JUBILERENDE
RENAULT 16
Boeken
L
Renault AE 'Truck van
het jaar 1991
ER
SCHADE?
(a bij Dr. Car
te raden!
Verdeling motorvoertuigen
over de provincies
Renault-club laat R16 toe
'3 Dr.Car
Rij Alcohol Vrij
I
topsegment
s
and
Citroën in Duitsland
belangrijkste importeur
van auto's uit het
Sïliss.rSSK:!lta
en V
en
991!
tl!
ri 1991 - pagina 4
DE TILBURGSE KOERIER
-5
f
illing
aam
{WIJK
men.
Opel
Opel i
-'87
'85
de
Opel I
Opel
i-3412
0 uur.
St. Ceciliastr. 12
[ar met
jkantie
VAN
U.ER
GLX..1986
1987
1987
1987
1988
1987
an voor
aantal
leien bij
]CE
SENBVa
o1991
1988
1987
.1988-1989
i Diesel1988
1989
1984
as betref-
pvoor-
Opel Omega
Opel Omega 1.8 SGL'87
Opel Omega dieselW
y -JV'' /Awfe/t .K'/hu/e
X Cf! Af hipt ffh ilfftV ip/
Telefoon 013 -427965
Dijksterhuisstraat 80 Tilburg
am. In
iar werdt
'nieuwere' aut
Opel Rekord
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 januari 1991 - pagina 5
p metn ruim
een structurele
Vervolg van blz. 1
t voor elkaar lagen, ver-
de wielbasis links en
rar liefst 7 centimeter.
:hil dat duidelijk te zien
ipagne is wederom een innitiatief van het Regionaal
rsveiligheid Brabant in combinatie met de Brabantse
de ANWB, het CAD, het Openbaar Ministerie en de
iwïz:::::::::
t, 1981van
van
laagste autodichtheid vinden
we in Flevoland, Groningen
en Friesland (resp. 347, 349
en 349).
Tot slot is het boek "De ontschat-
bare klassieker" zojuist versche
nen. Het gaat om een jaarboek
waarin zo'n 450 klassieke auto's
worden behandeld. Van iedere
auto is een foto opgenomen met
daarnaast een korte beschrijving
en een drietal richtprijzen: nog te
restaureren, in goede rijdende
staat en volledig gerestaureerd.
Het boek is onder andere samen-
i van een gratis toegang
io-cassetterecorders
vallen naar schatting jaarlijks 100 doden en 2000 gewonden
van alcohol in het verkeer, dat is ongeveer een vijlde deel van
aantal verkeersslachtoffers als gevolg van alcohol in heel
wordt verkregen. Andere positie
ve eigenschappen zijn de moge
lijkheid van twee bedden en de
kastruimte met een inhoud van
maar liefst 1000 liter, waarin de
chauffeur zijn spullen kwijt kan.
Nieuwe technische snufjes 1
fen de grote panoramische
m geor-
tde
nderde-
J gé-
van het totale bestand aan
personenauto's. In Flevoland
zijn begrijpelijkerwijs de min
ste auto's, terwijl ook
Groningen en Zeeland een
bescheiden rol spelen.
Gemiddeld zijn er in Neder
land 369 auto's per 1000 inwo
ners. Ook dit getal verschilt
nogal per provincie. Het
hoogste scoort in dit geval
Noord-Brabant met 404 auto's
per 1000 inwoners. Ook Zee
land, Limburg, Gelderland en
Drenthe komen boven het lan
delijk gemiddelde uit. De
Andere merken
Mitsubishi Tredia'83
Peugeot 309 '86
Daihatsu Jeep '81
Ford Taunus Combi'81
Toyota Corolla'88
Automobielbedrijf
SCHAPENDONK BV
Raadhuisstraat 52
5056 HD Berkel-Enschot
Tel 013-331206
Tevens het adres voor:
-een NIEUWE Opel
- Schade herstellen
en taxaties.
