JUBILERENDE Ik EMBLEEM VOOR HYUNDAI in de HISTORISCH RACESPEKTAKEL NOG TOT EN MET 6 JANUARI collectie komt uit het buitenland en is nog nooit eerder in Neder land te zien geweest. Op de bo venverdieping heeft het Autotron een selectie sportauto's uit de eigen collectie tentoongesteld. Het Historisch racespektakel is t dagelijks geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Oplage94.025 ex. over iard o.a. Bijlage van: De TilburgseKoerier "Sunny New Year" Zeg het met kleur Deze week in de Automaat Nieuwe Citroen heetZX Volkswagen neemt Skoda belse oéve ri 1991 - pagina 18 Donderdag 3 januari 1991 'oko/boetiek 32 CB TILBURG Stuurversnelling Lees verder op blz. 5 Seat als Tony Vos lot, c. 44 pag. 2 De AutoMaat wenst al zijn lezers een veilig 1991 terlijke vlees-, vis- vegetarische rechten. Jaargang 3 Nummer 1 K GARAGE ^^DENISSEN BVi ook i: delijl .d. Ven laan 362 I. 422692 Autotest BMW 318i ischotsestraat 250 Iburg AD Tilburg 15 BRIMON 'RESTAURANT Burg. Jansenstraat 52-56 Tilburg -013-683911 3ESCENTRUM Meer nieuws van Renault pag. 5 jrant tapark 42 Tilburg -430982 CU Tijdens de Rai autotentoonstelling, begin februari, zal de nieuwe Lantra van Hyundai zijn wereld première beleven. De auto zal als middenklasser een plaats inne men tussen de Excel en de Sona ta. Het volledig nieuwe model krijgt de eerste eigen motor van Hyundai, een 1.6 liter 16-klepper. Vanaf begin dit jaar echter dra gen alle modellen van het merk Een A la carte restaurant ineen gemoedelijke abantse omgeving >or inlichtingen: vr. W. van Breugel ’t Zwaantje 1, Berkel-Enschot Het concept van een vierdeurs auto met een achterklep werd in 1961 al op de Renault 4 voorge steld. Echter in het over het alge meen behoudende segment van de 16 was deze carrosserievorm volledig nieuw. De vooruitstreven- heid van de 16 werd meteen be loond, daar de auto werd uitge roepen tot 'Auto van het jaar'. De jury bestond destijds uit tweeën dertig journalisten. en Triumph zijn dan ook met meerdere modellen vertegen woordigd. Heel apart is een Alfa Rotneo wedstrijdwagen uit de ja- ren dertig die tot voor kort nog te zien was in het museum in Sarlat in de Dordogne, waar een aantal 'slapende schoonheden' te be wonderen was. Deze Alfa verkeert helemaal in de staat waarin deze enige jaren geleden gevonden werd. Natuurlijk hebben de HARC en het Autotron gezorgd voor de no dige videobeelden van races uit het verleden. De tentoonstelling is nog tot 6 januari geopend en is voor liefhebbers zonder meer de moeite waard. Een deel van de Was Renault in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog vooral bekend vanwege zijn grote modellen met 6 en zelfs 8 cylindermotoren, na de nationalisering werd ge kozen voor kleine auto's waarmee Frankrijk in korte tijd mobiel kon worden gemaakt. Er bestonden wel ontwer pen van grotere auto's, maar die bleven op de plank liggen. De eerste grote Renault die moest concurreren met de immens populaire Citroen Traction Avant werd de Frégate, die in november 1950 werd gepresenteerd. Toen dit model in 1960 verdween, zat Renault weer zon der topmodel. De nieuwe topper moest een baanbre kende auto worden. Eind 1964 werd de komst van de grote Renault aangekondigd, en in maart 1965 waren de eerste exemplaren van de Renault 16 op de Autosa lon van Genève te zien, ruim 25 jaar geleden. Een belangrijk aankoopargument destijds vormde uiteraard de enorme mogelijkheden die het in terieur bood. In standaardopstel ling had de bagageruimte een in houd van 346 liter en konden er vijf volwassen personen worden vervoerd. Door de bank iets naar voren te plaatsen groeide de ruimte al tot 424 liter. De zitting wegklappen en de rugleuning Jacques Calvet, voorzitter van de Raad van Bestuur van Automobiles Citroen heeft de naam bekend gemaakt van de nieuwe middenklasser van het merk, die in de loop van 1991 zal worden geïntrodu ceerd. De internationale auto- mobielpers maakte al enige tijd melding van de komst van een model tussen de AX en BX in. Hierbij werden de na men FX en ZX genoemd. Ci troën heeft er voor gekozen de nieuwe telg dezelfde naam te geven als de auto's waarmee dit jaar de Paris- Dakar rally wordt verreden. Op 21 januari zullen we tij dens een fabrieksbezoek voor het eerst kennis mogen ma ken met de ZX, zodat meer in formatie eind deze maand volgt. TY CENTRUM JRS B.V. JSS Tilburg 013-36.30.09 nulders Medewerkers en directie van Garage Denissen wensen u JÈ een zonnig en gezond 1991. *5 aan het plafond ophangen lever de 750 liter op, terwijl het verwij deren van al deze onderdelen de auto geschikt maakte voor maar liefst 1200 liter aan bagage. Dit gekoppeld aan de makkelijke toe gang die door de achterklep werd verkregen, maakte de zestien een bijzonder gewilde auto. De aluminium 4 cylinder motor met een inhoud van 1470 cc werd speciaal voor deze auto ontwik keld. Net als bij de Renault 4 lag de versnellingsbak voor het mo torblok, een opstelling die het be dienen met een vloerpook onmo gelijk maakte. Bij de 16 werd dan ook gekozen voor een zalig scha kelende stuurversnelling. Wat ve ring betreft werd ook naar de re volutionaire R4 gekeken. De 16 kreeg zowel voor als achter torsie- vering, uiteraard in verzwaarde uitvoering. Doordat de dikke