JUBILERENDE RENAULT 16 Boeken L Renault AE 'Truck van het jaar 1991 ER SCHADE? (a bij Dr. Car te raden! Verdeling motorvoertuigen over de provincies Renault-club laat R16 toe '3 Dr.Car Rij Alcohol Vrij I topsegment s and Citroën in Duitsland belangrijkste importeur van auto's uit het Sïliss.rSSK:!lta en V en 991! tl! ri 1991 - pagina 4 DE TILBURGSE KOERIER -5 f illing aam {WIJK men. Opel Opel i -'87 '85 de Opel I Opel i-3412 0 uur. St. Ceciliastr. 12 [ar met jkantie VAN U.ER GLX..1986 1987 1987 1987 1988 1987 an voor aantal leien bij ]CE SENBVa o1991 1988 1987 .1988-1989 i Diesel1988 1989 1984 as betref- pvoor- Opel Omega Opel Omega 1.8 SGL'87 Opel Omega dieselW y -JV'' /Awfe/t .K'/hu/e X Cf! Af hipt ffh ilfftV ip/ Telefoon 013 -427965 Dijksterhuisstraat 80 Tilburg am. In iar werdt 'nieuwere' aut Opel Rekord DE AUTOMAAT - Donderdag 3 januari 1991 - pagina 5 p metn ruim een structurele Vervolg van blz. 1 t voor elkaar lagen, ver- de wielbasis links en rar liefst 7 centimeter. :hil dat duidelijk te zien ipagne is wederom een innitiatief van het Regionaal rsveiligheid Brabant in combinatie met de Brabantse de ANWB, het CAD, het Openbaar Ministerie en de iwïz::::::::: t, 1981van van laagste autodichtheid vinden we in Flevoland, Groningen en Friesland (resp. 347, 349 en 349). Tot slot is het boek "De ontschat- bare klassieker" zojuist versche nen. Het gaat om een jaarboek waarin zo'n 450 klassieke auto's worden behandeld. Van iedere auto is een foto opgenomen met daarnaast een korte beschrijving en een drietal richtprijzen: nog te restaureren, in goede rijdende staat en volledig gerestaureerd. Het boek is onder andere samen- i van een gratis toegang io-cassetterecorders vallen naar schatting jaarlijks 100 doden en 2000 gewonden van alcohol in het verkeer, dat is ongeveer een vijlde deel van aantal verkeersslachtoffers als gevolg van alcohol in heel wordt verkregen. Andere positie ve eigenschappen zijn de moge lijkheid van twee bedden en de kastruimte met een inhoud van maar liefst 1000 liter, waarin de chauffeur zijn spullen kwijt kan. Nieuwe technische snufjes 1 fen de grote panoramische m geor- tde nderde- J gé- van het totale bestand aan personenauto's. In Flevoland zijn begrijpelijkerwijs de min ste auto's, terwijl ook Groningen en Zeeland een bescheiden rol spelen. Gemiddeld zijn er in Neder land 369 auto's per 1000 inwo ners. Ook dit getal verschilt nogal per provincie. Het hoogste scoort in dit geval Noord-Brabant met 404 auto's per 1000 inwoners. Ook Zee land, Limburg, Gelderland en Drenthe komen boven het lan delijk gemiddelde uit. De Andere merken Mitsubishi Tredia'83 Peugeot 309 '86 Daihatsu Jeep '81 Ford Taunus Combi'81 Toyota Corolla'88 Automobielbedrijf SCHAPENDONK BV Raadhuisstraat 52 5056 HD Berkel-Enschot Tel 013-331206 Tevens het adres voor: -een NIEUWE Opel - Schade herstellen en taxaties. - LPG-installaties - Erkend keuringsbedrijf APK Probaat ruimt op! gedurende de maand januari Peugeot 309 Profil, 29.000 km, 1988van 15.500,- NU 14.500.- Ford Sierra 2300 diesel Laser. SS Bij de motorfietsen zien we een vergelijkbaar beeld. In Zuid-Holland rijden er de meeste rond (28.262) op de hielen gezeten door Noord- Brabant (27.176) en Noord Holland (25.385). Ook hier zijn deze drie provincies weer goed voor ongeveer de helft - van het totale aantal in ons land. (Bron: Rai) siestaven scheelde rechts maai Een verscL. was. De eerste afgeleverde exempla ren waren herkenbaar aan het ontbreken van het Renault-em- bleem op de grille, wat pas vanaf model '67 werd gemonteerd. Er kon worden gekozen uit de GL en GLS. Weber Elf maanden na de introductie op de Duitse markt, oktober 1989, heeft de Citroën XM de eerste plaats veroverd op de ranglijst van geïmporteerde auto's uit het topsegment. Dit succes, dat nog werd bevestigd in oktober en november, toont duidelijk aan hoe zeer het Duitse publiek geinteresseerd is in de technologische vernieuwingen waarmee Citroën de XM heeft uitgerust. In 