iw E I I E Zakelijk argument i AUTOTEST uatam B Eerste selecties Camel Trophy weer vanuit Beekse Bergen bij Renova in de showroom u De nieuwe BMW 3-serie in première Winteraanbiedingen bij Oppermans O Autobedrijf ReilOVa b.v. DE TILBUF DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 3 januari 1991 - pagina 2 Merk/ Scharnierconstructie Vriendelijk Technische gegevens Magaz van 10. Rena Rena Rena Rena bovenkc Verder i Banden- zijn nauwelijks hoorbaar. I Goi Renau Renau Renau Renau Renau Renau Renau Renau Renau Renau Renau Renai Renau Toyot Opell Peuge Ford I Fordl Fiat F Fiatl Fiat l Fiat F Verko en on Saab. BMW 3181 E evormde bank biedt ree personen, die •uimte hebben dan Seat Seat Seal SeatM SeatM SeatM Seat F Honda Renau Fiat Pa Citroei Skoda Nissan Mazda Honda Citroëi Seal Seal Seal Seal Seal Saai Saai Men Dait Fort Suz I Saab I Saab I Saab Saab E Merce< Merce, ije nor- s vrijwel >er is zo- Spoordijk 72-74, 5018 GH Tilburg, tel. 013-422133 tieve team wordt gekozen. Tijdens de eerste selectiedag men de provincies Noord-Hol Overijssel en Flevoland Oost de beurt. Op zondag 6 januar gen Zuid-Holland, Zeeland er voland het op Gelder en op zot Noord-Bi ningen en 1 moeten bei tierende is voor het publiek c toegankelijk. Het is een aard spektakel, wat mits het weer is, een leuk dagje uit betekei "“male folder uitgegeven Lxuuïiedingen. Zo wordt ïboden voor 11 .n Sinds de introductie van de eerste 3-serie van BMW eind 1975, mag het merk als geheel zich in een grote populariteit verheugen. De BMW-rijder is over het alge meen een sportief ingestelde automobilist, die hoge eisen stelt aan prestaties, wegligging, maar ook com fort. De 3-serie heeft al deze goede BMW- eigenschap pen altijd in ruime mate geboden, maar was wat ruimte betreft meer een 2+2 dan een vierzitter. In 1982 ver scheen een sterk gemoderniseerde tweede generatie die het succes alleen maar vergrootte. Ondanks het constant moderniseren van de bestaande 3-serie, was het groeiende BMW-publiek rijp voor een echte nieuwe 'drie', die op de valreep van 1990 werd voorgesteld. We reden met de 318i. zaterdag de deelneme jrland, Utrecht en Limbi zondag de provincies Brabant, Friesland, Gi Drenthe die zich zu jwijzen. De eerste st s voor het publiek gi rant van de voorruitstijlen. cylinder 24-kleppenmotor voor is de 318i rustig te noemen. 175 550 n- en aandrijvingsgeluiden De BMW 3.serie is een bij. zonder geslaagde créatie die het in de nabije toekomst zonder twij fel goed gaat doen. De auto heeft een fraai uiterlijk, prettige rij- eigenschappen en een belangrijk ruimer interieur. Kleine kritiek- puntjes zijn de niet fluisterstille motor en het windgeruis langs de voorrruitstijlen. worden 250 kandidaten getest op hun autokennis, rijvaardigheid, intelligentie en het functioneren in een groep. Iedere selectiedag worden 25 mensen uitgekozen die in het laatste weekend van janua ri de tweedaagse nationale voor selectie zullen meemaken, even eens in de Beekse Bergen. Uit de ze 100 mensen zullen dan nog 20 personen overblijven die net als vorig jaar in Spanje aan de tand zullen worden gevoeld tijdens een mini-Trophy. Daaruit komen uit eindelijk 4 kandidaten naar vo ren, waaruit tijdens de internatio nale selecties in Parijs het defini- In mei gaat de Camel Trophy 1991 van start. Dit jaar is een route uit gezet in de Afrikaanse landen Tanzania en Burundi. Een groot aantal landenteams zullen tegen elkaar uitkomen. Aan de Neder landers de moeilijke taak de ver diende eerste plaats van 1990 te verdedigen. Alvorens het defini tieve team bekend zal zijn, wor den een aantal selectierondes ge houden. Maar hef st 1000 mensen zijn voor de eerste voorrondes op geroepen. Deze worden gehouden in de weekenden van 5 en 6 en 12 en 13 janauri op de Beekse Ber gen in