Eerbied en verering voor
ikoon dat kracht uitstraalt
end
Morgen op Nederland 3
documentaire over Tilburg
10 jaar restauratie-atelier
'i(f> en
DE ZEEUW
ACTIE
ZUINIG
STOKEN
KERSTMARKT^
Ontstaan vanuit schilderstraditie Byzantijnse rijk
HNG
5
D!
i
r
9,-
- Wï/ danhen u voor hetgestelde
vertrouwen en wensen u
9,-
GRANDIOZE
VOORDEELCHEQUE-AKTIE
bij Technisch Bureau Joosen
D>WKoerier
Oplage
93.750 ex.
*-
Perzische Tapijten
9j-
GROTE fddj
BELLAIR KH”
Inleveren copy
a
1
9j"
w
■prettige kerstdagen en een
voorspoedig 1990
SUPER VOORDEELCHEQUES
VAN 25,- TOT 200,-
Donderdag 20 december 1990 - pagina 3
>er 1990-pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
Foto: Geert van Loon
ft n»
ALEN.
PLATEN
■AAT
IN
Tilburgs verleden en heden bij de NOS. (foto: Gemeentelijk Informatiecentrum)
lectic
i alle
childer zijn
zien in de
OP
atè-
299,-
>orzien van
^TECHNISCH
^BUREAU
ni<
van 398,-
Prijs is
herhaling
In de ikoon liggen
fundamentele waarden diep
verankerd
verbaar
>.Pi.41?’
pi.47?’
pi 71?’
>.Pi.99?’
800
1000
1200
1400
1600
1800
2000
2200
2400
2600
2800
3000
3500
4000
4500
5000
5500
6000
242
302
363
423
484
544
605
665
725
786
846
907
1058
1209
1360
1511
1663
1814
jke om
en door
EERD,
IG
>9?5
14?’
>1?’
IK OP
3
PLEX
flING
ET
>R
ENERGIEBEDRIJVEN
MIDDEN-WEST-BRABANT
in samenwerking met
Tabel voor de week van
10 december t/m 16 december
1990
Bijeen
jaarverbruik
37
46
55
64
74
83
92
101
110
120
129
138
161
184
207
230
253
276
34e jaargang nr. 1689
ER
en m
decer
Koerier
-“-toekc
KERSTBOOMVERSIERING
KUNSTKERSTBOMEN
KAARSEN
SERVETTEN
KRANSEN
PLUCHE BEESTEN
POTPOURRI
NOSTALGISCHE ARTIKELEN
ETC., ETC., ETC...
Korvelseweg 259-261 Tilburg - Tel. 013/42.47.54
gegarandeerd goedkoper^^
hoort een en
.streefverbruik sire
week van:
aruik
fpoe-
met eigeel
van het
ter be
olie, ver-
vaardoor
zien de ge:
oorzaak
ak de
BD10
van T89,-
WAAR DE ZON NOOIT ONDER GAA T KOOPA VONDEN GEOPEND
S Volgende week donderdag, op
8 27 december, zal De Tilburgse
Koerier niet verschijnen. Ons J
Iburgse
NTIE
WEDDEN
rdt i» >v
het gek
i volledig
?n besef.
e geschiede- gemaakt
andere wij- ders, die
en azijn,
schilder"
:hiedenis scherming behand,
n gevolg, mengd met kobalt
ahiedenis de prachtige kleur
1 voor-
arente-
iedenis
en een totaal
itreefverbruik
sinds
21 oktober
1990
i getroffen door de eerbied
mensen, die zich vaak in moeilijk
's getroost door de kracht die her
De kleuren die Piet
Spijkers gebruikt zijn heel
bijzonder
10?5
12?’
im dik
19?’
Om de komende feestdagen extra feestelijk te maken krijgt
u op talloze apparaten super-voordeel cheque’s.
Dat is natuurlijk mooi meegenomen.
Bezoek onze showroom voor verdere informatie.
20?’
25?°
42?’
54?’
71?’
78?’
Restauratie-atelier De Tiendschuur is 10 jaar geleden ontstaan uit een samenvoeging van
deskundigheid uit het Gemeentearchief en het Nederlands Textielmuseum uit Tilburg op ini
tiatief van de Gemeente Tilburg. De stuwende kracht binnen de politiek achter dit initiatief
was indertijd Miet van Puijenbroek.