- LPG-installaties
- Erkend keuringsbedrijf APK
Probaat
ruimt op!
gedurende de maand januari
Peugeot 309 Profil, 29.000 km, 1988van 15.500,- NU 14.500.-
Ford Sierra 2300 diesel Laser.
SS
Bij de motorfietsen zien we
een vergelijkbaar beeld. In
Zuid-Holland rijden er de
meeste rond (28.262) op de
hielen gezeten door Noord-
Brabant (27.176) en Noord
Holland (25.385). Ook hier zijn
deze drie provincies weer
goed voor ongeveer de helft -
van het totale aantal in ons
land. (Bron: Rai)
siestaven
scheelde
rechts maai
Een verscL.
was.
De eerste afgeleverde exempla
ren waren herkenbaar aan het
ontbreken van het Renault-em-
bleem op de grille, wat pas vanaf
model '67 werd gemonteerd. Er
kon worden gekozen uit de GL en
GLS.
Weber
Elf maanden na de introductie op de Duitse
markt, oktober 1989, heeft de Citroën XM de
eerste plaats veroverd op de ranglijst van
geïmporteerde auto's uit het topsegment. Dit
succes, dat nog werd bevestigd in oktober
en november, toont duidelijk aan hoe zeer
het Duitse publiek geinteresseerd is in de
technologische vernieuwingen waarmee
Citroën de XM heeft uitgerust. In 1990 zijn in
Duitsland 9.000 XM’s geregisteerd in een
verhouding van 40% V6, 40% 2 liter en 20%
diesel.
verspreid over het jaar en ver
spreid door het land worden ge
ganiseerd. Verder beschikt
club over een uitgebreid one
lenmagazijn, waar ieder lid
bruik van kan maken.
Leden betalen jaarlijks f.65, en
een eenmalig inschrijfgeld vah
f.50,Vanaf f.45, per jaar kan
iedere geïnteresseerde zonder
oude Renault donateur worden.
Tussentijdse aanmelding is uiter
aard ook mogelijk. Aanmeldingen
bij de secretaris, Robert van Ros-
sum, Mendelssohnrode 70, 2717
CS Zoetermeer, telefoon 079-
512451.
De officiële uitreiking van de bij
behorende trofee vindt plaats tij
dens de Brusselse bedrijfsauto;
tentoonstelling op woensdag 16
januari.
Opel Senator
I Senator 3.0 Eaut'88
I Senator 2.5'83
serie is een speciale uitgave over
Scania. Het goed gedocumenteer
de boek telt 112 pagina's en heeft
een harde kaft. Naast de complete
geschiedenis van dit Zweedse
merk, staan achterin een reeks fo
to's van Nederlandse auto's in de
meest fraaie beschilderingen.
Scania startte zijn vrachtauto-p
ductie in 1902 en kwam pas in
1946 op de Nederlandse markt.
Scania, met fabrieken in Zwolle
en Meppel, groeide echter uit tot
het tweede nationale truck-merk.
Opel Ascona
I Ascona 4-Ors.’85-'86-'88
I Ascona diesel. 4-drs'85
oude miniatuur-auto's. Voor de
liefhebber van klassieke auto's is
de nieuwe uitgave een 'must'. Het
boekje is voor f.12,50 te koop en
telt bijna 300 bladzijden.
gewijd. Beide gidsen geven pret
tig leesbare informatie over deze
exotische bestemmingen. De
boekjes zijn interessant voor men
sen die van plan zijn een van deze
oorden binnenkort aan te doen.
Daarnaast zullen ook personen
die er al eens geweest zijn er veel
plezier van beleven. Buiten ty
pisch toeristische informatie als
winkelsluitingstijden, valuta e.d.
geven de gidsen ook algemene
voorlichting zodat de Elmar Reis
gidsen gebruikt kunnen worden
voor werkstukken op school. Tot
slot zijn ze ook interessant voor
mensen die 'zomaar' meer over
een land willen weten. Beide gids
jes kosten f.29,50 per stuk en zijn in
de boekhandel verkrijgbaar.
