JUBILERENDE
Ik
EMBLEEM VOOR
HYUNDAI
in de
HISTORISCH RACESPEKTAKEL NOG TOT EN MET
6 JANUARI
collectie komt uit het buitenland
en is nog nooit eerder in Neder
land te zien geweest. Op de bo
venverdieping heeft het Autotron
een selectie sportauto's uit de
eigen collectie tentoongesteld.
Het Historisch racespektakel is
t dagelijks geopend van 11.00 tot
17.00 uur.
Oplage94.025 ex.
over
iard
o.a.
Bijlage van: De TilburgseKoerier
"Sunny New Year"
Zeg het
met kleur
Deze week
in de
Automaat
Nieuwe Citroen
heetZX
Volkswagen
neemt Skoda
belse
oéve
ri 1991 - pagina 18
Donderdag 3 januari 1991
'oko/boetiek
32 CB TILBURG
Stuurversnelling
Lees verder op blz. 5
Seat als
Tony Vos
lot,
c.
44
pag. 2
De AutoMaat
wenst al zijn lezers
een veilig 1991
terlijke vlees-, vis-
vegetarische
rechten.
Jaargang 3
Nummer 1
K GARAGE
^^DENISSEN BVi
ook i:
delijl
.d. Ven
laan 362
I. 422692
Autotest
BMW 318i
ischotsestraat 250
Iburg
AD Tilburg
15
BRIMON
'RESTAURANT
Burg. Jansenstraat 52-56
Tilburg -013-683911
3ESCENTRUM
Meer nieuws
van Renault
pag. 5
jrant
tapark 42
Tilburg
-430982
CU
Tijdens de Rai autotentoonstelling,
begin februari, zal de nieuwe
Lantra van Hyundai zijn wereld
première beleven. De auto zal als
middenklasser een plaats inne
men tussen de Excel en de Sona
ta. Het volledig nieuwe model
krijgt de eerste eigen motor van
Hyundai, een 1.6 liter 16-klepper.
Vanaf begin dit jaar echter dra
gen alle modellen van het merk
Een A la carte
restaurant
ineen
gemoedelijke
abantse omgeving
>or inlichtingen:
vr. W. van Breugel
’t Zwaantje 1,
Berkel-Enschot
Het concept van een vierdeurs
auto met een achterklep werd in
1961 al op de Renault 4 voorge
steld. Echter in het over het alge
meen behoudende segment van
de 16 was deze carrosserievorm
volledig nieuw. De vooruitstreven-
heid van de 16 werd meteen be
loond, daar de auto werd uitge
roepen tot 'Auto van het jaar'. De
jury bestond destijds uit tweeën
dertig journalisten.
en Triumph zijn dan ook met
meerdere modellen vertegen
woordigd. Heel apart is een Alfa
Rotneo wedstrijdwagen uit de ja-
ren dertig die tot voor kort nog te
zien was in het museum in Sarlat
in de Dordogne, waar een aantal
'slapende schoonheden' te be
wonderen was. Deze Alfa verkeert
helemaal in de staat waarin deze
enige jaren geleden gevonden
werd.
Natuurlijk hebben de HARC en
het Autotron gezorgd voor de no
dige videobeelden van races uit
het verleden. De tentoonstelling is
nog tot 6 januari geopend en is
voor liefhebbers zonder meer de
moeite waard. Een deel van de
Was Renault in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog
vooral bekend vanwege zijn grote modellen met 6 en
zelfs 8 cylindermotoren, na de nationalisering werd ge
kozen voor kleine auto's waarmee Frankrijk in korte tijd
mobiel kon worden gemaakt. Er bestonden wel ontwer
pen van grotere auto's, maar die bleven op de plank
liggen. De eerste grote Renault die moest concurreren
met de immens populaire Citroen Traction Avant werd
de Frégate, die in november 1950 werd gepresenteerd.
Toen dit model in 1960 verdween, zat Renault weer zon
der topmodel. De nieuwe topper moest een baanbre
kende auto worden. Eind 1964 werd de komst van de
grote Renault aangekondigd, en in maart 1965 waren
de eerste exemplaren van de Renault 16 op de Autosa
lon van Genève te zien, ruim 25 jaar geleden.
