[S
SUZUKI VITARA
ACCORD
AERODECK
v- ALFA ROMEO 33 1.5
-er EN SPORT WAGON
f
volger
3
I
Gérard
als Europese primeur
H
als vijfdeurs
i
Virlir
Oplage94.025 ex.
■BW
d
2
2-
o.a.
k
Deze week
in de
Automaat
Amsterdam
Auto Rai
met veel
primeurs
o
3
o
CD
C
S
cn
41 -A
H|
g
ari 1991 - pagina 18
Donderdag 17 januari 1991
E S S I
E
I
J
I
M
P
R
R
7t|m17FEBR.1991
O)
Motorgeluid
Aggressief
Q
31
Tony Vos
4
st
Lees verder pagina 7.
pag. 5
g 9-13
pag. 7
pag. 3
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
Rij-impressie:
Nissan Sunny GTi
Autotest:
Jeep Wrangler
4.0 Laredo
Hyundai
1991 modellen
Jaargang 3
Nummer 3
X
CD
CD
Q
V)
Technisch zijn beide 16-kleppers
dus volledig gelijk. Toch is er een
X
0)
■O
CD
ZJ*
CD
CQ
CD
ze voorj
auto af.
(D
CD
cd
cn
cn
X
cS’
O"
C
<p
C
Q.
(D
CD
3
g
(Z)
S
£D
0
£D
c/T
CD
CD
CQ
GO
CO
GD
£D
Hi
CO
X
o
o
I
CD
Hi
cn
GO
OU
CD
cn
1 en met
vordt in
ister-
Tijdens de Amsterdamse Rai zal
de vijfdeurs uitvoering van de Su
zuki Vitara zijn Europese première
beleven. De auto is al enige tijd in
de Verenigde Staten leverbaar.
De versie met twee extra deuren is
41 centimeter langer dan zijn drie-
deurs broertjes. Ook motorisch
heeft de grotere Vitara enige ver
anderingen ondergaan. In plaats
van de bekende 1.6 liter injectie
van 80 pk, zit in de vijfdeurs een
De Nederlandse importeur van Alfa Romeo is vast van
plan de forse stijging in de verkopen van 1990 in dit
nieuwe jaar voort te zetten. De grote en luxueuze 164 zal
daarbij een niet onbelangrijke rol spelen, zeker na de
introductie op de Rai van een nieuw basismodel van
rond de vijftigduizend gulden. De Alfa's 75 en Spider
doen netjes mee, terwijl de een jaar geleden ingrijpend
gefacelifte 33 voor de grote aantallen moet zorgen. Om
de autokoper in het middenklasse-segment nog meer
keuze te bieden, heeft Alfa haar 33-programma met
maar liefst drie nieuwe telgen uitgebreid.
Gérard bleek in het bezit te
zijn van een onderdeel wat ik
al enige tijd zoek. Ik had het
ontdekt op één van de vele
schadewagens. Toch bleek
hij in dit geval zeer bereidwil
lig. Als ik de volgende keer
bij hem langs kom zal hij tus
sen zijn onderdelenvoorraad
gekeken hebben of hij hetzelf
de kan terugvinden. Heeft hij
het dan niet, dan schroeft hij
mij van de bewuste
Een keurig voorstel,
niet waar...
prijsverschil van f.1.300,=. De
Quadrifoglio is namelijk voorzien
van een forse spoiler op de ach
terklep, stevige zij skirts en een in
terieur met sportieve stoelen. Hier
bij wordt de velours bekleding af
gezet met randen van leer. In dit
geheel passen ook heel goed de
open hoofdsteunen. Mensen die
niet van dit uiterlijk vertoon hou
den, maar wel graag de presta
ties van de Boxer 16V willen, ko
men op de andere versie uit. De
auto mist de spoilers en skirts en
'heeft het normale meubilair van
de 1.7 i.e. Dit betekent dat de ach
terbank is voorzien van geïnte
greerde hoofdsteunen en dat de
hoofdsteunen op de stoelen be-
heel bekleed zijn. Een ander klein
verschil in uitrusting is de stan
daard check-control, die niet op
de Quadrifoglio te vinden is. Ver
der beschikken beide 16-kleppers
over een wisser/sproeier op de
achterruit, centrale vergrendeling,
elektrisch bediende portierruiten
voor, in twee deign neerklapbare
achterbank, een verstelbaar stuur
en fraaie lichtmetalen velgen. De
besturing gaat lekker licht vanwe
ge de standaard bekrachtiging.
De 16V is voorerf inde hógere toe-
renregioriën bijzonder berèidwil-
lig zijn kracht te tonen. Zelfs vanuit
in ons land hoogst illegale snelhe
den trekt de auto nog vlot door.