Piet Spijkers schildert ikonen in alle
gangbare stijlen. De Kretenzer stijl ge
niet echter zijn voorkeur. Deze stijl
gaat uit van ’’droge technieken” en
kenmerkt zich vooral door de toepas
sing van harde, heldere kleuren. De
Byzantijns-Italiaanse stijl, waarbij ge
bruik wordt gemaakt van ’’natte tech
nieken”, kenmerkt zich bijvoorbeeld
door zachtere kleuren. De kleuren die
Piet Spijkers gebruikt zijn heel bijzon
der. De ikoonschilder vertelt: ”Ik hoor
wel vaker dat mijn kleurencombinaties
niet zo voor de hand liggen. Dit heeft
waarschijnlijk te maken nat ik kleuren
blind ben. Dit betekent overigens niet
ik geen kleuren kan zien. Ik neem
sómmige kleuren echter op een iets an
dere manier waar”.
Vrijdagavond 21 december
uur zendt de Nederland
Stichting (NOS) via de zei
land 3 een film over Tilbi
gebeurtenis die uiteraard
Tilburger mag missen. D<
maakt in het kader van di
Gezicht van Nederland”
draad in de film vormt de
van onze stad in relatie to
Daarbij wordt onder and
wikkeling geschetst van
oorspronkelijke wolstad to
een stad met een veelzijdig
heid en cultuur. De film
door Uniepers in samem
de NOS. De gemeente Til
55.000,- bij m de kosten
«orm de tekening gezet. Op een speciale ma-
Toof nier wordt daarna bladgoud aange-
ügte bracht. Daarna wordt begonnen met
sffen, het schilderen. Daarbij wordt gebruik
.11 van natuurlijke kleurstofp^-
die gemengd worden
irijn. Na het voltooien v
derij wordt de afbeelding
rming behandeld met lijnol
o_Itaccetraat, wa
de prachtige kleur ontstaat.
Het werkelijke streefverbruik wordt bepaald
aan de hand van de gemiddelde etmaahem-
peratuur en enkele andere gegevens.
Volgende week zal de Koerier niet ver
schijnen.
In het nummer van 3 januari a.s. publi
ceren wij daarom 2 staatjes.
Ikonen behoren tot de geestelijke rijk
dom der orthodoxie. In de ikoon Ég
gen fundamentele waarden diep veran
kerd. Ikoonschilder Piet Spijkers ver
telt: ’’Ikonen brengen een evangelische
boodschap aan de mensen van deze
tijd, die - van welke gezindten dan
ook- deze steeds meer gaan waarderen.
Als ikonofiel en ikoonschilder wil ik
meewerken aan het uitdragen hiervan.
Van een ikoonschilder wordt een an-
dere vaardigheid gevraagd, dan die dat
welke nodig zou zijn voor algemeen
menselijke voorstellingen. Wat wester
se mensen de indruk geeft van gebrek
aan individualiteit, maakt mede de
eigen aard en grootheid uit van de
ikoon. De ikoonschilder is ook nimmer
vervreemd van de liturgische traditie”.
van de mensen uit. Het is de
log, moord, ruzies, echtscheidin-
vertrouwen en geloof. Vertrouw
I het beter zijn”.
De voorpagina van deze Tilburgse Koerier wordt gesierd door een afbeelding van
de Tilburgse ikoonschilder Piet Spijkers. Alle reden daarom om eens wat dieper in
te gaan op de ikoon, zijn geschiedenis en betekenis en de wijze waarop de ikoon
tot stand komt. De ikoon is immers meer dan de oppervlakkige afbeelding die het
in een eerste oogopslag lijkt te zijn. De ikoon en de bedoeling ervan moeten ge
plaatst worden tegen de achtergrond van het Byzantijnse rijk en het oosterse, or
thodoxe christendom.
Op zwerftocht door het christelijke oosten wordt men
voor en verering van ikonen door gelovige m
standigheden bevinden. Zij worden dikwijls
de ikoon tegenstraalt.
I Bij het ikoonschilderen wordt in vor~
I en kleur de traditie van het
weergegeven. Om een ikoon vol
kunnen begrijpen moet men
dat orthodoxe christenen de g
nis in het algemeen op een andere wij
ze waarderen dan gelovigen in de wes
terse wereld.
