iw
E
I
I
E
Zakelijk argument
i
AUTOTEST
uatam B
Eerste selecties Camel Trophy
weer vanuit Beekse Bergen
bij Renova in de showroom
u
De nieuwe BMW 3-serie in première
Winteraanbiedingen bij
Oppermans
O
Autobedrijf ReilOVa b.v.
DE TILBUF
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 3 januari 1991 - pagina 2
Merk/
Scharnierconstructie
Vriendelijk
Technische gegevens
Magaz
van 10.
Rena
Rena
Rena
Rena
bovenkc
Verder i
Banden-
zijn nauwelijks hoorbaar.
I
Goi
Renau
Renau
Renau
Renau
Renau
Renau
Renau
Renau
Renau
Renau
Renau
Renai
Renau
Toyot
Opell
Peuge
Ford I
Fordl
Fiat F
Fiatl
Fiat l
Fiat F
Verko
en on
Saab.
BMW 3181
E
evormde bank biedt
ree personen, die
•uimte hebben dan
Seat
Seat
Seal
SeatM
SeatM
SeatM
Seat F
Honda
Renau
Fiat Pa
Citroei
Skoda
Nissan
Mazda
Honda
Citroëi
Seal
Seal
Seal
Seal
Seal
Saai
Saai
Men
Dait
Fort
Suz
I Saab
I Saab
I Saab
Saab
E
Merce<
Merce,
ije nor-
s vrijwel
>er is zo-
Spoordijk 72-74, 5018 GH Tilburg, tel. 013-422133
tieve team wordt gekozen.
Tijdens de eerste selectiedag
men de provincies Noord-Hol
Overijssel en Flevoland Oost
de beurt. Op zondag 6 januar
gen Zuid-Holland, Zeeland er
voland
het op
Gelder
en op zot
Noord-Bi
ningen en 1
moeten bei
tierende is voor het publiek c
toegankelijk. Het is een aard
spektakel, wat mits het weer
is, een leuk dagje uit betekei
"“male folder uitgegeven
Lxuuïiedingen. Zo wordt
ïboden voor 11 .n
Sinds de introductie van de eerste 3-serie van BMW
eind 1975, mag het merk als geheel zich in een grote
populariteit verheugen. De BMW-rijder is over het alge
meen een sportief ingestelde automobilist, die hoge
eisen stelt aan prestaties, wegligging, maar ook com
fort. De 3-serie heeft al deze goede BMW- eigenschap
pen altijd in ruime mate geboden, maar was wat ruimte
betreft meer een 2+2 dan een vierzitter. In 1982 ver
scheen een sterk gemoderniseerde tweede generatie
die het succes alleen maar vergrootte. Ondanks het
constant moderniseren van de bestaande 3-serie, was
het groeiende BMW-publiek rijp voor een echte nieuwe
'drie', die op de valreep van 1990 werd voorgesteld. We
reden met de 318i.
zaterdag de deelneme
jrland, Utrecht en Limbi
zondag de provincies
Brabant, Friesland, Gi
Drenthe die zich zu
jwijzen. De eerste st
s voor het publiek gi
rant van de voorruitstijlen. cylinder 24-kleppenmotor voor
is de 318i rustig te noemen. 175 550
n- en aandrijvingsgeluiden De BMW 3.serie is een bij.
zonder geslaagde créatie die het
in de nabije toekomst zonder twij
fel goed gaat doen. De auto heeft
een fraai uiterlijk, prettige rij-
eigenschappen en een belangrijk
ruimer interieur. Kleine kritiek-
puntjes zijn de niet fluisterstille
motor en het windgeruis langs de
voorrruitstijlen.