Een belangrijk aankoopargument
destijds vormde uiteraard de
enorme mogelijkheden die het in
terieur bood. In standaardopstel
ling had de bagageruimte een in
houd van 346 liter en konden er
vijf volwassen personen worden
vervoerd. Door de bank iets naar
voren te plaatsen groeide de
ruimte al tot 424 liter. De zitting
wegklappen en de rugleuning
Jacques Calvet, voorzitter van
de Raad van Bestuur van
Automobiles Citroen heeft de
naam bekend gemaakt van
de nieuwe middenklasser van
het merk, die in de loop van
1991 zal worden geïntrodu
ceerd. De internationale auto-
mobielpers maakte al enige
tijd melding van de komst van
een model tussen de AX en
BX in. Hierbij werden de na
men FX en ZX genoemd. Ci
troën heeft er voor gekozen
de nieuwe telg dezelfde
naam te geven als de auto's
waarmee dit jaar de Paris-
Dakar rally wordt verreden.
Op 21 januari zullen we tij
dens een fabrieksbezoek voor
het eerst kennis mogen ma
ken met de ZX, zodat meer in
formatie eind deze maand
volgt.
TY CENTRUM
JRS B.V.
JSS
Tilburg
013-36.30.09
nulders
Medewerkers en directie van
Garage Denissen wensen u
JÈ een zonnig en gezond 1991.
*5
aan het plafond ophangen lever
de 750 liter op, terwijl het verwij
deren van al deze onderdelen de
auto geschikt maakte voor maar
liefst 1200 liter aan bagage. Dit
gekoppeld aan de makkelijke toe
gang die door de achterklep werd
verkregen, maakte de zestien een
bijzonder gewilde auto.
De aluminium 4 cylinder motor
met een inhoud van 1470 cc werd
speciaal voor deze auto ontwik
keld. Net als bij de Renault 4 lag
de versnellingsbak voor het mo
torblok, een opstelling die het be
dienen met een vloerpook onmo
gelijk maakte. Bij de 16 werd dan
ook gekozen voor een zalig scha
kelende stuurversnelling. Wat ve
ring betreft werd ook naar de re
volutionaire R4 gekeken. De 16
kreeg zowel voor als achter torsie-
vering, uiteraard in verzwaarde
uitvoering. Doordat de dikke tor-
De Automaat is een uitgave van
De Tilburgse Koerier i.s.m.
D.A.T.O. en verschijnt in geheel
Tilburg, Goirle, Riel, Loon op
Zand, Udenhout, Berkel Enschc
Oisterwijk, Moergestel en
Hilvarenbeek
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-aldeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Vlak voor de kerstdagen startte in
het Autotron in Rosmalen het His
torisch racespektakel, een ten
toonstelling van exclusieve sport
en raceauto's opgezet in nauwe
samenwerking met de Historische
Auto Ren Club, de HARC. Deze
vereniging is de enige organisa
tor van races met historische
auto's in Nederland. Uit het leden
bestand in een selectie gemaakt
van zon 70 bijzondere racewa
gens, die overzichtelijk op de be-
ganegrond van het Autotron staan
opgesteld. Een rondgang langs al
dit moois, bewijst dat vooral Enge
land en Italië de grootste auto-
sporthistorie kennen. Merken als
Ferrari, Alfa Romeo, MG, Jaguar
De belangrijkste eigenschap
van lak op een carrosserie van
een auto is het beschermen
van het onderliggende me
taal. We weten immers alle
maal dat zonder een verflaag-
je het zo met onze auto is ge
daan. Toch heeft lak een zeer
belangrijke tweede functie.
Iedere auto is in meerdere
kleuren leverbaar, smaken
verschillen immers. Er kan
worden gekozen uit een gewo
ne kleur, metaallokken en bei
de met of zonder vernis. Bij
sommige auto's is de eerste
beschermfunctie voor een
groot deel verdwenen. Immers
kunststoldelen hebben deze
bescherming niet nodig, wat
ook geldt voor volledig ver
zinkt plaatwerk
Op het moment dat je een
oude auto gaat restaureren,
gaat een kleur een belangrijke
rol spelen. Er komt dan name
lijk ook de originaliteit om de
hoek kijken. Als het gaat om
een model van enkele tiental
len jaren oud is het vaak moei
lijk aan de originele kleumum-
mers te komen. Maar ook dan
ben je er nog niet. Fabrikanten
brengen een bestaande kleur
soms jaren later weer opnieuw
uit. In vergelijking met de eer
ste kleur zit er dan regelmatig
een tint verschil in. Gebruik je
zo'n tweede uitvoering nu voor
een oude auto, dan kan een
echte kenner wellicht dit ver
schil zien.