tor- De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goirle, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschc Oisterwijk, Moergestel en Hilvarenbeek Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-aldeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14, 5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Vlak voor de kerstdagen startte in het Autotron in Rosmalen het His torisch racespektakel, een ten toonstelling van exclusieve sport en raceauto's opgezet in nauwe samenwerking met de Historische Auto Ren Club, de HARC. Deze vereniging is de enige organisa tor van races met historische auto's in Nederland. Uit het leden bestand in een selectie gemaakt van zon 70 bijzondere racewa gens, die overzichtelijk op de be- ganegrond van het Autotron staan opgesteld. Een rondgang langs al dit moois, bewijst dat vooral Enge land en Italië de grootste auto- sporthistorie kennen. Merken als Ferrari, Alfa Romeo, MG, Jaguar De belangrijkste eigenschap van lak op een carrosserie van een auto is het beschermen van het onderliggende me taal. We weten immers alle maal dat zonder een verflaag- je het zo met onze auto is ge daan. Toch heeft lak een zeer belangrijke tweede functie. Iedere auto is in meerdere kleuren leverbaar, smaken verschillen immers. Er kan worden gekozen uit een gewo ne kleur, metaallokken en bei de met of zonder vernis. Bij sommige auto's is de eerste beschermfunctie voor een groot deel verdwenen. Immers kunststoldelen hebben deze bescherming niet nodig, wat ook geldt voor volledig ver zinkt plaatwerk Op het moment dat je een oude auto gaat restaureren, gaat een kleur een belangrijke rol spelen. Er komt dan name lijk ook de originaliteit om de hoek kijken. Als het gaat om een model van enkele tiental len jaren oud is het vaak moei lijk aan de originele kleumum- mers te komen. Maar ook dan ben je er nog niet. Fabrikanten brengen een bestaande kleur soms jaren later weer opnieuw uit. In vergelijking met de eer ste kleur zit er dan regelmatig een tint verschil in. Gebruik je zo'n tweede uitvoering nu voor een oude auto, dan kan een echte kenner wellicht dit ver schil zien. Andere autoliefhebbers, voor al uit de sportieve hoek, geven hun geliefde vierwieler graag kleuren van exotische merken. Er rijden nogal wat auto's rond in Porsche of Ferrari rood. Er zijn vele kleuren rood, maar bij deze merken is de tint zo specifiek dat ze duidelijk herkenbaar zijn. En wat te denken van Alfa rood en Alpi ne blauw. Kleuren die een soort handelsmerk geworden zijn. Het wordt bij fabrikanten steeds meer de mode om op een topmodel een speciale kleur te introduceren die niet op andere types verkrijgbaar is. Citroën XM V6.24, Honda Civic VTEC en Renault 1916V. En dan is er tot slot nog de mo detrend. Zo is geel bijvoor beeld weer helemaal terug van weggeweest. Met een kleur druk je als autobezitter iets uit: sportief, gedistingeerd, klassiek, en is lak dus veel meer dan een beschermlaagje alleen... Op de agenda van het Autotron staan deze winter nog meer eve nementen zoals de Internationale Oldtimerbeurs voor motorfietsen op 12 en 13 januari, het stoomfesti- val (3 maart), de Internationale Voorjaars Oldtimerbeurs voor auto's (16 en 17 maart) en op 23/ 24 maart de Cabrio Show. een nieuwe embleem. Eigenlijk had het Koreaanse merk tot nog toe geen beeldmerk. Het is een stylistische letter "H" geworden gevat in een ovaal. Uiteraard prijkt dit nieuwe logo vol trots op de fraaie neus van de nieuwe Lantra. Volgende week volgen meer details over het nieuws van Hyundai in 1991. Volkswagen krijgt een belang in Skoda dat in de loop van dit jaar tot 31% zal worden uit gebreid, om geleidelijk tot een meerderheidsbelang van 70% in 1995 uit te groeien. De Tsjechische regering heeft hiertoe besloten. Behalve Volkswagen hadden ook Re nault en Volvo belangstelling voor Skoda. De overeenkomst omvat een omvangrijk investeringspro gramma van 9,5 miljard DM tot het jaar 2000 voor de bouw van een nieuwe autofabriek en een nieuwe fabriek voor motoren en versnellingsbak ken in Tsjechoslowakije. Hier mee wil VW de productieca paciteit van Skoda in 1997 verdubbelen tot 400.000 wa gens per jaar om zo te kun nen voldoen aan het te ver wachten marktpotentieel van circa 3 miljoen auto's in Oost- Europa. Het afgelopen jaar vervaar digde Skoda 183.000 auto's, waarvan er zo'n 50.000 voor West-Europa waren bestemd. De te bouwen motorenfabriek krijgt een productiecapaciteit van 500.000 stuks in 1995 en gaat deel uitmaken van het internationale verkoopnet werk van VW. Skoda zal een volledig zelfstandige onder neming blijven en naast Volkswagen, Audi en vierde merk binnen het con cern gepositioneerd worden. De bestaande dealerorgani- satie van Skoda zal voorts verder uitgebreid worden en is het de bedoeling gelei- ijk te starten met de export van Skoda naar landen bui ten Europa. De samenwer king met Skoda geeft VW een sterke uitgangspositie in Oost-Europa. Onlangs startte het concern een investerings programma van 5 miljard DM in Oost-Duitsland, dat onder andere de bouw van een autofabriek met een jaarca- paciteit van 250.000 eenheden nabij Zwickau omvat, alsme de de modernisering van een motorenfabriek in Chemnitz.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1991 | | pagina 19