen jaar gereden te hebben. Zo 'n tweede bezoek merk jé duidelijk dat er de eerste keer vele details je ontgaan zijn.: Zo ligt op het stoffige dak van de Alpine A 220 Le Mails een volledig verdorde lauweren krans, die hoort bij de auto en zal als het aan Gérard ligt ook daar blijven liggen. Ach ter een caravan ontdekte ik een unieke Alpine A 110 GT4 in een heel behoorlijke staat. Maar zoals gezegd, hij ver koopt niets, nou ja bijna niets. Hij liet aan een voorbijganger merken dat er eventueel wel te praten was over een Pêu- ff geot 504 coupé, maar abSq- luut niet over het drietal ca briolets. genoeg voor een top van 203 km/ u. De acceleratie van 0 tot 100 wordt in 8,4 seconden volbracht. Van donderdag 7 tot er zondag 17 februari wor het Rai-complex in Ams dam de tweejaarlijkse auto- Rai gehouden. Meer dan an dere jaren beloven de aan wezige automerken veel pri meurs. Naast een aantal Ne derlandse noviteiten, zijn er enkele Europese primeurs en zelfs een wereld-première. De tentoonstelling is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur, terwijl er met uitzonde ring van de weekenden een avondopenstelling is van 19.00 tot 22.00 uur. De entree bedraagt f. 13, per persoon en een reductie-tarief van f.10, voorkinderen, groepen en PAS-65 houders. Een kaartje voor de avonduren kost f.10, (reductie-tarief f.7,50). We lopen de noviteiten snel door. Het meest belangrijke nieuws komt in deze uitgave al uitgebreid aan de orde. Alfa brengt de 33 Sport Wa gon, de speciale 75 Indy en een zogenaamde Oort- uit voering van de Alfa 164. Audi heeft als belangrijkste nieuws de volledig gewijzigde 100, waarin voortaan ook een V6 te vinden zal zijn. De BMW 3- serie beleeft in Amsterdam zijn tentoonstellingsdebuut, terwijl de nieuwe Voyager van Chrysler een Nederland se noviteit is. Fiat heeft een reeks nieuwtjes, voor Neder land de Panda Selecta en Tempra Wagon en voor heel Europa de gefacelifte Croma. Ford breidt zijn leveringspro gramma uit met de Escort S en Scorpio 2.9 24-klepper. De Honda Accord Aerodeck is de eerste in Amerika gepro duceerde Honda.bestemd voor Europa. De Hyundai Lantra is nog niet eerder bui ten de Koreaanse landsgren zen getoond en geldt zodoen de als wereldprimeur. Verder hebben alle andere Hyundai- modellen kleine wijzigingen ondergaan. Lancia toont de topmodellen uit de Dedra- reeks, de 2000 Turbo en Inte grale. Mazda heeft een Euro pese noviteit in de vorm van de nieuwe 121, terwijl Mitsu bishi het hogere marktseg ment met de Sigma binnen komt. Natuurlijk beleven de Nissan Sunny en 100 NX hun tentoonstellingsdebuut in Am sterdam, terwijl de gewijzig de 200 SX een kleine verras sing is. Peugeot moet het doen met de 205 GTi 1.9 Griffe en Roland Garros Ca briolet, de 205 turbodiesel en de 605 SR 3 liter. Porsche trekt vooral de lief hebbers met de 911 Turbo, terwijl Suzuki dé vijfdeurs Vi tara ten doop houdt. Tot slot vinden we bij Toyota een be langrijke uitbreiding van de Starlet-reeks en bij Volkswa gen de Polo G40. De Rai belooft dit jaar bijzon der interessant te worden. Op 5 februari zal om 12.00 uur op de stand van Honda tijdens de persdag van de Amsterdam Auto Rai de Accord Aerodeck worden onthuld. Bij het vorige model Ac cord stond de naam Aerodeck voor een fantasievol vormgegeven combi-coupé. Bij de nieuwe Aero deck gaat het echter om een vol waardige stationcar. In tegenstel ling tot het sedanmodel, wordt de Aerodeck volledig in de Ameri kaanse Honda-fabrieken gepro duceerd. Zelfs het ontwerp en de ontwikkeling kwamen voor reke ning van Honda of the United Sta tes Manufacturing in Marysville in Ohio. De Accord Aerodeck is dan ook volledig gebaseerd op de overige in Amerika gebouwde Ac- cord-modellen. Bovendien is het de eerste Amerikaanse Honda die voor export naar Europa in aan merking komt. De grote achterklep geeft een for se toegang tot de bagageruimte die kan worden uitgebreid door het in één of twee delen neerklap pen van de achterbank. De Aero deck komt slechts in één uitvoe ring beschikbaar, voorzien van al le denkbare zaken. Voorin ligt de 2.2 liter zestienklepper injectie met een vermogen van 150 pk. Dezelf de motor kennen we al uit het top model van de Accord-sedan- reeks. De double-wishbone wiel ophanging werd bij de Aerodeck iets gewijzigd, zodat de rij-eigen- schappen nauwelijks van de se dan verschillen. De auto wordt standaard geleverd met een vijf- versnellingsbak, terwijl een vier- trapsautomaat als optie wordt aangeboden. De prijzen van de nieuweling zijn nog niet bekend, maar er mag gerekend worden op zo'n f.65.000,=. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur 16-klepper van 96 pk. Bovendien is er de keuze uit een handge- schakelde vijfbak of een viertraps automaat. De nieuwe Vitara va riant is alleen leverbaar met een zogenaamde metal top, een vast dak. De bestaande driedeurs is namelijk ook als soft top te koop. Nadere gegevens omtrend de Vi tara vijfdeurs en de prijzen zullen pas op de persdag van de Rai be kend worden gemaakt. Een andere kenmerkende Alfa 33- eigenschap is de typische zitposi- tie. De pedalen en het stuur zijn zo geplaatst dat iedere zithouding een compromis is. Dit soort kleine onvolkomenheden staan het suc ces van de auto niet in de weg. Te midden van concurrenten als de Golf, Kadett en Escort is de Alfa 33 uitgesproken een auto voor de liefhebber, die zich var de grijze massa wil onderscheidt- De 33 Boxer 16V Quadrifoglio kost f.35.990, en dat is gezien de uit gebreide uitrusting, prima presta ties en leuke uitstraling niet te veel. De technische identieke, maar minder aggressief ogende Boxer 16V (zonder de Quadri foglio toevoeging) kost f.34.690,= en dat is nog aantrekkelijker. Aan de basis van het 33-gamma staat de 1.3, een auto die nog 'vuil' wordt geleverd, dat wil zeggen zonder katalysator. In de loop van dit jaar zal deze laatste milieu-on- vriendelijke Alfa-motor van een injectie en geregelde kat worden voorzien. Tussen deze 1.3 en de 8 kleps 1.7 i.e. zit sinds kort de 1.5 liter injectie met een vermogen van 97 pk. De ze krachtbron wordt geleverd in een auto die wat uitvoering betreft volledig met de 1.3 overeenkomt: elektrische voorportierruiten, ver stelbaar stuur en een toerenteller. De 1.5 zorgt voor een top van 180 km/u en sprint binnen 11 secon den vanuit stilstand tot 100 km/u. Voor de grotere en schonere mo tor wordt door Alfa een meerprijs van f.1.900,= berekend ten opzich te van de 1.3. De Alfa 33 1.5 i.e. kost f.27.690,=.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19