1990 zijn in Duitsland 9.000 XM’s geregisteerd in een verhouding van 40% V6, 40% 2 liter en 20% diesel. verspreid over het jaar en ver spreid door het land worden ge ganiseerd. Verder beschikt club over een uitgebreid one lenmagazijn, waar ieder lid bruik van kan maken. Leden betalen jaarlijks f.65, en een eenmalig inschrijfgeld vah f.50,Vanaf f.45, per jaar kan iedere geïnteresseerde zonder oude Renault donateur worden. Tussentijdse aanmelding is uiter aard ook mogelijk. Aanmeldingen bij de secretaris, Robert van Ros- sum, Mendelssohnrode 70, 2717 CS Zoetermeer, telefoon 079- 512451. De officiële uitreiking van de bij behorende trofee vindt plaats tij dens de Brusselse bedrijfsauto; tentoonstelling op woensdag 16 januari. Opel Senator I Senator 3.0 Eaut'88 I Senator 2.5'83 serie is een speciale uitgave over Scania. Het goed gedocumenteer de boek telt 112 pagina's en heeft een harde kaft. Naast de complete geschiedenis van dit Zweedse merk, staan achterin een reeks fo to's van Nederlandse auto's in de meest fraaie beschilderingen. Scania startte zijn vrachtauto-p ductie in 1902 en kwam pas in 1946 op de Nederlandse markt. Scania, met fabrieken in Zwolle en Meppel, groeide echter uit tot het tweede nationale truck-merk. Opel Ascona I Ascona 4-Ors.’85-'86-'88 I Ascona diesel. 4-drs'85 oude miniatuur-auto's. Voor de liefhebber van klassieke auto's is de nieuwe uitgave een 'must'. Het boekje is voor f.12,50 te koop en telt bijna 300 bladzijden. gewijd. Beide gidsen geven pret tig leesbare informatie over deze exotische bestemmingen. De boekjes zijn interessant voor men sen die van plan zijn een van deze oorden binnenkort aan te doen. Daarnaast zullen ook personen die er al eens geweest zijn er veel plezier van beleven. Buiten ty pisch toeristische informatie als winkelsluitingstijden, valuta e.d. geven de gidsen ook algemene voorlichting zodat de Elmar Reis gidsen gebruikt kunnen worden voor werkstukken op school. Tot slot zijn ze ook interessant voor mensen die 'zomaar' meer over een land willen weten. Beide gids jes kosten f.29,50 per stuk en zijn in de boekhandel verkrijgbaar. Een andere Elmar uitgave is al leen voor freaks bedoeld. Rob de la Rive Box steldé het boek "Sportauto's uit de jaren '50" sa men. Het is een fotoboek gewor den met de meeste fraaie en spor tieve koetsen uit een decennium. Dit gezellige kijk- en bladerboek mist evenwel een bepaalde logi sche rangschikking. Alle beken de, maar ook minder bekende merken worden voor het voetlicht gehaald. Het fotomateriaal is voor het grooste deel afkomstig uit de tijd dat de auto's nieuw waren. Ieder 'plaatje' is van een onder schrift voorzien. Het 100 pagina's dikke boekje kost slechts f.19,50. Het eerste boekin de Elmar Truck gesteld door Jan Haakman (Auto week) en de hoofdredacteur van Autokampioen Willem Leniger. Verder is er een bijdrage opgeno men van Bart van den Acker over Opel Corsa Opel Corsa, 3-drs. Van1987 Het oorspronkelijk 1470 cc blok verdween. Alle modellen kregen des Pa’ de grote cylinderinhoud, terwijl de vele jar automatische versnellingsbak een bewaai optie werd voor zowel de L, TL als auto ku: Renault heeft voor 1991 de verza meling compleet. Het Franse merk mag een jaar lang de titels "Auto van het Jaar", "Autobus van het Jaar" en "Truck van het Jaar" voeren. De kleine Clio kreeg be gin november de titel toegewezen, vlak nadat de FR1 GTX autobus de lauweren-krans was omgehan gen. Eind december werd bekend gemaakt dat de futuristisch Re nault AE vrachtwagen 12 maan den 'Truck van het Jaar' genoemd mag worden. De AE behaalde 84 van de 157 punten. Op de tweede plaats eindigde de VW Transpor ter met 31 punten en als derde de Iveco Turbotech met 12 punten. De jury bestaat uit 13 internationale bedrijsauto- journalisten, waaron der Pieter Wieman, werkzaam bij Uitgeverij Misset. De Renault AE wist de titel binnen te halen van wege zijn gedurfde vormgeving, zijn modulaire op bouw, de enorme ruimte in de ca bine met