Het motorgeluid blijft typisch Alfa
met het bekende knetterje in de
uitlaat.
Twee uitbreidingen betreffen
nieuwe versies van het bestaande
vijfdeurs model. De 33 1.7 16V is
afgeleid van het topmodel, de
Quadrifoglio. Voorin vinden we
dezelfde krachtige 1.7 liter boxer
motor met 4 kleppen per cylinder
en een vermogen van 132 pk. Bij
een totaalgewicht van 990 kg is dit
Trouwe lezers zullen zich van
ruim een jaar geleden het
verhaal herinneren over
Gérard, een Fransman van
middelbare leeftijd die in de
tuin achter zijn huis een unie
ke verzameling auto's heeft
staan. We zijn weer bij hem
lang geweest en net als de
eerste keer verbaasde hij ons
weer. Dit keer waren we er
om een uur of elf. Hij gaf ook
duidelijk aan dat we iedere
keer van harte welkom zijn,
maar niet voor tien uur. Zijn
wagenpark was iets uitge
dund, maar alle pronkstuk
ken waren nog onveranderd
in zijn bezit. Inderdaad onver
anderd. De Lamborghini Miu
ra lag nog verstopt onder het
houtafval, het Citroen
vrachtwagentje was niet v™
zijn plaats geweest, terwijl
zelfs de Traction en Rover
vlak achter zijn huis niet de
indruk gaven het afgelopen
jaar gereden te hebben.
Zo 'n tweede bezoek merk jé
duidelijk dat er de eerste keer
vele details je ontgaan zijn.:
Zo ligt op het stoffige dak van
de Alpine A 220 Le Mails een
volledig verdorde lauweren
krans, die hoort bij de auto en
zal als het aan Gérard ligt
ook daar blijven liggen. Ach
ter een caravan ontdekte ik
een unieke Alpine A 110 GT4
in een heel behoorlijke staat.
Maar zoals gezegd, hij ver
koopt niets, nou ja bijna niets.
Hij liet aan een voorbijganger
merken dat er eventueel wel
te praten was over een Pêu- ff
geot 504 coupé, maar abSq-
luut niet over het drietal ca
briolets.
genoeg voor een top van 203 km/
u. De acceleratie van 0 tot 100
wordt in 8,4 seconden volbracht.
Van donderdag 7 tot er
zondag 17 februari wor
het Rai-complex in Ams
dam de tweejaarlijkse auto-
Rai gehouden. Meer dan an
dere jaren beloven de aan
wezige automerken veel pri
meurs. Naast een aantal Ne
derlandse noviteiten, zijn er
enkele Europese primeurs en
zelfs een wereld-première.
De tentoonstelling is dagelijks
geopend van 10.00 tot 17.00
uur, terwijl er met uitzonde
ring van de weekenden een
avondopenstelling is van
19.00 tot 22.00 uur. De entree
bedraagt f. 13, per persoon
en een reductie-tarief van
f.10, voorkinderen, groepen
en PAS-65 houders. Een
kaartje voor de avonduren
kost f.10, (reductie-tarief
f.7,50).
We lopen de noviteiten snel
door. Het meest belangrijke
nieuws komt in deze uitgave
al uitgebreid aan de orde.
Alfa brengt de 33 Sport Wa
gon, de speciale 75 Indy en
een zogenaamde Oort- uit
voering van de Alfa 164. Audi
heeft als belangrijkste nieuws
de volledig gewijzigde 100,
waarin voortaan ook een V6
te vinden zal zijn. De BMW 3-
serie beleeft in Amsterdam
zijn tentoonstellingsdebuut,
terwijl de nieuwe Voyager
van Chrysler een Nederland
se noviteit is. Fiat heeft een
reeks nieuwtjes, voor Neder
land de Panda Selecta en
Tempra Wagon en voor heel
Europa de gefacelifte Croma.
Ford breidt zijn leveringspro
gramma uit met de Escort S
en Scorpio 2.9 24-klepper. De
Honda Accord Aerodeck is
de eerste in Amerika gepro
duceerde Honda.bestemd
voor Europa. De Hyundai
Lantra is nog niet eerder bui
ten de Koreaanse landsgren
zen getoond en geldt zodoen
de als wereldprimeur. Verder
hebben alle andere Hyundai-
modellen kleine wijzigingen
ondergaan. Lancia toont de
topmodellen uit de Dedra-
reeks, de 2000 Turbo en Inte
grale. Mazda heeft een Euro
pese noviteit in de vorm van
de nieuwe 121, terwijl Mitsu
bishi het hogere marktseg
ment met de Sigma binnen
komt. Natuurlijk beleven de
Nissan Sunny en 100 NX hun
tentoonstellingsdebuut in Am
sterdam, terwijl de gewijzig
de 200 SX een kleine verras
sing is. Peugeot moet het
doen met de 205 GTi 1.9
Griffe en Roland Garros Ca
briolet, de 205 turbodiesel en
de 605 SR 3 liter.