Westerlingen zien de geschiedenis
meer in termen van oorzaak en
Geschiedenis en ook de gescUv^uo
van Christus is verleden tijd en voor
bij. De orthodoxe christenen daarente
gen zien en beleven de geschiedenis
meer als iets dat niet voorbij is, maar
voortleeft in zijn beeld, de ikoon.
ikoonschilderen. Voorzover zijn door
gaans spaarzame vrije tijd het toelaat,
houdt de Tilburger zich verder nog be
zig met de jacht, zijn andere hobby.
htien Over de grenzen
Piet Spijkers wil zich in de toekomst
büjven toeleggen op het schilderen van
ikonen. Thuis en eventueel in het bui
tenland. De Tilburger heeft de afgelo
pen tien jaar namelijk kennisgemaakt
met veel collega-schilders over de
grenzen. Hoewel naar de mening van
Piet Spijkers in de wereld van de Til-
Naar aanleiding van de d
zal ook een boekje over
schijnen in een oplage van
plaren. Het is de bedoelin
meente het boekwerk voor
verspreiden onder relaties.
burgse amateurschilderkunst 1
ikoonschilderen nog een ondergesch
ven kindje is, wil hij de ikoonschilder-
kunst blijven uitdragen. Zo zal hij on-
r betrokken zijn bij een exposi-
ie op Palmzondag van het vol-
jaar wordt georganiseerd door
ilburgs Byzantijns Koor. Piet
-f: ”Wie meer wil weten over de
is van ikonen en de ikoonschil-
nst kan altijd kontakt met mij
len”.
J. kantoor is gesloten van 21
tj en met 30 december. Op
december a.s. is De Tilburg
j Koerier wel bereikbaar. Wij ft
ft verzoeken u vriendelijk maar S
2 dringend om uw copy of ad-
1 vertentie voor onze uitgave a
van 3 januari 1991 in te leve- 2
tf ren vóór maandag 31 decem-
5 ber om 16.00 uur 's middags. 5
a De directie en medewerkers g
o van De Tilburgse Koerier 4
4 wensen u prettige feestdagen ft
Piet Spijkers aan het werk in zijn atelier.
Innerlijke rust l2U
De heer Spijkers is gehuwd en vader gaans spaarzame vrije tijd nvt
van drie kinderen. In het leven van al- houdt de Tilburger zich verder i
ledag is hij de gedreven directeur van zig met de jacht, zijn andere hot
de bloeiende onderneming ”De Harm-
se Smid”. Ikoonschilderen is sinds
jaar dé grote passie van Piet Spijkers.
De drukke, temperamentvolle Spijkers
vindt tijdens het schilderen van zijn
ikonen innerlijke rust. Hij bezoekt her
haaldelijk ikoon-tentoonstellingen in
binnen- en buitenland. Daarnaast
houdt hij zich op de hoogte van de lite
ratuur op het gebied van ikonen en het
Op koopavond
Beneluxlaan 615042, WK TILBURG geopend
Tel. 013/670537 - Technische Dienst tel. 674558
“itleend aan het In de voorbije 10’jaar heeft De Tiendschuur
is gestart, een on- zich weten te ontwikkelen tot een, op com-
„..„eve. merciële basis werkend, restauratie-atelier
iedoeld als scholingsproject met een goede en landelijk bekende naam
sn die in de Brabantse ge- dankzij het aanwezige vakmanschap van de
op restau- 12 medewerk(st)ers. Onder deze vaste klan-
n. Al snel ten bevinden zich nog steeds de omliggende
aming niet gemeenten, maar ook het Tilburgs
d ge- Gemeentearchief en het Nede -lands Tex-
i voor tielmuseum.
Binnen het kader van deze restauratie- en
Tiend- conserveringsactiviteiten wordt gewerkt aan
had dit archiefmateriaal, boeken, merklappen,
f laag vaandels, wandkleden, poffers, moderne en
stand oude schilderijen, prenten, keramische ob-
an la- jecten, enz., enz. Hierdoor wordt veel van
ons erfgoed behouden voor de toekomstige
generaties.
Maar ook het drogen en weer goed raad
pleegbaar maken van o.a. door bluswater
nat geworden bedrijfsarchieven, is een van
de nieuwe specialisaties geworden. Deze ar
chiefmaterialen vormen vaak een onmisbare
informatiebron voor gedupeerden. Om der-
informatiedragers te redden wordt
.nik gemaakt van moderne technieken
zoals het vacuümvriesdrogen.
Ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan
van het restauratieatelier heeft mevrouw M.
van Puyenbroek woensdag een boom op het
Kapelaan Poellplein geplant.
het ikonenkapel van de Sint
oho- draal in Den Bosch. M;
werkt niet in opdracht. H
besluit: ’’Werken in opdra
slechte zaak zijn. Het scl
een ikoon heeft zijn tijd r
gereed komen ervan
gen met een vooraf
De ikoon is voor mi
mercieel produkt. Ik 1
van mijn werken verkoel
wel veel weggegeven. Wa
ga ik wel selectief te werk. Ik schenk
mijn ikonen alleen aan mensen die
waarde hechten aan de betekenis van
het werk”.
Natuurlijke
kleurstofpoeders worden oe afbeelding op de voorpagina van dit kerstnummer is gemaakt door de in Til-
gemengd met eigeel en azijn burg geboren en getogen ikoonschilder Piet Spijkers (51). Het afgebeelde werk
vormt qua uitvoering én betekenis een kerstverhaal en een kerstboodschap, zo
weet de schilder te melden. Piet Spijkers over zijn schepping: ”Het gaat om een -
klassiek ikoon, dat geschilderd is in de zogenaamde Kretenzer stijl. De afbeelding dermeer
stelt ’Moeder Gods van het Teken’ voor. Het ikoon gaat over de geboorte van het tie> ie
kind dat nog niet geboren is. Het gezicht van Maria laat vertwijfeling zien. Ze êendJfk*
vraagt zich af waarom zij een kind moet baren dat gedoemd is om te sterven, om “et Ti 1bt
vernietigd te worden door maatschappij. Het ongeboren kind, het innerlijke, geeft Spijkers:
aan dat toch moet gebeuren wat geschreven staat. Uiteindelijk zal alles goed ko-J betekenis
De vertwijfeling van Maria beeldt de vertwijfeling van de mensen uit. Het is de opneme.i
vertwijfeling van de mens in een wereld met oorlog, moord, ruzies, echtscheidin- ]Mjet in nndracht
gen, etc. Het ongeboren kind staat symbool voor vertrouwen en geloof. Vertrouw r11
op het beetje geluk dat je hebt. In de toekomst zal het beter zijn”. Van Tuburgse ikoonscl
ondermeer vijf ikonen te z
Ikonen zijn niet realistisch geschilderd.
De schilder werkt met weinig licht en
schaduw. Het ikoon wordt zo geschil
derd, dat het licht uitstraalt.
Het schilderen van ikonen vergt een
speciale techniek. Allereerst wordt op
een mooie houten plank een linnen
doek gelijmd. Op dit doek komen ver
volgens negen krijtlagen. Hierop wordt
De naam Tiendschuur is ont
historische pand waarin is ge
derdeel van de Reitse Hoevv.
Het atelier was bedoeld als
voor restauratoren die in de Brabau^v
meenten de enorme achterstand o"
ratie-gebied moesten wegwerken,
werd duidelijk dat de doorstroming
naar wens zou verlopen, omdat veel
meenten geen geld vrij konden maken i._„
een eigen restaurator met werkruimte.
Daarom werd besloten werk naar De Tiend
schuur te halen. Voor de gemeenten had
het voordeel dat men voor een relatief 1
bedrag per jaar toch iets aan de achtersta
op dit gebied in de eigen gemeenten kon
ten doen.
Niet alleen bij omliggende gemeenten werd
getracht jaarlijks opdrachten te verkrijgen,
maar ook verder buiten de regio zoals in an
dere provincies en buitenland. De particu
lier en ook het bedrijfsleven vonden de weg
naar het atelier.
Na vijf jaar bleek het oorspronkelijk pand gelijke i
niet meer geschikt te zijn voor de omvang gebruik a-r
van de werkzaamheden. Het atelier verhuis- zoals het vacuii
de naar een ander historisch pand dat on- Ter gelegenhe
derdeel uitmaakt van het Mommerscomplex
aan het Kapelaan Poellplein, alwaar de op-
drachtenstroom gestaag bleef groeien.
yenbre
vanaf 19.24
:e Omroep
der Neder
ig uit. Een
;een enkele
film is ge-
serie ”Het
De rode
eschiedenis
het heden.
:re de ont-
rilburg als
ar Spijkers
j vertelt tot
:ht zou een
ilderen van
adig en het
t te vereni-
1de datum,
geen com-
ig nooit één