vlakke vloer en de hoge zit, waardoor een beter overzicht De maand december is altijd weer goed voor een forse reeks nieuwe boeken. Onlangs kwamen alle gebruikelijke autojaarboeken aan bod, maar dit keer vestigen we de aandacht op een vijftal an dere, maar zeker niet minder aar dige drukwerken. Uitgeverij Elmar is uiterst actief en brengt ondermeer twee interes sante reisgidsen op de markt. De één heeft als onderwerp Aruba en de Nederlandse Antillen, terwijl de andere geheel aan Maleisië is Toen de Club d'Anciennes Re nault des Pays Bas in 1976 werd opgericht, bestond het wagenpark van de eerste leden voornamelijk uit de verschillende verschijnings vormen van de 4CV. Andere oude Renaults zoals de Frégate, Colo- rale, Juvaquatre/Dauphinoise en alle vooroorlogse modellen waren ook welkom. In de afgelopen vijf tien jaar werden verschillenden 'nieuwere' auto's toegelaten zoals de Dauphine, Floride en Caravel- le en de Renault 8 en 10. Vijf jaar geleden werd bovendien het R 16-register opgericht voor eigenaren van de Renault 16 en de 15 en 17 coupé-modellen. Deze auto's waren op dat moment slechts 5 a 6 jaar uit productie, zo dat toelating tot de Renault-club nog niet mogelijk was. Vanaf dat moment kende de Renault-club drie soorten leden: mensen met een oude toegelaten Renault, de R16-register leden en de dona teurs. Het 16-register vormde een aparte groep binnen de club met eigen evenementen. Per 1 januari 1991 echter werd het 16-register overgedragen aan de Renault- club, zodat de 16, 15 en 17 nu offi ciële clubauto's zijn geworden. Ook ir de club afgestapt van het toelaten per model. Iedere eige naar van een Renault die ouder dan 20 jaar is, kan lid worden. Dat ruit, die in de sponning gelijmd: is en de gemonteerde schijfremmen. Opel Kadett Opel Kadett 3-drs'85-'86-'87-'88 Opel Kadett 1800 GT 4-drs'88 Opel Kadett 4-drs '86-'87 Opel Kadett 4-drs. diesel '86 Opel Kadett 5-drs'87 Opel Kadett diesel 3-drs'83-84 Opel Kadett Caravan 3-drs.'85 Opel Kadett Caravan diesel. 3-drs. '86 Opel Kadett Caravan 5-drs'85 Opel Kadett automaat'82-'86 Opel Kadett Cabriolet '82 Tot en met camaval wordt in heel Brabant de tweede "Rij Alcohol Vrij"- campagne gehouden. De actieslogan wordt op vele manieren onder de aandacht gebracht, onder andere door het bij verschillende evenementen opstellen van een acht meter hoge luchtballon. Verder zijn ruim 200 BBA-bussen met opvallende groen/ zwarte stickers beplakt. Omroep Brabant zal regelmatig een aantal spots uitzenden ingesproken door Leontien van Moorsei, Albert West, Gerrie Knetemann en Ed Nijpels. Automobilisten krijgen bij controle een sticker uitgereikt voor op de achterruit. Met deze sticker komen zij in aanmerking voor prijzen die uiteenlopen van een gratis toegang tot het Autotron tot zelfs CD-spelers en autoradio- In Brabant vc als gevolg va het totale Nederlanc De tweede camp Orgaan Verkeersu gemeenten, WN, politie. De eerste campagne vorig jaar leverde een daling op derde, nieuwe metingen moeten aantonen of dit een sti verbetering betreft. Het Scania-boek is de eerste uit een serie, die dit jaar ongetwijfeld zal worden uitgebreid met andere merken. Het boek in te koop voor f.34,50. TS. De laatste werd voorzien van nieuw meubilair, terwijl lederen bekleding tegen meerprijs moge lijk was. Een van eind 1973 de 16 TX, een auto die moest voldoen aan de hogere eisen van de Europese klant. Het uitgebreide wegennet liet auto's toe die lange tijd achter elkaar met hoge kruissnelheden konden rijden. Eisen als een laag brand stofverbruik, veiligheid, comfort en een groter motorvermogen vormden de uitgangspunten bij de ontwikkeling van de TX. Het hoge re vermogen werd verkregen door de bekende 1.6 motor te vergroten 1647 cc, zodat 93 pk ter be- iikking stonden. De topsnelheid steeg tot 170 km/u. Een lager brandstofverbruik kon worden verkregen door het toepassen van een vijfversnellingsbak en een ge raffineerde spoiler op de ach terklep. De 16 TX was makkelijk