worden 250 kandidaten getest op
hun autokennis, rijvaardigheid,
intelligentie en het functioneren in
een groep. Iedere selectiedag
worden 25 mensen uitgekozen die
in het laatste weekend van janua
ri de tweedaagse nationale voor
selectie zullen meemaken, even
eens in de Beekse Bergen. Uit de
ze 100 mensen zullen dan nog 20
personen overblijven die net als
vorig jaar in Spanje aan de tand
zullen worden gevoeld tijdens een
mini-Trophy. Daaruit komen uit
eindelijk 4 kandidaten naar vo
ren, waaruit tijdens de internatio
nale selecties in Parijs het defini-
In mei gaat de Camel Trophy 1991
van start. Dit jaar is een route uit
gezet in de Afrikaanse landen
Tanzania en Burundi. Een groot
aantal landenteams zullen tegen
elkaar uitkomen. Aan de Neder
landers de moeilijke taak de ver
diende eerste plaats van 1990 te
verdedigen. Alvorens het defini
tieve team bekend zal zijn, wor
den een aantal selectierondes ge
houden. Maar hef st 1000 mensen
zijn voor de eerste voorrondes op
geroepen. Deze worden gehouden
in de weekenden van 5 en 6 en 12
en 13 janauri op de Beekse Ber
gen in Hilvarenbeek. Iedere dag
achterlichtunits zijn niet overdre
ven groot, waardoor een grote
opening van de kofferklep moge
lijk is geworden. Gelukkig gaat
deze klep nu bijna tot aan de
bumper open. Bovendien zorgt
een speciale scharnierconstructie
lelijk een BMW is, hebben de ervoor dat de klep heel ver open
verpers er iets aparts van ge- gaat, wat makkelijk is bij het inla-
ikt. Het front is zondermeer de den. De kofferinhoud is met 435 li-
dubbele ron- ter normaal in deze klasse. Door
de vierkante vormen echter is de
ze ruimte bijzonder handig in te
richten. Helaas ontbreekt de mo
gelijkheid van een neerklapbare
achterbank.
Nieuwe auto's vallen niet altijd di
rect in de smaak. Bij BMW is dat
heel anders. Ik heb nog niemand
een wanklank over de vormge
ving van de nieuwe telg horen
roepen. De auto is echt helemaal
nieuw. Ondanks het feit dat het
duidelijk een BMW is, hebben de
ontwt
maakt. Het front is zc
sterkste kant met de
de koplampen achter glas en een
grille die alleen door de twee 'nie
ren' wordt gevormd. Onder het
nummerbord zitten nog extra in-
laatopeningen voor de koellucht.
Tegen meerprijs kunnen mistlam
pen worden gemonteerd.
4 cylinder motor met injectie en
geregelde driewegkatalysator en
een vermogen van 113 pk. Dit
maximale vermogen wordt bij
5500 tr/min bereikt, terwijl het
koppel van 162 Nm bij 4250 tr/min
beschikbaar is. Eventueel is de
318i al geschikt voor loodvrije
male benzine, maar die is vri
nergens te koop. Eurosuper is zo
doende een echte traktatie. De
318i is een vlotte auto met een top
van 198 km/u en een acceleratie
van 0 tot 100 in 11,3 seconden. De
wegligging is dik in orde. Vanaf
de 318i is de achteras, die afkom
stig is van de sportieve Zl, voor
zien van een stabilisator. Verder
heeft BMW een perfecte gewichts
verdeling weten te bereiken van
50% op de vooras en de andere
helft op de achteras. De 318i rijdt
hierdoor bijzonder neutraal. Een
bocht kan snel genomen worden,
zonder dat de auto de nieging
vertoont te willen uitbreken. De 3-
serie is relatief stug afgeveerd,
maar is over het geheel comforta
bel te noemen. De stuurbekrachti
ging is bij deze 1145 kg wegende
318i een welkome voorziening. De
motor is over het hele toerenberiek
niet fluisterstil, daar moeten we
immers een 6-pitter voor hebben.
De uitstekend gestroomlijnde car
rosserie, met een Cw-waarde van
0,30, zorgt voor windgeruis aan de
Merk en type: BMW 318i
Aantal cylinders: 4 in lijn
Cylinderinhoud: 1796 cc
Boring x slag: 81 x 84 mm
Vermogen: 113 pk bij 5500 tr/min
Koppel: 162 Nm bij 4250 tr/min
Afmetingen: lengte 4,43 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1145 kg
Prestaties: topsnelheid 198 km/u
acceleratie 0-100 in 11,3 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,4 liter/100
km
bij 120 km/u 7,8 liter/100 km
stad 10,6 liter/100 km
Prijs: f.49.900,=
Het brandstofverbruik van de 1.8
liter 4-pitter is heel sterk afhanke
lijk van het rijgedrag. Worden
veel snelwegkilometers met nor
male snelheden afgelegd dan is
de auto zeer vriendelijk voor de
beurs met een gemiddelde van 1
op 11. Als er echter uitsluitend
stadsritten worden gereden,
waarbij iedere keer vlot wordt op
getrokken, reken dan maar op 1
op 8.
