Eerbied en verering voor ikoon dat kracht uitstraalt end Morgen op Nederland 3 documentaire over Tilburg 10 jaar restauratie-atelier 'i(f> en DE ZEEUW ACTIE ZUINIG STOKEN KERSTMARKT^ Ontstaan vanuit schilderstraditie Byzantijnse rijk HNG 5 D! i r 9,- - Wï/ danhen u voor hetgestelde vertrouwen en wensen u 9,- GRANDIOZE VOORDEELCHEQUE-AKTIE bij Technisch Bureau Joosen D>WKoerier Oplage 93.750 ex. *- Perzische Tapijten 9j- GROTE fddj BELLAIR KH” Inleveren copy a 1 9j" w ■prettige kerstdagen en een voorspoedig 1990 SUPER VOORDEELCHEQUES VAN 25,- TOT 200,- Donderdag 20 december 1990 - pagina 3 >er 1990-pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER Foto: Geert van Loon ft n» ALEN. PLATEN ■AAT IN Tilburgs verleden en heden bij de NOS. (foto: Gemeentelijk Informatiecentrum) lectic i alle childer zijn zien in de OP atè- 299,- >orzien van ^TECHNISCH ^BUREAU ni< van 398,- Prijs is herhaling In de ikoon liggen fundamentele waarden diep verankerd verbaar >.Pi.41?’ pi.47?’ pi 71?’ >.Pi.99?’ 800 1000 1200 1400 1600 1800 2000 2200 2400 2600 2800 3000 3500 4000 4500 5000 5500 6000 242 302 363 423 484 544 605 665 725 786 846 907 1058 1209 1360 1511 1663 1814 jke om en door EERD, IG >9?5 14?’ >1?’ IK OP 3 PLEX flING ET >R ENERGIEBEDRIJVEN MIDDEN-WEST-BRABANT in samenwerking met Tabel voor de week van 10 december t/m 16 december 1990 Bijeen jaarverbruik 37 46 55 64 74 83 92 101 110 120 129 138 161 184 207 230 253 276 34e jaargang nr. 1689 ER en m decer Koerier -“-toekc KERSTBOOMVERSIERING KUNSTKERSTBOMEN KAARSEN SERVETTEN KRANSEN PLUCHE BEESTEN POTPOURRI NOSTALGISCHE ARTIKELEN ETC., ETC., ETC... Korvelseweg 259-261 Tilburg - Tel. 013/42.47.54 gegarandeerd goedkoper^^ hoort een en .streefverbruik sire week van: aruik fpoe- met eigeel van het ter be olie, ver- vaardoor zien de ge: oorzaak ak de BD10 van T89,- WAAR DE ZON NOOIT ONDER GAA T KOOPA VONDEN GEOPEND S Volgende week donderdag, op 8 27 december, zal De Tilburgse Koerier niet verschijnen. Ons J Iburgse NTIE WEDDEN rdt i» >v het gek i volledig ?n besef. e geschiede- gemaakt andere wij- ders, die en azijn, schilder" :hiedenis scherming behand, n gevolg, mengd met kobalt ahiedenis de prachtige kleur 1 voor- arente- iedenis en een totaal itreefverbruik sinds 21 oktober 1990 i getroffen door de eerbied mensen, die zich vaak in moeilijk 's getroost door de kracht die her De kleuren die Piet Spijkers gebruikt zijn heel bijzonder 10?5 12?’ im dik 19?’ Om de komende feestdagen extra feestelijk te maken krijgt u op talloze apparaten super-voordeel cheque’s. Dat is natuurlijk mooi meegenomen. Bezoek onze showroom voor verdere informatie. 20?’ 25?° 42?’ 54?’ 71?’ 78?’ Restauratie-atelier De Tiendschuur is 10 jaar geleden ontstaan uit een samenvoeging van deskundigheid uit het Gemeentearchief en het Nederlands Textielmuseum uit Tilburg op ini tiatief van de Gemeente Tilburg. De stuwende kracht binnen de politiek achter dit initiatief was indertijd Miet van Puijenbroek. Piet Spijkers schildert ikonen in alle gangbare stijlen. De Kretenzer stijl ge niet echter zijn voorkeur. Deze stijl gaat uit van ’’droge technieken” en kenmerkt zich vooral door de toepas sing van harde, heldere kleuren. De Byzantijns-Italiaanse stijl, waarbij ge bruik wordt gemaakt van ’’natte tech nieken”, kenmerkt zich bijvoorbeeld door zachtere kleuren. De kleuren die Piet Spijkers gebruikt zijn heel bijzon der. De ikoonschilder vertelt: ”Ik hoor wel vaker dat mijn kleurencombinaties