Hilvarenbeek. Iedere dag achterlichtunits zijn niet overdre ven groot, waardoor een grote opening van de kofferklep moge lijk is geworden. Gelukkig gaat deze klep nu bijna tot aan de bumper open. Bovendien zorgt een speciale scharnierconstructie lelijk een BMW is, hebben de ervoor dat de klep heel ver open verpers er iets aparts van ge- gaat, wat makkelijk is bij het inla- ikt. Het front is zondermeer de den. De kofferinhoud is met 435 li- dubbele ron- ter normaal in deze klasse. Door de vierkante vormen echter is de ze ruimte bijzonder handig in te richten. Helaas ontbreekt de mo gelijkheid van een neerklapbare achterbank. Nieuwe auto's vallen niet altijd di rect in de smaak. Bij BMW is dat heel anders. Ik heb nog niemand een wanklank over de vormge ving van de nieuwe telg horen roepen. De auto is echt helemaal nieuw. Ondanks het feit dat het duidelijk een BMW is, hebben de ontwt maakt. Het front is zc sterkste kant met de de koplampen achter glas en een grille die alleen door de twee 'nie ren' wordt gevormd. Onder het nummerbord zitten nog extra in- laatopeningen voor de koellucht. Tegen meerprijs kunnen mistlam pen worden gemonteerd. 4 cylinder motor met injectie en geregelde driewegkatalysator en een vermogen van 113 pk. Dit maximale vermogen wordt bij 5500 tr/min bereikt, terwijl het koppel van 162 Nm bij 4250 tr/min beschikbaar is. Eventueel is de 318i al geschikt voor loodvrije male benzine, maar die is vri nergens te koop. Eurosuper is zo doende een echte traktatie. De 318i is een vlotte auto met een top van 198 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 11,3 seconden. De wegligging is dik in orde. Vanaf de 318i is de achteras, die afkom stig is van de sportieve Zl, voor zien van een stabilisator. Verder heeft BMW een perfecte gewichts verdeling weten te bereiken van 50% op de vooras en de andere helft op de achteras. De 318i rijdt hierdoor bijzonder neutraal. Een bocht kan snel genomen worden, zonder dat de auto de nieging vertoont te willen uitbreken. De 3- serie is relatief stug afgeveerd, maar is over het geheel comforta bel te noemen. De stuurbekrachti ging is bij deze 1145 kg wegende 318i een welkome voorziening. De motor is over het hele toerenberiek niet fluisterstil, daar moeten we immers een 6-pitter voor hebben. De uitstekend gestroomlijnde car rosserie, met een Cw-waarde van 0,30, zorgt voor windgeruis aan de Merk en type: BMW 318i Aantal cylinders: 4 in lijn Cylinderinhoud: 1796 cc Boring x slag: 81 x 84 mm Vermogen: 113 pk bij 5500 tr/min Koppel: 162 Nm bij 4250 tr/min Afmetingen: lengte 4,43 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1145 kg Prestaties: topsnelheid 198 km/u acceleratie 0-100 in 11,3 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100 km bij 120 km/u 7,8 liter/100 km stad 10,6 liter/100 km Prijs: f.49.900,= Het brandstofverbruik van de 1.8 liter 4-pitter is heel sterk afhanke lijk van het rijgedrag. Worden veel snelwegkilometers met nor male snelheden afgelegd dan is de auto zeer vriendelijk voor de beurs met een gemiddelde van 1 op 11. Als er echter uitsluitend stadsritten worden gereden, waarbij iedere keer vlot wordt op getrokken, reken dan maar op 1 op 8. Dat de nieuwe 3-serie duurder uit zou vallen dan zijn voorganger was te verwachten. De 318i kost ruim vijfduizend gulden meer. Hij wordt nu aangeboden voor f.49.900,=. In ons geval was de auto nog voorzien van een radio- inbouwset, antenne in de achter ruit, metaallok en mistlampen in de voorbumper. In totaal komt de auto dan op f.53.637, De serie begint met de 316i die vanaf maart leverbaar zal zijn voor f.44.900,=. Het topmodel is voorlo pig de 325i met een 192 pk sterke 6 Mazda-dealer Oppermans heeft een speciale folder uitgegeven met een aantal aantrekkelijke winteraanbiedingen. Zo wordt