Een andere Elmar uitgave is al
leen voor freaks bedoeld. Rob de
la Rive Box steldé het boek
"Sportauto's uit de jaren '50" sa
men. Het is een fotoboek gewor
den met de meeste fraaie en spor
tieve koetsen uit een decennium.
Dit gezellige kijk- en bladerboek
mist evenwel een bepaalde logi
sche rangschikking. Alle beken
de, maar ook minder bekende
merken worden voor het voetlicht
gehaald. Het fotomateriaal is voor
het grooste deel afkomstig uit de
tijd dat de auto's nieuw waren.
Ieder 'plaatje' is van een onder
schrift voorzien. Het 100 pagina's
dikke boekje kost slechts f.19,50.
Het eerste boekin de Elmar Truck
gesteld door Jan Haakman (Auto
week) en de hoofdredacteur van
Autokampioen Willem Leniger.
Verder is er een bijdrage opgeno
men van Bart van den Acker over
Opel Corsa
Opel Corsa, 3-drs. Van1987
Het oorspronkelijk 1470 cc blok
verdween. Alle modellen kregen des Pa’
de grote cylinderinhoud, terwijl de vele jar
automatische versnellingsbak een bewaai
optie werd voor zowel de L, TL als auto ku:
Renault heeft voor 1991 de verza
meling compleet. Het Franse merk
mag een jaar lang de titels "Auto
van het Jaar", "Autobus van het
Jaar" en "Truck van het Jaar"
voeren. De kleine Clio kreeg be
gin november de titel toegewezen,
vlak nadat de FR1 GTX autobus
de lauweren-krans was omgehan
gen. Eind december werd bekend
gemaakt dat de futuristisch Re
nault AE vrachtwagen 12 maan
den 'Truck van het Jaar' genoemd
mag worden. De AE behaalde 84
van de 157 punten. Op de tweede
plaats eindigde de VW Transpor
ter met 31 punten en als derde de
Iveco Turbotech met 12 punten. De
jury bestaat uit 13 internationale
bedrijsauto- journalisten, waaron
der Pieter Wieman, werkzaam bij
Uitgeverij Misset.
De Renault AE wist de titel binnen
te halen van wege zijn gedurfde
vormgeving, zijn modulaire op
bouw, de enorme ruimte in de ca
bine met vlakke vloer en de hoge
zit, waardoor een beter overzicht
De maand december is altijd
weer goed voor een forse reeks
nieuwe boeken. Onlangs kwamen
alle gebruikelijke autojaarboeken
aan bod, maar dit keer vestigen
we de aandacht op een vijftal an
dere, maar zeker niet minder aar
dige drukwerken.
Uitgeverij Elmar is uiterst actief en
brengt ondermeer twee interes
sante reisgidsen op de markt. De
één heeft als onderwerp Aruba en
de Nederlandse Antillen, terwijl
de andere geheel aan Maleisië is
Toen de Club d'Anciennes Re
nault des Pays Bas in 1976 werd
opgericht, bestond het wagenpark
van de eerste leden voornamelijk
uit de verschillende verschijnings
vormen van de 4CV. Andere oude
Renaults zoals de Frégate, Colo-
rale, Juvaquatre/Dauphinoise en
alle vooroorlogse modellen waren
ook welkom. In de afgelopen vijf
tien jaar werden verschillenden
'nieuwere' auto's toegelaten zoals
de Dauphine, Floride en Caravel-
le en de Renault 8 en 10.
Vijf jaar geleden werd bovendien
het R 16-register opgericht voor
eigenaren van de Renault 16 en
de 15 en 17 coupé-modellen. Deze
auto's waren op dat moment
slechts 5 a 6 jaar uit productie, zo
dat toelating tot de Renault-club
nog niet mogelijk was. Vanaf dat
moment kende de Renault-club
drie soorten leden: mensen met
een oude toegelaten Renault, de
R16-register leden en de dona
teurs. Het 16-register vormde een
aparte groep binnen de club met
eigen evenementen. Per 1 januari
1991 echter werd het 16-register
overgedragen aan de Renault-
club, zodat de 16, 15 en 17 nu offi
ciële clubauto's zijn geworden.