niet zo voor de hand liggen. Dit heeft waarschijnlijk te maken nat ik kleuren blind ben. Dit betekent overigens niet ik geen kleuren kan zien. Ik neem sómmige kleuren echter op een iets an dere manier waar”. Vrijdagavond 21 december uur zendt de Nederland Stichting (NOS) via de zei land 3 een film over Tilbi gebeurtenis die uiteraard Tilburger mag missen. D< maakt in het kader van di Gezicht van Nederland” draad in de film vormt de van onze stad in relatie to Daarbij wordt onder and wikkeling geschetst van oorspronkelijke wolstad to een stad met een veelzijdig heid en cultuur. De film door Uniepers in samem de NOS. De gemeente Til 55.000,- bij m de kosten «orm de tekening gezet. Op een speciale ma- Toof nier wordt daarna bladgoud aange- ügte bracht. Daarna wordt begonnen met sffen, het schilderen. Daarbij wordt gebruik .11 van natuurlijke kleurstofp^- die gemengd worden irijn. Na het voltooien v derij wordt de afbeelding rming behandeld met lijnol o_Itaccetraat, wa de prachtige kleur ontstaat. Het werkelijke streefverbruik wordt bepaald aan de hand van de gemiddelde etmaahem- peratuur en enkele andere gegevens. Volgende week zal de Koerier niet ver schijnen. In het nummer van 3 januari a.s. publi ceren wij daarom 2 staatjes. Ikonen behoren tot de geestelijke rijk dom der orthodoxie. In de ikoon Ég gen fundamentele waarden diep veran kerd. Ikoonschilder Piet Spijkers ver telt: ’’Ikonen brengen een evangelische boodschap aan de mensen van deze tijd, die - van welke gezindten dan ook- deze steeds meer gaan waarderen. Als ikonofiel en ikoonschilder wil ik meewerken aan het uitdragen hiervan. Van een ikoonschilder wordt een an- dere vaardigheid gevraagd, dan die dat welke nodig zou zijn voor algemeen menselijke voorstellingen. Wat wester se mensen de indruk geeft van gebrek aan individualiteit, maakt mede de eigen aard en grootheid uit van de ikoon. De ikoonschilder is ook nimmer vervreemd van de liturgische traditie”. van de mensen uit. Het is de log, moord, ruzies, echtscheidin- vertrouwen en geloof. Vertrouw I het beter zijn”. De voorpagina van deze Tilburgse Koerier wordt gesierd door een afbeelding van de Tilburgse ikoonschilder Piet Spijkers. Alle reden daarom om eens wat dieper in te gaan op de ikoon, zijn geschiedenis en betekenis en de wijze waarop de ikoon tot stand komt. De ikoon is immers meer dan de oppervlakkige afbeelding die het in een eerste oogopslag lijkt te zijn. De ikoon en de bedoeling ervan moeten ge plaatst worden tegen de achtergrond van het Byzantijnse rijk en het oosterse, or thodoxe christendom. Op zwerftocht door het christelijke oosten wordt men voor en verering van ikonen door gelovige m standigheden bevinden. Zij worden dikwijls de ikoon tegenstraalt. I Bij het ikoonschilderen wordt in vor~ I en kleur de traditie van het weergegeven. Om een ikoon vol kunnen begrijpen moet men dat orthodoxe christenen de g nis in het algemeen op een andere wij ze waarderen dan gelovigen in de wes terse wereld. Westerlingen zien de geschiedenis meer in termen van oorzaak en Geschiedenis en ook de gescUv^uo van Christus is verleden tijd en voor bij. De orthodoxe christenen daarente gen zien en beleven de geschiedenis meer als iets dat niet voorbij is, maar voortleeft in zijn beeld, de ikoon. ikoonschilderen. Voorzover zijn door gaans spaarzame vrije tijd het toelaat, houdt de Tilburger zich verder nog be zig met de jacht, zijn andere hobby. htien Over de grenzen Piet