aan zijn uiterlijk te herkennen vanwege de dubbele koplampen, bredere clignoteurs en de Gordini- velgen. Renault introdu ceerde op deze auto ook de elek- p, wai oesiona 51 tro-magnetische portiervergren- n v T r i r deling, die het mogelijk maakte in suer, v eie n i o- één beweging alle deuren te ope nen. Andere kenmerken van de 16 TX waren een wisser/sproeier op de achterruit, rolgordels, elek- s voorportierramen, nieuwe velours bekleding op de stoelen en achterbank en het spor tieve dashboard uit de 16 TS. De TX zorgde voor een enorme ople ving van de 16-reeks en bewees daarmee dat het vijfdeursconcept binnen 10 jaar volledig werd ge accepteerd in de hogere segmen ten van de automarkt. Niet voor niets verscheen begin 1975 de Re nault 30, die nog een stapje hoger ing. i zo'n 15 jaar productie was de R16 in 1980 een verouderde auto in vergelijking met de veel moder nere 5, 14, 18,20 gn .30. De verko pen hadden erg te leiden onder het succes van de nieuwe R18. Al leen nog een aantal liefhebbers gaven de voorkeur aan het 16- concept. We kunnen echter gerust' stellen dat de Renault 16 zijn stem pel heeft weten te drukken op de moderne grote middenklasser. Het is daarom terecht dat deze trendsetter officieel is toegelaten tot de Club d'Anciennes Renault des Pays Bas, zodat we ook over jaren nog regelmatig goed bewaarde exemplaren van deze auto kunnen zien rijden. betekent dat ook de eerste exem plaren van de R4, R6 en R12 van harte welkom zijn. Een uitzonde ring op deze regel van 20 jaar vormen op dit moment de 15,16 en 17, maar ook de laatste exempla ren de 8 en 10 en de Alpine Al 10, die ongeacht het bouwjaar wor den toegelaten. De Club d'Anciennes Renault des Pays Bas heeft op dit moment on geveer 700 leden en donateurs. Leden en donateurs ontvangen zes keer per jaar de Renograaf, het cluborgaan. Bovendien is iedereen van harte welkom op c verschillende evenementen die In totaal rijden er in Neder land 6,2 miljoen motorvoertui gen rond. Dit is verdeeld over 5,5 miljoen personenauto's, 582.120 bedrijfsauto's en 162.677 motorfietsen (stand 1- 8-90). Het CBS weet ook pre cies hoe dit aantal voertuigen over de verschillende provin cies is verdeeld. De meeste auto's zijn in Zuid-Holland te vinden, terwijl Noord-Brabant een goede tweede is, direct gevolgd door Noord-Holland. Deze drie provincies zijn goed voor meer dan de helft De populariteit van de R16 nam nog eens extra toe toen in 1968 in Genève de TS-variant werd voor gesteld. Belangrijk was de grotere ae D motor die werd verkregen door het vergroten van zowel de boring als de slag. Ook de dubbele We- ber carburateur zorgde voor extra kracht, zodat de TS goed was voor een vermogen van 83 pk. Hierdoor kon een voor die tijd hoge topsnel heid van 160 km/u worden be haald. Uiterlijk was de TS eigen lijk alleen maar te herkennen aan zijn typeplaatje en de standaard gele verstralers op de voorbum per. In het interieur viel echter een nieuw dashboard op, wat bestond uit vier ronde klokken met onde andere een toerenteLc «*«- rijders zullen zich het metalen klepje onder de voorruit herinne ren, wat kon worden geopend om werd ook OP de eerste 16 TS gein- nieuwe velours troduceerd. Bij het m werking stel len van de elektrische ruite- sproeier werden meteen de ruite- wissers geactiveerd, iets wat aan het einde van de jaren zestig een unicum was. Natuurlijk paste in een model als de R16 een automaat. De automa tische bak werd hydraulisch be diend en gestuurd door een elek tronisch brein. Gekoppeld aan het 1565 cc blok uit de TS echter met enkele carburateur, was de 16 TA R°fi goed voor 67 pk. In 1970 onderging de Renault 16 de eerste belangrijke uiterlijke wijziging. De smalle afgeronde achterlichten maakten plaats voor grotere, strakker gelijnde exem plaren. Door de gewijzigde plaat sing van de lichtunits, kreeg de acherklep nu een doorgetrokken zwarte balk aan de onderzijde. Gordini ^5®-Si

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 23