Andere autoliefhebbers, voor
al uit de sportieve hoek, geven
hun geliefde vierwieler graag
kleuren van exotische merken.
Er rijden nogal wat auto's
rond in Porsche of Ferrari
rood. Er zijn vele kleuren rood,
maar bij deze merken is de tint
zo specifiek dat ze duidelijk
herkenbaar zijn. En wat te
denken van Alfa rood en Alpi
ne blauw. Kleuren die een
soort handelsmerk geworden
zijn. Het wordt bij fabrikanten
steeds meer de mode om op
een topmodel een speciale
kleur te introduceren die niet
op andere types verkrijgbaar
is. Citroën XM V6.24, Honda
Civic VTEC en Renault 1916V.
En dan is er tot slot nog de mo
detrend. Zo is geel bijvoor
beeld weer helemaal terug
van weggeweest. Met een
kleur druk je als autobezitter
iets uit: sportief, gedistingeerd,
klassiek, en is lak dus veel
meer dan een beschermlaagje
alleen...
Op de agenda van het Autotron
staan deze winter nog meer eve
nementen zoals de Internationale
Oldtimerbeurs voor motorfietsen
op 12 en 13 januari, het stoomfesti-
val (3 maart), de Internationale
Voorjaars Oldtimerbeurs voor
auto's (16 en 17 maart) en op 23/
24 maart de Cabrio Show.
een nieuwe embleem. Eigenlijk
had het Koreaanse merk tot nog
toe geen beeldmerk. Het is een
stylistische letter "H" geworden
gevat in een ovaal. Uiteraard
prijkt dit nieuwe logo vol trots op
de fraaie neus van de nieuwe
Lantra. Volgende week volgen
meer details over het nieuws van
Hyundai in 1991.
Volkswagen krijgt een belang
in Skoda dat in de loop van
dit jaar tot 31% zal worden uit
gebreid, om geleidelijk tot
een meerderheidsbelang van
70% in 1995 uit te groeien. De
Tsjechische regering heeft
hiertoe besloten. Behalve
Volkswagen hadden ook Re
nault en Volvo belangstelling
voor Skoda.
De overeenkomst omvat een
omvangrijk investeringspro
gramma van 9,5 miljard DM
tot het jaar 2000 voor de bouw
van een nieuwe autofabriek
en een nieuwe fabriek voor
motoren en versnellingsbak
ken in Tsjechoslowakije. Hier
mee wil VW de productieca
paciteit van Skoda in 1997
verdubbelen tot 400.000 wa
gens per jaar om zo te kun
nen voldoen aan het te ver
wachten marktpotentieel van
circa 3 miljoen auto's in Oost-
Europa.
Het afgelopen jaar vervaar
digde Skoda 183.000 auto's,
waarvan er zo'n 50.000 voor
West-Europa waren bestemd.
De te bouwen motorenfabriek
krijgt een productiecapaciteit
van 500.000 stuks in 1995 en
gaat deel uitmaken van het
internationale verkoopnet
werk van VW. Skoda zal een
volledig zelfstandige onder
neming blijven en naast
Volkswagen, Audi en
vierde merk binnen het con
cern gepositioneerd worden.
De bestaande dealerorgani-
satie van Skoda zal voorts
verder uitgebreid worden en
is het de bedoeling gelei-
ijk te starten met de export
van Skoda naar landen bui
ten Europa. De samenwer
king met Skoda geeft VW een
sterke uitgangspositie in
Oost-Europa. Onlangs startte
het concern een investerings
programma van 5 miljard DM
in Oost-Duitsland, dat onder
andere de bouw van een
autofabriek met een jaarca-
paciteit van 250.000 eenheden
nabij Zwickau omvat, alsme
de de modernisering van een
motorenfabriek in Chemnitz.