Spijkers wil zich in de toekomst büjven toeleggen op het schilderen van ikonen. Thuis en eventueel in het bui tenland. De Tilburger heeft de afgelo pen tien jaar namelijk kennisgemaakt met veel collega-schilders over de grenzen. Hoewel naar de mening van Piet Spijkers in de wereld van de Til- Naar aanleiding van de d zal ook een boekje over schijnen in een oplage van plaren. Het is de bedoelin meente het boekwerk voor verspreiden onder relaties. burgse amateurschilderkunst 1 ikoonschilderen nog een ondergesch ven kindje is, wil hij de ikoonschilder- kunst blijven uitdragen. Zo zal hij on- r betrokken zijn bij een exposi- ie op Palmzondag van het vol- jaar wordt georganiseerd door ilburgs Byzantijns Koor. Piet -f: ”Wie meer wil weten over de is van ikonen en de ikoonschil- nst kan altijd kontakt met mij len”. J. kantoor is gesloten van 21 tj en met 30 december. Op december a.s. is De Tilburg j Koerier wel bereikbaar. Wij ft ft verzoeken u vriendelijk maar S 2 dringend om uw copy of ad- 1 vertentie voor onze uitgave a van 3 januari 1991 in te leve- 2 tf ren vóór maandag 31 decem- 5 ber om 16.00 uur 's middags. 5 a De directie en medewerkers g o van De Tilburgse Koerier 4 4 wensen u prettige feestdagen ft Piet Spijkers aan het werk in zijn atelier. Innerlijke rust l2U De heer Spijkers is gehuwd en vader gaans spaarzame vrije tijd nvt van drie kinderen. In het leven van al- houdt de Tilburger zich verder i ledag is hij de gedreven directeur van zig met de jacht, zijn andere hot de bloeiende onderneming ”De Harm- se Smid”. Ikoonschilderen is sinds jaar dé grote passie van Piet Spijkers. De drukke, temperamentvolle Spijkers vindt tijdens het schilderen van zijn ikonen innerlijke rust. Hij bezoekt her haaldelijk ikoon-tentoonstellingen in binnen- en buitenland. Daarnaast houdt hij zich op de hoogte van de lite ratuur op het gebied van ikonen en het Op koopavond Beneluxlaan 615042, WK TILBURG geopend Tel. 013/670537 - Technische Dienst tel. 674558 “itleend aan het In de voorbije 10’jaar heeft De Tiendschuur is gestart, een on- zich weten te ontwikkelen tot een, op com- „..„eve. merciële basis werkend, restauratie-atelier iedoeld als scholingsproject met een goede en landelijk bekende naam sn die in de Brabantse ge- dankzij het aanwezige vakmanschap van de op restau- 12 medewerk(st)ers. Onder deze vaste klan- n. Al snel ten bevinden zich nog steeds de omliggende aming niet gemeenten, maar ook het Tilburgs d ge- Gemeentearchief en het Nede -lands Tex- i voor tielmuseum. Binnen het kader van deze restauratie- en Tiend- conserveringsactiviteiten wordt gewerkt aan had dit archiefmateriaal, boeken, merklappen, f laag vaandels, wandkleden, poffers, moderne en stand oude schilderijen, prenten, keramische ob- an la- jecten, enz., enz. Hierdoor wordt veel van ons erfgoed behouden voor de toekomstige generaties. Maar ook het drogen en weer goed raad pleegbaar maken van o.a. door bluswater nat geworden bedrijfsarchieven, is een van de nieuwe specialisaties geworden. Deze ar chiefmaterialen vormen vaak een onmisbare informatiebron voor gedupeerden. Om der- informatiedragers te redden wordt .nik gemaakt van moderne technieken zoals het vacuümvriesdrogen. Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van het restauratieatelier heeft mevrouw M. van Puyenbroek woensdag een boom op het Kapelaan Poellplein geplant. het ikonenkapel van de Sint oho- draal in Den Bosch. M; werkt niet in opdracht. H besluit: ’’Werken in opdra slechte zaak zijn. Het scl een ikoon heeft zijn tijd r gereed komen ervan gen met een vooraf De ikoon is voor mi mercieel produkt. Ik 1 van mijn werken verkoel wel veel weggegeven. Wa ga ik wel selectief te werk. Ik schenk mijn ikonen alleen aan mensen die waarde hechten aan de betekenis van het werk”. Natuurlijke kleurstofpoeders worden oe afbeelding op de voorpagina van dit kerstnummer is gemaakt door de in Til- gemengd met eigeel en azijn burg geboren en getogen ikoonschilder Piet Spijkers (51). Het afgebeelde werk vormt qua uitvoering én betekenis een kerstverhaal en een kerstboodschap, zo weet de schilder te melden. Piet Spijkers over zijn schepping: ”Het gaat om een - klassiek ikoon, dat geschilderd is in de zogenaamde Kretenzer stijl. De afbeelding dermeer stelt ’Moeder Gods van het Teken’ voor. Het ikoon gaat over de geboorte van het tie> ie kind dat nog niet geboren is. Het gezicht van Maria laat vertwijfeling zien. Ze êendJfk* vraagt zich af waarom zij een kind moet baren dat gedoemd is om te sterven, om “et Ti 1bt vernietigd te worden door maatschappij. Het ongeboren kind, het innerlijke, geeft Spijkers: aan dat toch moet gebeuren wat geschreven staat. Uiteindelijk zal alles goed ko-J betekenis De vertwijfeling van Maria beeldt de vertwijfeling van de mensen uit. Het is de opneme.i vertwijfeling van de mens in een wereld met oorlog, moord, ruzies, echtscheidin- ]Mjet in nndracht gen, etc. Het ongeboren kind staat symbool voor vertrouwen en geloof. Vertrouw r11 op het beetje geluk dat je hebt. In de toekomst zal het beter zijn”. Van Tuburgse ikoonscl ondermeer vijf ikonen te z Ikonen zijn niet realistisch geschilderd. De schilder werkt met weinig licht en schaduw. Het ikoon wordt zo geschil derd, dat het licht uitstraalt. Het schilderen van ikonen vergt een speciale techniek. Allereerst wordt op een mooie houten plank een linnen doek gelijmd. Op dit doek komen ver volgens negen krijtlagen. Hierop wordt De naam Tiendschuur is ont historische pand waarin is ge derdeel van de Reitse Hoevv. Het atelier was bedoeld als voor restauratoren die in de Brabau^v meenten de enorme achterstand o" ratie-gebied moesten wegwerken, werd duidelijk dat de doorstroming naar wens zou verlopen, omdat veel meenten geen geld vrij konden maken i._„ een eigen restaurator met werkruimte. Daarom werd besloten werk naar De Tiend schuur te halen. Voor de gemeenten had het voordeel dat men voor een relatief 1 bedrag per jaar toch iets aan de achtersta op dit gebied in de eigen gemeenten kon ten doen. Niet alleen bij omliggende gemeenten werd getracht jaarlijks opdrachten te verkrijgen, maar ook verder buiten de regio zoals in an dere provincies en buitenland. De particu lier en ook het bedrijfsleven vonden de weg naar het atelier. Na vijf jaar bleek het oorspronkelijk pand gelijke i niet meer geschikt te zijn voor de omvang gebruik a-r van de werkzaamheden. Het atelier verhuis- zoals het vacuii de naar een ander historisch pand dat on- Ter gelegenhe derdeel uitmaakt van het Mommerscomplex aan het Kapelaan Poellplein, alwaar de op- drachtenstroom gestaag bleef groeien. yenbre vanaf 19.24 :e Omroep der Neder ig uit. Een ;een enkele film is ge- serie ”Het De rode eschiedenis het heden. :re de ont- rilburg als ar Spijkers j vertelt tot :ht zou een ilderen van adig en het t te vereni- 1de datum, geen com- ig nooit één

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1990 | | pagina 3