Dat de nieuwe 3-serie duurder uit
zou vallen dan zijn voorganger
was te verwachten. De 318i kost
ruim vijfduizend gulden meer. Hij
wordt nu aangeboden voor
f.49.900,=. In ons geval was de
auto nog voorzien van een radio-
inbouwset, antenne in de achter
ruit, metaallok en mistlampen in
de voorbumper. In totaal komt de
auto dan op f.53.637, De serie
begint met de 316i die vanaf
maart leverbaar zal zijn voor
f.44.900,=. Het topmodel is voorlo
pig de 325i met een 192 pk sterke 6
Mazda-dealer Oppermans heeft een speciale folder uitgegeven
met een aantal aantrekkelijke winteraanbiedingen. Zo wordt
een Blaupunkt radio/CD-speler aangeboden voor 1.1.217,= in
clusief diefstalslede en inbouw. Typische winteraccessoires zo
als mistlampen, verstralers en sneeuwkettingen zijn voor ieder
type Mazda leverbaar tegen gunstige prijzen. Vanaf modellen-
jaar 1985 is de mistlamp-/verstralerset in de grille in te bouwen.
Oppermans biedt verder een sportief en warm winterjack, ver
schillende originele Mazda-accu's, uitlaten, banden, ruite-
sproeier-antivries en ruitewisserbladen. Iedereen die een keuze
maakt uit deze speciale winteraanbiedingen kan uit de ge
noemde folder een bon invullen. Hiermee maakt u kans op een
tevree-diner cheque, inwisselbaar bij een groot aantal sfeervol
le restaurants in Nederland voor een vriendelijke korting op een
romantisch diner. De actie geldt tot 1 februari 1991.
Het profiel doet misschien nog het
meeste denken aan. de 5- en 7-se-
rie. De achtersteven loopt behoor
lijk hoog op, terwijl de neus niet
overdreven laag is. De 318i heeft
nette grijze bumpers met een
zwarte stootstrip, een keurige
flankbeschermstrip en in het
plaatwerk geïntegreerde skirts.
De auto is verder voorzien van
stalen wielen met 185/65 R 15
banden. De wieldoppen ogen
goed en lijken zelfs sterk op licht
metalen wielen. De achterkant is
wellicht de minst kenmerkende
kant van de nieuwe 3-serie. De
Ook het interieur van de 3-serie is
volledig nieuw. Natuurlijk is het
dashboard weer naar de bestuur
der toe gebogen. Zelfs de in de
console opgenomen ventilatie
opening is volledig voor de man
of vrouw achter het rad bedoeld.
De bijrijder heeft twee eigen af
zonderlijk te regelen roosters. Het
compacte instrumentarium omvat
een snelheidsmeter, brandstofme-
ter, temperatuurmeter en een toe-
renteller. In deze laatste zit ook
een verbruiksmeter opgenomen.
Links van het stuur zijn de bedie
ningsknoppen voor verlichting in
heeft standaard elektrisch bedien
de buitenspiegels. Het bedie
ningsknopje hiervoor is in het por-
tierpaneel opgenomen. De mid
denconsole biedt verder ruimte
aan een eventuele radio, de drie
bedieningsknoppen voor de ver
warming en ventilatie en een ana
loog klokje. Opbergruimtes zijn er
in de portieren, in de console en in
het dashboardkastje. Vooral dit
afsluitbare kastje is ruim uitgeval
len. V
De stoelen van de nieuwe 3-serie
zijn van het betere soort. Wellicht
zullen velen moeten wennen aan
de behoorlijk harde zit, maar een
maal gewend wil je niet anders.
De verstelhendels zijn overzichte
lijk aan de buitenste zijkant van
de stoelen aangebracht. De voor
ste is voor de verstelling in lengte
richting, de achterste voor de
rugleuning en de middelste voor
de hoogte. De bijrijdersstoel mist
echter die hoogte-instelling. De
stoelen bieden een comfortabele,
sportieve zit. De achterwand van
de stoelen zijn van een harde
plastic-soort. Bij langere voorpas-
sagiers zullen mensen achterin
hier met hun knieen hinder van
ondervinden. Verder hebben ach-
terpassagiers totaal geen klach
ten. De voorgel
plaats aan twe
veel meer beenruimt
Plastic
Windgeruis
clusief mistlampen geplaatst. Aan
de stuurkolom worden de gebrui
kelijke functies bediend, terwijl de
knoppen voor de claxon fraai in
het stuurwiel zijn weggewerkt.
in het vorige model en dat is wat
het interieur betreft de belangrijk
ste verbetering. Veiligheidsvoor
zieningen uit de 5-serie zijn ook bij
de 3-reeks terug te vinden. Neem
bijvoorbeeld de veiligheidsgor
dels achterin, die naar de portie
ren toe sluiten. Ook is de auto
voorzien van zogenaamde crash-
boxen die de schade bij een aan
rijding beperken.
De ruitewissers van de BMW ken
nen een leuk snufje. De normale
wisstand schakelt bij stilstaan (bij
een stoplicht bijvoorbeeld) auto
matisch over naar de interval. Bij
wegrijden treedt hij dan weer con-