Ook ir de club afgestapt van het
toelaten per model. Iedere eige
naar van een Renault die ouder
dan 20 jaar is, kan lid worden. Dat
ruit, die in de sponning gelijmd: is
en de gemonteerde schijfremmen.
Opel Kadett
Opel Kadett 3-drs'85-'86-'87-'88
Opel Kadett 1800 GT 4-drs'88
Opel Kadett 4-drs '86-'87
Opel Kadett 4-drs. diesel '86
Opel Kadett 5-drs'87
Opel Kadett diesel 3-drs'83-84
Opel Kadett Caravan 3-drs.'85
Opel Kadett Caravan diesel. 3-drs. '86
Opel Kadett Caravan 5-drs'85
Opel Kadett automaat'82-'86
Opel Kadett Cabriolet '82
Tot en met camaval wordt in heel Brabant de tweede "Rij Alcohol Vrij"-
campagne gehouden. De actieslogan wordt op vele manieren onder de
aandacht gebracht, onder andere door het bij verschillende
evenementen opstellen van een acht meter hoge luchtballon. Verder zijn
ruim 200 BBA-bussen met opvallende groen/ zwarte stickers beplakt.
Omroep Brabant zal regelmatig een aantal spots uitzenden ingesproken
door Leontien van Moorsei, Albert West, Gerrie Knetemann en Ed
Nijpels.
Automobilisten krijgen bij controle een sticker uitgereikt voor op de
achterruit. Met deze sticker komen zij in aanmerking voor prijzen die
uiteenlopen van een gratis toegang tot het Autotron tot zelfs CD-spelers
en autoradio-
In Brabant vc
als gevolg va
het totale
Nederlanc
De tweede camp
Orgaan Verkeersu
gemeenten, WN,
politie.
De eerste campagne vorig jaar leverde een daling op
derde, nieuwe metingen moeten aantonen of dit een sti
verbetering betreft.
Het Scania-boek is de eerste uit
een serie, die dit jaar ongetwijfeld
zal worden uitgebreid met andere
merken. Het boek in te koop voor
f.34,50.
TS. De laatste werd voorzien van
nieuw meubilair, terwijl lederen
bekleding tegen meerprijs moge
lijk was.
Een
van
eind 1973 de 16 TX, een auto die
moest voldoen aan de hogere
eisen van de Europese klant. Het
uitgebreide wegennet liet auto's
toe die lange tijd achter elkaar
met hoge kruissnelheden konden
rijden. Eisen als een laag brand
stofverbruik, veiligheid, comfort
en een groter motorvermogen
vormden de uitgangspunten bij de
ontwikkeling van de TX. Het hoge
re vermogen werd verkregen door
de bekende 1.6 motor te vergroten
1647 cc, zodat 93 pk ter be-
iikking stonden. De topsnelheid
steeg tot 170 km/u. Een lager
brandstofverbruik kon worden
verkregen door het toepassen van
een vijfversnellingsbak en een ge
raffineerde spoiler op de ach
terklep. De 16 TX was makkelijk
aan zijn uiterlijk te herkennen
vanwege de dubbele koplampen,
bredere clignoteurs en de
Gordini- velgen. Renault introdu
ceerde op deze auto ook de elek-
p, wai oesiona
51 tro-magnetische portiervergren-
n v T r i r deling, die het mogelijk maakte in
suer, v eie n i o- één beweging alle deuren te ope
nen. Andere kenmerken van de 16
TX waren een wisser/sproeier op
de achterruit, rolgordels, elek-
s voorportierramen,
nieuwe velours bekleding op de
stoelen en achterbank en het spor
tieve dashboard uit de 16 TS. De
TX zorgde voor een enorme ople
ving van de 16-reeks en bewees
daarmee dat het vijfdeursconcept
binnen 10 jaar volledig werd ge
accepteerd in de hogere segmen
ten van de automarkt. Niet voor
niets verscheen begin 1975 de Re
nault 30, die nog een stapje hoger
ing.