een Blaupunkt radio/CD-speler aangeboden voor 1.1.217,= in clusief diefstalslede en inbouw. Typische winteraccessoires zo als mistlampen, verstralers en sneeuwkettingen zijn voor ieder type Mazda leverbaar tegen gunstige prijzen. Vanaf modellen- jaar 1985 is de mistlamp-/verstralerset in de grille in te bouwen. Oppermans biedt verder een sportief en warm winterjack, ver schillende originele Mazda-accu's, uitlaten, banden, ruite- sproeier-antivries en ruitewisserbladen. Iedereen die een keuze maakt uit deze speciale winteraanbiedingen kan uit de ge noemde folder een bon invullen. Hiermee maakt u kans op een tevree-diner cheque, inwisselbaar bij een groot aantal sfeervol le restaurants in Nederland voor een vriendelijke korting op een romantisch diner. De actie geldt tot 1 februari 1991. Het profiel doet misschien nog het meeste denken aan. de 5- en 7-se- rie. De achtersteven loopt behoor lijk hoog op, terwijl de neus niet overdreven laag is. De 318i heeft nette grijze bumpers met een zwarte stootstrip, een keurige flankbeschermstrip en in het plaatwerk geïntegreerde skirts. De auto is verder voorzien van stalen wielen met 185/65 R 15 banden. De wieldoppen ogen goed en lijken zelfs sterk op licht metalen wielen. De achterkant is wellicht de minst kenmerkende kant van de nieuwe 3-serie. De Ook het interieur van de 3-serie is volledig nieuw. Natuurlijk is het dashboard weer naar de bestuur der toe gebogen. Zelfs de in de console opgenomen ventilatie opening is volledig voor de man of vrouw achter het rad bedoeld. De bijrijder heeft twee eigen af zonderlijk te regelen roosters. Het compacte instrumentarium omvat een snelheidsmeter, brandstofme- ter, temperatuurmeter en een toe- renteller. In deze laatste zit ook een verbruiksmeter opgenomen. Links van het stuur zijn de bedie ningsknoppen voor verlichting in heeft standaard elektrisch bedien de buitenspiegels. Het bedie ningsknopje hiervoor is in het por- tierpaneel opgenomen. De mid denconsole biedt verder ruimte aan een eventuele radio, de drie bedieningsknoppen voor de ver warming en ventilatie en een ana loog klokje. Opbergruimtes zijn er in de portieren, in de console en in het dashboardkastje. Vooral dit afsluitbare kastje is ruim uitgeval len. V De stoelen van de nieuwe 3-serie zijn van het betere soort. Wellicht zullen velen moeten wennen aan de behoorlijk harde zit, maar een maal gewend wil je niet anders. De verstelhendels zijn overzichte lijk aan de buitenste zijkant van de stoelen aangebracht. De voor ste is voor de verstelling in lengte richting, de achterste voor de rugleuning en de middelste voor de hoogte. De bijrijdersstoel mist echter die hoogte-instelling. De stoelen bieden een comfortabele, sportieve zit. De achterwand van de stoelen zijn van een harde plastic-soort. Bij langere voorpas- sagiers zullen mensen achterin hier met hun knieen hinder van ondervinden. Verder hebben ach- terpassagiers totaal geen klach ten. De voorgel plaats aan twe veel meer beenruimt Plastic Windgeruis clusief mistlampen geplaatst. Aan de stuurkolom worden de gebrui kelijke functies bediend, terwijl de knoppen voor de claxon fraai in het stuurwiel zijn weggewerkt. in het vorige model en dat is wat het interieur betreft de belangrijk ste verbetering. Veiligheidsvoor zieningen uit de 5-serie zijn ook bij de 3-reeks terug te vinden. Neem bijvoorbeeld de veiligheidsgor dels achterin, die naar de portie ren toe sluiten. Ook is de auto voorzien van zogenaamde crash- boxen die de schade bij een aan rijding beperken. De ruitewissers van de BMW ken nen een leuk snufje. De normale wisstand schakelt bij stilstaan (bij een stoplicht bijvoorbeeld) auto matisch over naar de interval. Bij wegrijden treedt hij dan weer con-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 20