Porsche trekt vooral de lief
hebbers met de 911 Turbo,
terwijl Suzuki dé vijfdeurs Vi
tara ten doop houdt. Tot slot
vinden we bij Toyota een be
langrijke uitbreiding van de
Starlet-reeks en bij Volkswa
gen de Polo G40.
De Rai belooft dit jaar bijzon
der interessant te worden.
Op 5 februari zal om 12.00 uur op
de stand van Honda tijdens de
persdag van de Amsterdam Auto
Rai de Accord Aerodeck worden
onthuld. Bij het vorige model Ac
cord stond de naam Aerodeck
voor een fantasievol vormgegeven
combi-coupé. Bij de nieuwe Aero
deck gaat het echter om een vol
waardige stationcar. In tegenstel
ling tot het sedanmodel, wordt de
Aerodeck volledig in de Ameri
kaanse Honda-fabrieken gepro
duceerd. Zelfs het ontwerp en de
ontwikkeling kwamen voor reke
ning van Honda of the United Sta
tes Manufacturing in Marysville in
Ohio. De Accord Aerodeck is dan
ook volledig gebaseerd op de
overige in Amerika gebouwde Ac-
cord-modellen. Bovendien is het
de eerste Amerikaanse Honda die
voor export naar Europa in aan
merking komt.
De grote achterklep geeft een for
se toegang tot de bagageruimte
die kan worden uitgebreid door
het in één of twee delen neerklap
pen van de achterbank. De Aero
deck komt slechts in één uitvoe
ring beschikbaar, voorzien van al
le denkbare zaken. Voorin ligt de
2.2 liter zestienklepper injectie met
een vermogen van 150 pk. Dezelf
de motor kennen we al uit het top
model van de Accord-sedan-
reeks. De double-wishbone wiel
ophanging werd bij de Aerodeck
iets gewijzigd, zodat de rij-eigen-
schappen nauwelijks van de se
dan verschillen. De auto wordt
standaard geleverd met een vijf-
versnellingsbak, terwijl een vier-
trapsautomaat als optie wordt
aangeboden. De prijzen van de
nieuweling zijn nog niet bekend,
maar er mag gerekend worden
op zo'n f.65.000,=.
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschot,
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
16-klepper van 96 pk. Bovendien
is er de keuze uit een handge-
schakelde vijfbak of een viertraps
automaat. De nieuwe Vitara va
riant is alleen leverbaar met een
zogenaamde metal top, een vast
dak. De bestaande driedeurs is
namelijk ook als soft top te koop.
Nadere gegevens omtrend de Vi
tara vijfdeurs en de prijzen zullen
pas op de persdag van de Rai be
kend worden gemaakt.
Een andere kenmerkende Alfa 33-
eigenschap is de typische zitposi-
tie. De pedalen en het stuur zijn zo
geplaatst dat iedere zithouding
een compromis is. Dit soort kleine
onvolkomenheden staan het suc
ces van de auto niet in de weg. Te
midden van concurrenten als de
Golf, Kadett en Escort is de Alfa 33
uitgesproken een auto voor de
liefhebber, die zich var de grijze
massa wil onderscheidt- De 33
Boxer 16V Quadrifoglio kost
f.35.990, en dat is gezien de uit
gebreide uitrusting, prima presta
ties en leuke uitstraling niet te
veel. De technische identieke,
maar minder aggressief ogende
Boxer 16V (zonder de Quadri
foglio toevoeging) kost f.34.690,=
en dat is nog aantrekkelijker.
Aan de basis van het 33-gamma
staat de 1.3, een auto die nog 'vuil'
wordt geleverd, dat wil zeggen
zonder katalysator. In de loop van
dit jaar zal deze laatste milieu-on-
vriendelijke Alfa-motor van een
injectie en geregelde kat worden
voorzien.
Tussen deze 1.3 en de 8 kleps 1.7
i.e. zit sinds kort de 1.5 liter injectie
met een vermogen van 97 pk. De
ze krachtbron wordt geleverd in
een auto die wat uitvoering betreft
volledig met de 1.3 overeenkomt:
elektrische voorportierruiten, ver
stelbaar stuur en een toerenteller.
De 1.5 zorgt voor een top van 180
km/u en sprint binnen 11 secon
den vanuit stilstand tot 100 km/u.
Voor de grotere en schonere mo
tor wordt door Alfa een meerprijs
van f.1.900,= berekend ten opzich
te van de 1.3. De Alfa 33 1.5 i.e.
kost f.27.690,=.