i zo'n 15 jaar productie was de
R16 in 1980 een verouderde auto
in vergelijking met de veel moder
nere 5, 14, 18,20 gn .30. De verko
pen hadden erg te leiden onder
het succes van de nieuwe R18. Al
leen nog een aantal liefhebbers
gaven de voorkeur aan het 16-
concept. We kunnen echter gerust'
stellen dat de Renault 16 zijn stem
pel heeft weten te drukken op de
moderne grote middenklasser.
Het is daarom terecht dat deze
trendsetter officieel is toegelaten
tot de Club d'Anciennes Renault
des Pays Bas, zodat we ook over
jaren nog regelmatig goed
bewaarde exemplaren van deze
auto kunnen zien rijden.
betekent dat ook de eerste exem
plaren van de R4, R6 en R12 van
harte welkom zijn. Een uitzonde
ring op deze regel van 20 jaar
vormen op dit moment de 15,16 en
17, maar ook de laatste exempla
ren de 8 en 10 en de Alpine Al 10,
die ongeacht het bouwjaar wor
den toegelaten.
De Club d'Anciennes Renault des
Pays Bas heeft op dit moment on
geveer 700 leden en donateurs.
Leden en donateurs ontvangen
zes keer per jaar de Renograaf,
het cluborgaan. Bovendien is
iedereen van harte welkom op c
verschillende evenementen die
In totaal rijden er in Neder
land 6,2 miljoen motorvoertui
gen rond. Dit is verdeeld over
5,5 miljoen personenauto's,
582.120 bedrijfsauto's en
162.677 motorfietsen (stand 1-
8-90). Het CBS weet ook pre
cies hoe dit aantal voertuigen
over de verschillende provin
cies is verdeeld. De meeste
auto's zijn in Zuid-Holland te
vinden, terwijl Noord-Brabant
een goede tweede is, direct
gevolgd door Noord-Holland.
Deze drie provincies zijn
goed voor meer dan de helft
De populariteit van de R16 nam
nog eens extra toe toen in 1968 in
Genève de TS-variant werd voor
gesteld. Belangrijk was de grotere ae D
motor die werd verkregen door
het vergroten van zowel de boring
als de slag. Ook de dubbele We-
ber carburateur zorgde voor extra
kracht, zodat de TS goed was voor
een vermogen van 83 pk. Hierdoor
kon een voor die tijd hoge topsnel
heid van 160 km/u worden be
haald. Uiterlijk was de TS eigen
lijk alleen maar te herkennen aan
zijn typeplaatje en de standaard
gele verstralers op de voorbum
per. In het interieur viel echter een
nieuw dashboard op, wat bestond
uit vier ronde klokken met onde
andere een toerenteLc «*«-
rijders zullen zich het metalen
klepje onder de voorruit herinne
ren, wat kon worden geopend om
werd ook OP de eerste 16 TS gein- nieuwe velours
troduceerd. Bij het m werking stel
len van de elektrische ruite-
sproeier werden meteen de ruite-
wissers geactiveerd, iets wat aan
het einde van de jaren zestig een
unicum was.
Natuurlijk paste in een model als
de R16 een automaat. De automa
tische bak werd hydraulisch be
diend en gestuurd door een elek
tronisch brein. Gekoppeld aan het
1565 cc blok uit de TS echter met
enkele carburateur, was de 16 TA R°fi
goed voor 67 pk.
In 1970 onderging de Renault 16
de eerste belangrijke uiterlijke
wijziging. De smalle afgeronde
achterlichten maakten plaats voor
grotere, strakker gelijnde exem
plaren. Door de gewijzigde plaat
sing van de lichtunits, kreeg de
acherklep nu een doorgetrokken
zwarte balk aan de onderzijde.
Gordini
^5®-Si